Hradec Králové – Wrocław čtyřikrát denně. Kraj s vojvodstvím chtějí přímé vlaky, klíčem je Česká Metuje

Nádraží Česká Metuje. Foto: Dezodor / Wikimedia CommonsNádraží Česká Metuje. Foto: Dezodor / Wikimedia Commons

Královéhradecký kraj ani Dolnoslezské vojvodství aktuálně nemají vhodná vozidla.

69 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
pAVEL

Zase se vymýšlí co někdo z velkou slávou před lety zrušil.
V devadesátkách a na přelomu tisíciletí jezdili běžně několikrát za den rychlíky Praha – HK – Týniště – Meziměstí – Valbřich – Vratislav
Do Valbřichu jsem na výlety pravidelně využíval.

Tomáš Mach

K diskuzi bych doplnil, že tyto vlaky mají být vložené a tak současné vlaky doplní. V současné době jsou v pracovní dny provozovány dva doplňkové vlaky Sp 2002 a 2003 Dobrošov. Ráno z Meziměstí do Hradce Králové a odpoledne zpět z Hradce Králové do Meziměstí.

Insulation Abm

Velmi poutavé a dobře promyšlené!

El Barto

Spambot zde:

Abm Insulation

To je přesně ten druh obsahu, který oceňuji!

Michal M

Co z tohodle nakonec vyleze… En1aRg3 y0uR p.n1s?

MartinS.

Tak už teď jezdí spěšňáky Hradec Králové – Meziměstí každé 2 hodiny a mezi Vratislaví a Valbřichem provozují PKP 16 spojů denně (jen v Polsku je takt asi zakázané slovo). Neměl tedy být takový problém ty dvě linky propojit, ostatně PKP umí o víkendu dojet 2x za den z Vratislavi přes Valbřich, Meziměstí a Teplice až do Adršpachu. Ty tratě jsou provozované a provozuschopné. Nejsou nijak rychlé, ale vlastně chybí jen propojení Valbřichu přes Boguszów-Gorce s Meziměstím, což je 25 minut jízdy. To by nemusel být zase takový problém. A asi by to většinou vezlo místní frekvenci, ale kdyby měl… Číst vice »

182-097

Jaké PKP?

MartinS.

Pardon, mi to došlo večer, když jsem to říkal jednomu místnímu…
Ne PKP, ale KD.
Omlouvám se, ruce byly rychlejší než hlava.

MilanSima

Zajímavé porovnání železničního spojení Prahy s ostatními krajskými městy okolních krajů (mimo Středočeský). Plzeň, Pardubice v pořádku, Ústí nad Labem dejme tomu, České Budějovice zrychlení, Hradec Králové horší, Karlovy Vary a Liberec bez komentáře.

Flek

Takže po dokončení Praha Hradec to bude do Wroclav o maximálně 20 minut pomaleji, než přes Ústí, ale mezi Hradcem a Wroclav je pořád místo pro zrychlení a vede přes exponovanejsi turistickou oblast.

Petr

Po dokonceni Praha – Hradec? A kdy bysme se tak mohli tesit?
Mezi Hradcem a Wroclawi je misto na zrychleni, zatimco trat pres Usti uz je svetova spicka?

Flek

Kolem roku 2030, než rozkopou Kolin-Choceň, stačí hledat. Trať Ústí- Wroclaw je modernizovaná relativně nedávno, tam už další zrychlení neprijde, narozdíl od praha-hradec-wroclaw, kde se mimo modernizaci současných kolejí plánuje i vrt na obou částech hranice..

2101

Tak na Polské straně by prostor pro zrychlení byl, ale vzhledem k plánům na budoucí rychlé spojení přes Walbrzych to asi nehrozí

Flek

V Kladsku se modernizovalo tak rok zpět, ne?

Petr

Hledat určitě nestačí. Musíte těm termínům i věřit.
Trať přes Mezilesí na polský straně mi vloni nijak zásadně moderní nepřišla. Rozhodně bych netvrdil, že tam není prostor na zrychlení.
Podstatný ale je co se vlastně snažíte naznačit? Že by Baltic mohl jezdit přes Náchod, protože to tamtudy bude (jenom) o 20 minut pomalejší?

Adam Ř

Vlastně by docela moh, po dostavbě Hradec – Náchod (zdvojkolejnění, elektřina, tunel)
Zaprvé a hlavně se tím ta trasa ještě více zrychlí.
Zadruhé stejně bude záhodno protáhnout buď současné Hradčany, nebo nový expres Praha – Hradec (co snad má vzniknout se zdvojkolejněním té trati) do Náchoda. A pak už se rovnou nabízí ho využít jako základ pro Baltic express

Ales

Čím dále více mám pocit, že je úměra mezi špatným stavem veřejných financí a snahou utrácet za každou cenu. Čím více dluhu, tím větší snaha ty dluhy navyšovat. Jen si kladu otázku, kdy přijde ten naráz do zdi….

