Inspektoři stáhli data z lokomotivy vlaku v Hustopečích. Ukázala možnou příčinu nehody
Požár cisteren nákladního vlaku u Hustopečí nad Bečvou. Foto: Hasiči SŽ

Strojvedoucí cisternového vlaku jel před vykolejením výrazně rychleji, než měl.
No je to už nějaký ten rok co tam nejezdím, ale pamatuji si že tratˇ je po rekonstrukci. Takže tam “ čtyřicítkové výhybky “ určitě nebudou. Takže mi je celkem nejasné proč by měla být nařízená rychlost 40km/h při jízdě jiným než přímým směrem??
Jen pišou že látka je toxická za 2 hodiny že vzorky v ovzduši jsou v pořádku že jsem se ten večer malém udusil v Ostravě a mám zdravotní problémy asi v pořádku kdy se to ututla jako KIANID v bečve
takže všechno v pořádku. To, už říkal Havlíček.
Není. Překročená rychlost, vykolejení a těžká nehoda v pořádku není
Sklon trati + váha soupravy + adhéze kolejí, porucha na brzdové soustavě to vše mohlo ovlivnit a být příčinou vykolejení. Jsem zvědav na výsledky šetření.
Firma Deza,ze které vlak vyjel a jejíž produkty vezl,patří stbákovi Babišovi,takže další ekologická havárie ve které figuruje jeho jméno ?Není toho poněkud moc v poslední době?
Firma Deza si objednala dopravu u soukromého dopravce. Ten přivezl cisterny a poté je naložené měl odvézt z místa A do místa B. Takže lokomotiva nebyla Babiše, cisterny nebyly Babiše, koleje nebyly Babiše a ten strojvedoucí taky nebyl zaměstnanec Babiše. Takže jednoduchá otázka, jak za to může Babiš? Nejste trochu na hlavu?
Jediná věc nebezpečnější než nevidět spiknutí je: vidět spiknutí za vším…
od kovidu a chlastání po kapitulách si můžu myslet co chci.
Pokud by byla závada na vlaku, byl bych radši aby vyšetřovatelé zkoumali i jak byl naložen.
Cisternový vůz se vidlemi naložit nedá.
Ale dá se pocákat nebezpečnou látkou i z venku(netěsnost kolem kohoutu) a to by mohlo mít vliv na to, jestli hromada vagonů začne hořet.
Na to existuje prohlídka vozů ve výchozí stanici. Ta se provádí u všech vlaků. Jinak cisterny se neplní vypouštěcím kohoutem
To už je ma Chocholouška
Dost je toho, že se kdejakej hlupák vyjadřuje o něčem, o čem nemá ve skutečnosti ani základní povědomí
Nehodu způsobila dceřinná firma ČD Cargo, tedy státní firmy, jejíž spedicí je NH Trans, což je trafika ODS 🙂 Takže bůhví, jestli to nejsou čachry kampeličkáře a ukrajinského premiéra Fyjaly
ODOS
Což je dceřinná firma státní ČD Cargo a její spedice je NH Trans, jak jsem psal, co na tom nechápete?
Arriva je také dceřinou společností DB. dceřinnost je otázkou financí, ne techniky.
Takže Arriva jezdí přežitými německými šroty ř. 628 jen shodou náhod…
Je to právě ta otázka financí, ne techniky
Prášky se už braly ? U vás je to marný
Tak toto je na Chocholouška, nech se vyšetřit odborným lékařem, jak může ty chorý mozku Babiš za železniční havárii
Nejsou schopni na dispečinku připravit volnou trať pro vlak s mimořádně nebezpečným nákladem, aby nemusel brzdit a přejíždět na vedlejší kolej??
Neměl by vlak se zvlášť nebezpečným nákladem jezdit pro jistotu 40 „celou cestu“??
Žasnu nad odbornou úrovní na relativně odborném webu. A když už není odbornost, tak kdyby byla aspoň důvěra, že odborníci v tomto oboru dělají, co je možné, nikoliv zázraky nebo naopak sabotáže.
Přeprava nebezpečního zboží na železnici činí hrubým odhadem třetinu až polovinu všech nákladních přeprav. Proto to jezdí hlavně po železnici.
Stejně jako otázka dalšího diskutujícího, proč nejsou všude výhybky na vyšší rychlosti. Pán neměl doma asi ani modelové kolejiště.
Nebolo by najlepšie mať výhybky, ktoré umožňujú jazdu do odbočky aspoň 100 km/h, resp. 80 km/h (komfortne – akceptovateľné bočné zrýchlenia pre cestujúcich) a 100 km/h (bez vykoľajenia)? Potom by sa takéto prúsery nestávali. Používať dodnes výhybky s ostrým odbočením pre 40 km/h spomaľuje dopravu a svojim spôsobom prispelo aj k tejto nehode.
Obvykle jsou tam proto, že se tam jiné nevlezou, nebo ještě nejsou do šrotu.
A uz jsou do srotu…..
Nejtypičtěji jde o OBA tyto důvody dohromady…
No…ony se sem-tam objeví.
Ale nebývá to na takové periferii jako nějaké Hustopeče…
šiřitel bludů z IP adresy 37.188.174.164
Dostala se k vám mylná informace. Na té trati není ETCS instalováno.
Omluva přijata. Na trati Hranice na Moravě-Púchov ETCS není.
To máte informace z bufetu VI. cenové skupiny?? Tam samozřejmě žádné ETCS instalováno není.
Eh, to by fakt nemělo být těžké aspoň ZKUSIT vygooglovat kde je respektive (ještě) není instalováno ETCS u nás… ještě lehčí je zjistit tratě kde už je zapnuté (výhradní provoz).
Ale hodnotíme pozitivně aspoň to že připouštíte možnost omylu…
Hezkej pokus s tou omluvou 🙂
Dostala se ke me posledni informace, ze KAVA je pedofilni deviant. Takze si na nej dejte pozor a mozna by uz mel davno sedet. Pokud se ke me dostala mylna informace, predem se omlouvam.
Je to takhle v poradku?
Šiřitelé bludů, ať už vědomí či nevědomí, zde nemají prostor.
Já se pouze pozastavím nad tím, proč DI ČR ve spolupráci s dopravcem zveřejní pouze jeden ze zjištěních faktů, kterým je samotná rychlost. Přičemž tyto moderní zařízení zaznamenávají polohu drtivé většiny ovládacích prvků a stavů lokomotivy, potažmo vlaku. Naprosto přesně již musí vědět a vidět, kdy byla jízda výkonem, kdy výběhem, kdy se použila samočinná brzda vlaku, zda a jestli se použila rychločinná brzda, elektrodynamická brzda a podobně. Nad to také hodnoty tlaku vzduchu v hlavním potrubí … To vše lze ze záznamu vyčíst, a dá se z něj pak již slušně usuzovat na průběh jizdy vlaku a chování posádky… Číst vice »
Zveřejní v závěrečné zprávě.
To samozřejmě chápu, děkuji za ujištění, ale když už se rozhodnout zveřejnit prostá strojová data, jako rychlost vlaku, proč nezveřejnit i ostatní vyčtená data. To pak vypadá, že zveřejnění té rychlosti bylo z nějakého důvodu účelové.
Na některých lokomotivách je instalována vepředu za sklem kamera, která snímá dění před lokomotivou. Její záznam by mohl potvrdit skutečně návěštěné znaky na „předvěsti“ a vjezdovém návěstidle. Teď jen zda to lokomotiva má…
Proč by to dělali? Není to jejich povinnost.
Buď nemají zveřejňovat nic a nebo všechno. Ne, že zveřejní jen jeden údaj, který dělá automaticky logicky viníka ze strojvedoucího.
Vážně z toho automaticky vyplývá vina strojvedoucího?
„Šetření je teprve na začátku a v žádném případě na základě zjištění Drážní inspekce nelze konstatovat vinu strojvedoucího, neboť dosud není vyloučena ani technická závada lokomotivy či na soupravě,“ dodal Kučera
Ano, v podstatě jakmile zveřejníte údaj „jel mnohem rychleji!“ tak je to to první, co naprosto každýho napadne.
To vše ví ten, kdo to v tuto chvíli potřebuje vědět.
Myslím, že těch informací je zveřejněno až moc. Po ukončení vyšetřování je zveřejněna zpráva a to je přesně tolik informací kolik je potřeba.
V tom s Vámi úplně nesouhlasím…
Ano, buď tedy mlčet úplně a nezveřejňovat nic, nebo, naopak, pokud by mohlo jít o selhání techniky, informovat bez prodlení a varovat…
Nechcete čekat rok i víc na vydání zprávy v podání DIČR a celou tu dobu například provozovat systém s vadou, jako příklad…
nemáte pravdu. Zveřejnit znamená před širokou veřejností tvořenou odborníky i laiky dát informace, kerým rozumí jen zasvěcení, ale interpretovat se je pokusí každý blb. Od blba to někdo převezme, kdo neví, od koho tuto interpretaci má a jak je spolehlivá. Nikdy a nikdo nepodá informace naprosto „správně“, pokud je nepodává konkrétnímu člověku na správné úrovni. Bohužel. Proto nastupuje to třídění informací, aby se vlk (veřejnost) napapal a koza (kauza) nebyla veřejně vyřešena před závěrečnou zprávou. Jak dlouhá by měla být informace o údajích z rychloměru? Která media by převzala všechny informace a nevytrhla z nich jen to populání? Například když… Číst vice »
Tak to tedy prr, čekat dva roky na závěrečnou zprávu??
Odhaduju že takhle „po kouskách“ ty informace vypouští A) podle toho jak nabudou přesvědčení že daná informace je „definitivní“ (ta rychlost je dost jasně vidět nejen z tachografu, ale i z průběhu celé nehody) B) tak aby se „shitstorm“ na hlavu fýry aspoň trochu rozředil (jakmile bude veřejně známo že začal brzdit tak 2-3 sekundy před vykolejením tak bude v daleko horší situaci než když tu pořád ještě teoretici vymýšlejí co všechno JINÉHO se ještě tak mohlo stát)…
Osobně mám i pro takový postup pochopení, bude to dost špatné i tak. Není třeba to zhoršovat…
se počká. Co kdyby pak byly důkazy protichůdný.
Nechápu, proč v dnešní době AI, když lokomotiva za 100 milionů „vidí“ na návěstidle zelenou a žlutou prostě nezpomalí sama, když to strojvedoucí neudělá. Nechápu. Moje Volvo za nesrovnatelně nižší cenu jezdí podle značek jako hodinky.
Protože ETCS tam zatím není nainstalované
Nebo když v jiných případech nezastaví, když i LS s „barvičkovačem“ rozezná stůj…
A když Vaše Volvo přehledné značku tak zabije jenom Vás, v lepším případě.
Dále tuhle debatu rozvíjet nebudu.
Na železnici by bylo něco takového z mého pohledu nebezpečné. Vedlo by to k tomu, že strojvedoucí by na tento POUZE ASISTENČNÍ systém začali spoléhat a nevěnovali by dostatečnou pozornost sledování trati.
