Hostem podcastu bude šéfka personalistiky Českých drah Blanka Havelková. Ptejte se.
Nová členka představenstva ČD Blanka Havelková. Pramen: České dráhy
Otázky můžete pokládat do nedělního podvečera.
Otázky můžete pokládat do nedělního podvečera.
Dostávají uchazeči o zaměstnání v ČD informaci o tom kolik desítek miliard daňových úlev např na DPH při mezinárodní přepravě a dotací (i nepřímé skrze SŽ) čerpala SKupina ČD v loňském roce a před 10 lety?
Jinými slovy, dostávají uchazeči o zaměstnání v ČD informaci o naprosto neudržitelné (není na to ) částce do kasy ČD, resp. jakou ČD ušetří např. na DPH?
Díky
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jak dokáže být zaměstnavatel konkurenceschopný na pracovním trhu, když mzda klesá nejen k inflaci, ale i k průměrnému platu v ČR a to vše při růstu jeho zisku? viz fakta níže: porovnání s růstem průměrného platu v ČR. V roce 2024 vzrostl o 9% (ČD přidáno 2,3% + dejme tomu 2,2% za mimořádnou odměnu 12000,- = 4,5%), v r. 2025 očekávaný růst průměrných mezd o 6,5% (ČD přidáno 3% – 12000,- nepočítám, byla již loni). Za dva roky tedy proti průměrnému platu snížení mezd o 8%. Snížení reálné mzdy vůči inflaci raději počítat nebudu.… Číst vice »
Dobrý den, při náboru strojvedoucích bez licence nabízíte kompletní kurz strojvedoucího s licencí a zaškolení, 5 týdnů dovolené a další benefity, včetně náborového příspěvku 200.000,-Kč. Nikde jsem se však nedočetl, že při podepsání smlouvy se nový „strojvedoucí“ upisuje k úhradě částky 700.000,-Kč. v případě porušení smlouvy. Mohla byste prosím konkretizovat, kdy se tato částka musí uhradit, tedy o jaké porušení smlouvy jde, jestli je úhrada vždy v plné výši a nemyslíte si, že díky této části smlouvy se nemusí nábor dařit? Děkuji za odpověď.
Kdy dojde k omezení pacovních míst takzvaných systémových pracovníků, hodnotitelů a dalších? Opravdu je potřeba, aby v roce 2025 byly pracovní záznamy v papírové podobě, aby existoval adventní předpis pro přepravu otevřeného ohně na pracovišti, předpis pro skartaci dokumentů na 37 stran a podobné nesmysly? Myslíte, že stejné pozice mají u soukromých dopravců?
Společnost České dráhy dostala od Evropské komise pokutu ve výši 790 milionů za porušení antimonopolních pravidel. Tato sankce pravděpodobně není konečná, protože o náhradu škody se ještě nepřihlásil poškozený Regiojet. Při počtu zaměstnanců skupiny ČD (dříve cca 22 000) každý z nich mohl mít na výplatě o 35 tisíc více, popřípadě se na kolejích mohlo objevit pět nových RegioPanterů. Člen managementu zde úmyslně poškodil společnost a zcela jistě nejednal na vlastní pěst. Jedná se o několikáté podobné selhání. Zaplatí škodu konečně zodpovědné osoby či management? Budete částku vymáhat?
Dobrý den. V rámci získávání nových zaměstnanců nabízíte náborové příspěvky v řádech statisíců, další nemalé částky stojí jejich prvotní výcvik (jízdní zácviky, psychotesty, vstupní lékařské prohlídky, znalost obsluhy HV, školení BOZP, poznání tratí, …), takže minimálně dva měsíce společnosti nevydělávají. Mluvíme zde o nákladové částce kolem půl milionu, byť rozprostřených v čase. Stávající dlouholeté zaměstnance, které roky dobře znáte si ale finančně ani jinak udržet nedokážete, přitom by možná stačilo málo, firmu by to vyšlo na zlomek této částky. Opravdu vám tato politika přijde správná? Jednáte s péčí řádného hospodáře?
Jste v nějaké politické straně?
Je v ODS…
Do kolektivního vyjedánání o mzdách jste šli s nabídkou naprosto minimálního nárůstu mzdy z důvodu údajných finančních možnosti společnosti. Nepříjde vám v takové situaci trochu „trapné“ si z peněz ČD nechat platit externí firmu za správu vašich soukromých profilů na sociálních sítích (X a LinkedIn)? Navíc firmou, jejíž majitel byl spjat s kauzou Dozimetr (Medialist)?
