posily_do_teamu

Inspektoři stáhli data z lokomotivy vlaku v Hustopečích. Ukázala možnou příčinu nehody

Požár cisteren nákladního vlaku u Hustopečí nad Bečvou. Foto: Hasiči SŽPožár cisteren nákladního vlaku u Hustopečí nad Bečvou. Foto: Hasiči SŽ

Strojvedoucí cisternového vlaku jel před vykolejením výrazně rychleji, než měl.

Odebírat
Upozornit na
guest
194 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Václav L.

Jako laik bych se rád zdejších odborníků zeptal, čistě ze zvědavosti, nechci o ničem spekulovat. Za jak dlouho, respektive na jaké vzdálenosti teoreticky může takováto souprava zpomalit z 95 na 40 Km/h? Chápu, že je zde několik faktorů, které to ovlivňují. Jde mi jen o to, udělat si alespoň částečnou představu, kolik má strojvedoucí v tomto případě času na zpomalení. Děkuji

Marek Janík

Tak samozřejmě je tam předvěst, nezpomaluje až podle hlavního návěstidla

Václav L.

Ok, špatně položený dotaz. Nejde mi o reakci strojvedoucího na návěstidlo, ale nějakou brzdnou křivku takového vlaku obecně.

David Peca

Predvěst je umístěna před vjezdovým návěstidlem na zábrzdnou vzdálenost (vzdálenost, na kterou každý vlak v tomto úseku bezpečně zastaví…zde tipuji 1 km,nechce se mi koukat do Ttp). Vjezdové návěstidlo je od obvodu výhybek také v určité vzdálenosti, ale ta už je dle místních poměrů a nic nezaručuje. Na předvěsti poznáte, jak budete moci,muset pokračovat od dalšího navestidla.

Mirek

Proč se v podtitulku objevuje slovo strojvedoucí? Je to zbytečně zavádějící. Média v dnešní od sebe tak rády opisují. Pokud by se nakonec přeci jenom prokázala technická závada na soupravě, „vinu“ ze strojvedoucího už nikdo nesmyje. 🙁

Václav V

Vážení, než začnete vymýšlet všemožné teorie a pravdy tak pár slov od člověka, který už více než pár let po této trati jezdí. Sice ne pravidelně jako kolegové z Osobky, ale taky to není 1x za rok aby se neřeklo. Vjezdové návěstidlo od Lhotky (tedy od ValMezu) v případě návěstí dovolující jízdu vždy! Návěstí snížení rychlostí. Při jízdě na přímou kolej (tedy z 1. traťové na 1. Staniční stejně tak v případě 2 koleje) je návěštěno 100 km/h v obvodu přilehlém k výhybkám a „něco“ (myšleno jako výstraha, volno, očekávej 40km/h). V případě jízdy jiným než přímým směrem vždy 40… Číst vice »

Vinkler

Jen malá perlička … předpis D1 který jsme používali v 80-tých letech má 166 stran.

Václav V

Ten současný skoro 700… Pro srovnání 😕

xmnovotny

No a kolik stran měla tehdy D2 a kolik stran má teď….

ČD krachgo

O tom, že tohle „návěštění“ byla past co sklapla se tu bavíme už dlouho, o tom žádná. Ale že jsou na stanovišti tři lidi a nikdo si nevšimne, že na „předvěsti“ je pomalu kmitavá žlutá a ne rychle kmitavá zelená a na dalším návěstidle jsou jen dvě žlutý brz pruhů, to už je pochopitelné méně.
Potom už jen chyba té zabezpečovačky, že to skutečně ukazovalo 100 a volno a výhybky byly do boku, ale nevím, jaká je pravděpodobnost, že se toto stane a nevím o případu, kdy by se něco takového někde stalo…

Jan Hasek

Vyhýbna má do odbočky jen 40 km/h …? na hlavní trati?

Gale

Uhm.. měl návěstěno 40, postaveno do odbočky do liché skupiny, ale protože jel kilo tak Vectron tu vexli přeskočil a pokračoval na 2SK až do zastavení, kdežto zbytek soupravy se utrhnul a vypad?
To jako fakt?

Karel

U Mar.Lázní .na 30 dvojče 363.5 projelo 90 a vozy spadly z náspu.

Filda

Neplácejte kraviny. Vectron skončil na 1. SK, ne na druhé.

Gale

Uff pardon, máte pravdu, viděl jsem blbě..

Jarek

Když mám na vjezdu 40 a volno asi kravina když vjíždím do odbočky tak z ní i vyjíždím tak na navěstidle mohlo být 40 a očekávej 40

182-097

Vlak přijížděl po druhé traťové koleji, na lhoteckém zhlaví měl postaveno odbočkou na prvni staniční kolej a dál do Hranic města po první traťové koleji. Takže 40 a volno.

Tomáš Záruba

Nebo jde o zahájení souběžné jízdy.

xp789

…nachtěl bych být v jeho kůži, určitě to neudělal nachvál a chodil poctivě do práce. Máme desetitisíce nefachčenků žijícíh z podpor našich peněz, kteří nikdy nebudou pracova, takže logicky nic nezkazí a na druhé straně desítky ředitelů nemocnic a managerů co rozkrádají stát. Naštěstí nikdo nezemřel a tak si položme otázku zda by neměla být společnost tolerantnější…

Robotron

Ceska mentalita nedovoli aby byla vuci podobnym prohreskum tolerantni. Cechacek rad vynasi ortel, rad se msti … pritom sam ma za nehtama spinu !!!