Řešení pro železnici již existuje, je jím ETCS a plán na jeho implementaci je již zpracovaný.
Dolním…se již realizuje
Takže teď je jízda zabezpečena na této lokomotivě jen „tlačítkem bdělosti“ nebo má „národní zabrzprčovač“.
V principu lze souhlasit. Vozový park za miliardy, tisíce cestujících, ale spoléháme na fírovo oko.
Bejvával na vlaku i brzdař, ale ten se zrušil
Bejval v letadle i Navigátor, Palubní inženýr… taky se zrušili. Jejich funkce již nebylo potřeba, na to aby tam lítali jen jako „záložní“ to byl příliš drahý luxus. Dnes tam případně lítá („podpůrný“) třetí případně čtvrtý pilot, ale ti odpočívají aby se mohli na 10+ hodin dlouhém letu střídat…
Ono od nějakého počtu výše je „rušivý vliv“ dalších osob horší než případná větší šance zachytit nějakou „věc“…
Ono to zdaleka není tak jednoduché…
Brzdilo by to Volvo před značkami stejně dobře, kdyby na tažném zařízení mělo zavěšeno několik těžkých cisteren? 😉
Pokud by melo zadana spravna data, jako my je zadavame do lokomotivy, tak ano.
Z příspěvku Jirky ovšem není zcela zřejmé, zda jezdí osobním či nákladním Volvem. Je-li havárií cisteren na silnicích víc, než na železnici, že by se taková data do silničních vozidel nezadávala?
nesmíte počet cisteren převádět na počet nehod, to bychom na dráze letos asi projeli. A nejen návěstidlo 🙂
Před odjezdem z výchozí stanice probíhá technická kontrola soupravy + úplná zkouška brzy. Po odjezdu si má strojvedoucí při nízké rychlosti brzdu vyzkoušet a až pak se rozjet stovkou. Pokud to tak udělal, tak neměl ani uzavřené kohouty mezi vozy a nebo vozy a lokomotivou a nemohly ani na brždění nereagovat všechny vozy. Myslím si, že jakákoliv obhajoba je mimo a drážní inspekce pouze poví, že zanedbal to, či ono. V něčem prostě udělal chybu, ale hledal bych to spíše v tom, že se spoléhal na pravidelný průjezd přímým směrem a zcela ignoroval jízdu do odbočky. Smutné, ale jsme lidé… Číst vice »
Samozřejmě, prvky takzvaného „swiss chease“ (ementálového) modelu. Jedno pochybení samo o sobě obvykle nehodu nezpůsobí, je třeba souhra něšťastných okolností/kroků.
Ale v brzdách to tentokrát na 95% není.
v čem prosím vidíte těch 5%? Máte nějaké srovnávací informace nebo jen intuici? Slyšel jste o hluboké orbě v České Třebové v prosinci 2023? Tam to byl výsledek prakticky stejný (lze-li benzol považovat za obilí), ale ve výchozí stanici byla brzda naprosto v pořádku.
Strojvůdce přežil ve zdraví, takže je velmi velmi zajímavé, že se doteď nikde v médiích neobjevilo jeho vyjádření, že příčinou najisto byla technická závada nebo něco podobného.
Přiznávat ke své chybě při takto obrovské havárii se člověk otevřeně nebude. To by byla velká výjimka.
Logicky to spěje k závěru, že příčinou byla lidská chyba
navíc Vectron jako loko
To by bylo asi zajímavý, kdyby to byla závada na lokomotivě…
Strojvedoucí se do médií vyjadřovat nebude.
A ani nesmí! Nikdo se k ničemu nesmíme jako zaměstnanci vyjadřovat!!
Což je logické, vzhledem k tomu že lhát není dobré a (případně) si přitěžovat zase nikoho nemůže nutit. Takže mlčet je správné…
Dopravce jeho info do médií použít může. Prostě jestli jsou přesvědčeni o technické závadě, mělo by to zaznít.
Kdyby se vyjadřoval do médií, byla by to ta největší hloupost, kterou by udělal. Krom toho, nejspíš mu to vyšetřovatelé důrazně nedoporučili.
Dopravce jeho info do médií použít může. Prostě jestli jsou přesvědčeni o technické závadě, mělo by to zaznít.
Každý dopravce má v předpisech ,že se nesmíme vyjadřovat do médií.
Jediný s kým se bude bavit je vyšetřovatel, zaměstnavatel, PČR a právník.
Já bych udělal to samé, sypání popela na hlavu bych si nechal k výslechu a soudu, protože jinde by mi to bylo prd platné.
Dopravce jeho info do médií použít může. Prostě jestli jsou přesvědčeni o technické závadě, mělo by to zaznít.
Přesvědčeni být nemohou.
Zajímavé je, že lokomotiva, ujela až k výpravní budově vzdálené asi 400m, bez vzduchu a napětí. A teď, lokomotiva se utrhla, nebo vyvěsila, zastavila na průběžnou brzdu sama, nebo přídavnou strojvedoucím. A co tak uvažovat o uzavřeném kohoutu brzdy. Strojvedoucí to v krátkém úseku ze Lhotky rozjel skoro na 100, tak asi brzdu za jízdy nezkoušel. Kdo přivěšoval lokomotivu, posunovač, nebo dnes obvykle strojvedoucí, dělala se technická prohlídka a uplná zkouška brzdy? Že El lokomotiva projede 100 do odbočky jsem se přesvědčíl,když jsme lehátkem z Burgasu vjeli před Budapeští na nespravnou traťovou kolej a zastavili vedle stojícího vlaku Ze soupravy… Číst vice »
Zkoušku průběžné brzdy vlaku před odjezdem z výchozí stanice nařizuje Dopravní řád drah, který platí bez výjimky pro všechny drážní dopravce.
Předpisy se někdy nedodržují z různých důvodů. Ale když přijede do Přerova rychlík z Bohumína, který se dělí na dvě stejné části, pražskou a brněnskou a ta zadní polovina není připojena na vzduch to je hazard. Zážitek z šedesátých let. Pozoroval jsem práci strojvedoucího u soupravy se syslem, jak si vzal rukavice, odpojil se od soupravy, včetně kábelů, objel a znovu se přivěsil. Bývalý uzel, kde posunovači nejsou Dříve 10 posunovacích lokomotiv, dnes jedna na celé nádraží a přilehlé stanice s výkony jen pro cargo. Chtěl bych vidět četu od Jančury, jak průvodčí v minisukních provádí posun a zkoušku brzdy… Číst vice »
Zkoušku brzdy provede normálně. U vozů s kotoučovámi brzdami se podívá na okýnka, jestli jsou zelená/červená. Ony taky nejsou průvodčí, ale stewardky. Pro dopravní činnost je tam vždy jen jeden z nich. Přivěšení, odvěšení, včetně topných spojek provádí strojvedoucí.
V Deze si zkoušku brzdy dělá určený pracovník dopravce, Deza s tím nemá co dělat, tak vystaví soupravu na předávací kolej a dodá dokumentaci k vozům, nákladní a vážní lístky.
dodržet rychlost návěstěnou hlavním návěstidlem taky nařizuje dopravní řád drah a provozovat bezpečnou drážní dopravu dokonce nařizuje zákon 🙂 Jakto, že to nefunguje?
Ne, šroubovka se prostě utrhla, když vagon za mašinou se převrátil na bok. Kdyby se brzdilo, byť jen lokomotivou (protože byl podle vás zavřený kohout) tak by i výkonná elektrodynamická brzda loko Siemens Vectron dokázala rychlost snížit. Kdežto k tomu ani nedošlo.
To asi těžko. Při nouzovém brzdění je EDB vypnuta a brzdí výhradně nepřímočinná brzda.
A to říkal kdo, tento blábol?
Ti co prolétli výhybky vyšší rychlostí se tím chlubit nebudou. Ale bylo a je nás dost.
Vidím to stejně, jen mne ještě napadla na místo rozvěšení soupravy možnost přetržení, či vytržení šroubovky, když si ta první cisterna lehala na bok. Dle mého odhadu souprava vůbec nebyla „na vzduchu“ a tak strojvedoucí neměl šanci zpomalit na 40 km/h.
Kdyby ta souprava nebrzdila vzduchem, tak by s největší pravděpodobností byly i ty vozy v zadní části vlaku na té velké hromadě vepředu.
Tak znovu a názorněji: 1) vlak průběžně brzděn https://www.youtube.com/watch?v=HgTU2fL2vBM 2) vlak bez vzduchu https://www.youtube.com/watch?v=PG0tw01bIus Domácí úkol všem gaučovým vyšetřovatelům. Každé video si pusťte 2x. Poprvé se zaměřte na lokomotivu/lokomotivy (kupodivu dojdete ke stejnému závěru) a při druhém shlédnutí videa se pozorně dívejte na chování konce vlaku. Tady si dovolím poukázat na chování předposledního vozu v Paskově těsně před zastavením. Teprve, až tam najdete nějaký rozdíl, můžete postoupit do dalšího kola a porovnat výsledky svého pozorování s fotkami z Hustopečí. Nejnázornější je snímek 15/37 z prvního článku této smutné série. Ale to už tu psal Petr Šimral chvíli po jeho zveřejnění.… Číst vice »
Všem co říkají že měl výpravčí zavolat strojvedoucímu, o tom že jede do boku: to jezdíme podle zvyku a předpis a inteligence je nic? To máme volat každému strojvedoucímu že má na odjezdu stůj, a jestli ví že před tím má zastavit?? A nebo že tam je výkolejka a že jestli na ni najede, tak poletí z kolejí? Vážně?
Tak zrovna třeba v Polsku je to naprosto běžné (po těžkých nehodách v minulosti) a nikdo s tím že musí volat, nebo přebírat informaci problém nemá.
Třeba jízda po levé koleji, jízda na přivolávací návěst a její důvod, případně zastavení vlaku, který má stanicí projíždět atd…
Tak pořád vykecávat se za jízdy tedy kvůli každé kravině nepotřebuji. A s tím předpisovým ohlašovanim se každý hovor dost protahuje. To taky odvádí pozornost strojvedouciho od sledovani tratě. Nejlepší byl dispečer cdp, když jsem mu volal z jedné stanice o výpravu jiným způsobem. Při jízdě na výstrahu tam pak není vidět na odjezdové navestidlo. Ten mě nenechal ani nadechnout a okamžitě výstřihl závazné slovní znění pro výpravu vlaku. Číslo vlaku, koleje, stanice seděla, tak jsem mu to zopakoval a odjel. Žádné zbytečně představování a dispeceři evidentně i bez toho vědí, kdo jim volá, kde se nachází atd.
Souhlas
Tak jako opravdu volat, že vlak nejede po hlavní, ale odbočkou myslíte vážně? U nás kolikrát výpravčí jednou bere vlak tak podruhé jinak.
A co na dálkovině?To bude volat z CDP někam 100km daleko, že to nepostavil rovně, ale do odbočky?
