Invaze RegioPanterů na české koleje. ČD převzaly padesátou třívozovou jednotku, první pro Zlínský kraj
50. jednotka 640.2 pro České dráhy. Foto: ČD
Jednotky pro Zlínský kraj nahradí klasické soupravy na trase Břeclav - Přerov.
Hezké, a k nám do Berouna budou dál jezdit vraky, původem z Posázavského pacifiku, a syslografy
To jsem netušil, že elefanty jsou vraky z pacifiku. Jak se tam dostaly, když pacifik není elektrifikovaný.
Vraky původem z pacifiku jsou Bmto.
Vozy Bmto už nejezdí nikde, kromě tří kusů odstavených v Českých Budějovicích jsou všechny zmodernizovany na typ Bdmteeo
Tešim se těšim, až se objeví i na R41. Jen mám trochu obavy o kapacitu. Plánuje se zdvojování i na této trati, nebo je v plánu vždy jen jedna jednotka? Jelikož bude nahrazovat čtyři (někdy jen tři) honeckery + A vagon. Kolik v A vagonu cestuje lidí nevím, myslím, že to ale není podstatný počet. V honeckeru to je 96 nepohodlných míst na vagon. Tedy cca 400 vůči 243 v panteru. Kapacita je v úseku KH-Kolín (+zastavka) ještě naprosto ok. Ale od Peček se to dost plní. Poslední zážitek byl opravdu plný vagon, kde jsme seděli poctivě čtyři na čtyřce… Číst vice »
v plánu je řazení 2x 640
Musím uznat, že to jsou moc pěkné vlaky, konečně na úrovni
Eh, koukněte na střechu.
To má vliv na co?
Například to nemůže do běžné myčky. Já chápu, že to je daň za nízkopodlažnost, ale snad to mohli nějak zakapotovat.
Do jaké běžné myčky? Jako na pumpě.
Nevíte někdo, zda se bude ještě objednávat rychlíková verze InterPanter?
Určitě se nebudou objednávat aktuální Interpantery, které mají ještě starý typ podvozků. Nejspíš by se použilo už něco novějšího a rovnou na 200 km/h. Asi by něco i vzniklo, kdyby ČD neprohrálo v soutěži o R9 s regiojetem, který zvolil vozidla od Pesy
Jako kdyby nemohla škoda jeden prototyp vyrobit a nabízet ho i „všude“… Jo já vím, prachy až na prvním místě
Škodovka není zrovna v ideální finanční kondici, aby mohla vyrábět prototypy bez jistého odbytu. Navíc moc výběrových řízení na historicky úspěšných trzích, kde by měla škodovka velkou šanci udat nové EMU na 200 v dohledu asi není. To se spíše bude investovat do vývoje dvoupater pro PID, kde mají nemalou šanci na úspěch
V dnešní době se už prototypy jedou spíše virtuálně. A stavět nějaké prezenční vozidlo, když kastle se neměni, vnitřnosti se zvenku nereprezentují a ani nepoznají.. A interier si každy zvoli sám…… to stačí postavit maketu.
To je lepší poslát nějaký vyrobený ks na prezenci ale tohle se neřeši.
Jako stavět na každe vyběrko prototyp za nějakého půl milionů….
Jistě, to už tak u soukromých firem bývá. Socialistické hospodaření už naštěstí skončilo.
Už se těším na zimní nasazení BEMU Ostrava – Štramberk, namísto toho motoráku, co tam teď jezdí.
No já bych se moc netěšil.. nastanou reálné problémy.
Jaké?
V sedlnici zvedne sběrač a přáli trolej
To by se na stahovačce nestalo…
Studénka -verovice už mám hlad být dávno zadrátovanou trati.nejsou tam špatně rychlosti + náklady .to samé valmez
No, dobrý, a jak to souvisí s věštbou problémů BEMU? Já myslel, že se dozvíme nějaké pikanterie z okruhu.
Jedno bemu je rozbité. Jestli dojede z Verovic ten bateriokram vybitý a v sedlnici zvedne sběrač..propálí trolej při tom odběru.
Co se stalo? Že je rozbite.
