Automobilový průmysl Automobily Elektromobilita

Hyundai začal v Nošovicích s výrobou upraveného elektromobilu Kona Electric

Hyundai Kona Electric sjíždí z výrobní linky v Nošovicích. Foto: HMMC
Hyundai Kona Electric sjíždí z výrobní linky v Nošovicích. Foto: HMMC
Výroba běží na stejné lince s auty se spalovacím motorem.

Půl roku po zavedení jeho výroby v Nošovicích začala automobilka Hyundai Motor Mancufacturing Czech se sériovou produkcí modernizované podoby vozu Kona Electric.

Výrobu nové verze oznámila firma v tiskové zprávě. Hyundai po modernizaci nabízí vůz například se silnějším elektromotorem o výkonu 150 kW a sadou baterií o kapacitě 64 kWh, což umožňuje dlouhý dojezd až 484 km. Kona je první čistě elektrické auto, které se v Česku sériově vyrábí.

„Kona Electric pro nás byla velká výzva. Na výrobu byly několik měsíců připravovány všechny výrobní provozy v závodě HMMC. Výroba elektromobilu probíhá na stejné lince, na které vznikají všechny verze modelů se spalovacími motory,“ řekl Miroslav Jasiok, vedoucí subdivize Výroby. Výroba elektromobilu si vyžádala například úpravy montážní linky, která byla prodloužena o 15 metrů kvůli montáži baterie.

Nošovická automobilka navíc pokračuje v přípravách na další modelové novinky. V blízké době začne z linek sjíždět inovovaný ostrý vůz Hyundai i30 N. Od října běží v HMMC sériová výroba zcela nového modelu Hyundai Tucson. Ukončena už byla výroba loučící se generace Tucsonu – za pět let bylo v Nošovicích vyrobeno zhruba 1,18 milionu kusů této modelové řady. Na jaře se navíc dočkala modernizace kompletní modelová řada i30 včetně sportovněji laděné verze N Line. Novinky se tak dotýkají kompletního portfolia vozů vyráběných v HMMC.

Elektromobilů Hyundai Kona Electric se od roku 2018 prodalo na evropském trhu přes 53 000. Nejvíce jich zamířilo do Německa, Nizozemska, Norska a Francie. Dosud bylo v HMMC vyrobeno téměř 24 000 kusů tohoto elektromobilu.

Odebírat
Upozornit na
guest
37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
leviathan

Pro srovnání: Moje obstarožní, ale udržovaná Alfa Romeo 146 2.0 TS TI s výkonem 110 KW a potřebou 8,1 l/100 km ujede na 61l nádrž přes 650 km. To je o téměř třetinu více než s i-Konou. Za rok najedu asi 7 000 km, to je 567 l benzínu. Průměrná cena (jezdím obvykle za levněji) je 27 Kč za litr naturalu. Zaplatím tak ročně přes 15 000 Kč. náhradní díly jsou levné, víc jak 3 000 ročně za ně nedám. Takže do 20 tisíc ročně veškeré náklady. Nyní: kolik stojí při spotřebě 16 kWh elektřina na těch 7 000 km?… Číst vice »

Ondrys

Nechápu proč řešíš životnost a cenu baterky, když je stavěná na to, aby to auto přežila.

Kalina

Cena za nabíjení závisí jaké máte možnosti, nejlevnější je pochopitelně domácí nabíjení z vlastní fotovoltaiky, nabíjení v obchodních centrech, či v zaměstnání. Ve veřejných nabíječkách PRE je cena kolem 3Kč/kWh. Spotřeba Kony je v průměru kolem 13kWh.
Na baterie je záruka obvykle 8 let, resp. 160.000 km, kdy úbytek kapacity nebude větší než 20%. Bylo by nefér srovnávat nový elektromobil s ojetým benzínovým autem, navíc při malém ročním nájezdu z ekonomického pohledu nedává elektroauto smysl.

Swarrior

Mimochodem kolik ta věc tak stojí?

leviathan

Přes milion.

Gejza

Zajímalo by mě odkud odebírají elektromotory a baterie. Nevíte to někdo? Celkem vzato může být montáž elektromobilů pro náš automotive sektor dost problém, když povede na jednu stranu k nižšímu odbytu dílů pro spalovací motory a na druhou stranu se k nám budou baterie a elektromotory dovážet.

Permonik

Spalovácí motory jsou ze slovenské Kie, elektromotory z Maďárska. Zdroj: https://www.garaz.cz/clanek/jak-se-rodi-hyundai-i30-pojdte-s-nami-do-nosovic-21004276

Permonik

Oprava: Z maďarska jsou trakční akumulátory

Kalina

Pohonné ústrojí je z Koreje, články z Maďarska, baterie s kompletují v Česku…
https://www.youtube.com/watch?v=3f9s5EeH9kc&t=1400s

Gejza

Děkuji,
tak snad se časem něco převede k nám. Byla by škoda dělat jenom plechy, plasty a finální montáž…

Václav John

Jsem na rozpacích. Proč Hyundai? Škoda Mladá Boleslav může se svou kapacitou na stát velikosti ČR snad stačit.

SaulGoodman

Jako že se vrátíme k časům RVHP a bude jeden předem určený výrobce aut? Není lepšího způsobu jak zatavit inovace a cenovou konkurenci.

