I pomalý řidič může způsobit komplikace, v ostatních často vyvolá agresi, říká šéf dopravní policie
Dopravní nehoda. Ilustrační foto: Policie ČR
Čtvrtinu přestupků tvoří rychlá jízda, v řízení pod vlivem alkoholu dominují Jihomoravský a Středočeský kraj.
„Ostatní řidiči ho začnou vytrubovat, vyblikávat, riskovat tím, že začnou předjíždět v místě, kde je to nebezpečné.“
Aha? A proč těmto psychopatům vůbec řidičáky vydáváte?
Zkoušku z předpisů a jízdy co 10 let a bylo by vyřízeno…
Klíďo 4 roky, ŘP je výsada, ne samozřejmost.
Tady se bojím, že by se za tu dobu nestihlo vyzkoušet všechny.
Frantíku, mokrý hadr na hlavu. Hned!
To ano, popsaný zdržovač by nikdy ty jízdy neudělal a bylo by po problému.
Nebylo. Nerváci vytroubí někoho kdo se pokouší zaparkovat, odbočit, dát přednost na přechodu, objedou tramvaj zleva a ani nesundají nohu z plynu když míjí její čelo atd atd.
Naprosto s vámi souhlasím, v kom pár minut zdržení vyvolá agresi, nepatří za volant. Za předjíždění v nebezpečném místě je třeba sbírat řidičáky. Inspirujte se v Americe – ta výše pokut za sebemenší přestupek. Ono už je to tady tak, že ten kdo jede podle přikázané rychlosti, vyvolává v ostatních agresi.
JA nesuhlasim,Ked niekto nevie ist po ceste 1. triedy v lete po rovine aspon 80 km/h nech ostane doma
Když jsem byl naposledy u vás na Slovensku, tak pro některé silnice 1. třídy bylo 70 km/h kosmická rychlost vzhledem k tomu, jak nekvalitní máte povrch.
Protože u zkoušek nezjistíme psychopatii. Jen schopnost zařídit / složit zkoušku a předvést řízení. Psychologické vyšetření? K ničemu, v našich poměrech. Právě psychopatii umí zařídit úspěch u lékaře. Viz nebožáka, kterému by ublížilo sedění na pryčně na Pankráci, ovšem běhat, lyžovat v Alpách a jezdit na kole nevadí. Míní lékaři.
No, kolegové řidiči, musím přiznat, že jsem vámi silně znechucen… Pokusil jsem se vás v této diskuzi trošku vyprovokovat, to se mi asi povedlo. Těch 86% procent řidičů, kteří si ze Zákona o pohybu na SK nedělají zrovna těžkou hlavu zde asi taky pasuje… Takže doufám, že až zase kdokoliv z vás se rozhodne překračovat rychlost, že nebude psychicky totálně rozhozen, když mu můj automobil jedoucí na limitu povolené rychlosti okamžitě nezmizí z cesty po vyblikání a prohoukání… Sice už asi 15 let lepím na záď mých stejných vozů samolepku: NEBLIKEJ, NEHOUKEJ, TEMPOMAT dozadu nekouká… Ale z důvodu nestresování těch,… Číst vice »
A dáte ruku do ohně že jedete vždy na hranici zákonných limitů, tj. v obci v rozmezí od 45-50 km/h, mimo obec 85-90 km/h a na rychlostních komunikacích od 125-130km/h ??. Ono to by byl ideál a na takové řidiče skutečně nikdo nemá právo nadávat. Problematické je v tomto směru znění zákona, že každý musí přizpůsobit rychlost jízdy svým schopnostem…. Schopnosti některých řidičů/ek je totiž samy o sobě ze silničního provozu diskvalifikují a oni si to nechtějí přiznat, nemají ani snahu se zdokonalovat (dokonce jsou na to i speciální kurzy)…. Zbytek okolo nich se nervuje a trpí s nimi…. Hodně… Číst vice »
Ano, dám ruku do ohně na to, že když je 50, tak jedu 50 – 51 a podobně u dalších stupnů rychlostí. Tempomat to takto řídí. Pouze pod radary v působnosti města Říčany nastavuji 53 km/h, tedy skutečných 49 km/h…
Podobně jako vy jezdil i můj otec. Když předjížděl někoho, kdo jel 85, potřeboval několik kilometrů, jen aby náhodou nepřekročil 90. A během manévru sledoval tachometr. Vy jste na tom lépe. Máte tempomat.
A ti akční s telefonem u ucha končí ve vysoké rychlosti na stromě a proto se porážejí všechny stromy u silnic. za chvíli začneme bourat domy na křižovatkách, aby náhodou neohrožovaly ty rychlíky, kteří „pracují z auta“ a občas ani netuší, kam se řítí a v jaké rychlosti. Zákon je netrestá. Vůbec nezvažujete, že i začátečník je účastníkem provozu a že i na silnici se může ozvat porucha a nějak musíte někam dojet. Bydlím v místě, kde projedou tisíce aut denně a v rozmezí 45 – 50 km jede možná opravdu jen začátečník. Všichni se řítí. Je velký problém se… Číst vice »
S tou předností mě to nedávno fascinovalo při jízdě HK-Orlické hory. Po samotném HK jsem jel na kole a zastavení před přechodem kvůli čekajícímu chodci vyvolalo smyk dodávky za mnou. Z HK pak autem a několikerý zastavení před přechodem s chodci pokaždý to samý – dokud jsem opravdu nezastavil, nevěřili, že je pustím, a cestou přes přechod se div nezabili…
Obvykle se pohybuju po Brně a nepřijde mi, že by se tu řidiči chovali vůči chodcům správně, ale teda v Hradci a na I/11 východně od něj je to ještě o dost horší. :/
Klidně si jezděte na limitu povolené rychlosti, pokud vám to připadá přiměřené a bezpečné (a pokud to taky přiměřené a bezpečné je – ono velmi často není).
A pokud tím „nezmizením z cesty“ nemyslíte setrvalou jízdu v levém pruhu pod heslem „vždyť tady nikdo nemá co jezdit rychleji, tak co bych dělal vpravo“, tak je to taky v pořádku.
Nebuzerovat, neobtěžovat, dojet a nechat dojet!
