Hrubý dluh Českých drah vzrostl o pětinu, atakuje stomiliardovou hranici

Křest ComfortJetu ve Vídni. Pramen: ÖBBKřest ComfortJetu ve Vídni. Pramen: ÖBB

Podle dopravce je zadluženost firmy v bezpečném pásmu.

Odebírat
Upozornit na
guest
28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kicruj

Já vím, že ten dluh působí děsivě, ale ve výsledku to jde na té dráze vidět, mají stovky nových vlaků, lokomotiv, Cerhenice, jsou v zisku. Nepřijde mi to zase tak děsivé, vzhledem k tomu, jak ČD vypadaly před rokem 2010, kdy se za nové vozidlo považovala regionova.

A myslím, že po tom, co se dostaví některé projekty typu Brno- Přerov apod, peníze, které budou železniční společnosti vydělávat zase o něco vzrostou (a dráhy na to vypadají připraveně i po stránce vozového parku).
Věřím, že dost peněz jim vydělá i nová linka do Kodaně.

Účetní

Pokud ovšem nerostou tržby tak nové vlaky slouží“pouze“k tomu aby se udržela stávající úroveň tržeb. A jelikož tím navíc vytvořím dluh který nikdy nesplatím a navíc si zvýším platbu za úroky, tak takové podnikání má už pomalu definovaný konec, tedy čas, kdy už firma nebude schopná splácet ty úroky.

noerf

Krásně se ukazuje rozdíl mezi ČD a efektivní firmou.
Akcionář od ČD ještě neviděl dividendu, zadlužení roste a majetek je čím dál menší (prodeje nemovitistí).
Na druhou stranu právě díky zásobě nemovitostí, ktere byli prodány (výpravní budovy, koleje, nadrazi Žižkov) nebo jsou připraveny k prodeji či developerským íaktivitám (Smíchov, Masarykovo nádraží, Brno, depa) maji ČD slušný rating a mohou si i díky dobrému ratingu státu vcelku výhodně půjčovat na trzích.

Tomáš Záruba

Tady je celkem jasně vidět, jak obrovský vnitřní dluh (= „celkovou zanedbanost“) nechal bolševik (a devadesátky, nutno dodat) jen na vozidlech. O infra ani nemluvě.
A prej „tehdy byla na tom dráha dobře, všechno se vozilo“. Leda houby s octem.

Kubrt

Já bych to období zanedbávání investic do vozidel natáhl až někam k roku 2010, kdy končilo období regionovizace a rozjely se větší nákupy nových vozidel (do té doby se kupovaly především 471 plus nemnoho dálkových vozů).
Tím nechci říct, že regionovy a všelijaké rekonstrukce koženek byly úplně špatně, ve své době to bylo jediná možnost.

Lukáš Chytil

To bohužel byly špatně, protože se neprováděla 1 nebo 2 rekonstrukce, ale 4 – 5.
Zejména vozy řady Bee, Bpee, Aee, Apee.

Nejdříve kolem roku 1998 Movo Plzeň rekonstrukce interiérů, dosazení CZE a nuceného větrání.
Potom cca o 4-5 let později dosazení vakuového WC.
Za další cca 3-4 roky nové CZE, klima a zásuvky
Cca kolem roku 2015 internet
Jako bonus prošly ještě vozy Apee výměnou sedaček a ostatní vozy výměna polstrování.

Ve výsledku to vyšlo dráž, než úplně nové vozy, na které ale ČD nemělo jak peníze, tak mentální kapacitu.

KrizeVychodniSpolecnosti

Tak ono jde hlavně o to, aby dráhy byly schopné splácet úroky. Dluh jako takový nikdy splacený nebude (ani o to nejde).

Účetní

Tak to pak se blíží ovšem ke krachu.
Peníze si půjčí například na nová vozidla pro kraj. Kraj během trvání smlouvy platí ČD a po ukončení smlouvy mají pořád za ta vozidla dluh a splácejí úroky. Novou smlouvou pro kraj koupí nová vozidla, opět se zvedne dluh, zvýší se úroky, ….
Evidentně je někde chyba.

platamond

Je to je kopie provozu státu, kdy se stále vydávají dluhopisy a financují hlavně splácení těch starých, úroky a něco i nových dluhů. Když je jich je moc prožene to stát inflací a rázem se mu splácí lépe…

Účetní

ČD ovšem inflaci“nevytvoří“.

Adam Tywoniak

Ona ale většina dluhů v dějinách nikdy splacena nebyla… podívejte se třeba, co o tom napsal David Graeber

Účetní

Nejde o to, že ten dluh nebude splacen. Ale o to, že se bude neustále navyšovat, protože „každá“ nová smlouva bude znamenat nový dluh na pořízení vozidel. Pokud je nabídka taková, že z plateb od kraje nedokážu ta vozidla splatit, tak je nabídka špatně postavená.
Je to jako když koupíte stroj na výrobu nějakého výrobku a po ukončení jeho výroby máte pořád dluh za ten stroj. Tedy evidentně jste nastavil špatně cenu výrobku.

