Hostem podcastu bude výkonný ředitel Arriva vlaky Michal Štěpán, ptejte se
Jednotka 628 firmy Arriva na přejezdu na výjezdu z Českých Budějovic na Písek. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Štěpán má pod sebou celý provoz Arrivy na železnici v ČR - od personálu, přes údržbu a provoz vlaků až po depa a jejich zázemí.
Dobrý den. Asi už píši pozdě. Ale chci jen Arrivě poděkovat. Jsem z okresu Mladá Boleslav a Arriva mě naučila jezdit vlakem. Proti ČD je pořízení jízdenky v app rychlé a bez nesmyslů.
Dobrý den,
uvažujete nasazení lepších/ jiných jednotek na linku R22 Kolín – Rumburk a R14 Ústí nad Labem – Liberec? Při „křižování“ na jednokolejné trati v létě je ve vlacích silně nedýchatelno. Velmi nás to odrazuje cestovat touto linkou a raději volíme cestu Trilexem či ČD.
Dobrý den, pane řediteli,
jelikož jste působil v top managementu národního dopravce a nyní jste ve vedení soukromého, zajímalo by mě, zda z Vašeho pohledu současné vedení ČD dělá vše správně pro udržení svého podílu na trhu nebo zda byste činil na jejich místě něco jinak a lépe? Zda jsou ohromné investice do nákupů nových vozidel a nezdravé zadlužení u ČD tou správnou cestou? V soukromém sektoru je přece něco takového nemyslitelné, to snad nyní můžete i potvrdit.
Děkuji za odpověď.
Dobrý den,
je mi jasné, že za stávající situace (ETCS,koridor,…), již AEx Praha Nitra nikdy nevyjede.
Na toto spojení si však hodně lidí z východní Moravy zvyklo. Nyní bude mít Arriva zázemí i v okolí Brna, neuvažujete o myšlence nejezdit až do Prahy, ale např. Nitra – Brno po tratích, kde zatím ETCS nemusí být (netuším, jak je to na Slovenské straně) s tím, že by byl přípoj na již zavedené spoje do Prahy?
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jaké jednotky máte v plánu nasadit na tratě, které projdou elektrizací?
845 🙃
Je pravda, že vlaky z Myjavy (Vrbovců) do Hodonína budou jezdit ze Sudoměřic odklonem přes Skalicu a Holíč protože nemají ETCS?
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, kdy začnete dodržovat řazení. Posilové jednotky nejsou dost často řazeny a jezdí snížená kapacita.
Na první pohled se to nepozná (vlak jede), ale kvalita cestování trpí.
Dobrý den,
zajímalo by mě, jak chcete v budoucnu dále rozvíjet provoz vašich vlaků v elektrické trakci? Máte v plánu se ucházet o další „elektrické linky“ ať už regionální nebo o nějakou ze zakázek Ministerstva dopravy na jihu a západě Čech, které právě probíhají?
Proč stále jezdí rychlík Arrivy jednotka 628 mezi Prahou Příbrami a ČB se staršími vozy ? Jinde už mají novější nelektrifikované vozy !!
Byl jste pravou rukou někdejšího předsedy představenstva ČD, který byl odvolán na základě ztráty důvěry založené na režimových informacích bezpečnostních složek, jež byly následně předány orgánům činným v trestním řízení. Ačkoli se nikdy neprokázalo, že by někdo ze společnosti Tratec-CS poskytl předsedovi půjčky jako formu úplatku, dle médií (např. Seznam Zprávy) provázely výběr subdodavatele strojírenského materiálu pro Pendolina velice podezřelé (a policii zajímající) okolnosti. Bylo i Vám tehdy něco podezřelého, nezajímal jste se, nebo jste to jen nechal být?
