Inspektoři stáhli data z lokomotivy vlaku v Hustopečích. Ukázala možnou příčinu nehody

Strojvedoucí cisternového vlaku jel před vykolejením výrazně rychleji, než měl.
Do vyšetřování rozsáhlé nehody nákladního cisternového vlaku v Hustopečích nad Bečvou přibyla po sérii domněnek a dohadů amatérských vyšetřovatelů první tvrdá data o jízdě vlaku.
Drážní inspekce ve čtvrtek zveřejnila data, která získala z rychloměru lokomotivy. Ukazují, že vlak s cisternami minul vjezdové návěstidlo do železniční stanice Hustopeče nad Bečvou rychlostí 95,2 km/h. Na návěstidle přitom byla pro strojvedoucího informace, že má jet pouze 40 km/h. Důvodem požadovaného snížení rychlosti byla plánovaná jízda do odbočky. Kvůli vysoké rychlosti na výhybce tak došlo s velkou pravděpodobností k vykolejení.
„Vjezdové návěstidlo železniční stanice přikazovalo strojvedoucímu vlaku vjet do železniční stanice rychlostí nejvýše 40 kilometrů v hodině (návěst „Rychlost 40 km/h a volno). Vlak však toto návěstidlo minul rychlostí 95,2 km/h a do výhybek vjel rychlostí 94,8 km/h a v nich vykolejil. Rychlost vlaku při vykolejení byla tedy o 137 % vyšší, než byla dovolena,“ uvedl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.
Jde o první data, která výrazně přispějí k vyšetřování celé události. Kromě Drážní inspekce vyšetřuje nehodu také policie. Dopravce – Ostravská dopravní společnost (ODOS) – měl v čele vlaku pronajatou lokomotivu Siemens Vectron. Podle zdrojů deníku Zdopravy.cz byli na stanovišti dva strojvedoucí.
„Šetření je teprve na začátku a v žádném případě na základě zjištění Drážní inspekce nelze konstatovat vinu strojvedoucího, neboť dosud není vyloučena ani technická závada lokomotivy či na soupravě,“ dodal Kučera
Termín zprovoznění neznámý. Benzen po nehodě u Hustopečí proniká do podzemních vod
Při nehodě, ke které došlo minulý týden v pátek, nebyl nikdo zraněn. Vykolejilo celkem 14 cisteren s benzenem. Škody jsou zatím vyčísleny na 225 milionů korun. Aktuálně pokračuje odčerpávání zbytků látky z cisteren a připravuje se odklízení vraků z kolejí.
I nadále hrozí nebezpečí požáru. Sami zasahující hasiči Správy železnic popisují zásah jako extrémně nebezpečný. Komplikace představuje zejména vysoká toxicita benzolu. Hasiči proto musí pracovat ve speciálních oblecích a dodržovat přísná pravidla.
„Benzol je z pohledu hasiče jedna z nejhorších látek, která může hořet. Je totiž nejen mimořádně hořlavá, ale i toxická. Už při příjezdu první posádky šlehaly plameny desítky metrů vysoko a bylo zřejmé, že půjde o extrémně složitý zásah, za svoji kariéru nic takového nepamatuju,“ popisuje velitel jednotky hasičů Správy železnic z Přerova Ondřej Kovacs.