Takže Vectron s 2x větším odběrem jak BEMU ten kabel nepropali?
Kolik sběračů má vectron?
Až 4 dle verze.
Furt nejak nechapu, proc se ze 4 a 6 vpzovych objednavaji 3 a 5 vozove… jak byl clovek zvykly, tak mu ted prijde, jako by jeden vuz chybel..
V čem je problém?
Názorná ukázka přístupu ke změnám… Prostě byl zvyklý vidět 4 vozy, tak chce vidět jen 4 vozy… Bez rozumného vysvětlení…
Ale nebojte Martine, člověk si zvykne, chce to jen čas a už vám to nepřijde.
😀
Malinko me zarazi nasazeni na linkach S1 a S9, ve spicce… Obe linky obcas jezdim a na S1 jezdili 2x elefant, a na S9 cast 2x elefant, cast 1x elefant, a obe byvaji plne…
Nejsem si jisty, ze rekl bych, ze jde o dost velke snizeni kapacity na linky, ktere jsou celkem vytizene…
Ten obrat do Benešova není ve špičce a na těch kolínských jezdí dvojče, tak snad to není tak hrozné (na vlastní oči jsem ty vlak neviděl).
Zadny…
Tak když „to stačí“ i s rezervou… a na špičky se pochopitelně zdvojí. Na osobácích jezdily stejně 3 vozy už dlouho (mimo velké aglomerace). Já si teda ještě pamatuju 5ti vozové ve složení 163+4xBt+BDs a pak „panťáky 460 s pěti vozy. Ale v průběhu mé střední už jezdily jenom 4 vozy a ke konci už měla 460 jen 3 vozy a i tak to moc plné nebylo.
Cestující se vyhnat podařilo… kritika se nepřipouští.
Na S9 jezdi dva vozy a sysel, a i tak vetsinu casu poloprazdne…
V Praze?
A clanek je o Praze?
Jako ona to je naprosto validní otázka. Čtyřvozová 460 má 256 míst na sezení, třívozový regiopanter 234, to není takový rozdíl. Třeba 2xBdt + Bdtee, co jezdilo do Nezamyslic, má 266 míst, které ale málo kdy byly všechny obsazené, na těch miniaturních čtyřkách je to dost socially awkward, takže reálná obsazenost stejně větší než těch 234 nebyla.
jj, pak je to v pohode…
A nevíte někdo jak to zlínský kraj vidí s Sp linkou Olomouc – Staré Město? Aktuálně ji jezdí sólo zlínský RegioShark. Jednak není fajn že celá trasa vlaku je pod dráty a smrdí tam diesel, a další věc je, že do třívozového Pantera se vleze dvojnásobek lidí. Aspoň v okolí Olomouce tím ve školní špičce jezdí tolik lidí, že vlak připomíná japonské metro. A 5 Panterů mi laickým pohledem přijde málo na to aby tím zlíňáci pokryli obě Os i Sp linky.
Těch 5 Panterů bude po úpravě oběhů asi stačit, jeden teď prakticky celý den stoji v Brně.
Ano budou tam jezdit, GVD už s tím počítá, 1. TD je stejně jen aby se 362 podívala do svého depa.
Ten Panterorismus je běs, v Olomouci to vypadá, jak na nějakém odstavném nádraží. Jsem si včera říkal, že jel na ferdinandce panter a nebyl to Moravan
Jo, v Olomouci je to taková velká hrůza, že se papaláši už při přebírání posledního Pantera chlubili nárůstem cestujících např. mezi Olomoucí a Přerovem o 30 %. Tornádo forever.
Ale vy tomu nerozumíte, Panter je špatný, protože je nový. To někomu k nenávisti úplně stačí.
já jsem měl rád v létě horko a v zimě vlhé horko a zamlžené skla. Teď máme v létě ve vlacích chladno a v zimě je tam tak akorát, ale TO UŽ NENÍ ONO!!! 😀
Za mne tam bývá v zimě dost chladno… ale furt teda lepší, než přetopeno
To ti cestující „rostli“ ze zpoždění, nebo z čeho? 🙂 Možná tedy rostl jen jejich počet, tuším…
Kromě šotoušů si málokdo vybírá podle typu vozidla.
