Horší spojení do Bavorska přes Cheb. Spěšný vlak odjede dvě minuty před příjezdem Krušnohoru

Spěšný vlak Cheb - Norimberk v Chebu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSpěšný vlak Cheb - Norimberk v Chebu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Důvodem zhoršení přípojů je stav infrastruktury a chystané práce na Podkrušnohorské magistrále.

191 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jirka

Jako laika by me zajimalo:

Jsou ty prace snahou o napraveni zanedbani infrastruktury za komunismu (a nemoznosti to pak dohnat kvuli nedostatku penez) Je to prece jen uz 34 let, komousi tu byli jen o 7 let dyl.

Nebo je to bezna udrzba a vylepšení, jako delaji i na zapade?

Elb

Tady naopak největší vnitřní dluh vznikal tak 1995-2015, než se rozjelo stavění z dotací na regionálních tratí a do té doby šla většina investic jen do koridorů stejně jako se zrušením železničního vojska, nejspíš s myšlenkou jako nějakým PTP pohrobkem v roce 1993 chvíli po tom, co vyšel film Černí Baroni, ti ale na těchto lokálkách a regionálních tratí bouchali docela dost. Posledním úsekem, na kterém před zrušením stavebního vojska dělali bylo v 11. listopadu 1993 rekonstrukce železničního svršku mezi stanicemi Kaplice a Omlenice na trati České Budějovice – Horní Dvořiště, na slavnostní ukončení stavebního vojska po skoro 100 letech… Číst vice »

Tomáš Záruba

Jestli ono to třeba nesouvisí se „skvělým“ stavem tratě kolem KV (ty letité sesuvy, pomalé, jednokolejky…). Možná kdyby toho nebylo, tak by to vyšlo, popř. by se konečně začal projíždět Prunéřov.

J.K.

Tak hlavně se posunul odjezd z Prahy, ne? Tímhle stylem nebude trať nikdy dost dobrá…

J.K.

A taky jestipak už se z Chebu na hranice jezdí 160, když teda řešíme každou minutu?

Petr Šimral

Podle TTP pro jednotky řady 612 od km 149,654 do km 142,894 rychlost 160 km/h, od km 142,894 do km 141,855 rychlost 140 km/h (vsunutá 160 km/h je nevyužitelná), od km 141,855 rychlost 100 km/h, od km 140,588 rychlost 90 km/h, st.hr. je v km 140,587.

Petr Šimral

Mezi Ostrovem a Chodovem mezi lety 2023 a 2024 nedošlo ke změně jízdní doby.
Už jsem to níže psal.

Tomáš Záruba

Protože už je to tam rozbité podstatně déle, ne?

Jiří Kadlec

Je v Chebu u nádraží dobrá hospoda nebo kavárna, kde by se ty 2 hodiny (spíš tedy hodina a půl se započtením zpoždění Krušnohoru) daly příjemně strávit?

jirka

Ne. Ale muzete si projit historické centrum. Na hrade je v kapli nejstarsi gotika v cechach. 🙂

gwann

Fakt gotika? Ja tam vidim hodne z romanskeho stylu porad.

Cheb ma co nabidnout, ale vzhledem ke vzdalenosti nadrazi o centra, nerkuli hradu, na to i 2hod mezera nestaci.

jirka

Ano, je tam hodne romanskeho slohu, ale v hronim patre kaple jsou goticke casti https://www.hrad-cheb.cz/cz/hradni-kaple-poklad-staufske-gotiky

troglj

Jen jedna hodina a to ještě ne celá. Mezi Marktredwitz a Nurnberg je hodinový interval RE (s výjimkou poledne, ale to by se snad mělo od příštího GVD změnit). Jen je navíc přestup v Marktredwitz.

xXHonza

…kdyby se interjety udělali s řidičákem, ušetřili by se dobrý 4 minuty v Ústí.