Věřím, že jde o zajímavější dotaz než proč motory z osmdesátek nemají klimatizaci…
Kdy budete mít ve všech vlacích klimatizaci? Aby se v nich dalo cestovat… Protože v létě to fakt s těma miniaturními okny nejde…
Jo v létě je to katastrofa. A bonus tomu nasadí personál, když u posledního vlaku večer 15 minut před Tanvaldem začne ty vyklápěcí okna zavírat. To už je pak opravdu pojízdná sauna. Buď mají mít vlaky klimu nebo stahovací okna.
Arriva vraky v ČR NECHCEME
To můžeme nechtít, ale to musíš vysvětlit objednavatelům, že si takovou ostudu pustí na koleje…
wow to je otázka
Dobrý den,
Ja bych se chcel len zeptat proč zrovna BR 628.2 následne 845/100/200/300 a či s motorovými jednotkama tohto typu počitate i naďalej.
Proč jste zrušili na jednotkách 845 výdejníky pitné vody?
Líbí se mne jak je v článku použitý obrat „alternativní dopravce“.
Jiní novináři často používali u Arriva název „soukromý železniční dopravce“
Což byl do nedávna pěkný nesmysl, jelikož majitelem Arriva byl 100 procentně německý stát.
Takže železniční státní dopravce sousedního státu.
Protože se má podmínky jako soukromník, jediné v vem se liší tak je vlastník
Soukromník je od slovního spojení „soukromé vlastnictví“.
Kdo má jaké podmínky je záležitost jak to nastaví ministerstvo a zákonodárci.
Z jakých důvodů je na vašich vlacích zapnuto osvětlení na plný výkon nonstop, tedy i za jasného dne? A proč zde není žádná možnost regulace osvětlení, 1/2 výkon, nouzové, pouze části oddílů…? Není to nic příjemného když vám to vypaluje oči už ve 4 ráno nebo večer, když jede člověk unavený z práce.
Dobrý den,
plánujete někdy zavést přehledný (digitální?) rezervační systém přímo do souprav? Jak má běžný cestující vědět (př. cestující s IDS jízdenkami), zda a na jakou relaci má na dané sedadlo nějaký cestující zakoupenou místenku? V Interjetech i na rychlících Labe to je na první dobrou zřejmé, proč to u vás není? Vždyť si akorát naštváváte cestující a děláte si špatnou vizitku. 🙂
A my to jako cestující potřebujeme vědět? Vždyť je to jedno, prostě si sednete tam, kde je volné místo.
Mě si tedy naštvávají jako cestujícího mnohem víc těmi ulepenými stolky a špinavým WC.
Ono je to dobré vědět, jedu A do bodu C, tak si klidně sednu na místo, kde je rezervace až z C do D, protože vím, že mě nikdo nevyhodí.
Samozřejmě, stolky, WC, to je problém taky.
Tak to máte jiné zkušenosti, mě vždycky jen upozornili, že na místě kterém sedím mají místenku, tak jsem si přesedl a to bylo celé, nikdo mě nevyhazoval. Pokud to vnímáte jinak, tak to bude spíš jen vás osobní problém…
A jestli je pro vás komplikace si přesednout jinam, tak vám podobné starosti upřímně závidím…
Samozřejmě, že mi to nedělá problém, po upozornění přesednout, ale je to trochu nepříjemné, zvlášť když má člověk nějaké věci kolem vydané (tablet, notebook, apod…), to vše zas nějak pobalit.
Problém to tedy není samozřejmě, ale uživatelsky je příjemnější, když vím, že mohu v klidu sedět, jistě můžete namítnout, že si taky mohu udělat místenku, ale opět, kolikrát dopředu nevím, který vlak stihnu, nebo třeba přijdu a stihnu dřívější vlak, nebo třeba opožděný, atd…
A jestli dbáte na každé slovíčko, upozornit, vyhazovat, tak taky dobrý.
