I přes kritiku čtyři nabídky. O obří soutěž na rychlíky provozované nyní Arrivou byl nečekaný zájem
Jednotka 845 společnosti Arriva vlaky na rychlíkové lince R14 ve stanici Děčín východ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Vítěz má na tratě vyjet v roce 2029.
Soupravy na linkách R 22, R14 A a R14 B jsou strašné, často neuklizený interier, upatlané stoly a hlavně smrad. Kdyby bylo možné aspoň otevřít okna. Klimatizace je sázka do loterie. V soupravách jsou stolky mnohdy utržené, případně chybějící šrouby. Navoněná bída. A když tam ještě jede uřvaná skupinka nebo někdo pod vlivem alkoholu nebo jiného rozjařovadla… a stevard nemá sílu i chuť to řešit, tak to bere jakoukoliv chuť s Arrivou cestovat.
No, ty požadavky jsou opravdu divné. A nejlepší je, že chtějí veškerou zodpovědnost hodit opět na provozovatele a SŽ, které po celá desetiletí do těchto tratí vůbec neinvestovalo a je za jejich tristní stav zodpovědné, je zase ze hry.
Ministerstvo dopravy … několikrát si to zopakujte, ať si to zapamatujete…
SŽ bez zadání ministerstvem tak maximálně provede generální opravu trati, podstatné změny parametrů si však objednává … a vyhrazuje si na to právo … právě MD
SŽ má svou činnost danou zákonem a vyhláškami. Na jejich základní činnost nepotřebují souhlas a příkaz MD. Stačit jen, aby dělaly, co mají. A pokud ne, tak pak má nastoupit MD a provést nejen personální změny vedení. To by ale nesměli mít na MD na starost železnici lidé, kteří ji na starost mají. Od ředitele odboru až po náměstka, který sice rozumí komerční silniční dopravě ale železnici už nikoliv.
Změnit se dá jen to, co projde komisí MD.
SŽ tak maximálně zvýší level nástupuště (a to třeba i doslova) ale to je tak maximum. Elektrizační akce schvaluje MD, a to je nejnižší stupeň jakési „cesty z pravěku“.
MD rozhoduje i o vyjmenovaných větších balících opravných prací (a peněz ma ně).
Překvapení roku by bylo, kdyby vyhrál Leoš.
tak šance je 25 % 😀
možná i 26% 🙂
Tak to by byl velký průser. Vedení ani nemá zájem o expanzi. Tam se jede jen na osobní prospěch a osobní úspěch.
Podle mě to dopadne jako v Bavorsku – až jim přijdou nabídky a uvidí tu cenu, tak se to zruší, protože to bude extrémně drahý a vlastně nevyhraje nikdo a nejvíc prohrajou cestující
Nevíte jaké jsou plány s R26? Pokud vím, tak 12/2027 tam končí smlouva Arrivě a o žádném prodloužení jsem se nikde nic nedočetl.
Jen doufám ne ČD, to tady nechceme. Jakémukoliv soukromníkovi držím palce.
No, vzhledem k dosavadnímu výkonu RJ na R8 bych nebyl tak kategorický.
Určitě nechceme dopravce, který by provozoval 628, které jsou vhodné jen na osobák horní-dolní
A to jsou snad nová vozidla, co se aktuálně vyrábějí?
Na ten osobák už vůbec nejsou vhodný.
Jak jsou na tom objednávky Os vlaků na těch tratích, kde mají některé ty R suplovat zastávkové vlaky? (Tedy asi 070 a 080). Na 070 je to myslim bez kontraktu, ale na 080 má Lib kraj normálně smlouvu. Kdy vyprší? Dá se čekat, že i tak tam potom objednají nějaké doplňkové Os spoje?