Motýl Emanuel

Ne neměla, za chybu se platí a s pokusy o relativizaci poukazováním na jiné v trestním právu neuspějete. Jen dodám, že to naštěstí vykolejilo dál od nádražní budovy a naštěstí nic jiného ho nemíjelo.

jackbrno

Znáte nějakého člověka, který nikdy v životě neudělal žádnou chybu? Něco nepřehlédl? Nezapomněl? Já osobně neznám a klidně se vsadím, že ani kolem Motýla Emanuela nikdo takový neexistuje.

Flek

Ne, neznám nikoho, kdo by způsobil ekologickou a dopravní, finanční katastrofu.

Motýl Emanuel

Přestaňte relativizovat, zanedbal důležitou povinnost a tím došlo k závažné několikasetmilionové škodě. Polehčující okolnosti zváží soud, ne já. Doplním jen jediné, ať má dobrého advokáta.

ČD krachgo

Netrestaný, nebyl pod vlivem, dostane podmínku a zákaz činnosti nějakou dobu, škodu do výše 4,5 násobku platu. https://olomoucky.denik.cz/zlociny-a-soudy/strojvudce-dostal-trest-za-srazku-vlaku-u-nemcic-20230110.html

Radek Kalina

Co kdyby to byl vlak s osobní přepravou?

ČD krachgo

110 do odbočky, kde měl jet 40 to už jsme tu taky měli, nepamatujete? https://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/001117-Nehoda-v-Brodku-u-Prerova/

Stavař

Můžu si to zkopírovat pro případ, že tady zase někdy budou fírové pranýřovat kamioňáka na přejezdu?

Vid

Třeba ten Polák ve Studence přiznal, že červená světla viděl a vjel tam tedy úmyslně. Pokud jsou závory nahoře, tak jedu, to myslím doslova říkal. A u většiny bude to samé, že na červenou na přejezd vjedou s tím, že ještě stihnou přejet.

Václav V

Můžeš. A vždy si vzpomeň, že vlak brzdí trochu jinak než kamión, na silnici jsou pouze 4 barvy a 7 kombinací (beru v potaz ČR) a že přes přejezd je vždy max. 50 km/h. No a potom taky fakt, že v zahraničí mohou přejezdy fungovat trochu jinak než v ČR. Například v Polsku je většina přejezdu se závorářským stanovištěm, tedy nejsou automatické. Proto místní rodiči počítají s tím, že když tam vjedou během spouštění závor, tak se ještě zvednou. A taky, že lamioňáci nejsou periodick přezkušováni z předpisů 😉

ZbyndaN

VIdím to tak, že dálkové vlaky vozící lidi zůstanou tak akorát Děčín-Břeclav a Ostrava-PRaha (výhledově nějaká česká firma provozující tratě ji protáhne na Praha Martkredwitz resp. Praha-Schwandort).

Plus okolo klíčových aglomerací (Brněnská, Hradubická, Ostravská a Pražská)

A krcálky typu třívagonové RegioPantery holt odvál čas resp. ekonomika vinou jejich nízké kapacity resp. nízké kapacity tratí. O ultranízkokapacitních nesmyslech typu RegioFox ani nemluvě.

Čili zbývající tratě si buď převezmou do svého provozu (bez dotací) nákladní dopravci. Nebo bimbam o šrotu. A aspoň ušetříme ty desítky miliard za pozemky pod kolejemi, které patří zadlužené ČD.

JiVe

to je blábol

ČD krachgo

Víte vůbec kdo vlastní koleje? Nebo proč tu blijete takové blbosti?

PvvS

Axeli ?

El Barto

Včera Halásek, dnes Axel. Jeden lepší než druhý.

jackbrno

Co to prosímtě plácáš? Mohl bys to nějak vysvětlit, až vystřízlivíš?

Michal²

Vidím to tak, že pojedete za docentem Chocholouškem

Martin H.

To, že to jelo +/- takovou rychlostí se v podstatě vědělo a jediné co je tímto, dá se říct, vyvráceno je selhání infrastruktury a staničního a traťového zabezpečovacího zařízení, ale ta hlavní otázka zůstává zatím nezodpovězena. Proč to takhle jelo?

Poutnik99

Ještě může být pochybná návěst… Ale ta pravděpodobnost je malá

Radek Kalina

A jak se máte chovat při pochybné návěsti?

jackbrno

Jj, možností je několik. Přehlédnutí/zapomenutí návěsti na předvěsti, zdravotní problém, nefunkční průběžná brzda vlaku.

Václav V

Odpověď celkem jednoduchá. Doporučuji si přečíst to co jsem napsal 😉 Bohužel SŽ přistoupilo na fakt, že snížení rychlosti návěstidlem mohou provést o na přímou kolej. Prostě zjednodušíme a ztenčíme předpis D1 😉

PetrH

Dva lidi v kabině jsou snad ještě horší než jeden. Kdysi jsem viděl video z kabiny vlaku, kde jsem musel vypnout zvuk, protože tam dva žvanili jak báby na trhu a ještě úplně přihlouple…

Juraj

No a když tam je jeden, tak je zase plná diskuse starých pardálů, co tvrdí, že když se jezdilo s pomocníkem, bylo to bezpečnější.

