Inventura slibů končící vlády: Dálnice se dařily, silnice I. třídy méně, propadákem je Pražský okruh

Stavba obchvatu Českých Budějovic (D3), září 2021. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba obchvatu Českých Budějovic (D3), září 2021. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Spojnice D1 a D11 je nejpotřebnějším chybějícím úsekem české dálniční sítě. Zahájení stavby je stále v nedohlednu.

Zpět na článek
88 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Super článek. Jediná výtka, měl vyjít před volbami, aby lidi věděli, jak se plní sliby, ještě než jdou volit.

Joseph

Mě by zajímalo, kolikrát má ve zpožděni či zastavení výstavby nějaké ekologické sdružení, občanské sdružení, obce, CHKO apod.

Jarek

Hezký článek, díky za něj.

Saljack

Pro mě ani tak není důležitá kvantita, ale 1. aby byli postaveny alespoň ty opravdu potřebné úseky. 2. Aby se trochu hnulo s legislativou aby vůbec výstavba byla možná. 3. A taky aby toho bylo připraveno dost i do budoucna. Ty opravdu potřebné úseky jsou z mého pohledu: D0, D3 (ve středočeském kraji), D35, D52. Bohužel tady lze říct, že se trochu posunula pouze D35 a to opravdu jenom o kousek. Zbytek je totálně v nedohlednu a to mi přijde po 8 letech vlády opravdu málo. K bodu 2. mi také nepřijde, že by se to nějak výrazně vylepšilo. Minimálně… Číst vice »

Jarek

Jojo, je jednodušší stavět různé Panenské Týnce v území nikoho než lámat územko v okolí Prahy…

Jiří Kocurek

To máte pravdu, ale v různých Týncích budou vesměs velice rádi, že nemusejí čekat, až se postaví něco kdesi u Prahy, o čem se tam desítky roků hádají.

MrMarkus

D3 směřuje neúprosně k megaprůšvihu. Do 5 let se bude jezdit z Lince do Českých Budějovic po dálnici (btw původné slib Prachaře (ANO) z roku 2014 zněl konec roku 2021 když jsme u těch slibů). Jižní Čechy jsou po Praze můj druhý domov a spousta firem má na nové kapacitní spojení vázanou strategii, zkrácení času jízdy je pro byznys zlomem pro nové možnosti a ještě více než my to vnímají Horní Rakousy. Oživení těchto dvou regionů na sebe ale nabaluje další věci a to jde samozřejmě za jejich hranice, spousta materiálu i cestování osob, současná I/3 to vůbec nemůže mezi… Číst vice »

Petr

Proč k průšvihu, stačí propojit na D4

Saljack

Nestačí, protože to neřeší jih od Prahy jako je např. Benešov, Votice, Jílové, Neveklov atp. A navíc si nedokážu představit, kdyby se na D4 přesunul veškerý provoz z I/3 resp. D3 jak by to u Prahy vypadalo. Protože D4 u Prahy zrovna není vůbec žádná hitparáda a troufnu si, říct, že by tam doprava zkolabovala.

tarten

Přeci nejde o to převést tam veškerý provoz ale rozložit. A za půl roku bude také vylepšená železnice, pomůže těm, kdo nemusí nutně autem.

Saljack

D4 u Prahy a hlavně dále za D0 je už nyní na hraně a trochu se obávám, že to tam trochu bude problém ty auta pobrat. A řidiči si pak budou moc vybrat zda budou stát u Benešova, nebo až při vjezdu do Prahy. On ten provoz už je rozložený nyní. Z Budějovic na Písek po I/20 to je skoro to samé jako u Benešova a pokud člověk chytne kamion tak snad ještě horší, protože se tam nedá předjíždět. Dřív jsem jezdil obojí, ale od spojení D3 až k Budějovicím se mi cesta přes Písek nevyplácí. Také u toho záleží… Číst vice »

