Hradec Králové je blíže proměně Velkého náměstí. Začne hledat projektanty, zredukuje parkovací místa
Stávající podoba Velkého náměstí v Hradci Králové. Foto: Google Street View
Město plánuje naopak rozšířit počty parkovacích míst v Komenského ulici.
A já celá ta léta myslel, že se to jmenuje Velké parkoviště! 🤦♂️
Kde vlastně parkuje vedenĵ Hradce? Snad ne na tom náměstí…
To by se k magistrátu trochu prošli.
Pěkný hnus uprostřed města. Hlavní náměstí má být reprezentativní prostor města. Měl by to být nejlepší prostor ve městě. Krásné domy a kazí to ta plocha plná aut. Tak snad se dočká Hradec Králové citlivé rekonstrukce.
Zajímalo by mě, kolik lidí bude nadávat, když tenhle autobazar zmizí. 😄
Auto je zbytečná sr@čka.
Můžete jezdit na oslîkovi,nikdo vám nebrání..Ale také budete mít potřebu ho někde zaparkovat.
Ani za Marie Terezie nebylo povoleno “ parkovat “ tažná zvířata a vozy na ulicích a náměstích, když už jste zmínil oslíka…
Dobře pro vás, že je pro vás auto zbytečné. Je však poněkud nešikovné to vztáhnout obecně na všechny lidi a instituce.
Pro trolling je to naopak typické.
Auto je zbytečné ve smyslu, že se dá jako nejméně efektivní prostředek snadno nahradit. Dobrý urbanismus, 15ti minutová města, kombinace dopravy MHD + chůze + kolo je několikanásobně nadřazenější autům.
Velká parkoviště je v Hradci už někdy od 60. let (v knize „Hradec králové dnes“, která je tuším z roku 1976 už rozhodně parkoviště místo náměstí vyfocené je) … tak by možná stálo zato ho prohlásit historickou/kulturní památkou a chránit.
Možná si dělám srandu, možná to ale někoho napadne.
Pamatuji si Hradec zhruba od roku 1975 a v te dobe jeste byly stromy na te strane namesti kde je kostel Panny Marie. Byly tam tak zhruba do roku 1995 co si pamatuju.
Pěkné parkoviště
Aby to nedopadlo jako s průjezdem v jednom nejmenovaném větším městě.
Tj. nepřibylo parkování v Komenského a parkoviště na náměstí nezůstalo ještě dlouho potom beze změny. Důvod pro odložení přeměny náměstí se vždy najde.
Brání něco tomu, vybudovat jednopatrové podzemní garáže (třeba včetně veřejného WC), nastavit odpovídající parkovné a zbavit se aut na náměstí zcela?
Kousíček je Parkovací Dům Jana Gayera (něco přes 250 míst), téměř vedle Parkovací dům RegioCentrum (něco přes 400 míst), v dosahu dále Parkovací dům Katschnerka (500 míst, ale tam jsou dost rezidentské rezervace, jestli se nepletu). Cenová politika ve všech každopádně velice vstřícná a motivující. Jen možná někde se podivíte, podle jakých norem jsou malované vymezující čáry nebo řešené zatáčky.
Sečteno podtrženo, není o čem, historické Velké náměstí v Hradci si zaslouží revitalizaci, důstojnější podobu, včetně vymístění toho, co tam nepatří.
Ale je tam jeden drobný háček, to náměstí je na dost vysokém kopci, čili zejména pro starší to je docela oříšek a ten krpál je ze všech stran, jen různě prudký, navíc po blbé dlažbě. Já parkuju u stadionu, tam je míst dost a vyběhnu si to, ale když jsem tam byl s mámou a vozíkem, tak jsme to nechali na náměstí, bylo to praktičtější.
Mel by se zvazit eskalator aspon z jedne strany. V rade evropskych mest je v takovych situacich maji. Nebo vytah.
Prošel jsem si to parkoviště. Převýšení je tam max. 13m. Není to sice málo. Projíždí náměstím nějaký autobus? Ne. Víte, kolik parkovacích míst pro ZTP tam je? Nula, čistá nula. Vaříte z vody. Ti lidé, co tam parkují jsou možná postižení, ale pohybově jsou na tom bezesporu velmi dobře.