Dobrý den, proč je pro Vás, celé ČD, jakožto vedení i zaměstnance, těžké respektovat to, že na kolejích jsou již několik let jiní dopravci, že ve vlacích objednávaných státem a kraji platí OneTicket a IDS, jejichž fungováni se ČD nelíbí, protože dané IDS jsou kvalitní (PID, IDS JMK, ODIS, IDZK, IDPK,…) a že JMK si přeje ve svých vlacích svou identitu (nátěry JMK, pouze IDS JMK a OneTicket – bez tarifu ČD, průvodčí v uniformě JMK, zajištění prodeje jízdenek IDS JMK a OneTicket přímo JMK)? Proč se pravidelně v diskuzích zde na zdopravy.cz, i na sociálních sítích, a i přímo… Číst vice »
dotaz na Cendis,který spravuje OneTicket
navíc Onetikcet vychází a je téměř totožný s tarifem ČD
Dobrý den, nechcete nabídnout pro vedoucí zaměstnance příspěvek/zaplatit celé studium MBA. Je důležité, aby se vedoucí zaměstnanci na manazerskyh pozicich chovali ekonomicky zodpovědně a věděli, jak se chovat ke svým podřízeným.
Proč když jste zdražili jízdné o 4,9 % s argumentem, že to je jen o inflaci, tak proč tolik nedostali přidáno i zaměstnanci?
Vážená paní Havelková. Core firmy České dráhy je přeprava cestujících. Aby vše klapalo musí být vlaky mj. kvalitně odservisované. Nová vozidla jsou však stále náročnější na obsluhu, ale i servis a údržbu. Můj dotaz zní. Kdy už dojde k pochopení, že je nesmírně důležité i v těch nejnižších profesích zaměstnat alespoň z části tzv. inženýry v montérkách. Tito lidé na trhu práce jsou, ale požadují primárně odpovídající mzdu a tzv. kulturní zázemí – šatny, toalety, stravování, slušné jednání, oblečení, nářadí i IT zázemí pro práci. Děkuji za reakci. Martin P.
Připojuji se k výzvě za prověření vedoucích pracovníků u strojvedoucíh taky v Praze. Díky jednomu odchází mladí (5-15.let) strojvedoucí s vysokou kvalifikací (i Německo). Získat dovolenou na léto je velmi obtížné ( jsou vybrané půlroku dopředu) a jiné problémy.
Prohazování směn u strojvedoucích je problém. Proč by si lidé nemohli prohodit směny tak aby to více vyhovovala jim? Někdo dělá radši noční, někdo potřebuje volno odpoledne. Někdo má rád zase jiný typ směn. Dnes to jde jen komplikovaně a mnozí strojmistři s tím mají problém. Přitom by stačila aplikace a vyřešily by se tím i volné směny pro leťáky. Jednoduše by šlo hlídat, jak se směny opakují, poznání aj. Vyřešil by se stereotyp. A lidé by byly štastnější a přitom by se práce udělala úplně stejně jako doteď.
Máte přehled o průměrné mzdě u ČD ve srovnání s průměrnou mzdou v republice. Pokud se člověk podívá, kolik ČD v posledních letech přidávaly o kolik rostla průměrná mzda v Republice tak je to neporovnatelné.
Na začátku kolektivního vyjednávání jste přišla s návrhem 0% navýšení a zachování stávajících benefitů. ( zdroj: https://www.fscr.cz/index.php?page=clanek&id=1047).
Přijde vám to správné, když se podíváme, že ČD v posledních letech vykazují zisk. Jak to potom vypadá když si 21.manažerů jede na fotbalový zápas spí na drahých hotelích. I když asi velká část byla hrazena sponzory ( co asi za to budou chtít? ). zdroj: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-pirata-vyhodili-z-cd-chtel-jsem-at-vedeni-uhradi-vylet-na-fotbal-tvrdi-263695
Dobrý den,
ČD se potýkají s nedostatkem zaměstnanců v provozu? Proč jste tedy na začátku kolektivního vyjednávání navrhovala nulové navýšení mzdy a zrušení spousty benefitů? Akorát tím lidi v provozu naštvete. Na druhou stranu nově příchozím nabízíte částku ve výši několik set tisíc korun (náborový příspěvek). Proč si stávajících zaměstnanců nevážíte? Opravdu nechápu tu touhu vedení všude osekávat minuty, lidi naštvat a přijít o ně.
