Dopravci Informační technologie Železnice

In Karta je poprvé zdarma, v mobilu nahradí lidem i průkaz totožnosti pro cesty vlakem

Virtuální In Karta v aplikaci Můj vlak. Foto: Jan Sůra
Virtuální In Karta v aplikaci Můj vlak. Foto: Jan Sůra

České dráhy spustily novou službu Virtuální In Karty, kterou na rozdíl od klasické plastové mohou mít cestující během několika minut a ani za ni nemusí nic platit. Odbavení se tak výrazně zjednoduší. České dráhy poprvé i zveřejnily počet držitelů In Karet. S novým produktem chtějí více oslovit kraje.

Nová služba míří jak na stávají držitele In karet, tak především nové zákazníky. Na rozdíl od plastových In karet ji totiž mohou mít cestující během chvilky. Odpadá tak čtyřtýdenní čekání na kartu a její vyzvedávání na poště či ve stanici. Podmínkou je chytrý telefon a stažená aplikace Můj vlak v poslední verzi. Ta umožňuje vytvoření Virtuální In Karty (VIK) v telefonu.

Namísto průkazové fotky stačí vyfotit při registraci selfie a při prvním použití virtuální kartu aktivovat prokázáním dokladu. Dál už cestující vůbec doklad nemusí používat, stačí mít VIK v mobilu. „Tím zjednodušíme výrazně odbavení, zákazníci už nemusejí nosit čipové karty,“ řekla Zuzana Čechová, ředitelka odboru cenotvorby a produktové komunikace ČD.

Virtuální In Kartu si přitom mohou pořídit i cestující, kteří o samotnou zpoplatněnou aplikaci IN 25, IN50 nebo IN100 nestojí. Samotná VIK je zcela zdarma, cestující bez aplikací ji mohou použít jako doklad totožnosti při prokazování jízdenky koupené elektronicky. Samotná prázdná plastová In Karta dosud stojí stokorunu.

České dráhy dnes zahájily ověřovací provoz. Podmínkou k vytvoření VIK v telefonu je aktualizace aplikace Můj vlak v telefonu na poslední verzi.

Poprvé ČD také zveřejnily, kolik zákazníků má vlastně jejich In Kartu. „Čipovou In Kartu dnes využívá asi 750 tisíc zákazníků Českých drah. Její přesun do virtuálního světa je další významný technologický posun v odbavení. Předpokládám, že tuto novinku vyzkouší jako první mladí lidé, pro které je pohyb ve virtuálním světě samozřejmostí. Celý systém bude dál rozvíjet a spravovat dceřiná společnost ČD – Informační systémy,“ řekl člen Představenstva ČD, a.s., pro osobní dopravu Michal Štěpán. Podle něj jde o otevřené řešení, které otevírá spolupráci s integrovanými dopravními systémy. Tedy aby například ve VIK byla možnost jezdit na jízdenky jednotlivých dopravních systémů v krajích či městech. Nabídku už dostaly všechny kraje, se zhruba polovinou z nich už České dráhy jednají. Jako první se domluvili v Plzni.

Zákaznické aplikace je možné do In Karty v mobilním telefonu nakupovat prostřednictvím e-shopu ČD nebo aplikace Můj vlak, eTikety navíc i přes mobilní web. Součástí In Karty v mobilním telefonu je sleva RAILPLUS, platná v mezinárodní přepravě, projevující se vizuálním zobrazením loga RAILPLUS na displeji mobilního telefonu. In Karta v mobilním telefonu neobsahuje elektronickou peněženku (EPIK).

In Karta v mobilu s tzv. rotujícím QR kódem je opravdu evropsky unikátní produkt. QR kód má v sobě zašifrovanou fotografii, osobní údaje o uživateli, seznam slevových aplikací a také čerstvě zakoupených jízdenek. To umožňuje vlakovému personálu provést kontrolu off-line a zároveň tento QR kód nelze kopírovat, čímž se výrazně zvyšuje ochrana proti zneužití,“ dodal předseda Představenstva ČD –Informační systémy Miloslav Kopecký.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Dan
Host
Dan

Technická: Prosím, šlo by k oboum článkům o virtuálních inkartách doplnit rubriku „informační technologie“. Děkuji. 🙂

babilon
Host
babilon

První půlka titulku je poněkud nesmyslná. Plastová In Karta, pokud si člověk na ni koupil nějakou aplikaci (např. In25), byla zdarma vždycky. Bez aplikace žádnou slevu nedostanete, tak by bylo divné, kdyby se za virtuální kartu (tj. za vygenerovaný obrázek) muselo platit.
Virtuální In Karta bez aplikace může mít smysl v tom, že pokud si na ni koupíte jízdenku (bez slevy), tak stačí ukázat jednu věc (In Kartu) místo dosavadních dvou (jízdenku a občanku).

noerf
Host
noerf

Zajímavé je, ze všude se QR kódy opouští CD pokračují ve vývoji tímto směrem.

