Hostem podcastu bude šéfka personalistiky Českých drah Blanka Havelková. Ptejte se.

Nová členka představenstva ČD Blanka Havelková. Pramen: České dráhyNová členka představenstva ČD Blanka Havelková. Pramen: České dráhy

Otázky můžete pokládat do nedělního podvečera.

Odebírat
Upozornit na
guest
80 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lopuch

Dostávají uchazeči o zaměstnání v ČD informaci o tom kolik desítek miliard daňových úlev např na DPH při mezinárodní přepravě a dotací (i nepřímé skrze SŽ) čerpala SKupina ČD v loňském roce a před 10 lety?

Jinými slovy, dostávají uchazeči o zaměstnání v ČD informaci o naprosto neudržitelné (není na to ) částce do kasy ČD, resp. jakou ČD ušetří např. na DPH?

Díky

VCHHA

Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jak dokáže být zaměstnavatel konkurenceschopný na pracovním trhu, když mzda klesá nejen k inflaci, ale i k průměrnému platu v ČR a to vše při růstu jeho zisku? viz fakta níže: porovnání s růstem průměrného platu v ČR. V roce 2024 vzrostl o 9% (ČD přidáno 2,3% + dejme tomu 2,2% za mimořádnou odměnu 12000,- = 4,5%), v r. 2025 očekávaný růst průměrných mezd o 6,5% (ČD přidáno 3% – 12000,- nepočítám, byla již loni). Za dva roky tedy proti průměrnému platu snížení mezd o 8%. Snížení reálné mzdy vůči inflaci raději počítat nebudu.… Číst vice »

Libor

Dobrý den, při náboru strojvedoucích bez licence nabízíte kompletní kurz strojvedoucího s licencí a zaškolení, 5 týdnů dovolené a další benefity, včetně náborového příspěvku 200.000,-Kč. Nikde jsem se však nedočetl, že při podepsání smlouvy se nový „strojvedoucí“ upisuje k úhradě částky 700.000,-Kč. v případě porušení smlouvy. Mohla byste prosím konkretizovat, kdy se tato částka musí uhradit, tedy o jaké porušení smlouvy jde, jestli je úhrada vždy v plné výši a nemyslíte si, že díky této části smlouvy se nemusí nábor dařit? Děkuji za odpověď.

EVA

Kdy dojde k omezení pacovních míst takzvaných systémových pracovníků, hodnotitelů a dalších? Opravdu je potřeba, aby v roce 2025 byly pracovní záznamy v papírové podobě, aby existoval adventní předpis pro přepravu otevřeného ohně na pracovišti, předpis pro skartaci dokumentů na 37 stran a podobné nesmysly? Myslíte, že stejné pozice mají u soukromých dopravců?

František

Společnost České dráhy dostala od Evropské komise pokutu ve výši 790 milionů za porušení antimonopolních pravidel. Tato sankce pravděpodobně není konečná, protože o náhradu škody se ještě nepřihlásil poškozený Regiojet. Při počtu zaměstnanců skupiny ČD (dříve cca 22 000) každý z nich mohl mít na výplatě o 35 tisíc více, popřípadě se na kolejích mohlo objevit pět nových RegioPanterů. Člen managementu zde úmyslně poškodil společnost a zcela jistě nejednal na vlastní pěst. Jedná se o několikáté podobné selhání. Zaplatí škodu konečně zodpovědné osoby či management? Budete částku vymáhat?

Pavel V.

Dobrý den. V rámci získávání nových zaměstnanců nabízíte náborové příspěvky v řádech statisíců, další nemalé částky stojí jejich prvotní výcvik (jízdní zácviky, psychotesty, vstupní lékařské prohlídky, znalost obsluhy HV, školení BOZP, poznání tratí, …), takže minimálně dva měsíce společnosti nevydělávají. Mluvíme zde o nákladové částce kolem půl milionu, byť rozprostřených v čase. Stávající dlouholeté zaměstnance, které roky dobře znáte si ale finančně ani jinak udržet nedokážete, přitom by možná stačilo málo, firmu by to vyšlo na zlomek této částky. Opravdu vám tato politika přijde správná? Jednáte s péčí řádného hospodáře?

