Hytlák, Čmelák, pantograf i 810. Velký převod desítek historických vozidel ČD míří do vlády
Hytlák. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Nejstarším vozidlem je třínápravová cisterna z roku 1881, kterou muzeum označuje jako „dar z nebes“.
No podle toho seznamu asi ČD zavedou na části tratí příplatek za „historickou jízdu“, bo část těch vagónů a mašin je stále v běžném provozu.
Nemám nic proti ČD, ani soutěžení tratí, ale je smutné, když „český šrot“ (810) nahradí ten repasovaný německý (845). Proč když se ty tratě soutěží i na 10 let, tak tam není podmínka, že tam musí být nové jednotky, aby se ten vozový park obnovoval?
Podobná třínápravová cisterna stojí „v kopřivách“ u nádraží Praha-Smíchov…
To, co u ČD nevyjelo, u NTM nevyjede už tplem a nikdy! Schnije to, jako všechno ostatní, v Chomutově a na trať se již nikdy nepodívá. Docela by mě zajímalo, na co má NTM právě v Chomutově např. TU47.0 + Balm/ú … Tam se rozhodně projede, že? Nebo že by se NTM chystalo stavět nějakou tu Schmalspurbáhn, coby konkurenci Fichtelbergbahn, právě nedaleko Chomutova na německé straně? 😀
Tak holt schnijou v depozitáři.
nebo klasická lokálka 810 ze 70. let.
Kopírujte ty TZ bez Vašich šotoušských invencí …, ale tohle ani šotouš nevypustí 🙁
ČEZ by mohl národnímu muzeu věnovat nějakou vyřazovanou elektrárnu, třeba Prunéřov I., NTM by si ji za nemalých nákladů odvezlo na Letnou a tam za dalších nemalých nákladů udržovalo v provozuschopném stavu. Uvažte, takový úžasný doklad historického umu našich předků, inženýrů, techniků i dělníků, to si přece zaslouží zachovat pro budoucí generace…
Trojtečko, ať jste kdokoliv, tohle o vás vypovídá víc než by vám bylo libo. A není to nic pěkného.
Jinak, vím že oslovení se píše s velkým písmenem. Ale to používám jen v diskuzi s někým, koho si mohu, alespoň minimálně, vážit.
Bez problémů. Kritika od lidí jako vy bývá tím nejlepším doporučením 🙂
Doporučením koho komu a k čemu, prosím?
(Já bych věděl, aůle bylo by to tak vulgární, že by to Sůra musel oprávněně smazat i s tím mým dotazem, ale toho by byla škoda !!!)
Ach jo, nebudu vulgární , ale kdybych tě měl mezi nohama, byl bych král dámských salonů :))))
Extrémismus, ať už jakýkoliv, nedělá dobrotu
Chcete říci, že ta elektrárna nemá historickou hodnotu? Že k její výstavbě nebyla potřeba usilovná práce, um, znalosti, schopnosti atd. atd.? Tak jaký je rozdíl mezi nějakým starým rezatým vagónem a tou elektrárnou? Dokonce si troufnu řici, že ta elektrárna si té práce, umu i znalostí vyžádala mnohem víc a taky že je daleko víc jedinečná, než sériově vyráběná železniční vozidla. Takže v čem je rozdíl? 🙂 Takže ani jeden z vás tady nemá nic, co by zavánělo jakýmkoli věcným protiargumentem, zatím jste se vzmohli jen ve dvou případech na bezduché urážení a v jednom případě na onálepkování. Ovšem ani… Číst vice »
Reakce na pitomý výlev nemohou být jiné: nikdo ovšem samozřejmě nezpochybňuje historickou hodnotu nějakého energetického zařízení, ale všichni reagují je na ten zoufale debilní žvást, že „NTM by si ji za nemalých nákladů odvezlo na Letnou a tam za dalších nemalých nákladů udržovalo v provozuschopném stavu“!
Kde berete tu jistotu, že víte, na co všichni reagují?
Jinak o tu elektrárnu vůbec nejde, to samozřejmě byl argument ad absurdum právě proto, aby poukázal na absurditu zachraňování kdejaké zrezivělé rachotiny, kterou bylo utrpení jezdit, už když byla nová, za peníze daňových poplatníků, kterých se nikdo neptá, zda mají být jim odebrané prostředky použity právě tímto způsobem.
