Inspektoři stáhli data z lokomotivy vlaku v Hustopečích. Ukázala možnou příčinu nehody
Požár cisteren nákladního vlaku u Hustopečí nad Bečvou. Foto: Hasiči SŽ

Strojvedoucí cisternového vlaku jel před vykolejením výrazně rychleji, než měl.
Jako laik bych se rád zdejších odborníků zeptal, čistě ze zvědavosti, nechci o ničem spekulovat. Za jak dlouho, respektive na jaké vzdálenosti teoreticky může takováto souprava zpomalit z 95 na 40 Km/h? Chápu, že je zde několik faktorů, které to ovlivňují. Jde mi jen o to, udělat si alespoň částečnou představu, kolik má strojvedoucí v tomto případě času na zpomalení. Děkuji
Tak samozřejmě je tam předvěst, nezpomaluje až podle hlavního návěstidla
Ok, špatně položený dotaz. Nejde mi o reakci strojvedoucího na návěstidlo, ale nějakou brzdnou křivku takového vlaku obecně.
Predvěst je umístěna před vjezdovým návěstidlem na zábrzdnou vzdálenost (vzdálenost, na kterou každý vlak v tomto úseku bezpečně zastaví…zde tipuji 1 km,nechce se mi koukat do Ttp). Vjezdové návěstidlo je od obvodu výhybek také v určité vzdálenosti, ale ta už je dle místních poměrů a nic nezaručuje. Na předvěsti poznáte, jak budete moci,muset pokračovat od dalšího navestidla.
Proč se v podtitulku objevuje slovo strojvedoucí? Je to zbytečně zavádějící. Média v dnešní od sebe tak rády opisují. Pokud by se nakonec přeci jenom prokázala technická závada na soupravě, „vinu“ ze strojvedoucího už nikdo nesmyje. 🙁
Vážení, než začnete vymýšlet všemožné teorie a pravdy tak pár slov od člověka, který už více než pár let po této trati jezdí. Sice ne pravidelně jako kolegové z Osobky, ale taky to není 1x za rok aby se neřeklo. Vjezdové návěstidlo od Lhotky (tedy od ValMezu) v případě návěstí dovolující jízdu vždy! Návěstí snížení rychlostí. Při jízdě na přímou kolej (tedy z 1. traťové na 1. Staniční stejně tak v případě 2 koleje) je návěštěno 100 km/h v obvodu přilehlém k výhybkám a „něco“ (myšleno jako výstraha, volno, očekávej 40km/h). V případě jízdy jiným než přímým směrem vždy 40… Číst vice »
Jen malá perlička … předpis D1 který jsme používali v 80-tých letech má 166 stran.
Ten současný skoro 700… Pro srovnání 😕
No a kolik stran měla tehdy D2 a kolik stran má teď….
O tom, že tohle „návěštění“ byla past co sklapla se tu bavíme už dlouho, o tom žádná. Ale že jsou na stanovišti tři lidi a nikdo si nevšimne, že na „předvěsti“ je pomalu kmitavá žlutá a ne rychle kmitavá zelená a na dalším návěstidle jsou jen dvě žlutý brz pruhů, to už je pochopitelné méně.
Potom už jen chyba té zabezpečovačky, že to skutečně ukazovalo 100 a volno a výhybky byly do boku, ale nevím, jaká je pravděpodobnost, že se toto stane a nevím o případu, kdy by se něco takového někde stalo…
Vyhýbna má do odbočky jen 40 km/h …? na hlavní trati?
Uhm.. měl návěstěno 40, postaveno do odbočky do liché skupiny, ale protože jel kilo tak Vectron tu vexli přeskočil a pokračoval na 2SK až do zastavení, kdežto zbytek soupravy se utrhnul a vypad?
To jako fakt?
U Mar.Lázní .na 30 dvojče 363.5 projelo 90 a vozy spadly z náspu.
Neplácejte kraviny. Vectron skončil na 1. SK, ne na druhé.
Uff pardon, máte pravdu, viděl jsem blbě..
Když mám na vjezdu 40 a volno asi kravina když vjíždím do odbočky tak z ní i vyjíždím tak na navěstidle mohlo být 40 a očekávej 40
Vlak přijížděl po druhé traťové koleji, na lhoteckém zhlaví měl postaveno odbočkou na prvni staniční kolej a dál do Hranic města po první traťové koleji. Takže 40 a volno.
Nebo jde o zahájení souběžné jízdy.
…nachtěl bych být v jeho kůži, určitě to neudělal nachvál a chodil poctivě do práce. Máme desetitisíce nefachčenků žijícíh z podpor našich peněz, kteří nikdy nebudou pracova, takže logicky nic nezkazí a na druhé straně desítky ředitelů nemocnic a managerů co rozkrádají stát. Naštěstí nikdo nezemřel a tak si položme otázku zda by neměla být společnost tolerantnější…
Ceska mentalita nedovoli aby byla vuci podobnym prohreskum tolerantni. Cechacek rad vynasi ortel, rad se msti … pritom sam ma za nehtama spinu !!!