MrMarkus

Řekl jste to za mě. Hlavně od Skalky do Prahy je to značení neoprávněné a je to stále R4 s krátkými připojováky a zastávkami autobusů. Jezdím tam často, už teď na D4 roste počet nákladních vozidel a úsek od Jíloviště do Prahy by si v horizontu 20 let zasloužil tři pruhy (a samozřejmě doprovodnou komunikaci, ale ta se už naštěstí projektuje). Ono k nějakému rozložení zátěže mezi D3 a D4 dojde i tak, ale současná D4 u Prahy bude mít dost problémů sama se sebou. Pokud se nebudu pouštět do nějaké fantasie typu středočeského okruhu (Plzeň – Tábor – Humpolec),… Číst vice »

Odpadlik

Tak ten úsek 511 Pražského okruhu je fakt katastrofa. Pamatuji se ještě jak to chtěli před 5ti lety dát po boku tratě Sudoměřice-Votice na seznam prioritních staveb aby se nemusela dělat znovu EIA.
Pak před 3mi lety vyjádřil Tok naději že v roce 2019 by se mohlo začít stavět.
A dnes? Sudoměřice-Votice se budou příští rok slavnostně otevírat (a to ještě na vyšší rychlost než byla původně zamyšlená) a úsek okruhu 511?
Tam se ještě nějaký rok ani nakopne.

Nicméně vládu bych z toho nevinil, to je spíš povzdech, že hnutí NIMBY daří tak dlouho tuto stavbu blokovat.

michal82

Tak ještě článek kolik se postavilo nových tratí. Díky

tarten

Tak na to je snadná odpověď. Mnoho desítek let ani ťuk, pokud nepočítáte rekonstrukce a modernizace v podobné stopě a náhrady za to co se rozsypalo samo kvůli neúdržbě. Takže článek o nových tratích je zbytečný. Může být ale článek o modernizacích.

Ondra L.

A s novou vladou se asi mnoho nezmeni, mozna spis se to jeste zhorsi. Kupka mluvi jen o dalnicich, jako by to bylo nejake zazracne bozstvo.

LKB

Podle me je tech problemu vice – cast zavisi na neefektivnosti uredniku verejne spravy, druha cast na neefektivnosti statu resp. RSD jako investora. Teoreticky to ma verejna sprava realizovat tak, ze RSD poda navrh na zahajeni uzemniho rizeni a vydani stavebniho povoleni (at uz v jednom nebo ve dvou castech) a ma o nem byt do 60 dnu rozhodnuto – tj. schvaleno nebo zamitnuto nebo vyzvano k doplneni. Jenze za ty necele 2 mesice se tak tak stiha jen doruceni vsem dotcenym osobam. To ale takto prece nejde. To same s EIA, u ni se terminy take nestihaji. A RSD… Číst vice »

LKB

Rchyki = rychli, ale stat/verejna sprava ma na vse hodne casu.

František Adolf

Tady se objevil jeden zajímavý fenomén. Nenávist vůči jedné jediné osobě, myslím tím Andreje Babiše, totálně zaslepil lid při volbách a místo reálného hodnocení programového prohlášení a jeho plnění se z toho udělal jakýsi hon, který byl završen volbou politických garnitur, které nikdy, když byly u moci, nedokázaly takto plány přetvářet v realitu. Takže já za uplynulé roky děkuji a jen doufám, že se nám to tady opět nezasekne.

rozinka

Kolik za to bylo koblih?
No to my také, hlavně že už se nebude opakovat zaseknutí, kdy Bureš rozmístil na hranice okresů Hamáčkovo gestapo.

Mts

Fando, Fando, moc nedekuj a zjisti si jakou sekeru tady Bureš a Dlužena zasekli…

Axel

Technický dotaz: „dlužena“ je finanční ředitelka Agrofertu (paní Petr Procházková)?

Nebo je tím míněna údajná majitelka Agrofertu paní Monika Babišová (kterou „za koule“ drží jistý Ing. Babiš = jak já jako laik rozumím těm informacím o statutusu svěřenských fondů AB I a AB II)?
https://www.transparency.cz/statuty-babisovych-sverenskych-fondu-v-plne-nahote-ukazaly-jak-premier-obchazi-zakon/

Otakar

Dlužena je bývalá min. financí Schillerová.