Já to tady nechci zavádět, jen říkám že jinde to tak funguje jako následek těžkých nehod v minulosti. A funguje to samozřejmě i na dálkovinách řízených z LCS.
Taky nemám rád zbytečné vyvolávání, ale někdy ta vzájemná komunikace není na škodu.
Pro takovouhle komunikaci mezi výpravčím a strojvedoucím máme na dráze už asi 100 let takový úžasný vynález: návěstidla.
Já třeba zbytečné telefonáty rád nemám. Ale když tady SŽ připravila takovou nesystémovou pojistku kvůli propadu rychlosti návěstit do rovna 100 a něco, tak by se hodila ještě další pojistka při jízdě do odbočky. Ten telefonát by té nehodě zabránil. Stejně tak by se ta nehoda nejspíš nestala, kdyby se tam do rovna návěstila jednosvětlová návěst jako je to všude jinde. Rutina je potvora.
To nechápu, není to v rozporu s návěstním předpisem? Takže při jízdě rovně se zobrazí žlutá a dva zelené pruhy a nahoře zelená? No to je bordel! Od stanovení rychlosti je rychlostník a k němu na zábrzdnou vzdálenost předvěstník. To je snad standart. Nebo se D1 tolik změniil? No jo, vlastně na Dluhonické spojce se taky návěstí volno a jede se odbočkou. Takže něco podobného?
Prý bezpečnostní pojistka kvůli velkému propadu traťové rychlosti ze 155 na 100 se v Hustopečích i do rovna na vjezdu návěstí rychlost 100 a něco.
Návěstní předpis stanoví, jak vypadá návěst „100“ a že se na ni má jet 100 km/h. Jestli je to přes výhybku rovně nebo do odbočky může být strojvedoucímu přece úplně jedno, ne?
Návěstní soustava nezná jízdu odbočkou. Určuje rychlost, ne směr. A předvěstník není na zábrzdnou vzdálenost, ale blíž
Jasně, že ne, od toho je strojvedoucí, on měl návěstidlo respektovat. Rozdělení úloh při vedení vlaku je jednoznačné. Proto tam to návěstidlo je. Koukal jsem na fotomapu, je to už dlouho, co jsem tam jezdil a také tam byla nějaká rekonstrukce. Přijde mi, že výhybky na shlaví jsou šedesátkové nebo dokonce osmdesátkové? A nějaká další je čtyřicítková? Na návěstidle teda nemohlo být: čtyřicet a volno. Přinejmenším čtyřicet a očekávej 60 (80).
Jo v letectví by se okamžitě přijalo opatření, aby se tato nehoda neopakovala. Tady řekneme, že má strojvedoucí sledovat návěstidla. Takže pokud je takových stanic s bezpečnostní pojistkou, kdy do rovna se návěstí na vjezdu vždy rychlost 100 a něco, víc, tak se tato nehoda může kdykoliv zopakovat. Ročně projedou strojvedoucí asi 150 navestidel s návěstí Stůj, takže podle mě pravděpodobnost, že si někdo nevšimne, že na předvěsti místo obvyklé blikajici zelené bliká žlutá, je ještě mnohem větší. Jednou možnosti je v těchto stanicích dat další pojistku, aby výpravčí informovali strojvedouciho o jízdě odbočkou. Další možností by byl zákaz používat… Číst vice »
Na to je jednoduchá odpověď, ETCS.
A teď si představte, že takový řidič autobusu, nebo kamionu musí navíc sledovat okolní provoz a točit volantem. Také mu nikdo nezavolá, že za horizontem je prudká zatáčka a má tedy zpomalit. Strojvedoucí musí sledovat jen návěsti a rychlost vlaku.
Beru to zpět, unáhlil jsem se, už je mi to jasné, že to jsou čtyřicítkové výhybky. Takže to bylo návěstěné správně. Jen tu změnu v D1 dost dobře nechápu. Přilišná kreativita tvůrce předpisu je opravdu matoucí.
„Na návěstidle teda nemohlo být: čtyřicet a volno“
A proč by nemohlo, pokud přejížděl z jedné traťové (tedy už jedné hlavní) na druhou traťovou a pak už jel rovně?
V Rakousku fungují sms na vysílačku
Tak od toho tam přece jsou navestidla 😉na něm si fira přečte veškeré informace
Nepřečetl si veškeré informace
Ano, je zcela normální, že pokud tvou stanicí neprojíždím, oznámit mi důvod zastavení, případně dělku pobytu
Ovšem, ale až po zastavení vlaku…. Nehledě na stížnosti strojvedoucích, že jim výpravčí volá v době když jedou na výstrahu….
Jako laik bych se rád zdejších odborníků zeptal, čistě ze zvědavosti, nechci o ničem spekulovat. Za jak dlouho, respektive na jaké vzdálenosti teoreticky může takováto souprava zpomalit z 95 na 40 Km/h? Chápu, že je zde několik faktorů, které to ovlivňují. Jde mi jen o to, udělat si alespoň částečnou představu, kolik má strojvedoucí v tomto případě času na zpomalení. Děkuji
Tak samozřejmě je tam předvěst, nezpomaluje až podle hlavního návěstidla
Ok, špatně položený dotaz. Nejde mi o reakci strojvedoucího na návěstidlo, ale nějakou brzdnou křivku takového vlaku obecně.
Predvěst je umístěna před vjezdovým návěstidlem na zábrzdnou vzdálenost (vzdálenost, na kterou každý vlak v tomto úseku bezpečně zastaví…zde tipuji 1 km,nechce se mi koukat do Ttp). Vjezdové návěstidlo je od obvodu výhybek také v určité vzdálenosti, ale ta už je dle místních poměrů a nic nezaručuje. Na předvěsti poznáte, jak budete moci,muset pokračovat od dalšího navestidla.
pokud je na vjezdovém 40 km/h a rychlots na odjezdu, měla by být na předvěsti návědst očekávajte 40 km/h.
Ne měl, ale musí
Ten vlak, který máte na mysli to mohl zvládnout cca za 400 – 500 metrů.
Dovolím si doplnit že to odpovídá cca. 30 sekundám bržení…
Proč se v podtitulku objevuje slovo strojvedoucí? Je to zbytečně zavádějící. Média v dnešní od sebe tak rády opisují. Pokud by se nakonec přeci jenom prokázala technická závada na soupravě, „vinu“ ze strojvedoucího už nikdo nesmyje. 🙁
Zdá se, že minimálně ( v současné chvíli ) 19 lidí má o vině ( či nevině ) strojvedoucího jasno. 😉
Inu, to jako myslíte že předěláte nás, lidi? To co můžete maximálně doufat že každej řekne „SKORO určitě přehlédl/nevnímal předvěst a vjel „do toho“ jakoby měl pokračovat přímo (tj. plnou traťovou)… a „ono“ to vedlo místo toho do odbočky“
Ale vzhledem k tomu že už před zveřejněním těchto údajů byl konsenzus že toto se nejspíš stalo, tak teď je průběh jasný… příčiny pravda můžou být různé ale silně to tíhne k chybě.
Ale jestli chcete, napište si můj mejl a jestli se PROKÁŽE že příčinou je technická porucha, jsem ochotný fírovi poslat jeden můj měsíční plat jako „omluvu“…
Znám případy, kdy na výstrahu vletěli do odbočky, nic se nestalo. Také jiný vletěl s rychlíkem na volno do odbočky a nepřežil, na výhybkách stál sergej.
Souhlas, ale to už je o následcích (a stěstí/smůle)…
Samozřejmě, mohla to být technická závada. V minulé době si strojvedoucí ověřoval na trati brzdný účinek, takže jako nevěřil zkoušce brzdy a raději si brzdný účinek ověřil. To se dnes už nedělá?
Dělá ale spousta lidí na to kašle, já to dělám abych si „ochytal“ jak souprava brzdí, jestli ji stačí snížení o 0,5 baru nebo chce víc. Pak není člověk při prvním použití brzdy překvapen.
19 z 20 😀
Kdyby tam byla technická závada, věděl by o ní fíra už na předvěsti a zavolal by alespoň výpravčímu a varoval ho, ale to se nestalo.
Když si to představím, že zjistím při rychlosti 95 km/h s vlakem za zády, že mi to nebrzdí, tak přemýšlím o hodně věcech, ale telefonát výpravčímu tam fakt není…ty vteřiny a desítky metrů fakt letí
Co reálného může výpravčí dělat? Cesta postavená do odbočky, kdyby tím chtěl hýbat, tak bude běžet závěr trasy.
Vážení, než začnete vymýšlet všemožné teorie a pravdy tak pár slov od člověka, který už více než pár let po této trati jezdí. Sice ne pravidelně jako kolegové z Osobky, ale taky to není 1x za rok aby se neřeklo. Vjezdové návěstidlo od Lhotky (tedy od ValMezu) v případě návěstí dovolující jízdu vždy! Návěstí snížení rychlostí. Při jízdě na přímou kolej (tedy z 1. traťové na 1. Staniční stejně tak v případě 2 koleje) je návěštěno 100 km/h v obvodu přilehlém k výhybkám a „něco“ (myšleno jako výstraha, volno, očekávej 40km/h). V případě jízdy jiným než přímým směrem vždy 40… Číst vice »
Jen malá perlička … předpis D1 který jsme používali v 80-tých letech má 166 stran.
Ten současný skoro 700… Pro srovnání 😕
No a kolik stran měla tehdy D2 a kolik stran má teď….
O tom, že tohle „návěštění“ byla past co sklapla se tu bavíme už dlouho, o tom žádná. Ale že jsou na stanovišti tři lidi a nikdo si nevšimne, že na „předvěsti“ je pomalu kmitavá žlutá a ne rychle kmitavá zelená a na dalším návěstidle jsou jen dvě žlutý brz pruhů, to už je pochopitelné méně.
Potom už jen chyba té zabezpečovačky, že to skutečně ukazovalo 100 a volno a výhybky byly do boku, ale nevím, jaká je pravděpodobnost, že se toto stane a nevím o případu, kdy by se něco takového někde stalo…
Bohužel je to tak, že čím víc lidí na stanovišti, tím to může být horší. Baví se a pozornost klesá.
v minulých dobách měli povinnsto oba sledovat návěsti, kdy stvojvedoucí řekl návběst nahlas a pomocník, vlakvedoucí či další osoba na mašině ji zopakoval.
No to jednoznačně. Akorát nevím kde je napsáno, že byly tři lidi na stanovišti (možná jsem přehlednul).
Jinak nechci spekulovat jak ta jízda probíhala. Těch variant jak to mohlo být je několik a nechal bych to na DI, aby to prošetřili.
Stalo se to ve Velimi zhruba v 80 létech: při opravě el.mech. přestavníku někdo něco zvoral. Rychlík měl volno a vjezdová výhybka stála do odbočky. Nic nevykolejilo.
Vím o tom také.