Ne neměla, za chybu se platí a s pokusy o relativizaci poukazováním na jiné v trestním právu neuspějete. Jen dodám, že to naštěstí vykolejilo dál od nádražní budovy a naštěstí nic jiného ho nemíjelo.
Znáte nějakého člověka, který nikdy v životě neudělal žádnou chybu? Něco nepřehlédl? Nezapomněl? Já osobně neznám a klidně se vsadím, že ani kolem Motýla Emanuela nikdo takový neexistuje.
Ne, neznám nikoho, kdo by způsobil ekologickou a dopravní, finanční katastrofu.
Přestaňte relativizovat, zanedbal důležitou povinnost a tím došlo k závažné několikasetmilionové škodě. Polehčující okolnosti zváží soud, ne já. Doplním jen jediné, ať má dobrého advokáta.
Netrestaný, nebyl pod vlivem, dostane podmínku a zákaz činnosti nějakou dobu, škodu do výše 4,5 násobku platu. https://olomoucky.denik.cz/zlociny-a-soudy/strojvudce-dostal-trest-za-srazku-vlaku-u-nemcic-20230110.html
Co kdyby to byl vlak s osobní přepravou?
110 do odbočky, kde měl jet 40 to už jsme tu taky měli, nepamatujete? https://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/001117-Nehoda-v-Brodku-u-Prerova/
Můžu si to zkopírovat pro případ, že tady zase někdy budou fírové pranýřovat kamioňáka na přejezdu?
Třeba ten Polák ve Studence přiznal, že červená světla viděl a vjel tam tedy úmyslně. Pokud jsou závory nahoře, tak jedu, to myslím doslova říkal. A u většiny bude to samé, že na červenou na přejezd vjedou s tím, že ještě stihnou přejet.
Můžeš. A vždy si vzpomeň, že vlak brzdí trochu jinak než kamión, na silnici jsou pouze 4 barvy a 7 kombinací (beru v potaz ČR) a že přes přejezd je vždy max. 50 km/h. No a potom taky fakt, že v zahraničí mohou přejezdy fungovat trochu jinak než v ČR. Například v Polsku je většina přejezdu se závorářským stanovištěm, tedy nejsou automatické. Proto místní rodiči počítají s tím, že když tam vjedou během spouštění závor, tak se ještě zvednou. A taky, že lamioňáci nejsou periodick přezkušováni z předpisů 😉
VIdím to tak, že dálkové vlaky vozící lidi zůstanou tak akorát Děčín-Břeclav a Ostrava-PRaha (výhledově nějaká česká firma provozující tratě ji protáhne na Praha Martkredwitz resp. Praha-Schwandort).
Plus okolo klíčových aglomerací (Brněnská, Hradubická, Ostravská a Pražská)
A krcálky typu třívagonové RegioPantery holt odvál čas resp. ekonomika vinou jejich nízké kapacity resp. nízké kapacity tratí. O ultranízkokapacitních nesmyslech typu RegioFox ani nemluvě.
Čili zbývající tratě si buď převezmou do svého provozu (bez dotací) nákladní dopravci. Nebo bimbam o šrotu. A aspoň ušetříme ty desítky miliard za pozemky pod kolejemi, které patří zadlužené ČD.
to je blábol
Víte vůbec kdo vlastní koleje? Nebo proč tu blijete takové blbosti?
Axeli ?
Včera Halásek, dnes Axel. Jeden lepší než druhý.
Co to prosímtě plácáš? Mohl bys to nějak vysvětlit, až vystřízlivíš?
Vidím to tak, že pojedete za docentem Chocholouškem
To, že to jelo +/- takovou rychlostí se v podstatě vědělo a jediné co je tímto, dá se říct, vyvráceno je selhání infrastruktury a staničního a traťového zabezpečovacího zařízení, ale ta hlavní otázka zůstává zatím nezodpovězena. Proč to takhle jelo?
Ještě může být pochybná návěst… Ale ta pravděpodobnost je malá
A jak se máte chovat při pochybné návěsti?
Jj, možností je několik. Přehlédnutí/zapomenutí návěsti na předvěsti, zdravotní problém, nefunkční průběžná brzda vlaku.
Odpověď celkem jednoduchá. Doporučuji si přečíst to co jsem napsal 😉 Bohužel SŽ přistoupilo na fakt, že snížení rychlosti návěstidlem mohou provést o na přímou kolej. Prostě zjednodušíme a ztenčíme předpis D1 😉
Dva lidi v kabině jsou snad ještě horší než jeden. Kdysi jsem viděl video z kabiny vlaku, kde jsem musel vypnout zvuk, protože tam dva žvanili jak báby na trhu a ještě úplně přihlouple…
No a když tam je jeden, tak je zase plná diskuse starých pardálů, co tvrdí, že když se jezdilo s pomocníkem, bylo to bezpečnější.