V molochu ČD jde asi těžko něco změnit hned. Vy jste ve fci cca 2 roky, jaké změny jste udělala a kdy se projeví? Co ještě plánujete?
Rád bych se zeptal, zda je vedení ČD spokojeno s výší navýšení mezd pro zaměstnance v provozu od příštího roku. Ve skutečnosti jde o reálné navýšení o 0 %, což si, myslím, paní Havelková dobře uvědomuje. Zároveň je zjevné, že stále více zaměstnanců od ČD odchází, což souvisí nejen s pracovním prostředím, ale i s platovými podmínkami. Vyšší výplaty jsou možné pouze za cenu desítek hodin přesčasů každý měsíc. A dělené směny? Ty snad ani netřeba komentovat -přál bych je vyzkoušet i vedení společnosti.
Tý žijou v bubline,oni stratili dávno pojem o tom co se děje v reálném provozu
Hubenejm neverim!
Není v dnešní době lepší od ČD odejít a případně se vrátit za půl roku či rok zpátky? Aspoň to tak vyznívá neboť noví provozní zaměstnanci dostanou náborový příspěvek a člověk v administrativě vyšší plat než mají dlouholetí zaměstnanci na stejné pozici. Takže je to celkem výsměch dlouholetým zkušeným zaměstnancům v provozu a i v administrativě. Nebo se snad mýlím? Co s tím hodláte dělat? Děkuji.
Dobrý den, rád bych se dozvěděl co si představit pod pojmem „osobní ohodnocení“.
Každého napadne, že je ohodnocen za to co umí. Proč u ČD; člověk co je schopný ( má zkoušky na dvě funkce, které i zastává), nedostane osobní ohodnocení za obě funkce.
To je opravdu lepší umět míň, než víc?
Děkuji za odpověď, Vaš zaměstnanec.
Kde se vidíte za 5 let?
Dobrý den. Zaměstnanecké jízdné v roce 2022 – 1100 Kč, v roce 2025 – 1657 Kč, tzn. přes 50% za tři roky. Počet spojů, ve kterých lze použít rapidně klesá, jízdné pro cestujících ani mzdy rozhodně nerostou takovým tempem. Je to vůči zaměstnancům fér?
1657 Kč? To je u ČD tak na cestu Praha – Ostrava a zpět ve dvou lidech. Takže jako jízdné pro jednoho na celý rok pohoda. 🙂
A ti co nejezdí Praha – Ostrava?
Paní Havelková. Společnost ČD pociťuje akutní nedostatek zaměstnanců na pozici strojvedoucí, je to vidět i na kariérních stránkách, kde nabízíte novým zaměstnancům náborové příspěvky ve výši 200 i 300 tisíc. Naopak stávajícím zaměstnancům jste mzdy „navýšili“ o směšné 3%, aktuální inflace je 2,8%. (bonus 12.000 raději nevzpomínejte, ty jste v loňském roce dali místo do základních tarifů do specálních odměn a to pouze na letošní rok). Pět let se vedení snaží všechny přesvědčit, jak je situace špatná: COVID, inflace, krize. Aktuálně společnost vykazuje rekordní zisky i počty přepravených cestujících a vy přijdete s takovým návrhem. Zaměstanci tu nejsou proto, aby… Číst vice »
Takhle … může problém řešit ten, co ho způsobil?
Kdy se plánuje zrušení provozních záznamů v papírové podobě?
To ještě existuje?😳
bohužel…
Hezký. Já slezl z mašiny v roce 93.
anoo, a strojvedoucí píšeme vše obyčejnou tužkou, povinně, tohle se od parní trakce nezměnilo 🙂
U Carga už to zrušili před několika roky, ale u ČD to bohužel stále přetrvává.
někdo mi řekl že je to prý kvůli daním nebo tak nějak, ja teda si myslím že spíš kvůli tomu, aby nás mohli odrb*vat na hodinách a pod.
já prostě nikomu v dnešní době neveřím,… jenom aby uškudlili na každé minutě
Firma,která se zachraňuje prodejem nemovitého majetku,protože se její manažeři boji pohnevat nadrizene politiky jakýmkoli samostatným sebevědomým rozhodnutím,je odsouzena k brzkému vybydleni.
A prosíme ČSA tam v koutě, aby se nesmělo tak hlasitě…..