Je-li v pravém pruhu volno, tak jedu v pravém pruhu. Není-li tam rozumně volno, tak si spěchálci za mnou jednoduše počkají, až tam volno bude. Tempomat blikání dálkovými světly nevidí a troubení neslyší…
Pokud v pravém pruhu není volno, je to buď předjíždění, nebo souběžná jízda, a obojí je v pořádku.
Samozřejmě ne stylem „dva kilometry přede mnou je v pravém další auto, tak co bych se zařazoval“.
Mě nevytáčí samotná pomalá jízda někoho, kdo je rád, že vůbec jede, ale bezohlednost, pokud je s tím spojená: souběžná jízda hluboko pod povolenym limitem (klasika kamiony na dálnicích, velmi často pozoruju zejména u Z a B jízdu pod 80 úplně vlevo na třípruhové Jižní spojce, například), neschopnost rozjet se na semaforu, vyjeti z vedlejší silnice před jediné auto široko daleko a následné zdržování… To je ta agresivita pomalých.
Nerozumím, co dělají kamiony v levém pruhu. Ve městě je to zakázané, a na dálnici také, pokud svým předjížděním omezují řidiče za sebou.
Ne že bych se jich zastával, ale i při velmi příznivých parametrech předjíždění* to trvá dost dlouho na to, že je i nikterak rychle jedoucí osobák dojede ještě během první půle předjíždění a nekonečně dlouhé sekundy na dokončení předjíždění musí počkat.
* např. soupravy po 18,75 m, rozdíl rychlostí 18 km/h = 5 m/s a 1s odstupy při 108 km/h = 30 m/s) to vychází na nutnost překonat 105 m souběžně, tedy jet souběžně 26 s. Plus k tomu nějaké sekundy na změnu pruhů
Pan Zlý žije pravděpodobně v jiném světě, jiné dimenzi. Minulý týden jsem jel trasu Náměšť nad Oslavou do Javorníka ve Slezsku. Do Mohelnice po dálnicích, pak po silnicích I. třídy. Zejména na D 46, v těch omezeních, kamiony v zákazech v pohodě vlevo, zběsilci za volantem snažící se dohnat za každou cenu zpoždění řítící se snad 150, opatrní zase pro jistotu tak šedesát. Těch dvě stě kilometrů ani jedna policejní hlídka, jediné auto působící svou přítomností preventivně. Zpět přes Svitavy, totéž. Nulová prevence, natož usměrňování dopravy. Až bude akce, samo sebou na měření rychlosti, budou se rojit jako včelky. Nevěřím… Číst vice »
No to je ženské přirození ten člověk. Tohle by neměl vůbec vypustit z pusy když zastává takovou pozici. Sám toho hodně najezdím například po 43 a tak dále, když to jde tak jezdím rychle a určitě přes limit. Každou chvíli se ale předemnou šourají dědci kteří mi lezou krkem a přesto dodržuji bezpečný odstup, díky tomu nevystrkuji auto do protisměru protože vidím dobře a prostě si jen zanadávám a počkám na bezpečné předjetí a to i když spěchám. Ještě nikdy sem nepřijel pozdě někam kde by to bylo tak důležité aby to stálo za lidské životy. Tohle omlouvání primitivních hovad… Číst vice »
Velice rozumný názor, palec nahoru!
Podobné je tomu s cyklisty (i když, ti samozřejmě můžou uhnou nebo jet slušně po cyklostezce). Asi nejlepší řešení je skutečně zavolat na 158 a říct, že někdo zdržuje provoz? 😀
Ne, nejlepší řešení je uvědomit si že sdílíte veřejný prostor s ostatními a podle toho se chovat. A to nejen za volantem.
Jet po cyklostezce samozřejmě můžou, pokud je taková alternativa k dispozici. Což ve většině komunikací není.
Rychlost má svá omezení a zákon je buď třeba dodržovat, nebo ho zrušit a ať si každý jede, jak umí a brzy bude řidičů polovina. Vyvraždí se mezi sebou. V Americe se překročení rychlosti trestá ze všech přestupků nejvíce. 40 000 Kč napoprvé, dvojnásobkem napodruhé a to včetně řízení na policii, pak se řidičák odebere a hurá znovu do autoškoly! Jenže tady je zákon pro legraci, řidiči chtějí jezdit podle svého aktuálního rozpoložení a potřeb (třeba zaspali) a ostatní účastníci provozu je nezajímají. A dopravní policie raději zaleze, než by se bavila s psychopaty, kterým vydala řidičák. Bohužel tohle chování… Číst vice »
Ano pane. Velmi trapné, bohužel z vaší strany. Byl jste někdy třeba ve Španělsku? Jak je možné, že tam se nejen rychlosti dodržují?
Protože jsou příkazy přirozeně . Minimum zhovadilosti a nesmyslů . Prave jsem se že Španělska vrátil a ani teď ve Francii nedodržují všichni . Sám tu jezdím o pět víc ale dodržují vesnice a sedmdesat na radary . Dodržují zde ale pravidla přirozenosti a logiky , proto je to tu s plynulosti v pohodě. Na parkovišti piat Avignon třeba dnes na stopce na výjezdu na hlavní zastaví dva z desíti takže to tak horké mění.
Takže 120 na dálnici ve Španělsku je přirozené a proto to všichni dodržují a u nás je 130 na dálnici nepřirozených a proto se nemusí dodržovat?
A to je hrdinství, co? Nezastavit na stopce.
Jak zní definice jízdy „bezdůvodně pomalé“? Jak zakročila policie když pšonci blokovali mezinárodní silnici z Hrádku nad Nisou do Německa?
Blbě, protože „kochám se“ nebo bezpečnější „spolujezdec něco sleduje“ je taky důvod.
To s tím pomalým řidičem je neuvěřitelný blábol. Asi jako že bezdůvodné nošení krátké sukně může způsobit znásilnění.
Není. Pokud vás pomalý řidič nerozčiluje, když někam spěcháte, tak to neznamená, že nerozčiluje ostatní…
A věřte, lidi jezdí rychle a riskují z většiny jenom proto, že pořad někam spěchají… Aneb uspěchaná doba…
Prostě člověk si musí vědomě říci, že těch většinou pár ušetřených minut za to spěchání a riskování nestojí…
Tak se má kritizovat ten uspěchaný mindset a vyzývat k vydání se na cestu co já vím o 10-15 minut dřív.