KOMCEN
Host
KOMCEN

Jak je to kdyby si manzelka inkartu do jeji aplikace muj vlak nahraa,kdyz doted jsem ji kupoval jizdenku ja na jeji plastovou inkartu in25?

coudy
Host
coudy

tak ted to zkouším ale objeví se jako druhá karta ale bez jákékoliv aplikace… mám IN25 ale to se tam asi z té původní karty nepřehraje…

Jiří
Host
Jiří

Musíte zvolí tu druhou variantu, zadáte číslo karty a heslo, které jste dostal při výdeji / na pokladně můžete požádat zdarma o nové

jiří
Host
jiří

No nevím. Kolikrát vidím, jak průvodčí zápasí s načtením QR kodu z mobilu z E-shop jízdenky a pak to končí přepisováním kódu. Jak se to bude řešit v tomto případě, když se QR kód (ke všemu ještě rotující) nepodaří načíst?
Zatím zůstanu u plastu.

petr.r
Host
petr.r

Já si myslím, že už před umřením mobilu průvodčí to bude mět už ve skeneru v paměti nebo jak by podle kodu to odpovídalo?

Jiří
Host
Jiří

Když selže čtečka, je ještě číslo…

jouda
Host
jouda

Za dnešek a včerejšek kontrolováno asi 8x a vždy v pohodě, bleskově načteno.

petr.r
Host
petr.r

Trochu i pro ty co nikdy v životě neměli in kartu- na tu zdarma je nějaká sleva nebo na co je vůbec. nebo je to jen karta, kde máte svoje peníze vyhrazené né manželce, ale ČD?

jiří
Host
jiří

Já mám IN kartu bez aplikace, protože nejezdím tak často, aby se mi nějaká vyplatila.
Obětoval jsem stovku a kartu používám jako jízdenku.
V e-shopu si koupím jízdenku, ta se mi nahraje na kartu a ve vlaku IN kartu jen průvodčímu předám a ten si jízdenku načte.
Nebavilo mně tisknout jízdenku a ani opisovat kód a ten následně diktovat průvodčímu. A mému mobilu nevěřím.
V e-shopu jde koupit včasná jízdenka (sleva) i v den odjezdu, tak proto e-shop.

petr.r
Host
petr.r

Přesně já taky málo jezdím, tak vlastně v e-schopu co se koupí, tak je na té aplikaci. Díkes, to asi vyzkouším.

jiří
Host
jiří

Jen slovíčkaření, přesto si dovolím opravit (upřesnit) překlep: „…tak vlastně v e-schopu co se koupí, tak je na té aplikaci…“

správně má být „….tak je na té IN kartě“. Jen ať to nemate ostatní diskutující 🙂

petr.r
Host
petr.r

joo na té aplikaci in-karta.

Honza460
Host
Honza460

Majitel IN karty je jen jeden – České dráhy. Ostatní jsou jen její držitelé.

Jan
Host
Jan

Perfektni, pred chvili vyzkouseno ve vlaku. Muj vlak je nejlepsi aplikace v CR.

KV
Host
KV

Pro mě jsou teda jednička Mapy.cz, ale Můj Vlak je taky hodně vysoko 🙂

K.S.
Host
K.S.

No nevím, jestli bych si troufl spoléhat jen na telefon, kolikrát se stalo že telefon někde během cesty vlakem odpadl, co pak? Pasivní systém má v tomto výhodu. Jinak nevím jak teď, ale když jsem si Inkartu pořizoval před lety, tak jsem dostal ten den provizorní papírovou, která se předkládala s občankou.

noerf:
QR má tu výhodu že je snadno zpětně kompatibilní s existujícím vybavením a nemusíte kvůli němu měnit všechno vybavení vlakových čet, navíc je to asi nejrychlejší a nejméně konfliktní rozhraní. Představa že se ustavuje nějaké BT, či NFC spojení mezi POPkou a telefonem je prostě úsměvná.

Ludwig
Host
Ludwig

Velika pochvala. Naprosto suprova aplikace.

David Knap
Host

Včera vyzkoušeno, a mohu říci, že to je asi nejjednodušší a nejlepší platební aplikace, co jsem kdy viděl. Já, jakož železniční cestovatel, ji využívám naplno, hlavně pro nákup jízdenek na poslední chvíli (vyzkoušeno i 1 minutu před odjezdem a také prošlo) a také vyhledávač spojení, který funguje mnohem lépe jak Idos. Za mě 1*.

Jan Špaček
Host
Jan Špaček

Zkouším to v telefonu i v e-shopu, nikde odkaz ani rada, jak na to. Můj vlak mám aktuální. To bude něco dobře utajeného nebo jen pro známé.

Milan
Host
Milan

To Jan Špaček: samozřejmě není nic utajeno. Podmínkou je poslední verze aplikace, uvolněná včera odpoledne. In Karta v mobilním telefonu je implementována v části Uživatelský profil. V e-shopu jako takovém ji po vytvoření uvidíte mezi vašimi In Kartami (Spravovat mé služby/Moje In Karta), ale zřídit zde nelze.

Honza460
Host
Honza460

Pro mě nejjednodušší platební aplikace je, říct pokladní nebo průvodčí kam chci jet a dát jí peníze xD

Newsletter