Ale pokud neviděl, co přesně je mu návěstěno, měl jet jako při té nejzávažnější návěsti. Vy sám jste napsal, že když jste si nebyl jistý, jel jste jako při té závažnější návěsti. Chápu, že fíra je taky jenom člověk a může se splést jako jakýkoliv jiný člověk, ale nechápu jak přesně jste myslel tu jeho obhajobu? Je pravda že furt se předpis D1 zvětšuje, ale to pořád neobhajuje to, že když nevím, jestli mám na návěstidle 40 nebo 100 tak pojedu jako při těch 100.
Přesně jsem napsal, když jsem jel kolem výstrahy, což je rozdíl kdybych jel kolem očekávej 40 nebo 100. Na vlakovém opakovači totiž není rozdíl, mezi výstrahou a očekávej cokoliv (myšleno rychlost). Stejně tak ve chvíli, kdy se na opakovači rožne mezikruží, tak vím, že je postavena vlaková cesta, ale nevím v to to případě jestli 100 km/h nebo 40 km/h. To zjistím až pohledem na návěstidlo. Proto jsem jel kolem 40 km/h. Ale taky proto, že nákladní vlak, i prázdný, jen tak z místa na 100 nerozjedete… No a pokud bych s e přehled ul, nebo nepamatoval, co tam svítí,… Číst vice »
A co tak jet pořád 40, pro jistotu, keby se niečo stalo…
Jen se zeptám – pokud jde návěstidlo „špatně přečíst“ (takže si fíra není jistý co tam je/bylo), platí nějaké pravidlo??
Ano, jedná jako by tam byla ta nejzávažnější možná navěst.
Ano, jedná tak, jako by tam byla závažnější návěst.
To co jsem napsal výše. Jednak se řídím podle předvěsti, respektive předchozího návěstidla, které funkci předvěsti plní. Dálee.pomaha vlakový zabezpečovač vybaven opakovačem a nebo ETCS. To, že kde blbě přečíst, tedy že barvy tzv. Splívají, případně některé pruhy a čísla nejsou vidět skoro vůbec, obzvlášť když na ně svítí slunce je bohužel fakt, který se netýká pouze této stanice. V tom případě jednám dle nejzávažnější návěstí na návěstidle. A sluníčko je fakt sviňa. Takto jsem stál cca 5 minut před zneplatneným návěstidlem (zneplatnění svítícím křížem) protože přesně do toho kříže svítilo vycházející slunce a nebylo vidět.
Ne, po volbách se ETCS omezí jen na tratě s mezistátním provozem…a pak se uvidí…
Vyhýbna má do odbočky jen 40 km/h …? na hlavní trati?
Buďte zticha, bude všem lépe
To je celkem standart… protože prostor, protože cena. Na „rychlejší“ výhybky obvykle není dost místa, a stejně je to drahé… takže typicky 40-50.
Pokud stanice projde celkovou rekonstrukcí, lze doufat v mírné zlepšení…
Co to plácáte, „výhybno“?
Uhm.. měl návěstěno 40, postaveno do odbočky do liché skupiny, ale protože jel kilo tak Vectron tu vexli přeskočil a pokračoval na 2SK až do zastavení, kdežto zbytek soupravy se utrhnul a vypad?
To jako fakt?
U Mar.Lázní .na 30 dvojče 363.5 projelo 90 a vozy spadly z náspu.
Ano, a fíra byl u soudu zproštěn viny s tím, že se jednalo o systémový bordel na železnici.
Což ovšem s touto nehodou nemá nic společného.
Ano přesně, jízdní vlastnosti lokomotivy a vagonu, zvláště jeli to cisterna, jsou hodně jiné! Je to jako projet oblouk ve sportovním autě a pak s kraksnou – vysokou a naloženou dodávkou. Tak asi tak.
s tou cisternou je to nesrovnatelně horší. Občas se takle vyklopí i hasiči.
Neplácejte kraviny. Vectron skončil na 1. SK, ne na druhé.
Uff pardon, máte pravdu, viděl jsem blbě..
A nejenom viděl
Když mám na vjezdu 40 a volno asi kravina když vjíždím do odbočky tak z ní i vyjíždím tak na navěstidle mohlo být 40 a očekávej 40
Vlak přijížděl po druhé traťové koleji, na lhoteckém zhlaví měl postaveno odbočkou na prvni staniční kolej a dál do Hranic města po první traťové koleji. Takže 40 a volno.
Nebo jde o zahájení souběžné jízdy.
Nic jiného tam Tome nejelo.
Reagoval jsem čistě na Jarkovo „Když mám na vjezdu 40 a volno asi kravina když vjíždím do odbočky tak z ní i vyjíždím“ – bral jsem to jako upozornění, že to nemusí obecně platit.
…nachtěl bych být v jeho kůži, určitě to neudělal nachvál a chodil poctivě do práce. Máme desetitisíce nefachčenků žijícíh z podpor našich peněz, kteří nikdy nebudou pracova, takže logicky nic nezkazí a na druhé straně desítky ředitelů nemocnic a managerů co rozkrádají stát. Naštěstí nikdo nezemřel a tak si položme otázku zda by neměla být společnost tolerantnější…
Ceska mentalita nedovoli aby byla vuci podobnym prohreskum tolerantni. Cechacek rad vynasi ortel, rad se msti … pritom sam ma za nehtama spinu !!!
Sorry neCechacku, ale tohle nejspis pekne fyra podelal. Nasledky straslive, jakkoliv to nepochybne nikdo neudelal schvalne.
Kdyz omylem nekdo prejede tridu skolkovych deti, budete ho taky omlouvat?
Veset nikoho nema smysl, bohuzel nejaky trest v pripadne prokazani viny je nezbytny
No nevím, proč by se kdo mstil, rozhodně jim to nezávidím a nechtěl bych být v jeho kůži ve zbytku života, mně to jen na nějakou dlouhou dobu zkomplikovalo cestování do práce i práci samotnou
Ne neměla, za chybu se platí a s pokusy o relativizaci poukazováním na jiné v trestním právu neuspějete. Jen dodám, že to naštěstí vykolejilo dál od nádražní budovy a naštěstí nic jiného ho nemíjelo.
Znáte nějakého člověka, který nikdy v životě neudělal žádnou chybu? Něco nepřehlédl? Nezapomněl? Já osobně neznám a klidně se vsadím, že ani kolem Motýla Emanuela nikdo takový neexistuje.
Ne, neznám nikoho, kdo by způsobil ekologickou a dopravní, finanční katastrofu.
Přestaňte relativizovat, zanedbal důležitou povinnost a tím došlo k závažné několikasetmilionové škodě. Polehčující okolnosti zváží soud, ne já. Doplním jen jediné, ať má dobrého advokáta.
Netrestaný, nebyl pod vlivem, dostane podmínku a zákaz činnosti nějakou dobu, škodu do výše 4,5 násobku platu. https://olomoucky.denik.cz/zlociny-a-soudy/strojvudce-dostal-trest-za-srazku-vlaku-u-nemcic-20230110.html
No a co? To je ten samý strojvůdce? Jiný případ, jiné skutkové okolnosti, jiný trest. Soud posuzuje individuální skutek individuálního pachatele, nikoliv kolektivní viny a okolnosti z vybraného vzorku trestných činů vybraných pachatelů.
Tam bylo taky obecné ohrožení a ještě zranění
No, vzhledem ke škodě bych si s tou podmínkou 100% jistý nebyl…
Ještě jsem neviděl, že by někdo nikdy netrestaný dostal napoprvé nepodmíněný trest za neúmyslný čin z nedbalosti
jste moc mladý. Nehoda nákladních vlaků v Hulíně 1967 – projetí vjezdového návěstidla – podobné následky jako zde, strovedoucí dva roky nepodmíněně.
To byly jiné paragrafy a všechno bylo v socialistickém vlastnictví
A co jako navrhujete, ať se řekne „ne nakonec se tak moc nestalo, to nestojí za to vyšetřovat“???
Jak pravil Jan Libíček v crazy commedy Ďábelské Líbánky: “ Tak to sečtemem a podrthneme. Ono se vlastně moc nestalo, na něm si toho moc nevezmete, pojišťovna vám nic nedá, tak s pánem Bohem.“ 🙂
No, anebo si můžeme taky připomenout osud jistého Petera Nielsena… 🙁
Co kdyby to byl vlak s osobní přepravou?
110 do odbočky, kde měl jet 40 to už jsme tu taky měli, nepamatujete? https://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/001117-Nehoda-v-Brodku-u-Prerova/
Můžu si to zkopírovat pro případ, že tady zase někdy budou fírové pranýřovat kamioňáka na přejezdu?
Třeba ten Polák ve Studence přiznal, že červená světla viděl a vjel tam tedy úmyslně. Pokud jsou závory nahoře, tak jedu, to myslím doslova říkal. A u většiny bude to samé, že na červenou na přejezd vjedou s tím, že ještě stihnou přejet.
„myslím že toto říkal“?? tak to jo…
Tak ta citace nebyla doslova, ale z těchto jeho vyjádření to vyplývá:
Když nejsou dva bezpečnostní prvky v souladu, tak jsou pro mě důležitější závory. A když jsem stál na kolejích, domníval jsem se, že fotobuňka upozorní na poruchu i přítomnost kamionu a zastaví vlaky,“ prohlásil Sondaj v lednu u soudu. Svým svérázným výkladem dopravních předpisů všechny zaskočil.
Později Sondaj přiznal, že si světel nevšímal a řídil se jen závorami. „Pak už jsem neměl čas něco udělat, protože vlak přijel moc brzy,“ přečetl ve středu soudce výpověď obžalovaného z posledního rozhodování o prodloužení vazby.
Zdroj: https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/soud-v-novem-jicine-uzavira-tragedii-ve-studence.A160223_172730_ostrava-zpravy_jog
To je ale naprosto přirozené jednání které zkouší na dráze neustále rozporovat. Bariera (závora) je prostě silnější signál než světlo, natož předpis. Dokonce je závora je tak silný signál že ji pochopí i zvíře které nikdy o žádných předpisech neslyšelo.
Úplně zcestné to není, český systém, kdy vlak přijede i za 7 vteřin (zde přijel za 15) po sklopení závor, je evropsky unikátní a zahraničními řidiči neočekávaný. V zahraničí se běžně užívá kontrola volnosti přejezdové plochy po sklopení závor.
Tak co, trestuhodně hloupý nebo úmyslný vrah?? A s tím „na světla se ani nedíval“ se to nebezpečně blíží zdejší události…
Mimochodem, díky tomu že mašina zůstala netknutá je to čistě otázka dnů než bude známo zda/kdy nasadil fíra brždění… čili nejspíš odpadne možnost poruchy brzdy.
Ano ten Polák byl hlupák. Že tam bliká červená prostě věděl a přesto tam vjel. Jeste byl takovy blb, že tam zůstal stát. Takze 8 let vězení zasloužené. Strojvedoucí projíždí červenou z nepozornosti.To není úmyslně. U případů, kdy řidič vjede na červenou na prejezd a prorazí závoru a vyjede z něj, tak to je ještě celkem v pohodě. Nic se nestalo, stačí pokuta. Ale pokud tam zůstane stát a vletí do něj vlak, to už je obecně ohrožení a zaslouží si mnohem tvrdší trest anemel by už nikdy řídit, protože takový dement nemá za volantem co dělat.