Nesmálo
Já bych to trochu zobecnil těch několik dlouhých a skvělých dotazů z praxe … Kolik zaměstnanců z provozu ještě musí odejít, aby se k nim začalo vedení ČD chovat jak se sluší v roce 2024? Jasně, pokud to ostatní odjezdí na přesčasech tak se “ nic neděje „, ale jednou to přijde/praskne …
Jaké to je, dělat personalistiku polostátním podniku, kde do nejvyšších funkcí bývá nejlepším doporučením známost s politiky? Máte možnost takové dosazované kandidáty odmítnout?
To by byla sama proti sobě 😀
Předpokládám, že jmenování nejv. managementu není v její kompetenci. 🙂
Hezký den. Ve vaší dceřiné firmě ČD Cargo se šušká o propouštění zaměstnanců různých profesí, včetně strojvedoucích z důvodu obecného útlumu nákladní dopravy. Za okolností, že by k tomu došlo, nabídli byste lidem „od dcery“, aby přešli k „matce“?
Nabídly, bohužel se s nimi zachází jako s novými uchazeči z ulice. A vůbec se nezohledňuje že už mají kvalifikaci.
Ti k ČD nepůjdou, protože by kromě kurzu na licenci strojvedoucího museli absolvovat téměř vše jako noví zájemci. Takže skončí u soukromých dopravců, kteří ČD poděkují za jejich neschopnost.
Přesně tak. Museli by se naučit a zažít veškerý ten rozdíl mezi nákladkou a osobkou. Když za to nebudou mít větší příjem, tak do toho nepůjdou.
Dobrý den,
mohl bych se zeptat, proč je ve výběrových řízeních takový chaos? Chtěl bych pracovat pro ČD a bydlím na hranicích kraje. Byl bych ochoten se kvůli práci i přestěhovat. Bohužel-musím posílat na každé nástupní místo životopis zvlášť a paní personalistky si nejsou schopné předat údaje mezi sebou.
Nad to – když jsem reagoval na některé inzeráty, nedostal jsem žádnou odpověď, nebo jsem byl odmítnut aniž bych byl na cokoli dotazován.
Klasika. Posílejte na různé pozice různé životopisy. Já byl kdysi odmítnut v TPCA. A když jsem tam následně volal, dovolal jsem se až na desátý pokus (to bylo furt pošlete mail, pošlete mail, atd), tak mi paní „personalistka“ řekla, že na tuto pozici mám příliš vysokou kvalifikaci. Na to jsem jí řekl, že asi bude lepší když budu doma zadarmo a nebudu mít ani na nájem, tak to bude asi lepší… A ona že smůla, na dělnické pozice nebereme lidí s vysokou školou (ani když je v jiném oboru). No to byste se z těch personalistů zabil 😀 Já potřeboval… Číst vice »
Dobrý den, Chtěl bych znát Váš názor na problematiku dělených směn, přerušení a odpočinků u vlakových čet. Přijde Vám, v dnešní době, adekvátní, že nad rámec hodinové normy jsou vlakové čety ještě třeba 30-70! hodin (dle turnusu, zařazení a gvd) na přerušeních a dělených směnách, které se do normy nepočítají? Osobně chápu spaní při obratech v noci. Ale to opravdu nejde domluvit příděl vlaků tak, aby nemusely být 2/4/6h dělení a přerušení přes den v Praze, Bohumíně, Břeclavi atd…? Spousta nováčků co nastoupí k jízdě jsou tímto velmi zaskočeni. Hlavně když tyto konkrétní směny mají pravidelně (třeba 10x v měsíci).… Číst vice »
Oni budou radši optimalizovat a optimalizovat, a pak budou platit přesčasy těm co neutečou, a divit se, že mají podstav
Zajímalo by mě proč zaměstnanec, kterému desetkrát zavoláte, 8x nezvedne telefon dvakrát vás pošle do háje, za rok je pětkrát nemocný, neudělá ani minutu přesčas, dostane mimořádnou odměnu ve stejné výši jako ostatní.
A proč by neměl? Pže jsou ostatní trubky?
Takže pracovité lidi, ochotné dělat, asi očividně na rozdíl od vás, rovnou dehonestujete jako ‚trubky‘?
Prosím, ona je snad nějaká povinost zachraňovat dráze zadek presčasama nebo na co konkrétně si stěžuje? Taky bych vám telefon nevzal.
Dřív se tomu říkala stavovská čest. Škoda že to dnes mnohým nic neříká.
To máte pravdu,ale když se k vám zaměstnavatel chová,tak jak chová,tak i dlouholetý zaměstnanec telefon nezvedne.. má totiž volno, což se při současné sestavě směn cení…
(Já osobně za kolegy pomůžu když můžu).
