Hostem podcastu bude šéf vývoje kopřivnické Tatry Radomír Smolka. Ptejte se
Nová generace modelové řady Tatra Phoenix. Zdroj: Tatra Trucks
V novém díle podcastu Cesty Zdopravy.cz vás vezmeme do zákulisí výroby nákladních aut v Česku.
Tatra, úplně se nabízí otázka, jestli ještě někdy uvidíme v moderních Tatrách její vzduchem chlazené motory? 👍
Proč Tatra před cca deseti lety sáhla u vojenských modelů po klasické tuhé nápravě a kabin Renault, když měla v běhu své vlastní kabiny (před příchodem řady Force) a dobře zvládnutý motor řady 928 On Air?
Přeju, ať se Tatře daří! 👍
Na wikipedii tohoto modelu je celkem hezky popsána jeho historie.
Dobrý den,
když jsme na tom zdopravy, využíváte dopravu pro železnici ? Můžete shrnout největší problémy viděné pohledem vašeho podniku a co byste všeobecně změnil kdybyste byl ministrem dopravy ?
Motory Tatra v minulosti byly použity v železničních motorových vozech a malých lokomotivách, nepřemýšleli jste někdy i o drážních aplikacích u malých vozidel ?
Co Vám říkají jmena vašich bývalých konstruktérů Ledvinka, Galia, Popelář a další, máte v současné době také nějakého tvůrčího konstruktéra? ps. Vím že dnes je to složitější z vývojem vozidel.
Dobrý den, uvažujete u elektromobilu o menším spalovacím motoru na syntetická paliva, který by dobíjel trakční baterii?
Děkuji.
Dobrý den, chtěl bych se hosta zeptat na vzduchem chlazené motory jejich přítomnost a budoucnost. Zaujal mě názor hlavního konstruktéra favorita pana Petra Hrdličky z knihy V soukolí okřídleného šípu, kde se říká něco ve smyslu, že vzduchem chlazený motor to má dnes těžké, protože v éře přeplńovaných motorů se spotřebuje poměrně velká část výkonu na chlazení.
Neuvažuje Tatra přece jen o vlastní výrobě vodou chlazeného motoru?
Chtělo by to nový motor. Už jen z toho důvodu, že jako země žádné vlastní motory neděláme.
Motory dělal Zetor a něco dělá i Tedom, ale asi to není pro nákladní auta a na nejnovější emise.
Zetor? Kde přesně ty motory Deutz ten Zetor vyrábí?
Ja by som mal pár otázok, na ktoré som sa vždy túžil opýtať 🙂
1. Plánuje Tatra oživiť výrobu vlastných kabín pre modely ako Phoenix s vlastným dizajnom?
2. Je možné, že Tatra by sa niekedy v budúcnosti pustila do výroby autobusov?
3. Asi najžiadanejšia vec, no najmenej reálna….Je aspoň minimálna šanca, že sa Tatra vráti k výrobe luxusných automobilov?
Ďakujem.
Ad 2. Vstupovat z ničeho do segmentu autobusů pro Tatru s její hlavní komparativní výhodou (podvozek) nedává vůbec žádný smysl. Evropský trh s autobusy je navíc kapacitně přeplněn, což i v stupňujícího se tlaku ze strany nových „externích“ (často tureckých, ale i čínských) výrobců vede k dalšímu a dalšímu zavírání dosud fungujících autobusových továren. Ad 3. Na tento jinak častý dotaz už před nějakým časem částečně odpovídal CEO Tatry Lukáš Andrýsek v rozhovoru pro Hospodářské noviny: „Elektromobilita znamená, že se reálně oddělí dodavatelé power-trainu, baterií, jejich řízení a chlazení, zjednodušeně tedy motoru a části podvozku. Vedle toho může být zcela… Číst vice »
Repliky Porsche 356 s elektrickým pohonem dělá v USA hned několik firem. Vevnitř to může být např. Nissan Leaf.
Největší problém je schválení a crash testy, pokud by to mělo překročit početní limit pro „indiviudální stavbu vozu“.
Veľká vďaka za odpovede !
Kolik Tatra v letošním roce plánuje vyrobit jednotek, jaké má mít tržby a zisk (EBITDA) a jaký objem financí hodlá letos investovat (na R&D i do strojního vybavení a nemovitostí)?
Jak je daleko plánovaná lokalizace výroby Tater přímo na Ukrajině? Dá se předpokládat, že se smlouva s ukrajinskou stranou o výstavbě závodu dotáhne ještě tento rok, jak bylo anoncováno, s tím, že by se samotná produkce Tater na UA mohla rozběhnout do 3-5 let?
Bude řada Force uvolněná také pro civilní použití?
Nemyslím si, že by nebyla „uvolněná“ už nyní. I pokud nepovažujete hasiče za civilní využití, tak např. prototyp e-Drive nebo různé specializované těžařské verze na Force postavené jsou. Ale zkrátka úroveň pohodlí v Phoenixu je trochu jiná, takže drtivá většina civilních zákazníků nemá důvod chtít Force, byť v nové generaci už došlo také k výrazné modernizaci kabiny směrem ke komfortu.
Ne, ona měla civilní homologaci jako E5, hasiči mají určité výjimky a E6 civilní nemá. Phoenix je moc vysoký a jestli to takhle půjde dál, holt budeme muset jít cestou GO T2, Eurovek a Ternna.
Ale, co myslíte, motor Cummins Euro 6 splńovat budou? 😉 https://www.tatra.cz/proc-tatru/technicka-koncepce-tatra/motory/
Cummins E6 se začal dělal pro Bundeswehr. Hasicaky mají trochu jinou homologaci než civilní.
Jo? Zdroj? Tatra Force se prodává i v civilní verzi. Není to Tatra Tactic. Tak nevím co tu melete o vojenských verzich a verzích pro IZS.
Žije ještě myšlenka na motor Tatra Euro 7? Je v dnešní době ekonomicky udržitelná výroba malých sérií spalovacích motorů? Děkuji, ať se Tatře daří.