Víte, on je známý efekt „headless chicken“ neboli reakce „zmatečná“, neefektivní… Takže je rozdíl „neudělat nic“ (= jít si sednout do hospody) a „neudělat nic efektivního“ (= nezvolit ty správné kroky).
Bohužel dle své zkušenosti z Polsku nejednal nelogicky. Čtyřkolejný přejezd a la Studénka je v Polsku kategorie A, tj. s místní obsluhou (byť výstražníky a závory vypadají stejně jako na automatice). A opravdu se zde nejdříve zahájí sklápění závor a pak teprve rozsvítí výstraha (ač to působí neuvěřitelně – vlastně „záporná“ předzváněcí doba). Tj. když přijel do Studénky a viděl závory dlouho nahoře, tak po zaváhání blikající světla ignoroval v představě, „to musí být porucha, takový stav neexistuje, vždyť napřed se má začít sklápět“. A uzavřen mezi břevny (opět dle polského stavu techniky i zkušenosti „logicky“) čekal, „tady někdo je,… Číst vice »
Že Polsko je v tomhle ohledu ve středověku není polehčujíci okolnost. Neznalost predpisu neomlouvá. Řidiči kamionové dopravy by měli byt zkoušeni z předpisů zemí, do kterych jezdí stejně jalo strojvedoucí. Na červenou se prostě na přejezd nejezdí. Tenhle případ je jasný úmysl. V jiných případech asi bude složité prokázat úmysl, může to být nepozornost jako u strojvedoucích. Takže pokud je přejetí na červenou přes přejezd bez následků stačí pokuta a body dolů.
Nejde o polehčující okolnosti, ale spíš o pochopení podstaty myšlenkových pochodů, které vedly k tomu, že se řidič choval tak, jak se choval. V každém případě rozdílnosti ve fungování i časování přejezdových zabezpečovacích zařízení mezi různými zeměmi jsou tak obrovské, že není v silách téměř nikoho si je nastudovat podrobně. Hlavně vyklizovací rychlosti a předzváněcí doby, zejména ty jsou u nás extrémně dlouhé, zatímco bezpečnostní doby mezi sklopením závor a příjezdem vlaku jsou extrémně krátké (minimum 7 vteřin, v Polsku 60 vteřin). Kdyby ve Studénce byly časovací doby obvyklé např. v SRN (sklápění vjezdové závory za 14 vteřin, nikoli 50),… Číst vice »
Co je tak složitého na tom, že když bliká červená se prostě na přejezd nejezdí? A tady to nebyla nepozornost. O tom, že signalizace blikala, řidič věděl. Sám to přiznal. A přesto tam vjel. A nemá ani pud sebezáchovy, aby z přejezdu zmizel.
Protože když bliká výstraha a závory jsou nahoře, tak je to psychologicky podobný stav, jako kdyby svítila červená a zelená současně (dopravní psycholog říká, „závory jsou silný znak, světlo je slabý znak“). Někdo se zmýlí v interpretaci a vleze tam, jakkoli to „zavinil“ a „jel na červenou“. Proto vřele doporučujeme, aby se závory sklápěly co nejdříve a závory a světla byly co nejvíce v souladu. Pak je to blbuvzdorné i pro cizince.
Ale to by ten přejezd pak mohl být zavřený trvale…
To bych mu i věřil. Ale měl fakt jet a ne stát uprostřed…
Máte tu většinu nějak podloženou?
Můžeš. A vždy si vzpomeň, že vlak brzdí trochu jinak než kamión, na silnici jsou pouze 4 barvy a 7 kombinací (beru v potaz ČR) a že přes přejezd je vždy max. 50 km/h. No a potom taky fakt, že v zahraničí mohou přejezdy fungovat trochu jinak než v ČR. Například v Polsku je většina přejezdu se závorářským stanovištěm, tedy nejsou automatické. Proto místní rodiči počítají s tím, že když tam vjedou během spouštění závor, tak se ještě zvednou. A taky, že lamioňáci nejsou periodick přezkušováni z předpisů 😉
Přece se tu neargumentuje fyzikou, ale tím „udělal chybu ale udělat chybu je snadné, on nechtěl“… málokdo CHCE způsobit nehodu! Dokonce ani proklatí kamioňáci ne…
Nehodu udělat nechce. Ale porušit předpisy občas někdo ano, byť při tom očekává že to něco zachrání (na přejezdu závorář, mírné překročení rychlosti bez způsobení nehody,…)
Hm, neprovést zkoušku brzd je též porušení předpisu, že? Nebo, hm… sednout na stanoviště s dvěma promilemi alkoholu?
Tak se musíme dohodnout zda trestat přestupky podle jejich nebezpečnosti, nebo podle skutečných následků…
O to ale nejde. Na železničních fórech je prostě gumokol už předem idiot a masový vrah. A fíra jedoucí na červenou nebo rychle přes výhybky je chudák oslněný sluncem, nevyspalý, šikanovaný vedením, nebo za to může technická závada a SŽ… Přitom lejno smrdí oběma stejně a oba jsou jednou nohou v hrobě a druhou v kriminálu.
P.S. Oba by si měli být vědomi svých brzdných křivek, oba mají pravidelné školení, oba mají znalost svých předpisů a návěstidel. Jejich dodržování a vymáhání jistě není stoprocentní ani v jednom případě (z vlastních zkušeností s oběma profesemi a se znalostí lidských povah).
Tak ano, ale A ti nefachčenkové berou asi tak třetinu toho co fíra, a sice pravda nikdo nezemřel ale pár lidí se přiotrávilo, v zemi to udělá kdovíco a škoda okolo čtvrt miliardy…
Ale samozřejmě buďme tolerantní, výzvy k lynčí rozhodně nepodporuji!
VIdím to tak, že dálkové vlaky vozící lidi zůstanou tak akorát Děčín-Břeclav a Ostrava-PRaha (výhledově nějaká česká firma provozující tratě ji protáhne na Praha Martkredwitz resp. Praha-Schwandort).
Plus okolo klíčových aglomerací (Brněnská, Hradubická, Ostravská a Pražská)
A krcálky typu třívagonové RegioPantery holt odvál čas resp. ekonomika vinou jejich nízké kapacity resp. nízké kapacity tratí. O ultranízkokapacitních nesmyslech typu RegioFox ani nemluvě.
Čili zbývající tratě si buď převezmou do svého provozu (bez dotací) nákladní dopravci. Nebo bimbam o šrotu. A aspoň ušetříme ty desítky miliard za pozemky pod kolejemi, které patří zadlužené ČD.
to je blábol
Víte vůbec kdo vlastní koleje? Nebo proč tu blijete takové blbosti?
Axeli ?
To vědí, smlouva je smlouva.
Včera Halásek, dnes Axel. Jeden lepší než druhý.
Co to prosímtě plácáš? Mohl bys to nějak vysvětlit, až vystřízlivíš?
Vidím to tak, že pojedete za docentem Chocholouškem
To, že to jelo +/- takovou rychlostí se v podstatě vědělo a jediné co je tímto, dá se říct, vyvráceno je selhání infrastruktury a staničního a traťového zabezpečovacího zařízení, ale ta hlavní otázka zůstává zatím nezodpovězena. Proč to takhle jelo?
Ještě může být pochybná návěst… Ale ta pravděpodobnost je malá
A jak se máte chovat při pochybné návěsti?
Tuplem na vlaku s cisternama s benzolem… twl.
Jako na nejhorší možné (v tomto případě „stůj“)
Jj, možností je několik. Přehlédnutí/zapomenutí návěsti na předvěsti, zdravotní problém, nefunkční průběžná brzda vlaku.
Odpověď celkem jednoduchá. Doporučuji si přečíst to co jsem napsal 😉 Bohužel SŽ přistoupilo na fakt, že snížení rychlosti návěstidlem mohou provést o na přímou kolej. Prostě zjednodušíme a ztenčíme předpis D1 😉
To bylo v předpise už v r. 1962.
Výluka cest ve stanici kde nejsou odvraty, to taky vede ke snížení vmax.
Jinak jo, pokud je to trvalý stav, proč tam nemít plechový rychlostník, ale hrát si barvičkama?
Dva lidi v kabině jsou snad ještě horší než jeden. Kdysi jsem viděl video z kabiny vlaku, kde jsem musel vypnout zvuk, protože tam dva žvanili jak báby na trhu a ještě úplně přihlouple…
No a když tam je jeden, tak je zase plná diskuse starých pardálů, co tvrdí, že když se jezdilo s pomocníkem, bylo to bezpečnější.
Budete se divit, ale bylo. Neznám jediný případ z 80-90. let kdy strojvedoucí s pomocníkem nevědomky projeli návěstidlo protože se zakecali.
No to určitě. Nehod bylo dřív plno. Proč se tedy srážely vlaky? A i nedávno třeba KŽC v Praze. Tam byli taky dva. Kdysi v Poricanech byli dokonce na loko 2 kontroloři vozby. Preváželi snad 754 z Čech na Moravu. Pro mě je další osoba na loko rušící prvek.
To, že neznáte neznamenalo, že nehody z tohoto důvodu nebyly. Jenom k tomu nebyly ty interfenety.
Já jsem ještě pomocníkování stihl a byl jsem podstatně raději, když jsem seděl na lokomotivě sám.
Ne, to opravdu nebylo. Těch případů bylo mraky a mraky. A nevěřím tomu, že by se našla jediná posádka, kdy by fíra i pomocník poctivě tiše seděli a soustředili se na návěsti. To je pohádka na úrovni červené karkulky. To že v dobách pomocníků se návěstidla projížděla stejně jako dnes, buhví jestli ne víc, je prostě fakt.
Pánové .. asi jste přehlédli to slovíčko „nevědomky“ …
ps: a ohledně Neinternetů … každý měsíc bylo školení, tzv. škola.
Není to bezpečnější, kdyby jste jezdil, tak to znáte, jak to funguje.
Bylo, protože ho nechal kočírovat a pomocník si dával sakra majzla … 🙂
Ale to byl „tvůj“ pomocník v turnuse, se kterým si jezdil pořád a neměl jsi potřebu pořád kvákat, jako když přijde někdo jen na jednu, nebo část směny a teď se na všechno ptá…Takže ano, s turnusovým pomocníkem to bylo lepší, i jako pomocníkovi mě nechával fíra i jezdit
Dva jsou jeste malo, se podivejte na nostalgicke akce…
Přesně tak, nekecá se ….
Naprostý souhlas. Osobně jsem se těšil jak na smilování, až po zácviku začnu jezdit samostatně a budu se moci soustředit na řízení. To ve dvou lidech prostě nejde ani omylem, furt se žvaní a žvaní.