Vinkler

Budete se divit, ale bylo. Neznám jediný případ z 80-90. let kdy strojvedoucí s pomocníkem nevědomky projeli návěstidlo protože se zakecali.

Vid

No to určitě. Nehod bylo dřív plno. Proč se tedy srážely vlaky? A i nedávno třeba KŽC v Praze. Tam byli taky dva. Kdysi v Poricanech byli dokonce na loko 2 kontroloři vozby. Preváželi snad 754 z Čech na Moravu. Pro mě je další osoba na loko rušící prvek.

Petr Šimral

To, že neznáte neznamenalo, že nehody z tohoto důvodu nebyly. Jenom k tomu nebyly ty interfenety.

Já jsem ještě pomocníkování stihl a byl jsem podstatně raději, když jsem seděl na lokomotivě sám.

jackbrno

Ne, to opravdu nebylo. Těch případů bylo mraky a mraky. A nevěřím tomu, že by se našla jediná posádka, kdy by fíra i pomocník poctivě tiše seděli a soustředili se na návěsti. To je pohádka na úrovni červené karkulky. To že v dobách pomocníků se návěstidla projížděla stejně jako dnes, buhví jestli ne víc, je prostě fakt.

Vinkler

Pánové .. asi jste přehlédli to slovíčko „nevědomky“ …
ps: a ohledně Neinternetů … každý měsíc bylo školení, tzv. škola.

Ares

Není to bezpečnější, kdyby jste jezdil, tak to znáte, jak to funguje.

Motýl Emanuel

Bylo, protože ho nechal kočírovat a pomocník si dával sakra majzla … 🙂

Tonda

Dva jsou jeste malo, se podivejte na nostalgicke akce…

Motýl Emanuel

Přesně tak, nekecá se ….

jackbrno

Naprostý souhlas. Osobně jsem se těšil jak na smilování, až po zácviku začnu jezdit samostatně a budu se moci soustředit na řízení. To ve dvou lidech prostě nejde ani omylem, furt se žvaní a žvaní.

David Peca

Bohužel, amatérští vyšetřovatelé, se opět nemýlili, co mě překvapuje a označil bych za jedinou pozitivní věc na té bídě, je stabilita lokomotivy od Siemensu.

peter.hudec88

V roku 2010 pri nehode v Spišskej Novej Vsi niečo podobné ustála dvojička (131), tiež tam bola rýchlosť dvojnásobne vyššia do odbočky

Jirka

Lokomotiva zůstala na kolejí, protože je vidět jak stojí před hořícími cisternami asi 200 metrů.https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-krimi/807616/tuny-toxickeho-odpadu-hasici-odklizeji-nasledky-pozaru-vlaku-v-hustopecich-nad-becvou.html

Vid

Esa to u Mariánských lázní ustála taky. Takže nic výjímečného.

Pezos

Nepomáha stabilitě v tomto případě transformátor, který dost snižuje těžiště?

Kubrt

Samozřejmě.

David Peca

Jj,asi to tak je,že to drží na kolejích,u M. Lázní eso i ty dvě 131 ve Spišské.

Motýl Emanuel

Přesně tak, plná cisterna má těžiště o dost výš….

Apollo 17

Na El. lokomotivě je polovina hmotnosti v úrovni pod nárazníky( např. podvozek Peršinga s trakčními motory má hmotnost 20 tun, u Es ještě trafo).

Libor

Už by to chtělo na české železnici nějaký zabezpečovač. I za cenu šrotování lokomotiv a málo využívaných tratí…

David

Ne, dostanete víc modrého zábradlí na vesnická nádraží!

Vašek H.

Tato trať jej podle NIP ERMTS a prohlášení od dráze 2026 měla dostat v roce 2030. Možná se to teď trochu podaří urychlit.

Karel

Máte kouzelný prsten? Otočte jím. Nemáte? Tak musíte čekat, až se vybuuje.

Jan Petrus

Všem, co tu píšou o tom, jak ETCS by zabránilo nehodě, bych se chtěl zcela vážně a bez ironie zeptat, jak by pomohlo v případě zavřeného kohouty brzdy, kdy by nebrzdila souprava, ale jenom loko. Má např. ETCS kontrolu tlaku v průběžném potrubí? Protože jestli ne, tak by sice ETCS zahaltovala stroj, ale ten by těch dvacet škopků před sebou tlačilo jak sáňky.
Jen se ptám.

Ľudo

Rozbehnúť sa so zatvorenými kohútmi, bez riadnej skúšky brzdy? Hádam nikto nie je taký strelec, aby spravil takúto kravinu.

Pavel Skládaný

Nikto by to neurobil, ale historie je podobných případů plná (jeden z posledních příkladů např. Jihlava, léto 2021).

Martin H.

