Hradec Králové čeká velká proměna křižovatky Mileta, město ji bude soutěžit s ŘSD společně

Podoba křižovatky Mileta. Foto: ValbekPodoba křižovatky Mileta. Foto: Valbek

Odhadované náklady na kompletní proměnu přesahují 400 milionů korun.

Zpět na článek
Odebírat
Upozornit na
guest
75 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honnzok

Pro mě docela zklamání… To moc nepomůže. Ve směru těch baypasů mě chybí připojovací pruh, zda bylo nutné šetřit na tom jediném co tam chybí nevím. Odbočení z okruhu směrem k Třebeši má podle mě nízkou kapacitu. Tam to chtělo odbočovací alespoň dvoupruh…. Ten jednopruh směrem do centra je podle mě taky blbost.. Alespoň dvou aby mohli odbočovat dva směry zároveň….

Jan

Noo jak koukám na návrh jsem trochu smutný.. Chybí tam podchod od autobusové zastávky směr ulice Akademika Heyrovského 2

Tak když bych přijel autobusem od Pardubic nebo od Hlavního nádraží tak bych stejně ty podchody nevyužil.. Jsme to dělali s kluky na střední že jak nás vyhodil autobus tak jsme přeběhli na druhou stranu a hned padla červená pro auta směr na Pardubice od stadionu.

Otázka jak to pak bude nastavené.

Alibaba

Trochu by mě chyběl ten 4. tunel pro pěší, ale co si v Hradci odpřipomínkovali to mají.

JakJan

Hustota provozu je tam již tak vysoká, že jediné správné řešení je mimoúrovňové křížení…

Roman osobně

Připadá mě to podobně debilně jako již uskutešněná „modernizace“ kruháče na Brněnské -za docela dost peněz velmi málo muziky.

Kebab

Na Brněnské není za ty peníze v podstatě vůbec žádná muzika, tady aspoň nebudu muset na kole čekat na světlech. Ovšem za 400 mega bych snad radši i počkal výměnou za více oddělených cyklostezek v okolí.

Kebab

Tak hlavně že tu původní a mnohem lepší mimoúrovňovou variantu zrušili s tím, že je moc drahá, že „přece nevyhodí 300 milionů za křižovatku“… Místo toho za ni teď vyhodí 400 milionů a 2 roky komplikací, přitom tím ve výsledku skoro nic nevyřeší a to ještě v mezičase stihli vyhodit dalších 280 milionů za „chytré“ semafory, které v lepším případě nemají přínos žádný, v horším záporný. Tedy pro dopravu, neplatí to pro bezpracný výběr peněz. Skoro to vypadá, jako by někdo chtěl dopravu v Hradci účelově sabotovat, protože snad „nikdo nemůže bejt takhle blbej“.

czhunter

400 milinů dnes je ovšem pořád o něco míň peněz než 300 milionů před 6 lety.

Kebab

O něco možná ano, ovšem výsledek bude horší o dost.

Alibaba

Tak když budou různé obchvaty Hradce a zprovozněná D35, tak mimoúrovňová křižovatka přestane mít smysl.
A jestli si to Hradečáci sami zasekají vnitroměstským provozem, tak ať si tu mimoúrovňovou křižovatku postaví, po výstavbě obchvatů bych okruhu odebral status silnice 1. třídy (I/31) a převedl na město.

Kebab

To bude ještě dost dlouho trvat. V okolí křižovatky má vyrůst celá řada staveb včetně Kauflandu, takže zrovna tady by se původní MÚK uživila i do budoucna.

Vysehradsky jezdec

Mimoúrovňová křižovatka nikdy nepřestane mít smysl.

Alibaba

Cenově je lepší kruháč.

Lukáš Kníže

Já Vám nevím… 🤔😞 Sice jsem rád, že nevznikne původně plánovaná velká mimoúrovňová křižovatka, stejně je mi však z nynějšího návrhu smutno. Řešil bych ji pouze tunelovým pokračováním okruhu a na povrchu normální zjednodušenou křižovatkou. Nemám rád, když se pěší a/nebo cyklisti tlačí pod zem.