Bohužel, amatérští vyšetřovatelé, se opět nemýlili, co mě překvapuje a označil bych za jedinou pozitivní věc na té bídě, je stabilita lokomotivy od Siemensu.
V roku 2010 pri nehode v Spišskej Novej Vsi niečo podobné ustála dvojička (131), tiež tam bola rýchlosť dvojnásobne vyššia do odbočky
Lokomotiva zůstala na kolejí, protože je vidět jak stojí před hořícími cisternami asi 200 metrů.https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-krimi/807616/tuny-toxickeho-odpadu-hasici-odklizeji-nasledky-pozaru-vlaku-v-hustopecich-nad-becvou.html
Esa to u Mariánských lázní ustála taky. Takže nic výjímečného.
Nepomáha stabilitě v tomto případě transformátor, který dost snižuje těžiště?
Samozřejmě.
Jj,asi to tak je,že to drží na kolejích,u M. Lázní eso i ty dvě 131 ve Spišské.
Přesně tak, plná cisterna má těžiště o dost výš….
Na El. lokomotivě je polovina hmotnosti v úrovni pod nárazníky( např. podvozek Peršinga s trakčními motory má hmotnost 20 tun, u Es ještě trafo).
Což je v souladu se záměrem konstruktéra lokomotivy a požadavkem na její vlastnosti adhezní.
Už by to chtělo na české železnici nějaký zabezpečovač. I za cenu šrotování lokomotiv a málo využívaných tratí…
Ne, dostanete víc modrého zábradlí na vesnická nádraží!
Tato trať jej podle NIP ERMTS a prohlášení od dráze 2026 měla dostat v roce 2030. Možná se to teď trochu podaří urychlit.
Máte kouzelný prsten? Otočte jím. Nemáte? Tak musíte čekat, až se vybuuje.
Jasně, když nic nepojede, tak se to nesrazí, i to je zabezpečení. Lepší, když to pojede po silnici, protože železniční doprava bude nekonkurenceschopná a drahá.
Všem, co tu píšou o tom, jak ETCS by zabránilo nehodě, bych se chtěl zcela vážně a bez ironie zeptat, jak by pomohlo v případě zavřeného kohouty brzdy, kdy by nebrzdila souprava, ale jenom loko. Má např. ETCS kontrolu tlaku v průběžném potrubí? Protože jestli ne, tak by sice ETCS zahaltovala stroj, ale ten by těch dvacet škopků před sebou tlačilo jak sáňky.
Jen se ptám.
Rozbehnúť sa so zatvorenými kohútmi, bez riadnej skúšky brzdy? Hádam nikto nie je taký strelec, aby spravil takúto kravinu.
Nikto by to neurobil, ale historie je podobných případů plná (jeden z posledních příkladů např. Jihlava, léto 2021).
Ale tam to mělo trošku jiné pozadí 😉
Nebo toto také nahání husí kůži – Paskov 2015: https://video.aktualne.cz/kamera-zachytila-vykolejeni-vlaku-v-paskove/r~7c393a4ecd6311e4bc74002590604f2e/.
Údajně posunovač měl „chvílu do fajronta“, nechtělo se mu na konci šichty propojovat hadice. Ale zrádným chtěním osudu se neplánovaně ocitli na zlomu a nezadržitelně rozjeli dolů…
I to se již v historii stalo…
https://www.youtube.com/watch?v=08D7UfsQsok
Nemysl, ten vlak brzdil normálně.
Tak historie pár takových nehod a událostí pamatuje..
Jeden odborník 2021 v Jihlavě předvedl, že to jde. Prý to byl dokonce někdo, kdo přezkušoval jiné strojvedoucí. A nebyl vůbec oblíbený. Asi karma. 1986 Háj ve Slezsku to samé. A bylo těch nehod asi více. Ale tady to asi příčina nebude.
Přesto se bohužel tyto případy běžně stávaly.
Za všechny příklady Železnice Pešťál. Skoro každá jízda, kdy dělá úvrať. Moravské Bránice, Střelice, Hrušovany n.J., Znojmo… objíždí soupravu, ještě se ani nepřivěsil na vozy a už volá na simplexu „dělej, stav, ať stihnu projet ještě před osobníma“. Potvrdí to výpravčí, které tímto (a mnohým dalším odrbáváním všeho a zatloukáním průserů, viz zatajené vykolejení v Ivančicích, znemožnění západkové zkoušky odstavením vozů na vexlích a tvrzením výpravčímu, že je jen na staniční koleji atd.) ve velkém štve. Takže ano, i takoví střelci se bohužel najdou.
V tomto případě zavřené kohouty nejspíš nebyly. Už se to tu řešilo. Jinak samozřejmě by s tím Etcs nic neudělalo, když souprava nebrzdí. Stejně jako u vectrona ids ve Třebové.
Tam nebyly žádné zavřené kohouty a nebylo puštěné ETCS…
Je to vectron. ETCS kontrolu tlaku nemá, to je úkol softwaru loko. Hlavně přehlédnutí návěstí bych všem prominul, jet bez brzdy je ale na kriminál.
Ono to bude na kriminál i při přehlédnutí návěsti.
Jenže pořád je to od posledního návěstidla autobloku, kde musel vidět, že mu nebliká zelená, ale žlutá, k výhybkám něco přes +- kilometr. To by i se samotnou mašinou stačil zpomalit víc než jen o cca 5 km/h. Evidentně začal brzdit až u vjezdového návěstidla.
Proč se na vjezdu návěstí Rychlost 100 a něco?
Je to kvůli změně traťové rychlosti? To mi nejde na rozum.
Tohle mě taky zajímá. Třeba v Ústí n/O na odjezdu z 1. traťové koleje směrem na ČT (návětidlo Sc1) svítí taky často 100 km/h a volno, namísto obyč volna.
V Ústí je to proto, že v jinak nejde postavit vlaková cesta od Brandýsa na 3. SK. Protože podle drážní logiky by mohl být vlak odjíždějící z 1. SK. rychlostí vyšší než 120 km/h ohrožen vlakem ze 3. SK. Je to sice nesmysl, ale §1.
(a myslíte asi kolej staniční nikoliv traťovou).
Ano, myslel jsem staniční, napsal jsem traťovou. Díky za objasnění 🙂
Problematika VCO je dobře popsaná tady, str. 43 a dále.
https://www.azd.cz/admin-data/storage/get/90-2012-2.pdf
To by ovšem už v tomto okamžiku musel vědět, že souprava nebrzdí a zahájit rekuperační brzdění mašinkou hned (pokud by i toto vůbec šlo, neb ze záběrů to vypadá, že následuje stahovačka; návěst „Zdvihněte sběrač“ je až těsně před osudovou výhybkou). Jestli počítal s intenzivnějším přibrzděním později, až se na dohled objeví vjezdové návěstidlo, nic zlého stále netušil a teprve teď si po osahání brzdy začal uvědomovat děsivý fakt, že vlak nereaguje, tak co už zbývalo. Stresová situace, pokus o rychlobrzdu, možná vícekrát, ale brzdit už nebylo prakticky čím…
ETCS má kontrolu tlaku nad hlavním potrubí jen u sebe na lokomotivě, ve smyslu, že zde ho může ovlivnit ventilem – vypustit… takže v případě zavřených kohoutů to bohužel ETCS nezachrání, pak jak píšete, bude haltovat jen ta loko
Proto se dělá zkouška brzdy.
Z Lhotky do Hustopečí to je cca5 km. Ak po odjazde urobil skúšku brzdy a od predzvesti ku vchodovému návestidlu je 1 km, tak musel veľmi zrýchlovať, aby nabral 100 km/h. Bola to skúška akcelerácie s Vectronom? Ak zbadal na vjazdovom jazdu odbočkou, prečo spomalil len na 96 km/h? s použitím rýchlobrzdy som predpokladal
na výhybke 80km/h. Stabilita cisterny je horšia pre vysoké ťažisko oproti Vectronu s trafom pod hlavným rámom. Inak keby bol vlak v Českej Třebovej s naftou a nie s obilím (kukuricou?), tak by to tam vyzeralo horšie ako v Hustopečích.
Nemusel velmi, je to tam z kopce, ne moc, ale je, takže to na 100 rozjel za první kilometr v klidu
S vlakem 1400t se Vektron rozjede na 100km/h na rovině přibližně za 2,5km.
A jak těžké vlaky vlastně Vectroni vozí?
Sestavení vlaku a zkouška brzdy není funkce ETCS. ETCS na to nemá žádný vliv stejně jako například na prasklý okolek nebo lom kolejnice či sesuv půdy.
V případě, který popisujete, by pravděpodobně brzdící část vlaku začala brzdit dříve, protože by došlo dříve k překročení brzdné křivky ETCS a zahájení nouzového brzdění.
Ještě někdo, kdo pochybuje o ETCS? S ním by se to nikdy nestalo…do výhybek by vletěl max. 45…
ETCS by nám ušetřilo obrovské peníze za nehody.
Ale zároveň by trvalo 600 let, než by se zaplatilo 😀
Ano, v případě nefunkčnosti brzd (které zatím nelze zcela vyloučit) by ETCS vyhodilo padák.
V případě nefunkčnosti brzd by ještě hodně daleko od návěstidla překročil brzdnou křivku a začal brzdit aspoň lokomotivu. Ano, na čtyřicet by to neubrzdil, ale aspoń by brzdil. Zde to vypadá, že nebrzdil vůbec
A jak dobře by samotná lokomotiva brzdila rekuperací v situaci, kdy patrně následuje stahovačka?
Stahovačka je pouze podmíněná. Platí, když svítí.
A pak má Vectron ještě pneumatickou brzdu.
Ale celý je to blbost. Viditelně brzdila celá souprava. V momentě, kdy se trhla lokomotiva a vysypaly se přední cisterny, zbytek soupravy správně zareagoval na vyprázdnění hlavního potrubí a zastavil. Kdyby to nebrzdilo, do poslední cisterny by se to naskládalo na hromadu vedle trati.
Vectron na stejnosměru brzdí EDB i se staženým sběračem(na střídavině ne).
Aha, tak to pak ano, díky.
Co prosím???? Vectron bez napětí nebrzdí. Nikde. Pokud nemáte na myslí generátorický chod, do kterýho se přepíná, aby živil nějakou dobu pomocný pohony
Ano, Vectron na DC umí brzdit EDB až do 30km/h.
ETCS se nemůže porouchat? Při poruše zastaví všechny vlaky v okolí?
Jistěže může. A ano, zastaví vlaky v okolí. To je pořád lepší, než je nechat vletět do výhybek takovou rychlostí.
Srovnejte frekvenci poruch ETCS (které je navíc konstruováno tak aby v případě poruchy zaujalo bezpečný stav, tj. zastavilo, takže to už musí být „echt“ kombinace poruch) a frekvenci přehlédnutí návěsti…
Tak jsme zase v něčem nejlepší:
„Rozsah havárie označil Hladík za bezprecedentní. „Podle zkušeností hasičů taková havárie není za posledních 30 let v Evropě nikde zdokumentována. I technologické postupy, které tady dělá integrovaný záchranný hasičský sbor, odborné firmy a Správa železnic, jsou do jisté místy unikátní. Poznatky odsud budou sloužit i při sdílení zkušeností s kolegy z celé Evropy,“ podotkl.