Axel

Aha. Díky za vysvětlení.

Jarek

Opravdu to byla zaslepenost nenávistí, nebo znechucení z propojení velkého (a na státní cecek přisátého) byznysu s politikou?

Gwann

doufám, že jste dobrovolnikem na splacení státního dluhu…který andrejko vysperkoval…

za to, že se něco postavilo…můžeme vdecit Tokovi, který tam seděl dost dlouho. i za sobotky. kdyby to řešil Andrej osobne, tak jezdíme na zebrinaku

Jiří Kocurek

Ne, i ten žebřiňák potřebuje jakous-takous cestu.

Gwann

pro podobná vozidla máme stále dost cest…i když i ty se dotační podvodník snaží rozorat, kde to jde 😉

Jiří Kocurek

A to jako máme mít rádi dotačního podvodníka a zaklekávače firem?

MildaIV

Trošku mi chybí aspoň nějaké velmi hrubé srovnání cen za které se dálnice stavěli.

František Adolf

Asi za poloviční cenu, než v dřívějších dobách.

Gwann

za to železniční stavby…jsou snad za nasobky minulých cen

Tomas

Poslete ten clanek Vaclavu Moravcovi a schvaln, jestli se omluvi. Tento Vseznalek spilal Babisovi, ze v roce 2018 byly otevreny jen 4 km dalnic (uplne amatersky ignoroval dobu pripravy).

Andrej

Ale ved ANO malo ministerstvo dopravy od r. 2013. Rok 2018 bol uz dosledkom aj ich predosleho ministrovania.

Axel

Sobotka vláda formálně vzniklad 01/2014 (a prostějovští „bratři v triku – Jaroslav eFko/RSDr. či politruk M.Feranec/R. Fiala od Okamury – přece jen potřebovali nějaký ten pátek)

Libor

Pánové Ťok i Havlíček zvládali výstavbu a opravy dálnic, silnic i železnice jako ministři dopravy nejlépe od devadesátek…je to vážně vidět, kdo jezdí po republice…

Kodl

Napadá mě jen… Odkdy se počítá D49 do zahájených staveb, kde se reálně staví? Děkuji

Avoda

V článku a v diskusi je jasně vidět, že opravdu největším problémem Čechů jako národa je velmi krátkodobá a velmi selektivní paměť. Babiš měl MD osm roků… žádná jiná strana a její vůdce v minulosti tak dlouho tomuto resortu nevládli a je to vážení pětina produktivního života. Inventura: D0 – nic D1 u Přerova – nic D35 – nic (dva úseky dnes ve výstavbě byly v takové fázi přípravy, že Babišovy podržtašky to stihly akorát o rok a půl zdržet – na kauzu propadlé EIA téměř všech staveb v ČR a speciální zákon k tomu už si nepamatuje evidentně nikdo)… Číst vice »

František Adolf

Absolutně ingnorujete jeden zásadní fakt a to je rozloha Polska a Česka, dále přepočet poměru lidí. Ingnorujete fakt, že Polsko EU mnohdy označuje za zemi, kde se nehájí lidská práva. Tudíž si nejdříve udělejte tyto přepočty a pak bilancujte.
Co se týče délky vládnutí. Opět zde ingnorujete fakt, že předchozí vlády zastavily nejen výstavby, ale i přípravy dopravních staveb. Tento rozjezd stojí několik let času. 😉

PetrM

😀 😀 a ty lidské práva souvisí se stavbou dálnic jak, prosím pěkně?

A O

Lidská práva se stavbou jaderných zdrojů souvisí jak? Můžete to jít vysvětlovat nastupující vládě.

tarten

Takovým způsobem, že když se dostatečně respektují, dají se tak jako jiné věci zneužít. Například k zastavením důležitých staveb.

tarten

K tomu „VRT – nic“ musím se sebezapřením poznamenat, že ačkoli se za končící vlády se stavbou nezačalo (a ani vznikající vláda pravděpodobně také nezačne, minimálně 3 roky ne), posunula se znatelně příprava.