Další věc, kterou nechápu, proč tuhle silnici stále vlastní stát… ale to je jiný příběh.

Kebab

Původní mimoúrovňová varianta obsahovala právě tunelové pokračování okruhu a na povrchu byl jen kruhák. Podchody pak nebyly zdaleka tak hluboko pod terénem, jen podcházely rondel. Určitě to bylo lepší, navíc při dnešních cenách už i levnější řešení.

Karlos

Kousek od křižovatky bydlí rodiče, a když jim to realiťák v roce 97 nabízel tak říkal: „To budete mít dobrý. Tady vám zanedlouho postaví úplně nové dopravní napojení…🙈“

Jan z Rokycan

No, celkem vtipné je, že se rekonstrukcí křižovatky se začne ve stejnou dobu, jako poběží dostavba areálu kampusu UK na Zborovské. Přičemž jediná trasa pro stavenišní dopravu vede právě přes křižovatku Mileta… Opět ukázka toho, jak máme stavby různých investorů zkoordinované…

Kování

Tak zkoordinovane to na začátku je, pak se vám na 25 let ta stavba zasekne a dopadne to takto.

Facepalm

Trošku mě mrzí, když je to v Hradci, že tam nedržej tradici a nedali to namalovat Patrikovi. To by to vypadalo ještě mnohem léúe a moderněji!

yxc

Dělal to jiný architekt, takže z dopravního hlediska to vyjde podobně.

Márty

Neznám jediného architekta, co by si Kotase vážil. Kotas je prostě projektant, co se snaží být architektem a ve výsledku nedělá dobře ani jedno. Tuhle urbanistickou hrůzu by vám žádnej real architekt nenavrhl, stejně tak jako Korunu.

Jiřík

:DDDDD dobrej

kik

Jo, a měli bychom druhou Korunu…. Ta jedna bohatě stačí….

Pomeranč

Když už se dělá tak velká rekonstrukce, nevyplatilo by se tam udělat mimoúrovňové křížení? O kolik by to mohlo být dražší?

Petr

JE TO MĚSTO! Megalomanské křižovatky jsme tu už za jedné éry měli, do teď se je snažíme integrovat do města.

yxc

Původně navržená MÚK byla plošně skoro stejná.

Kebab

Je to městský okruh, tam jsou mimoúrovňová řešení v pořádku.

czhunter

Ne – ulice Okružní je také městský okruh a mimoúrovňové křížení tam ROZHODNĚ NENÍ V POŘÁDKU

Kebab

V pořádku není to provedení, ne samotné mimoúrovňové křížení. Kdyby tam byl místo nadjezdu podjezd, nebude problém.

czhunter

Tak samozřejmě – existuje ideální svět, ve kterém jsou auta kdesi v podzemí prakticky pořád a na sluneční světlo vykouknou v intravilánu zcela výjimečně.

Ale na takový ráj jsme moc chudí.

Kování

Ten původní návrh byl mnohem mestotvornejsi, toto je jen obrovská plocha asfaltu, je mi smutno z toho co se tam nakonec postaví. Hnusnější a dopravně horší.

Martin Hroch

Ne tady by se to fakt nevyplatilo.
Místo by pro to možná bylo, ale přijde mi i to zrovna tady úplně zbytečné.
Bohudík, že je nenapadlo tam udělat kruhák.

Beekee

Ale napadlo, napadlo. Jen od toho pak upustili.

yxc

Původní řešení takové bylo, ale za krize se od něj ustoupilo. Narozdíl od tohoto řešení by MUK pomohla i automobilové dopravě, ale v HK dopravu řeší po svém.

Facepalm

Slyšel jste už někdy výraz „urbanismus“?

yxc

Slyšel a zhlediska urbanistického byla původně navržená MUK daleko městotvornější, než tahle prakticky nezměněná asfaltová plocha. Navíc pěší a cyklisté tam nemuseli tak hluboko pod zem jako v tom, co se bude relizovat.