Pokud je řidič rozčileny, neměl by sedat za volant. Pokud je člověk schopen se diky někomu v provozu dostat do nepricetneho stavu, mel by odevzdat řidičák, protože není způsobily po zdravotní stránce. Spěch je největší nepřítel řidiče. Jedu dřív, jízdu si užívám, jsem v klidu, vzadu jsou děti…někdo do mě letí, v klidu ho pustím…elementární věci no.
Pokud není schopen řidič držet tempo s ostatnimi a tvoři se za ním kolona, tak musí buď přestat jezdit nebo se tomu přizpůsobit a pokud se za ním štosují auta, tak jim umožnit bezpečné předjetí např. sjetím mimo vozovku – sám jsem to tak s čerstvými papíry a autem s mizerným výkonem dělal.
Situace, kdy se někdo bojí, jede pomalu a protože nemá odhad, tak raději jede prostředkem silnice je na facku.
To je kravina, nepoletím do zatáček a za horizonty poslepu jen kvůli tomu, že tam ostatní jeden jak druhej jedou popaměti.
Necht každý jezdí tempem jaké mu vyhovuje. Ovšem ohleduplne a s nadhledem. Nikdy nevíš, jestli před tebou to pomalé auto neridi vyplasena dvacítka s týden starým řidičákem. V autoškole těch 30 hodin (pokud to nezmenili) jízd z tebe opravdu rutinera neudělá..
Vy asi budete jeden z těch, co v obci jedou 40, na devadesátce 70 a na dálnici 100, zato v levém pruhu. V tomhle má naopak plk. Zlý pravdu, jen by mě zajímalo, kolik pokut za pomalou jízdu policie rozdala, na to už se ho pan redaktor nějak zapomněl zeptat.
Pokud má být provoz bezpečný, musí být plynulý! Zlatá slova!!!!! Schválně se někdy postavte ke kruháči a dívejte se… 8 z 10 řidičů ho projíždí, jako když bába leze do rybníka! Posledních 10 metrů zuřivě brzdí až do zastavení, pak se teprve rozhlížejí, a to s oblibou nejdřív doprava (!). Pokud náhodou nic nejede (byť třeba z úplně opačné strany), začnou hledat šaltrpáku…. Kdybych měl tu pravomoc, dal bych plynulý průjezd kruháku (nebo rondelu, jak říkají na Moravě) jako nutnou podmínku řidičáku! To by se to na silnicích propucovalo…..!
Sám důkladně brzdím před kruháčem od té doby, co jsem jednou při svižnějším najíždění málem sejmul motorkáře.
Sice na mě najednou bafnul, protože to klopil a jel dost rychle, ale já jsem se měl líp rozhlídnout.
Položte si otázku: je důležitější se dostat do cíle nebo je důležitější cestu projet rychle?
Pan Zlý je zřejmě v mnoha ohledech typický český řidič. Nedokážu si představit, že pak dokáže vychovat řidiče tak, aby se chovali jako na Západě (tedy klidná jízda bez agrese).
V česku je potřeba min. 3x tolik dopravních hlídek a hlavně pokuty na úrovni 20-30 000 Kč za rychlost. Jinak to prostě nejde.
Rychlost vyšší než povolená nehody nezpůsobuje. Zejména mimo obce.
Rychlost vyšší než přiměřená rozhodně závažné nehody způsobuje. A aby i ostatní mohli počítat s nějakou přiměřeností (pro někoho 70, pro někoho 250), tak od toho máme rychlostní limity…
Jenže nepřiměřená rychlost se nepokutuje, dokud nezpůsobí nehodu, a to už je trochu pozdě. Pokutuje se rychlost vyšší než nějaké úředně nařízené číslo, naprosto bez ohledu na to, zda byla či nebyla přiměřená nebo zda to číslo dává či nedává smysl. Což způsobuje problémy samo o sobě, protože řidič (mimo vyhodnocování přiměřenosti rychlosti) musí ještě hlídat její soulad s nařízeným limitem. Překročení povolené rychlosti samo o sobě, tedy pokud není spojeno s porušením jiného ustanovení, mimo obec prakticky není způsobilé zavinit nehodu. Výjimkou je možná předvídatelnost cizí rychlosti, která je ovšem v podstatě k ničemu. Ale halt se to dobře… Číst vice »
Jo, principiálně by to tak šlo, ale každý a podotýkám v různých vozidlech a na různých silnicích má tu přiměřenou rychlost různou… Proto se obecně stanovil limit daný zkušeností a tak, aby ve většině případů vyhovoval.
Pranýřovat tento limit (nařízené číslo) mi proto přijde trochu zjednodušené.
Anebo chcete, aby na silnicích přibyly další značky? Na rovném úseku silnice první třídy 110, před zatáčkou 50 a tak pořád dokola… Aneb není těch značek na silnicích málo?
Zatáčku vidím a vesměs si volím svou rychlost. Dovolím si tvrdit, že většinu zatáček nejde projet 50/90, rozhodně ne na silnicích třetích tříd.
Šmárja, proč značky? Ty přece nic neřeší, každy řidič a každé vozidlo má (v každém počasí) přiměřenou rychlost jinde. Fakt potřebujete ke všemu, co děláte, foršrift?
Limit nikdo nestanovoval podle zkušenosti (a i kdyby, byla by to zkušenost půl století stará), limit se stanovil od stolu, a na bezpečnost jízdy (OK, mimo obec) nemá vliv.
Mě prostě auto nemá co „lítat“ 80″ pod okny domu….jr to i o určitém pocitu z domova. Když je člověk na vesnici, tak by rád aspoň nějakou tu výhodu kterou to má nést. Jestli společnost pitřebuje jezdit a natolik spěchá, ať zaplatí obchvat..Ovšem tímto tempem u nás tak za 100 let…. A to tempo….bude hůř, peníze docházejí, uvidíte všichni za rok….