Přitáhnout mohla bezbariérovost, lepší grafikon atd.
Vždyť to je hloupost, radši než jezdit 810 bych vzal auto, RegioPanterem klidně pojedu, na to nemusím být žádný šotouš. Šotouši naopak radši jedou nějakou starou „speciální“ herkou
Za mne šotouši jedou klidně i novou „speciální herkou“ 😁
Takže se díváš na řazení?
Když jede místo Pantera náhradní souprava kterou bys fyzicky mohl (nízkopodlažní, místo na kolo či kufr, bezbariérová,…?) tak odejdeš z nádraží a jedeš autem?
Já na Panter nedám dopustit a jsem překvapivě z Olomouce.
Tak za a) myslel jsem to ve smyslu odstavení loko nebo průjezdu nákladní dopravou, všude to zavází
B) zvýšení se dalo čekat vzhledem k nepoužitelné silniční dopravě- ucpaný Přerov i Olomouc, autobus je jaksi ze hry
C) to prostorové uspořádání taky není terno, to i ta pesa je tak nějak více lidská
Divné je že klasické soupravy s lokomotivou nebo 460-ky tam nezavazely
…1. třída by se tam měla zrušit, nedá se v ní sedět…něnáí kam dát nohy, všude nějaký stupínky a bedny…
První třída by hlavně měla být umístěna v hlavové části vozu, dělat ji průchozí nedává smysl.
Právě že je a zavazí tam různé krabice. Možná by ji celou chtělo řešit jako vysokopodlažní, aby bylo více místa na nohy.
Co má vlastně jezdit na spěšňácích do Kutné Hory? 150.2 jaksi už nebude moct, tak buď panter a nebo 150.2 nahradí esem?
PIDový panteři…
Regionální dopravu na elektrizovanych tratích už dávno měly jezdit jen elektrické jednotky. A pokud jedou částečně po elektrizovanych tratích jako spoje mezi Benešovem a Sedlcany, nebo Bezdružicemi, Plzní a Radnici by mohly být v budoucnu zajišťovany jednotkami BEMU.
Tak to napište na kraj.
Neuvěřitelně ukňouraný vlak 🙈 To je jak když jede cirkus.
Tak to jste ještě nejel na jižní Moravě v Ibalginu, kdekoliv, nejhorší místo je však pod trafem …
Já Ibalginem jezdím denně, ale krom trafa a hl. vypínače nemám problém. A trafa snad (údajně) posílají postupně na reklamaci.
Ukňouraný příspěvek.
přesně :))))
Tak istě, lepší by byl šukafon co
460/560 a cestující sí samou radostí zacpávali uši.
Je to vážně k neuvěření! A jako bonus do toho člověka vždycky tak příjemně potěší fakt, že další várku bude mít RegioJet + přibudou na kolejích dalších Pesy.
Z koženkové sedačky zatuchlého honekru tuto invazi v Pardubickém kraji marně vyhlížíme…
Tak rychle do nepůjde, do ústeckých Panterů se nejdřív musí namontovat ETCS
V PaK by se měly objevit do konce roku 25.
Krása. Velmi se mi líbí, jak se vozový park posouvá mílovými kroky. Kéž by stejně dobře šla i elektrizace, aby pantery mohly jezdit na ještě více tratích.
Ale i tak je to skvělej posun a jsem nadšený z toho, kolik nových vlaků ČD nasazují.
Kde není elektrizováno, jezdí/mohou jezdit Sharky nebo Foxy.
To ano, ale elektrická jednotka je prostě elektrická jednotka… Tomu se jen tak něco nevyrovná.
Nicméně oceňuji vylepšení i na neelektrizovaných tratích, bezpochyby.
Které zbytečně pálí naftu.
Zato elektřina je naprosto čistý zdroj… a nebo že by ne? 40% elektřiny v ČR se stále vyrábí z hnědého uhlí
Dá se rekuperovat a je tam lepší přenos výkonu. Druhou věcí je spotřeba konkrétních motorů, hmotnost vozidel a parametry tratí, kde rychlostní „cimbuří“ (zejména přes některé přejezdy) může udělat značnou spotřebu paliva navíc.
