Hrozí kolaps, auta nechte doma, radí Ropid v komiksu. Kvůli stavbě okruhu se omezí provoz na koridoru
Komiks upozorňuje na hrozbu dopravního kolapsu kvůli omezení na trati z Prahy do Benešova. Zdroj: Ropid

Auta by mohla blokovat náhradní autobusy, ukazuje Ropid na obrázcích.
Možná by bylo dobré vzít do úvahy i to, zda je lepší trávit nemalou část dne v koloně v narvaném autobuse (nedej přírodo na stojáka), nebo v 1-3 lidech v sedě, klidu a tichu v autě. Hlavně pokud ta cesta trvá půl h a více. Já to řešit nemusím, bo příměstem jezdím minimálně a v MHD v Praze je dost jiný příběh, ale být v kůži těch dojíždějících, tak si nejsem jist, zda bych natolik uvědomělý, abych do té NAD vlezl, pokud bych opravdu nemusel. Je mi jasné, že dostanu mínusů mraky, ale jak třeba nemám problém i stát třeba… Číst vice »
Na komiksu kolony jsou automobily jako Favorit, Trabant, stará Octavia, tedy vozy chudých ti je mají nechat doma SUVéčka můžou jezdit dál jejich řidiči by sockou stejně nejeli
Udělal bych emisní zóny jako v Německu.
Záchytná parkoviště – Prahu jen na zelená kolečka.
Praha není nafukovací, mít auto by měl být zase luxus, jako za první republiky.
Dostaňte se nějak na autobus, pak jeďte ve stejné zácpě jako byste jeli autem a pak se ještě nějak dostaňte od autobusu. To nemůže fungovat.
takhle funguju poslední roky 🙂
… v casti ceske spolecnosti mentalne zabredle v devadesatkach.
Lidi, pro které je NAD, se bez výluky nějak dostanou na vlak a nějak dostanou od vlaku. A občas se jim stává, že někde zůstanou při mimořádnosti (v Praze bez auta, domu jede NAD nebo možná vlak za pár hodin)
Když si většina lidí v autech neuvědomí, že tu zácpu tvoří právě oni, tak ne. Bohužel. No a lepší náhrada než autobus po stejné silnici neexistuje, protože lidé stejně jezdí auty, tak přidáváme raději silnice než koleje, byť doprava je jen jedna.
Tak to jsem zvědav. Obvykle když jsou motoristé vyděšení, že nastane kolaps, nejedou zbytečně a najednou je všude volno… Jako když zemědělci blokovali naposledy jeden pruh magistrály. Nebo (v dávných dobách) stávkoval dopravní podnik.
Možná by pro průjezdnost dálnic pomohlo permanentní státní strašení kolapsem. Když už ne vysoké mýtné.
To je právě otázka, jak to bude dlouhodobě (teď dva týdny). Mnou zmíněné příklady byly vždy jeden den.
Díky vhodné komunikaci s veřejností se podařilo minimalizovat dopravní komplikace během rekonstrukce Barrandovského mostu. Přesto, že to není jednoduché, tak by možná nebylo od věci udělat simulaci délky zdržení, když se rozhodne změnit svou jízdu autem za VHD 5%, 10%, 15% motoristů. Škoda, že se v ČR moc neobjevuje propagace spolujízdy autem (sousedem, kolegou z práce, dětmi do školy na kroužky). To by pro část lidí, kteří jsou ideologicky zakoření v jízdě autem mohlo být částečné řešení. Libí se mi v tom komiksu ten kontext s kadeřníkem. Fakt nevím, jak si lidé chtějí obhájit jízdu autem ke kadeřníkovi. To není… Číst vice »
Češi jsou bohužel pořád poznamenání stigmatem post komunismu, kdy najednou museli ukázat, „že oni na to přece maj“. To, že ve velkých městech už dávno auto není nejefektivnější a že MHD šlo mega dopředu, oni nevnímají. Myslím, že se to změní s postupným stárnutím této generace a dorůstáním generace zet a alfa a tak. V mém okolí pravidelně auto využívá opravdu těžká menšina lidí (ročník 2000).