Nee, spíš by mě zajímalo jestli to někdo řešil s DB a nebo jsme v Česku tak neschopný, že nejsme ani schopni se s Němcema domluvit o posunutí odjezdu o 4 minuty. Zvlášť když ten vlak stejně v Markrewitzu 10 minut čeká. To se na to totiž akorát někdo vy*ral a nechce to řešit.

Petr

No jasne. Protoze kdyz je u nas nejaka vyluka, tak se proste udela vylukovej JR a ten se do puntiku dodrzuje (nejede pres to vlak, chcete-li)… Nema to cenu. Ty Krusnohory budou do Chebu stejne dojizdet s 15+ minutama.

Petr Šimral

Když už vymýšlíte nereálné věci, tak si představte, že tam místo neexistujícího řídícího vozu máte existujícího Vectrona.
A ani tak tu úvrať v Ústí na hlavním za dvě minuty neuděláte a zjistíte, že těch 6 minut je tak akorát i v tomto případě.

A u toho pobytu v Marktredwitz… Ono těch 10 minut tam asi bude pro spojování se s dílem od Hofu a v tom případě, pokud najíždíte jako první vlak, tak je to tak akorát.

Elb

Když by tam jezdil Panter, který rovnou stáhne časy při nástupech a rozjezdech, tak těch 10 minut by třeba udělal.

Petr Šimral

A kromě tužby „třeba“ to máte jinak doložené? Kolik, že existuje „interpanterů“?

Elb

Ještě že už se žádné další InterPantery nevyrobí, třeba v souvislosti se soutěžemi na Hradec, Budějovice a i jiné směry.

Když by se z 5 minutového prostoje v Ústí udělal s jednotkou třeba 2, a na svých 13 zastávkách mezi Ústím a Chebem rychlejším nástupem, zastavením i rozjezdem ušetřil minutu, tak jsem na 15 uspořených minutách, když by to bylo v průměru jen půl minuty na zastavení tak jsem na 8.5.

Paddy

Ani u pantera není reálné odjet za 2.minuty.
Strojvedoucí se tam dostane za pár vteřin ? Co úkony před odjezdem ?

Elb

Strojvedoucí se tam klidně mohou střídat. V Břeclavě v 90.leteh zvládali přepřah mašin bez úvratě za 3 minuty, tak snad i to obejití jednotky za 2 minuty by zvládnout mohli..

Gale

R29/RE33 jezdí s RE31 z/do Hofu v prokladu, spojuje a rozpojuje se až v Pegnitz s RE30 do Bayreuthu. V Marktredwitz je nejdůležitější vazba na RE2 do Mnichova, které odjíždějí v x:06.
Laickým pohledem by mělo být možné zachovat původní čas odjezdu, o ty dvě minuty zkrátit pobyt v Marktredwitz (pravidelně to tam je hrana-hrana), Krušnohorům zkrácením pobytů od TP po KV ubrat 5 minut a v Chebu je posílat ke druhému nástupišti. aby to tam hrana-hrana byla taky.
Otázka je jestli by to stačilo, Krušnohory přesností neoplývají a RE33 pochopitelně nečeká..

Paddy

Řidičák by to nevyřeší, obrat by byl nejméně 6 minut. Strojvedoucí neumí létat a s přechodem musí vykonat spoustu úkonů.

xyz

Může nastoupit jiný strojvedoucí – ostatně při přepřahu tomu tak bývá taky.

král j

Jsem zvědav, co s tím ČD udělají. A jak bude reagovat Karlovarský kraj, jeho organizátor integrované dopravy.

libor

No vidíte… a pak chtějte, aby někdo jezdil vlakem. To se prostě nedá… Teď je třeba zase opět výluka na úseku Nepomuk- Plzeň a tím je na dva týdny rozhozený přípoj v Plzni… A nejsmutnější je, že skončí tady výluka a začne na stejné trati kousek vedle…

J.K.