No pro nic za nic tam nebyl u zásahu osobně i generál Vlček, velitel všeho hasičstva. „Bohužel“ se od našich bude Evropa něco učit.
Již nyní je zřejmé, že nechat vyhořet zbylou třetinu benzenu by bylo ve finále finančně méně náročné a zátěž na životní prostředí by byla řádově menší včetně délky obnovy provozu na trati. Nyní se s tím sajrajtem roztrhaným hasivem a vodou do podloží, okolí budeme srát roky.
Po bitvě je každý generál, bohužel tohle je hořký výsledek, který hasiči zatím nepřiznají.
Pokyn hasit dal Vlček, který je známý svým přístupem.
Může jet na trati nákladní vlak rychleji než 80km/h ?
I 120, nežijeme v PL…
100 úplně běžně, ale technicky není problém 120, v Německu na VRT i 140
Poštovní vlaky jezdily 120 uplně normálně.
Ano, dneska až 120
Ložené vozne max 100 km/h, prázdna súprava 120 km/h. Časom sa aj tieto rýchlosti zmenia s rastúcou potrebou rýchlej prepravy po železnici. Viď vozeň Sggns(s) 80’XLs (kontajnerový), ktorý predstavili na Innotrans 2024 Tatravagónka a Metrans umožní jazdu až 160 km/h. Vozeň má elektropneumatickú brzdu s prípravou pre systém DAC
Zavřený kohout průběžného potrubí, souprava nebrzdila.
No, jedna z možností
To se mi právě nechce moc věřit. Jestli těch cisteren bylo 17, tak mohla mít souprava max. cca 1400 t, a to by na té rovině Vectroní EDB od předvěsti s přehledem pořešila minimálně na cca 60 km/h (i když předpokládám nějaký čas zjištění, že vlak nebrzdí), odtud do výhybky nejspíš i na oněch 40-50 km/h.
Leda by zároveň byla hodně špatná adheze nebo došlo k vypnutí HV nebo něco takového.
Alebo mohla byť edb nefunkčná už pri výjazde (neviem ako na Vectronovi ale na rušňoch Škoda aniČKD nefunkčná EDB nie je prekážkou pre pristavenie rušňa na výkon.
Vectron neumí EDB na střídavině bez rekuperace. Takže Kadaň- Vary jezdí všechny vlaky vedené Vectronem bez EDB a denně jsou tam přistavovány v osobní i nákladní dopravě.
Vy jste jej osobně zavíral, že jste si tak jistý??
Možná je to jeden z těch, co „na vlastní oči viděli negativní krevní test“ fíry z elefantu na Balabence.
Strojvedoucí si musí vyzkoušet účinek průběžné brzdy po odjezdu z výchozí stanice. To už se nedělá?
Ani bych se nedivil že nedělá … kdysi to bylo kontrolováno i na rychl. proužcích. Ale Dráha je dnes už jinde … 🙁
ps: ale rád si počkám na odpověd nějakého současného strojvedoucího
Dělat se to samozřejmě pořád má. Druhá věc je, jestli to každý udělá vždycky.
Minimálně vozy, co zůstaly na kolejích, musely brzdit, jinak by to skončilo vše na hromadě vedle tratě. Takže zavřený kohout nejspíš nebyl. Jedině že by část soupravy byla vypnutá z brzdy. Případně nějaká technická závada přichází do úvahy.
Otázka, zda to nemohlo mít podobné pozadí jako nehoda Meridianu (lokomotiva 350.0010) 28.září 1977 v Bratislavě. Zde se jako jedna z realistických variant uvažoval odchlípnutý kus gumy na hadici propojující lokomotivu a první vůz, který zafungoval jako chlopeň a zabránil snížení tlaku v průběžném potrubí při pokusu o brzdění. Rychlík vjel do odbočky 95 km/h a byl konec.
Otevřený kohout průběžného potrubí, souprava brzdila!!!
Uznávám, dost pozdě:-(
Ty jsi u té soupravy byl, že to víš?
Bratislava a Meridian. Nikdy se nedokázalo co za tím bylo. Zůstává varianta záklopka z vnitřku hadice, a v té době problémy s hadicemi byly. Je to závada, která se téměř nevyskytuje, ale stát se může.
Data z rychloměru a možná příčina nehody. Jak to že mě nic nenapadá?
A pořád dokola… barvičkovač není žádný vlakový zabzař. I to obyčejné PZB by takové nehodě zabránila.
Je, ale není dotaženej do konce… SHP není zabezpečovač.
Mluvím o německém PZB. Co kontroluje i rychlost na volné trati a jízda proti stůj, či jízdě do šturcu.
Dovolím si oponovat!!! Kdyby totiž nebyla možnost vyMANit se z mezikruží,cca 400-500 m před vexlí by je Mirel “odjebal”.(Rádoby kriuka hej)
A dodám,že je velká škoda,že když Mirel přišel na svět,tak se inženýři z HMH neinspirovali a nenaroubovali tam to povinné zadávání dat vlaku jako u toho PZB.
Co je škoda je to, jak se u nás pojalo kódování. Na kódu se dá postavit bezpečný zabezpečovač, někde pouhý kód dokonce umožňuje jízdu bez oddílových návěstidel.
Jako Mirel byl dobrý nápad, ale nechápu proč je tam pořád možnost ten zabezpečovač ,,ojebávat”….je nějak to nebrzdí…asi to nestihnu dám ho do manuálu…
Nebo jedu na ,,volno” tak přeci není potřeba mačkat ,,bdělost”…. Zkrátka v Česku je potřeba se nenamáhat a co to jde tak věci ojebat.
No hlavně je zásadní problém, že rozestup návěstidel je všechno jen ne pevný, a zároveň existuje cosi jako opakovaná výstraha. Takže když se na to zkusí naroubovat jakákoli křivka, která se „odrazí“ od okamžiku změny kódu, tak v mnoha a mnoha případech nutně dojde k podstatnému prodloužení jízdní doby, což „se zjistilo“ po pokusu jménem PAKS. Nedej bože je-li tam třeba ještě zastávka.
Když se na to trochu pozapomnělo, přišel druhý pokus jménem Mirel, ale snad poučen tou ostudou PAKSu tam alespoň umožnil ten manuál, aby se s tím aspoň dalo nějak rozumně jezdit.
Pokud jedu na volno , tak proč bych mačkal a dělal z toho rutinu? Mačkat mám začít, až se něco děje a vyžaduje to moji pozornost. Ne jak ja ETCS furt…
Souhlasím,taky mě ten STBák sere,ale holt TSI🤯
Já si Mirel vypnu (když jedu pod ETCS) a jedu na SIFU, je to z mého pohledu příjemnější.
chápete rozdíl mezi kontrolou bdělosti a zabezpečením jízdy vlaku? Ojebávání tlačítka není na VZ odjakživa, ale až bylo zhodnoceno, jak je to náročná práce (mozoly, rutina), ale tím se to vzdaluje od kontroly bdělosti.
Jasně, takže bychom kvůli mirelu zahodily veškeré investice do výhybek rychlejších než 40 km/h a totálně si podřízli kapacitu dráhy….
Sakra…. **zahodili** samozřejmě…
Nezahodili,ale to už není nutné řešit(Mirel)
Náhrada se jmenuje ETCS😉
Ta zase zahazuje investice do lokálního zrychlení… :-/
To bys ale na všech výhybkách pak jezdil 40 🙂
Tak pokud by byla jen obyčejná pak v pořádku 😉
Jako jsem měl na müsli to,že na základě dat vlaku( což ale Mirel neumí) by ti korigoval rychlost i do té odbočky. Tím končí má úvaha jak mohl Mirel fungovat.
ETCS toto umí( i mnou zmiňovaná levnější L1) a problém je vyřešen.
Ještě by to chtělo ty mobilky zlevnit a zjednodušit to papírování,aby mohli na to dosáhnout i lowcost dopravci a svět bude zase na chviličku cajk🍺
„Něodjebal“. Nastavili by si tam 100 km/h a v pohodě by poračovali.
No pravda,ale ten trojklik je pro některé zdlouhavý…. vyMANit= 1 klik. Proto jsem psal,že je škoda té neispirace. Teď v době ETCS je to pasé(je to opravdu výrazný rozdíl v bezpečnosti)
Třeba se kompetentní chytnou za nos a třeba tu L1 tam naroubují ( já vím,uklidníme se a hezky zpět do řady)Jako L2 by byla pecka,ale ta štreka je mimo rozlišovací schopnost SŽ🤷🏼♂️
Barvičkovač by minilálně upozorňoval fíru, že minul předvěst a blíží se ke snižení rychlosti. A kdyby bylo na mašině LS-06 (nebo i Mirel), tak to ještě musí potvrdit druhým tlačítkem, než normálně potvrzuje bdělost. Takže sice by to samo o sobě nehodě nezabránilo, ale výrazně by to snížilo pravděpodobnost, že si snížení rychlosti fíra včas nevšimne
Nezměnilo by se vůbec nic. Potvrdil by snížení rychlosti jako vždycky „jasně Hustopeče, tady je ta blbost s tou stovkou“. Jediné, co by bylo – odhlédnu-li od ETCS – řešením, by bylo zavést více kódových signálů a rozlišovat třeba 40-60 km/h od 80-100 (plus totéž u předvěstí, zvlášť kódovat výstrahu a snížení) a úplně ideálně ještě napodobit „500 Hz magnet“ kódováním „fialové namísto červené“ v nějaké přesné vzdálenosti před stůj, kde by se pak dala vyhodnocovat nějaká maximální rychlost přibližování se. Jinak je to všechno postavené na „vím starou belu kde jsem, tak předpokládám to nejhorší, což ale v praxi… Číst vice »
To byla ovšem, řekněme, „bezprostřední příčina“. Zajímavější a to mnohem bude, co k ní vedlo.
Tak doufám, že se autorovi „VZ zlepšováku“ dobře spí…
Třeba to ten co poslal regiojet na stejnou kolej jako jiný vlak.
Fíra RJ?? Nikdo jiný ho tam totiž neposlal!
chyba systému!
Vlastně jedinou bezpečnostní funkci barviček (a že jich mají jen omezeně) – tedy zjevnou informaci o očekávané jízdě do odbočky, což pro tyto jednoduché stanice v zásadě postačuje, toto rychlostní návěštění „do rovna“ v zásadě vyplo.
ten asi dojezdil. může být rád, že to přežil
Jen poznámka, byli tam dva.
Tak podle autora tam „byly“ dva…
Výhybka byla promazána a fungovala správně a poprvé napíšu, že by zde pomohlo ETCS
Ale tam by ETCS už dávno mělo být. Tahle trať má být pod výhradním provozem ETCS od ledna. Je začátek března. SŽ nechce na tratě s výhradním provozem ETCS pustit ani lokálky (například ani na úseku z Třebovic v Čechách do České Třebové).