Argumentum ad absurdum musí narážet na něco absurdního.
Auta – veterány taky nikdo nevyhazuje, tudíž vašemu argumentu chybí to zásadní – rozlišování.
Nikoli. U veteránů — automobilů je to dáno tím, že je chrání nějaká tržní hodnota, která překračuje hodnotu starého železa. V tomto případě tomu tak není, dobrovolně za to své peníze nevydá prakticky nikdo. Takže jak vidíte, rozlišuji.
Ergo železniční vozidla dle vašeho mínění tržní hodnotu nemají. Tedy pro vás ne a to stačí.
Zbytečná diskuze. Já například jsem rád že se z mých daní bude zachraňovat co vyrobili naši předci. Stokrát radši budu dávat peníze do tohohle než na pomoc africe a výstavbu škol a zajišťování lékařské péče tam. A myslíte že se mě někdo ptá ? Prostě s daněmi hospodaří někdo jiný a proto je to úplně zbytečná debata jestli mě nebo vám přijde investování do toho či onoho potřebné
jsem pro, čez měl věnovat Chvaletice či pocerady NTM místo prodeje za peanuts Tykacovi.
Jen nevím, co na to minoritní akcionáři a Jan Tleskac.
PS: nebudte pracocentrik, expozice můžou být mimo prahu, takže stěhovat netřeba: -)
asi všude lépe než pod DHV Luzna. vzpomínám si na diskuzi…že je pro DHV lepší prodat vůz do šrotu než zájemci…a že srotovanim si zlepšuje hospodareni
Inu, nejlepší z nás nevědí, jak uctít práci našich otců a dědů. komunisti se zdravili „Čest práci“, ačkoliv čest neměli a práci se vyhýbali. Podle toho jejich chování k industriálnímu dědictví vypadalo. Brněnské Zeppelinky ve šrotu, jindřichohradecké saké čtyřosáky jako objekt hasičského cvičení, e.t.c. Naši volení zástupci se ohání první republikou a její vyspělostí, nicméně když jde o to, potvrdit činy svá slova, skutek utek.
Myslím, že kdyby dráhy předaly bezplatně vozidla pro muzeální účely, v dnešní mizerii by to byl pakatel, nemluvě o tom, že jsou jinde schopny rozházet větší sumy.
„kdyby dráhy předaly bezplatně vozidla pro muzeální účely“
Ale komu? Myslíte snad NTM – a nejlépe snad dokonce pod jeho současným vedením? No, to by tedy bylo skutečné TERNO …
V tomto směru nemám relevantní informace a má úvaha byla myšlena obecně. Motivací mi byla celoživotní záliba v historii dopravy a padesát let železničního modelářství.
Bezplatně se majetek předával leda tak v době, kdy se zdravilo čest práci. Dnes se tomu říká zpronevěra, vyvádění majetku nebo tunelování. Aneb, jak byste jednal o kompenzacích, když by každý viděl, jak rozdáváte majetek zdarma?
810 do muzea? Fíííha… tak to už se (byť symbolicky) hnuly ledy.
V tomto bych ČD nekřivdil – jejich 810.002 má muzejní status už skoro 10 let 🙂
Aha, díky za opravu.
Svým věkem také do muzea už dávno patří. To nic nemění na tom, že s novým potahem sedaček tady bude jezdit ještě 10 let.
Těch posledních 🤓
Klid… jenom jedna, ostatní budou jezdit dál -:)
Už jsem se chtěl leknout.
Správně by měli být napsáno, že Národní technické muzeum zakoupí z daní poctivě vydělávajících občanů další exponáty. A budeme se těšit, že do deseti let bude možná jeden v o něco lepším stavu.
Ale ať zakoupí. Spíš by mě zajímalo, kolik za ně zaplatily ČD, a. s.? Nic? Takže zase další forma dosypu…
Proč by je jako nástupnická organizace měli platit? Resp. komu by za ně platily?
Státu? Stejně jako teď bude stát platit jim….