Výroba elektřiny v elektrárně je efektivnější než v malém motoru vlaku.
60% elektřiny v ČR se NEVYRÁBÍ z hnědého uhlí. Výroba z uhlí bude navíc dost upadat.
I se ztrátami při přenosu je elektrický vlak efektivnější.
Když Saryk stoji .. nafty a LTO a adblue sežere.panter stoji a bere si jen trochu šťávy s troleje.
Kolik vlastně už panterů jezdí? Nehledě na verze, jen podle počtu vozů.
Momentálně by mělo být v provozu všelijakých možných verzí od prvních Panterů pro Ústecký kraj z roku 2012 přes exportní verze a Moravie až po Interpantery mezi 220 až 230 soupravavami. Panter je momentálně i historicky nejpočetnější elektrickou jednotkou, co kdy v ČR/ČSSR jezdila a pravděpodobně tomu bude tak i dalších 50 let.
A jak je na tom Panter v porovnání kvality se svou konkurencí? Já s tím jel asi 2x v životě a stejně nemám moc srovnání. Je to kvalitní produkt, alespoň po těch letech, nebo jednotky Siemes/Alstom/Stadler jsou na tom o hodně lépe?
Ty vrzající soupravy na Moravii s věčně mláticími dveřmi mezi 1./2. třídou jsou neuvěřitelnou výhrou a snem o pokroku. Nemůžu se dočkat, až se rozjebou i ty regiopantery do podobně tristního stavu
Z pohledu cestujícího. První generace nic moc. Interier po přejezdu vyhybek vrže (hlavně kloub). Dost připomna interier ve Sorech. Ta druhá generace už srovnatelna s konkurenci (Stadler). Jízda pohodlna. Uspořadaní interieru už zavisi na provozovateli. Já s nim osobně nemám problém.
Interiér první generace i vizuálně vypadá velmi low cost a trochu jako „antivandal“, naopak v těch nových už je za mě pěkný a vcelku útulný, je to značný pokrok.
Já jsem byl vždycky nadšený, když jsem vychytal interpanter Moravan a ne Slovácký expres. Trasa Olomouc-Otrokovice. Mám raděj openspace(je to ok název?) než kupé.
na dráze velkoprostor 🙂
První třídu na Slováckém exprtesu jezdí docela pohodlný velkoprostorový vůz, jen koberce by potřebovaly trochu lásky (Rozumějte výměnu) Naopak velkopostory druhé třídy na stejném spoji – tam je to utrpení i jen z Otrokovic do Hulína.
236, na wiki je to správně, průběžně aktualizuji
Pokrok nezastavíš, ale přirozeně se cítím lépe v polozhasnutých Bt a Bdt. Podobně jako v zapadlém sídlištním pajzlu než ve vyvoněné Potrefené huse, v primitivní Felicii, než v nejnovější Dacii, maloměstské Jednotě než v Primarku a na Sázavě než v Egyptě. Myslete si o mě co chcete, ale v rámci svobody mám právo na názor, ačkoliv nejsem nepřítelem pokroku.
Ještě že nemusím být váš spolubydlící. Tedy pokud se i ve svém bytě držíte těchto preferencí 🙂
Ono není problém, aby v panteru svítila půlka světel. Nevím proč je potřeba všude svítit ve dne v noci na plno.
Aby nebylo vidět ven.
Jojo a ze všeho nejdůležitější je zdůraznit právo na vlastní názor.
Vozový park se bohužel neposouvá nijak rovnoměrně a ČD tohle pochopitelně vůbec nezohledňuje.
Vozový park se posouvá dle toho co chtějí kraje…
Promiňte, ale jako cestujícího mě tahle výmluva už dávno nezajímá. Jestli dopravce přímo nerozhoduje o tom, jaké vlaky kde budou jezdit, je čistě jeho problém.
To není výmluva, to je prostý fakt.
