regio-vlak

Hostem podcastu bude šéf mošnovského letiště Jaromír Radkovský. Ptejte se

Nákladní letadla na ostravském letišti. Foto: Martin BernictNákladní letadla na ostravském letišti. Foto: Martin Bernict

Letiště Ostrava čeká letos zahájení nových pravidelných linek.

Hostem právě připravovaného dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz bude ředitel ostravského letiště Jaromír Radkovský. Mezinárodní Letiště Leoše Janáčka Ostrava má za sebou rekordní rok. V roce 2024 odbavilo 493 tisíc cestujících, což představuje meziroční nárůst o 44 % při nabídce 31 destinací. Mezi loňskými novinkami byly lety do Málagy, Podgorice, Fuerteventury nebo Tirany a letos by se odtud mělo začít létat například španělské Girony.

Když nepočítáme chartery cestovních kanceláří, tak dlouhodobě největší zájem je ze zdejšího letiště o pravidelné spojení do Londýna s leteckou společností Ryanair, nebo o dotovanou linku do Varšavy, kterou zajištují LOT Polish Airlines.

Pro mošnovské letiště je ale také důležitá nákladní doprava. Mezi pravidelné cargo linky patří spojení do Lipska, Kolína nad Rýnem, Almaty v Kazachstánu či do Taškentu v Uzbekistánu, které dále pokračuje do Číny. Nákladní doprava v Ostravě dlouhodobě posiluje, letos má vzniknout další spojení do Číny anebo nová cargo linka do Gruzie.

Jaromír Radkovský je v čele zdejšího letiště už od roku 2017, ale v minulosti pracoval třeba jako vojenský psycholog u stíhacího letectva na letištích v Mošnově a v Přerově. V letech 2006–2016 pracoval také pro Hyundai Motor Manufacturing Czech jako šéf personálního, tedy generální ředitel pro lidské zdroje, později měl na starost správu majetku, bezpečnost práce nebo životní prostředí.

Z Ostravy asi už nikdy nebude další Brusel či Praha a my musíme najít to, co letišti přináší peníze. A osobní přeprava to není,“ řekl v roce 2017 v rozhovoru pro MF Dnes, když se na zdejší letiště vrátil jako generální ředitel krajem vlastněné společnosti Letiště Ostrava.

Co tedy stojí za rekordním loňským rokem na zdejším letišti? Jak složité je vyjednávání o nových linkách? Co bude se spojením do Polska, až mu skončí veřejná podpora? Co se děje s projektem plánovaného logistického centra české armády? Jaký je zájem o Ostravu v případě private jetů? A jak složité je zorganizovat pravidelné Dny NATO na zdejším letišti? To všechno probereme v chystaném novém díle podcastu Cesty Zdopravy.cz

Řízení letového provozu také pokračuje v projektu virtuální řídící věže, která by tu měla vzniknout a odkud by se řídil provoz na letišti v Českých Budějovicích.  V Mošnově je pro umístění technologií Remote Tower k dispozici celé jedno patro, jež vzniklo při stavbě nové budovy řídicí věže v roce 2016.

Projekt virtuální věže je v našich podmínkách pionýrským projektem, ačkoli se v mnoha státech Evropy běžně používá. Zvláště potom na severu Evropy nebo také v sousedním Německu. Našim záměrem potom je tento systém vyzkoušet, získat zkušenosti a dále rozvíjet,“ řekl začátkem roku 2024 mluvčí Řízení letového provozu Richard Klíma.

Své otázky můžete psát Jaromíru Radkovskému i vy zde v diskusi až do úterního poledne.

Tagy Jaromír Radkovský Letiště Ostrava OSR podcast Cesty Zdopravy.cz
34 komentářů