Facepalm

Já nehájím tohle řešení, přijde mi jak z nejdebilnějších devadesátek. Nicméně jebnout tam MÚK, to už by byly osmdesátky.

yxc

To řešení může působit jako z „devadesátek“ protože křížovatka se až na ty kratoučké bypassy a podchody nemění.
MUK řešení je ve fotogalerii. Plošně podobné, ale pro pěší a cyklisty příjemnější:
https://www.idnes.cz/hradec-kralove/zpravy/stavebni-urad-horice-resi-hradecke-velke-namesti-i-krizovatku-mileta.A170815_345336_hradec-zpravy_tuu

Facepalm

Abych pravdu řekl, vypadá to ještě hůř, než jsem si představoval.

Kování

Ale to mimoúrovňové řešení mělo být v zemi a ne ve “ vzduchu“ takže by ani nebylo vidět.

Kebab

A vy jste někdy slyšel o městských okruzích nebo o kapacitních sběrných městských komunikacích?

Petr

co to je za paskvil? To je jak z 90. let, někomu nedošlo, že nacpat chodce pod zem není cesta.🙄 O té jedné chybějící větvi ani nemluvím.

Vazba pro cyklisty 0.

Martin Hroch

A kam by jste je chtěl nacpat? Na přechody nebo udělat nadchod?
A ta chybějící větev vadí čemu? Že si někdo o minutu dvě zajde?
HK je na hodně místech řešené pochody a funguje to tu.

Tomáš

Chodec si nemá kam zacházet. Chodec má mít co nejpřímější cestu. ČR je však „car first“.

looki

A proč by si auto nemohlo minutu dvě počkat, proč si má ve městě zacházet chodec?

yxc

Tím že zrušíte přechody a postavíte podchody automobilové dopravě moc nepomůžete. Pěší stejně chodí přes přechody v době, kdy auta mají červenou kvůli zelené aut v jiných směrech. Auta to změnou získají jen pár vteřin.
Ale cyklisté třeba 2 min protože konečně nebudou muset čekat.

mimochodem

Jako chodec mam podchody (za predpokladu nezanedbaneho uklidu/udrzby) mnohem radeji, nez cekani na svetlech.

V civilizovanych mestech jsou casto kombinovany obe varianty s tim, ze na semaforu bezi odpocet a clovek se zavcas muze rozhodnout, jestli probehne po schodech bez cekani, nebo si pocka.

Smutne, ze toto reseni do nasich koncin jeste nedorazilo.

Martin Hroch

Třeba protože auto je dva metry dlouhá plechovka v kterej obvykle sedí jeden člověk.
A třeba protože vám to zvýší plynulost provozu a i zlepší časy MHD.

Facepalm

Úplně vidim, jak se vám v noci zdá o ZÁKOSu.

Tomas

Kdyz zam chyby ctvrty podjezd, tak to povede velice casto k tomu, ze cyklisti se budou krizit pri odbocovani do leva. To je samozrejme velmi nebezpecne. Prikladem budiz dalsi nebezpecne misto je podchod v Lipkach smer fakultka a reka, kde se delsi dobu hledalo mene spatne reseni takove, aby cyklisti neohrozovali chodce a sebe navzajem.
No a Mileta znamena pri chybejicim ctvrtem podchodu velke mnozstvi nebezpecnych situaci. Budou tam cyklisti, elektrokolobezky, lide na bruslich, chodci…a jejich drahy se budou hodne krizit.

Kebab

Podle všeho ho opravdu doplnili.

Martin Hroch

Cyklista nemá v podchodu co na kole dělat.
A zrovna v HK za to měšťáci vybírají pěkně často.
Má pěkně sesednout a jít pěšky.

Kování

Nejlepší je že ta chybějící větev chybí mezi školou a autobusovou zastávkou. Takže jak to dopadne…..

