Hrušovany čeká loučení s mechanickými návěstidly, historické vlaky připomenou 155 let trati z Brna

Parní lokomotiva 525.1 (EP 1000). Foto: Spolek pro veřejnou dopravu jihozápadní MoravyParní lokomotiva 525.1 (EP 1000). Foto: Spolek pro veřejnou dopravu jihozápadní Moravy

Mechanická návěstidla mají z Hrušovan zmizet ještě letos.

36 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Radoslav

Příznám se, že této akci na likvidaci mechanik úplně nerozumím. Pokud se plánuje VRT do Znojma, tak by bylo lepší dojezdit na tom co tam je a pak to udělat komplet nové najednou. Pokud to nějakým způsobem funguje, proč to tak najednou chtějí šrotovat. Myslím, že SŽ má mnohem více důležitějších vroubků, kde by měli máknout, než návěstidla v HnJ-Š.
PS. byl jsem na akci, bylo to super.

xyz

Obdobné „kus za kus“ (světelná návěstidla za mechanická bez nového zab. zař.) už proběhlo v Hodonicích i Božicích. Nepůjde o první případ na té trati.

xyz

Vypadá to, že počasí vyjde ještě lepší než na podobné akci na těch samých tratích 27. 8. 2022, kdy odpoledne přišla silná dešťová přeháňka.

Nad rámec článku https://www.svd-jzm.cz/oslava-vyroci-21-6-20252/ – dle organizátora nebude možné se na té končící lávce nad nádražím v Šanově zdržovat (což je škoda, ale chápu obavy o statiku).

M.M

Zůstanou stavědla po rekonstrukci? Nebo plánuji řídit z DK? Nebo chtějí mechanické výměny a návěstidla přesadit na kličky?

Vrána

Mění se jen mechaniky za světelná návěstidla + oba přejezdy na zhlaví. Na víc naštěstí nejsou peníze.
Zmršených modernizací je v okolí dostatek, za všechny jmenujme Moravské Budějovice a Miroslav. Nejen kvůli tomu, co vše modernizace (ne)obsáhla a jak výsledek v současnosti komplikuje nákladní provoz, ale i kvůli „spolehlivosti“ nového zařízení.

M.M

Děkuji Vám za odpověd, palce dolu mi nic neřeknou, v Budějovicích stavedla při rekonstrukci zrušila ne?

xyz

Ano, zrušila. Dělalo se kompletně nové SZZ.

Muzejnik

EP1000
nikam to nedojede, extremni spotreba vody, uhli, puvodni posunovaci lokomotiva..

Byla chyba to opravovat do provozniho stavu.

Kubrt

Podle mě je naopak záslužné, že se dotyční postarali o vlečkovu lokomotivu, vedle řady drážních. Je to taky historie a památka.

A že to nikam nedojede? Někam zjevně ano, když se s ní dělají jízdy.

Tomáš Záruba

Výborně, zase jeden krok ke zrušení „N“ (a dílem i „P“) stanic z předpisu… Kolik těch mechanik vlastně ještě po síti zbývá zlikvidovat, když nepočítám ty nešťastné Martinice…? Už by jich ani nemuselo být moc. Smidary, Obora, Křinec, Nová Paka, Pilníkov, Písek město (?),
vlečka u LN předměstí, Slavkov, Nemotice, Kyjov a zde zmíněné Hrušovany, jestli se nepletu.
V Jenči, resp. tratě 226 a 227, padnou předpokládám brzy v rámci staveb. Co Vlára, bude se čekat na velké stavby? A je nějaký plán/vize na dořešení toho zbytku do nějaké doby…?

Karel M

Proč výborně? To jak když komunisti zbourali spoustu starých baráků, jakože jsou nemoderní.

Tomáš Záruba

Na fotkách za slunečného počasí krása. Za snížené viditelnosti je to ale blbě vidět, není to úplně v souladu s moderním zabezpečením (ETCS), zesložiťuje to předpisy a potenciálně jde o riziko (volno je de facto výstraha nebo taky 40 a volno, ovšem taky ne vždy – ideální šance jak vyrobit průšvih; a to mj. právě díky tomu, že už to není denní chleba). A samozřejmě se to (aspoň u nás) neslučuje s DOZ, takže ekonomika problém, modernizace problém. Za mě: Už to mělo být všechno dávno v muzeu, je vlastně tak trochu šílený, že to ještě vůbec někde je. A… Číst vice »

MiG

Dovedu si představit řešení jak vjezdová mechanická návěstidla zachovat. 🙂 Nechat a udržovat funkční tak, jak jsou. Bez drátovodů – ovládaná elektronicky v souladu se světelnými. Na rozpohybování stačí mechanismus ve stylu stahování okýnek v automobilu [ve stylu píšu! 🙂 ]. Jen budou neplatná, ne bílým křížem ale předpisem. Světelná stejně budou dále od stanice, takže by to nemělo ohrozit provoz ani kdyby se tím chtěl někdo omylem řídit [jedině snad, jen, že by měla jít na stůj se zpožděním, ale protože budou neplatná, může k tomu dojít až po rozebrání vlakové cesty]. Je to samozřejmě úplně blbá, ale přesto… Číst vice »

Vrána

Hrušovanská návěstidla jsou na vjezdech a předvěstech* světelná, takže mají úplně stejnou viditelnost jako ta ba bedaleké DOZ Břeclav – Mikulov. Odjezdová + ranžírky mají funkční osvětlení, navíc jsou skupinová, takže se stejně bez dalšího pokynu nehnou (ať už výpravkou či nahrávanou vysílačkou, na praporky se dnes takřka neposunuje s výjimkou blbnutí pro fotografy po domluvě).