R24 bude první rok jezdit jen Praha-MB kvůli dobíhající smlouvě Libereckého kraje na L4, pak se o objednání Os neuvažuje, protože jí nahradí právě ta R24
Snad každého dopravce tam na základě dosavadních zkušeností uvítal vic než Arrivu, která takřka nikde nepozvedla dopravu ani o píď.
To není pravda. Ty dvě rychlíkové linky přes Boleslav Arriva zvedla – WiFi, stoleček, palubní systém a nyní klimatizace. Do té doby tam jezdily ČD s hydrama, na který se rád podívám, ale na pravidelný ježdění to prostě bylo horší.
jak v čem, v 845 je méně místa na nohy, je to větší sardinkárna a v létě bez klimy byla zlatá 854, akorát to chtělo špunty do uší, aby člověk neohluchnul při brždění. Klima 6 let nebyla a není pořádně ani nyní, kdy sice už nějaké jednotky klimu mají, ale není moc v provozu. Takže opravdu kvalitu nepozvedla, lehce pozvedne snad od příštího roku, kdy už by klima měla být v prozovu. WiFi je zbytečnost, palubní systém to je fakt pro pobavení, a ulepené stolečky to je fakt komfort..
Hlavně ať tam nasadí vlaky s klimatizací…
Aby to nedopadlo jako Mnichov. Nabídky budou tak vysoké, že se to zruší.
Jojo, dobrá paralela. 👍
Arriva má nějaké další plány s těmi 845 nebo jedou do pece?
v současnosti, kdy mají ve smlouvě možnost opce na další dva roky, asi bezpředmětná otázka.
Myšleno po roce 2029, až se budou muset nasazovat ty hybridní jednotky bez ohledu na to, jestli s nimi bude jezdit Arriva nebo někdo jiný.
V roce 2029 bude problém udat kdekoliv vysokopodlažní vozidlo.
Což je zajímavé, když se dá do kontextu s aktuálně stále nově zařazovanými ComfortJety.
ComfortJety jezdí na IC/EC, tohle jsou rychlíky které zastavují každých 5-10 minut
soutěž nebyla prozatím vůbec vyhodnocena, výběr dopravce je ve hvězdách a jeho včasný nástup ještě víc, takže arriva má opci na pokračování i po roce 2029, která se myslím s velkou pravděpodobností využije. Ono se tam ty klimy nemontují jen tak..
Nasadí je na linky na západ a do Klatov
Myslíte tam, kde objednatel požaduje nová vozidla na rychlost 200 km/h?
Třeba jsou sankce za nedodržení kvality soupravy nastavené tak, že se to vyplatí.
A třeba je taky dobré si někdy něco přečíst, než za každou cenu hned něco komentovat…
Třeba ano, třeba ne, ale prezentovat to stylem komentujícího „M.M“ jako jistotu a hotovou věc mi přijde předčasné.
Že by náš krátkej hodinář?
Moc se mi nechce věřit, že se stihnou vozidla vyrobit, byla to nadsázka
Nová vozidla tam jezdí už dávno jezdi, což se o R linkách arrivy a regiojetu nedá říkat.
Do Klatov nové nízkopodlažní vlaky na 200km/h, určitě nejezdí.
Tratě na 200 v ČR nemáme, tím bych pane začal 🤣😁
Zajímavé. A přitom ještě letos nám chtějí České dráhy tuto rychlost DORUČIT. K vám se ale pane zřejmě rychlost 200 doručovat nebude.
A není to náhodou v podmínkách soutěže?
ono by stačila maximálka i těch 120 jenže lezou po kolejích 50
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?rok=2025&id=57253
AB350
Nová vozidla… obíhají tam 4 soupravy Interjetů, v čase začátku kontraktu 7 let starých, potom 20 let staré Pendolino a asi tak 6-7 souprav modernizovaných exÖBB vozů ze 70. let, to vše posilované vším možným… nové soupravy si představuju trochu jinak.