Omlouvám se, pokud jsem příliš skeptický. Vaší sociální bublinu Vám závidím. Jestli mohu být upřímný, tak v mé sociální bublině v 25 letech (konec vysokoškolských studií) bylo také docela normální řídké využití auta. Bylo to proto, že skoro nikdo z nás na vlastní auto neměl a půjčoval si auto od rodičů. S ekonomickou aktivitou se to začalo velmi dramaticky měnit. Bohužel musím konstatovat, že pokud byste si srovnal množství aut studentů u středních a vysokých škol letos a někdy v roce 2000, tak byste možná byl více realistický ve svém odhadu, zda-li to může pozitivně ovlivnit generace zet a alfa.… Číst vice »
2000 už hodně mladých jezdilo autem třeba na koleje, byť ve více lidech. Měl jsem kamaráda, co dostal starší auto za maturitu v roce 1996, byť teda bydlel na vesnici. Pořád nadával, jak se mají špatně (asi jak stavěli další barák pro sestru) a volil Zemana, že sníží věk odchodu do důchodu.
2001 jsem pracoval v Německu v létě a byli jsme jediná dvojice od nás, co tam přijela vlakem.
Někteří jezdili autem na koleje, jiní jezdili autem místo koleje, bo tu nedostali a protože bydleli relativně blízko … ok, asi 40 km od Prahy … tak doprava VHD do těch jejich vesniček střediskových byla tak mizerná, že alternativou k dojíždění autem bylo spát na nádraží nebo pod mostem.
Navíc protože takto jezdili většinou 3, tak to bylo i výrazně levnější než být přes týden v Praze na koleji.
Zrovna u vysokoškoláků s ohledem na stav a dostupnost kolejí a občas opravdu vypečený rozvrh je to auto někdy fakt nej volba … nej ne jako nejlepší, ale jako nejméně blbá.
Komunismus tu naštěstí už nebude, i když si to přejete. Nikomu nebude nakazovat čím má cestovat, nebo jak má cestovat. Je to každého volba a když chce stát v koloně ať si stojí. Každý má svobodnou volbu.
Jenže každého svoboda končí u svobody druhého. Omezovat velkou část spoluobčanů, kteří volí šetrnější způsob s ohledem na důsledky svého jednání, je spíše projevem arogance než svobody. Mimochodem, nemůže existovat svoboda bez odpovědnosti.
Nic proti, ale rekonstrukci Barrandovského mostu most jsme přežili navzdory Ropidu. Nebyla posílena ani upravena hromadná doprava, do toho navíc ještě rozkopali Libuš kvůli výstavbě tramvajového cancouru… Dojíždění byla opravdu lahůdka a na Novodvorské jsme každou chvíli hráli únikovou hru „dostaň se pryč, pokud tedy něco přijede“… Ano, když vidím, že si někdo jede služebním SUV nad trasou metra, považuju to za rozežranost. Ale naopak naposto chápu lidi, kteří mají tak nešťastné / zredukované / nenavazující spojení, že jedou autem a nebudu je za to jakkoli shazovat nebo škanovat. A, pardon, ale těch je většina. I já to mám do… Číst vice »
Hm, takže 20 lidí souhlasí a deset pracuje na Ropidu a nevidí, že hodně lidí do aut vyhnali sami chybnými zásahy do toho, co fungovalo.
Tak zkuste nejezdit jen po centru, ale zkuste si i tangenciální spojení nebo nedejbože přestupovat (a ne na metro do směru špičky).
No jo, to je to spirálovité posilování již posíleného namísto citlivějšího rozložení proudů v území tak, aby nevznikaly na jedné straně přetížené uzly a na druhé opuštěné periferie (souvisí to i s územním a obecně hospodářským plánováním). Kapacitní trasy pro přepravu všech nadále hlavně přes centrum jsou plánovány za mylného užití pojmu „město krátkých vzdáleností“… Asi, aby byly další kapacitní silnice stále „potřebné“. A po nich potopa.
Jen doufám, že se počítá pri stavbě okruhu, že v daném místě by do budoucna mohli vést čtyři koleje. Aby to nedopadlo jak na D3, kdy se most vypustil, protože SŽ nevyšli náklady Nemaše a nyní se bude dálnice bourat, aby mohli vzniknout pod dálnicí tunely.
Ty další dvě koleje ale mají vést jinudy, dálnici mají křížit asi 2 km jihozápadně od staré tratě.
Moc to nerozumím, ROPID doporučuje místo auta, které může jet jet jinudy, použít náhradní bus, který bude trčet hodinu v zácpě? Čeho se v tomto státu ješte dočkáme.
Když jede autem jeden člověk a nikdo jiný kolem, je to super. Když jich takhle jezdí mnohem víc, tak už to super není. Aneb jezdit autem je vlastně sdílené sobectví.
