Lidé Železnice Železniční průmysl Zprávy

Hostem podcastu Cesty Zdopravy.cz bude zakladatel CZ LOKO Josef Bárta. Ptejte se

Předseda představenstva CZ LOKO Josef Bárta (vpravo) a člen představenstva Čepro František Todt. Pramen: CZ LOKO
Předseda představenstva CZ LOKO Josef Bárta (vpravo) a člen představenstva Čepro František Todt. Pramen: CZ LOKO
CZ LOKO má vlastní vývoj, konstrukci, výrobu i servis a přes 60 procent své produkce dodává mimo Česko

Josef Bárta začínal svou pracovní dráhu koncem 70. let jako manipulační dělník ve vršovickém depu, dnes je jedním z kapitánů českého železničního průmyslu. Zakladatel, většinový majitel a předseda představenstva strojírny CZ LOKO bude dalším hostem podcastu Cesty Zdopravy.cz.

U vzniku CZ LOKO byl Bárta od samého začátku. V polovině 90. let zakládal firmu spolu s dalšími pěti kolegy, také železničáři. Tehdy začínali v pronájmu v Nymburce jako opravárenská firma železniční techniky s názvem Českomoravská komerční společnost. Od té doby se ale firma zásadně proměnila. V roce 2003 přišla s první dieselelektrickou lokomotivou vlastní konstrukce a postupně se z původní regionální opravny lokomotiv stala evropskou dvojkou ve výrobě a opravách dieselelektrických mašin.

CZ LOKO má vlastní vývoj, konstrukci, výrobu i servis a přes 60 procent své produkce dodává mimo Českou republiku. Dnes nabízí i vlastní lokomotivy s hybridním přenosem výkonu.

Jak složitá byla cesta od malé opravy lokomotiv k evropskému výrobci, který si vybudoval jméno na mezinárodním trhu? Jak se podařilo Josefu Bártovi prosadit mimo Českou republiku? Jak moc jsou rozdílné přístupy dopravců z různých koutů světa při výběru nové techniky? O jaké lokomotivy je teď největší zájem? Jakým technologiím bude patřit budoucnost lokomotivního průmyslu? Kam směřuje vývoj? A dokáže s novými trendy držet krok firma z České Třebové?

Tato a další témata otevřeme s Josefem Bártou při natáčení dalšího dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz. Josefu Bártovi můžete posílat otázky i vy. Pište je do komentářů pod tímto článkem do úterního večera (6. dubna).

Nový díl podcastu Cesty Zdopravy.cz s Josefem Bártou vám pak přineseme v pátek 9. dubna.

Odebírat
Upozornit na
guest
34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr Šimral

Dobrý den pane řediteli. Sleduji vaši práci na poli hybridních i akumulátorových lokomotiv. Současně vidím i odklon od rekonstrukcí k novostavbám. Po našich zkouškách s lokomotivou Alstom H3 bych se spíše pro podmínky zemí CZ, SK, PL, HU klonil k rekonstrukcím lokomotiv 740 či 742 na akumulátorové čistě pro střední až těžký posun, případně pro krátké traťové výkony. Neuvažujete o rekonstrukcích těchto lokomotiv s ponecháním stejnosměrných TM na čistě akumulátorové s kapacitou baterií cca 500 – 1000 kWh a výkonem cca 400 – 600 kW s nabíjením z průmyslového rozvodu EE? Takové uspořádání by mělo umožnit nepřetržitý provoz lokomotivy cca… Číst vice »

DonVinkrozzo

Dobrý den.
Mě by zajímalo s čím má CZ LOCO největší problém při vývoji a pak později při provozu. Která součást lokomotiv má nejčastěji nějakou závadu? Neberte to prosím jako rýpání, ale spíše zvědavost lajka.

Lemmy

Лайка – первая собака в космосе?

Petr

Dobrý den.
Zajímalo by mne něco z historie.
Měla vaše firma někdy zájem koupit ŽOS Nymburk ?
Proč k tomu eventuelně nikdy nedošlo, přeci jen by sídlo, vývoj a výroba byla
na jednom místě.
Děkuji za odpověď.

Tomáš

Dobrý den,

zajímalo by mě koho považujete za svoji největší konkurenci a jaké vidíte Vaše výhody oproti ní?

Dále se chci zeptat, kde vidíte aktuálně největší limity / problémy v CZ LOKO?

Děkuji

vedelin

Dobrý den pane Bárta .Budete se zabývat i motorovými vozy? V minulosti byl návrh projektu , u Vás v podniku, náhrady velkých motorových vozů ,a to v podobě základu dvojčete motorový vůz a řídící ,s nárazníky a elektrickým přenosem výkonu, EDB, se všemi osami hnaným na m. voze ,a strojovnou ,dokážu si představit jako stavebnici malý a velký vůz, případně hybrid se společnými díly s Vašimi motorovými lokomotivami .Děkuji za reakci.

Jussi

Dobrý den,
zajímal by mne důvod konce oprav původních lokomotiv a motorů z ČKD. V poslední době čteme (mimo jiné i na Zdopravy.cz) jak získává velké množství zakázek ŽOS Zvolen. Je to pro firmu kalibru CZ Loko nezajímavé – výroba a servis nových/rekonstruovaných lokomotiv je výhodnější? Nebo máte plné výrobní kapacity/nedostatek lidí na realizování těchto zakázek? Případně je už problém s díly a zkrátka hledíte do budoucna?
Díky za odpověď

Vladimir

Dobry den, gartuluji k uspechu CZLOKO planujete vyrabet elektricke lokomotivy pro osobni prepravu?
Jak by mela podle vas vypadat firma ve strednedobem horizonutu? Mate prostor pro rust v Ceske Trebove?