No a ještě doplním (a souvisí s tím jeden můj dotaz níže), že Arriva neumožňuje nákup samostatné jízdenky online, jen na pokladně, automatu či u průvodčího, což je v 21. století poněkud nemilé a nemoderní… Jinak prý ta místenka stojí asi 25 Kč, což je docela fajn cena a snad i nižší, než u konkurence…
Tak každý od veřejné dopravy zřejmě očekává něco jiného, pro mě je to jen prostředek jak se přepravit z bodu A do bodu B, jestli budu sedět, ležet nebo stát to už je mi jedno. O tom jediném snad koneckonců je i přepravní smlouva. Pokud máte na cestování vyšší standardy, proto mám plné pochopení, ale opravdu je krátkozraké chtít je od veřejné dopravy. Jen ta samotná místenka vám nezajistí absolutně žádné pohodlí, jelikož nevíte, kdo si zakoupil místo vedle vás, takže poté jste nucen dotyčného celou cestu akorát trpět. Proto mám o smyslu místenek pochybnosti a vždy si raději sám… Číst vice »
Pokud pojedu 20 – 40 km, tak mi to taky bude jedno, ale pokud mám jet z Pardubic do Liberce (ať se držíme Arriva), což jsou skoro 3 hodiny, tak si myslím, že zas není tak přehnané chtít sedět.
Jistě, ale k tomu výběru se mi hodí vědět, jestli na místě, kam si chci sednout nemá někdo v některém z úseků (kde jedu) místenku, abych se nepřemisťoval 5x za cestu.
Proč ve 21. století displeje Arriva vlaků tak často neumí háčky a čárky?
Možná proto, že ten displej je původně konfigurován v německém jazyce, který diakritiku neobsahuje…to jsou dotazy, ty jo.
Dotaz je to úplně úplně normální a hlavně legitimní. To, že něco vy víte, neznamená, že to musí vědět každej. Asi to chce více klidu.
Pak bych doplnil otázku, proč tedy po tolika letech v provozu ještě systém neupravili…
A jak by ho asi měli upravit, když to jsou německé soupravy, které má Arriva navíc v pronájmu, takže do něj ani nemohou nějak zasahovat.
V najmu jsou jen desira
Potažmo linty
Tak jestli to mají pronajaté, proč to nehodit majiteli? (Rozebrat jak technicky – zvládlo by to když ne unicode tak třeba 8859-2 s Němčinou a Češtinou zároveň? Tak právně – pokud majitel zakázal češtinu tak i obchodně proč mu na to přistoupit).
Dobrý den , od dětských let v roce 1945 žiji v Liberci, profesně rodina byla ryze železničářská , já pak z oboru dopravních staveb. Tím je dáno téma dotazu. Rychlík Liberec – Praha a vše co s tím souvisí Vstupem Arrivy do oblastí severu jsem doufal jako velký příznivec v prolomení zdejšího železničního dopravního skanzenu. Myslím a chválím , že jakýsi pokrok nastal a díky za to. Vyvstala však otázka nová. Zhroucení vidiny stavební „brzké“ modernizace celé trati , a tím i provozu .Dle MD a nakonec i krajů je to rok spíše 2035-40. Je docela nepředstavitelné , že by… Číst vice »
Dobrý den,
Já bych rád využil příležitost položit p. Štěpánovi dva dotazy.
1) Jsou velké rozdíly ve vedení více či méně státních subjektů (ČD, IDS) a Arrivy? Jaké na Vás byly tlaky a jsou naše „státní“ managementy kvalitní a drží krok s dobou?
2) Jaký je plán ohledně ETCS na „Ještědech“ a „Ploučnicích“ tedy lince R14? Pokud vím, ve smlouvě z roku 2021 je možnost ukončení smlouvy se zavedením ETCS. Jak se Arriva postaví k ETCS od 1.1.2025 v úseku Děčín – Ústí a poté i Pardubice – Hradec?
ETCS 1.1. 2025 v úseku Děčín – Ústí rozhodně nebude. Ještě není uzavřena ani soutěž na zhotovitele.
Děkuji za info. I tak bych ale nadhození tématu ETCS X 845 uvítal 🙂
Dobrý den,
vyměníte vlaky, které jezdí na trati Praha – Rakovník? „Každou chvíli“ vidím, jak dojede do Prahy-Veleslavína, kde se zastaví a už se nerozjede.