Rejpal ze Štatlu

Úplně vidím jednání o kolektivní smlouvě: soudruzi vidíte ten dluh co nám zanechalo předchozí vedení!!! A vy chcete přidat peníze? Nespokojeni strojvedoucí můžou jít k jančurovi (ten teď přidal 6000) a zbytek bude jezdit přesčasy a tím bude mít víc peněz. Tak vyhrajeme všichni 🤣

Účetní

Tak ale nenapsal jste to hlavní. Jestli tím přidáním 6000 dorovnal mzdy u konkurence nebo zda tím strojvedoucí u RJ jsou minimálně o těch 6000 na tom lépe než strojvedoucí jinde.
A jelikož platit někomu výrazně více než jinde je ekonomický nesmysl, tak to bude spíše ta první možnost.

Crystalclear

České dráhy ročně utrží přes 50 miliard (to jsou tržby, ne zisk). Dluh je skoro 100 miliard. Ve výhledu na příští roky ČD ztrácejí jak výkony v cargo (celkovým poklesem trhu), tak v osobní dopravě (ztráta dotovaných tratí, nedávno například na Plzeň). Splácení bude náročné. Snad to nebude muset za pár let sanovat stát.

Crystalclear

A ještě bych připomněl, co k dluhu řekl před 2,5 lety GŘ: https://zdopravy.cz/podcast-comfortjety-vyjedou-drive-ale-bez-ridicich-a-bistrovozu-rika-sef-drah-michal-krapinec-151800/ … škoda, že tehdy neupřesnil, kdy konkrétně k.onomu ‚bodu zlomu‘ dojde, a na jaké hodnotě celkového dluhu to bude.

Libor

Prodají nějaké hezké pozemky nebo to pošle rovnou stát.

factory

Samozřejmě že to bude platit stát (občan) nebo si myslíte že na to ČD vydělá? Dluh je dvojnásobek obratu na to nemají šanci dosáhnout, možná prodejem nemovitostí co jim ještě zbyly. Ale pořád bude někdo vykřikovat že se mají zakládat státní podniky, ne stát neumí hospodařit.

Eman

Vycházíte z mylného předpokladu, že ČD (jakákoliv jiná velká firma, stát, obec) se musí postupným splácením dluhů zbavit. Dokud budou schopné splácet úroky a najde se někdo, kdo jim půjčí, mohou jen splácet úvěr úvěrem, prakticky donekonečna, To není jako když si jdete do banky pro půjčku vy jako fyzická osoba s nejistým příjmem a omezenou životností.

Vít Jůza

Nebo to také někdo položí jako Hušák Sazku – a ta postupně splácela …

Marťas

No tak skoro dvě miliardy ročně jen na úrocích… To potěš koště… Tržby z osobní přepravy 5,8 miliardy za pololetí, tj. hodně optimisticky 12 miliard za rok… Zbytek tedy do 50 miliard (jak bylo psáno v diskusi výše) dělá Cargo, které dost klesá (byť dle optimistických vyjádření v jiných článcích v cizině roste… třeba jo…)…a to jsou tržby… mínus platy, investice, splátky, energie, údržba, nájmy a kýho šlaka ještě…na druhou stranu je pravda, že v obnově vozového parku jsou ČD velmi daleko a ty vlaky zůstanou (měly by) dlouho… ovšem zase které soutěže se zúčastní, tu projedou anebo zvítězí, ovšem… Číst vice »

Eman

Stačí do googlu napsat „tržby ČD“. Je fakt takový problém si během doslova vteřin ověřit základní údaje, než na nich začnete stavět svoje výplody?

Marťas

Koukal jsem nahoru do článku (tržby z osobní přepravy) a do diskuse (celkové tržby)

Marťas

Těch 50 miliard psal výše Crystal clear, dle googlu je to za loňský rok necelých 25 miliard, tedy půlka… Ale za celou skupinu ČD… Tím hůř… Tržby z osobní dopravy sedí. Možná by stačilo si to jen pořádně přečíst, než začnete svými výplody reagovat na moje výplody 😅

Kubrt

ČD (ani další osobní dopravci v ČR) mají tržby nejen od cestujících, ale především od objednavatelů (cca 2/3).

Marťas

Jo, jasně, já počítal s tím, že je to dohromady. Navíc jsem se, poučen kolegou Emanem, zeptal strejdy Googla a za loňský rok byly celkové tržby skupiny ČD necelých 25 miliard… Takže jsem se domníval, že je to komplet, včetně plateb za objednávku…o těch jsem se možná naivně domníval, že je to taky tržba…

Marťas

No a už jsem to dohledal komplet i přes stránky ČD, a je to včetně plateb objednatelů, za 1.pololetí letošního roku se tržby z osobní dopravy zvýšily na 17,5 miliardy… Ovšem cargo stůně…

M152

Já bych řekl že většina nových vozidel je na zasmluvněné výkony, kde je jistota dalších x let provozu, u některých smluv je i něco o odprodeji novému dopravci.