Indonésie spustila první jihoasijskou rychlotrať. Projekt placený Čínou však budí pochyby

První jihoasijská vysokorychlostní trať z Jakarty do Bandungu. Foto: CRRCPrvní jihoasijská vysokorychlostní trať z Jakarty do Bandungu. Foto: CRRC

Vysokorychlostní železnice nebude podle expertů pro místní příliš atraktivní. Příštích 30 letech se do černých čísel nejspíš nedostane.

114 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
zdenek

Bude to zajimavé sledovat. Protože Asie je podle mě opravdový komerční ukazatel, zda něco k nečemu je, nebo je k h. postavené na dotacích. Protože je zajímá cena a skutečný přínos. Nějaká ekologie je jim celkem u. Levný benzín, super busy, lety za pár kaček. To je asie.
Pokud počítám dobře 1 mld za KM.. zádná hitparáda za čínský.. Kouzelné je, jak ta čína jim něco takového prodá. S „financováním“.. A ještě si z nich dělá otroky se surovinama. Pro své koncové produkty. Kouzelné..

Tomáš

Pořád ještě neumíte základoškolský zeměpis? V jihovýchodní Asii už je spousta rychlotratí v Číně.
Vzdělaný člověk by si pak na základě vašoch článků mohl myslet, že za Čínou zse tak moc nezaostáváme, když ani souměstí HK, Macau, Šenčen dosud nemají rychlovalky.

Avoda

„Jihovýchodní Asie je subregion Asie zahrnující země, které leží východně od Indie a jižně od Číny.“ Konec citace, aneb jak ze sebe udělat ….. v přímém přenosu.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Jihov%C3%BDchodn%C3%AD_Asie

Jirka

A Tchajwan tam počítáte?

Daniel Mach

Nechápu tu poslední větu. I tady se v roce 2018 psalo, že se otevírá vysokorychlostní trať z Hongkongu. A vede přes Šenžen.

Pavel Kopeček

V Asii mě vždy fascinuje uspořádání sedadel 3+2 a kapacita vlaků. To se pak do 200m vlaku lehce nacpe 600 lidi 🙂. To v Evropě nepřekonají ani TGV Duplex. Hold jsme prostorově výraznější 🙂

MHD

Nemusí to být pravda. Šinkansen má uspořádání 3+2 a sedačky jsou dost široké. Ono je to tím, ze počítají s širším průjezdným profilem, než je UIC.

Pavel Kopeček

Japonsko není v Asii? Já moc dobře vím, že to uspořádání 3+2 vzniklo v Japonska u šinkanzenu, a a ostatní se inspirují, a víc místa je dáno hlavně díky širším vozidlům. Jen mě fascinuje, že železnice pochází z Evropy a nedokážeme z toho vytěžit maximum, ani u jednotek pro VRT. Jinak v klidu, bylo to bráno spíš jako humor 🙂.

MHD

Japonsko v Asii je, jinak bych to nepsal…

Y.K.

Japonské šinkanseny mají výrazně širší skříně, 3,360 mm, oproti nám, kde vozy mají cca 2,825 mm, jinými metry jsou o více než půl metru širší. Uspořádání 3+2 je stejně pohodlné jako u nás (v Japonsku je teda více místa na nohy), jednička nebo-li zelená 2+2 je naprostý prostorový luxus.

Čína má šířku vozidel pro VRT stejnou jako Japonci. Proč ne když je to totálně segregovaný systém, škoda toho nevyužít.

Y.K.

Kromě toho třeba 16 vozová jednotka, délka vozů 25 m, klasické podvozky, všechny vozy pro cestující protože distribuovaný pohon, to pak snadno kapacitou trumfne TGV Duplex s kratšími vozy s Jacobsy a dvěma „lokomotivami“.

Dušan

Uspořádání 3+2 mají mít i jednotky Talgo Avril ve Španělsku – viz níže:
https://www.youtube.com/watch?v=GH2V5kYxc8E

Nemel

HolT!

Pájin

Mě se tak úplně nelíbí viditelný despekt s poukazem na černá čísla. Podívejte se na tunel pod Lamanche a přečtete si něco o stavbě a hlavně jejím financování.
Význam některých projektů není o černých číslech. Kdy bude v černých číslech tunel pod Brennero, např.?