Kdyz dost lidí pojede místo autem autobusy, tak v případě, že pro ne pojede dost autobusů, budou při kolapsu v cíli dřív. Pokud nepojede, zůstanou trčet na zastávkách, ale kolaps i tak bude menší.
Škoda, že většina těch aut jinudy nejede, a obvyklé čekání na odjezd autobusu z centra, který ještě trčí v koloně do centra, se z dřívějších zhruba 10 minut prodloužilo na 25. S tím, že do poslední chvíle nevíte, kdy to pojede, respektive to můžete tak akorát odhadovat z interaktivní mapy PID podle spojů v protisměru (zvláště, když jedete od počátku trasy dané linky). Možná, že budu mít výhodnější teď pro cesty zpět do města užívat zčásti asi vyprázdněný vlak, byť je ta konkrétní cesta časově o dost méně výhodná – ale když to pojede… 🙂
Aha, už se dostáváme do fáze, kdy kraj diktuje lidem jak mají jezdit. Omezovat auta nebude, nejste komunisti. Vyberou si autíčkáři právo na cestu(stání)autem, nebo to, že dorazí do práce včas? Toť otázka.
Nediktuje. Jen doporučuje a dává přednost efektivnějšímu druhu dopravy. Nikdo vám nezakázal používat auto. Otázkou je, jakou cenu za to chcete zaplatit.
Kde v tom článku vidíte doporučení k upřednostňování efektivnějšího dopravního prostředku? Ing. Drápal z ROPIDu v něm doporučuje jezdit autobusem. Na koláži ROPIDu ten samý autobus uvíznul v dopravní zácpě.
A proč asi? Kvůli tramvaji? Ne, kvůli ostatním autům. Zkuste se zamyslet nad tím, proč kolony během ohlášených uzavírek vznikají.
Autobus je efektivnější dopravní prostředek, než osobní auto.
Všechno je efektivnější než osobní auto, doslova všechno. Ale točky s myšlením 90′ bohužel nepobírají. Bylo by mi jich vlastně docela líto, kdyby neblokovali svým sobectvím rozumné lidi, kteří pochopili, že MHD má 1000x vyšší přepravní výkon
#kacířství, #klatba,
Jak kde. Tady na venkově není nic efektivnější než osobní auto, snad kromě cizího osobního auta s ochotným řidičem.
To ano, ale s nárůstem počtu přepravených lidí efektivita IAD prudce klesá. Takže je vhodná jen pro to dostat se z vesnice k nejbližší zastávce HD.
Problém nastává, když toto potřebujete dělat „v opačném směru“, tedy začíná ve městě kde bydlím a potřebuji dojet na venkov. V poslední zastávce totiž bohužel většinou chybí možnost si zmíněné auto nějak obstarat.
Doufejme, že toto za pár (desítek) let vyřeší automatické taxíky, které by mohli mít velké pokrytí a dostupnost ale díky automatizaci i tak přijatelné ceny.
V opačném směru můžete mít auto zaparkované u té zastávky a z města jet hromadně, pokud tedy nepotřebujete pokaždé jinam. Do mnoha míst přesto aspoň několikrát denně nějaký autobus jede, tak ta možnost nebude halt na každou chvíli. A když už opravdu není jiného zbytí, tak ten zbytek by se na silnice už vejít měl. Jo, vždycky zůstane část případů nepokrytá, proti těm to ale mířeno není.
Pořád se bavíme o městě. O prostoru, kde je hustota obyvatel i zástavby mnohonásobně vyšší než na venkově. Na venkově nikdo auta omezovat nechce. Neznám jedinou takovou lokalitu, kde by byl problém s kolonami nebo parkováním.
Zato je tam kolikrát problém jít nebo jet na kole z vesnice do vesnice, nebo do nejbližšího městečka, pro samý provoz (často i těžkých nákladů, někde i těch vyhnaných ze dříve užívaných kolejí). Takže určité usměrnění neškodí i jinde, ale není to ještě tak naléhavé, pokud tedy téměř celý ten proud neskončí stejně v tom městě.
Ano, jde mi o velká města. Na vesnici a menších městech samozřejmě auto není na škodu, ba naopak má přínos.