M19

Mám pro vás novinu. Zlatý standard už neexistuje zhruba půl století. Celá ekonomika je založena na příslibu, ne reálné hodnotě. A dluh je tedy základ systému. Bez něj, se vše zhroutí. 😉

Jan Šlezingr

Loď plující z jižní Ameriky naložená Aztéckým zlatem byla taky jen příslib a žádný „zlatý standard“. Na dluhu není nic špatného.

M19

Vy jste troll, nebo je to projev něčeho vážnějšího? Víte co to vůbec bylo? 😁

hnidopich

Jenom připomenu, že máme pro dolnoslezskou metropoli hezký český název Vratislav.

Vendelin

Jména osob, názvy měst a obcí jen v originále 🙂

Jan Novák

jj, například London nad Temží

náhodný kolemčtenář

Takže třeba příště místo poněmčeného „Graz“ originální „Gradec“, jo? 🙂

FilFee

Tak to nechci vidět článek o autobusové lince do Malé Lípy.

Zbynek

Rakve jezdici přes Hlucholazy do polského vnitrozemí mohou nebo nemohou?

Řiditel

Nemohou.

qwertz

Vzhledem ke stavu trati do Glocholaz je s podivem, že na tu trať vůbec nějaké vozidlo může 🙂

Renata Placková

Rakve na poslední jízdu mohou všude 😀

vladki

Jednou za rok touhle tratí zaduní vlak pohřební…

Jan Hašek

Před lety jezdíval rychlík Praha-Hradec – Letohrad-Wroclav.. Teď máme Baltic a ten je v pohodě…

Hans1934

Tak tady jde o jinou trasu , která by jela z HK přes Meziměstí

Kubrt

Asi do roku 2000 jezdily i rychlíky 250/251 Praha Meziměstí walbrzych Wroclaw.

Tomáš Mach

Pokud se nepletu, tak do roku 2002 a poté do roku 2004 jezdil R jen do Meziměstí.

Tomáš Mach

Oprava Meziměstí do roku 2006.

Ferda

Ano, v roce 2003 jsem v něm v HK zapomněl doklady a málem doputovaly až do Polska. Naštěstí je na hranicích v Meziměstí celníci odchytli, možná jim je někdo dal.

Kamui

Takových z dnešního pohledu neuvěřitelných spojů bylo… Škoda, že to prakticky všechno zaniklo, a plíživě se to vrací ať teď (Baltic Expresy, Silva Nortica).

Kubrt

Ty vlaky jezdily, ale využití bylo nízké. Tehdejší cestovní ruch mezi ČR a Polskem byl proti dnešku minimální. Tehdy klasika, v budoucnu zřejmě 847, to by dávalo větší smysl, tak ještě ten tunel, aby se to zrychlilo.

Kamui

Zase v klasice by se to dalo pojmout jako prodloužení přímého vlaku z Prahy. Ale vím že trendem je dnes ramena zkracovat, odstraňovat přepřahy a přidávat přestupy, aby to bylo lukrativní pro soukromé dopravce kvůli nezalamování se s dvěma trakcemi (linka Praha – Hradec – Trutnov se má rozlomit v Hradci myslím v roce 2029).

RoGo01

Klasika nemá z Hradce do Náchoda jak dojet.

El Barto

Proč by ne? Vždyť ještě v roce 2019 jezdil rychlík z Prahy do Meziměstí s tím, že ze Starkoče do Václavic sunul.

Kubrt

Ono to šaškování s klasikou není zajímavé ani pro státní dopravce.

Kamui

Tak jestli v roce 2029 už bude pravobřežka + VoChoc pod AC trolejí, tak DualVectron by byl řešením (a ten kousek po Praze by se holt jelo na naftu). Jsou na truhu nějaké obdobné DEMU jednotky? Protože tady baterie stačit nebudou.

factory

To já když se naposled zeptal proč u nás nejezdí duální mašiny tak jsem dostal takovou bídu od šotoušů že už se na to nikdy ptát nebudu 😂

Bram

A zkomplikovat oběhy, tedy všechno řádně prodražit. I z toho důvodu nejezdí skoro žádné vlaky skrz Prahu a žádné lůžkové a lehátkové vozy ze Slovenska přes Prahu na západ do Chebu.

Twix

Vždyť současné rychlíkové linky se prakticky nezměnily od dob kdy se soukromí dopravci teprve začali objevovat, naopak vznikla nová spojení (Velenice, Baltiky) a mnohde se přímé spoje výrazně zahustily (Praha – Klatovy, Brno – Jeseník, Luhačovice, Rakovník), takže přestupy nejsou tolik potřeba řešit.

Pražák

Otázka je jaké bude teď, myslím to využití. Češi za prací a studiem do Polska téměř nejezdí a ten turistický ruch není zase tak velký, navíc má velkou konkurenci v autech, aby to dávalo smysl. Podle mě to většinou pojede přes hranice poloprázdné a cestující budou přibývat postupně na obou stranách hranic. Protože pro Čechy je rozhodně víc zajímavý Hradec a pro Poláky Vratislav než to co je za hranicí.