Ale vždyť se jedná o nástupnickou organizaci, ČD s.o. vznikly po rozpadu Československa a ČSD a ČD a.s. zas změnou zákona, nějak mi uniká význam toho, proč za ně měly tehdá platit? Teď je situace jiná, jde o celkovou změnu vlastníka a budou patřit pod jinou složku státu.
chápu že šotouši si dosyp vždy zdůvodní
Podědím auto po dědkovi, ale nesmím ho prodat, protože já jsem ho nekoupil? 😀
Přesně tak: uniká vám význam, že by se za ta muzejní vozidla mělo platit – ale to zřejmě proto, že jste si větu „kolik za ně zaplatily ČD, a. s.“ vyložil nesprávně: tem subjekt „ČD a.s.“ v ní není podmětem, ale předmětem = komu by NTM mělo platit.
Přesně tak: uniká vám význam, že by se za ta muzejní vozidla mělo platit – ale to zřejmě proto, že jste si větu „kolik za ně zaplatily ČD, a. s.“ vyložil nesprávně: tem subjekt „ČD a.s.“ v ní není podmětem, ale předmětem = komu by NTM mělo platit.
22 mio. z toho dosypu fakt zbohatnou. opraví jeden a čtvrt honeckera
ČSD ty vozy a lokomotivy dostaly darem?
No v podstatě ANO …. objednavatelem kolejových vozidel a mechanismů bylo Federální ministerstvo dopravy (FMD) včetně kompetenčních a názvových variant, za „nefederace“ to bylo ministerstvo dopravy (MD včetně variant). FMD (MD & varianty) ta vozidla také platilo. Finanční prostředky FMD na nákup vozidel byly součástí příslušné rozpočtové kapitoly státního rozpočtu. Zakoupená vozidla byla (v době po roce 1963) přidělována Drahám (VD, SD, SZD, JhZD) což byly samostatné právnické osoby …. Dráhy pak přidělovaly vozidla do jednotlivých lokalit, nicméně podle „plánu“ vypracovaného FMD. Právně a účetně se dostaly do majetku DRAH, účetně (nákladově, odpisově) byly vedeny v depech …. Proto vznikl… Číst vice »
Jo tak proto je u nás pořád v datech takovej brajgl. Každá dráha vlastní právnická osoba…
Pamatuju si, že za první republiky bylo GŘ ČSD v podstatě součástí Ministerstva železnic a ČSD vůbec neměly právní subjektivitu.
Jak to bylo po válce už netuším.
V podstatě tak lokomotivy byly vlastnictvím státu, který za ně zaplatil, až do převodu ČD, s. o. na ČD, a. s.
Zatímco koleje a výhybky zůstávají stále majetkem státu a stát dokonce přikupuje další.
Zajímalo by mě, kdy byla ta cisterna naposledy použitá. i Kdyby to bylo před 20 lety, tak je to pořád přes 100let aktivní služby.
Má jen číslo Rd…, nemá UIC – přidělované od 1968, takže běžné provozní využití max do šedesátých let. V tom doprovodném materiálu se píše, že byla používána jako nádrž na starý olej – nevím, jestli to je aktivní služba, ale pasivní asi ano 🙂
i v roce 1960 by měla 80 let. takto využívat zdroje a statky!
To si dneska zkuste. Vlaky z 90. let jsou šroty z Německa, když máte auto z roku 2005 tak jste vrakoviště Evropy, protože máte vozidlo staré 16 let atp.
Ale jsou i příklady, jako dráhy nebo některé továrny, kde pokrok není úplně mílovými kroky a tam lze pak provozovat i muzeum. Kamarád mi vyprávěl že v nejmenované továrně na svíčky měli donedávna na některých strojích hakenkreuzy, pak je vybrousili protože měla přijet zahraniční návštěva 🙂
já radu 628 pokud slušný interiér považuju za lepší vozidlo než reginu. jen je mi líto kvůli nim srotovat / posilat do důchodu hydry…ale i ty reginy…
i blbá Béčka jde přebudovat na slušné vagony a furt lepší než komplet do šrotu…ale jsem beznadějny pripad, co se snaží i starému nábytku sehnat nového uživatele…to se nenosí…
…i blbá Béčka jde přebudovat na slušné vagony…
Jako na slušné zástupce svojí řady v NTM? Nechcete je náhodou nahnat do BĚŽNÉHO provozu?
Na Slovensku jezdí přestavěných B celá řada.
Slovensko si snad v oblasti železniční dopravy za vzor brát nechceme…
a ty různé bpee, bee, beer aj.jsou často původně různá „bečka“ . a nejsou to úplně blbě vozy. dtto z nejnovějších bdt jsou rovnez po prestavbach solidní vozy.
kde to stojí? v Turnově?
