Hra o vlečky: Mají být veřejné, či neveřejné? Dopravci se obávají jejich zániku
Vlečka, ilustrační foto. Autor: cs:ŠJů – Fotografie je vlastním dílem, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3861744
Velká novela zákona o drahách, která je aktuálně ve sněmovně, má vnést jasno i do statusu vleček. Podle sdružení nákladních
Díky za podrobné vysvětlení návrhu změny zákona a za to, že tomu zde byl dán prostor.
Zarazilo mě, že i při tak dlouhé legislativní proceduře může vzniknout zákon, kde není jasné, jestli platí spojka A, nebo NEBO.
Jsem pro prodej všech vleček soukromým vlastníkům. Ty o které nebude zájem, zrušit. Nebo minimálně zastavit jakoukoli údržbu (pokud bude potenciál obnovy třeba za 20 let). Necyklostezkovat, udělat analýzu potenciálu, ale neudržovat. A začal bych zrušením té minimálně využívané vlečky do Pohořelic. To je asi nejzbytečnější vlečka v republice, tam je vhodná i ta cyklostezka.
„A začal bych zrušením té minimálně využívané vlečky do Pohořelic.“
Vzhledem k tomu, že víte, že je MINIMÁLNĚ využívaná, tak jistě znáte roční obrat vozů na této vlečce. Uve|ďte jej. Děkuji.
Ono vás to možná překvapí, ale každá vlečka má svého soukromého vlastníka, protože někomu patří (pomiňme zůstatky po již neexistujících společnostech) a jaksi nemůžete soukromému vlastníkovi nařizovat, kdy se mu to ještě vyplatí a kdy ne. Navíc co se týče údržby a podobně, tak tam hrozí rozpor s drážním zákonem.
Stručně a jednoduše. Je to věc každého vlastníka, co si se svým majetkem udělá. 😉
Kupodivu existuje projekt na oživení pohořelické lokálky jako veřejné dráhy a její začlení do IDS JMK.
Přiznávám že jsem článek nedočetl, u slova Kolovratník jsem to vzdal, abych se nenaštval. Od něj sem snad ještě neslyšel nic s čím bych se alespoň trochu ztotožnil. Neznám moc lidí v oboru , kteří ví tak málo o železnici.
To je zase dobrý úlet pana Kolovratníka. Vybuduji si za vlastní náklady dopravní cestu ke svému firmě a třeba i zcela na svém pozemku a on se mi tam bude někdo cizí prohánět. To je určitým způsobem takové znárodnění majetku ve jménu všeho lidu. Myslím, že by někdo mohl navrhnout, že by třeba mohli poslanci a senátoři umožňovat parkování pro veřejnou ve svých soukromých garážích. Třeba, když je poslanec náhodou v poslanecký sněmovně na schůzi a se svým autem je mimo domov, tak by fakt mohl poskytnout svojí garáž ostatním. Myslím, že když vlečkař má zájem zpřístupnit vlečku někomu jinému,… Číst vice »
Omyl. Pan Kolovratník načetl náš návrh, pan Tyll píše o návrhu MD, který podle nich lépe odpovídá evropské legislativě. Což my si úplně nemyslíme, byť by se se skřípěním zubů s tím dalo asi žít. Ale blbě a hlavně – neustále se strachem, že v případě prohlášení vlečky za veřejnou se na to majitelé vykašlou a zaasfaltují.
Celé to vzniklo z rozdílného postavení a vnímání vleček u nás a v západní Evropě.
A co tedy nic nenovelizovat a nechat současný stav?
Máme ÚPDI, takže je to nutné.
Oldřich Sládek – Proč jste si neušetřili práci a při iniciativě namísto „vlastníka a jiných oprávněných osob“ neuvedli toliko pojem podnikatele (beru, návrh není váš, je MK)? Jak totiž plyne z definice vlečky v § 3 odst. 1 písm. d) zákona o dráhách, vlečka slouží potřebě podnikatele (provozovatel vlečky je podnikatelem, jiný podnikatel je rovněž podnikatelem); pokud má tedy sloužit potřebě svého vlastníka či jiné oprávněné osoby, pak i tyto osoby musí být podnikateli. Nestálo by tedy za to podívat se i na definici vlečky jako takové? Jinak autor pozapomněl na pravidlo autonomního výkladu unijního pramene práva (zjednodušeně řečeno pojem… Číst vice »
Vždyť už je tolik vleček možná polovina co zaniklo jen v JMK. Čekal bych spíše daňové úlevy pro podnikatele používající vlečky.
Nařídit vlastníkovi veřejné provozování vlečky je omezení soukromého vlastnictví. Místo toho, aby se možnost přepravy po železnici co nejvíce zjednodušila a přiblížila firmám, házejí se jim další a další klacky pod nohy.
(Přiznám se, že jsem to nepročetl úplně celé.)
Proč dělat věci jednoduše, když to jde složitě?
A co znění:
Na vlečce řídí provoz vlečky její majitel. Majitel může tuto činnnost delegovat na jinou stranu. Na začátku vlečky (a nebo i v nějaké rejstříku?) uvede podmínky a nebo kontaktní informace.
???
Tady je přesně vidět , jak to stát vidí s podporou nákladní železniční dopravy. Dle mého názoru by měl stát každé firmě , která provozuje vlečku vycházet maximálně vstříc. Dovedl bych si i představit , že v rámci podpory by pro vlečkaře i zajišťoval provozní řády , další administrativu , případně poradenství v oblasti železnice a údržby vlečky. Protože z pohledu vlečkaře… zlikvidovat vlečku znamená zbavit se starostí.
Jen prosím, ať ty provozní řády a další administrativní dokumenty nutné k provozu vlečky nedělá SŽDC. Protože jinak by to byl danajský dar. ZDD (základní dopravní dokumentace), kterou vytváří SŽDC, si mnohdy protiřečí, neodpovídá skutečnému stavu a i kvalita zpracování příšerná.
Ještě máme ŽESNAD. Jestli jsou tedy k něčemu.
Často platí, že cesta do pekel je dlážděna těmi nejlepšími úmysly – v tomto případě „veřejnost“ vlečky za účelem volného přístupu pro kteréhokoliv dopravce (a ne jen pro toho, kterého schválí majitel/správce vlečky), kde až velkým negativním „vedlejším účinkem“ by byl nárůst administrativy spojené se správou vlečky natolik, že majitel by vlečku raději zrušil než aby ji nadále udržoval.
Dej blbci funkci, vymyslí zákon.
Třeba tu novelu vypracoval někdo od silniční dopravy, jakmile se zboží jednou dostane do kamionu, tak je vyhráno…
Tak určitě kamiony totiž nemají co vozit a na každé vrátnici stojí fronta nezaměstnych řidičů,… Nebuďte tak paranoidní, škodí to duševnímu zdraví.
Zato strojvedoucích jsou zástupy na pracáku co.