ICOM prohrál v Pardubickém kraji, antimonopolní úřad odmítl jeho stížnosti
Antimonopolní úřad odmítl stížnosti na zadávací podmínky krajské soutěže na autobusové dopravce.
Pardubický kraj může uzavřít desetileté smlouvy s autobusovými dopravci vybranými v rámci otevřené soutěže. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zamítl pravomocně námitky společnosti ČSAD Slaný ze skupiny ICOM Transport, která napadala zadávací podmínky. Její sesterská společnost ČSAD Ústí nad Orlicí přitom sama nabídku do soutěže podala, ale prohrála.
Rozhodnutí ÚOHS je zveřejněno na úřední desce. „Dopravci byli osloveni, aby předložili potřebné dokumenty a současně byli informováni o tom, že již bylo zadavateli doručeno rozhodnutí předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, jímž byl rozklad zamítnut a bylo ukončeno poslední z řízení o přezkoumání úkonů zadavatele týkající se předmětné veřejné zakázky. K uzavření smluv dojde po předložení potřebných dokumentů vyplývajících ze smlouvy,“ řekl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Michal Kortyš.
ČSAD Slaný napadal především zadávací podmínky, podle antimonopolního úřadu ale byla kritéria Pardubického kraje v pořádku. Zdržováním soutěže jednou ze svých firem mohl ICOM docílit toho, aby se ještě chvíli prodloužila stávající smlouva s ČSAD Ústí nad Orlicí. Jde o oblíbenou metodu dopravců i v jiných krajích, často ale soutěž nenapadají tak okatě sesterskou firmou. Smlouvy se všemi dopravci v kraji vyprší letos v prosinci. Kvůli zdržení je ale možné, že někteří dopravci budou chtít zahájit plnění až později.
Velké přeskupení sil v kraji
ČSAD Ústí nad Orlicí přijde v Pardubickém kraji o všechny zakázky. Kraj rozdělil soutěž na osm oblastí. Jevíčsko, Litomyšlsko, Lanškrounsko a Orlickoústecko vyhrálo sdružení firem BusLine LK a BL14 (obě firmy patří do skupiny BusLine). Vítězem soutěže pro oblast Přeloučska se stala společnost Umbrella Coach & Buses, v oblasti Poličska dala nejlepší nabídku společnost ZDAR. Chrudimsko má zůstat u Arrivy Východní Čechy, Holicko pak připadne firmě Car-Tour.
Celková hodnota zakázky pro všechny oblasti je 6,958 miliardy korun. Kraj v soutěži nežádal nová vozidla. Průměrné stáří vozového parku nesmí být vyšší než devět let, přičemž žádný z autobusů nesmí být starší 12 let. Od třetího roku plnění smlouvy musí být polovina autobusů nízkopodlažních a s klimatizací. Smlouvy budou na deset let.