Márty

Vylezte někdy z toho auta a udělejte si procházku. Doporučuju, minimálně si uvědomíte, co za nesmysl jste napsal.

yxc

Žádný podchod nechybí, tohle je stará vizualizace. Původně se počítalo ještě s lávkou někde za OMV, ta už nebude. Paskvil to je, ale z hlediska automobilové dopravy. Pro pěší a cyklisty je to parádní řešení, konečně se tam nebude čekat. Což je dost problemtatické, když se na červené klidně sejde 10 cyklistu a pletou se pak jeden druhé v různých smerech. Je vidět, že tam na kole nejezdíte, jinak byste nemohl plácat takové nesmysly. Pro cyklisty je problém jinde. Cyklostezka jižně od okruhu od kolejí na křížení na Brněnské až po Labe je úzká, podél FN jednosměrná. Přitom kapacitně absolutně… Číst vice »

Kebab

Aspoň ten jeden chybějící podchod by tam nakonec být měl. Aspoň malý záblesk rozumu v temnotách tuposti.

Horal

Znáte to tam? To by jste věděl, že ta větev je právě minimálně využívána chodci. Chce o tom něco vědět než mluvíte.

pepa

takže Hradec už má dálniční obchvat, ale to mu nebání přestavit křižovatku podle parametrů v duchu bolševických dopravních inženýrů. krásná ukázka toho, jak jsou všechny řeči o dostavbě dálnic a následné humanizaci měst jen prázdnou rétorikou – bolševičtí dopraváci svůj stín zkrátka nepřekročí.

yxc

Je vidět, že situaci v HK absolutně neznáte. Sídliště na JV města mají cca 50k obyvatel, ve FN pracuje přes 5k zaměstanců a denně tam odjíždí další tisíce pacientů. U FN se plánuje výstavba Kampusu UK, Kauflandu s administrativním centrem na druhé straně ulice. Naprostá většina nové bytové výstavby v HK probíhá kolem Zborovské. Dálnice snížila intenzity v této části okruhu o cca 15%, ubylo sice velké množství NA, takže to působí opticky více, ale není tomu tak. Ta přestavba křižovatky pouze přidáva podchody pro pěší a cyklisty. Automobilovou dopravu prakticky neřeší, jedinou změnou jsou krátké bypassy, které bez odpovídající… Číst vice »

micat1

Jj, pěšáky narveme pod zem do jistě vábných podchodů, to jim pomůže. Tzn. ubyde lidí co budou chodit pěšky -> přibude aut (kolečko se uzavírá).

Pokud má ani ne 100 tisícové město takové problémy s autodopravou, pak je už asi potřeba si přiznat, že přidávání dalších pruhů nevyřeší nic. Hradec je, pokud vím, na skoro úplné placce, tady by pomohly třeba cyklostezky.

Kebab

Zkrátka místní situaci vůbec neznáte, ale přesto nutně musíte trousit nějaká obecná moudra. Ovšem k čemu fakta, když máte názor, že?

Mark

Dopravní indukce ale nijak nezávisí na místní situaci. Ne, HK fakt není světově unikátní město, kde by tenhle úplně základní princip nefungoval.

micat1

Bohužel, spousta lidí ani neví co dopravní indukce je, ale dovolí si poučovat někoho o místních poměrech a o tom jak je potřeba rozšiřovat křižovatky 🤦

Kebab

Například Náchod je mnohem menší město a má ještě o dost větší problémy s dopravou než Hradec. To asi bude taky ta vaše slavná indukce, kterou nikdo obecně nepopírá, ovšem vy ji nacpete doslova všude, bohužel i tam, kde se o indukci vůbec nejedná.

Kebab

Hradec jako takový ovšem problémy s dopravou obecně až tak nemá, mimo tranzitu po určitých trasách. Ovšem zrovna křižovatka Mileta již zkrátka neodpovídá ani dnešním požadavkům, natož budoucím (nový kampus UK, další budovy kampusu UHK, plánované rozšiřování FNHK a výstavba Kauflandu, napojení záchranky a Benešovy třídy atd.) a nebude vyhovovat ani po nákladné rekonstrukci. To nemá s dopravní indukcí vůbec nic společného, to je bodová závada.