No, Inter jety nejsou 7 let staré ani teď, pendolina pořád nabízí excelentní komfort a ty ÖBB soupravy si myslim že po modernizaci naprosto dostačují, jen souhlasím že by občas chtěly teochu více té údržby
Jo, možno tak Plzeň – Svojšín – Bor …
😁
Prodal bych je na Slovensko tam to ještě nadělá parády 🙂
To bude mít mudrlant Okoloidúci radost.
To se vyřeší samo. Do roku 2029 postupně všechny vzplanou ještě za provozu. Už se to děje postupně od začátku jejich provozu. Stačí pár letních dní a bude hotovo.
už je delší dobu klid, asi to vypadá, že to fakt vyřešili
Očekávám do týdne zprávu v médiích, že jim to zas blaflo 😀
Teť má pršet.
A s čím se tedy bude jezdit ?
Třeba v Rumunsku by mohli mít zájem…?
Teď už asi moc ne, tam už motoráky tímto způsobem řešili dříve než my. Je to také pěkná sbírka ojetin a 628 už se tam asi neudají.
Skříně dostanou nové polepy, ta rez už dost leze ven. Změní se název Wi-Fi a šup na trať !
..
A co na to nesmyslné řešení NKÚ? Redakce by se mohla zkusit poptat úřadu.
Myslíte ÚOHS, NKÚ to za pár let zkontroluje a vydá prohlášení. ÚOHS může soutěž i zrušit.
No uvidíme jestli se vlezou do odhadované sumy. Každopádně efektivita státu v přímém přenosu. Ve výsledku to bude drahé a dráty jen tak nebudou. Místo toho, aby se zainvestovalo do infrastruktury a cena placena objednavatelem byla co nejmenší.
A nebo si přestat na něco hrát a prostě to odjezdit v dieselu.
Jestli je jen 15% pod dráty tak je to logická myšlenka, spolu s tím by se měl zrušit požadavek na nově vozidla a 15 let.
Souhlasím. Až na ten požadavek na nová vozidla. Ten bych ponechal. Výrobců je v Evropě dost. Nejméně Alstom, Stadler, CAF, Hitachi a Pesa.
Kdyby nebyl požadavek na nově vyrobené vozidla (samozřejmě při zachování ostatních požadavků jako nízkopodlažnost, klimatizace, wifi, informační systém…) srazilo by to podstatně cenu protože by nebylo nutné rozpočítat investici.
Tak nacenit se dá všechno. Jen aby se pak ministerstvu dopravy neprotočily panenky.
Panenky se protočí daňovým poplatníkům
Bohužel. 🙁
Nechápu, proč mám ze svých daní platit zbytečné rychliky z Kolina do Rumburku/Liberce, zatimco obdobné linky na moravě MD odbyva stylem „necht to platí kraje“
Tady to ale taky platí/budou platit kraje (R22, R24)
Pepčo, dost už! Je to trapné. Na Moravě snad neobjednává ministerstvo desítky rychlíků? A velmi výrazně kvalitnějších i rychlejších, než tady u nás na Liberecku (a v okolí). Také bychom mohli kňourat, že to není fér. Ale to my ne, my si v klidu zanadáváme a pak, když nám stejně nic jiného nezbyde, jedeme busem či autem.
No, třeba z Prahy (resp. teď spíše jejího okraje) do Žatce. Chomutov a dále pak leda závlekem přes Ústí či Plzeň. 🙂
Trapné je, že se peníze daňových poplatníků utrací za blbosti typu rychliky Kolin- do nikam. Kde mame na Morave ekvivalentni rychliky? Kde jsou vlaky v objednavce MD do Jeseníku z Ostravy i Brna? Kde jsou obdobne rychliky na vlaře apod? Místo aby se krajské prostředky využili na něco jiného musí kraje platit to co jinde platí MD… Souhlasím s tím že liberecko je kapitola sama o sobě.
Na Moravě máte ekvivalent rychlíky Olomouc – Bruntál – Opava – Ostrava.