Kuriozní je, že tam ale najdete zaparkované auto u kostela za značkou zákaz zastavení, s doprovodným vodorovným značením stejného významu. Asi nějaký invalidní kněz.
https://mapy.cz/zakladni?source=muni&id=2149&pid=102436647&newest=1&yaw=5.595&fov=1.571&pitch=0.170&x=15.8315695&y=50.2088228&ds=1&z=12&ovl=8
Asi tři roky nazpátek vedla přes náměstí speciální autobusová linka – byl nasazen elektro bus a jízdné bylo dokonce zdarma! Zhruba po roce byl provoz linky pro nezájem cestujících ukončen…
Pro držitele ZTP je vyhrazena celá ulička před bývalou radnicí, stejně, jako jsou jsou místa i na Malém náměstí a v uličkách.
Nejspíš jste té procházce moc nedal…
A nemá ten parkovací dům regiocentrum v bývalým pivovaru v rohu toho pahorku výlez nahoře a výtahy? Přišlo by mi hodně divný, aby neměl, vzhledem k té poloze.
Brání. Pokud se pamatuju tak se ne úplně přesně ví co je pod náměstím. Podle všeho tam mohou být částečně různé sklepy apod. Když si vzpomenu jako mi kdysi vedoucí oddělení Kanalizace ve VaK HK ukazoval videa ze stavu kanalizace na starém městě tak tam to bylo velice zajímavy – občas potrubí ve vzduchu, protože kolem propadlina apod. A do toho chcete stavět podzemní parkoviště? Vím, že současný stav není ideální ale např. při cestě do divadla je vzhledem ke stavu chodníků na starém městě lepší nechat auto na parkovišti co nejblíže k divadlu než jít pěšky např. od magistrátu… Číst vice »
Ve francouzském Avignonu je pod celým náměstím přímo vedle papežského paláce normální dvoupatrové podzemní parkoviště.Archeologicke památky ,kterých je v daném místě požehnaně jsou nasvícené za skleněnými tabulemi a tímto způsobem zpřístupněné.A nevypadá to špatně.
V HK studie na podzemní parkoviště vznikla. S nájezde i výjezdem do Komenského ulice. Odhadovná cena okolo jedné miliardy to celkem zazdila.
Brání tomu voliči
Spíš je to zbytečný, jak psal Dachs, kolem už fůra parkovacích domů je, reálně by se ten parking na Velkém náměstí dal zrušit bez náhrady.
… okamžitě.
Brání tomu především velké náklady takové investice. Město o tom přemýšlelo, ale došlo k názoru, že to je prostě moc drahé. Především v kontextu toho, že existují již postavené nebo plánované alternativy (viz další komentáře).
Brání tomu potenciálně astronomické náklady dané hodně problematickým podložím (staré základy, sklepy, různý bordel – zástavba na tom hradeckém pahorku stojí s trochou nadsázky letos 800 let). Navíc by výstavba znamenala totální paralýzu náměstí na několik let, z čehož by místní restauratéři asi neměli moc radost. No a ve finále by náklady na jedno stání byly odhadem tak 3 miliony.
Už vidím, jak to nová koalice na konci roku 2026 hodí do koše, protože „podnikatelé by přišli o tržby“ a další bláboly.
No necháme se překvapit, jestli to konečně dopadne.
Hosana! Zvláště před pár dny, kdy náměstí většiny měst zdobily vánoční trhy, byl pohled na němé parkoviště v Hradci velmi tristní.
(Kdyby si někdo chtěl zahnidopíchat, pak samozřejmě vím, že na trhy si v Hradci mohu zajít jinam, ale vánoční trh zde mám na mysli jako metaforu k obecnějšímu stavu „náměstí k životu“).
A zdovn Hrade mi nepřijde jako město s největšími problémy v oblasti kapacit k parkování.