Ale tam to mělo trošku jiné pozadí 😉

Pavel Skládaný

Nebo toto také nahání husí kůži – Paskov 2015: https://video.aktualne.cz/kamera-zachytila-vykolejeni-vlaku-v-paskove/r~7c393a4ecd6311e4bc74002590604f2e/.

Údajně posunovač měl „chvílu do fajronta“, nechtělo se mu na konci šichty propojovat hadice. Ale zrádným chtěním osudu se neplánovaně ocitli na zlomu a nezadržitelně rozjeli dolů…

Erik85

I to se již v historii stalo…

https://www.youtube.com/watch?v=08D7UfsQsok

ČD krachgo

Nemysl, ten vlak brzdil normálně.

Martin H.

Tak historie pár takových nehod a událostí pamatuje..

Vid

Jeden odborník 2021 v Jihlavě předvedl, že to jde. Prý to byl dokonce někdo, kdo přezkušoval jiné strojvedoucí. A nebyl vůbec oblíbený. Asi karma. 1986 Háj ve Slezsku to samé. A bylo těch nehod asi více. Ale tady to asi příčina nebude.

jackbrno

Přesto se bohužel tyto případy běžně stávaly.

Vid

V tomto případě zavřené kohouty nejspíš nebyly. Už se to tu řešilo. Jinak samozřejmě by s tím Etcs nic neudělalo, když souprava nebrzdí. Stejně jako u vectrona ids ve Třebové.

MajsterN

Je to vectron. ETCS kontrolu tlaku nemá, to je úkol softwaru loko. Hlavně přehlédnutí návěstí bych všem prominul, jet bez brzdy je ale na kriminál.

Apollo 17

Ono to bude na kriminál i při přehlédnutí návěsti.

martin749

Jenže pořád je to od posledního návěstidla autobloku, kde musel vidět, že mu nebliká zelená, ale žlutá, k výhybkám něco přes +- kilometr. To by i se samotnou mašinou stačil zpomalit víc než jen o cca 5 km/h. Evidentně začal brzdit až u vjezdového návěstidla.

Mac

Proč se na vjezdu návěstí Rychlost 100 a něco?
Je to kvůli změně traťové rychlosti? To mi nejde na rozum.

Ruzian1

Tohle mě taky zajímá. Třeba v Ústí n/O na odjezdu z 1. traťové koleje směrem na ČT (návětidlo Sc1) svítí taky často 100 km/h a volno, namísto obyč volna.

Mac

V Ústí je to proto, že v jinak nejde postavit vlaková cesta od Brandýsa na 3. SK. Protože podle drážní logiky by mohl být vlak odjíždějící z 1. SK. rychlostí vyšší než 120 km/h ohrožen vlakem ze 3. SK. Je to sice nesmysl, ale §1.
(a myslíte asi kolej staniční nikoliv traťovou).

Pavel Skládaný

To by ovšem už v tomto okamžiku musel vědět, že souprava nebrzdí a zahájit rekuperační brzdění mašinkou hned (pokud by i toto vůbec šlo, neb ze záběrů to vypadá, že následuje stahovačka; návěst „Zdvihněte sběrač“ je až těsně před osudovou výhybkou). Jestli počítal s intenzivnějším přibrzděním později, až se na dohled objeví vjezdové návěstidlo, nic zlého stále netušil a teprve teď si po osahání brzdy začal uvědomovat děsivý fakt, že vlak nereaguje, tak co už zbývalo. Stresová situace, pokus o rychlobrzdu, možná vícekrát, ale brzdit už nebylo prakticky čím…

markuc

ETCS má kontrolu tlaku nad hlavním potrubí jen u sebe na lokomotivě, ve smyslu, že zde ho může ovlivnit ventilem – vypustit… takže v případě zavřených kohoutů to bohužel ETCS nezachrání, pak jak píšete, bude haltovat jen ta loko

Ares

Proto se dělá zkouška brzdy.

Dejv

Ještě někdo, kdo pochybuje o ETCS? S ním by se to nikdy nestalo…do výhybek by vletěl max. 45…

PetrH

ETCS by nám ušetřilo obrovské peníze za nehody.

Pavel Skládaný

Ano, v případě nefunkčnosti brzd (které zatím nelze zcela vyloučit) by ETCS vyhodilo padák.

ToMa

V případě nefunkčnosti brzd by ještě hodně daleko od návěstidla překročil brzdnou křivku a začal brzdit aspoň lokomotivu. Ano, na čtyřicet by to neubrzdil, ale aspoń by brzdil. Zde to vypadá, že nebrzdil vůbec

Pavel Skládaný

A jak dobře by samotná lokomotiva brzdila rekuperací v situaci, kdy patrně následuje stahovačka?

Filda

Stahovačka je pouze podmíněná. Platí, když svítí.

A pak má Vectron ještě pneumatickou brzdu.

Ale celý je to blbost. Viditelně brzdila celá souprava. V momentě, kdy se trhla lokomotiva a vysypaly se přední cisterny, zbytek soupravy správně zareagoval na vyprázdnění hlavního potrubí a zastavil. Kdyby to nebrzdilo, do poslední cisterny by se to naskládalo na hromadu vedle trati.

Apollo 17

Vectron na stejnosměru brzdí EDB i se staženým sběračem(na střídavině ne).