Ing. Jan Šedivý

Jste v nějaké politické straně?

Jirka

Je v ODS…

Ondřej Křivka

Do kolektivního vyjedánání o mzdách jste šli s nabídkou naprosto minimálního nárůstu mzdy z důvodu údajných finančních možnosti společnosti. Nepříjde vám v takové situaci trochu „trapné“ si z peněz ČD nechat platit externí firmu za správu vašich soukromých profilů na sociálních sítích (X a LinkedIn)? Navíc firmou, jejíž majitel byl spjat s kauzou Dozimetr (Medialist)?

Traveller

Dobrý den, proč je pro Vás, celé ČD, jakožto vedení i zaměstnance, těžké respektovat to, že na kolejích jsou již několik let jiní dopravci, že ve vlacích objednávaných státem a kraji platí OneTicket a IDS, jejichž fungováni se ČD nelíbí, protože dané IDS jsou kvalitní (PID, IDS JMK, ODIS, IDZK, IDPK,…) a že JMK si přeje ve svých vlacích svou identitu (nátěry JMK, pouze IDS JMK a OneTicket – bez tarifu ČD, průvodčí v uniformě JMK, zajištění prodeje jízdenek IDS JMK a OneTicket přímo JMK)? Proč se pravidelně v diskuzích zde na zdopravy.cz, i na sociálních sítích, a i přímo… Číst vice »

matt

dotaz na Cendis,který spravuje OneTicket
navíc Onetikcet vychází a je téměř totožný s tarifem ČD

Adam

Dobrý den, nechcete nabídnout pro vedoucí zaměstnance příspěvek/zaplatit celé studium MBA. Je důležité, aby se vedoucí zaměstnanci na manazerskyh pozicich chovali ekonomicky zodpovědně a věděli, jak se chovat ke svým podřízeným.

Erik85

Proč když jste zdražili jízdné o 4,9 % s argumentem, že to je jen o inflaci, tak proč tolik nedostali přidáno i zaměstnanci?

Martin

Vážená paní Havelková. Core firmy České dráhy je přeprava cestujících. Aby vše klapalo musí být vlaky mj. kvalitně odservisované. Nová vozidla jsou však stále náročnější na obsluhu, ale i servis a údržbu. Můj dotaz zní. Kdy už dojde k pochopení, že je nesmírně důležité i v těch nejnižších profesích zaměstnat alespoň z části tzv. inženýry v montérkách. Tito lidé na trhu práce jsou, ale požadují primárně odpovídající mzdu a tzv. kulturní zázemí – šatny, toalety, stravování, slušné jednání, oblečení, nářadí i IT zázemí pro práci. Děkuji za reakci. Martin P.

nespokojený strojvedoucí

Připojuji se k výzvě za prověření vedoucích pracovníků u strojvedoucíh taky v Praze. Díky jednomu odchází mladí (5-15.let) strojvedoucí s vysokou kvalifikací (i Německo). Získat dovolenou na léto je velmi obtížné ( jsou vybrané půlroku dopředu) a jiné problémy.

Honza Šťastný

Prohazování směn u strojvedoucích je problém. Proč by si lidé nemohli prohodit směny tak aby to více vyhovovala jim? Někdo dělá radši noční, někdo potřebuje volno odpoledne. Někdo má rád zase jiný typ směn. Dnes to jde jen komplikovaně a mnozí strojmistři s tím mají problém. Přitom by stačila aplikace a vyřešily by se tím i volné směny pro leťáky. Jednoduše by šlo hlídat, jak se směny opakují, poznání aj. Vyřešil by se stereotyp. A lidé by byly štastnější a přitom by se práce udělala úplně stejně jako doteď.