Tom Matto

Vyznam projektu o cernych cislech je, ale my se musime naucit ze u rady investic muzou prijit az za desitky let. Co je spatneho, ze zisk u VRT prijde za 30 let? Ta trat bude slouzit 100 a vice let.

test

u nás se tak zmůžeme jen na studie, desítky let vše jen na papíře, takže Číně gratulace, jen tak dál, My budeme mít stále jen papíry a kecy ….

Jiří Kocurek

Vážně, vy už to máte desítky let na papíře? Tak proč to jiní projektují!

Eso363

No právě. My to za ty desítky let nemáme ještě ani na tom papíře.

Jiří Kocurek

Takže bude lepší se na projekt vykašlat a nahnat na stavbu chlapy s lopatama, že oni mají vědět odkud kam kopat, nikoliv zadavatel stavby. Ano?

JirkaJJ

Mám za to, že uživatel „test“ myslel slovy „na papíře“ jen to, že je to zhruba načrtnuto odkud kam to pojede, ne že existuje projekt.

Granja

Přesně tak to zřejmě i myslel. Papírově to máme načrtnuto desítky let, jen ta trasa se několikrát měnila.

Figo

Tak se raději odprodame komunistickému státu. Jako by to tady ekonomicky nezničili dost.

Ondra

Číně gratulace? 😄 Čína v chudších zemích tyhle projekty financuje výhradně proto, že přesně ví, že ta země to nikdy nesplatí a daná země se dostane do pozice dlužníka vůči Číně a to je fakt problém. Je jedno, jestli jde o letiště a přístav na Srí Lance, most na Maledivách, investice v Africe jako například železnice v Nigérii, Čína se vždycky tváří, že to „zafinancuje“, ale reálně pak jen z těchhle nesmyslnejch projektů ždíme.

Tom Matto

Pridal bych jeste dalnici v Cerne Hore.

Jiný Petr

To by mělo být, pro nás v Evropě, jasným varováním
o co Číně vlastně jde.
Plus bych ještě přidal zpackané dálnice v Polsku. co se mj. nepotkaly.

Nemel

A ještě tunel, do kterého se jim nevešel vlak 😀

Jirka

A koridor z Budapešti do Bělehradu.

Matěj

„…preferuje cenu“ je nesmysl, jistou cenu má jakýkoli typ dopravy. Preferuje nízkou cenu nebo řídí se podle ceny by už dávalo smysl.

Spocenej cyklista

Naprostá většina Čínských věci budí pochyby…

Granja

To, že to říká agentura AP nepřekvapuje.

Panoramix

„Na trati se budou pohybovat rychlostí 350 km/h.“
Hm, s ohledem na délku trasy a 4 zastávky se na maximální rychlost asi moc často nepodívají, jestli vůbec.
Než se na takovou rychlost rozjede, chvíli to trvá.
A pak už zase bude muset brzdit do zastávky.
Pokud vyjdu z čísel v článku, tak 142 kilometrů ujede vlak za 40 minut, tedy průměrná rychlost 213 km/h. Jako není to špatné a v ČR bych to bral všemi deseti, ale k těm marketingovým 350 km/h to má hodně daleko.

Elb

213 na 142, to bude už čas bez zastavení.

Jiří Kocurek

Maximálka nikdy nebude průměr. Ten průměr by se dal ale zlepšit, kdyby to nezajíždělo do města, ale skončilo na předměstí. Což je tak pitomý nápad až to bolí. Sice bude lepší průměr ve vlaku, ale pak si dáte 2x 20 minut courákem a ve výsledku budete v cíli o hodinu později. Ale vlak měl lepší průměr.

VTT

Pitomý… jo, ale čínské VRT jsou tak stavěné. Jede se hodinu metrem z centra na nádraží na okraji města, tam se po nezbytných bezpečnostních procedurách nasedne do vlaku, prosviští se kus Číny a dojede se na předměstí, odkud se zase člověk plácá hodinu metrem.
Ale je nutné říct, že oni jsou schopní u těch předměstských stanic rychle postavit zcela novou obchodní čtvrť.

