Iljušin má první zakázku od dopravce na nová letadla Il-114-300, kupují je Aurora Airlines
Nový letoun Il-114-300. Foto: UAC
Nový letoun prochází certifikací. Má nahradit starší antonovy na regionálních linkách.
Nový letoun prochází certifikací. Má nahradit starší antonovy na regionálních linkách.
K použitým motorům: Teď spadnul v Rusku vojenský transportní letou Iljušin Il-112. Bývalý hlavní konstruktér Iljušinu novinářům řekl, že příčinou havárie mohly být problémy s motory TV7-117ST, se kterými jsou roky problémy. Řekl, že motory nebyly dost výkonné pro těžká letadla a dokonce měly problémy během pozemních testů. Ví se o tom prý roky. Dát takové motory dokonce do dopravního letadla… 😱 To je zase politicky motivovaný projekt, kde se úkol prostě musí splnit, i když ruský průmysl na to nemá.
Schovával jsem pod křídlem prototypu Il-114 v roce 1992 na leteckém dni v Ruzyni před deštěm. Tehdy jsem nechápal, jak chtějí Rusové takový stroj u sebe provozovat. Kompozitová vrtule „šlehá“ doslova pár centimetrů nad povrchem. Na travnaté dráhy nepoužitelné. Taková koncepce má výhodu ve snadném přístupu k motoru a nízké váze konstrukce.
Já jsem ten poslední kdo by se téhle „Bohem i lidmi prokleté země (W. Churchill) zastával, ale ani Rusové nejsou takoví šílenci, aby to provozovali na nezpevněné VPD, od toho mají An 28 nebo náš L 410. Tohle budou provozovat na normálních (v ruském pojetí, člověk z civilizovanějších částí světa by dost koukal) letištích. Takže na normálních VPD. Například Yuzhno Sakhalinsk (jedna z destinací Aurora Airlines), vypadá to tam jak v Rumunsku před 50 lety, ale normalní pevnou, byť trochu drncavou VPD tam mají.
Na rozdil od Antonovu je to dolnoplosnik,budou asi potrebovat kvalitni povrch.Antonov se bez nej obesel.
To nebyl ten hlavní důvod, hornoplošník je vhodnější pro vojenské využití (snadnější přístup k trupu, který jen níž a také lze snadno vytvořit vojenskou verzi viz právě An 24 a An 26). Aeroflot byl v podstatě pobočkou VVS.
Hornoplosnik ma vyhodu v tom,ze si motor nesaje ze zeme bordel.Treba v reverzu.Vrtule neni dosekana a klapky nejsou sama dira.To je hornoplosnik.Pokud maji kvalitni drahy,zadny problem.
A říkám, že ne? Jen ten hlavní důvod byl jiný. Jinak ani dolnoplošník nepotřebuje nějak extra kvalitní dráhu, ostatně takových v Rusku moc není. Stačí mu, pokud má dostatečně robustní podvozek, a to tohle ero má, jakákoliv zpevněná VPD, kterou čas od času někdo zamete.
Dolnoplosnik ma pohonou jednotku/vrtuli blizko zeme,proto je lepsi ho provozovat na dobrem povrchu.Kompozitou vrtuli pilnikem na poli neopravite.
Však oni s tím na poli přistávat nebudou, budou používat normální VPD, jen to v ruském pojetí bude víc drncat. Ale, že by se jim na VPD válely kameny, tak to zase ne.
Myslel jsem to obrazne.V clanku je napsano „v tezko dostupnych oblastech“.Nevim,jak to v takovych oblastech v Rusku vypada.Na poskozeni vrtule nepotrebujete kamen na draze.
Takhle? 🙂
https://youtu.be/BZbF2OrNkhE
I v těžko přístupných oblastech mají letiště. A na nějaké provizorní VPD nebudou posílat tahle velké letadlo, od toho mají An 2, 28 či L 410, případně vrtulníky.
Jinak jestli chcete vědět jak to v těch odlehlých částech vypadá, doporučuji zadat do Google Yuzhno Sakhalinsk.
Trochu jak v Rumunsku v 70. letech, ale to v Rusku mimo pár velkých měst všude.
A kdo VPD v zapadlých……….. lokalitách zamete? Kdo bude ten někdo?
Z hlediska nasátí něčeho z VPD do motoru to je otázkou, jak tomu chtějí zabránit.
Do těch nejmíň udržových VPD asi by chtěli posílat menší letadla, jako např. LMS-901 Baikal…. u tohoto letadla není použit příďový podvozek, ale klasický ocasní, Plus je prý idea v buducnu vyvinout verzi LMS-901 se 2-mi pomocnými elektromory v křídlech.
https://aviation21.ru/wp-content/uploads/2020/11/dsu_01.jpg
Obsluha letiště?
Konkrétně Aurora žádné An24 nemá.
S cim litaji?
DASH 8 a Airbus A 319
Pěkné, konečně na nebi bude něco nového neokoukaného.
Nového? Doporučuji si zjistit jak je ten projekt starý. A neokoukaného na tom také nic není, viz BAE ATP či Saab 2000.
Jediné co je na tom zajímavé je to, že se počítá, že to bude ztrátové, i kdyby jich vyrobili těch 150, což asi neklapne, tak se jim ta investice nemůže vrátit. Obecně se návratnost pohybuje okolo 250 až 300 kusů.
Tak ono je souběžně ve vývoji i Il-112V (vojenský nákladní) a 112T (civilní cargo)… Ovšem bude velmi velmi zajímavé, až se vyskytne závada na motoru někdě na zahraničních linkách Aurory… jak dobře bude fungovat či nefungovat servis. Nicméně opravdu je udivující ten ruský přístup jak „vyhazovat peníze z okna“. viz např. rovněž nyní probíhající státní objednávka na turboprop určený k náhradě An-2… V soutěži ruského ministerstva byly 2 designy: – jeden od firmy montující v licenci DA-42 a L-410 a – druhým soutěžním designem byl od dceřinné firmy -:) To nevymyslíš… Karlovarská losovačka na druhou -:) Kdyby od DAHERu koupili… Číst vice »
Tohle se na zahraniční linky těžko podívá, bude to létat Sachalin – Vladivostok a pod.
Il 112 je trochu jiné letadlo, mimochodem když postavili první prototyp, tak zjistili, že nedosahuje výpočtených výkonů a museli to letadlo předělat.
Jasně, že Il-112V/T a Il-114-300 nejsou shodné. Ale údajně některé uzly by měly být shodné…. Obě letadla na jedné fotce viz http://aviapressphoto.com/en/4940/
Ono totiž opravdu je zarážející ta ekonomická stránka věci. Krom Il-114-300 ještě ruský stát financuje vývoj TVRS (odvozeno od L-610), již zmíněný LMS-901 Baikal, rusifikaci L-410UVP-E20, vrtulníky plus proudové jako rusifikaci SSJ-100 atd…
Vzhledem k tomu, že po světě po světě několik set (z toho hodně zánovních) odstavených podobných turbovrtulových jako např. DHC Q-400 či ATR-72, tak nákladný vývoj (skoro) téhož v Rusku je opravdu ekonomickou výzvou
https://www.anna.aero/2020/04/22/austrian-airlines-to-retire-dash-8-400s-as-9-airlines-stop-using-it-this-year/