Nepomuk – Plzeň měla už od dubna 2023 běžet modernizace a stavba druhé koleje…:)

libor

ha ha ha.. možná 2027 nová zábradlí, 2033 začátek modernizace…

Riki

Ale dá se jezdit vlakem, ale nesmíš spěchat 🙂 🙂 🙂

Martin z topírny

Celé nezřízené konání SŽ, aby nasralo, pardon za ten expresionismus, co nejvíce cestujících.
Čím dál více to ukazuje, jak se nesmyslně železnice v tak malé republice rozdělila na stovky subjektů a jeden nemluví s druhýma a SŽ se neumí snad nic jiného než jen vymlouvat na výluky. To budou dělat ještě jak dlouho?
Výluky jsou a budou…ale dělat tohle, je sprostota.

Podobně jako nickolejné dlouhodobé zastavení na dvojkolejkách.

Přestupní vazby můžou rovnou zrušit plošně po celé ČR.
A dát do na první stránku JŘ.

Škoda slov, škoda písmen…

xyz

Nickolejky na dvoukolejkách se mi (vyjma tunelů, kde to je nevyhnutelné) taky nelíbí, nicméně dodám, že nickolejný provoz byl po mnoho měsíců v letech 1997 a 1998 v úsecích Česká Třebová – Svitavy a pak Svitavy – Březová nad Svitavou, tedy úsecích bez tunelů + to vše za tvrdě unitární železnice.

Elb

Jenže na konci 90.let na té trati bylo poměrně nízké zatížení, asi podobně jako směr na Veselí, kde se taky pár měsíců jezdilo v autobusech.

troglj

V době, kdy se tady budoval koridor, nebyla ještě tak velká příměstská doprava, neexistoval integrovaný systém a hlavně tudy nejezdily mezinárodní vlaky. Taky nebyla elektrifikace.

xyz

To je ale principiálně jedno.

Nicméně O. K., taky v r. 1997 byla pár měsíců výluka obou kolejí někde okolo Velimi, jestli se nepletu.

Nemel

Ano, to máte pravdu…škoda všech Vašich slov…i písmen.
🙂

Petr

Ne, takhle organizovana a cilevedoma SZ opravdu neni. Spis je to takovy klasicky cesky pripos… NIMBY.

J.K.

Teda jako kdyby nic jiného, tak by mohl jet dřív ten první ranní co jede z Ústí, ne? Tady se spíš „nechce“, teda?

Pavel

Skoro v celém úseku se Krušnohory přizpůsobují přestupním vazbám a potřebám Ústeckého kraje, ten nesouhlasí v žádném případě s urychlením jízdních dob, musí nadále zastavovat skoro v každé zastávce (Jirkov zastávka, Chomutov město a Chomutov a nakonec to odskáče v plné parádě Karlovarský kraj, ten nejhorší kraj v ČR. Cheb leží až na konci trasy, tak to teď nevyšlo a jakmile se tento stav zlegalizuje, na dalších 10 let je vymalováno!!! Potřeba cestujících vždy až na posledním místě. Vsadil bych se, že úředníci z Ministerstva dopravy ČR vůbec neví, kde Cheb leží, jak důležitý je to přestupní bod v síti… Číst vice »

panpan21

Slušný a přrsný popis reality v domácí lokalitě. A na cestující tj. lidi, co tohle vše platí z daní sere pes. Vivat Czechia 🇨🇿🤪😬😳🤮

xyz

Opomněl jste zrušení zastavování v Duchcově.

A ta tři zastavování okolo Chomutova se taky stanou za pár let minulostí – resp. sníží se na dvě.

P. S. Takové zajíždění rychlíků do Chodova taky není samozřejmé, přesto je MD „pro Karlovarský kraj“ nadále bude dělat.

Jindra CV

Nejvíce cestujících používá Krušnohor ze stanic Chomutov-město, a ještě možná více Jirkov-zastávka.