Když se podívám, tak na severu Moravy všude příspěvky 200 000 Kč při nastupu na pozici strojvedoucího. Proč se nezamerite na nekompetentní manažery, kteří tolerují diskriminaci mladších strojvedoucích při tvorbě turnusů a směn, díky které vám tito strojvedoucí odcházejí. Jak vysvětlíte novým uchazečům, že např. v lednu 2024 byl v Bohumíně stop stav na žádosti o dovolené ? Nestálo by zato mít spokojené a motivované zaměstnance ? Možná by stálo za pokus všem co za poslední 2 roky odešli zavolat a zeptat se na důvod jejich odchodu od Čd.
Když v Bohumíně vládne rukou tvrdou pan K., který je absolutně nekompetentní a neschopný jakékoliv manažerské funkce a nikomu to nevadí, tak se není čemu divit, že v Bohumíně a přilehlém okolí odchází neustále více a více strojvedoucích a noví se nestíhají „vyrábět“, protože v Olomouci zase vládne pan P.
To je klasická ukázka personální práce v praxi.
Řeší se následky, když už to hoří, ne vždy zcela účinně.
Příčinou vzniklého stavu (důvody odchodu) se ale nikdo nezabývá.
Nedávno jsem zaregistroval článek, ve kterém ČD chtějí zvýšit podíl žen a dosáhnout tak genderové vyváženosti, proto se ptám jak jde plnění tohoto cíle u pracovních pozic posunovačka, vedoucí posunu a kolik žen na těchto pozicích pracuje?
Mne by zajímalo, kolik žen je na pozici strojvedoucí
U ČD to jsou nižší desítky. Odhaduji tak 20-30 ks.
Ženy nepočítáme na kusy, ale na
Železniční Ucnovske školství také po revoluci krapet zaspalo, ja jsem jeden z poslednich ročníku vyučený pro dráhu. Ale co sem teď chodí za lidi? Strašný
Právě že třeba vyučení elektromechanici osobních vozů, zámečníci kolejových vozidel atd, kteří 30 let dělali jiné práce. Třeba prodávali plastová okna, jezdili dodávkou. Zdrží se tu 2 roky a jdou zase pryč.
Proč jsou zaměstnancům nuceny nesmyslné stravenkové karty, když předtím stravenkový paušál fungoval naprosto bez problémů a ke spokojenosti.
My např. Karty využíváme akorát tak v obchodech, jelikož náš dovozce obědu nemá na kartu terminal…
.. protože to někdo ze stravenkové společnosti podmazal.. jiné vysvětlení mne nenapadá…
Na své pozici jistě vedete i podrobnou statistiku fluktuace zaměstnanců na jednotlivých pracovištích. Zajímala by mě její míra u pracoviště Bohumín a profese strojvedoucí. Nebylo by tedy na místě se skutečně dopodrobna zajímat o primární důvody odchodů strojvedoucích? Věřím, že ve spoustě výpovědí byste našli určité shodné ukazatele, díky kterým by se dalším výpovědím pravděpodobně podařilo zamezit. Troufám si říct, že uvedenými důvody by nebyly pokaždé vyšší nabízená mzda nebo dělené směny.
Skvělá otázka, připojuji se.
Vážená paní Havelková, proč neřeknete narovinu, že platy provozních zaměstnanců od nového roku reálně klesnou? Proč neřeknete, že si vaši zaměstnanci reálně pohorší?
Proč si svých zaměstnanců nevážíte? Proč raději nabízíte náborové příspěvky 100 000 Kč namísto navýšení platu stávajícím zaměstnancům. Proč své zaměstnance nemotivujete?
Díky
Rád bych se zeptal, proč vedení stále otevírá kolektivní vyjednávání s neprosto nedůstojným návrhem. Je to trapné jak pro zaměstnance tak pro veřejnost. Poradím vám. Zkuste místo návrhu bez navýšení mzdy a zároveň rušení benefitů začít alespoň na menším navýšení a uvidíte, že si hned vysloužíte mnohem menší opovržení.
Dobry den, zajimalo by me, jaky to je vyjednávat s odboráři. Vždyť je to strašná parta.
Dobrý den, vy platíte mzdy ze svého?
To vás fakt nic blbějšího už nenapadlo?
Andrej taky vykřikoval, že to byl on, kdo lidem přidal na výplatách. 😀
Ano samozřejmě. Čím chytřejší dotaz, tím vyšším mzda…