Nevím o kterém Hradci je ve Vašem příspěvku řeč, ale v Hradci Králové celý prosinec na Velkém náměstí byly vánoční trhy a u parkování a pohybu aut byly omezení. Parkování bylo pouze mezi ulicí Klicperova a Malým náměstím. Dále bylo několik míst na jižní straně náměstí, kde byl veden provoz, který cestou z náměstí směřoval do ulice Rokitanského…
Současný stav je šílený, navrhovaný je méně šílený, ale mně se furt těžko chápe, proč musejí mít na náměstí více než nula parkovacích míst. Vždyť i na té vizualizaci je to vidět, jak tam stojí tatínek s dětmi, jiný veze holčičku na bicyklu v rozporu s předpisy pro pozemní komunikace, a mezi tím vším se proplétají auta, zabírající navíc dost neefektivně střed prostranství. A ty stromy mají evidentně sloužit, aby nepražilo slunce na auta. Lavičky vidím všeho všudy dvě. „Právě zde by mohlo dojít k navýšení počtu parkovacích míst v lokalitě historického jádra města“ — kdo chce kam … ještě… Číst vice »
V HK nebydlíte, ale překroutit to umíte hezky. Ta věta o navýšení míst se vztahuje ke Komenského ulici, což je tzv. vnitřní silniční okruh, který k náměsí přiléhá. Jinak o zachování určitého počtu parkovacích míst přímo na náměstí tvrdě bojují místní podnikatelé a rezidenti. Právě tento boj konzervuje současný stav.
A to to na těch vizualizacích vypadá ještě celkem dobře, protože je tam obsazeno lehce přes 30% parkovacích stání. Kdyby dali auto do každého stání zase by to působilo jako parkoviště.
Nářky místních restauratérů jsou dost nesmyslné, když zmízí auta a stane se z toho náměstí, příjdou i lidi. Osobně bych se styděl kdybych tam parkoval, nemám problém zastavit pod kopcem a těch pár set metrů si dojít.
Pokud tam bude „sdílené zóna“, pak ten pohyb s holčičkou na byciklu není v rozporu s předpisy pro pozemní komunikace:
https://www.bezpecnecesty.cz/cz/autoskola/dopravni-znacky/informativni-dopravni-znacky/iz-10a-sdilena-zona
Tedy, měla by mít helmu, pokud jí je méně než 15 let.
Lidi obecně nemají rádi velké změny a 50 % parkovacích míst (střeleno od boku) nepůsobí tak „hrůzostrašně“ jako 0 %.
Ale souhlasím s Vámi – stačí se podívat do Brna na Svoboďák a nezdá se mi, že by tam chybělo jediné parkovací místo.
Lidé nemají rádi změny. Proto je třeba je dělat dostatečně rychle a razantně, aby se pokud možno skokem přešlo ze starého normálu do nového.
Teoretická možnost dělat změny tak pomalu a postupně, aby si toho lidi nevšimli se ukázala jako nefunkční. Všimnou si i sebemenších změn, reagují stejně alergicky jako na ty velké, ale navíc je tam fůra let mezistavů, které nemohou dobře fungovat ani postaru, ani ponovu.
v tom Hradci to je ale na pěkným krpálu, proto tam těch pár míst je potřeba, Svoboďák je sice taky trochu do kopce, ale snesitelnýho, navíc jedou skrz tramvaje, kdežto v Hradci tam jede jedno velký prd.
No mohl by tam kyvadlove jezdit maly minibus od soudu ke Grandu.
Po rekonstrukci náměstí naměstí se počítá se zavedením MHD nějakým menším vozidlem.
Bohužel je to tam jen obrovské parkoviště osazené veselými parkovacími značkami navíc s místním vtipným vylepšením dodatkovou tabulí : “ zakazuje se stání bez parkovacího poplatku“ . To je jako kdyby někdo pod značku přikázaný směr vpravo dal tabulku “ zakazuje se jet vlevo“. Doslovnost “ řešení“ vymyšlená lokálními ouřady je někdy až neuvěřitelná…
Bude to takový to český řešení, že budou zredukovány místa všech ostatních, ale lidi na radnici ne? Už se z toho pomalu stává kolorit…
Nevím, obecně vzato si myslím , že ano. Vždyť i jako městský cyklista jsem se trpce pousmál nad fotografií, kterak panu Hřibovi jeho osobní řidič vytahuje kolo ze služebního auta aby na něm mohl slavnostně přišlapat do práce …
Na náměstí je sice budova staré radnice, žádná pracoviště magistrátu se v ní ale nenacházejí.
A k tomu, že se za 2 roky (v nejlepším případě) začne s rekonstrukcí Velkého náměstí říkám: „Konečně!“
Tak to je dobrá zpráva pro náměstí
ale opomněl jste, že tam je Krajský úřad
KÚ má vlastní parkovací dům.
Není nad to financovat úředníkům jejich pohodlí z vlastních daní. 😀