M 474 003

ETCS se nemůže porouchat? Při poruše zastaví všechny vlaky v okolí?

jackbrno

Jistěže může. A ano, zastaví vlaky v okolí. To je pořád lepší, než je nechat vletět do výhybek takovou rychlostí.

PetrH

Tak jsme zase v něčem nejlepší:

„Rozsah havárie označil Hladík za bezprecedentní. „Podle zkušeností hasičů taková havárie není za posledních 30 let v Evropě nikde zdokumentována. I technologické postupy, které tady dělá integrovaný záchranný hasičský sbor, odborné firmy a Správa železnic, jsou do jisté místy unikátní. Poznatky odsud budou sloužit i při sdílení zkušeností s kolegy z celé Evropy,“ podotkl.

Motýl Emanuel

No pro nic za nic tam nebyl u zásahu osobně i generál Vlček, velitel všeho hasičstva. „Bohužel“ se od našich bude Evropa něco učit.

Petr

Může jet na trati nákladní vlak rychleji než 80km/h ?

Dejv

I 120, nežijeme v PL…

Ex ČD

100 úplně běžně, ale technicky není problém 120, v Německu na VRT i 140

Flek

Poštovní vlaky jezdily 120 uplně normálně.

ČD krachgo

Ano, dneska až 120

Rado

Ložené vozne max 100 km/h, prázdna súprava 120 km/h. Časom sa aj tieto rýchlosti zmenia s rastúcou potrebou rýchlej prepravy po železnici. Viď vozeň Sggns(s) 80’XLs (kontajnerový), ktorý predstavili na Innotrans 2024 Tatravagónka a Metrans umožní jazdu až 160 km/h. Vozeň má elektropneumatickú brzdu s prípravou pre systém DAC

Jan

Zavřený kohout průběžného potrubí, souprava nebrzdila.

Ex ČD

No, jedna z možností

Tomáš Záruba

To se mi právě nechce moc věřit. Jestli těch cisteren bylo 17, tak mohla mít souprava max. cca 1400 t, a to by na té rovině Vectroní EDB od předvěsti s přehledem pořešila minimálně na cca 60 km/h (i když předpokládám nějaký čas zjištění, že vlak nebrzdí), odtud do výhybky nejspíš i na oněch 40-50 km/h.
Leda by zároveň byla hodně špatná adheze nebo došlo k vypnutí HV nebo něco takového.

Petrovič

Alebo mohla byť edb nefunkčná už pri výjazde (neviem ako na Vectronovi ale na rušňoch Škoda aniČKD nefunkčná EDB nie je prekážkou pre pristavenie rušňa na výkon.

Apollo 17

Vectron neumí EDB na střídavině bez rekuperace. Takže Kadaň- Vary jezdí všechny vlaky vedené Vectronem bez EDB a denně jsou tam přistavovány v osobní i nákladní dopravě.

Ivan

Vy jste jej osobně zavíral, že jste si tak jistý??

Pezos

Možná je to jeden z těch, co „na vlastní oči viděli negativní krevní test“ fíry z elefantu na Balabence.

David Peca

Strojvedoucí si musí vyzkoušet účinek průběžné brzdy po odjezdu z výchozí stanice. To už se nedělá?

Vinkler

Ani bych se nedivil že nedělá … kdysi to bylo kontrolováno i na rychl. proužcích. Ale Dráha je dnes už jinde … 🙁
ps: ale rád si počkám na odpověd nějakého současného strojvedoucího

jackbrno

Dělat se to samozřejmě pořád má. Druhá věc je, jestli to každý udělá vždycky.

Vid

Minimálně vozy, co zůstaly na kolejích, musely brzdit, jinak by to skončilo vše na hromadě vedle tratě. Takže zavřený kohout nejspíš nebyl. Jedině že by část soupravy byla vypnutá z brzdy. Případně nějaká technická závada přichází do úvahy.

Pavel Skládaný

Otázka, zda to nemohlo mít podobné pozadí jako nehoda Meridianu (lokomotiva 350.0010) 28.září 1977 v Bratislavě. Zde se jako jedna z realistických variant uvažoval odchlípnutý kus gumy na hadici propojující lokomotivu a první vůz, který zafungoval jako chlopeň a zabránil snížení tlaku v průběžném potrubí při pokusu o brzdění. Rychlík vjel do odbočky 95 km/h a byl konec.

Jozo_cz

Otevřený kohout průběžného potrubí, souprava brzdila!!!
Uznávám, dost pozdě:-(

jackbrno

Ty jsi u té soupravy byl, že to víš?

Zrzek

Bratislava a Meridian. Nikdy se nedokázalo co za tím bylo. Zůstává varianta záklopka z vnitřku hadice, a v té době problémy s hadicemi byly. Je to závada, která se téměř nevyskytuje, ale stát se může.

Jan

Data z rychloměru a možná příčina nehody. Jak to že mě nic nenapadá?

vikouš

A pořád dokola… barvičkovač není žádný vlakový zabzař. I to obyčejné PZB by takové nehodě zabránila.

Panvicka965

Je, ale není dotaženej do konce… SHP není zabezpečovač.

vikouš

Mluvím o německém PZB. Co kontroluje i rychlost na volné trati a jízda proti stůj, či jízdě do šturcu.