To by měly ČD věnovat muzeu zdarma jako dar.
A důvod?
Je to přece složka státu. Furt to tu čteme.
No a pak bychom četli, že se ČD nechová jako správný hospodář.
přesně tak, tyhle lidi jenom rejpou a vždycky je všechno špatně
Pokud ČD stojí peníze udržovat ty exponáty tak mi nepřijde neřádné se jich zbavit i zadarmo, obzvláště pokud to lze prezentovat jako dar pro muzejní účely.
Že by se toho zbavily za cenu, za kterou to pořídily? Protože jim to bylo taky jen převedeno.
Taky z toho mohly vytěžit náhradní díly a prodat nejbližšímu kovošrotu. Vydělaly by na tom víc 🤦🏻♂️
No nevím k čemu vytěžit nádradní díly. „Nejnovější“ z nich je prototyp Žabotlamu a provozní žabotlamy už žádné díly nepotřebují, už žádné provozní nejsou.
prototyp zaboltamu? já myslel že oba jsou ve šrotu..
Odkdy je 11. jednotka prototyp? Žádné v provozu nejsou? A co takhle třeba muzejní EM475.1045/46 u CHV? Ta toho za rok najezdí poměrně dost a ta náhradní díly nepotřebuje?
A co další muzejní vozidla ČD? Ta také ne?
Ostatně i kdyby ty náhradní díly měly ČD prodat soukromým provozovatelům historických vozidel, vydělaly by na tom víc. Zkuste nejdříve přemýšlet než něco napíšete 😉
a proč? já bych si toho cmelaka nebo cisterna za stovku koupil. a ted mi dokáž, slavný soudě, že se CD chovaly s péčí řádného hodpodare
To jsem zvědav, kdy si to NTM odveze (až se to převede), drátenická MUVka taky stála léta letoucí v Pardubicích u točny, až v prosinci 2019 si ji odvezli.
Vláda má včil jiné starosti, bych se nedivil kdyby se o tom nerozhodlo. Uvidíme.
Ono to asi moc času nezabere, pochybuju že k tomu bude jakákoliv diskuze. Hlasování se dá stihnout za pár sekund.
Proč má státní muzeum platit státnímu dopravci za něco, pro co nemá využítí a ještě je pro něj finanční přítěží? Jo, teď se zase pojede v módu „obchodní společnost jako každá jiná“ 🙂
Nevidím jediný důvod, proč by to měli komukoliv věnovat zadarmo. Už tak jsou ty ceny nízké. Taky to mohou prodat do šrotu a vydělat na tom víc než na prodeji muzejníkům.
Tak to co navrhujete by bylo takové dost buransky primitivní, že by to k ČD i sedělo.
Jestli vám přijde něco divného na tom, darovat něco co nepoužíváte a nepotřebujete do muzea, tak to je na jednu stranu smutné ale myslím že ČD klidně mohli ukázat dobrou vůli.
Prokáže následně dobrou vůli soud, když by ČD byly napadeny že nejednají s péčí řádného hospodáře?
A kdo a proč by je měl za to napadat? Jančura?
Mimochodem že dávají peníze do nějakého nadačního fondu pro zraněné železničáře či příspívají do sbírky Pomozte dětem, to je péče řádného hospodáře?
Protože i státní dopravce musí s majetkem nakládat (když se mu to zrovna hodí) s péčí řádného hospodáře. A 22 milionů není pakatel, nad kterým by šlo mávnout rukou, zvláště dneska, když jsou díky koronaviru bez peněz.
Stát je taky bez peněz 🙂
Pokud se zbavím něčeho co mě stojí peníze a žádné to negeneruje, tak to není péče řádného hospodáře?
Pokud se zdarma zbavíte něčeho, za co jste mohli dostat zaplaceno, tak už se dá argumentovat že to není péče řádného hospodáře.
Přesně. Proto se jako pomyslné minimum bere cena šrotu.
Tak jasně, péče řádného hospodáře, proč někomu dávat dar, když to můžu prodat do šrotu?
A proč by měl státní zaměstnanec platit za něco, co vyrábí státní pivovar?!
Aby nakonec mohl s hrdostí na erár skončit ve státní léčebně.