Jan Novák

Máte přehled o průměrné mzdě u ČD ve srovnání s průměrnou mzdou v republice. Pokud se člověk podívá, kolik ČD v posledních letech přidávaly o kolik rostla průměrná mzda v Republice tak je to neporovnatelné.

Franta Šiška

Na začátku kolektivního vyjednávání jste přišla s návrhem 0% navýšení a zachování stávajících benefitů. ( zdroj: https://www.fscr.cz/index.php?page=clanek&id=1047).
Přijde vám to správné, když se podíváme, že ČD v posledních letech vykazují zisk. Jak to potom vypadá když si 21.manažerů jede na fotbalový zápas spí na drahých hotelích. I když asi velká část byla hrazena sponzory ( co asi za to budou chtít? ). zdroj: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-pirata-vyhodili-z-cd-chtel-jsem-at-vedeni-uhradi-vylet-na-fotbal-tvrdi-263695

Pavel

Dobrý den,
ČD se potýkají s nedostatkem zaměstnanců v provozu? Proč jste tedy na začátku kolektivního vyjednávání navrhovala nulové navýšení mzdy a zrušení spousty benefitů? Akorát tím lidi v provozu naštvete. Na druhou stranu nově příchozím nabízíte částku ve výši několik set tisíc korun (náborový příspěvek). Proč si stávajících zaměstnanců nevážíte? Opravdu nechápu tu touhu vedení všude osekávat minuty, lidi naštvat a přijít o ně.

David

V molochu ČD jde asi těžko něco změnit hned. Vy jste ve fci cca 2 roky, jaké změny jste udělala a kdy se projeví? Co ještě plánujete?

Denis

Rád bych se zeptal, zda je vedení ČD spokojeno s výší navýšení mezd pro zaměstnance v provozu od příštího roku. Ve skutečnosti jde o reálné navýšení o 0 %, což si, myslím, paní Havelková dobře uvědomuje. Zároveň je zjevné, že stále více zaměstnanců od ČD odchází, což souvisí nejen s pracovním prostředím, ale i s platovými podmínkami. Vyšší výplaty jsou možné pouze za cenu desítek hodin přesčasů každý měsíc. A dělené směny? Ty snad ani netřeba komentovat -přál bych je vyzkoušet i vedení společnosti.

Matt

Tý žijou v bubline,oni stratili dávno pojem o tom co se děje v reálném provozu

buml

Hubenejm neverim!

Rejpal

Není v dnešní době lepší od ČD odejít a případně se vrátit za půl roku či rok zpátky? Aspoň to tak vyznívá neboť noví provozní zaměstnanci dostanou náborový příspěvek a člověk v administrativě vyšší plat než mají dlouholetí zaměstnanci na stejné pozici. Takže je to celkem výsměch dlouholetým zkušeným zaměstnancům v provozu a i v administrativě. Nebo se snad mýlím? Co s tím hodláte dělat? Děkuji.

Jakub

Dobrý den, rád bych se dozvěděl co si představit pod pojmem „osobní ohodnocení“.
Každého napadne, že je ohodnocen za to co umí. Proč u ČD; člověk co je schopný ( má zkoušky na dvě funkce, které i zastává), nedostane osobní ohodnocení za obě funkce.
To je opravdu lepší umět míň, než víc?
Děkuji za odpověď, Vaš zaměstnanec.

Gunduľ neubiješ

Kde se vidíte za 5 let?

Jenoféva

Dobrý den. Zaměstnanecké jízdné v roce 2022 – 1100 Kč, v roce 2025 – 1657 Kč, tzn. přes 50% za tři roky. Počet spojů, ve kterých lze použít rapidně klesá, jízdné pro cestujících ani mzdy rozhodně nerostou takovým tempem. Je to vůči zaměstnancům fér?

jouda

1657 Kč? To je u ČD tak na cestu Praha – Ostrava a zpět ve dvou lidech. Takže jako jízdné pro jednoho na celý rok pohoda. 🙂

Karl von Bahnhof

A ti co nejezdí Praha – Ostrava?