*h8*

Dobrý den,

člověk ve Vaší funkci musí být tak trochu vizionář. Je prakticky jisté, že dopravci (tj. zákazníci CZ LOKO) budou politicky tlačeni do nízko- nebo ještě lépe bezemisní dopravy. Můžete prosím nastínit Váš pohled na to, jaký typ pohonu bude nejspíš aktuální pro provoz HV nezávislé trakce v horizontu řekněme 15-20 let? Elektřina (baterky), vodík nebo něco jiného?

Tomáš

Připojuji se k dotazu – jak vidíte budoucnost baterie versus vodík – kde je větší potenciál?

Petr Brabenec

Připojuji se k dotazu… Siemens, Stadler a další již tvoří vozy s vodíkovým pohonem. V minulosti jste spolupracovali na prototypu vozu poháněno vodíkem, plánujete nadále rozvíjet tyto aktivity a více se zaměřit na vodík? (Ať už jako hybrid, či pouze vodík)

Beny

Dobrý den,
Rád bych se zeptal co bránilo prodej Belgičanek v „osobní verzi“ osobním dopravcům (např. RJ). Zda to byl jejich nezájem nebo se to prostě nevyplatilo?
Předem děkuji

Martin K.

Dobrý den pane Bárto, mám velmi naivní dotaz, dokážete si ve své fantazii představit převzetí 109E? 🙂

Toníček

To by ovšem mohlo být zajímavé! Dobrý nápad Martine!

Toníček

*Nápad to není nutně „dobrý“. Zajímavý, ale určitě ano! 🙂

conductor

Dobrý den, zajímalo by mne když jste skončili s výrobou takzvaných Bizonů jestli je plánuje nahradit ve své modelové řadě něčím čistě své konstrukce (né modernizace) a zda takovýto stroj bude možné v budoucnu použít i u osobní dopravy a právě tak nahradit stroje od ČKD ze kterých mimo jiné vznikali Bizoni? Bude to čistě diesel-elektrický přenos, či nějaká eko-moderna?

Lemmy

Dobrý den pane Bárto, uměl byste se podělit o pro nás všechny zajímavou prehistorii? Zaprvé jak to bylo s navázáním na know-how ČKD, prý k vám přešli i někteří lidé z bývalé konstrukce ČKD a jak to ex post hodnotíte… Zadruhé jak jste se potali s Caterpillarem a jak vypadaly úplné začátky této spolupráce?

Michal

Zdravím vás p.Barto

Měl bych na vás dotaz ohledně připravovaných projektů vysokorychlostních tratí u nás. Nepřemýšleli jste o tom stát se průkopníky ve střední a východní Evropě v segmentu vysokorychlostních jednotkách pro rychlost +350km/h ať už vyvíjených u vás a nebo třeba i repasovaných Avelií Euroduplex?

Děkuji

Toníček

A když už u toho budou, tak by mohli rovnou začít budovat jednotky pro maglev a rovnou i hyperloop, že? xD

medical_examiner

Hyperloop bude aktuální, až svět odtáhne na Mars a na Zemi tak zůstane jen několik států včetně České republiky. Jedna stanice bude v Praze (podzemní nástupiště hl.n.) a v Olomouci (dtto). A další až v bývalých hlavních městech (Berlín, Paříž,…Dubaj, Soul, Washington…)
Do té doby se bude pracovat s přeložkami, tunely, a V130…

Zlámalík

S dovolením jste vynechal Českou Třebovou, tam se musí stavět vždy (ne kvůli CZ Loko, ale kvůli §1)

Lemmy

To je jako kdybyste se zeptal výrobce zahradních sekaček jestli neuvažuje o vývoji a prodeji tahače pro kamiony. (Nehledě k tomu, že VRT 350+ tu nízké desítky let žádná nebude…)

Rypal

Dobrý den,
jaké jsou aktualizované plány pro CZ LOKO v oblasti duálních lokomotiv?

Jirik

Nechce CZ LOKO zkusit vyrobit nahradu 810?

Lemmy

Ano, přimlouval bych se za tento dotaz. 🙂 Respektive jak je konstrukčně složité a drahé vydat se od lokotraktoru k schienenbusu? A o kolik je dražší to udělat TSI Compliant?

Jakub

Přesně na to jsem se chtěl také zeptat.

Kubrt

On si to někdo objednal, nebo jako „neadresný prototyp“? Myslím, že mají přehršel vlastních plánů s lokomotivami.

Vladimíra Šlamborová

Mám otázku na pana Sůru
Kdy budou písemné odpovědi od Ředitele ŘSD???

Jan Sůra

Zítra.

Avlaky

Dobrý den pane Bárto, měl bych pár dotazů

1) proč se přestaly vyrábět rekonstruovat Belgičanka a proč nakonec nevyjel ani 9. Kus?

2) Kam se chce CZloko posunout v následujících 10ti letech?

3) plánujete i výrobu elektrických lokomotiv pro osobní dopravu?

Děkuji

Miroslav Zikmund

V 80. letech minulého století pracoval na službě 12 Správy Severozápadní dráhy jako řadový „inženýr pro opravy vozidel“ ….

medical_examiner

A tak má bohaté nejen zkušenosti…

Miroslav Zikmund

Údržba kolejových vozidel byla za bolševika „tancem mezi vejci““. Ideální průprava pro schopného nekonfliktního člověka znalého zákulisí, s organizačními a vyjednávacími schopnostmi.