Takže místo aby to hnilo vystavené povětrnostním vlivům v Lužné, bude to hnít v Chomutově?
v Lužné už to dávno nehnije. Vozidla jsou vesměs fyzicky v Komotau
Nestojí ta třínápravová cisterna v kopřivách na nádraží na Smíchově, tam u radotínského zhlaví??
neni cisterna jako cisterna. a na tom radotinskem zhlavi to nejsou kopřivy, spíš mladší les, nejspíš přesličky, plavune a sipek
Budu Vás žalovat za vraždu! Skapal sem smíchem!!!
Hlavně by ntm mnelo vybudovat konečně to muzeum u Masarykova nádraží.. je to hodně roztříštěné po republice.. byl sem v Chomutově a tam jdou krásné kousky které si zaslouží renovaci. Lužná to je aspoň muzeum ,tak jsem byl už potřetí a zase se tam podívám.
Při průjezdu HK na nadjezdu u nádraží to vypadá jako muzeum taky , a to určitě nejsou retro jízdy . Vedle Jaroměř a Rosice ne druhé straně . Lužná to je jiná liga , supersport .
Chomutov je depozitář NTM. Nejsou to primárně výstavni prosrory.
Já vím ale člověk se tam může podívat.ntm to takhle vyhovuje
Vzhledem k tomu, že tam Penta chce stavět si nedokážu moc představit, kde by to tam mělo vzniknout…
V depu někdejším..
Nic tam nevznikne, od doby příjezdu prvního vlaku do Prahy tam stojí lokomotivní depo jehož prostory a budovy jsou nyní majetkem NTM .
Spíš místo Masarykova nádraží…
Nemůžu si pomoct, ale vždycky, když se objeví předpona „nej“, mám tendenci jí nevěřit. Byli tedy Čmeláky skutečně nejpočetnějším typem lokomotiv? Mě se to po rychlém hledání nepodařilo vyvrátit, i když tomu prvenství s cca 8000 (?) kusy se leckteré jiné typy blížily: německá parní 52, přes 7000 kusů, není přesně známo; sovětských TEM2 bylo jen přes 6000, a rodina TE10 by to brutálně přečíslila, ale jen po sečtení různých variant jako 2TE10L, 2TE10M atd. Některé americké produkty (třeba z EMD) byly také vyrobeny v tisících. Mezi elektrickými lokomotivami jsem srovnatelné počty nenašel. Celkově ale třeba nemám žádné informace o… Číst vice »
Tyhle superlativy jsou všechno otázka definice. Budeme za typ ČME3 brát jen stroje dodané do SSSR, nebo i velmi podobné dodávané do Iráku, Albánie atd.? Nebo – připočteme k nim i produkci na Slovensku pro ČSD? A co s T669.1? Když půjdeme do exSSSR lokomotivek – je 2TE10U a 2TE10L jeden typ? Je dvoudílná 2TE10 jedna lokomotiva, nebo dvě – jimž odpovídá v objemu výroby, byť SŽD dávaly (na rozdíl od ČSD) jedno inventární číslo třeba čtyřdílné lokomotivě? Každopádně v Rusku se najdou kromě variací TEM2 a TE10 třeba malé posunovací lokomotivy TGK2 a TGM23, které se taky počtem vyrobených… Číst vice »
Vypadá to, že TGK2 porážejí Čmeláky celkem bezpečně, a to bez ohledu na to, jak počítáme varianty. To mi stačí, děkuji.
Někde kdysi jsem narazil na údaj 19tisic sekci TE10 všech variant.
„Problém“ amerických výrobců je v tom že po 10-15 letech přijdou s novým nebo aspoň inovovaným typem lokomotivy. Jóo kdyby drželi jeden výrobek od roku 1955 do roku 1990, jenže oni ne.
V Americe hlavně ani vizuálně stejně lokomotivy nejsou stejného typu, protože uvažují jako automobilky, tedy v jedné kastli, na jednom podvozku různě výkonné motory.
A zvláště proudnicový E a F byly inovovaný průběžně a některé řady se vyráběly jen rok nebo dva.
Naopak boostery bez kabiny počítají obvykle k stejné řadě.
A teď to všechno stojí kde? V článku jsem to nějak nenašel, ani v přiloženém dokumentu to nějak explicitně nenalézám..
Minimálně některé z těch lokomotiv jsou v depozitáři NTM v depu v Chomutově.
většina je už dávno fyzicky v Komotau