Nikola

A co tedy navrhujete? Rozvázat přestupní vazby v Ústeckém kraji? Projíždět stanice v Ústeckém kraji, které generují více cestujících jak přestupní vazba v Chebu?
Zato, že v Karlovarském kraji byla poslední investice do železniční infrastruktury rekonstrukce 3.koridoru můžou i tamní politici, protože nevytváří dostatečný tlak na Správu Železnic.
V současné chvíli může být pouze snaha posunout časovou polohu linky do Němec. Bohužel…

Ivan_pha

V zásadě souhlasím, že stav je mizerný. Ovšem ne se zastavováním Krušnohora ve větších či spíše menších městech pod horami. Právě ty generují v úseku Ústí Cheb zaplněnost vlaku. Nevystupují tam sice davy, ale kdyby nebyly, byly by Krušnohory téměř prázdné.

troglj

Já bych se zastal ÚK. Protože ty navýšené jízdní doby určitě nejsou jeho práce. Ústí n.L.-Teplice se např. jezdilo už před modernizací za 16 minut i s rezervou, teď je skoro zmodernizováno Chabařovice-Krupka-Teplice rychlost bude místo 100/80/100 furt 120 (=minuta dolů). I tak ale plánuje SŽ jízdní dobu 17 minut. A takhle to pokračuje dál, ospravedlnění je snad jen v úseku Most-Chomutov-Prunéřov, kde snad konečně začne modernizace, už několikrát odložená.
V DÚK by se drobnější několikaminutový posun určitě zvládnout dal.

Petr

Asi nový trend. Když nemůžu zajistit přípoj, kvůli stavu infrastruktury, tak ho zruším. Viz třeba Březnice.

Nemel

Where the f*ck is Březnice?

Kuba2

Přípoje v Březnici ovšem nepadly na stav infrastruktury, nýbrž na přílišné rozředění taktu Švejků, na které se mělo vázat. A vazby v samotné Březnici tím posunem zas tolik neutrpěly, mnohem horší je naprosto neprůjezdná Blatná.

xyz

Ironií je, že nedlouho poté byl takt Švejků docela zahuštěn.

Ale nadále jsou v Březnici bez přípojů.

xyz

Ta ironie, že zrušení zastavování rychlíků v zast. Duchcov bylo zdůvodňováno právě potřebou stíhat přípoje v Chebu.

V Duchcově R nezastavují (resp. mezitím se to stalo problematickým kvůli nově krátkým nástupištím) a přípoje v Chebu se… přesto nestihnou. 🙂

oce

V Duchcově zastavuje první ranní Krušnohor (620). Stejně jako v Krupce-Bohosudově a v Proboštově. Všude se minimálně jedny dveře nedostanou na nástupiště.

Miroslav

V Bohosudově je nástupiště pouze 120 metrů dlouhé, což znamená že na nástupiště se nevejdou 2 vagóny a to z důvodu, že hned u zastávky je přejezd..

P2491

Stejný problém (ujetí přípoje) se děje v ČB. IC 534 jedoucí z Krumlova přijíždí 14:43, zatímco Os 8010 do Strakonic odjíždí 14:42. S chystanou změnou jízdních řádů 23/24 by měl 8010 odjíždět o 3 min déle (14:45), ale situaci to asi moc nepomůže, jelikož 2 min na přestup jsou málo.

J.K.

Jasně, ale všechny ostatní spoje okolo odpoledne v taktu přípoj mají, to asi srovnatelné není.

Kuba2

Vhodnějším příkladem z Českých Budějovic by bylo systémové ujíždění mezi expresy a Sp Donau Moldau, to taky dost naštve. Osobně jezdím nejčastěji z Kaplice, tak mám aspoň alternativu v podobě přímých spojů, ale cestující ze zastávek, kde expres nestaví, jsou odkázáni na spojení s dalším přestupem ve Veselí, které je vzhledem k nízké spolehlivosti Rožmberků dost omezeně použitelné.

PepaM

Z Karlových Varů je alespoň alternativa v podobě Sp do Plzně, který do Chebu přijede asi o 20 minut dřív než Krušnohor. Ale jinak je to bohužel ta hodina čekání v Chebu na RB do Marktredwitz a tam další přestup.

J.K.

Akorát ta „alternativa“ není po osmé ráno, a po šesté není o víkendu, po šesté večer už zase není ( posun taktu v PD, nic víkendy), prostě za moc to nestojí.

