Hotovo: Soud potvrdil vedení dálnice D3 přes Posázaví, odvolat už se nelze

Dálnice D3 přes Posázaví, vizualizace. Pramen: ŘSDDálnice D3 přes Posázaví, vizualizace. Pramen: ŘSD

ŘSD aktuálně předpokládá, že středočeský úsek dálnice D3 se bude stavět nejdříve v letech 2025 až 2029.

V přípravě středočeské části dálnice D3 došlo k průlomu. Nejvyšší správní soud (NSS) ukončil letitý spor o vedení dálnice, když odmítl kasační stížnost ve věci Zásad územního rozvoje (ZÚR) Středočeského kraje. Dálnice tak povede Posázavím. Její příprava bude nicméně ještě dlouhá.

O verdiktu soudu informoval deník Zdopravy.cz ministr dopravy Martin Kupka a potvrdil jej mluvčí kraje David Šíma. Rozsudek je přístupný i na internetu. „Další opravné prostředky již nelze proti koridoru uplatňovat, a proto je v rámci krajské dokumentace stabilizovaný,“ sdělil Šíma.

U D3 ve středních Čechách se dlouho vedly debaty o jejím vedení. Ve hře byly západní (Posázaví) a východní varianta (Benešov, Říčany). K potvrzení západní varianty došlo v roce 2015 schválením první aktualizace Zásad územního rozvoje Středočeského kraje. Proti této aktualizaci následně byla podána žaloba, kterou Krajský soud v Praze v roce 2018 zamítl. Stěžovatelé (Krajina 2000, spolek pro ochranu přírody dolního Posázaví a obec Okrouhlo) následně podali kasační stížnost k NSS. Argumentovali například příliš široce vymezeným koridorem nebo nepřesnými výkresy. NSS nyní kasační stížnost zamítl, čímž definitivně potvrdil platnost aktualizovaných ZÚR.

Vedení středočeské D3. Pramen: ŘSD

Vedení středočeské D3. Pramen: ŘSD

Dálnice se v této variantě napojí na Pražský okruh u Jesenice a na jih povede kolem Jílového, Netvořic a Maršovic dále na Heřmaničky. Na Benešov ji napojí šestikilometrová Václavická spojka, kterou rovněž stabilizovala první aktualizace ZÚR a která rovněž byla předmětem žaloby. Součástí stavby bude mimo jiné deset mimoúrovňových křižovatek, sedm tunelů o celkové délce sedm kilometrů či most přes řeku Sázavu. Celkem jde o 58,6 kilometru rozdělených do pěti úseků. ŘSD je chce zprovoznit všechny najednou.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už v listopadu zahájilo na celé trase geotechnický průzkum. Další příprava ale ani po rozhodnutí NSS nebude hladká. Aktuálně silničáři usilují o pravomocné územní rozhodnutí, pro které ale potřebují rozhodnutí o výjimkách pro zvláště chráněné druhy. O výjimkách rozhoduje kvůli objektivitě Krajský úřad Plzeňského kraje, který první rozhodnutí vydal už v roce 2020. Tato rozhodnutí byla napadena námitkami odpůrců stavby a v odvolacím řízení ministerstvem životního prostředí zrušena a vrácena k novému projednání.

„V novém řízení dle našich předpokladů opět dochází k průtahům ve všech správních krocích, odpůrci požadují prodloužení lhůty na zpracování oponentních posudků, následně je posudek ze strany odpůrců do řízení doložen a úřad musí opět s tímto novým podkladem seznámit všechny účastníky řízení a stanovit lhůtu pro seznámení s podkladem,“ uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Rozhodování tak už trvá čtyři roky.

ŘSD očekává vydání nových nepravomocných rozhodnutí na hlavní trasu po uplynutí správních lhůt v průběhu letošního ledna a února. „Téměř s jistotou lze však říci, že budou opět odpůrci stavby napadena námitkami a bude probíhat odvolací řízení,“ doplnila Ledvinová.

ŘSD aktuálně předpokládá, že středočeský úsek D3 se bude stavět v letech 2025 až 2029, podle ŘSD jde nicméně o „silně optimistický“ předpoklad. Dálnici tak nijak zásadně nepomáhá ani nová legislativa z minulého volebního období, která měla výstavbu urychlit. „Správní orgány v současné době vedou správní řízení i přes rok, jak je patrné právě z řízení o výjimkách, kde v tuto chvíli ani po čtyřech letech nemáme vydáno na hlavní trase jediné pravomocné rozhodnutí a nelze proto územní řízení, které bylo zahájeno a následně přerušeno, dokončit,“ uzavřela Ledvinová.

Tagy D3 Nejvyšší správní soud ŘSD středočeská část D3
269 komentářů