Jan Mahdal

Paní Havelková. Společnost ČD pociťuje akutní nedostatek zaměstnanců na pozici strojvedoucí, je to vidět i na kariérních stránkách, kde nabízíte novým zaměstnancům náborové příspěvky ve výši 200 i 300 tisíc. Naopak stávajícím zaměstnancům jste mzdy „navýšili“ o směšné 3%, aktuální inflace je 2,8%. (bonus 12.000 raději nevzpomínejte, ty jste v loňském roce dali místo do základních tarifů do specálních odměn a to pouze na letošní rok). Pět let se vedení snaží všechny přesvědčit, jak je situace špatná: COVID, inflace, krize. Aktuálně společnost vykazuje rekordní zisky i počty přepravených cestujících a vy přijdete s takovým návrhem. Zaměstanci tu nejsou proto, aby… Číst vice »

Karl von Bahnhof

Takhle … může problém řešit ten, co ho způsobil?

Matt

Kdy se plánuje zrušení provozních záznamů v papírové podobě?

Robert Pražák

To ještě existuje?😳

Matt

bohužel…

Robert Pražák

Hezký. Já slezl z mašiny v roce 93.

Aleš

anoo, a strojvedoucí píšeme vše obyčejnou tužkou, povinně, tohle se od parní trakce nezměnilo 🙂

Rejpal

U Carga už to zrušili před několika roky, ale u ČD to bohužel stále přetrvává.

Matt

někdo mi řekl že je to prý kvůli daním nebo tak nějak, ja teda si myslím že spíš kvůli tomu, aby nás mohli odrb*vat na hodinách a pod.
já prostě nikomu v dnešní době neveřím,… jenom aby uškudlili na každé minutě

Petr Kahoun

Firma,která se zachraňuje prodejem nemovitého majetku,protože se její manažeři boji pohnevat nadrizene politiky jakýmkoli samostatným sebevědomým rozhodnutím,je odsouzena k brzkému vybydleni.

Gunduľ neubiješ

A prosíme ČSA tam v koutě, aby se nesmělo tak hlasitě…..

Gunduľ neubiješ

Nesmálo

Ondřej

Já bych to trochu zobecnil těch několik dlouhých a skvělých dotazů z praxe … Kolik zaměstnanců z provozu ještě musí odejít, aby se k nim začalo vedení ČD chovat jak se sluší v roce 2024? Jasně, pokud to ostatní odjezdí na přesčasech tak se “ nic neděje „, ale jednou to přijde/praskne …

Jan

Jaké to je, dělat personalistiku polostátním podniku, kde do nejvyšších funkcí bývá nejlepším doporučením známost s politiky? Máte možnost takové dosazované kandidáty odmítnout?

Josef Novák

To by byla sama proti sobě 😀

Pavel Q

Předpokládám, že jmenování nejv. managementu není v její kompetenci. 🙂

Pán jeskyně

Hezký den. Ve vaší dceřiné firmě ČD Cargo se šušká o propouštění zaměstnanců různých profesí, včetně strojvedoucích z důvodu obecného útlumu nákladní dopravy. Za okolností, že by k tomu došlo, nabídli byste lidem „od dcery“, aby přešli k „matce“?

Jakub

Nabídly, bohužel se s nimi zachází jako s novými uchazeči z ulice. A vůbec se nezohledňuje že už mají kvalifikaci.

Rejpal

Ti k ČD nepůjdou, protože by kromě kurzu na licenci strojvedoucího museli absolvovat téměř vše jako noví zájemci. Takže skončí u soukromých dopravců, kteří ČD poděkují za jejich neschopnost.

SpitiPater

Přesně tak. Museli by se naučit a zažít veškerý ten rozdíl mezi nákladkou a osobkou. Když za to nebudou mít větší příjem, tak do toho nepůjdou.