Bubák2003

Dovolím si oponovat!!! Kdyby totiž nebyla možnost vyMANit se z mezikruží,cca 400-500 m před vexlí by je Mirel “odjebal”.(Rádoby kriuka hej)
A dodám,že je velká škoda,že když Mirel přišel na svět,tak se inženýři z HMH neinspirovali a nenaroubovali tam to povinné zadávání dat vlaku jako u toho PZB.

Výpravčí

Co je škoda je to, jak se u nás pojalo kódování. Na kódu se dá postavit bezpečný zabezpečovač, někde pouhý kód dokonce umožňuje jízdu bez oddílových návěstidel.

vikouš

Jako Mirel byl dobrý nápad, ale nechápu proč je tam pořád možnost ten zabezpečovač ,,ojebávat”….je nějak to nebrzdí…asi to nestihnu dám ho do manuálu…
Nebo jedu na ,,volno” tak přeci není potřeba mačkat ,,bdělost”…. Zkrátka v Česku je potřeba se nenamáhat a co to jde tak věci ojebat.

Tomáš Záruba

No hlavně je zásadní problém, že rozestup návěstidel je všechno jen ne pevný, a zároveň existuje cosi jako opakovaná výstraha. Takže když se na to zkusí naroubovat jakákoli křivka, která se „odrazí“ od okamžiku změny kódu, tak v mnoha a mnoha případech nutně dojde k podstatnému prodloužení jízdní doby, což „se zjistilo“ po pokusu jménem PAKS. Nedej bože je-li tam třeba ještě zastávka.
Když se na to trochu pozapomnělo, přišel druhý pokus jménem Mirel, ale snad poučen tou ostudou PAKSu tam alespoň umožnil ten manuál, aby se s tím aspoň dalo nějak rozumně jezdit.

xmnovotny

Jasně, takže bychom kvůli mirelu zahodily veškeré investice do výhybek rychlejších než 40 km/h a totálně si podřízli kapacitu dráhy….

xmnovotny

Sakra…. **zahodili** samozřejmě…

jackbrno

Barvičkovač by minilálně upozorňoval fíru, že minul předvěst a blíží se ke snižení rychlosti. A kdyby bylo na mašině LS-06 (nebo i Mirel), tak to ještě musí potvrdit druhým tlačítkem, než normálně potvrzuje bdělost. Takže sice by to samo o sobě nehodě nezabránilo, ale výrazně by to snížilo pravděpodobnost, že si snížení rychlosti fíra včas nevšimne

Tomáš Záruba

Nezměnilo by se vůbec nic. Potvrdil by snížení rychlosti jako vždycky „jasně Hustopeče, tady je ta blbost s tou stovkou“. Jediné, co by bylo – odhlédnu-li od ETCS – řešením, by bylo zavést více kódových signálů a rozlišovat třeba 40-60 km/h od 80-100 (plus totéž u předvěstí, zvlášť kódovat výstrahu a snížení) a úplně ideálně ještě napodobit „500 Hz magnet“ kódováním „fialové namísto červené“ v nějaké přesné vzdálenosti před stůj, kde by se pak dala vyhodnocovat nějaká maximální rychlost přibližování se. Jinak je to všechno postavené na „vím starou belu kde jsem, tak předpokládám to nejhorší, což ale v praxi… Číst vice »

Tomáš Záruba

To byla ovšem, řekněme, „bezprostřední příčina“. Zajímavější a to mnohem bude, co k ní vedlo.
Tak doufám, že se autorovi „VZ zlepšováku“ dobře spí…

David

Třeba to ten co poslal regiojet na stejnou kolej jako jiný vlak.

Ivan

Fíra RJ?? Nikdo jiný ho tam totiž neposlal!

rodilyslavkovak

chyba systému!

Domis

Vlastně jedinou bezpečnostní funkci barviček (a že jich mají jen omezeně) – tedy zjevnou informaci o očekávané jízdě do odbočky, což pro tyto jednoduché stanice v zásadě postačuje, toto rychlostní návěštění „do rovna“ v zásadě vyplo.

Sériový jezdec

ten asi dojezdil. může být rád, že to přežil

Radek

Jen poznámka, byli tam dva.

Joska

Tak podle autora tam „byly“ dva…

Kolejový doktor

Výhybka byla promazána a fungovala správně a poprvé napíšu, že by zde pomohlo ETCS

Josef Novák

Ale tam by ETCS už dávno mělo být. Tahle trať má být pod výhradním provozem ETCS od ledna. Je začátek března. SŽ nechce na tratě s výhradním provozem ETCS pustit ani lokálky (například ani na úseku z Třebovic v Čechách do České Třebové).
Takže jak to že se tady mohl ocitnout na koridoru vlak bez ETCS a nebo pokud ho měl, tak jak mohl mít vlak na úrovni návěstidla s návěští 40km/h rychlost 95,2 km/h a do výhybek vjel rychlostí 94,8 km/h

Jardásek

Pepo, už nic nepiš, ty koridore.

Ivan

„že se tady mohl ocitnout na koridoru vlak bez ETCS“.
Začít můžeme tím, že to není koridor.