Vlakem s kolem

Takže je lepší americky model, kde se tak boji stavet cokoli za veřejné peníze a k tomu se nechali zblbnout Muskovym hyperloopem, že tam nestojí skoro zadna vysokorychlostní trať dodnes? Opravdu výborný tah největší ekonomiky světa. A tak je to v severní i jižní Americe s celou veřejnou dopravou. I Vietnam je dneska strčí do kapsy.

Jiří Kocurek

Fajn, tak to bychom měli z Prahy hodinu na VRT, pak 40 minut k Brnu a hodinu do města. Jsme na 2:40, máme perfektní průměrnou rychlost rychlovlaku a lidi raději jezdí postaru přes Třebovou, ušetří si dva přestupy a Jančura může za to, že to nefunguje.

VTT

Když se Brňáci nechali tímhle zblbnout, tak to tak skoro bude. Naštěstí v Praze ani Ostravě se s touhle blbostí nepočítá.
V Indonésii jim už není pomoci. Konečná v Jakartě (Halim) je vedle letiště, což není úplně mimo město, ale pořád je to na okraji. V Bandungu to není lepší.

Jiří Kocurek

„Brňáci nechali tímhle zblbnout“

A proto 86 % lidí hlasovalo pro rekonstrukci v centru. To lžete záměrně?

VTT

A proč tam mají zastupitelstvo, které ten odsun chce? Nebo kdo teda na ten odsun tlačí?

Granja

Lžete Vy!!! A opětovně! 86 pct. sice hlasovalo proti odsunu, ale to byla pouze ta malá část obyvatel, jež v referendu hlasovala. Drtivá většina nepřišla, takže jí je to buď jedno kde nádraží bude stát, nebo s ním v nové poloze souhlasí. A z toho se také usoudilo jak s nádražím naložit.

mates14

Ale tohle je hodně demagogická logika, pane Granjo. Takhle by se dalo referendem odhlasovat skoro cokoli, pokud položím opačnou otázku. Ne všichni nejdou, protože souhlasí nebo jim to je jedno.

Granja

Jaká opačná otázka? K referendu přišlo zoufale málo lidí přestože to bylo dobře inzerováno. Takových referend už bylo! Prostě to nevyšlo tak, jak si někteří přáli. Je to demokracie, každý má právo se rozhodnout, zda věc podpoří či nikoliv. Prostě zde se rozhodli lidé stávající polohu nádraží nepodpořit. Mají na to svaté právo když nežijí v totalitě.

Nemel

Hlavně je kolem toho zbytečné drama, rok po přesunu si na to nikdo ani nevzpomene.

Kov

Vetsina lidi hlasovala nohama, napr. ja a lidi v mojem okoli.

Vlakem s kolem

Vy jste ale schopen vyprodukovat pěkne nesmysly.

Nemel

Ideální pro shopaholiky! 😀

Elb

Když ten osobák obslouží více stanic a vrt jednotka bude mít rychlejší oběh, tak to pitomost není.

Alibaba

Co je na rychlosti 350 km/h marketingového?
Je to prostě číslo, na které se trasuje, na které se to navrhuje a tato rychlost je v současnosti optimum mezi velikosti investice a následnými provozními náklady. A když to vezmem k naším VRT, tak provozní maximum bude jen 320 km/h.

Nemel

To víte, někde to napíšou marketingově jako v Číně, a jinde, jako u nás, raději řekneme pravdu a přidáme kouzelné slovíčko „až“ 🙂 Teď co je lepší…:)

bob

Nebojím se, že bychom měli tento problém

Vlakem s kolem

Rozvoj železnice je potřeba, pokud ma mít budoucnost. Indonésie s jejím zalidnenim je pro vysokorychlostní tratě ideální.

Marana_CZE

To samozřejmě, avšak mít na svém území čínské investice není něco pěkného…

Vlakem s kolem

A to proc?