Kovošrot

Dobrý den,
mohl bych se zeptat, proč je ve výběrových řízeních takový chaos? Chtěl bych pracovat pro ČD a bydlím na hranicích kraje. Byl bych ochoten se kvůli práci i přestěhovat. Bohužel-musím posílat na každé nástupní místo životopis zvlášť a paní personalistky si nejsou schopné předat údaje mezi sebou.
Nad to – když jsem reagoval na některé inzeráty, nedostal jsem žádnou odpověď, nebo jsem byl odmítnut aniž bych byl na cokoli dotazován.

hor411

Klasika. Posílejte na různé pozice různé životopisy. Já byl kdysi odmítnut v TPCA. A když jsem tam následně volal, dovolal jsem se až na desátý pokus (to bylo furt pošlete mail, pošlete mail, atd), tak mi paní „personalistka“ řekla, že na tuto pozici mám příliš vysokou kvalifikaci. Na to jsem jí řekl, že asi bude lepší když budu doma zadarmo a nebudu mít ani na nájem, tak to bude asi lepší… A ona že smůla, na dělnické pozice nebereme lidí s vysokou školou (ani když je v jiném oboru). No to byste se z těch personalistů zabil 😀 Já potřeboval… Číst vice »

Sioned

Dobrý den, Chtěl bych znát Váš názor na problematiku dělených směn, přerušení a odpočinků u vlakových čet. Přijde Vám, v dnešní době, adekvátní, že nad rámec hodinové normy jsou vlakové čety ještě třeba 30-70! hodin (dle turnusu, zařazení a gvd) na přerušeních a dělených směnách, které se do normy nepočítají? Osobně chápu spaní při obratech v noci. Ale to opravdu nejde domluvit příděl vlaků tak, aby nemusely být 2/4/6h dělení a přerušení přes den v Praze, Bohumíně, Břeclavi atd…? Spousta nováčků co nastoupí k jízdě jsou tímto velmi zaskočeni. Hlavně když tyto konkrétní směny mají pravidelně (třeba 10x v měsíci).… Číst vice »

Ústečan

Oni budou radši optimalizovat a optimalizovat, a pak budou platit přesčasy těm co neutečou, a divit se, že mají podstav

Modré zábradlí

Zajímalo by mě proč zaměstnanec, kterému desetkrát zavoláte, 8x nezvedne telefon dvakrát vás pošle do háje, za rok je pětkrát nemocný, neudělá ani minutu přesčas, dostane mimořádnou odměnu ve stejné výši jako ostatní.

Koro

A proč by neměl? Pže jsou ostatní trubky?

markuc

Takže pracovité lidi, ochotné dělat, asi očividně na rozdíl od vás, rovnou dehonestujete jako ‚trubky‘?

Karel

Prosím, ona je snad nějaká povinost zachraňovat dráze zadek presčasama nebo na co konkrétně si stěžuje? Taky bych vám telefon nevzal.

Karl von Bahnhof

Dřív se tomu říkala stavovská čest. Škoda že to dnes mnohým nic neříká.

Aleš

To máte pravdu,ale když se k vám zaměstnavatel chová,tak jak chová,tak i dlouholetý zaměstnanec telefon nezvedne.. má totiž volno, což se při současné sestavě směn cení…
(Já osobně za kolegy pomůžu když můžu).

JendaVenda

Když se podívám, tak na severu Moravy všude příspěvky 200 000 Kč při nastupu na pozici strojvedoucího. Proč se nezamerite na nekompetentní manažery, kteří tolerují diskriminaci mladších strojvedoucích při tvorbě turnusů a směn, díky které vám tito strojvedoucí odcházejí. Jak vysvětlíte novým uchazečům, že např. v lednu 2024 byl v Bohumíně stop stav na žádosti o dovolené ? Nestálo by zato mít spokojené a motivované zaměstnance ? Možná by stálo za pokus všem co za poslední 2 roky odešli zavolat a zeptat se na důvod jejich odchodu od Čd.