Budete se divit, ale bylo. Neznám jediný případ z 80-90. let kdy strojvedoucí s pomocníkem nevědomky projeli návěstidlo protože se zakecali.
No to určitě. Nehod bylo dřív plno. Proč se tedy srážely vlaky? A i nedávno třeba KŽC v Praze. Tam byli taky dva. Kdysi v Poricanech byli dokonce na loko 2 kontroloři vozby. Preváželi snad 754 z Čech na Moravu. Pro mě je další osoba na loko rušící prvek.
To, že neznáte neznamenalo, že nehody z tohoto důvodu nebyly. Jenom k tomu nebyly ty interfenety.
Já jsem ještě pomocníkování stihl a byl jsem podstatně raději, když jsem seděl na lokomotivě sám.
Ne, to opravdu nebylo. Těch případů bylo mraky a mraky. A nevěřím tomu, že by se našla jediná posádka, kdy by fíra i pomocník poctivě tiše seděli a soustředili se na návěsti. To je pohádka na úrovni červené karkulky. To že v dobách pomocníků se návěstidla projížděla stejně jako dnes, buhví jestli ne víc, je prostě fakt.
Pánové .. asi jste přehlédli to slovíčko „nevědomky“ …
ps: a ohledně Neinternetů … každý měsíc bylo školení, tzv. škola.
Není to bezpečnější, kdyby jste jezdil, tak to znáte, jak to funguje.
Bylo, protože ho nechal kočírovat a pomocník si dával sakra majzla … 🙂
Dva jsou jeste malo, se podivejte na nostalgicke akce…
Přesně tak, nekecá se ….
Naprostý souhlas. Osobně jsem se těšil jak na smilování, až po zácviku začnu jezdit samostatně a budu se moci soustředit na řízení. To ve dvou lidech prostě nejde ani omylem, furt se žvaní a žvaní.
Bohužel, amatérští vyšetřovatelé, se opět nemýlili, co mě překvapuje a označil bych za jedinou pozitivní věc na té bídě, je stabilita lokomotivy od Siemensu.
V roku 2010 pri nehode v Spišskej Novej Vsi niečo podobné ustála dvojička (131), tiež tam bola rýchlosť dvojnásobne vyššia do odbočky
Lokomotiva zůstala na kolejí, protože je vidět jak stojí před hořícími cisternami asi 200 metrů.https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-krimi/807616/tuny-toxickeho-odpadu-hasici-odklizeji-nasledky-pozaru-vlaku-v-hustopecich-nad-becvou.html
Esa to u Mariánských lázní ustála taky. Takže nic výjímečného.
Nepomáha stabilitě v tomto případě transformátor, který dost snižuje těžiště?
Samozřejmě.
Jj,asi to tak je,že to drží na kolejích,u M. Lázní eso i ty dvě 131 ve Spišské.
Přesně tak, plná cisterna má těžiště o dost výš….
Na El. lokomotivě je polovina hmotnosti v úrovni pod nárazníky( např. podvozek Peršinga s trakčními motory má hmotnost 20 tun, u Es ještě trafo).
Už by to chtělo na české železnici nějaký zabezpečovač. I za cenu šrotování lokomotiv a málo využívaných tratí…
Ne, dostanete víc modrého zábradlí na vesnická nádraží!
Tato trať jej podle NIP ERMTS a prohlášení od dráze 2026 měla dostat v roce 2030. Možná se to teď trochu podaří urychlit.
Máte kouzelný prsten? Otočte jím. Nemáte? Tak musíte čekat, až se vybuuje.
Všem, co tu píšou o tom, jak ETCS by zabránilo nehodě, bych se chtěl zcela vážně a bez ironie zeptat, jak by pomohlo v případě zavřeného kohouty brzdy, kdy by nebrzdila souprava, ale jenom loko. Má např. ETCS kontrolu tlaku v průběžném potrubí? Protože jestli ne, tak by sice ETCS zahaltovala stroj, ale ten by těch dvacet škopků před sebou tlačilo jak sáňky.
Jen se ptám.
Rozbehnúť sa so zatvorenými kohútmi, bez riadnej skúšky brzdy? Hádam nikto nie je taký strelec, aby spravil takúto kravinu.
Nikto by to neurobil, ale historie je podobných případů plná (jeden z posledních příkladů např. Jihlava, léto 2021).
Ale tam to mělo trošku jiné pozadí 😉
Nebo toto také nahání husí kůži – Paskov 2015: https://video.aktualne.cz/kamera-zachytila-vykolejeni-vlaku-v-paskove/r~7c393a4ecd6311e4bc74002590604f2e/.