ETCS tu ještě dlouho nehrozí a tolik poruch jako sousední menší modernizované stanice Hrušovany nemají ani se čtyřmi elmech bloky ve stanici.

Tomáš Záruba

Vyjadřoval jsem se k mechanikám obecně.

Vrána

*Od Hevlína sice předvěst není, jen tabulka, ale to je jedno vzhledem k tomu, že si stejně před vjezdem musí každá souprava smluvit jízdu do stanice. Vždy pro každý vjezd a vždy pro každý odjezd zvlášť, vše nahrávanými spojeními a tak rozhodně nehrozí „hele, další kolo budeš mít postaveno a klidně si jeď“. Holt, pravidla provozu místní dráhy.

xyz

To „227: brzy“ platí už přes 15 let (nezapomenu, jak SZZ ve Slavonicích bylo někde psáno jako „první krok pře blížící se revitalizací tratě“ – a to byl počátek jara 2009). 🙂

Na čem to tam vlastně reálně vázne?

K.Hřebíček

Projekt byl před několika dny odevzdán.

xyz

Projekt?

Vždyť „už“ ve 12/2021 začalo územní řízení, viz https://www.kostelec-u-jihlavy.cz/assets/File.ashx?id_org=7012&id_dokumenty=6472

Qěcy

Doufám, že nový gestor D1 zredukuje tento předpis aspoň o dvě třetiny, přičemž atypy a rarity vyskytující se v síti pod nějakých 5 případů by musela řešit pouze ZDD a TTP.

Tomáš Záruba

Takovou naději jsem, přiznávám, ani neměl. I když by to bylo super. Hlavní problém D1 je, že je to zároveň „D2“, tj. snaží se řešit všechno na dráze. Z D1 bych vyndal vše, co není věcí rozhraní mezi infrastrukturníkem a dopravcem. Už vůbec tam pak nepatří věci typu, co smí jet jako PMD atd – to je prostě o nějakém interním pokynu. Konkrétně stanice „P“ a „N“ by se mimochodem daly řešit velmi efektivně: a) P = osadit rychlostníky 40 km/h přes všechny dotčené stanice (vlastně by stačilo vždy odjezdové zhlaví). Pochybuju, že se to – mimo snad ty mechaniky… Číst vice »

Martin Fouček

To už tu bylo s těmi 2 žlutými a nebylo to špatné.Proč hned řešit projíždějící vlaky jako pravidelně zastavující,dokud se nepřesvědčí o návěstním zaku?Daleko lepší by bylo ponechat možnost výpravy výpravčím,kdy průjezd potvrdí návěstí“odjezd“buď výpravkou,nebo radiostanicí.Bylo i lepší řešení,než dosadit pevná žlutá ramena a sice dodat ramena pohyblivá se spřahadlem,která na naší síti fungovala jako čtyřznaká a dokázala předvěstit volno na odjezdu

Tomáš Záruba

A kde je tohle dnes na mechanikách reálně potřeba?

malý bobeš

Ono se někomu podařilo prosadit odchod paní „Š“ ? Volejte „sláva“ a tři dny se radujte!

M.M

Takovou zálibu v rušení historie má málokdo …

N.N.

To není záliba v rušení historie, to je oddechnutí nad tím, že se člověk nebude ke zkouškám muset učit hromadu nepotřebných věcí.

Asi jako povinnost psát maturitní práci na mechanickém psacím stroji. A pokud nevíte, co je typová páka, tak vyletíte.

M.M

Myslim, ze Martinice chráněné jsou, tudíž by nemělo z předpisu zatím nic mizet, možná se můžete těšit až zmizí návěsti Vložené, těm už opravdu zbývá pár měsíců, na mechaniky si počkáte, ale těch pár návěstí, to se snad učit ani nemusí? Ja se to teda neučil

Qěcy

No a co. Mechaniky bych z předpisů vymet. V martinicích ať si zůstanou třeba do konce vesmíru.

Tomáš Záruba

Martinice řešit – do doby, než se to vyřeší nějak moderně mimo ty mechaniky – nějakou tou „D40“, aspoň by konečně číslo předpisu odpovídalo číslu tratě (jejíž dálkový význam naštěstí už dávno pominul). 🙂

Martin Fouček

A co na nich je špatně-osobně jsem na návěsti vložených návěstidel jezdil běžně a nevidím v tom problém.Jednoznačně mě informují o tom ze které koleje je postavena vlaková cesta a zároveň že „Odjezdové návěstidlo dovoluje jízdu.Pokud vím,že jsem na hlavní průběžné koleji mohu frčet traťovou rychlostí,z ostatních kolejí V max 40-stejně jsou tam 40-cítkové výhybky-kde je problém?

Martin Fouček

Těch pár článků navíc se snad dá naučit.Jsem fíra i výpravčí.Znám i práci zabezpečováků.Dnes se učí tolik zbytečných moderních hovadin a postupů a to je daleko horší.

Tomáš Záruba

Ale vůbec ne. Třeba u budov mi vysloveně lahodí. Nebo ty staré zakulacené lavičky… Nebo lampy, jako bývaly na TKPE a Buštěhradce. Zachoval bych i červeno-žluté lampy veřejného osvětlení v městech od cca Poděbrad po Královéhradecko. 😉 A třeba o hudbě a filmu, popř. do jisté míry módě nebo stravovacích trendech už vůbec nehovoře, to jsem byl staromilec už v roce 1990. 🙂

Ale to nejsou věci v rozporu s bezpečností provozu a jednoduchostí pravidel (což je v konečném důsledku vlastně totéž).

MilanSima

Od nového předpisu bude zrušena třeba ruční přivolávací návěst.

Qěcy

Ale ten ještě dělala Štrinclová.

nedulezite

Štruncová

2101

Písek město by měl skončit letos pokud vše půjde podle plánu