Vojta_777

Píšete nesmysly. Babiš sice měl MD 8 let, ale po předchozí vládě nezůstalo nic rozestavěno ani připraveno. Přitom každá vláda je závislá na tom, co ji zanechá ta předchozí. V letech 2014-2018 se často otevřelo 0 km, protože po vládě ODS, TOP atd. nic nezůstalo. Nejde jen o to, že se letos otevírá 50km nových dálnic, 50 km modernizace D1 a x silnic.
Důležitější je, kolik je rozestavěno a připraveno k realizaci. Je to zdaleka nejvíce za posledních 30 let.

Vojta

D1 blokují městské části Prahy, takže to nelze vládě až tak vyčítat. Teď bude u všech koryt jedno zastoupení, tak by to mělo jít jako po másle. Problém je i to, že jde o dvě dálnice a nikoliv o jednu. Projekt D0 může blokovat silnice č.12 a naopak. Přitom silnici č.12 šlo stavět v předstihu, resp. mohla již být 20 let hotová… Jinak je zvláštní, že do voleb byla jen kritika a demagogie…. najednou se píše, že vláda de facto vše splnila. To zásadní je, kolik toho zůstane rozestavěno: mj. 3 úseky na D3, 5 na D4, 3 na D48… Číst vice »

Saljack

D3 má rozestavěné dva úseky. Do Kaplice se letos rozhodně stavět nezačne. A zrovna Pohurkou bych se vůbec nechlubil protože nejsme k dostavbě blíž, než při jejím zahájením před dvěma lety.

Tom

Fanda Babiše a jeho vlády nejsem, ale je potřeba uznat, že se za jeho působení řada věcí začala hejbat. A to nejen v oblasti dálnic, ale přípravy VRT apod. Vezměte si jen jakou „minirevoluci“ způsobil převod nádraží z ČD na SŽDC, která najednou mohla do budov začít pumpovat nemalý finanční prostředky, díky kterým si troufnu říct, že stále více nádraží v ČR začíná vypadat hodno 21. století. Další období určitě nebude lehký, nejdůležitější je kontinuita. Pokud nebudou prachy na výstavbu, ať se aspoň připravuje, vykupuje. Ne jako za Bárty, kdy se zařízlo všechno včetně! projektování. Sorry, ale ty následky stále… Číst vice »

Vladimir

Jestli někdo zařízl přípravy byl to právě nástupce Ano po Stanjurovi – myslím, že to byl Prachař. Stanjura v roce 2012 sypal do připrav přes 40mild a AB jako hlavní účetní CR a hofststetr na ministerstvu dopravy tuto položku zarizli a do roku 2016 jen a jen nechali toho ministerstvo podfinancovane. Jakmile jim zpruzkumu došlo, že lidi chtějí ne jen vyrovnané rozpočty ale i investice tak v kampaní 2017 se objevili na bilbordech dálnice, dálnic, dálnice. Toť vše.

Vladimir

https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Ministerstvo/Hospodareni-resortu/Rozpocty-MD/Rozpocet-MD-za-rok-2014
Nechápu proč mám tolik negativních palců, čísla hovoří jasně a mrkněte i na rozpočty 2015, 2016. Navíc s těmito příjmy jaké jsme měli v historii CR bylo i těch 100mld – 120mld sakra málo. Místo toho aby se prikvestovalo klidně i 200mld, tak se to tyto penize provedli a nikdo z toho nic nemá a nikdy nic mít nebude.

František Adolf

Rozpočet na rok 2015 vznikal ještě z doběhu rozpočtu 2014 a zákonů z předešlých let. Nejdříve bylo nutné měnit legislativu a pak můžete měnit rozpočet. 😉 Během těchto let se narovnával systém, aby došlo k vyrovnanému hospodaření. Během dalších let byl dokonce výsledek poprvé od roku 1994 ve velkém přebytku. Přesto se rozjelo projektování a stavby. Můžete být kritikem budoucnosti, ale nyní se bavíme již o faktech minulosti.