…a proto všechna dopravní opatření v Praze nejvíce omezují právě autobusy…
(ve jménu svaté války proti motoristům se občas vytváří taková zvěrstva, že se vytváří kolony i v místech, kde nikdy nebyly a naopak se nerealizují drobné úpravy, které by naopak hodně pomohly, protože bus není tramvaj)
Jo, takové to „nechte prostor našim autům, abychom vás neomezovali jízdou a zplodinami ještě více, než dosud“. To známe… Žádná svatá válka není, jen v tom městě chtějí fungovat i lidé bez aut, aniž by jimi byli výrazně omezováni. Autobusům lze pomoci i tak, že když nemusíte, nejedete autem.
Záleží celkem dost na tom, efektivita čeho je na mysli.
Pokud efektivitou budeme měřit čas, tak toto tvrzení je nepravdivé.
Myslel jsem celkové náklady. Navíc šetřit čas na úkor ostatních podle mne není v pořádku.
Efektivita (čili účinnost) je poměr výkonu k příkonu, tedy nikoli kterákoli z veličin sama o sobě.
Ale vlastnictví autá je svobodáá.
Jak s oblibou říkám, automobilismus se dostal do fáze, kdy omezuje sám sebe. Už dávno neplatí, že si můžu autem vyjet, kdy chci. A pokud řidiči nevezmou rozum do hrsti, budou muset na svoji cestu aspoň o 2 hodiny dřív, než plánovali.
Kdyby omezovali jen sami sebe, je to jejich věc. Problém je, že budou omezovat i cestující v autobusech.
Nebo by se konečně mohlo v Praze a Středočeském kraji začít stavět. Obchvaty, železnice. Silnice ve Středočeském silnice jsou šílené, např na výjezdu z Kamenice ve směru na Prahu se teď dělal chodník. Ale na křižovatce na Sulice a Křížkový Ujezdec, kde tedy bylo zúžení, jsem předpokládal, že vybuduji třeba kruháč, je to hodně vytížená a nebezpečná křižovatka. Neudělali, a pokud někdy plánují, tak musí zničit ten chodník. Tudíž vylepšení čistá nula. Udělali 2km chodník, mezi obcemi, kde ale jezdí přímý bus. Ještě jsem tam chodce neviděl.
Víte o tom, že tohle omezení je způsobené právě stavbou obchvatu?
Kromě toho přidávání obchvatů (ale ani bezhlavé přidávání kolejí) problém nevyřeší, pokud většina dopravy směřuje do daného města, kde zároveň s tím přibývá nejen zdrojů a cílů cest, nýbrž současně i přepravní potřeby (závislost od dojížďky a dovozu z větších vzdáleností). Řešením by byla decentralizace, zkvalitnění současné infrastruktury, a také vytvoření podmínek ke spokojenému životu v celé zemi (proti čemuž jde ovšem současný systém založený na vizi trvalého růstu spotřeby, který potřebuje nespokojenost).
Kdyby omezovali jen cestujici v autobusech. Co zabijeni chodcu a cyklistu? Co dalsi externality?
Vážně to neplatí? Auto jede kdy chci a i ve špičce je obvykle nejrychlejší.
Za cenu omezování ostatních.
Neplatí. Kdyby to platilo, tak lidi nestojí v kolonách, ale jedou.
Opravdu není. Pro atypické relace možná, pro sidlak – centrum fakt ne. A s vystavením metra O už vuubec nebude. A to prosím pripocitejte čas strávený hledáním parkování. A taky nepraktický ohled, že se nemůžu po městě volně pohybovat, ale vždy se musím vrátit.
To dokončení linky O metra vidíte tak přibližně na kdy?
No, to metro O… Úplně by stačilo rozumnější rozvržení a doplnění celého systému železnice, metra a tramvají, namísto hledání „kam s ním, když ho tak chceme“; tangenty postačí tramvajové, na okrajích je snazší jejich dílčí segregace a preference.
Nepomohlo by zřízení dočasné (nebo trvalé) odbočky u Kolovrat? Teď se přeložka napojuje, pak se bude odpojovat…
Pomohlo.
Stejně jako prodloužení nástupišť v okolí Prahy.
Stejně jako odbočka Berounka.
Má cenu pokračovat?
Ne.
Spržel si myslí, že pomáhá zkracování nástupišť, odkládání kolaudace NS a zákaz jízdy (nákladních) vlaků, ponechání Výtoňského Mostu než spadne, hrbatá bez drátů (odklony ze 171 nejsou potřeba, dávno stojí tunel), povolení zavírat dveře před odjezdem,…