Údajně posunovač měl „chvílu do fajronta“, nechtělo se mu na konci šichty propojovat hadice. Ale zrádným chtěním osudu se neplánovaně ocitli na zlomu a nezadržitelně rozjeli dolů…
I to se již v historii stalo…
https://www.youtube.com/watch?v=08D7UfsQsok
Nemysl, ten vlak brzdil normálně.
Tak historie pár takových nehod a událostí pamatuje..
Jeden odborník 2021 v Jihlavě předvedl, že to jde. Prý to byl dokonce někdo, kdo přezkušoval jiné strojvedoucí. A nebyl vůbec oblíbený. Asi karma. 1986 Háj ve Slezsku to samé. A bylo těch nehod asi více. Ale tady to asi příčina nebude.
Přesto se bohužel tyto případy běžně stávaly.
V tomto případě zavřené kohouty nejspíš nebyly. Už se to tu řešilo. Jinak samozřejmě by s tím Etcs nic neudělalo, když souprava nebrzdí. Stejně jako u vectrona ids ve Třebové.
Je to vectron. ETCS kontrolu tlaku nemá, to je úkol softwaru loko. Hlavně přehlédnutí návěstí bych všem prominul, jet bez brzdy je ale na kriminál.
Ono to bude na kriminál i při přehlédnutí návěsti.
Jenže pořád je to od posledního návěstidla autobloku, kde musel vidět, že mu nebliká zelená, ale žlutá, k výhybkám něco přes +- kilometr. To by i se samotnou mašinou stačil zpomalit víc než jen o cca 5 km/h. Evidentně začal brzdit až u vjezdového návěstidla.
Proč se na vjezdu návěstí Rychlost 100 a něco?
Je to kvůli změně traťové rychlosti? To mi nejde na rozum.
Tohle mě taky zajímá. Třeba v Ústí n/O na odjezdu z 1. traťové koleje směrem na ČT (návětidlo Sc1) svítí taky často 100 km/h a volno, namísto obyč volna.
V Ústí je to proto, že v jinak nejde postavit vlaková cesta od Brandýsa na 3. SK. Protože podle drážní logiky by mohl být vlak odjíždějící z 1. SK. rychlostí vyšší než 120 km/h ohrožen vlakem ze 3. SK. Je to sice nesmysl, ale §1.
(a myslíte asi kolej staniční nikoliv traťovou).
To by ovšem už v tomto okamžiku musel vědět, že souprava nebrzdí a zahájit rekuperační brzdění mašinkou hned (pokud by i toto vůbec šlo, neb ze záběrů to vypadá, že následuje stahovačka; návěst „Zdvihněte sběrač“ je až těsně před osudovou výhybkou). Jestli počítal s intenzivnějším přibrzděním později, až se na dohled objeví vjezdové návěstidlo, nic zlého stále netušil a teprve teď si po osahání brzdy začal uvědomovat děsivý fakt, že vlak nereaguje, tak co už zbývalo. Stresová situace, pokus o rychlobrzdu, možná vícekrát, ale brzdit už nebylo prakticky čím…
ETCS má kontrolu tlaku nad hlavním potrubí jen u sebe na lokomotivě, ve smyslu, že zde ho může ovlivnit ventilem – vypustit… takže v případě zavřených kohoutů to bohužel ETCS nezachrání, pak jak píšete, bude haltovat jen ta loko
Proto se dělá zkouška brzdy.
Ještě někdo, kdo pochybuje o ETCS? S ním by se to nikdy nestalo…do výhybek by vletěl max. 45…
ETCS by nám ušetřilo obrovské peníze za nehody.
Ano, v případě nefunkčnosti brzd (které zatím nelze zcela vyloučit) by ETCS vyhodilo padák.
V případě nefunkčnosti brzd by ještě hodně daleko od návěstidla překročil brzdnou křivku a začal brzdit aspoň lokomotivu. Ano, na čtyřicet by to neubrzdil, ale aspoń by brzdil. Zde to vypadá, že nebrzdil vůbec
A jak dobře by samotná lokomotiva brzdila rekuperací v situaci, kdy patrně následuje stahovačka?
Stahovačka je pouze podmíněná. Platí, když svítí.
A pak má Vectron ještě pneumatickou brzdu.
Ale celý je to blbost. Viditelně brzdila celá souprava. V momentě, kdy se trhla lokomotiva a vysypaly se přední cisterny, zbytek soupravy správně zareagoval na vyprázdnění hlavního potrubí a zastavil. Kdyby to nebrzdilo, do poslední cisterny by se to naskládalo na hromadu vedle trati.
Vectron na stejnosměru brzdí EDB i se staženým sběračem(na střídavině ne).