Vladimir

A proč se snižovaly rozpočty na přípravu staveb, které Stanjura nastavil? Nezapomínejme na fakta, že mluvil o tom, že nechápe proč se dávají velké peníze do připrav a on jako ministr financí tyto penize usetri a budeme mít vylepšený rozpočet.

tarten

Co se týče negativních palců, nikdy nelze odečíst co znamenají. Jestli váš omyl, naštvání z pravdy nebo jen obecnou nespokojenost. Počítám spíš ty palce nahoru.

Luke

Železnice nic? 🙁

Jarda

ono by bylo lepší si taky připomenout, že každá sranda něco stojí a to, že se metá asfaltobeton do krajiny jak pominutý, že ta údržba taky něco stojí.

Jiří Kocurek

https://mapy.cz/s/nurafosune
Jezdit se po tom dá…

Diesel

Tak zrovna u toho Pražského okruhu bych si asi nedovolil tipnout jestli je víc potřebná severní nebo východní část. Východní se nechá dejme tomu jakž takž objet nějak, sever je větší problém. Most v Holešovicích další až v Kralupech.

Venca

To je super názor. Hrozně bych si přál, aby se napojila D11, ale i D8. Nechci jezdit přes Prahu. Dobrá je tam Blanka, ale stejně to není vnější dálnice.
P.S. Sundat veškeré omezení z D0 kvůli hluku, jinak to bude za moment vypadat jako na příjezdech do města.

Diesel

Tak ona ten ,,supl severu,, hodně převzala nová 1/16 ( kdo jezdí na Louny zna ten provoz dobře) Bohužel se obávám aby u tohoto řešení nezůstalo dlouhá léta a škoda že šestnáctka není stavěna když ne čtyřpruh tak alespoň střídavý tripruh. I když můžeme být rádi že je alespoň nějaká.

Venca

Dobrá, ale opravdu, nechci přemýšlet po přijetí po D4 či D5 po které silnici 1. třídy se dostal k D8 nebo D11. Chci, alespoň z jedné strany mít průjezdnou D0 ke všem Dálnicím, které se sjíždí do Prahy.

Leinad

Chceš okolo Prahy nebo potřebuješ alternativu protože na těch jedničkách je něco špatně (dlouhé kolony, stoupák, neprojedeš kamionem…)?
Zkoušel si jezdit podle navigace?

JiP

Tak hlavne tato vlada je prvni, ktera realne zacala stavet vyznamnou cast D35 + dalsi velka cast je vyznamne zprocesovana. Takze za me uspech. Okruh je ostuda zpetne vsech vlad bez ohledu na politickou barvu, pratele.

Venca

To je pravda, pro Babiše a jeho vládu nemám vlastně dobrého slova, ale silnice a dálnice, tam je vidět kus práce.

JiP

Babisovi bych to nikdy nehodil, ale co se tyce dalnic tak ty stojate vody jejich vystavby dost rozpohyboval a koneckoncu i kolem VRT se zacina realne neco dit. I kdyz zde je cesta k prvnimu kopnuti do zeme jeste hodne vzdalena.

Jirka

Jj, co se povedlo, to je zásluha Babiše a co se nepovedlo, za to můžou všichni před nim.

Venca

Tak nechci se pána zastávat, ale říkám to taky. Z většiny jsou to dálnice zakonzervované Bártou. Nebýt jeho, tak po většině by se již jezdilo mezi roky 2014-2017.
Proto říkám, že tohle se Vládě Babiše povedlo. Jen škoda, že jeho vláda neumí udělat skoro žádný zákon, aby nebyl v rozporu s jiným.

Jiří Kocurek

Aby mohl Bárta něco zakonzervovat, tak muselo být něco rozestavěného.

JiP

Napr. D35 mohlo zacit stavet mnoho vlad pred Babisem a zadna se nepohnula z mista. Je to paradoxni ze obhajuji soucasnou vladu, ale za ni se dulezita cast jiz zacala stavet a za par dni dokonce otevirat a soucasne prakticky cely usek az k Mohelnici je pokrocilem stadiu pripravy, useky od Ostrava az za Litomysl jsou pripravene za vystavbu. Na tomto poli se zkratka Babisove vlade darilo.