A to mi vysvětlete: proč tedy je povolená rychlost stanovena ve všech zemích Evropy (s malou výjimkou na části dálnic v Německu). Proč to nikde nenechávají na přiměřenosti?
Současné rychlostní limity byly zavedeny za ropné krize, jako opatření k úspoře paliva. Od té doby se na ně podstatně nesahalo; u nás vlastně jen plus dvacet na dálnici a mínus deset v obci. Přitom je to už přes půl století, technika je úplně někde jinde… ale devadesát na okresce je pořád posvátné. Ovšem lidičkám, kteří na všechno potřebují foršrift, fízla a flastr (a hlavně pocit vlastní nadřazenosti) se to špatně vysvětluje. Proč si myslíte, že je ta slavná „povolená rychlost“ s přehledem nejporušovanější pravidlo silničního provozu? Inu proto, že je zbytečná a obtěžující… takové pravidlo si prostě lidé neinternalizují… Číst vice »
Můžete nám sdělit značku svého auta a kolik jste za něj zaplatil? Asi to celé spočívá v tom. A možná i v tom, kolik je řidiči let. Kombinace nedozrále osobnosti s drahým bourákem je na silnici vražedná. Bohužel často pro ostatní účastníky provozu.
Překročení rychlosti v obci má VŽDY negativní efekty – vyšší hluk, emise, subjektivní pocit nebezpečí, pro okolní obyvatele. Když nám kolem domu projede plně naložený kamion 60 km/h, tak se třese dům. Že je to přehledný úsek a zvládl by zabrzdit mě fakt nezajímá.
Jo, v obci s Vámi budu naprosto souhlasit.
Pokutovat se má rychlost naměřená, ne přiměřená (tu může mít někdo ve své hlavince 250).
Rychlostní limity v podobě, kterou známe, mají kořeny v období ropné krize. Měly jediný cíl – snížit spotřebu.
Báchorky tady koukám jedou ve velkém.
Nastudujte si historii….
Přiměřená a povolená rychlost jsou dvě různé věci.
Však o tom píši…
Ano, ale řidič z nějakého důvodu musí dodržovat obě. Přiměřenou, aby se nezabil a nezabil někoho jiného. Povolenou, protože tak kdysi kdosi rozhodl, a aby bylo co měřit.
Přitom prakticky neexistuje nehoda, kterou by způsobilo JEN nedodržení povolené rychlosti, bez porušení nějakého dalšího pravidla.
Ty rychlostní limity jsou prostě „pravidla hry“ a ne námět k improvizaci (rozuměj: k posunům nahoru). Mnozí nedodržují ani tu relativní přimeřenost. Nechápu blby co aby mohli překročit limityrychlosti, tak předjíždějí na plné…přefjíždějí ty co to dodržují….a rodící manželka tam opravdu vedle něj zpravidla nesedí
Ovšem úplně zbytečná „pravidla hry“. Dobrá jen k odpoutávání pozornosti, k vykazování počtů „dopadených přestupců“ a k plnění kasy daní z rychlosti.
Pan Martin Verner je vystudovanej dopravní psycholog s třicetiletou praxí a 60 impaktovanými výzkumnými publikacemi v oboru, takže tomu prostě rozumí nejlíp.
Nebo že by ne?
Aha, takže další šikana a potřeba plnit státní kasu co? Jak jinak si vysvětlit že třeba zatímco v Maďarsku za překročení rychlosti do 15 km/h nehrozí vůbec nic, tak u nás se z toho stává téměř zločin hodný ukamenování? Proč mají třeba v Rakousku nebo Německu mimo obec 100? Aha, to by jim tam měli balíkové jít vysvětlit, že to je moc nebezpečné. Mimochodem se tam běžně jezdí 110 až 120 v úsecích kde to jde a není tam nic nebezpečného. O plných čarách jako u nás tam toho moc neslyšeli. Před 14 dny jsem jel v Rakousku cca 200… Číst vice »
Jak si to vysvětlit? Naprosto jednoduše:
– V Maďarsku vládne populista.
– Protože na to v tom Rakousku a Německu mají stavební normy.
– Běžně tam 120 jezdí jen lidé jako vy.
– Jedna sklenička má dopad na pozornost stejnou jako 4 hodiny řízení v kuse.
– Ale mají.
– Že nechápete čim se liší telefon od cigarety, je jen váš problém.
– Pohádky ovčí babičky na konec.
Mě by zajímalo, proč pořád naprostá většina lidí chce zvyšovat pokuty? Nic to nevyřeší, pokud tresty nepřichází. Klidně to může zůstat tak, jak to je dnes, ale za přestupek musí přijít trest.
Myslíte za příliš nízkou rychlost? Souhlasím. Je mnohem nebezpečnější jet na rovné silnici 1.třídy 70 km/h než 110 km/h.
Škoda že se ve svaté válce proti přestupkům účastníků provozu úplně opomíjejí (hrubě zanedbávané) povinnosti správců komunikací. A zrovna tam mají DI PČR obrovské hroudy másla na hlavě..
Dobrá poznámka, trochu ji rozvinu do jiného směru. Třeba v Německu se snaží, aby silnice řidiči „pomáhala“ a „odpouštěla“ mu drobná pochybení. Pokud se na tom pracuje, dokáže to často „divy“.
Napadají mě třeba u nás často neoznačené i docela prudké zatáčky na silnicích třetích tříd… Chybějící vodorovné značení, ponechané nepřehledné horizonty, chybějící značky upozorňující na rozestup na dálnici atd.
Nebo např. povinnost očistit vozidlo. Nepřestane mě fascinovat, jak v centru města (Brno) tahají náklaďáky bláto po silnici. Přitom je to otázka dvou trysek na kola.
Pokud vím, má řidič přizpůsobit styl jízdy svým schopnostem, stavem vozovky, stavu vozidla a přepravovanému nákladu. Takže důvodu pro pomalejší jízdu se najde spousta. Pokud řidič nemá schopnosti řídit vozidlo (zdravotní), neměl by vlastnit ani ŘP…
To leda pokud je nemá trvale.