Takže jak to že se tady mohl ocitnout na koridoru vlak bez ETCS a nebo pokud ho měl, tak jak mohl mít vlak na úrovni návěstidla s návěští 40km/h rychlost 95,2 km/h a do výhybek vjel rychlostí 94,8 km/h
Pepo, už nic nepiš, ty koridore.
„že se tady mohl ocitnout na koridoru vlak bez ETCS“.
Začít můžeme tím, že to není koridor.
Dobře, nebudeme se dohadovat, jestli to je koridor neb ne, ale podle SŽ tam má být od ledna výhradní provoz ETCS … Takže měla mašina ETCS ??? A proč teda u návěstidla s návěstí 40km/h jela 95,2km/h ???
https://www.spravazeleznic.cz/digitalizace/etcs/provoz
Podle toho odkazu tam nebude ETCS ani 2029. Jen Vsetín Střelná. ETCS tam prostě vůbec není a dokonce ani GSMR.
Pozri sa na ten odkaz, ktorý si posielal, a potom sa pozri, akou farbou je tam značený úsek Hranice na Moravě–Valašské Meziříčí.
Beru zpět – nedošlo mi, že to je az za tou odbočkou. Jsem si to spletl s tou tratí na Ostravu – sypu si popel na hlavu 🙁 🙁
No jestli tam vletěl těch 94 na veksle 🙁 …
Kdysi jsem dělal v Ažd na ESe a viděl logy z Ústí, jak tam vletěl vlak podobně do spojky a stihl to ubrzdit na 60 a i tak to byl mazec 🙁
A pokud se dívám na tu oficiální mapu, tak SŽ udává výhradní provoz ETCS od 8.1.2025
Nikoliv. Od 1.1.2025 začal výhradní provoz v úseku Česká Třebová (mimo) – Přerov (mimo)/Prosenice (mimo). Od 8.1.25 Břeclav (mimo) – Přerov – Bohumín (mimo), od 15.1. Břeclav (mimo) – Česká Třebová (mimo) a od 22.1. úsek P.Libeň (mimo) – Česká Třebová (mimo). Další úseky s výhradním provozem budou až od GVD 2025/2026.
A tam funguje mirell?nebo jaké je tam zabezpečení?
Je tam kód, takže u vectrona mirell. Jenže na rovno se tam jezdí na návěst 100 a volno, takže opakovač návěsti úplně stejně jako na 40 a volno.
Ano … ale přehlídnout žlutou když tam nebyla tentokrát zelená (očekávej r. 100km/hod.) .. je skutečně zvláštní ……..
Zakecali se… rutina.
Byla tam zelená! Rychlost 40 km/h a volno (postaveno proti správnému směru do Hranic).
A nebylo tam náhodou mezikruží?
Ano funguje tam mirell, dáš na něm při mezikruží MAN a jedeš bez omezení.
Já si myslím, že zde zahrál roli zvyk, že 99% je od LnB postaveno na vjezdu do HnB na 100 a volno, takže si strojvedoucí myslel že jede jako obvykle rovně a vymáčkl MAN a bylo vymalované.
Presne, vydel som v jednom z dielov seriálu pozor vlak (nespomeniem si v ktorom) starý výukový film, ktorý upozorňoval presne na nebezpečenstvo rutiny.
S takovým nákladem by strojvedoucí měl čelit stíhání za obecné ohrožení, připadně poškození životního prostředí
Látka ohrožující životní prostředí jde vždy na obecné ohrožení. Na zdejším webu proklínané silnici by se s řidičem nikdo nemazal a obviněn by stopro byl
To obecné ohrožení tam téměř jistě bude (bez ohledu na počet mínusů zdejších „právních expertů“).
Kdyby šlo o kamion, tak takových názorů by tu bylo 80 a u nich po stovce palců nahoru. Takhle, protože je to tu šotoušů, tak je tohle jediná zmínka.
Najhorší možný prístup. Predpokladajme, že nehoda sa skutočne stala preto, že si fíra nevšimol, že na predzvesti svieti 40 a niečo a nie obvyklých 100 a niečo. Opakovač zobrazoval to isté medzikružie ako obvykle. A keď fíra (alebo viacerí) uvidel vchodové návestidlo so 40, bolo už neskoro na to, aby súprava v režime G rozumne spomalila. Je možné, že sa tam niečo podobné stalo. Je možné, že sa tam niečo podobné stalo i viackrát. Ale ktorý fíra sa prihlási a povie: „Dnes som urobil túto chybu, mal som Ex s dobrými brzdami, takže som to s odretými ušami do výhybky… Číst vice »
Vlak byl v P v hmotnostním pásmu nad 1200 tun, tedy loko + prvních 5 vozů v G, zbytek v P. Kdyby lokomotivní četa reagovala až na návěst vjezdového návěstidla (že tam chybí dva zelené pruhy) někdy tak 100 metrů před ním, ubrzdila by to někam na 50 – 40 km/h a zde by nebylo co řešit. Z toho, co zveřejnila DI ČR je evidentní, že vlak za vjezdovým návěstidlem nebrzdil buď vůbec a nebo jen pár vteřin před vjezdem do odbočky.
V případě prestavovačů nemusí. Jsou dopravci, kteří předpis o brzdách mají trochu jinak a i se soupravou přes 2.000 tun brzdí vše v P.
No ale u nákladních vozů i v takovém případě umí být náskok brzdy pěkně dlouhý, i kolem 7 sekund než se vůbec něco začne dít, a tak 12 i více než se dosáhne nastaveného účinku. Při 100 km/h je tohle někdy fakt dlouhá doba. 🙂
Petře dobře víš, že dneska má každý dopravce svůj brzdový předpis..co my víme co má aktuálně ODOS. I když ano, hodně dopravců asi používá modifikovanou V15.
A přesně tam je 5 x G. Kdybych já nemusel řešit zahraničí, tak máme čisté P na všech vlacích, technicky to u dnešních vozů není problém.
nicméně se stále opisuje a tak předpokládám „pěti Géčko“.
Nevíš náhodou, jaká je za tím vůbec logika? Mně připadá, že se akorát problém možného natlačení vlaku při zabrzdění mění na problém možného natlačení vlaku při odbrzdění.
Tak stíhán nepochybně bude. Ale ukaž prstem na jediného člověka, který nikdy v životě nic nepřehlédnul/nezapomněl/nespletl…Každý člověk bez výjimky dělá chyby, obzvláště při rutinní činnosti.
Kdo byl dopravce toho vlaku?
ODOS, jasně to stojí v článku.
Kde jste se naučil psát a současně nenaučil číst?
Kde jsou ty odpurci ETCS?
Pardubice, ted toto ..kolik se toho musi jeste stat, aby vsude bylo vyhradni ETCS?
Udělat všude ETCS není tak jednoduché jako napsat do diskuze.
Kolik se toho ještě musí stát? No hlavně se na to nejprve musí někde vzít peníze. Udělat na 100% tratí najednou ETCS nejde a neumí to nikde na světě.
Volby. Po nich se přizná, že ETCS je blud a zruší se. 😀
Vy se z té bruselské pomsty jednou posserete.
To už se děje teď, nastal čas hledat rezervní spodky 😀
to je hodně velká rychlost, se divim že nevykolejila i lokomotiva
Osobně mě to taky překvapilo, ale těžiště Vectronu s trafem dole je dost nízko, tak naštěstí ta mašina nevypadla. Ostatně při MU Pěties u Mariánských Lázní mašiny taky nevykolejily, zatímco vozy ano.
To byla asi pro posádku životní klika, jinak by zůstala v bezprostřední blízkosti inferna vozů.
Pokud je to pravda, tak ty škody budou splácet ještě strojvedoucího vnoučata.
Víte do jaké výše ručí zaměstnanec? A na to jsou pojistky…
To co píšete je totální kravina. Spíš bych se bál o dopravce…
Pojistka nefunguje vzdy :)))
Pojistky při porušení předpisů nefungují. Jakmile je to nedbalostní porušení, většina pojišťoven to odmítá platit.
K čemu pak ta pojistka je? Vždycky když se něco stane, tak je přinejmenším formálně část viny na nedbalostním porušení něčeho. Jinak by vůbec o žádné ručení zaměstnance jít nemohlo (např. „vyšší moc“).
To samozřejmě ano, ale při těchto nehodách pojišťovny samozřejmě platí. Výjimkou by bylo úmyslné způsobení nehody nebo alkohol.
Jako v té anekdotě – když pojistku máte, tak se bezpečně nestane nic. Když jí nemáte, stane se něco určitě hned…
Zkuste se příště vyjadřovat k tomu, o čem aspoň něco víte.
Samozřejmě, že na podobné případy „pojistka na blbost“ funguje (ona by totiž jinak neměla moc smysl), pokud se neobjeví další okolnosti, která umožní výluku (například alkohol či drogy).
Jenomže to by taková pojistka byla strojvedoucím asi na nic. Většina nehod vzniká z nedbalosti nebo porušení předpisů.
Což je samozřejmě blbost, protože bez nedbalostního porušení předpistů by nikdy žádná nehoda nevznikla. Pojišťovny neplatí pouze v případě úmyslného porušení předpisů nebo práce pod vlivem alkoholu nebo drog.
Prý dopravci na to asi pojištění nejsou. Tak to jsem zvědav, jak to Odos zaplatí. Asi těžko se prokáže, že tam strojvedoucí vjeli úmyslně a kdyby byli pod vlivem drog nebo alkoholu, tak by se to už dávno zveřejnilo.
Na toto samozřejmě být pojištěni MUSÍ – pojištěni nejsou pouze na náhradu VLASTNÍCH škod.
Ano, pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem drážní dopravy mít musí každý dopravce. Otázka je, zda byl zvolen dostatečně vysoký limit plnění včetně zahrnutí ekologických škod a nákladů na jejich odstranění (???). SŽ stanovila dopravcům požadovaný minimální limit plnění 50 miliónů Kč. Každé navýšení limitu stojí dopravce nemalé peníze. Takže zda veškeré škody pokryje odpovědnostní pojistka dopravce (pokud se prokáže, že za škodu odpovídá), tak tedy nevím, nevím …, kdo to zaplatí :-(.
Kdyby se tolik času, co do hledání viníků investovalo do ETCS, tak už se s tím jezdí všude.
To fakt ne. Těch pár vyšetřovatelů nebere takový plat, aby se z toho dalo zaplatit ETCS všude 😉
Než by se zaplatilo ETCS, tak by to trvalo 600 let…
Pokud je škoda způsobená jen z nedbalosti tak může být třeba 100 miliard , ale zaměstnanec odpovídá jen do 4.5 násobku své mzdy
Pokud je škoda způsobené úmyslně, v opilosti, pod vlivem omamných látek tak by musel uhradit vše do poslední koruny, což ale není tento případ
No, jestli to není tento případ, se teprve uvidí.