Hostem podcastu bude Jan Hruška ze CityRail, ptejte se

Lokomotiva TRAXX MS2 pro CityRail. Foto: CityRailLokomotiva TRAXX MS2 pro CityRail. Foto: CityRail

Cityral je novým členem předsednictva ŽESNAD.cz.

V novém díle podcastu Cesty Zdopravy.cz, který pro vás právě teď připravujeme, bude naším hostem Jan Hruška. Člen správní rady dopravce CityRail, jeho částečný majitel, strojvedoucí a také milovník úzkorozchodných drah na česko-rakouském pomezí.

Dlouhá léta figuroval v Jindřichohradeckých místních drahách a dodnes jezdí pro radost jako strojvedoucí na úzkorozchodné dráze na rakouské straně hranice v okolí Gmündu. Ve čtvrtek 30. května ho valná hromada sdružení ŽESNAD.cz zvolila jako nového člena předsednictva svého sdružení.

Ve společnosti CityRail je od roku 2015, jako fyzická osoba v ní má největší podíl, jinak však většinu vlastní 1. písecká lesní a dřevařská společnost. Částečně tak dopravce zajištuje své vlastní přepravy dřeva v rámci Česka a pravidelně vypravuje vlaky s dřevem směrem do Rakouska. Ty však zatím předává zahraničním partnerům na hranicích. Vzhledem k aktuálním výlukám se tak děje v těchto dnech nejčastěji ve stanici Gmünd.

Jejich vlaky můžete vidět především v západních a jižních Čechách, dřevo nakládají často v Boru u Tachova, Třemešném pod Přimdou a na řadě dalších míst v tomto regionu. Jsou také jedním z velmi mála dopravců, kteří využívají železniční trať Svojšín – Bor.

Více než 90 procent všech přeprav společnosti souvisí s přepravou dřeva, ať už jde o vytěžené dřevo nebo dřevní štěpku. CityRail však také provozuje pod svou licencí historické osobní vlaky v okolí Martinic v Krkonoších a vzdělává strojvedoucí a další vlakový personál ve vlastním školicím středisku.

Provozuje šest lokomotiv včetně Herkula od Siemensu, dvou laminátek a nebo nejnovějšího přírůstku ve flotile, jímž je lokomotiva Traxx MS2.

CityRail převzal první lokomotivu TRAXX MS2, použije ji hlavně na přepravu dřeva

Kromě toho, že Jan Hruška fakticky řídí chod společnosti CityRail, je sám ve svých vlacích i strojvedoucím. Občas se jde svézt jako strojvedoucí také na retro rychlíky dopravce KŽC Doprava v okolí Prahy nebo na rakouské úzkorozchodné dráze.

Právě kolem úzkého rozhodu na jihu Čech se pohybuje už od mládí, kdy začínal v Klubu přátel úzkokolejek, s nímž se v polovině devadesátých let stal akcionářem Jindřichohradeckých místních drah a byl u toho, když JHMD v roce 1998 kompletně přebíralo za symbolickou jednu korunu od státu tratě z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice i Obrataně včetně vozidel.

Sám říká, že se dají dnes už najít na trhu relace, kde jsou vlaky pro zákazníka výhodnější než kamiony. Které to jsou a jak se hledají? Jak vzpomíná na začátky JHMD? Jaké to je jezdit v Rakousku jako strojvedoucí? Jak fungují přepravy, které CityRail zajišťuje a jak se dá na přepravách dřeva vydělávat i v situaci, kdy je kalamitní kůrovcové dříví v Česku už minulostí? Jak vnímá srovnání rakouských a českých předpisů na železnici? Jaké jsou největší problémy s novými fíry, které školí? A co by rád změnil jako nový člen předsednictva ŽESNAD.CZ?

Své otázky Janu Hruškovi pište až do nedělního večera zde v diskusi.

Tagy Doporučeno podcast Cesty Zdopravy.cz
16 komentářů