Informace o aktuální poloze vozidel IDS JMK využívají cestující stále častěji
Cílem je dál informace rozšiřovat, běží jednání o propojení dat se Správou železnic.
Koordinátor integrované dopravy v Jihomoravském kraji KORDIS JMK, a.s. v posledních měsících významně rozšířil způsoby informování cestujících a umožnil mimo jiné také přístup k datům nezávislým vývojářům.
V rámci sjednocení a zefektivnění řízení dopravy v kraji napříč jednotlivými dopravci vznikla už v roce 2005 myšlenka jednotného centrálního dispečinku. Již v době, kdy se plánoval dispečerský software, byl velký důraz kladen na zveřejňování dat a informování cestujících na základě skutečných poloh vozidel s ohledem na jejich zpoždění a aktuální dopravní situaci.
Bezprostředně po zahájení provozu centrálního dispečinky IDS JMK se v roce 2007 na některých zastávkách začaly objevovat elektronické informační panely informující o aktuálních odjezdech z dané zastávky. V průběhu roku 2011 se také objevila první mobilní aplikace, která přehledně zobrazovala seznam vozidel, jejich poslední zastávku, směr a polohu na mapě. S příchodem inovovaného dispečerského software se data ještě více zpřístupnila.
Díky novým odbavovacím zařízením ve vozech, které řeší rovněž informace o poloze a komunikují s centrálním dispečinkem IDS JMK, jsou od roku 2020 navíc data o poloze spolehlivější a přesnější.
Velké popularitě se od počátku svého vzniku těší aplikace iRIS. Aplikace slouží k zobrazování aktuální polohy vozidel, vyhodnocuje jejich zpoždění, zobrazuje jízdní řád, tarifní zóny a také aktuální odjezdy z jednotlivých zastávek nebo nástupišť. Cestující si také může zobrazit výluky nebo mimořádné události. Aplikace má už delší dobu verzi pro mobilní telefony s operačním systémem Android. KORDIS JMK vyslyšel prosby uživatelů a vytvořil v letošním roce také verzi pro iOS. Tato oblíbená pomůcka slouží nejen cestujícím, ale je velmi často využívána i řidiči nebo dispečery v terénu při koordinaci dopravy na akcích, jako jsou například vinobraní či jiné akce. Uživatelé tuto aplikaci velmi často používají také skrze web.
120 tisíc přístupů za dopoledne
O data o aktuálních odjezdech a poloze jednotlivých vozidel v rámci IDS JMK je velký zájem. Dokazují to například čísla unikátních přístupů, kterých je každý den v průměru 115 000 a to především prostřednictvím mobilních aplikací iRIS nebo webové mapy s aktuální polohou vozidel. Ve dnech, kdy jsou zhoršené povětrnostní podmínky jako tomu bylo např. v pátek 16.12., kdy sněžilo a silnice byly hůře sjízdné, byl počet přístupů jen za dopoledne 120 000. Velký počet dotazů na servery jde vedle mobilních aplikací i od samotných řidičů, kteří prostřednictvím svých odbavovacích zařízení mohou sledovat polohu přípojných autobusů, na které mají čekat. Denně využijí tuto možnost řidiči v kraji celkem 1200 krát, což výrazně usnadňuje práci i dispečerům na centrálním dispečinku, kteří tak nemusejí odbavovat každou návaznost.
S příchodem nových odbavovacích zařízení a nových autobusů se spustil také inovovaný informační systém pro cestující přímo ve vozidle. Cestující jsou informováni prostřednictvím LCD panelů nejen o trase spoje a následujících zastávkách, tak jak tomu bylo doposud, nově se cestujícím zobrazí také aktuální zpoždění spoje, přípoje v dané zastávce a v případě mimořádných událostí lze na obrazovku zaslat informace přímo z centrálního dispečinku.
Vzhledem k tomu, že návazností v Jihomoravském kraji proběhne každý den přes 30 000, je značný i počet odbavených žádostí, které na servery přicházejí právě z těchto LCD obrazovek autobusů. Denně se touto cestou vyřídí přes 120 000 žádostí. V následujících měsících se však číslo ještě navýší neboť u nových vlakových jednotek Moravia by měly být postupně rovněž v jednotlivých přestupních zastávkách a stanicích zobrazovány aktuální časy odjezdů přípojných autobusů a vlaků.
–
Elektronické informační panely (zkráceně ELPy) jsou dnes standardem v mnoha městech po celém světě. Informují o aktuálních odjezdech z dané zastávky s ohledem na zpoždění spojů, zobrazují základní informace, jako je čas, teplota vzduchu nebo datum, nicméně mohou na ně i vzdáleně na panel zasílat zprávy. Dispečeři tak v případě mimořádných událostí mohou cestující informovat o organizaci dopravy, případně a informace cestujícím předávat přímo hlasem.
KORDIS razí čím dál víc ideologii otevřených dat a v rámci technických možností poskytuje data i vývojářům.
Mohou tak vznikat zajímavé projekty, ať už se jedná o data o aktuální poloze spojů, jízdních řádech nebo statistických datech. Nejnovějším počinem je přechod na jednotný formát jízdních řádů GTFS a zejména nadstavba GTFS-RT, který poskytuje aktuální polohu spojů a s ohledem na zpoždění vyhledává optimální přestupní vazby mezi spoji. V příštím roce tak bude například možné vyhledávat spojení v reálném čase například v Google Mapách včetně dalších informací o aktuálním provozu.
Našim záměrem je informace cestujícím čím dál více rozšiřovat a zpřesňovat. Proto věříme, že se podaří ke zdárnému konci dotáhnout nyní se rozbíhající jednání se Správou železnic o vzájemné výměně dat tak, abychom cestujícím v regionálních autobusech nezobrazovali jen aktuální odjezdy vlaků, případně nástupiště, ze kterého vlak pojede, ale v případě zpoždění autobusu a potvrzení čekání vlaku na autobus dispečerem Správy železnic i informaci o tom, že vlak bude na zpožděný autobus čekat a konkrétně do jakého času. Možností pro zlepšování a propojování informací je samozřejmě podstatně více. V rámci IDS JMK začalo budování řídícího a informačního systému IDS JMK v roce 2005 a současná doba v tomto směru přináší postupně řadu nových možností.