ETCS se nemůže porouchat? Při poruše zastaví všechny vlaky v okolí?
Jistěže může. A ano, zastaví vlaky v okolí. To je pořád lepší, než je nechat vletět do výhybek takovou rychlostí.
Tak jsme zase v něčem nejlepší:
„Rozsah havárie označil Hladík za bezprecedentní. „Podle zkušeností hasičů taková havárie není za posledních 30 let v Evropě nikde zdokumentována. I technologické postupy, které tady dělá integrovaný záchranný hasičský sbor, odborné firmy a Správa železnic, jsou do jisté místy unikátní. Poznatky odsud budou sloužit i při sdílení zkušeností s kolegy z celé Evropy,“ podotkl.
No pro nic za nic tam nebyl u zásahu osobně i generál Vlček, velitel všeho hasičstva. „Bohužel“ se od našich bude Evropa něco učit.
Může jet na trati nákladní vlak rychleji než 80km/h ?
I 120, nežijeme v PL…
100 úplně běžně, ale technicky není problém 120, v Německu na VRT i 140
Poštovní vlaky jezdily 120 uplně normálně.
Ano, dneska až 120
Ložené vozne max 100 km/h, prázdna súprava 120 km/h. Časom sa aj tieto rýchlosti zmenia s rastúcou potrebou rýchlej prepravy po železnici. Viď vozeň Sggns(s) 80’XLs (kontajnerový), ktorý predstavili na Innotrans 2024 Tatravagónka a Metrans umožní jazdu až 160 km/h. Vozeň má elektropneumatickú brzdu s prípravou pre systém DAC
Zavřený kohout průběžného potrubí, souprava nebrzdila.
No, jedna z možností
To se mi právě nechce moc věřit. Jestli těch cisteren bylo 17, tak mohla mít souprava max. cca 1400 t, a to by na té rovině Vectroní EDB od předvěsti s přehledem pořešila minimálně na cca 60 km/h (i když předpokládám nějaký čas zjištění, že vlak nebrzdí), odtud do výhybky nejspíš i na oněch 40-50 km/h.
Leda by zároveň byla hodně špatná adheze nebo došlo k vypnutí HV nebo něco takového.
Alebo mohla byť edb nefunkčná už pri výjazde (neviem ako na Vectronovi ale na rušňoch Škoda aniČKD nefunkčná EDB nie je prekážkou pre pristavenie rušňa na výkon.
Vectron neumí EDB na střídavině bez rekuperace. Takže Kadaň- Vary jezdí všechny vlaky vedené Vectronem bez EDB a denně jsou tam přistavovány v osobní i nákladní dopravě.
Vy jste jej osobně zavíral, že jste si tak jistý??
Možná je to jeden z těch, co „na vlastní oči viděli negativní krevní test“ fíry z elefantu na Balabence.
Strojvedoucí si musí vyzkoušet účinek průběžné brzdy po odjezdu z výchozí stanice. To už se nedělá?
Ani bych se nedivil že nedělá … kdysi to bylo kontrolováno i na rychl. proužcích. Ale Dráha je dnes už jinde … 🙁
ps: ale rád si počkám na odpověd nějakého současného strojvedoucího
Dělat se to samozřejmě pořád má. Druhá věc je, jestli to každý udělá vždycky.
Minimálně vozy, co zůstaly na kolejích, musely brzdit, jinak by to skončilo vše na hromadě vedle tratě. Takže zavřený kohout nejspíš nebyl. Jedině že by část soupravy byla vypnutá z brzdy. Případně nějaká technická závada přichází do úvahy.
Otázka, zda to nemohlo mít podobné pozadí jako nehoda Meridianu (lokomotiva 350.0010) 28.září 1977 v Bratislavě. Zde se jako jedna z realistických variant uvažoval odchlípnutý kus gumy na hadici propojující lokomotivu a první vůz, který zafungoval jako chlopeň a zabránil snížení tlaku v průběžném potrubí při pokusu o brzdění. Rychlík vjel do odbočky 95 km/h a byl konec.
Otevřený kohout průběžného potrubí, souprava brzdila!!!
Uznávám, dost pozdě:-(
Ty jsi u té soupravy byl, že to víš?
Bratislava a Meridian. Nikdy se nedokázalo co za tím bylo. Zůstává varianta záklopka z vnitřku hadice, a v té době problémy s hadicemi byly. Je to závada, která se téměř nevyskytuje, ale stát se může.
Data z rychloměru a možná příčina nehody. Jak to že mě nic nenapadá?
A pořád dokola… barvičkovač není žádný vlakový zabzař. I to obyčejné PZB by takové nehodě zabránila.
Je, ale není dotaženej do konce… SHP není zabezpečovač.
Mluvím o německém PZB. Co kontroluje i rychlost na volné trati a jízda proti stůj, či jízdě do šturcu.