Nemoc se lidem nevyhýbá…
Já jsem vyloženě sváteční řidič a snažím se jezdit jak nejlíp umím, defenzivně, ale zároveň nepřekážet, pouštět ostatní a tak… Zpravidla se snažím udržovat rychlost takovou, jaká je maximální povolená, a ještě o 10% vyšší. Například v obci 55 km/h, mimo kolem 100, na dálnici kolem 140. Někde jsem totiž slyšel, že tachometry plošně přeměřují a když ukazuje 55, jedu ve skutečnosti 50. Daleko častěji bývám předjížděn, než předjíždím, a daleko častěji je kolonka aut za mnou, než přede mnou. Někde tady bude jádro pudla, proč na našich silnicích je mentalita nedodržování a nebezpečnosti. Řidiči prostě příliš často spěchají. Porušování… Číst vice »
Já nejsem sváteční řidič, za posledních třicet let to odhaduji na 1,2 mil. km a potvrzuji. Jezdím striktně na rychlostních limitech + 5 km, což je u mého vozu +1 km skutečný. Zásadně používám tempomat. A kdybyste viděli, co jsou schopni řidiči za mnou páchat včetně toho, že na mé oblíbené silnici I/6 z Karlových Varů ku Praze jsem jednoznačně po kamiónech nejpomalejší vozidlo a co dovedou dělat řidiči autobusů, kterým to ve stoupacích pruzích víc jak 90 nejede a jinde mají na předjetí stokilometrovou rychlostí málo místa, to snad ani nebudu popisovat… A je úplně jedno, jde – li… Číst vice »
Myslím si, že je na to potřeba se podívat globálněji a zeptat pana ředitele, co policie dělá proto, aby byla dostavěna D6 v celé délce….
Jenže dálnice v tomhle není všespásná, ba naopak. Tam totiž jezdí jiní šíbři. Přestože oni porušují zákon (max rychlost), vy nesmíte proušovat zákon tím, že je nenecháte předjíždět, což vás ve finále nutí často přejíždět do pravého pruhu a měnit rychlost v mezi 90 km/h (za kamionem) a 135 km/h (při předjíždění), což je neekologické, neekonomické a navíc nepříjemné.
Statistika mluví jasně. Dálnice je nejbezpečnější komunikace. Nopak silnice typu I/6 je ta nejnebezpečnější z důvodu možnosti čelního střetu.
Doporučoval bych zajít na školení bezpečné jízdy. Použití tempomatu na silnici první třídy je vysloveně nebezpečné. Pokušíte se aplikovat styl z řízení lokomotivy na osobní vozidlo a to opradvu není dobré.
A to jako proč? Jedu na rychlostním limitu na dané komunikaci, tedy rychlostí maximálně přiměřenou. Nevidím sebemenší důvod, proč bych měl povolenou rychlost překračovat a současně není sebemenší důvod jet pomaleji. Nepotřebuji neustále brzdit a opět se rozjíždět, jedu maximálně plynule, i proto mi na předchozím autě vydržely přední destičky 300 000 km. A nemá to vliv na cestovní rychlost…
Evidentně neznáte rozdíl mezi povolenou a přiměřenou rychlostí, což jsou dvě NAPROSTO nesouvisející hodnoty.
Tempomat používáte nebezpečným způsobem. Osobně myslím, že byste si měl znalosti doplnit nebo odevzdat řidičský průkaz.
Takto jste nebezpečný svému okolí.
Dle mého názoru jezdíte se silničním vozidlem jako s lokomotivou, což ok rozhodně není.
Ta vaše tempomatová limitní rychlost může být v daném čase a místě naprosto nepřiměřená. A až se po způsobení dopravní nehody budete vymlouvat, že jste přece jel pod povoleným maximem (a starala se vám o to mašina), bude vám to houby platné.
ad 666 a Martin Verner: No, tak si vezměte pěkně paragrafové znění Zákona o provozu na SK a vysvětlete mi, co proti rychlíkářům porušuji. Musím přiznat, že jste mě hodně překvapili, protože na znalosti Zákonů si opravdu zakládám. Pokud musím něco porušit, rád vím, co vlastně porušuji. A rozhodně to není Zákon o provozu na silničních komunikacích…
To, co se vám snažíme vysvětlit, je, že bezpečná jízda a jízda podle povolené rychlosti jsou zásadně rozdílné pojmy,. V řeči paragrafů – dodržování povolené rychlosti z vás nikdy nesejme odpovědnost za porušení § 18, odst. 1 ZoSP, kterého se klidně můžete dopustit i „dvcítkou na devadesátce“. Nikdo a nic nezaručí, že povolená rychlost je bezpečná, a současně neplatí, že vyšší než povolená rychlost je nutně nebezpečná – takže celý ten koncept „povolené rychlosti“ mimo obce prostě nedává smysl.
Ale já zde mluvil o úsecích, kde je 90 km/h zcela přiměřených, nebavíme se o tom, že na tempomat v devadesáti projíždím serpentýny, které snesou dvacet. Točíte to úplně jinam, pravděpodobně proto, že prostě musíte diskuzně vyhrát?
Naprosto jasně a stručně. Žádná silnice první třídy v ČR, která ma dva pruhy, není vhodná pro užití tempomatu. Tempomat nelze používat jako ARR u lokomotivy.
Ale jo, jsou, třeba I/11 mezi Hradcem Králové a Orlickýma horama. Nicméně i s tempomatem je nutný neustále sledovat situaci před sebou, protože brzdení 90 → 0 může přijít naprosto kdykoliv.
A o tom, že 90 je přiměřených jste rozhodl vy
Pak vás budou předjíždět v zatáčce a stěžovat si, že zvyšujete rychlost (kvůli tomu, že zatáčka skončila a je rovinka).
A věříte tomu, že i přesně to se stalo? V takovém případě samozřejně netrvám na svém právu a přibrzdím a pustím ho. Jednu nehodu jsem měl, zaviněnou, nemusím si to zopakovat…
Jinak na silnici I/6 mezi Karlovými Vary a nájezdem na D6 u Krušovic v místech s povolenou devadesátkou neexistuje zatáčka, která by v devadesáti nešla projet a to platí i pro úsek Karlovy Vary – Olšova Vrata.