Turnus důvěrník

Když v Bohumíně vládne rukou tvrdou pan K., který je absolutně nekompetentní a neschopný jakékoliv manažerské funkce a nikomu to nevadí, tak se není čemu divit, že v Bohumíně a přilehlém okolí odchází neustále více a více strojvedoucích a noví se nestíhají „vyrábět“, protože v Olomouci zase vládne pan P.

Karl vB.

To je klasická ukázka personální práce v praxi.
Řeší se následky, když už to hoří, ne vždy zcela účinně.
Příčinou vzniklého stavu (důvody odchodu) se ale nikdo nezabývá.

Most

Nedávno jsem zaregistroval článek, ve kterém ČD chtějí zvýšit podíl žen a dosáhnout tak genderové vyváženosti, proto se ptám jak jde plnění tohoto cíle u pracovních pozic posunovačka, vedoucí posunu a kolik žen na těchto pozicích pracuje?

hor411

Mne by zajímalo, kolik žen je na pozici strojvedoucí

DuDr.

U ČD to jsou nižší desítky. Odhaduji tak 20-30 ks.

SpitiPater

Ženy nepočítáme na kusy, ale na

Petr

Železniční Ucnovske školství také po revoluci krapet zaspalo, ja jsem jeden z poslednich ročníku vyučený pro dráhu. Ale co sem teď chodí za lidi? Strašný

Středohor

Právě že třeba vyučení elektromechanici osobních vozů, zámečníci kolejových vozidel atd, kteří 30 let dělali jiné práce. Třeba prodávali plastová okna, jezdili dodávkou. Zdrží se tu 2 roky a jdou zase pryč.

pacicka

Proč jsou zaměstnancům nuceny nesmyslné stravenkové karty, když předtím stravenkový paušál fungoval naprosto bez problémů a ke spokojenosti.

Petr

My např. Karty využíváme akorát tak v obchodech, jelikož náš dovozce obědu nemá na kartu terminal…

Dispečer

.. protože to někdo ze stravenkové společnosti podmazal.. jiné vysvětlení mne nenapadá…

Život je hořký, Bohumín

Na své pozici jistě vedete i podrobnou statistiku fluktuace zaměstnanců na jednotlivých pracovištích. Zajímala by mě její míra u pracoviště Bohumín a profese strojvedoucí. Nebylo by tedy na místě se skutečně dopodrobna zajímat o primární důvody odchodů strojvedoucích? Věřím, že ve spoustě výpovědí byste našli určité shodné ukazatele, díky kterým by se dalším výpovědím pravděpodobně podařilo zamezit. Troufám si říct, že uvedenými důvody by nebyly pokaždé vyšší nabízená mzda nebo dělené směny.

SpitiPater

Skvělá otázka, připojuji se.

Honza

Vážená paní Havelková, proč neřeknete narovinu, že platy provozních zaměstnanců od nového roku reálně klesnou? Proč neřeknete, že si vaši zaměstnanci reálně pohorší?
Proč si svých zaměstnanců nevážíte? Proč raději nabízíte náborové příspěvky 100 000 Kč namísto navýšení platu stávajícím zaměstnancům. Proč své zaměstnance nemotivujete?
Díky

Karel

Rád bych se zeptal, proč vedení stále otevírá kolektivní vyjednávání s neprosto nedůstojným návrhem. Je to trapné jak pro zaměstnance tak pro veřejnost. Poradím vám. Zkuste místo návrhu bez navýšení mzdy a zároveň rušení benefitů začít alespoň na menším navýšení a uvidíte, že si hned vysloužíte mnohem menší opovržení.

Jana Hlusicka

Dobry den, zajimalo by me, jaky to je vyjednávat s odboráři. Vždyť je to strašná parta.

Koro

Dobrý den, vy platíte mzdy ze svého?

hroch.obojzivelny

To vás fakt nic blbějšího už nenapadlo?

Erik85

Andrej taky vykřikoval, že to byl on, kdo lidem přidal na výplatách. 😀

Jan

Ano samozřejmě. Čím chytřejší dotaz, tím vyšším mzda…