Dovolím si oponovat!!! Kdyby totiž nebyla možnost vyMANit se z mezikruží,cca 400-500 m před vexlí by je Mirel “odjebal”.(Rádoby kriuka hej)
A dodám,že je velká škoda,že když Mirel přišel na svět,tak se inženýři z HMH neinspirovali a nenaroubovali tam to povinné zadávání dat vlaku jako u toho PZB.
Co je škoda je to, jak se u nás pojalo kódování. Na kódu se dá postavit bezpečný zabezpečovač, někde pouhý kód dokonce umožňuje jízdu bez oddílových návěstidel.
Jako Mirel byl dobrý nápad, ale nechápu proč je tam pořád možnost ten zabezpečovač ,,ojebávat”….je nějak to nebrzdí…asi to nestihnu dám ho do manuálu…
Nebo jedu na ,,volno” tak přeci není potřeba mačkat ,,bdělost”…. Zkrátka v Česku je potřeba se nenamáhat a co to jde tak věci ojebat.
No hlavně je zásadní problém, že rozestup návěstidel je všechno jen ne pevný, a zároveň existuje cosi jako opakovaná výstraha. Takže když se na to zkusí naroubovat jakákoli křivka, která se „odrazí“ od okamžiku změny kódu, tak v mnoha a mnoha případech nutně dojde k podstatnému prodloužení jízdní doby, což „se zjistilo“ po pokusu jménem PAKS. Nedej bože je-li tam třeba ještě zastávka.
Když se na to trochu pozapomnělo, přišel druhý pokus jménem Mirel, ale snad poučen tou ostudou PAKSu tam alespoň umožnil ten manuál, aby se s tím aspoň dalo nějak rozumně jezdit.
Jasně, takže bychom kvůli mirelu zahodily veškeré investice do výhybek rychlejších než 40 km/h a totálně si podřízli kapacitu dráhy….
Sakra…. **zahodili** samozřejmě…
Barvičkovač by minilálně upozorňoval fíru, že minul předvěst a blíží se ke snižení rychlosti. A kdyby bylo na mašině LS-06 (nebo i Mirel), tak to ještě musí potvrdit druhým tlačítkem, než normálně potvrzuje bdělost. Takže sice by to samo o sobě nehodě nezabránilo, ale výrazně by to snížilo pravděpodobnost, že si snížení rychlosti fíra včas nevšimne
Nezměnilo by se vůbec nic. Potvrdil by snížení rychlosti jako vždycky „jasně Hustopeče, tady je ta blbost s tou stovkou“. Jediné, co by bylo – odhlédnu-li od ETCS – řešením, by bylo zavést více kódových signálů a rozlišovat třeba 40-60 km/h od 80-100 (plus totéž u předvěstí, zvlášť kódovat výstrahu a snížení) a úplně ideálně ještě napodobit „500 Hz magnet“ kódováním „fialové namísto červené“ v nějaké přesné vzdálenosti před stůj, kde by se pak dala vyhodnocovat nějaká maximální rychlost přibližování se. Jinak je to všechno postavené na „vím starou belu kde jsem, tak předpokládám to nejhorší, což ale v praxi… Číst vice »
To byla ovšem, řekněme, „bezprostřední příčina“. Zajímavější a to mnohem bude, co k ní vedlo.
Tak doufám, že se autorovi „VZ zlepšováku“ dobře spí…
Třeba to ten co poslal regiojet na stejnou kolej jako jiný vlak.
Fíra RJ?? Nikdo jiný ho tam totiž neposlal!
chyba systému!
Vlastně jedinou bezpečnostní funkci barviček (a že jich mají jen omezeně) – tedy zjevnou informaci o očekávané jízdě do odbočky, což pro tyto jednoduché stanice v zásadě postačuje, toto rychlostní návěštění „do rovna“ v zásadě vyplo.
ten asi dojezdil. může být rád, že to přežil
Jen poznámka, byli tam dva.
Tak podle autora tam „byly“ dva…
Výhybka byla promazána a fungovala správně a poprvé napíšu, že by zde pomohlo ETCS
Ale tam by ETCS už dávno mělo být. Tahle trať má být pod výhradním provozem ETCS od ledna. Je začátek března. SŽ nechce na tratě s výhradním provozem ETCS pustit ani lokálky (například ani na úseku z Třebovic v Čechách do České Třebové).
Takže jak to že se tady mohl ocitnout na koridoru vlak bez ETCS a nebo pokud ho měl, tak jak mohl mít vlak na úrovni návěstidla s návěští 40km/h rychlost 95,2 km/h a do výhybek vjel rychlostí 94,8 km/h
Pepo, už nic nepiš, ty koridore.
„že se tady mohl ocitnout na koridoru vlak bez ETCS“.
Začít můžeme tím, že to není koridor.
