iRozhlas.cz: Nejvíce peněz za reklamu utratily České dráhy v Mafře
České dráhy v minulých letech za reklamu a marketing nejvíce utrácely v mediální skupině Mafra, která patří do svěřenského fondu
České dráhy v minulých letech za reklamu a marketing nejvíce utrácely v mediální skupině Mafra, která patří do svěřenského fondu premiéra Andreje Babiše. Vyplývá to z interního dokumentu, na který upozornil server iRozhlas.cz a Radiožurnál.
Podle serveru od roku 2015 státní dopravce utratil v Mafře 112,3 milionu korun, výrazně více než u jiných vydavatelských domů. Většina peněz odešla bez výběrového řízení. Například Czech News Center vydávající nejčtenější deník Blesk získal jen 17 milionů korun, televize Nova 47,7 milionu korun.
Radiožurnál získal důležité svědectví někdejšího předsedy představenstva Miroslava Kupce. „Bylo všeobecně žádoucí, aby to byla Mafra, ta vazba byla jasná a nebylo o čem moc diskutovat. Tady byl zájem o to, aby zrovna tento nakladatelský dům měl co nejvíc práce,“ řekl Kupec, který jako příklad uvedl setkání s členem představenstva Mafry Františkem Nachtigallem.
Mafra ve svém vyjádření uvedla, že spolupráce trvá dlouho a začala dávno předtím, než do skupiny vstoupil Agrofert. Svoji spolupráci vysvětluje tím, že je „největším multimediálním domem na českém trhu“.
Detailnější informace o výdajích na marketing včetně řady zajímavých grafů jsou na stránkách iRozhlas.cz.
Vyjádření ČD
Reportáž Radiožurnálu zveřejněná 20. 5. 2020, která se týká marketingových výdajů Českých drah, vychází ze zavádějící interpretace nijak nestrukturovaných interních čísel. To pochopitelně vede k tomu, že také odborníci na dotazy autorky reportáže reagují bez znalosti skutečného stavu a směšují náklady na nákup novin pro cestující do vlaků s
výdaji na marketing, nebo se pozastavují nad inzercí v tištěných novinách, přitom České dráhy dávno aktivně využívají cílenou online komunikaci, a to i při spolupráci s
největším domácím mediálním domem MAFRA. Ta ostatně probíhá v obdobném rozsahu dlouhá léta, dříve prostřednictvím mediální agentury, tedy v žádném případě ne až
od roku 2015.
Vzhledem k tomu, že České dráhy nemají k dispozici materiál, ze kterého Radiožurnál čerpá, lze jen usuzovat, že jde o předběžnou zprávu, která sloužila jako jeden z prvotních
podkladů pro nové vedení společnosti v oblasti marketingu a poradenství. Nejedná se tedy o audit. Pokud Radiožurnál skutečně dostal tento předběžný seznam čísel, tak se
tak stalo na základě protiprávního jednání osoby, která jednala nejen v rozporu s interními předpisy ČD, ale i v rozporu se zákonem.