Marana_CZE

Autoritativní režim, který vám vypne a zničí cokoliv co bude moct, ve chvíli kdy vstoupíte proti němu třeba, ale je pravda že to je maličkost. Taky zbavení se vlastních svobod a sledování čínskou vládou (Pro chytráky, Americká vláda nemá žádnou možnost cokoliv dostat z jejich firem, Čína na to má zákon, který využívá)… Drobnosti no, takový svobodný Taiwan, který nenáleží komunistické Číně, u nás má mnohem více investic a nikdy nám nevyhrožoval jako komunistická Čína 😃

Vlakem s kolem

Čistě pragmaticky, proc by Indonésii mělo zajímat, jaké máme my vztahy s Čínou? Stejne tak, proč by ji mel zajímat Taiwan, když Indonésii Čína nevyhrožuje? To všechno bych napsal k vašim dalším argumentům. Bavime se tu o Indonésii, ne o České republice. V neposlední řadě vás nikdo nenuti jet do Indonésie, projet si tu trať. Mne také neláká jet do režimu, jakým je Čína. Co dělají Ujgurum je strašné. Ale my se tu bavíme o Indonésii a o trati, kterou Indonésie chtěla a zřejmě si nemohla dovolit připlatit za dražšího dodavatele. V Indonésii nemají bězni lide takové příjmy jako u… Číst vice »

mgr.pavel

Jakýkoliv stát může kdykoliv narazit na jiné národní zájmy, než má Čína.

Může si Indonésie dovolit podporovat Thaiwan?

Může si Indonésie dovolit dát cla na jakýkoliv dumpingový výrobek z Číny?

Může si dovolit komentovat třeba Ujgury, s nimiž sdílí náboženství?

Co když si začne Čína nárokovat nějaký sporný ostrov v Jihočínském moři?

Důvodů, kde to mezi Indonésií a Čínou může skřípat, se najde spousta.

Vlakem s kolem

A to je váš problém?

Eso363

Nám Čína taky nevyhrožovala, dokud jsme ji nezačali popichovat a jen brali jejich investice. Ale my jsme se jim postavili (velice správně) a tak už nás moc nemusi a neinvestují. Afrika, indie, Indonésie atd. tento problém nemají, proto Čína sype prachy a rozšiřuje si svou působnost. Takhle jednoduché to je. V momentě, kdy se jim Indonésie postaví dopadne stejně jako ČR a ostatní země. A proto by Indonésii mělo zajímat, jak jsme dopadli my nebo Taiwan, pokud nechtějí skončit stejně.

Xaver

Jak jsme skončili? Číňani u nás neinvestují? Podle mě jedině dobře. O čínské investice v Evropě nestojím ani v nejmenším.

Elb

Ale jo, přes vlastní likvidaci průmyslu vysokou regulací jste si nechali odvést půl průmyslu do Číny a pořád to pokračuje.

Eso363

S tím samozřejmě souhlasím. Myslím, že jsem to ve svém komentari naznačil, als asi ne dost zřetelně.

Vlakem s kolem

Jak že jsme dopadli? My jsme čínské investice k ničemu nepotřebovali a spotřebního zboží z Číny je tu docela dost. Mobily počínaje. Ja sice píšu ze Samsungu, ale jen proto, ze jsem na nej zvyklý, žádné vymezení v tom nehledejte. Zboží posuzuju podle toho, zda je funkční a smysluplné, ne podle toho, kdo ho vyrobil.

Nemel
www

Tak proč svobodný Tchaj-wan investuje hlavně v Číně. Mrkněte se kde vyrábí tchajwanský foxconn, asus, acer, htc, benq no není to náhodou pevninská Čína? Třeba na tabletech a noťasech Asusa je uveden jako výrobce Čína Sun. Tak ať se nejprve stáhnou z pevninské Číny a teprve pak motají do toho ostatní.

Jiří Kocurek

Nehcete být rukojmím nějaké mocnosti.

Vlakem s kolem

Nějaký Mohamed co v Indonésii prodava na tržišti ryby, toho určitě netrápí jak prodávat bez daně a osidit vlastni stat, toho zajiste trápí hlavně vztahy s Činou. Jako jasne. Možná jste si toho nevsimnil, ale lidé na východě jsou poměrně spokojeni, stačí jim o dost méně než nám a nepotrebuji řešit politiku.