Ten_z_Biliny

Pěkný srovnání. Kolik se postavilo za vlády ODS, kdy byl na úřadě koaliční partner Bárta? 🤷‍♂️

Bohouš

Nejen Bárta, ale i Řebíček, Stanjura a další mágové ODS.

Jiří Kocurek

Plzeň-Rozvadov?

Vojta_777

Plzeň-Rozvadov skutečně ne.

BND 30

Jak se nějaká stavba zařadí mezi priority…je s ní konec.

Geralt

Problém je že stát se nechá vydírat různými pochybnými ekospolky, kterým ani nejde o ekologii ale o sabotování čehokoli nového.

Vzpomeňte jak se stavěl nový most v italském Janově – na základě vládního dekretu, přímým zadáním a bez možnosti odvolání kohokoli.

Facepalm

A jéje , zase snění idiotů o tom, jak se schvaluje zákon o obchvatu Řečice.

Jarek

A nešlo v případě Janova o zjednodušení nějakých procesních věcí (zákon o veřejných zakázkách a stavební řízení) spíš než o konfiskaci políček pro sjezd z dálnice?

Jiří Kocurek

Most v Janově byla havarijní oprava. Je obrovský legislativní rozdíl mezi havarijní opravou a novostavbou.
Na havarijní opravu není potřeba stavební povolení ani v ČR.

Šašek

Tak v prosinci roku 2025 bude čas na nějaké zhodnocení nové vlády. Jako prioritní stavby program uvádí třeba dokončení Pražského okruhu a dálnice D1. Podle posledního letáku ŘSD je termín dokončení D1 stanoven na rok 2025 a D0 úsek 511 dokonce na rok 2027.

Daniel Bečvář

Úsek Pražského okruhu mezi Běchovicemi a D1 (D0 511) nemá nová vláda během tohoto volebního období reálnou šanci dokončit, takže by byli blázni, pokud by to slibovali. Šance tu stavbu alespoň zahájit je ovšem slušná.

On první

Kromě pražského okruhu se dá říct že se slibům minimálně slušně přiblížili, otázkou je zda cíle nebyli vlastně malé. Současně je třeba říct že to bylo v době trvalého ekonomického růstu a výstavba a zejména její příprava je časově velmi náročná a v tomto směru se nic výrazného nezměnilo, takže v zásadě sklízeli práci předchozích vlád.

Vojta

Pokud sliboval dalších 180 km rozestavěných, tak by se ten překryv množin počítat neměl.

Lektor

Jako že byste ty dálnice nechal rozestavěný?

zdenek

Takže Babiš sliby celkem plnil. A ještě bez průšvihů typu skákací D47 za německou cenu 1mld na km. Náladové prackovické estakády.. Atd.
Do pražského okruhu si pokud vím hází vidle pražáci sami.
Praha má piráty. Středočeský kraj zas jiné tuším.
Vyvlasťňování, stavební zákon a spol se jim povedlo protlačit až nyní někdy sněmovnou.
A ještě z něho se okamžitě soudruzi pravicoví chystají udělat trhací kalendář.

Otakar

Piráti v Praze nemají pod sebou dopravu a jako město nezodpovídá za stavbu obchvatu, to je v režii ŘSD. Do 511 hází vidle vesnice nad Prahou, které se snaží zbrzdit tuto počáteční fázi v domnění, že tím oddálí výstavbu navazujícího úseku kolem jejich vesnice.

Za 8 let úřadování bych tedy čekal více, než tyto výsledky. Ale možná jsem jenom náročnější a chci od vlády za mé daně více. Koblihu?

Cestující

zrovna nyní jsem čel, že v Holešovicích nejsou schopni pohnout s aktivisty už 20 let, protože v devadesátkách se schválily takové zákony, kdy mají aktivisté právo vše blokovat, bez ohledu na kohokoliv. Nazval bych to vydíráním.

Cestující

v Holešově….pardon

lukas

V Holešově už dálnici nepotřebují, průmyslovou zónu taky prokaučovali modráci 😂

Petr

Dal bych si, děkuji.