PepaM

Máte pravdu, v tyto časy to lze řešit třeba osobákem a v Chebu si hodinu počkat na ten spěšňák, resp. tu šestou i Pendolinem v 5:48, ale ideální to samozřejmě není.

Vll

Může mi někdo vysvětlit proč ten Krušnohor nevyjede o 10 nebo i 20 minut dříve, aby připoj stíhal?

PepaM

Kvůli dalším návaznostem v jiných stanicích, kvůli kapacitě dráhy a to zejména z Prahy po Kralupy, kde je silná příměstská doprava, kvůli jízdě v taktu s linkou Ex5…

Karel Mio

Spíš proč ten Sp neodjede o 5 minut později? Kvůli taktu v Norimberku?

xyz

Mj. aby stihl sám se sebou v S:00 h vykřižovat v Marktredwitz.

xyz

… protože i tak tam je 0minutový (!) interval křižování – vlak z Chebu přijede do Marktredwitz v L:59 h a v tu samou minutu odjíždí protijedoucí vlak do Chebu.

Ivo

Takže mi bude cesta do práce trvat o 2hod déle. Děkuji

Václav Šp

Kdyby Krušnohorem jezdil do Bavorska ministr dopravy, tak by se nějaké řešení našlo. Třeba to, že by po dobu opravných prací na podkrušnohorské trati Krušnohor nezajíždél na Ústí n. L. hl. n., ale jel by přímo přes Ústí n. L. západ. Tím by se ušetřil čas nutný na přepřah lokomotiv na ÚL hl.n.

Pavel Skládaný

Nový vynález to ovšem není, takto svého času jezdil Brněnský drak Brno-Ústí nad Labem západ-Karlovy Vary.

PepaM

Pořád se tak čas od času jezdí, když to na hlavák nejde, naposledy při stavbě spojky od západu na 3.SK.

oce

Jenže lokomotivy se v Ústí přepřahaly pořád. I na západě, čas se tedy neušetřil žádný.

Twix

Někdy v roce 2006, když se kopalo v Ústí hl.n., jezdily každé 2 hodiny rychlíky (různé Vsacany a Bečvy) přímo na západ a bez přepřahu s lokomotivou řady 362 až do Chebu (z Kadaně do Ostrova dočasně s přípřeží). Moc komfortní to ale nebylo.

xyz

Byl to rok 2007.

Apollo 17

A ani rychlejší, než přes hlavní,protože na Západě v Ústí je hrozné nádraží bez podchodů, s úzkými a nízkými perony, kde trvalo velmi dlouho, než cestující vystoupili a nastoupili. Taktéž jen jedna kolej je delší pro 5 vozů .

xyz

Tím byste ale rozvázal mj. přípoje v Mostě ze Švestkové dráhy na Chomutov. Tzn. „něco za něco“.

J.K.

Tak by se posunula lokálka, aby zůstal přípoj z podkrušnohoří na Norimberk, to je toho…

xyz

Švestková dráha mi polohy fixované Třebívlicemi před L:00 h, i tak její spoje projíždějí několik zastávek tak, aby to do Mostu k rychlíku stihly. Tzn. posun není možný.

Apollo 17

Taktéž by se posunula lokálka od Žatce, lokálka od Úpořin, lokálka R do Kolína, lokálka R od Liberce a mnoho dalších „lokálek“.

Apollo 17

Na přepřah je 6 minut.Na západě by to stálo 2 minuty. Alle na západě není místo,protože tam je jen jedna kolej,kde se vejde 5 vozů.

Jirka

Stačí aby to bylo zvíře od ČD 😉. Nedávno jsem měl štěstí opačným směrem v Praze, kdy onen cestoval z UL stejným směrem jako já. A klidně vsadím i boty, že to pozdržení přípoje bylo kvůli němu, přípoj v JR nečeká ve výchozí stanici na žádný vlak a hle dispečeři dokázali najednou vykouzlit cca 10 minut.