PepaM

Stavba měla v Černé Hoře vytvořit pracovní místa, místo toho si je ale nakonec čínská strana obsadila sama, a celý projekt má významné negativní dopady na životní prostředí.
https://fb.watch/nqMcH5EKBF/

Vlakem s kolem

Tak až pojedete do ČH autem, tak po té dalnici nejezděte. Ja řidičák nemam, me se to netýká. Co si staví pul milionu Černohorcu je jejich věc. Kdyz nikdo z jejich obyvatel neumel stavet dalnice a vysoké estakady, tak jim zrejme nezbylo než nechat to stavet čínské dělníky. Kdyby je do země nechtěli pustit, nemuseli. Čína by na nich peníze těžko vymáhala. Na druhé straně, když je k sobe pustili a nechali je to stavět, tak je normální zaplatit. A ty dalnice nevedou do nikam, nevšiml jsem si, ze by je stavěli někde v okolí slabě osidlene severozápadní části země.… Číst vice »

Nemel

Prosím Vás, přečtěte si ten článek.

Karlos

Může to trochu komplikovat fakt, že Indonésii tvoří 17,5 tisíce ostrovů…

Jiří Kocurek

No tak se individuální přeprava plachetnicí zakáže, protože 810 má menší valivý odpor!

Kubrt

„Naštěstí“ zhruba půlka (140 mega) obyvatelstva Indonésie žije na Jávě, zvící rozlohou dvě Česka, takže prostor pro VRT tam je, i bez podmořských tunelů.

none

Četli jste ten článek celý? Tady nejde o nějaký koleje, ale o to, že si chytrá Čína koupila kus země. Konkrétně nerostné bohatství a místní vláda si to ještě chválí.
Takže Čína se může dál rozvíjet a tahle země je v dluhu. A určitě by ho šlo částečně vymazat. Třeba výměnou za .. kdo ví co se v budoucnu bude Číně hodit.
Nezapomínejte, že oni plánují sice taky jako my, na jedno volební období, ale u nich trvá vláda trochu déle 😀 A tak co si naplánuje, to skutečně splní.

DavidS

Běžná politika Číny praktikovaná od Afriky po Asii… Vybrakujeme vám nerostné bohatství, lesy a další věci, co potřebujeme a za to vám postavíme kus silnice nebo železnice nebo pár domů. Popřípadě dáme pár zbraní, vše samozřejmě na úvěr.

Kamui

Nejen tam, zkoušeli to i v Evropě, naštěstí nepochodili (dálnice v Černé Hoře).

Vlakem s kolem

On někdo nutil Černou Horu, aby si pořídila dalnici? Pokud jí na to nechtěl nikdo seriózní půjčit a oni to i tak chtěli a půjčili si na to od lichváře, tak je to jejich volba.

Kamui

No nutil, vůbec by mě nepřekvapovalo, kdyby v tom byla slušná porce korupce.

Vlakem s kolem

Tak si měli lide zvolit jinou vládu. Nebo měli masivně vyjít do ulic a protestovat proti tomu, ze se zadluzi na 100 let nebo kolik. Otázkou je, jak moc se balkáncům z Černé Hory chtělo protestovat proti tomu, mít dalnici jako to mají vedle v Albánii.

Nemel

Lidi jako Vy teda zbožňuju…věřím, že i když za Vámi přijdou Vaší blízcí s prosbou o pomoc, tak místo pomoci řeknete „Tak na to jste si měli myslet dřív.“

Vlakem s kolem

Kdyby to bylo tak nevýhodné, proc by do toho ty státy šly?

Kubrt

Co třeba korupce ve vedení daného státu? Pro příklad nemusíme chodit ani daleko do minulosti, ani daleko zeměpisně (z okna ten Hrad skoro vidím).

VTT

To je ovšem problém obyvatel toho státu, že trpí takoé politiky.

mgr.pavel

Ano, je to problém toho státu – ale to přece nic nemění na faktu, že Čína spolu s lokálními zkorumpovanými politiky provádí kroky podkopávající geopolitickou stabilitu daného státu!

Ten „problém toho státu“ nic nemění na faktu, že takové projekty jsou pro daný stát nevýhodné.

Vy to zde obhajujete stylem „no a co že máme kauzu Čapí hnízdo, za to nemůže dotační podvodník Babiš, ale slabý stát“.. Lumpem je Babiš, ne stát. Ten je impotentní oběť.

