Hotová dálnice D49 prošla znovu procesem posouzení vlivů na okolí. Úspěšně

Souhlas ministerstva životního prostředí otevírá cestu k opětovnému vydání stavebního povolení pro sjezd na konci dálnice.
Ministerstvo životního prostředí (MŽP) aktuálně napsalo další kapitolu nekonečného absurdního dramatu jménem D49. Dálnice v úseku Hulín – Fryšták, která je fakticky hotová, musela znovu do procesu posouzení vlivů na okolí (EIA). A MŽP jí dalo souhlasné stanovisko, což otevírá cestu k opětovnému vydání stavebních povolení pro poslední chybějící objekty.
Sedmnáctikilometrový úsek dálnice D49 od Hulína k Fryštáku se s přestávkami staví od roku 2008 a dnes je téměř hotový. Nelze jej ovšem otevřít v celé délce. Rozhodnutím soudů přišlo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) o stavební povolení na 11 stavebních objektů včetně 200 metrů dlouhého napojení dálnice na okružní křižovatku a silnici II/490, která spojuje Fryšták a Zlín. Napojení je na konci úseku, bez něj zůstává dálnice pouhou slepou ulicí.
Soud dal za pravdu ekologickým spolkům, které upozornily na to, že zmíněné stavební objekty nemají platné souhlasného stanovisko z procesu posuzování vlivů na okolí (EIA). Stavba získala pravomocná stavební povolení, ačkoliv stanovisko EIA vypršelo v listopadu 2021.
Na základě soudního verdiktu ministerstvo dopravy stavební povolení zrušilo a Dopravní a energetický stavební úřad zastavil stavební řízení s tím, že ŘSD musí dodat platné stanovisko EIA. To nyní silničáři získali. V předložené dokumentaci mimo jiné uvedli, že dálnice je téměř dokončena, a proto se neposuzuje v jiných variantách.
„Souhlasné stanovisko potvrdilo, že je záměr při splnění stanovených podmínek z hlediska vlivů na životní prostředí i zdraví obyvatel přijatelný a může pokračovat do navazujících povolovacích řízení,“ uvedlo dnes ministerstvo životního prostředí.
Ve vydaném stanovisku je pět podmínek pro minimalizaci vlivů záměru na životní prostředí, které musí Ředitelství silnic a dálnic splnit. „Stanovené podmínky minimalizují především vlivy záměru na veřejné zdraví, hlukovou situaci, povrchové a podzemní vody, ale i na další složky životního prostředí,“ doplnil ministr Petr Hladík.
Stavbu sedmnácti kilometrů dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem silničáři slavnostně zahajovali v září 2008. Následně však soud zrušil stavební povolení a v červenci 2010 ministerstvo dopravy stavbu zastavilo. Zdržel ji nedostatek peněz i námitky ekologů.
K obnovení stavby došlo v roce 2021, od počátku ji ale provázejí soudní spory s ekology. Ty se podařilo částečně ukončit loni, díky čemuž se mohlo před Vánocemi otevřít prvních 9,5 kilometru dálnice. ŘSD tehdy odhadovalo, že zbylých sedm kilometrů se otevře letos v polovině roku.
„Ministerstvo životního prostředí stanovilo pět jasných podmínek, za kterých můžeme dálnici pustit do provozu. V rozhodnutí ministerstva se přitom jasně uvádí, že tato dálnice neohrozí ani zdraví obyvatel ani přírodu. Navíc v navazujících správních krocích se mohou účelové spolky i nadále k věci vyjadřovat,“ řekl dnes mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Šéf ŘSD Radek Mátl nově odhaduje, že provizorní napojení bude postaveno v první polovině roku, což umožní pustit provoz na celý hotový úsek.
U Fryštáku mají na hotový úsek v budoucnu navázat další čtyři dálniční stavby: Fryšták – Lípa (1., 2. a 3. etapa) a Lípa – Vizovice. ŘSD u nich vesměs žádá o prodloužení staršího stanoviska EIA, budovat se mají mezi lety 2029 a 2036. I zde se dá předpokládat tuhý odpor ekologických spolků.
Od Vizovic má komunikace pokračovat dále ke slovenským hranicím jako silnice I. třídy bez středových svodidel s označením silnice pro motorová vozidla. Přístup bude pouze přes mimoúrovňové křižovatky.
Celkem jde o 25 kilometrů, které jsou rozděleny do tří úseků: Vizovice – Pozděchov, Pozděchov – Horní Lideč, Horní Lideč – státní hranice. Zhruba polovina má mít tři pruhy a polovina má být čtyřpruhová.
Jde o závěrečný úsek celého dopravního tahu D49/I49, který má propojit střední a východní Moravu se západním Slovenskem.