Josef Novák

Dobře, nebudeme se dohadovat, jestli to je koridor neb ne, ale podle SŽ tam má být od ledna výhradní provoz ETCS … Takže měla mašina ETCS ??? A proč teda u návěstidla s návěstí 40km/h jela 95,2km/h ???

https://www.spravazeleznic.cz/digitalizace/etcs/provoz

Vid

Podle toho odkazu tam nebude ETCS ani 2029. Jen Vsetín Střelná. ETCS tam prostě vůbec není a dokonce ani GSMR.

Jeffer

Pozri sa na ten odkaz, ktorý si posielal, a potom sa pozri, akou farbou je tam značený úsek Hranice na Moravě–Valašské Meziříčí.

Josef Novák

Beru zpět – nedošlo mi, že to je az za tou odbočkou. Jsem si to spletl s tou tratí na Ostravu – sypu si popel na hlavu 🙁 🙁
No jestli tam vletěl těch 94 na veksle 🙁 …
Kdysi jsem dělal v Ažd na ESe a viděl logy z Ústí, jak tam vletěl vlak podobně do spojky a stihl to ubrzdit na 60 a i tak to byl mazec 🙁

Josef Novák

A pokud se dívám na tu oficiální mapu, tak SŽ udává výhradní provoz ETCS od 8.1.2025

František Plášek

Nikoliv. Od 1.1.2025 začal výhradní provoz v úseku Česká Třebová (mimo) – Přerov (mimo)/Prosenice (mimo). Od 8.1.25 Břeclav (mimo) – Přerov – Bohumín (mimo), od 15.1. Břeclav (mimo) – Česká Třebová (mimo) a od 22.1. úsek P.Libeň (mimo) – Česká Třebová (mimo). Další úseky s výhradním provozem budou až od GVD 2025/2026.

Felix

A tam funguje mirell?nebo jaké je tam zabezpečení?

David

Je tam kód, takže u vectrona mirell. Jenže na rovno se tam jezdí na návěst 100 a volno, takže opakovač návěsti úplně stejně jako na 40 a volno.

Vinkler

Ano … ale přehlídnout žlutou když tam nebyla tentokrát zelená (očekávej r. 100km/hod.) .. je skutečně zvláštní ……..

PetrH

Zakecali se… rutina.

Tomskey

Byla tam zelená! Rychlost 40 km/h a volno (postaveno proti správnému směru do Hranic).

František Plášek

A nebylo tam náhodou mezikruží?

Lukas

Ano funguje tam mirell, dáš na něm při mezikruží MAN a jedeš bez omezení.
Já si myslím, že zde zahrál roli zvyk, že 99% je od LnB postaveno na vjezdu do HnB na 100 a volno, takže si strojvedoucí myslel že jede jako obvykle rovně a vymáčkl MAN a bylo vymalované.

Petrovič

Presne, vydel som v jednom z dielov seriálu pozor vlak (nespomeniem si v ktorom) starý výukový film, ktorý upozorňoval presne na nebezpečenstvo rutiny.

Jméno

S takovým nákladem by strojvedoucí měl čelit stíhání za obecné ohrožení, připadně poškození životního prostředí

***** Petr

Látka ohrožující životní prostředí jde vždy na obecné ohrožení. Na zdejším webu proklínané silnici by se s řidičem nikdo nemazal a obviněn by stopro byl

Ivan

To obecné ohrožení tam téměř jistě bude (bez ohledu na počet mínusů zdejších „právních expertů“).

Pave69

Kdyby šlo o kamion, tak takových názorů by tu bylo 80 a u nich po stovce palců nahoru. Takhle, protože je to tu šotoušů, tak je tohle jediná zmínka.

Jeffer

Najhorší možný prístup. Predpokladajme, že nehoda sa skutočne stala preto, že si fíra nevšimol, že na predzvesti svieti 40 a niečo a nie obvyklých 100 a niečo. Opakovač zobrazoval to isté medzikružie ako obvykle. A keď fíra (alebo viacerí) uvidel vchodové návestidlo so 40, bolo už neskoro na to, aby súprava v režime G rozumne spomalila. Je možné, že sa tam niečo podobné stalo. Je možné, že sa tam niečo podobné stalo i viackrát. Ale ktorý fíra sa prihlási a povie: „Dnes som urobil túto chybu, mal som Ex s dobrými brzdami, takže som to s odretými ušami do výhybky… Číst vice »

Petr Šimral

Vlak byl v P v hmotnostním pásmu nad 1200 tun, tedy loko + prvních 5 vozů v G, zbytek v P. Kdyby lokomotivní četa reagovala až na návěst vjezdového návěstidla (že tam chybí dva zelené pruhy) někdy tak 100 metrů před ním, ubrzdila by to někam na 50 – 40 km/h a zde by nebylo co řešit. Z toho, co zveřejnila DI ČR je evidentní, že vlak za vjezdovým návěstidlem nebrzdil buď vůbec a nebo jen pár vteřin před vjezdem do odbočky.

Václav V

V případě prestavovačů nemusí. Jsou dopravci, kteří předpis o brzdách mají trochu jinak a i se soupravou přes 2.000 tun brzdí vše v P.