Do roku 2027 budou rychlíky do Rakovníka vedeny motoráky řad 845. Poté záleží na tom, co si objedná ministerstvo dopravy nebo v té době už asi kraj a kdo vyhraje výběrko.
Dobrý den,
minimálně v Praze a okolí pozoruji citelný nedostatek průvodčích. Na lince S41 se stává celkem běžně, že nejsou vlaky obsazeny personálem. Chystá se nějaký motivační program na nábor zaměstnanců a udržení stávajících ?
O tom jestli je to relikt minulosti ovšem rozhoduje objednavatel, který to platí. Nikoliv luxfer.
Samozřejmě protože MHD je to stejné co vlak, a taky kolik lidí jezdí načerno, protože jim to za ten risk stojí?
DP se chlubí nízkými čísly černých pasažérů, ale zapomínají, že to je jen % ze zkontrolovaných cestující, nikoliv ze všech.
Axle, už zase? Že tě to furt baví.
Plánuje dopravce někdy odstraňovat závady v informačním systému ( hlášení a panely ) na jednotkách 832 846 848 kdy nejdou totožné panely i přes rok?
Nejde jen o panely, ale o celkovou situaci, jak personální, tak materiální na depu Vsetín….
Dobrý den, kde bude Vaše příští angažmá?
Nen í ten pan Stěpán u Českých drah nebo toj e shoda jmen a příjmení?
V článku: „Michal Štěpán je zřejmě jediným manažerem v oblasti dopravy u nás, který má zkušenosti z vrcholového vedení Českých drah“
To je, jako když třeba Sparta vychová fotbalistu, ten podává dobré výkony v 1. lize, a pak se ji odmění tím, že (asi za větší peníze) přestoupí do nižší soutěže. Nějaká věrnost značce, to zde není-
A jinak jste v pořádku, že?…..
Jsem. Proč se ptáte? Trochu mi bolí v zádech, ale to zde asi nevyřešíme.
V příštím grafikonu získáte další tratě na jihovýchodě, budete zajíždět na Slovensko ( Myjava, Skalica, Holíč)? A neplánujete pro tuto oblast i nějaký rychlik na komerční riziko? Myslím, že Váš spoj Praha- Trenčín (Nitra) byl dost úspěšný.
Proboha, opět Axel!!!!!! 😁
Ptal se vás?
Stát si samozřejmě půjčuje neustále. Říká se tomu státní dluhopisy Axeli.
Praha-Trenčín – Nitra by se mohla obnovit, ale chce to modernější jednotky, ne 845.
Dotaz první: Nedávno byl na webu zdopravy.cz uveden článek, že se Němci budou opět zbavovat Lintů a Desir. Uvažujete o koupi těchto typů jednotek?
Ve zlínském kraji jezdí nepohodlné, hlučné a nepříliš spolehlivé Stadlery.
Lint41 nebo Desiro by byl přínos.
Dotaz druhý se týká infosystému na jednotkách. Dost často nefunguje, jak by měl.
Budete tlačit na dodavatele programu, aby jej co nejdříve uvedl do požadovaného bezproblémového stavu?
Poslední dotaz je k vozidlům.
Provozujete jednotky, které jsou vybavené pouze hlasitou houkačkou. Plánuje se dosazení tišší píšťaly, aby hlavně na trati typu Vsetín-Velké Karlovice, nevyskakovali občané z kůže zlostí?
Jaký to je článek prosim, nikde jsem nepostřehl
Pane Štěpáne, nejste ve střetu zájmů, když jste “šéfoval” IDSK (zlatej Procházka nebo Šponar) a těd kopete za Arriva vraky?