A co je mě do nějakých vlaků kdesi v Asii.
Nechte ho, je to blb.
Taky by mě zajímalo, podle čeho je ten klíč, co zaplatí stát a co už ne. Například rychlík do Jeseníků by asi význam měl. Ano, dneska jsou to spěšné vlaky stavějící skoro všude, ale to jsou rychlíky mezi Plzní a Klatovy také.
Však ty rychlíky z Plzně do Klatov platí snad z poloviny kraj a pokračování do Železné Rudy komplet.
Jel jste nekdy tim rychlikem? Ja tam jezdim celkem casto pracovne a rozhodne z Kolina do Ceske Lipy to jezdi plne. Nerikam, ze nekdy je obsazenost slabsi, ale prumerne pulka jednotky jede vzdy. Nejcastejsi jsou useky Kolin (Podebrady, Nymburk) az Boleslav, Boleslav az Lipa (v sezone samozrejme Bezdez, Machovo jezero).
Však ať si ten vlak jezdí, ale v objednávce kraje a nikoli státu.
Vždyť kurva jezdí i osobák ale to debilovi nedojde že jo vy jste jako Axel stejný debil
A to si představte, že za časů ČD jezdil i třetí posilový vůz. Dokonce i mimo pátky a neděle, kdy nyní zdvojuje jednotky Arriva.
Ano jezdil, ale také je fakt že 854+954 měla tak o 30 sedaček méně než 845.
Ale to je vidět když Morava nemá ještě ani proud a co nějaké školy aby takový Pepa věděl že něco za Moravou existuje a že tim co existuje také jezdí lidé
Zase ten moravský mindrák. Přitom úplně zbytečně.
To neni moravsky mindrak. Je proste jen dbl
A kraje to neplatí z daní?
Přijde mi to jako rozkrádání peněz za totální nesmysl a úplně v pohodě by tam mohly jezdit nějaké tiché zvukotěsné moderní klimatizované dieselové soupravy. Vždy jsem byl pro nové moderní soupravy ale tohle zavání buď dírami v rozpočtech nebo šíleným nesmyslným zdražováním jízdenek kvůli blbostem vzhledem k ceně takových vlaků a tomu že ovzduší ničí lodě a jiné věci než vlaky a auta. V Číně i Indii vznikají nové uhelné elektrárny a mi do kopeme hrob ekologií
Nehledal bych za tím nic jiného než železničářský odpor k „dieselu pod dráty“. Je to smutný důvod ale asi nejpravděpodobnější.
Železničářský? Železničáři by, hádám, klidně dále na tu naftu ty zanedbatelně dlouhé úseky jezdili. To jiné to pobuřovalo.
Zvláštní, že to vadí jen na některých trasách, zatímco diesel pod dráty z Brna do Blažovic je vpohodě, nikdo se nad tím moc nepozastavuje a požadavek, aby se tam přestupovalo, zaznívá leda ve vtipech.
To je „zelené šílensrví“ na MD.
Auta je ničí také dost, a „levnou“ výrobu v Číně s přepravou loděmi si děláme též (jako společnost) z velké části sami. Ale souhlasím, že krátké úseky pod dráty s nutností vozby přidaných zařízení další desítky kilometrů bez využití smysl nedávají, tam je to skutečně naruby. Lakování na zeleno se tomu také dá říkat.
Tento trend tady byl i za minulého režimu a daleko větší. Tehdy by vůbec nepřicházelo v úvahu vozit diesely přes půl republiky těžké náklady pod dráty, což je dnes běžné. A žádný Grean Deal neexistoval. Prostě vítězil zdravý rozum, který dnes chybí.
On je trosku rozdil vykon dieselu (byť i pomerance ci sergeje) a sestikolaku nebo i rady 130. Narozdil od zcela fpoho 842 ci 854 s vlekem vs neco dvouvozoveho elektrickeho na dane trati, tam je rozdil v praxi celkem maly, omezuje to spis trat a zstavovani
Nakladum preprahy tolik nevadi, natoz driv se zasekanymi tratemi.