Základní problém u nás je, že téměř chybí policisté v provozu. V „policejním státě“ USA jsou úplně na každém rohu a všímají si velmi pozorně chování řidičů a zastavují za sebemenší náznak přestupku.
U nás kvůli špatně nastavenému systému, zákonům a byrokracii tak akorát hlídají za bukem dodržování rychlosti. Přitom by to chtělo třeba aktivně vynucovat dodržování bezpečných rozestupů, protože těch pitomců co se ve 130 km/h lepí ostatním na kufr stále nějak neubývá.
Tomu, že by byl všude policajt moc nefandím, ale s tím druhým, že by to chtělo řešit i jiný věci než max rychlost na konci obce, souhlasím.
No americkému příkladu také nefandím. Přeci jen nechci opět zažít lustrování na každém rohu jen proto, že je policistů mnoho a nemají do čeho píchnout.
Ale mě se tam svým způsobem líbilo, že si tam řidič nikde nemohl být jistý, že se někde za ním nevynoří, nebo ho nepřekvapí někde za zatáčkou. Podle toho se tam řidiči chovají. U nás je preventivní role PČR na silnicích minimální, bohužel.
Tak ono asi nebylo myšleno, že je potřeba policajt za každým bukem, ale aby ti policajti co máme šli po nebezpečném chování, ne jen po drobnějších a pohodlných přestupcích.
Holt se policii podařilo několika restrukturalizacemi dostat do totálně pasivního stavu bez snahy situaci napravit. A pro řidiče bez skrupulí není nikdo, kdo by je trochu srovnal.
Přemýšlím, kdy jsem byl naposledy zastaven policistou. Bude to v roce 2013, přetlačil mě klesání přes tempomat, já si toho nevšiml a bylo tam 62 km/h a tři stovky pokuty. Od té doby jsem mohl ujet cca 300 tisíc km. Takto opravdu prevence nefunguje, byť já se snažím být slušným řidičem nepřekračujícím rychlostní limity.
Je zajímavé, že železnice problém s dodržováním rychlostních limitů nemá (M.L. považujme za výjimku nemající s klasickými limity nic společného) a přitom nepotkáte v republice kamión, který by nepřekračoval rychlostní limit.
Byl bych v klidu. V silničních vozidlech bude také brzy černá skříňka.
Na železnici je i vzhledem ke psychlogické struktuře jedinců agresivita v naprosté většině pasivní.
A to mi tedy vysvětlete, jak je možné, že strojvedoucí se na silnici chovají jako naprostá většina ostatních řidičů, kterým rychlostní limity moc neříkají???
Já se bavím o situaci na železnici…
Ale z příspěvků strojvedoucích jsem pochopil, že bezmozci, kteří vjíždí na přejezdy ve výstraze, překračují rychlost….atd., jsou ti ostaní řidiči. Ne oni.
To může být pravda. Nicméně pro strojvedoucí, kteří mě někdy vezli v autě je zcela normální, že na silnici překračují rychlost…
Jak jsem napsal výše. Bavili jsme se o pasivní agresivitě na železnici..
Kdy jste byl v USA a v jakém státě? Moje první kilometry tam byla cca před 7 lety. Limit byl 65 mph, jel jsem 65 a byl jsem ze všech nejpomalejší. Předjížděly mě kamiony cca o 10 až 20 mph rychlejší.. Po deseti kilometrech jsem zrychlil na tempo ostatních, protože jet tam dle limitu mi přišlo nebezpečné. Najezdil jsem tam od té doby tisíce kilometrů. Především na východě jsou policejní hlídky na silnicích časté asi jako v ČR, nikdo mě tam nikdy nestavil a rychlost tam opravdu nikdo nedodržuje. Amíci v celku moc dobře řídit neumí.. V ČR se na… Číst vice »
Bezdůvodně pomalá jízda je pro část řidičů 50 v obci, 90 mimo a 130 na dálnici. Co s nimi? Nevím. Naproti tomu souhlasím s tím, že konstantních 65 vidím stejně často. Před obcí je za mnou kilometr, na konci obce mi šťouchá do kufru a gestikuluje, a po 500 m za koncem obce je opět daleko za mnou, a tak furt…
Kdyz si jedu plus mínus 50 nebo 90 tak nejlepší jsou ti co musí za každou cenu předjet a potom za půl kilometru někam odboci, pak si říkám kolik ušetřil času tak 5 vteřin.
To je prostě psychologie. Mám auto před sebou, musím ho předjet (prostě závodnický syndrom). Pomáhá na to například tempomat.
Tohle člověk zažívá na kole tak často, až nad tím přestává kroutit hlavou. 🙂
Vůbec nechápu lidi, co jedou v obci i mimo obec konstatních 65 km/h. Obvykle levými koly na středové čáře, na silnicích bez čáry uprostřed, protože v jejich světě pomatenců se zřejmě předjíždět nesmí. Policie tohle absolutně neřeší, přitom jsem nejednou zažil, jak dojel vláček aut vedený plazičem k hlídce s radarem. Kupodivu policisty vůbec nezajímalo, proč to první auto jede tak pomalu, přitom museli vidět, že první vůz jede bezdůvodně pomalu a brzdí tím provoz. (Jasně, že když to první auto je veterán nebo dýchavičná felda, tak se nízké rychlosti nedá divit, ale takhle jezdí i lidé s téměř novými… Číst vice »
Samozřejmě souhlasím, ale já to chápu jako problém nedostatečného oddělení místních a dálkových komunikací u nás, respektive často neexistence jednoho nebo druhého. Když jedu místně, absolutně nemám problém počkat, až svou práci udělá popelářský vůz třeba, nechám vycouvat náklaďák ze stavby zpět na cestu apd. Pokud někam jedu dálkově, tohle při své cestě vůbec nechci potkat. V Německu se mi toto nestává, tam jedu, až mi to občas přijde, že snad tam města a vesnice snad ani nejsou, tady jsme pořád v zemi krále klacka a ideál je projíždět těch x kilometrů okresky, která sice kdysi byla pěknouj dálkovou cestou,… Číst vice »
Vy děláte, jako by to byl každý druhý. Tak to rozhodně není, jsou to výjimky, byť nerozporuji, že jsou. Za mnohem horší nešvar považuji jízdu prostředním pruhem a nezajíždění do pravého, což generuje podjíždění pravým pruhem. Onehdá jsem zase jel na mé oblíbené D1 od 5 na 15. km, v pravém pruhu 135 km/h tempomatových. V prostředním pruhu auto při rychlosti cca 100 km/h a za mnou policisté, kteří jeli stejně jako já. Chvíli jsem přemýšlel, že ho předjedu zleva, ale pak jsem si řekl, že jedu 2 km v pravém, ještě další 2 km v něm pojedu, tak k… Číst vice »
Já třeba jezdím na dálnicích i pruhy pro pomalá vozidla, pokud se z nich dá v celé délce legálně vyjet doleva a jedu pod skutečných 130.