Kdy bude možné přes e-shop či aplikaci koupit samostatně místenku do Vašich vlaků? Chodit pro místenku na nádraží na pokladnu či k prodejnímu automatu, nebo dokonce do vlaku k průvodčímu, mi moc nedává smysl. Možnost koupit místenku samostatně je při tom důležitá pro ty, kteří využívají jízdenky IDS či třeba OneTicket.
Jak zpětně hodnotíte působení na IDSK?
Plánujete se v budoucnu hlásit i do VŘ na rychlíkové linky v závislé trakci (např. R8) s vlastními vozy a lokomotivami/jednotkami?
Dobrý den,
chtěl jsem se zeptat proč je on-line prodej jízdenek tak mimořádně těžkopádný? Přidat více cestujících znamená neskutečné množství klikání (ve srovnání s konkurencí).
Hlavně mě ale zajímá, proč je nastaven maximální počet cestujících na pět? Větší rodiny si musí kupovat dvě sady jízdenek…
S díky
Marek Drápal
A já bych dodal:
– Nutnost se stále přihlašovat do aplikace
– málo kontrastní barvy (černé písmo na tmavo-šedém podkladu), na slunci neviditelné
– nemožnost hledání stanice s podtržítkem, jak je to běžné. Např. p_sm najde kdekoliv jinde* Prahu Smíchov, u Arrivy nic)
* IDOS, mujvlak, PID lítačka
Já bych k těžkopádnosti dodal, že minimálně u rychlíkových linek jsem byl při koupi jízdenky on-line nucen k vybrání místa k sezení, jako kdyby to byl povinně místenkový vlak, a nelze vybrat, že místenku nechci – resp. abych si při nástupu do vlaku s on-line jízdenkou sedl kamkoliv chci (nebo aspoň tu možnost jsem tam nenašel).
Rád bych se pana ředitele zeptal na to, jakou cestou se firma vydá ohledně obnovy vlaků, až doslouží motoráky 845/945? Budou to vlaky elektrické nebo s hybridním pohonem?
Chtěl bych se zeptat pana Štěpána na několik dotazů:
1) jaký podíl na trhu bude mít Arriva pí soutěžích v letech 2029 – 2033, respektive k jakému cíli směřují? A bude to spíše v nezávislé nebo elektrické trakci?
2) bude Arriva spolupracovat s GWTR popřípadě s Regiojetem na osazení ETCS do řady 845?
3) v případě požadavků no nové jednotky by spolupracovali s někým konkrétním (Škoda, Pesa) nebo by poptávali výrobce dle potřeby?
4) jak je Arriva spokojena se spoluprací se Škoda Pars, kde opravuji jednotky?
Umíte se vůbec někdy naštvat na svoje zaměstnance nebo jste vždy tak klidný a vyrovnaný jako působíte na fotografiích v médiích?
Tohle by byla dobrá otázka na Jančuru 🙂
Pravda😂😂😂
Nejlepší otázka ever. 100 bodů za ironii. Postupujete do dalšího kola
Co vás vedlo k nasazování MJ, které mají jen vyklápěcí okna a ne aspoň stahovací (když nemají klimatizaci)?? Nízká cena? Už teď jak byly teplé dny v nich byla pěkná saunička. A to ještě nezačalo léto, kdy je uvnitř k nesnesení (nechci kritizovat, ale problém to je – i u jiných dopravců). Jak chcete vysvětlit „běžnému“ cestujícímu, že dřív měl „aspoň“ stahovací okna a teď takový skleník? Zaslouží si cestující takový přístup?
Krásný den, mám na pana Štěpána „sérii“ dotazů, jak je to u nich s odborovými organizacemi, kolik jich mají, jakou mají kolektivní smlouvu a zda-li může popsat, jak se stará o provozní zaměstnance třeba oproti Českým drahám, co by vyzdvihl.
A také by mne zajímalo, zda-li lidé často lomí Tarif IDOL a DÚK na lince R14. Za alespoň jednu odpověď díky. A poděkování též panu Kubalovi za pozvání pana Štěpána.
Ještě doplnění: Zda-li pan Štěpán vnímá změny, které nastaly, nastávají nebo nastanou po odprodeji DB?
