Itálie jako klíčový exportní trh. CZ LOKO v Itálii předalo 100. objednanou lokomotivu
Lokomotivy 741.760 a 761 pro společnost Unifer. Foto: Dalibor Palko / CZ LOKO
CZ LOKO se v Itálii postupně posunulo od remotorizací až po dodávky nových duálních lokomotiv.
Taková z mého pohledu nenápadná firma, což asi souvisí se samotným produktem a je předním výrobcem v Evropě. Dobrá práce.
Jako dobré, akorát by tam mohli dávat nějaká pěkná světla místo tohohle hnusu.
Ve Švejkově logice možná mašiny jezdí na světla, ale v reálném světě na něco úplně jiného.
Brejlovec na trati Roma – Napoli v čase 7:45.
https://www.youtube.com/watch?v=nRcsDAmWkOA
V čem vlastně spočívala výhoda výměny původního motoru brejlovce za starší a slabší motor? Je motor ze „zamračených“ nějak zásadně spolehlivější nebo úspornější?
V případě motorů ČKD platilo, že čím více válců mají, tím je na nich víc práce.
Ta myšlenka byla taková, že motor 310 je spolehlivější a levnější na opravy, než dvanáctiválec 230. Další „kouzlo“ bylo v tom, že ve stejném čase bylo odstaveno hodně brejlovců s poruchou motoru a zároveň se vyřazovaly čmeláky s použitelným motorem. Tudíž dočasně byla i představa, že lokomotivy s 310 (749, 751, brejlovec 752) vytlačí u ČD 750/753/754, což by samozřejmě ani početně moc nevycházelo a po pár letech se to opět přehodnotilo, výsledkem čehož je současný stav.
„Společnost CZ LOKO dlouhodobě udržuje pozici evropské „dvojky““
Mohlo by být zmíněno, kdo je teda „jednička“ a kolik dodá ročně posunovacích lokomotiv oproti CZ LOKO.
Ta druhá firma je CRRC Vossloh, tradiční firma z Kielu, nyní ve vlastnictví CRRC. Aktuálně vyrábějí sériově jediný typ DE18, řádově desítky kusů ročně, ale nemám k dispozici přesnější údaje.
Určování, kdo je jednička, kdo dvojka, je v dnešní době dost ošidné – v čistých novostavbách určitě Vossloh, pokud se započtou i ty CZloko totální přestavby typu 741, 742.7, 724 atd. možná by jedničkou bylo CZloko. Ale to není až tak důležité.
Ok díky, pro představu to stačí, že CZ LOKO není něco jako AMD vůči Intelu (AMD dvojka na trhu ve výrobě procesorů, ale obratem jen 1/3 )
Pokud si spektrum zúžíme na posunovací lokomotivy a evropské výrobce, bude to tato dvojka. Když budeme brát v potaz i další „lokomotivy s motorem“, bude tu i Stadler se svými „dualy“ a spol (ten ovšem aktuálně dodává do Finska i čistě motorové loko s věžovou kabinou) a Siemens s Vectronem DM. Ti oba mají velké zakázky. Ve světě samozřejmě i američtí a čínští výrobci. Zkrátka záleží, jaký si určíme obor, v němž to hodnocení provádíme. Každopádně platí, že v Evropě je CZloko dost vidět.
Tak zrovna toto porovnání dosti pokulhává. Intel a AMD pracují v segmentu zcela odlišném, více variabilním až specifickým a obě firmy rozdílný záběr na trhu. Navíc nevím kde jste vzal ten Váš údaj, když se podívám ale na burzovní info, tak tržní kapitalizace AMD je dnes o 30% vyšší než Intel. Já bych pro příště raději volil přirovnání v jiném oboru.