Petr

Tak já mám to štěstí, že dispečeři dokážou vykouzlit 10 minut na odjezdu z Prahy tak ve 20 % případů.

panpan21

Ale on nejezdí, takže česká ulička nevyjde 😉

Jedlík

Stejná situace v pracovní dny u rychlíků Liberec-Ustí nad Labem a osobaků Ústí nad Labem-Litvínov. Odjezd osobáku o 2 minuty dříve než příjezd rychlíku, v opačném případě odjezd rychlíku o 2 minuty dříve než příjezd osobáku. Vždy čekání 58 minut. Do loňského roku tomu bývalo i v Turnově, kdy rychlík z Tanvaldu do Prahy přijel do Turnova o 2 minuty později po odjezdu osobáku do Liberce, který v Turnově 20 minut čekal. Poté nezbylo než čekat na další vlak, protože mezitím nejel ani žádný autobus z Turnova do Liberce.

Vít Jůza

Do Liberce se z Tanvaldu a úseku Tanvald – Železný Brod jezdí samozřejmě přes Smržovku, případně Os do ŽB a R na Liberec … jde „jen“ o ty, kdo potřebují do mezilehlých stanic a zastávek mezi Turnovem a Libercem.

troglj

U těch Litvínováků se to ale dá ještě nějak pochopit, protože za 15 minut po něm jede Krušnohor a za necelou půlhodinu osobák linky U1. Nicméně pokud jedete zrovna do Litvínova, tak to štve.
Podobně si ujíždí liberecké rychlíky i s vlaky Regiojetu na Úpořince.

Nikola

Líbí se mi nářky nad tím, jak vše by vlastně mělo navazovat na všechno. Bez ohledu na kapacitní možnosti železničních uzlů, křižování na jednokolejných tratí, technický stav infrastruktury atd.

David

Takže na podkrušnohorské magistrále po několika investičních akcích (Chabařovice – Teplice (mimo) – Bílina (mimo)), kde došlo na nějakých 20km k zvýšení rychlosti (a stability, jak SŽ ráda uvádí), dojde po dokončení těchto prací k zpomalení. Jestli ono to spíš nebude tím, že zatímco za drahé peníze dělají investice, tak zapomínají na údržbu a trať se jim u Karlových Varů rozpadá.

Petr Šimral

V úseku Ústí nad Labem – Teplice dochází pro rok 2024 ke zkrácení jízdních dob o 5 minut, z Teplic do Bíliny o jednu minutu.
V úseku Ostrov – Karlovy Vary – Chodov je jízdní doba stejná.
K prodloužení dochází v úseku Most – Chomutov o dvě minuty.

David

Když ta čísla jednoduše sečtu -5-1+2=-4 Tak mi vychází, že ten vlak bude v Chebu o 4 minuty dříve a ne o 4 minuty později. Kde tedy dojde k tomu prodloužení o 8 minut?

Petr Šimral

Můžete si dát tu práci a porovnat jízdní řády vlaků Krušnohor v letech 2023 a 2024. A tam najdete odpověď… Ale protože vím, jak moc je to práce a napsat příspěvek je o dost jednodušší, tak tady máte odpověď… 2023 Holešovice: L:34; 2024: L:38 2023 ÚnLhln: S:37/43; 2024 S: 42/48 2023 Teplice: L:04/05; 2024 L:04/06 (pobyt) 2023 Bílina: L:16/17; 2024 L:16/18 (pobyt) 2023 Most: L:28/30; 2024 L:29/31 2023 Chomutov: L:49/50; 2024 L:52/53 2023 KV hn: S: S:44/46; 2024 S: 47/49 2023 Sokolov: L:08/09; 2024 L: 12/13 2023 Cheb: L: 32; 2024 L: 36 Celková doba jízdy: 2023 = 3:58; 2024… Číst vice »

