iRozhlas: Místo konkurence holport. Středočeský tendr na opravy silnic skončil fiaskem
Kraj nejspíš přistoupí k vytvoření vlastních kapacit na opravy silnic.
Snaha středočeské Krajské správy a údržby silnic (KSÚS) o přesoutěžení dvacet let starých rámcových smluv na opravy silnic skončila fiaskem. Do tendru přišla pouze jediná nabídka, a to od sdružení, které utvořili původní dodavatelé. Nabídka je zhruba o miliardu vyšší než maximální cena, soutěž proto míří ke zrušení. Informaci přinesl server iRozhlas.cz, který si vyžádal zápis z dozorčí rady KSÚS.
Středočeský kraj se letos v březnu podle iRozhlasu rozhodl narušit „klub vyvolených“ firem, které téměř dvacet let zajišťují zimní a letní údržbu komunikací. Zhruba na jedné čtvrtině území v oblasti Mnichova Hradiště se měli o údržbu silnic starat noví hráči, nebo ti staří, ale s novými smlouvami.
O zakázku se ale ucházelo pouze sdružení osmi původních dodavatelů, se kterými chtělo hejtmanství staré rámcové smlouvy rozvázat. Vzhledem k tomu, že sdružení nesplnilo zadávací podmínky, vedení silničářů bude muset jediného zájemce vyloučit a celé zadávací řízení pravděpodobně zrušit.
Stávající kontrakty přitom označila dozorčí rada KSÚS za nevýhodné. Silničáři totiž podle zápisu z jednání testovali, jaké ceny nabízí konkurence. A došli k závěru, že by mohli na opravách všech silnic ušetřit až 400 milionů ročně.
Hejtmanka Petra Pecková (STAN) má podle iRozhlasu podezření na kartelovou dohodu. „Ne nadarmo jsme dávali Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže podnět k prověření kartelových dohod. Osobně mě mrzí, že se velké firmy na trhu do tendru nepřihlásily, ačkoliv se zúčastnily předběžných tržních konzultací,“ uvedla.
Silniční správa a vedení kraje nyní musí rozhodnout, jak bude dál pokračovat. Původně se totiž v průběhu několika let mělo přesoutěžit celé území Středočeského kraje.
Dozorčí rada ale vedení společnosti v usnesení ve třech bodech doporučila, aby nově vyhlásilo zadávací řízení po menších celcích, v maximální míře využívalo zadávání zakázek v dynamickém nákupním systému a zahájilo přípravu na vytvoření vlastních kapacit pro převzetí údržby do vlastní režie.
Takové řešení nakonec připustila i Pecková. „Domnívám se, že je na stole i varianta modelu, kdy budeme tyto služby zajišťovat jako kraj sami prostřednictvím vlastních zaměstnanců krajské správy a údržby silnic a nikoliv najímaných firem, které evidentně využívají svého postavení na trhu,“ sdělila iRozhlasu.
Údržba silnic by pro letošní zimu ale ještě měla být zajištěna starou smlouvou.