Já tam klidně jezdím i při 130 km/h, pokud to tedy technický stav umožňuje. Ale stav D1 se přece jen výrazně zlepšil. Prostě vpravo, ostatní pruhy mimo obec pouze pro předjíždění a nebo při souběžné jízdě.
Máme nejtvrdší zákony ohledně alkoholu za volantem v celé Evropě, ale pojďme je ještě přtvrdit. Za 0.1 promile v krvi je v Česku až 20 000 pokuta a zákaz řízení na rok. No a ve zbytku západní Evropy je toto zcela bez postihu. Přitvrdit tresty? Tak 2 roky zákaz a 40 000 pokuta, nebo zabavení auta? Co vám přijde jako adekvátní trest za něco co je v Evropě běžné?
Ono je to stejné s max rychlosti. U nás kdo jede na dálnici 150 je pirát. Přejede čáru do reichu a v pohodě, bezpečnější provoz jak u nás s omezením.
Jo cyklista nesmí na cyklostezku s 0.1 promile 🙂
To že se vůbec mluví o pomalém řidiči, který způsobuje komplikace jenom ukazuje, jak společnost i policie neví, co s agresí na silnicích dělat. Ten pomalý řidič je pak jen hromosvodem, rozhodně ne příčinou. Vlastně se mi moc nelíbí, že policie sama zanáší podobné argumenty do veřejné debaty – jakkoli jsou pro mě také často pomalu jedoucí automobily frustrující.
Ve Švýcarsku je míra asertivity taková, že i kdyby se to auto na silnici zastavilo, všichni se zastaví za ním a nikdo ani necekne, ani nezatroubí. Chvíli mi trvalo si na to zvyknout a chovat se podobně, ale nakonec je to hrozně úlevný, na těch silnicích se cítíte bezpečně a mnohem víc v klidu.
No a v Norsku ked takyto vodic (obvykle karavanista alebo dochodca) za sebou nazbiera kolonu, skor ci neskor uhne niekam do autobusovej zastavky alebo odpocivadla necha ju prejst. A pocita sa s tym, takze sa mu ziadny nedockavy Buzz Raketak nelepi meter za kufor a nepredbieha ho cez plnu do zakruty. Obycajna elementarna ohladuplnost. Len u nas si blbon vlecuci sa na devatdesiatke sedemdesiat mysli, ze on je ten jediny slusny a beee-zpecny, a vsetci ostatni v tej kilometer dlhej kolone za nim su pirati…
z kontextu je jasné kam směřujete, ale asertivita s tím nemá co společného.
Také bych úplně nepoužil slovo asertivita, spíše něco ve smyslu většího nadhledu a klidu. I to může mít svou „příčinu“: v alpských zemích každý jede více méně stejně jako ostatní, tzn. akorát na limitu, bez ohledu, zda kormidluje bávo nebo Fábii (nákupní košík za pár platů, jako druhé auto v rodině). Nepracuje tam tolik ego řidiče. Nikdo není frustrovaný z rozbitých silnic. No a „dohled“ je tam skoro neviditelný, ale jsou tam a jsou na účelných místech (tj. ne ve smyslu rychlostních či jiných účelových pastí…ostatně nedávno jsem do jedné krásně spadnul, už jsem chtěl uznat genialitu příslušníka PČR, ale… Číst vice »
Ono je to jedno s druhým. Auto se stalo běžnou denní součást života a za volantem sedíme de facto všichni v různém věkovém rozmezí. Každý má tudíž jiný styl jízdy a samozřejmě věkem ty reakce jsou pomalejší a proto jsou starší řídici trochu opatrnější což v mladém řídici může vyvolat pocit nadřazenosti. Dále tomu přispívá i stav infrastruktury, rozbité silnice, absence obchvatu sídel, dálnice končící v polích….. Je toho mnoho ale asi fakt na dlouhou debatu.
Hlavně když na (nějakou) silnici můžou cyklisti, kteří rozhodně nejedou ani 40, proč by nemohla nějaká rachotina jedoucí 70?
No, nejen na dálnici. V Blance občas potkám malý metařský vůz s maximálkou 40 km/h. Pokud je v tunelu 70, způsobuje docela solidní chaos. Ten je tedy způsobený ne úplně ohleduplným předjížděním, ale jádrem problému je jízda 40 na 70.
To padá na řízení provozu, když tam pošlou smetáka, měla tam být 50.
Ono je taky možný, že když tam pošlou smetáka, tak proměnnými značkami na vjezdu nastaví těch 50 — ale spěchači to zignorují a dál jedou 70.
V Blance? Pod radarama? Jen velmi výjimečně.
Jezdíte nějakou jinou Blankou? 70 nikdo nepřekračuje, ale 50 je zhusta ignorována.
Dneska jsem jel Blankou přes den a se svými 55 km/h tacho (což je v reálu do limitu) mi přišlo, že většina aut je pomalejší. A rozhodně si nikdo netroufnul jet přes 60.
Pomalý řidič může vyvolat komplikaci, ale v žádném případě nesmí vyvolat agresi. Pokud vyvolá agresi, není to problém pomalého řidiče.
A ta poslední věta…Český řidič si sám sobě omlouvá vlastní porušení pravidel, ale nesnese, když někdo jiný porušuje pravidla na něm.
Pokud pomalý řidič úmyslně zabraňuje jeho předjetí (klasicky výjezdy na/za čáru když dám blinkr doleva, zrychlování a následně zpomalování), tak to u mně trochu vnitřní agrese vzbudí.