Dobře, nebudeme se dohadovat, jestli to je koridor neb ne, ale podle SŽ tam má být od ledna výhradní provoz ETCS … Takže měla mašina ETCS ??? A proč teda u návěstidla s návěstí 40km/h jela 95,2km/h ???
https://www.spravazeleznic.cz/digitalizace/etcs/provoz
Podle toho odkazu tam nebude ETCS ani 2029. Jen Vsetín Střelná. ETCS tam prostě vůbec není a dokonce ani GSMR.
Pozri sa na ten odkaz, ktorý si posielal, a potom sa pozri, akou farbou je tam značený úsek Hranice na Moravě–Valašské Meziříčí.
Beru zpět – nedošlo mi, že to je az za tou odbočkou. Jsem si to spletl s tou tratí na Ostravu – sypu si popel na hlavu 🙁 🙁
No jestli tam vletěl těch 94 na veksle 🙁 …
Kdysi jsem dělal v Ažd na ESe a viděl logy z Ústí, jak tam vletěl vlak podobně do spojky a stihl to ubrzdit na 60 a i tak to byl mazec 🙁
A pokud se dívám na tu oficiální mapu, tak SŽ udává výhradní provoz ETCS od 8.1.2025
Nikoliv. Od 1.1.2025 začal výhradní provoz v úseku Česká Třebová (mimo) – Přerov (mimo)/Prosenice (mimo). Od 8.1.25 Břeclav (mimo) – Přerov – Bohumín (mimo), od 15.1. Břeclav (mimo) – Česká Třebová (mimo) a od 22.1. úsek P.Libeň (mimo) – Česká Třebová (mimo). Další úseky s výhradním provozem budou až od GVD 2025/2026.
A tam funguje mirell?nebo jaké je tam zabezpečení?
Je tam kód, takže u vectrona mirell. Jenže na rovno se tam jezdí na návěst 100 a volno, takže opakovač návěsti úplně stejně jako na 40 a volno.
Ano … ale přehlídnout žlutou když tam nebyla tentokrát zelená (očekávej r. 100km/hod.) .. je skutečně zvláštní ……..
Zakecali se… rutina.
Byla tam zelená! Rychlost 40 km/h a volno (postaveno proti správnému směru do Hranic).
A nebylo tam náhodou mezikruží?
Ano funguje tam mirell, dáš na něm při mezikruží MAN a jedeš bez omezení.
Já si myslím, že zde zahrál roli zvyk, že 99% je od LnB postaveno na vjezdu do HnB na 100 a volno, takže si strojvedoucí myslel že jede jako obvykle rovně a vymáčkl MAN a bylo vymalované.
Presne, vydel som v jednom z dielov seriálu pozor vlak (nespomeniem si v ktorom) starý výukový film, ktorý upozorňoval presne na nebezpečenstvo rutiny.
S takovým nákladem by strojvedoucí měl čelit stíhání za obecné ohrožení, připadně poškození životního prostředí
Látka ohrožující životní prostředí jde vždy na obecné ohrožení. Na zdejším webu proklínané silnici by se s řidičem nikdo nemazal a obviněn by stopro byl
To obecné ohrožení tam téměř jistě bude (bez ohledu na počet mínusů zdejších „právních expertů“).
Kdyby šlo o kamion, tak takových názorů by tu bylo 80 a u nich po stovce palců nahoru. Takhle, protože je to tu šotoušů, tak je tohle jediná zmínka.
Najhorší možný prístup. Predpokladajme, že nehoda sa skutočne stala preto, že si fíra nevšimol, že na predzvesti svieti 40 a niečo a nie obvyklých 100 a niečo. Opakovač zobrazoval to isté medzikružie ako obvykle. A keď fíra (alebo viacerí) uvidel vchodové návestidlo so 40, bolo už neskoro na to, aby súprava v režime G rozumne spomalila. Je možné, že sa tam niečo podobné stalo. Je možné, že sa tam niečo podobné stalo i viackrát. Ale ktorý fíra sa prihlási a povie: „Dnes som urobil túto chybu, mal som Ex s dobrými brzdami, takže som to s odretými ušami do výhybky… Číst vice »
Vlak byl v P v hmotnostním pásmu nad 1200 tun, tedy loko + prvních 5 vozů v G, zbytek v P. Kdyby lokomotivní četa reagovala až na návěst vjezdového návěstidla (že tam chybí dva zelené pruhy) někdy tak 100 metrů před ním, ubrzdila by to někam na 50 – 40 km/h a zde by nebylo co řešit. Z toho, co zveřejnila DI ČR je evidentní, že vlak za vjezdovým návěstidlem nebrzdil buď vůbec a nebo jen pár vteřin před vjezdem do odbočky.
V případě prestavovačů nemusí. Jsou dopravci, kteří předpis o brzdách mají trochu jinak a i se soupravou přes 2.000 tun brzdí vše v P.