Vlakem s kolem

Ja jsem v Černé Hoře byl a kdyz jsem tamni točvolanty videl, nevěřím, že tu dalnici nechtěli. A Čína byla jediná, kdo jim to na dluh chtěl postavit. Kdyby měla Černá Hora uran a uhlí, věřím, že by to dovolila těžit klidne ve svých národních parcích, jak moc tam všichni chtěli dalnici. Pohadka o zle Číně tu neobstojí. Kdyby lichvari z různých krátkodobých nebankovnich půjček měli kapital na to, stavet dalnici, půjčili by si Černohorci klidne u nich. Klidne s úrokem 200%

Nemel

No jó, Vy, točřidítko…

Jiří Kocurek

Protože většina politiků je úplatných, když vytáhnete pár milionů dolarů? Ponechám stranou excesy jako Mugabe, který si přivlastnil státní kasu celou.

VTT

Abych pravdu řekl, nejvíc mě na tom štve, že se Evropa nechová stejně. Tím ztrácíme vliv po světě a taky přístup k surovinám. Jo, chováme se líp, morálněji a vznešeněji, ale to nám v budoucnu nepomůže.
A ještě Evropa mohla zkusit protlačit své vysokorychlostní vlaky do Indonésie.

Kicruj

U evropy jeproblém, že to v zásadě ty cílové země často odmítají, právě kvůli koloniální minulosti, čínu (a rusko) takhle nevnímají.

test

můžem být v klidu, číňanovi můžeme nabídnout leda tak trochu hnědýho uhlí což asi pro něj nebude moc atraktivní hodnota 🙂

Rudy

Indonésie si klidně mohla postavit VRT sama, kdyby na to měla mozky. To je přece jasné, že ne nerostné bohatství ale vědomosti dělají bohatství.

Slosor

142 km VRT v náročném terénu za 7,3 mld. USD mezi 26 a 7 milionovou aglomerací „budí pochyby“ kvůli ekonomické návratnosti. Ještě jsem ale v médiích neslyšel stížnosti, že by budily pochyby třeba cyklostezky, např v Novém Boru těch 500 metrů za 8,6 mil CZK., tam je kolik let návratnost?

Slosor

Ještě dodám, že nemám vůbec nic proti cyklostezkám. Je to občanská vybavenost, která se samozřejmě nedá vyjádřit ekonomickou návratností. Jen mám pocit, že se na návratnost poukazuje jen, když něco nemáme rádi (parkoviště, cokoliv co financuje Čína).

Petr Herbrik

A hlavně cokoli železničního (u nás obzvláště lokálky).

Elb

Oni si musí vzít příklad od nás, kde budeme stavět VRT do míst o 300 tisících.

JirkaJJ

Tak Brno se dá pochopit, je to druhé největší město ČR, i ta Jihlava nebo Ústí, když jsou po cestě. Ale co nechápu je třeba slepé rameno VRT do 60 tisícového Mostu, to je bizár… 😀

Kubrt

To není slepé rameno, to je spojka mající význam pro celé „západní podkrušnohoří“ až po Cheb – tedy oblast, která v rámci ČR potřebuje podpořit – i kvalitní veřejnou dopravou.

Jan Schmidt

ale dálnice „pouze a jen výlučně“ do Chomutova to podle pana Granjy asi bude jiná :)))

Granja

Proč bizár. Tím směrem se nenachází pouze a jen výlučně Most.

Jan Schmidt

Pán z Litoměřic zapomněl na Louny a celou podkrušnohorskou aglomeraci z Mostu do Chebu.

mgr.pavel

Nemůže zde být problém ve financování, které může být podobně nevýhodné jako v řadě jiných zahraničních infrastrukturních projektů Číny?

Třeba v Černé hoře, že..

Kubrt

To je otázka, co v případě VRT (nebo jakékoliv jiné infrastruktury) znamená „dostat se do černých čísel“.
Stejně tak mlhavě zní, že Čína se postará o 75 % nákladů – jak postará? Jako když financovali tu černohorskou dálnici?

jkjk

Hodně podobně. Jde o půjčku od China Development Bank na 30 let za 3,5 % p.a. Splácení od 2026.

Juraj

To, že si trať sama na sebe nevydělá z jízdného, není samo o sobě až takový problém. Pokud pomůže zlepšit mobilitu obyvatelstva, vytvoří lepší modální mix a etabluje železnici v povědomí místních, pak může být snadno návratná v externalitách.