Atp
No když je podle vás moderní uhelná elektrárna vrchol neekologie, pak je těžká debata Ale je tendenční postoj, chápu.
Výhra ČD! Odpůrci ČD 😢😢
On už tu soutěž někdo vyhrál?
Měly by to probíhat sazky 😀 ale to nam admin asi nedovolí 😀
Co to plácáš?
ČD to nemůžou vyhrát díky jejich přemrštěným cenám, které mají díky tomu že živí přebujelý aparát.
Názorná ukázka, jak to někteří diletanti řídí. To je prostě paskvil. Ano, dratovat a denně se zde dočítat, jak někde stojí vlaky.
Tak elektrifikovat nebudeme, prý je to diletantské, říkal někdo v diskuzi. A těžké NExy budeme vozit zase ve vícečlenu s dieselovými lokomotivami, které vezmeme… kde?
A že jich zde do Liberce a Rumburku jezdi denně hned několik, že?
Nejezdí, ale ani osobní diesel prostě časem nekoupíte, už dnes je dělá akorát PESA a akutrolejové jednotky stejně potřebují alespoň část trasy pod dráty.
Zákon poptávky a nabídky.
Budiž, ale ČR není ostrov a není jisté, zda by náš trh vygeneroval dostatečnou poptávku po nových dieselech, aby je někdo z výrobců začal nabízet.
Ostatně soudím, že pro regionání tratě je minimum dvouvozový panter nebo jeho ekvivalent v nějakém rozumném taktu, např. hodina zesílená ve špičky na půlhodinu. K něčemu takovému by dle mého názoru měly lokálky v rámci jejich modernizací, elektrizací a zrychlování směrovat jako k úplnému minimu, a kde se ani toto nezaplní do nějaké míry, tam holt stačí bus.
Jinak elektrizované tratě mají i v zahraničí a to i jako lokálky, jsou to také diletanti?
Doufám v návrat 843, ty jsou vlastně taky hybridní: diesel (do kopečka) + gravitace (z kopečka).
Pravda narozdíl od těch hlučných polský vraků se jménem Regiofox, 843 umí jet výběhem.
Zatímco ten Fox z kopce nežere prakticky nic, tak 843 žere naftu jak oteklá, protože motor musí otáčet sám sebou, musí otáčet generátorem a pomocnými pohony.
No právě, že žere. Aby nezpomaloval musí i z kopce být ve výkonu.
Elektrický přenos výkonu má, možná z toho někdo hybridní jednotku udělá 😀
Takže hoši na MD otevřou obálky, zjistí, že je to překvapivě drahé a soutěž zruší
A nebo taky ne. O kolik jsou dražší ty Stadlery co mají ve Slovinsku oproti klasickému motoráku?
Stadlery ve Slovinsku (zatím) nejsou duální, ale čistě dieselové. Takže rozdíl oproti klasickému motoráku tam není 🙂 Resp. jen v té přípravě na budoucí umožnění elektrického napájení.
Jenže ta příprava spočívá v tom že tam je dieselelektrický přenos. To se dnes u motoráků normálně nedělá.
Což by mohlo fungovat: S přepnutím na střídavinu dostavět elektrický systém a stejnosměr neřešit vůbec.
Přepnutí Prahy v roce 2050?
Velká šance pro CAF s jednotkami Régiolis.
To by to tak musel vnímat i samotný CAF.
Treba to vnima, pres svuj podil v Leo Express 😇
Jen poznámka: R24 není Praha – Rumburk ale Praha – Rakovník. 🙂
Právě, že R24 bude Praha – Rumburk a stávající linka R24 Praha – Rakovník půjde pod krajskou objednávku a bude se jmenovat jinak.
Ano. Praha Rakovník budou spěšné vlaky