Kubrt

Já si taky nemyslím, že to bude nějaká megabomba, zejména v zimě, ale když se oba regiony dohodnou, že o takové spojení stojí, tak proč to nezkusit. Na české straně stejně nějaké Sp v tom směru jezdí, a když se dolnolsezská strana rozhodne vylepšit svou železniční nabídku do Mieroszowa, proč to nespojit. Uvidíme, jak to dopadne.

jardaVi

Je před volbami, takže je potřeba tyto výkřiky brát i v tomto světle…

jardaVi

Hejtmanovic vládní gang si tajně odhlasoval stovky miliard na rachejle a drony, takže spojení možná bude, ale s obrněnými vlaky…

M152

To už dávno mohl jezdit celoročně spoj s vazbami (ideálně na Sp z HK, aby nebyl zbytečný přestup ve Starkoči) v Meziměstí do alespoň Wałbrzych, ideálně do Wrocławi.

Aktuální „náhodné“ a pro Čechy špatně použitelné spoje z PL do Adršpachu. A přes zimu nepoužitelné spojení přes Královec, lidi prostě nepřitáhne.

Kicruj

S tím jak se Polsku enkomicky daří, tak počet čechů, kteří tam něco pracovně řeší, stoupá. Plus Praha (a ČR obecně) je pro Poláky atraktivní. vlaky z Polska do Budapešti/Vídně bývají též velice dobře obsazené i přes hranice.

Pražák

Ti co tam něco pracovně řeší, tam většinou jedou autem. Nebo poudje to dál, tak letí. Nedělám to jinak.

Zlámalík

Ano, ale proti konkurenci v autech je přece potřeba postavit lepsí nabídku ve vlaku a cestující tím přilákat – nebo jak jinak si to představujete?

Pražák

Nijak, pro mě se doprava nerovná automaticky vlak. A veřejné peníze musí napřed někdo vydělat. Tedy se zamýšlím nad tím zda se vůbec musí vydat, případně zda by to nešlo efektivněji.

Bram

Žádný Baltic expres neexistoval v dnešní podobě. Existoval v podobě jiné, s odlišnou trasou (pomalou z Prahy přes Poděbrady, Hradec Králové, Letohrad), stav tratí byl žalostný, na hranicích se přepřahalo a zdlouhavě pasově kontrolovalo a jízdní doba byla delší minimálně o tři až čtyři hodiny, než mají Baltic expresy dnes. Po takovém vlaku by dnes nikdo ani neštěkl. Až kompletní elektrizace a modernizace trati na českém území plus postupné opravy na polském území umožnily zavedení Baltic expresů v dnešní podobě, která je pro cestující atraktivní. Silva Nortica je takové plácnutí do vody, které bude mít význam až po modernizaci a… Číst vice »

Adam Ř

Myslíte, že po elektrizaci Veselí – Velenice to bude rychlejší než Praha–Vídeň via Třebová? Připomínám, že v Rakousku se to moc nezrychlí, je to jednokolejka

Michal M

Před elektrizací Lichkova jezdilo i něco po koridoru, jmenovalo se to Bohemia a tam polská kontrola procházela vlak už z Kyšperka.

Bram

A dvakrát se měnila lokomotiva, což minimálně půl hodiny přihodilo. Nechce se mi to teď hledat, ale mám za to, že šlo o noční vlaky.

Michal M

Jeden čas měl název Bohemia i rychlík jedoucí cca. po šesté večer z Prahy – právě koridor, Ústí, Lichkov, pak s bardotkou nahoru. Po přejezdu hranic to asi noční už bylo.
Jezdíval jsem tím do Jablonného.

Twix

A po elektrizaci Lichkova byly 2 páry R do Vratislavi, ale přes Žamberk, takže stále 2 přepřahy, hodně zastávek (včetně Bohousové) a vozy řady A a B bez jakýchkoliv služeb. Rychle to zaniklo ve prospěch spojů do Ústí nad Orlicí.

Honza

Ale to jezdilo přes Týniště pokud se nepletu

Kubrt

Ano. Tam se taky dělila souprava od Prahy směr Meziměstí – Wroclaw a směr Jeseník.

Michal M

Nejezdilo to Praha-HK-TnO-Meziměstí?
Tohle je opravdu jiná trasa.

John

Jojo jezdival jsem tím v opačném směru, v NE býval narvany a místo už jen v kuřáckém kupé kde jeli PL gastarbaiteři. Po 4 hod jizdy obleceni smrdelo člověku ještě několik dní.

Jan Hašek

Už dávno měl být hotový Vysokovsky tunel. Vlaky Hradec-Náchod mohla brázdit elektrická jednotka … a ne jezdit na úrovni 19.století se dvěmi úvratěmi … montovat do toho mezinárodní dopravu v aktuálním stavu mi přijde trochu mimo

Petr

Teď vám ale vážně nerozumím. Tak jako tak jezdíme do Meziměstí. Proč by nám mělo vadit, že tam Poláci zaplatí vlaky i z jejich strany a linky se propojí? Nedáte si dnes odpoledne viržínko kvůli tomu že není hotová Vysokovská spojka?

Bram

Ty linky se nepropojí, půjde o jiné vlaky.