František Plášek

Petře dobře víš, že dneska má každý dopravce svůj brzdový předpis..co my víme co má aktuálně ODOS. I když ano, hodně dopravců asi používá modifikovanou V15.

jackbrno

Tak stíhán nepochybně bude. Ale ukaž prstem na jediného člověka, který nikdy v životě nic nepřehlédnul/nezapomněl/nespletl…Každý člověk bez výjimky dělá chyby, obzvláště při rutinní činnosti.

Michal82

Kdo byl dopravce toho vlaku?

Kubrt

ODOS, jasně to stojí v článku.

Ivan

Kde jste se naučil psát a současně nenaučil číst?

Tonda

Kde jsou ty odpurci ETCS?

Tonda

Pardubice, ted toto ..kolik se toho musi jeste stat, aby vsude bylo vyhradni ETCS?

Karel

Udělat všude ETCS není tak jednoduché jako napsat do diskuze.

jackbrno

Kolik se toho ještě musí stát? No hlavně se na to nejprve musí někde vzít peníze. Udělat na 100% tratí najednou ETCS nejde a neumí to nikde na světě.

Pave69

Zrovna všichni řídí nějaký jiný vlak, je otázka jakou rychlostí. 🙂

Dodroj

to je hodně velká rychlost, se divim že nevykolejila i lokomotiva

Valtteri

Osobně mě to taky překvapilo, ale těžiště Vectronu s trafem dole je dost nízko, tak naštěstí ta mašina nevypadla. Ostatně při MU Pěties u Mariánských Lázní mašiny taky nevykolejily, zatímco vozy ano.

Pavel Skládaný

To byla asi pro posádku životní klika, jinak by zůstala v bezprostřední blízkosti inferna vozů.

Vesper

Pokud je to pravda, tak ty škody budou splácet ještě strojvedoucího vnoučata.

Martin

Víte do jaké výše ručí zaměstnanec? A na to jsou pojistky…
To co píšete je totální kravina. Spíš bych se bál o dopravce…

Tonda

Pojistka nefunguje vzdy :)))

Josef Novák

Pojistky při porušení předpisů nefungují. Jakmile je to nedbalostní porušení, většina pojišťoven to odmítá platit.

Tomáš Záruba

K čemu pak ta pojistka je? Vždycky když se něco stane, tak je přinejmenším formálně část viny na nedbalostním porušení něčeho. Jinak by vůbec o žádné ručení zaměstnance jít nemohlo (např. „vyšší moc“).

Pave69

No pojistka je vždycky proto, aby vydělala pojišťovna, přece.

jackbrno

To samozřejmě ano, ale při těchto nehodách pojišťovny samozřejmě platí. Výjimkou by bylo úmyslné způsobení nehody nebo alkohol.

Ivan

Zkuste se příště vyjadřovat k tomu, o čem aspoň něco víte.
Samozřejmě, že na podobné případy „pojistka na blbost“ funguje (ona by totiž jinak neměla moc smysl), pokud se neobjeví další okolnosti, která umožní výluku (například alkohol či drogy).

Vid

Jenomže to by taková pojistka byla strojvedoucím asi na nic. Většina nehod vzniká z nedbalosti nebo porušení předpisů.

jackbrno

Což je samozřejmě blbost, protože bez nedbalostního porušení předpistů by nikdy žádná nehoda nevznikla. Pojišťovny neplatí pouze v případě úmyslného porušení předpisů nebo práce pod vlivem alkoholu nebo drog.

Vid

Prý dopravci na to asi pojištění nejsou. Tak to jsem zvědav, jak to Odos zaplatí. Asi těžko se prokáže, že tam strojvedoucí vjeli úmyslně a kdyby byli pod vlivem drog nebo alkoholu, tak by se to už dávno zveřejnilo.

Ivan

Na toto samozřejmě být pojištěni MUSÍ – pojištěni nejsou pouze na náhradu VLASTNÍCH škod.

Haan

Ano, pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem drážní dopravy mít musí každý dopravce. Otázka je, zda byl zvolen dostatečně vysoký limit plnění včetně zahrnutí ekologických škod a nákladů na jejich odstranění (???). SŽ stanovila dopravcům požadovaný minimální limit plnění 50 miliónů Kč. Každé navýšení limitu stojí dopravce nemalé peníze. Takže zda veškeré škody pokryje odpovědnostní pojistka dopravce (pokud se prokáže, že za škodu odpovídá), tak tedy nevím, nevím …, kdo to zaplatí :-(.

MajsterN

Kdyby se tolik času, co do hledání viníků investovalo do ETCS, tak už se s tím jezdí všude.

jackbrno

To fakt ne. Těch pár vyšetřovatelů nebere takový plat, aby se z toho dalo zaplatit ETCS všude 😉

mashinisty poyezdov

Pokud je škoda způsobená jen z nedbalosti tak může být třeba 100 miliard , ale zaměstnanec odpovídá jen do 4.5 násobku své mzdy
Pokud je škoda způsobené úmyslně, v opilosti, pod vlivem omamných látek tak by musel uhradit vše do poslední koruny, což ale není tento případ

Ivan

No, jestli to není tento případ, se teprve uvidí.