Petře dobře víš, že dneska má každý dopravce svůj brzdový předpis..co my víme co má aktuálně ODOS. I když ano, hodně dopravců asi používá modifikovanou V15.
Tak stíhán nepochybně bude. Ale ukaž prstem na jediného člověka, který nikdy v životě nic nepřehlédnul/nezapomněl/nespletl…Každý člověk bez výjimky dělá chyby, obzvláště při rutinní činnosti.
Kdo byl dopravce toho vlaku?
ODOS, jasně to stojí v článku.
Kde jste se naučil psát a současně nenaučil číst?
Kde jsou ty odpurci ETCS?
Pardubice, ted toto ..kolik se toho musi jeste stat, aby vsude bylo vyhradni ETCS?
Udělat všude ETCS není tak jednoduché jako napsat do diskuze.
Kolik se toho ještě musí stát? No hlavně se na to nejprve musí někde vzít peníze. Udělat na 100% tratí najednou ETCS nejde a neumí to nikde na světě.
Zrovna všichni řídí nějaký jiný vlak, je otázka jakou rychlostí. 🙂
to je hodně velká rychlost, se divim že nevykolejila i lokomotiva
Osobně mě to taky překvapilo, ale těžiště Vectronu s trafem dole je dost nízko, tak naštěstí ta mašina nevypadla. Ostatně při MU Pěties u Mariánských Lázní mašiny taky nevykolejily, zatímco vozy ano.
To byla asi pro posádku životní klika, jinak by zůstala v bezprostřední blízkosti inferna vozů.
Pokud je to pravda, tak ty škody budou splácet ještě strojvedoucího vnoučata.
Víte do jaké výše ručí zaměstnanec? A na to jsou pojistky…
To co píšete je totální kravina. Spíš bych se bál o dopravce…
Pojistka nefunguje vzdy :)))
Pojistky při porušení předpisů nefungují. Jakmile je to nedbalostní porušení, většina pojišťoven to odmítá platit.
K čemu pak ta pojistka je? Vždycky když se něco stane, tak je přinejmenším formálně část viny na nedbalostním porušení něčeho. Jinak by vůbec o žádné ručení zaměstnance jít nemohlo (např. „vyšší moc“).
No pojistka je vždycky proto, aby vydělala pojišťovna, přece.
To samozřejmě ano, ale při těchto nehodách pojišťovny samozřejmě platí. Výjimkou by bylo úmyslné způsobení nehody nebo alkohol.
Zkuste se příště vyjadřovat k tomu, o čem aspoň něco víte.
Samozřejmě, že na podobné případy „pojistka na blbost“ funguje (ona by totiž jinak neměla moc smysl), pokud se neobjeví další okolnosti, která umožní výluku (například alkohol či drogy).
Jenomže to by taková pojistka byla strojvedoucím asi na nic. Většina nehod vzniká z nedbalosti nebo porušení předpisů.
Což je samozřejmě blbost, protože bez nedbalostního porušení předpistů by nikdy žádná nehoda nevznikla. Pojišťovny neplatí pouze v případě úmyslného porušení předpisů nebo práce pod vlivem alkoholu nebo drog.
Prý dopravci na to asi pojištění nejsou. Tak to jsem zvědav, jak to Odos zaplatí. Asi těžko se prokáže, že tam strojvedoucí vjeli úmyslně a kdyby byli pod vlivem drog nebo alkoholu, tak by se to už dávno zveřejnilo.
Na toto samozřejmě být pojištěni MUSÍ – pojištěni nejsou pouze na náhradu VLASTNÍCH škod.
Ano, pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem drážní dopravy mít musí každý dopravce. Otázka je, zda byl zvolen dostatečně vysoký limit plnění včetně zahrnutí ekologických škod a nákladů na jejich odstranění (???). SŽ stanovila dopravcům požadovaný minimální limit plnění 50 miliónů Kč. Každé navýšení limitu stojí dopravce nemalé peníze. Takže zda veškeré škody pokryje odpovědnostní pojistka dopravce (pokud se prokáže, že za škodu odpovídá), tak tedy nevím, nevím …, kdo to zaplatí :-(.
Kdyby se tolik času, co do hledání viníků investovalo do ETCS, tak už se s tím jezdí všude.
To fakt ne. Těch pár vyšetřovatelů nebere takový plat, aby se z toho dalo zaplatit ETCS všude 😉
Pokud je škoda způsobená jen z nedbalosti tak může být třeba 100 miliard , ale zaměstnanec odpovídá jen do 4.5 násobku své mzdy
Pokud je škoda způsobené úmyslně, v opilosti, pod vlivem omamných látek tak by musel uhradit vše do poslední koruny, což ale není tento případ
No, jestli to není tento případ, se teprve uvidí.