Zdravím, Vaše nejpoužívanější jednotky 845 zažily při příchodu do Česka celém zdařilou rekonstrukci, zejména co se interiéru týče. Považujete ale tyto jednotky jako vhodně upravené, nebo celkově vhodné, pro české sklonové poměry? Ze začátku byl výkon těchto jednotek docela problematický, např. linka R14 PCE-LIB. Díky
Dobrý den, chtěl bych se zeptat plánujete vstoupit znovu do soutěže na linky R21 a R22.Až vám skončí dosavadní smlouva, která tě ještě stále platí? Děkuji
No to doufám že ne. To co tam jezdí je děs a hrůza. Zlaté České Dráhy co tam jezdily. To je lepší jet čímkoliv jiným než tím vlakem od arrivy.
Dobrý den, mám otázku na to, co bude s jednotkami Desiro pro linku S49 po jejím převzetí RegioJetem? Dále by mě zajímalo, zda by nebylo možno domluvit se státem zavedení nové větve linky R26, kdy by bylo spojeno více jednotek a jedna by se v Číčenicích odpojovala směr Týn nad Vltavou, toto spojení by si jistě našlo oblábenost zejména u cyklistů a chatařů, kteří žíjí trvale v Praze a na víkend jezdí právě do Týna.
Ve hře je spíše ukončení R26 v Písku.
Na další větev R26 bych se spíš zajímal, zda by to Arriva neměla zájem provozovat jako komerční vlak, pokud v tom je opravdu takový potenciál.
Desira vrátí DB, má je jen pujcene
A tuhle srandu zaplatí kdo?
Dobrý den, jak probíbá rozchod Arrivy s mateřskou DB, a jaká s nimi byla spolupráce, případně zda-li bude jistá forma spolupráce trvat
Uvažovali jste někdy o části výkonu na komerční riziko? Příklad jezdíte do Rumburka na objednávku kraje. Nestalo by za to zkusit protáhnout vlak na komerční riziko do Ebersbachu?
Jezdilo se přeci na komerční riziko do Nitry
Ja bych jezdil. Na komerční riziko Marcela 😉
Dobrý den
Bude vozidlová cást ETCS i v jednotkách 845 a jak na tom nyní ste s instalací ETCS do jednotek, které budou zajíždět na tratě s výhradním provozem?
Zajímalo by mě, zdali se budou rychlíkové vlaky nějak modernizovat a zdali se bude dodělávat klimatizace. Ať dřív nemá konkurence včetně státní pak lepší vlaky.
Dobrý den, vašimi vlaky (hlavně linkou R21 a R14) jezdím často a s téměř žádným zpožděním na straně dopravce, příjemným personálem a celkovou cestou jsem spokojen. Jen mě zaráží, nebo mám otázky na pár věcí: – Když si jízdenku koupím v aplikaci/eshopu, proč jí personál zdlouhavě kontroluje buďto kódem jízdenky nebo číslem sedadla, přitom je na jízdence QR kód? – Zlepší se údržba a úklid jednotek 845? Lepkavé stolky a vysunuté sedačky, které opotřebením už nejdou vrátit zpět jsou na denním pořádku. V poslední době také registruju časté (skoro každý vlak) problémy s informačním systémem. V pondělí jely 2 jednotky… Číst vice »
Zdravím,
1)chtel bych se zeptat, zda plánujete odkoupit více stadleru GTW, které jste teď kupovali pro JMK, ještě jich je k dispozici 14 kusů ?
2) co je pravdy na tom, že plánujete ze začátku přebírání městských linek PIDu s regiojetem spolupracovat (vozidla i personal)
Zdravím a přeji dobrý den.
Vítězství Arrivy na linku P1 znamenalo že Arriva vlaky poprvé ve své historii začaly jezdit i s elektrickou trakci, jak jste tehdy reagoval na vítězství soutěže, včetně napadnutí soutěže od ČD?