Do Bradavic bez výluky. Ikona skotské železnice prošla roční opravou
Glenfinnan Viaduct. Foto: Network Rail

Glenfinnan viaduct je největším betonovým železničním mostem ve Skotsku.
Glenfinnan viaduct je největším betonovým železničním mostem ve Skotsku.
Takže začíná nickolejný provoz v důsledky výluky navazujícího úseku, že jo?
Ta cena 2 mil. GBP (cca 58 mil. CZK) v SOUČASNÝCH cenách mně přišla tak neskutečně nízká, že jsem si to zkusil ověřit a opravdu: Wiki i další zdroje říkají 18904 GBP v cenách v roku 1901 a inflační kalkulačka samotné Bank of England to přepočítala na £1,979,202.63 (https://www.bankofengland.co.uk/monetary-policy/inflation/inflation-calculator).
Ale stejně mi to hlava nebere…
Hm, kolik byla tehdejší reálná mzda (a kupní síla) dělníků na stavbě?
Těžko říct.
Těžko říct, ale obecně platí, že dřív byla levná práce a drahé materiály (nízká produkce, omezené dopravné možnosti), a jak společnost bohatne, cena práce roste a moderní výroba a doprava zlevňuje materiály.
No, když jsme četl nějaké pojednání o stavbě někde u Liverpoolu, tak mzda nebyla žádná… Toho jsme se lekl, ale pak jsme se dočetl, že dělník měl zaopatření jídlo, bydlení (stany a montované ubikace), oděv pro sebe a svou rodinu, příděl alkoholu, svobodní i prostitutky… Smlouvy měli prý často i na 10 let, protože společnosti počítali s rozvojem staveb. Peníze byly jen pro pozůstalé při smrťácích.
Inflačním kalkulačkám centrálních bank se nedá věřit, porovnávají totiž indexy spotřebitelských cen, nikoliv skutečnou monetární inflaci.
V roce 1901 byla 1 unce zlata za 4,25 liber. Dneska je 1 unce zlata za 2462 liber. Poměr je tedy skoro 1:580.
Takže 18904 GBP odpovídá dnešním 10 950 976 GBP což je cca 322 miliónů korun.
Pro porovnání v roce 1901 byla R-U koruna z definice 1 kg zlata = 3280 Kr. tedy 1 unce = 102 Kr. Dneska 1 unce zlata je 72 949 CZK. Poměr tedy je 1:715.
Tolik k stabilitě státních měn.