Václav John

To samozřejmě ne. Ale Škoda vyrábí takovou škálu vozidel, která uspokojí většinu zájemců. Snad kromě malých užitkových vozidel kategorie N1, mikrobusů či kabrioletů. Dokonce dnes už i elektroauta.

Kalina

Škoda má elekromobil ENYAQ iV, který je ale teprve v předprodeji. Zatímco Kona Electric už se prodává snad druhým rokem a je to jeden z nejpovedenějších elektroaut současnosti.

Václav John

A také už Škoda vyrábí elektrické Citigo, které je vhodné pro důchodce a malé rodiny. A pokud vím, vyrábí se i hybridní Superb. Nevím, kdo kupuje značku Hyundai.

Kalina

Citigo již nelze uvažovat, jen dobíhá vyřizování dřívějších objednávek… „Citigo nebude nahrazeno přímým nástupcem a ani nemáme v úmyslu do budoucna mít v nabídce vůz takové velikosti.“ https://www.auto.cz/skoda-citigo-vcetne-elektricke-verze-definitivne-konci-s-nastupcem-se-nepocita-135876

Václav John

To není moudré rozhodnutí. Malý lidový automobil z domácí produkce bude na českém trhu chybět. Budeme tím pádem odkázáni na dovoz.

Viki

Komu by chyběl???? Nikdo to moc nekupoval a vyvoj se nezaplatil.

Kalina

Citigo byl spíš jen takový experiment, kdy do běžného auta byl osazen elektromotor místo spalovacího. Až Volkswagen ID.3, ID.4 nebo Enyaq jsou auta navržená od základu jako elektroauta na nové platformě MEB.

Baraba

Citigo není rozhodně lidovým automobilem. Je to malé městské auto. Lidové auto hledejte třeba u Dacie…

Baraba

Bohužel mne Škoda neuspokojí a jsem vždy smutný pokud ji dostanu jako služební vůz.

Neříkám že je špatná, ale ….

Greta

Četl jste článek, třeba kam vyváží tu Konu?

Peeetr

Protože jsme díky komunistickému školství spolu se Slovenskem nejlepší na světě v polorobotizované pásové výrobě? Prostě jinde je neskutečný problém sehnat levně tolik technicky odborných minimálně se bouřících dělníků a strojních programátorů.

kulhán

Jenže Škoda je předražená a kdo není hodspodský Pepík a umí počítat tak si koupí jiné auto.
Např: proč je Škoda stejně tak drahá ne-li dražší jak úměrně velká a vybavená Toyota?
Toyota se veze lodí měsíc pak přepravníkem 1000km a ještě se musí zaplatit clo 20% a přesto vyjde stejně ne-li levněji. Škodovka z Vás Škodovkářů děla hlupáky, kteří jen solí a solí a jezdí v tuctovce.
Servis na Toyotě Rav po 15tis stojí 3800kč včetně oleje. Jenže to si lidi nezjišťují když si kupují auto kolik stojí servis, zajímá je pořizovací cena a spotřeba.

Viki

Škodovkáři mínusujou, jóóó těch bude.
Měl Skodovku, má Škodovku, bude mít Škodovku. Ať to stojí co to stojí. 😂

Kubrt

Nálepkovat nějaký výrobek jako předraženy je nesmysl. Pokud si najde zákazníky, ochotné zaplatit, byl by výrobce hloupý, kdyby prodával levněji a tím vydělal méně, než by mohl.
A ne, nemám škodovku 🙂

Jaromír

Tak předraženou Škodu bych si rozhodně nekoupil….srovnejte si základní výbavu…nechápu, že má škodovka vůbec takový odbyt..asi jde víceméně o zahraniční trh a u nás o firemní auta. Rozumě uvažující člověk s ne moc vysokým platem si ji velmi pravděpodobně nekoupí. Opravdu nechápu cenovou politiku Škody…pak si KUPUJTE ČESKÉ VÝROBKY. Pokud mi to někdo dokáže vyvrátit, budu rád….

Jirka

Neni potreba vyvracet.
Skodovka nema ceskeho majitele.
Je na tom stejne jako Hyundai. Tak jakepak „České výrobky“!!!!

Lojza

Clo rozhodně není 20%.

kulhán

Napsal si A, tak napiš taky B

boris

Clo pro dovoz aut z Japonska bylo před rokem nebo dvěma zrušeno!

Jirka

Proto tu jezdi tolik kvalitnich Toyot.
Nejodrbanejsi auta na svete.
Cena servisu nic nerikajici o kvalite a pohodli a spotrebe atd.
Kdyz jsou tak super proc jich tu je tak malo???
To neni v lidech.

Jiří Kocurek

Co třeba vyhnat IBM, RedHat i Microsoft? Máme tady přece Apple a ten musí stačit každému!

Jiří Kocurek

Myšleno je to ironicky, samozřejmě.

Vojta

Stačí, že se kvůli Škodovce kdysi potlačil vývoj osobních aut v Tatře

Kubrt

Soudruzi potřebovali, aby se Tatra soustředila na náklaďáky.

Václav John

Tenkrát to, bohužel, jinak nešlo. Doba si to vyžadovala.