Větší problém je to čínské financování, kdy se Čína často pověsí na státní rozpočet cílové země, a taky možná megalomanský charakter projektu v zemi, kde desetimilionové hlavní město nemá použitelnou MHD.

Jan Tichavský

Mě teda ty rychlovlaky přijdou ve srovnání se silnicí málo kapacitní. Ano, jedo to rychle, ale díky zabezpečení stejně asi nemůže jet vlak co minutu. Nemluvě o tom, že mít tolik vlaků a nějakou rozumnou cenu jízdenky je nejen hrozně drahé, ale i mimo finanční možnosti běžného cestujícího v té Indonésii. To už je lepší standardní železnice s dálkovými rychlíky jako v Indii, kde to využije spousta lidí, takže náklady na jednoho cestujícího jsou snesitelné.

EM*

Vlak každé 3 minuty v jednom směru, to je 20 za hodinu, kapacita zdvojené soupravy 1300 lidí

Nejvytíženější silnice v ČR – 140 000 aut, necelých 200 000 lidí = necelé 4 hodiny provozu VRT

Y.K.

Tři to moc ne, to je opravdu málo na VRT a rychlosti kolem 300 km/h, zatím, ale kolem 5 minut ano, tak se jezdí.

Kubrt

Ohledně kapacity VRT (a železnice vůbec) doporučuju navštívit Japonsko – neskutečný fičák, s dálnicí nesrovnatelný, přitom na menší ploše. Ohledně ceny jízdenky – nikde jsem nenašel model financování provozu – jak bude či nebude podporávn z veřejných zdrojů. V článku jsou nějaké předpokládané ceny jízdenek, neumím posoudit, jak moc jsou „drahé“ nebo „levné“, ale každopádně Indonésie už dávno není jen země pěstitelů rýže a lidožroutů z pralesa, mimo jiné je tam i silná letecká vnitrostátní doprava, takže zas tak černě to nevidím. Celý ten článek vnímám spíš jako nevědomky převzatou indonéskou vnitropolitickou debatu, kde se řeší vliv Číny a VRT… Číst vice »

jkjk

Indonésie je na tom ovšem ekonomicky úplně jinde než Japonsko. Ještě před měsícem to vypadala, že vláda bude provoz dotovat, aby bylo jízdné dostupné. Nakonec zvolili nedotovanou variantu, která je ovšem víc než 2x dražší než aktuální „pomalé“ jízdné.

Y.K.

Tak to máte zatraceně špatný pocit. Ono totiž ve vlaku nejedou dva lidi (na rozdíl od aut), takže je úplně jedno, že musí mít odstup nějakých 4 – 5 minut, když kapacita vlaku může být hodně přes 1000 lidí, což dálnice bude vyřizovat déle než 5 minut a na daleko větším prosotoru. Tókaidó Šinkansen, ta nejvytíženější trať na světě, dvoukolejka, má kapacitu pod půl milionu cestujících denně. Interval ve špičce pod 5 minut.

VTT

Tam se těžko mluví o intervalu, když tam jezdí různě rychlé vlaky.

Y.K.

Třeba pro odjezdy ze stanice Tokio nebo sousední stanice Šinagavy a z Šin Ósaky to můžete brát jako interval. Neplatí to samozřejmě pro každou stanici, kvůli různým vrstvám, pro koncové však ano. Což je vůbec obdivuhodné udržet, sekundovou přesnost při takové prolínačce na sebe nalepených vlaků.

Granja

První odstavec koresponduje i s VRT ve Španělsku a Portugalsku (kde jsou na začátku výstavby).

jkjk

Pokud si půjčujete od Číňanů, provozní ztráta není dobrá. Číňan chce své peníze zpátky a vždycky nějakou tu variantu vymyslí (přístav, vojenská základna, práva na těžbu). V Africe či Jižní Asii by mohli vyprávět. Návratnost celé téhle legrace je hodně pochybná, vede to v podstatě odnikud nikam – z předměstí na předměstí (na obě stanice je to z centra víc než 30 min. cesta, tj. místo 40 min je to pak 1:45) a pro místí je jízdné moc drahé. Celé to stálo nějakých 120 tr. rupií. Přitom za půlku (60 tr.) v roce 2019 pořídili modernizaci 720 km hlavní tratě… Číst vice »