Jednou jsem se za takovým týpkem táhl 20 km až jsem raději zastavil na benzince a dal si kávu na uklidnění. Jel 40 všude, při mém blinkru na předjetí zrychlil a vyjel za čáru. A očividně jej to hodně bavilo.
A nevyprovokoval jste ho něčím? Já se potkávám s pomalými řidiči, ale tak nějak si nevybavuji, že by mi někdy bylo bráněno v předjetí. To jsem se spíše potkal s řidiči, kteří jeli 70 pořád, takže já ho před obcí předjel a on mi to v obci vrátil. Říkal jsem tomu syndrom „Lojza Aviatik“, protože to začasto byly právě Avie. Ale ty už se rozpadly…
Je to tady známá firma. Týpek se tím celkem baví, prostě dělá kolonu a nenechá se předjet.
Tady ti 60-70 furt jsou nejlepší. Mimo dědinu se blbě předjíždějí a v dědině se lepí na nárazník.
Tak on by ji možná nevyvolával, kdyby za to byl pokutován, jako ti, co jedou rychle. Ale u nás se můžete plazit 30 na devadesátce a nic se vám nestane…
No a? Maximální rychlost znamená, že se smí jet maximálně 90, a ne že všichni mají jet přesně 90 (a nebo 110, jak je v Česku nepsaným zvykem…)
Traktory taky jezdí pomalu a normálně to všichni objedou.
Pokutován za to že přizpůsobil rychlost svým možnostem a schopnostem? To těžko. Sice to může být otravné, ale není to nezákonné.
Pokutovat za to, že bránil předjetí. Nedržel se co nejblíže vpravo.
O bránění předjetí nikdo nemluvil a to spadá do kategorie agresivita, čili ne nějaký „prostě pomalý řidič“.
Neumožnit bezpečné předjetí může být klasifikováno snad i jako trestný čin!
Umožnit a bránit jsou dost různé věci.
To dost hrotíte, předpokládám, že máte pocit, že měl někam uhnout, což není ten případ co popisujete. Jak píše D J, umožnit předjetí a bránit předjetí jsou úplně jiné věci.
A když tenhle „řidič“ po předjetí problikává a rozhazuje rukama, není náhodou sám agresivní? Denně vidím, že takový mistr volantu dovede kolonu rychlostí 60 km/hod. k semaforu pro kyvadlový provoz, kde zdáli je vidět zelená, ale on ani tehdy nezrychlí, všechny zdržuje a pak jako jediný projede na červenou. Já už bych jim bral řidičaky jen za úhel nastavení sedačky.
Opravdu to vidíte denně?
Nesouvisí ty krajské statistiky tak trochu s počty obyvatel, počty aut, hustotou provozu a aktivitou policie?
To by Středočeský musel vyhrát ve všech kategoriích kromě aktivity Policie.
No ten odstavec o pomalém řidiči mě dostal. Jakkoliv to je v provozu komplikace, nepřipadá mi že by to byl „typický problém“ našeho provozu. Problém z hlediska bezpečnosti není přímo ta pomalost, ale právě ta nezvládaná agresivita u které nám policie s krčením ramen potvrdí, že jaksi je. Žádná snaha jít zrovna po tomto – no ono to nejde měřit jako 58 km/h ve městě. Zrovna agresivní jedinci by potřebovali značně zkrotit a obnovit sebeovládání.
Těch 58 ve městě je příklad agresivity? A jak to zkrotit? Zavřít za to namísto těch fetek s 10 zákazy řízení 😋.
Má cenu na to reagovat? Nemá.
Ono pokud někdo jede na 90ce 60, tak je to prostě překážka plynulého provozu. Co se týče agrese, tak každý jí v sobě nějakou máme. Někdo větší, někdo menší. Jsme lidé a je hloupé tu hlásat, jak vy byste nikdy nevypěnil z někoho, kdo vás bezdůvodně zdržuje. Oba nešvary tu prostě jsou a je potřeba s tím počítat. Za mě u pomalých řidičů se ptát, jestli ten řidič na to vůbec má, aby zvládal řídit auto. Řidičák není něco, na co má právo každý. Ten by měl mit jen ten, kdo to auto zvládne a zvládne sledovat i provoz kolem… Číst vice »
Jet 60 na 90 může taky znamenat těžký náklad, traktor, hrnec s teplým gulášem, tchýni s migrénou, jiné než vaše vyhodnocení sjízdnosti silnice… milion důvodů. Nikde není řečeno, že řidič smí jezdit jen nejvyšší povolenou rychlostí nebo pět km/h pod ni, to by taky byl nesmysl. Zakázána je bezdůvodně pomalá jízda (a tenhle zákaz nelze vynutit, leda by bylo z okolností naprosto zřejmé, že jde o šikanu okolí, třeba u protestů).
Hrnec s teplým gulášem nemá v autě co dělat. A auto s takto nebezpečným nákladem nemá na silnici co dělat a týpek, co ho do auta vzal, by asi radši neměl mít řidičák. Lidi z BOZP by asi koukali, když by to viděli…
A dorty se vozit v autech smí? 🤔 Nebezpečný to není, ale musíte s tím ještě opatrněji než s tím gulášem.
BTW ještě že to o tom nesmění vozit guláš neví jídelny nebo třeba tihle: https://twitter.com/SmatanaLubo/status/1411337570064216064
To je možné, ale nemělo by to vést k emotivním reakcím bez kontroly – základ průšvihu. Já chápu že někdy někdo může vypěnit, ale nesmí to být standard a mělo by to mít jaksi vyšší hranici spuštění než „základní stand-by nasranost na všechny kolem“. Teď máme pod okny vypnutý semafor a kolonu a jak často se „přetrubuje“, pískají gumy, řve? 1000x za den? Absurdní divadlo to je, se na to chvíli dívat z okna. Pak je třeba zácpa u školy, nějakých 6 aut se vzájemně blokujících a všem kolem zpříjemňují ráno nepopsatelně sprostým řevem jeden na druhého. To by policie… Číst vice »
A viděl jste někdy někoho, že jej policisté zastavili za pomalou jízdu? Ne. To je taky problém.