Pokud by dopravce byl schopen ty vlaky vozit v komerčním režimu – pak nechť si jezdí s čímkoliv kamkoliv. Zdravíme do Przemyslu. Ovšem ve chvíli, kdy 2/3 příjmů dopravce tvoří platba z veřejného rozpočtu, je naprosto přirozené, že tento zákazník si rozhoduje, jaké služby za své penze dostane.
Fakt to byl možná před několika lety. Dnes je to pouze výmluva, která zastírá, že jim jde jen o peníze, o čemž nasvědčuje výpočet ceny.
Máte pravda, mají dělat charitu! Víte o tom, že ze zákona to musí dělat?
Zaplaťte všude nové vlaky ..já budu rád. Kraje mají nějaké finanční možnosti.. je to prostě i na domluvě s dopravcem. Jasně že by nebylo od věci objednat i 220 nových jednotek jako náhradu regionov
Proč já? Copak snad lidi na koridoru platili za nové vlaky, které jim tam jezdili už před Covidem? Navíc, platím mnohem víc než před několika lety. To je snad dostatečný důvod, aby to bylo něco lepšího.
Čekám kdy už konečně pochopíte, že je to věc objednatele. Ale vy to chápat nechcete a pořád si jedete to svoje fuj ČD.
Já to chápu. Ale po tolika letech ignorance mě už to prostě nezajímá. A co je nejhorší, za ty roky se podstatně zhoršil technický stav a ten s objednavatelem nemá nic společného.
Když si kraj dal do smlouvy že chtějí pantery tak tam ČD opravdu nemůžou nasadit jiné jednotky. S tím se budete muset smířit.
Promiňte, asi nechápete podstatu věci. Mně vůbec nevadí Pantery, ale ty křápy, které za ty roky dost vymizely, ale někde stále vesele jezdí a ještě si ČD za to nechává platit.
Kdepak je ten uživatel? Ten co furt brečel: „Zase Praha (Brno, Plzeň, atd.)…a Zlínský kraj zase utře“.
Ještě by to chtělo invazi kolejových autobusů na místo regionov.
Na nekterych tratich by je klidne mohl nahradit i ten Panter nebo Shark/Fox. Kde nedava ani jedno smysl, tak zustat u regionov dokud to pujde nebo nahradit busem. Nove vozidlo tohoto typu je aktualne ekonomicky nesmysl.
Začíná se nabízet RS Zero. Jestli má ekonomický smysl nevím.
Ale to nemá diesel, jen baterku nebo vodík, takže na některé tratě stejně smůla, plus to asi nebude zrovna levné. Leda jezdit regínama dokud to půjde a počkat (ještě dost dlouho), než to bude k dispozici jako ojetina
Stadler vyvíjí RSzero v souladu s politikou poptávkou jako BEMU nebo HEMU. Nicméně, ten pohon je založený na vodíkovém spalovacím motoru, tudíž zástavba jiného spalovacího motoru by nebyla neřešitelná, pokud by byla poptávka. Jiná věc je, že ten sólo vůz bude dráhý s jakýmkoliv pohonem. Sice ještě žádná čísla neznáme, ale lze to očekávat. Tudíž si nemyslím, že by RSzero znamenalo nějaký zásadní průlom v organizaci dopravy tam, kde je potřeba přepravit pár desítek lidí, ať už v Německu nebo jinde.
Proč? Na venkov pro vesničany bohatě stačí. Důchodci s nákupy, kola, vozejk a turisté s krosnami se v pohodě vlezou. Podívejte se na venkovská auta. Taky se běžně nejezdí v RAM nebo Defenderech
je to nepopulární názor, ale já (pravidelný uživatel regionov) souhlasím. Z pohledu cestujícího mi v regionově nic zásadního nechybí. (ale nepopírám, že třeba Lintem je to lepší). Hlavně když to není klasická 810. Moc se těším, až nějakou regionovu pošlou na Moravský Písek – Bzenec a pak třeba ještě do Kyjova. (nebo cokoliv nízkopodlažního)Tam mě ty 810 serou hodně (posledních 6 let jezdím s kočárem, ještě minimálně rok a půl budu, tak uvidím jestli to stihnu)
Je to tak, klimatizace a takové vychytávky nejsou zdaleka tak důležité jako nízkopodlažnost. Lidé s kočárky, důchodci, i malé děti mají problém se šplhat do patra. 810, 842, 845, 854 už jsou prostě za zenitem a chtělo by to je nahradit. Ale levná alternativa není na trhu. Repasy z Německa samozřejmě ano, ale i nové Rs Zero je hrozně drahé a absence dieselu komplikuje nasazení. Mám pocit, že se u nás moc neuchytí
Ojeté rs1 jsou v dpov. A 842 mi tak strašná nepřipadá. 854 budou končit..nepočítá se s nimi. 845 tady vůbec neměli tahat.