Mark

Zajímavé, že třeba v takovém Londýně se žádný dopravní kolaps nekoná, přestože tam je tak stokrát vyšší hustota zalidnění a služeb. Když je všechno takhle na jednom místě, tak proč tam třeba není/neplánuje se velký uzel MHD? Už jen takhle zběžným pohledem mi přijde šílené, že je terminál u nádraží na západě města, ale většina lidí bydlí na sídlištích na jihovýchodě, kde je i nemocnice a spousta škol. Pak je jasné, že spousta lidí raději pojede autem, když je MHD takhle špatně rozvržená. Zrovna plánování dopravy je podle mě obor, kde je super mít pohled i zvenčí, kde se na… Číst vice »

Kebab

Vždyť Londýn je druhý rok po sobě nejucpanější město na světě😃 Přestupní terminál u nádraží s mimoměstskými autobusy pod jednou střechou z mého pohledu smysl má a MHD v Hradci je nebo aspoň bývala velmi slušná, jen trochu pomalá. Kdo nejede vyloženě na druhou stranu města, pro toho je rychlá chůze zhruba stejně rychlá. Nejrychlejší je jednoznačně kolo, to ale většinou bohužel není kde bezpečně zaparkovat, takže jsem stejně vždycky chodil pěšky. Hradec by si zasloužil trochu zklidnit centrum, Gočárova třída by uvnitř okruhu klidně mohla být jen 1+1, aspoň by se tam vešla nějaká zeleň, to samé Pospíšilova, která… Číst vice »

yxc

Gočárovku v 1+1 od Ulricháče po most odmítl kolem roku 2007 hlavní architekt města, s tím že Gočárův odkaz vyžaduje čtyřpruh. Mohl to být městský bulvár pro lidi, ale je to jen mrtvá ulice pro auta. A stejně v tom 1+1 funguje, protože v krajních pruzích pořád někdo stojí.

KarelMio

Smer od reky na Trebes je plny i rano, klidne az od Rasinovy tr. Ale to nic nemeni na tom, ze ta navrhovana MUK byla z hlediska mestotvorneho uplne tragicka. Chodci a cyklisti meli chodit klikate prostredkem te OK. Udelejte si vylet do Britanie, tam tohle reseni je docela caste, a pak poreferujte, jak jste se tam citil. Podchody jsou hodne osemetna vec, nicmene porad lepsi primy podchod kde je videt na druhy konec, nez nejake lomenice. Tady by bylo nejvhodnejsi bud dat okruh pod zem a odbocovaci pruhy+Zborovskou a Hradrckou s urovnovymi prechody. Samozrejmosti je vychytani semaforu. Nebo podchod,… Číst vice »

Kebab

Vždyť v té staré MÚK právě okruh pod zemí byl.

Tomas

Ja myslim ze kruhova krizivatkyla byla naopak tim nejvyssim patrem, prubezny mestsky okruh byl pod zemi a chodci a cyklisti byli uprostred.

Oba mate pravdu, jen slovo okruh pouzivate verim oba pro jinou vec

KarelMio

Jo, ale byli pod zemi i chodci a navrchu byla nesmyslna OK.

Tomas

Diky za zajimave info z historickeho vyvoje krizivatky. Jezdim tam nekolikrat tydne zejmena ve spicce a funguje/nefunguje to tam tak jak pisete.
Je jasne videt, co by pomohlo zprujezdnit krizovatku. Zejmena odboceni do prava od reky smer trebes trva nepochopitelne dlouho, pritom tam nemusi byt zadny semafor. Je vsak nutne to sladit z vyjezdem z DN

yxc

Ono by to šlo zlepšit i v tom , co budou stavět. Na té vizualizaci je vidět, že od centra jsou navrženy dva pruhy rovně do Třebše. Což je úplně zbytečné. Stačilo by nechat ten levý a z pravého udělat odbočovák doprava. Pak by se u odbočení vpravo z okruhu do Třebše bypass napojoval do vlastní pruhu a auta by zastavila až světla na nové křižovatce u nemocnice. Ještě by se tedy museli zvětšit ty dva související zelené ostrůvky.

Kebab

Průjezdnost křižovatky se pokud jde o auta prakticky vůbec nezmění, situace se zlepší jen pro chodce a cyklisty, ale to vám nebrání plácat nesmysly.