Hotovo: Kopřivnice má nové muzeum značky Tatra. Zaměřuje se na nákladní vozy
Tatra 148 sklápěč. Pramen: Tatra Trucks
Základem muzea je sbírka jihočeského znalce tatrovek Jiřího Hlacha, jehož kolekci 63 aut koupila Tatra v roce 2015.
Osobně by se mi líbilo, kdyby nešlo o výhradně „značkové“ muzeum, ale o průřezové, tj. aby menší části expozice byly věnovány krom tatrovek, taky jejich tehdejším současníkům = modelům LIAZu či AVIe
Tj.. kdyby krom Tatry 813 a 148 byly např fotky jejich současníků = LIAZ 100, AVIA 30, či V3S M2
To by tatrovaci nepřežili přiznání pravdy že LIAZ začal jezdit Dakar dřív, že Praga V3S v armádních zkouškách dopadla mnohem lépe než Tatra 128.
Tatrovaci napadení tatra virem neuznávájí jiné značky a jsou značně zahledění je do tatry.
Bylo by divné kdyby firemní muzeum se věnovalo i jiným značkám, ale zase Hlachova zbírka obsahovala i spoustu vozů i jiných značek a tatra ji koupila celou.
I tak se to dá vnímat. Já to bral z pohledu přespolního návštěvníka (kvůli 4 malým prckům co máme doma a chcem jim umožnit „poznávat svět“) P.S. Pozůstatky firmy AVIA má stejného vlastníka jako je spoluvlastník TATRy a firmy LIAZ Truck (což asi je spící firma) …. Ovšem samotné ochranné známky patří firmě AP Trust, což patrně je odštěpek z dob kdy LIAZ (a TATRA) patřily plzeňské škodovce kterou poté koupila parta kolem Appian… Ćili nevylučuji, že případné muzejnické aktivity okolo minulých produktů LIAZu jsou komplikované/blokované spoustu různých názorů/vlivů…. pro ilustraci jak „košatá“ bylo složení vlastníků plzeňské škodovky (před prodejem… Číst vice »
Ty to nehul
Nic nehulim. Je to jen vypozorované na srazech užitkových vozidel, jen u tatrovaku se projevuje určitý pocit nadřazenosti
A co to jako znamená tatrovaci? Zamestnanci tatry, fanousci nebo majitelé?
Hlavně majitelé veteránů značky Tatra a všichni co žijí v bludu a myslí si že tatra je nejlepší na světě.
Podobné projevy „lokálního lovebrand“ mají vlastníci osobních aut Panhard – mluvím o období po majetkovém propojení s Citroënem v polovině padesátých let – 24, CD, Dyna Z, 17… ale i echtovně „cool“ modely od Deutsch-Bonnet
Když o těch autech Panhard mluvím u nás, tak maximálně si nějaký odborník připomene vojenské náklaďáky Panhrad. O osobácích Panhrad ani ťuk.
Takze když na si majitele V3S mysli ze jsou to nejlepší stroje na světě tak to je v pořádku jo?
Setkal jsem se s timto jevem jen u majitelů tatrovek neznamená že neexistuje u jiných značek.
Jinak majitelé V3S mají polotatry protože tam je motor Tatra 912-1až4 s pěkným znakem ČKD na odlitku bloku motoru. 😉
Přesně : – )
Přesně jak mluví pan Tuček, na vojně v dobách zvs kdo jezdil s Tatrou byl někdo. Kdo měl jenom V3S nebo Avii, tak se nemohl rovnat řidičům Tater.
Odlišoval bych minulost a současnost. Nynější Tatrovka se čím dál víc zaměřuje na menší, specializované produkty, poměrně drahé, specfické. Primárně určené pro zákazníky defence/law enforced. Čím dál víc vyráběné „na míru“ a to formou montáže/licence v zemi odbytu (Saúdská Arábie Indie Brazílie…) Umyslně nepíšu auta,ale produkty. Jako subdodávky pro sesterské firmy (VOP Šternberk, MSM Group, Excalibur,…) Nebo velké mezinárodní firmy Nexter, Paccar Tj. lidé mimo Tatrovku mívají odlišný pohled – viz např pan Karásek (dvakrát řediteloval), který některé specialisty z Tatry poslal na „brigádu“ do IVECO Vysoké Mýto. Zatímco např. typickým Tatrovákem IMHO je pan Radomír Smolka typicky je „střet“… Číst vice »
Současné vedení tatry konečně pochopilo kde má tatra své misto, není to tisíce sklápěček na stavby(to fungovalo v RVHP) ale právě speciální podvozky pro speciální nastavby, kde se lépe využije tatrovacký podvozek.
Já bych nechal iniciativu na samotné firmě.
Jestli dál budou „držet“ 2 linky (skládačky z cizích komponentů např. od PACCAR) plus speciály pro defence.
Anebo jestli si ještě víc vsadí na defence… TITUS, podvozky pod raketomety/6 ti palcové dělostřelectvo, 810, podvozky na míru a technická asistence pro cizí konstrukce (viz Jordánsko,…) subdodávky pro koncernové (viz zakázky obojživelných, Corsac,…)
MRAP velikosti Patriota patrně není možnost = viz např. nynější rozhodnutí polského Min. Obrany
Ten s tou Avií ovsem opravdu nemohl …
Je to muzeum Tatry. Proč by tam měla být Avie? V muzeu Avií taky nebudete hledat Junkers. Možná Hispano Suiza, ale ne Junkers.
Samozřejmě jsem nemyslel vystavovat exemplář AVIe. Mluvím o panelech s fotkami, kde stojí Avie vedle Tatrovky. Plus povídání proč SAVIEM a ne evoluce T805 či Roburu 2500.
Podobně by stálo za to vysvětlit si kontext kolem expanzních plánů v souvislosti s T157/815… Např. v té době se pozvolna naplňoval osud španělské „fabriky skoro jako Tatra“ = PEGASO
A proč? Protože Tatrovka není lovebrand. Logicky kvůli svému profilu.
Čili důvodem návštěvy takového muzea širokou veřejností by mělo být poznání. Nejlépe „aha-efektem“.
Ještě tam tak někdy moci přijet Strelou, tak mám do smrti vystaráno, co se zážitků týče.
A povinný film k tomu 😀
https://youtu.be/ArDZzzPg1Pw
Prave jsem to cely dokoukal 👍 diky. Jako normalizacni dokument o mladym a neklidnym Kanyzovi v dzinovej bunde z tuzexu na sovetskym dalnym vychode..k nezaplaceni 😆
Už vím kam na výlet.
Okolo je dost atrakcí . Štramberk – Trúba – uši. Po cestě výborná pekárna na valašské frgály v Palačově. Ale všecko to nahrává spíše pro auto.
V tom Palačově doporučuju jakékoliv pečivo, ne jen frgále.
V Kopřivnici je ještě jedno soukromé muzeum automobilů a motocyklů a naproti pivovar.
https://mapy.cz/zakladni?x=18.1489679&y=49.6023435&z=19&source=base&id=1933788
Kousek dál Příbor a Mošnov. Dostupné vlakem, stejně jako Štramberk. Celý den na výlet možná ani nestačí
Muzeum pana Šerého můžu doporučit, jsou tam zajímavé kousky.