Na lince Veselí Kyjov poslední dobou jednu 810 nahrazuje 843 019 a prý se na tom zaučují strojvedoucí, aby mohly 843 jezdit sp místo brejlovců.
já vím, že strojvedoucí mají 843 docela rádi, ale já bych raději tu regionovu. Ale přežil jsem to s kočárem 6 let, přežiju i další 2 a kdyby bylo 4. dítě, tak to taky přežijeme.
Reginu Nee výkon nula.vypruzeni nuls
Budou domovsky v Brně, jako dosavadní soupravy, nebo v Olomouci? Děkuji za info.
Doufam, ze ne v Brne. Brnaci si to vubec nehlidaji. Maji je pocmarane jaxvina.
Fotka je z depa v Olomouci, jinde to nedává smysl. I ty sysly jezdí na úklid do Olomouce.
Díky. Mě Olomouc taky dává smysl, ale někdy ta depa bojují o výkony, tak jsem se zeptal.
Tak letos ještě 10x 640.2 a 4x 690 a je to všechno. To by snad dokonce mohli stihnout.
Reálně ještě měně 3x 640 a 2x 690 už jezdí po Velimi.
650 už jsou kompletní?
Já bych řekl, že ano.
Já jsem si dokonce jist.
001-015 jezdí v KVK+PLK
016-025, 042-046 v JČK
026-031 na VYS
032-038 v MSK
a nakonec 039-041 v KHK
Uh, no všechny začínají samozřejmě 2
Nemělo jich být 50?
Aha, pak mi došlo, že poslední 4 jsou asi ty baterky.
Je to tak, sám jsem se na tom nedávno zapálil
Doplnění: 650 242-246 v JČK
001-004 také JČK
Ano, 001-004 jsou v JČK, 201-204 jsou KVK a PLK
Pamatuji, když poprvé Pantery přišli do ústeckého kraje… To byla najednou změna k lepšímu. Totéž přeji i Přerovákům. Nízkopodlažní a tiché vozy .
Tak od nového grafikonu to bude v ÚK změna zase k horšímu.
Ale od prosince 2026 zase k lepšímu.
Co bude za jednotky na elektrických linkách v ÚK jezdit od nového grafikonu?
Syslografy.
Jsou tiché jako pověstné Ibalginy v Židlochovicích?
Nebyl v Židlochovicích problém právě se skutečnými pantery, než tam začaly jezdit místo nich ibalginy? Já jsem ibalginem nikdy nejel, ale pochopil jsem že při odstavení je hlučnější panter, při jízdě spíš ibalgin…
Mezitím v MSK vezmem elefanta pryč a hodíme tam dvouvozovou jednotku. Samozřejmě v časech, kdy se jezdí do školy a že školy/práce. Velký trapas.
Stěžujte si u MSK, co si u ČD obědnali to mají.
Na jednu stranu se tak stává i v čas kdy je objednaný elefant
Nema pak MSK spatne napsanou smlouvu?
Byl to zaskok za elefenta na jednom oběhu, cca tyden v srpnu… plus občas se to příležitostně stane….
párkrát jsem psal na stížnost ale bylo mi sděleno že o žádných přeplněných spojích na kraji neví
A to kvůli instalaci ETCS ještě ani od 2025 nějakou dobu nebudou Sloni jezdit téměř vůbec. Na R61 se už počítá na další grafikon se Syslografy, pravděpodobně právě ty z tratě Přerov – Břeclav
A nevíte na jak dlouho to bude?
Elegantní jdou na zástavbu etcs.