David

Děkuji, opravdu se mi to nechtělo dohledávat. Tedy důvody které SŽ uvádí nejsou tak úplně pravdivé. Hlavním důvodem bude, že vlak bude odjíždět o 4min později z Prahy a do Ústí pojede o 1min pomaleji. Těchto 5min v podstatě vykompenzuje veškeré zrychlení, které proběhlo mezi Ústím a Teplicemi. Další minuta padne na špatný stav infrstruktury mezi KV a Chebem (kde se žádná rekonstrukce na příští rok neplánuje).
To že se prodlužují pobyty v Teplicích a Bílině kvituji, neb si myslím, že 1min dlouhé pobyty nemají u dálkových vlaků co dělat, to jen zvýší stabilitu jízdního řádu.

troglj

Ještě před začátkem modernizace Bohosudova a Bíliny byla jízdní doba rychlíku ÚL-Teplice 16 minut. Teď po modernizaci (která zkrátí tak 2 minuty) bude 17.
Podobně byla jízdní doba ÚL-Chomutov 1:00, teď po modernizacích bude 1:03 (s tím, že úspora ÚL-Chomutov je 4 minuty).

Dálkový cestující

Každý ví, že RE na cestě do Norimberku stáhne až 25 minut zpoždění. Stejně tak by jistě o pár minutek šlo udělat odjezd z Prahy. Takže tento alibsimus MD, je pouze lenost. Jednodušší je napsat nějakou výmluvu a dál zhoršit už tak katastrofální propojení s Bavorskem.
Možná je to, že občané karlovarského a ústeckého kraje jsou tak nějak nedůležití, častokráte cestují v tomto přestupu prostě jen romové, si řekli v Prahe, tak si počkají.

Vít Jůza

Není to pouze lenost, ale i blbost.

Petr

Tech (dejme tomu) AZ 25 minut je tam pro mimoradnosti. Ne jako rezerva pro cesky lemply.

xyz

Navíc ty spoje jsou fixovány přípojovými skupinami v Marktredwitz.

Franta Jetel jr.

Dobře děláte, soudruzi, s vyháněním těch lidí do aut. Jen houšť a větší kapky. ❤️

Najít v grafikonu uspíšení celého Krušnohoru o 5 až 15 minut, případně najít kompromisní řešení s německou stranou je zajisté neřešitelný problém.

Jiří Kocurek

Průměrné zpoždění: https://kam.mff.cuni.cz/~babilon/cgi-bin/zpvlaku.cgi?609

Viz níže, chtělo by to živější mašinu než 371

Elb

Ten vlak mezi Prahou a Ústí nestaví, tam živější mašina není potřeba. Ty vlaky mají mít stejnou jízdní dobu jako EC do Němec, ty jsou zase ale mnohem těžší a delší, déle jim trvá přejetí rychlostníku i samotné zrychlení tak hádám bude stejné.

panpan21

Oni nechtějí nic hledat natož řešit. Papaláši se vozí nebo létají. Howgh!

glosátor

Jak jsem tady do té debaty nahlédl, všichni to komentují jen z pozice cestujících občanů ČR: je to sice pochopitelné, ale kromě snad prvních dvou vlaků z ČR do Německa v těch mezistátních vlacích podle mých náhodných zjištění stejně cestují převážně Němci – takže problém to asi bude především pro ně a druhotně pro naše obchodníky a restauratéry, kterým to sníží tržby.

Dálkový cestující

Němci tímto vlakem určitě nejezdí. Všichni míří přímo na Prahu přes Plzeň, takže je to výhradně spoj pro domorodce.

Honza R.

Nádraží v Chebu je kousek od centra a centrum tam mají hezké, mohli by to místní vzít jako příležitost a nalákat čekající turisty k návštěvě, za necelé dvě hodiny se toho dá už trochu stihnout. I cesta může být cíl 🙂

Elb

Nejsou ceny lázní v Karlových Varech a Mariánkách spíš pro Bavorské důchodce, než ty naše? Do Varů je to ale kousek z Chebu osobákem.

T_D

Vážně? Já právě v práci dost často přijdu do kontaktu s lidmi, kteří jedou Krušnohorem do Chebu a dál do DE (nejenom Nürnberg, ale i Baden-Würtemberg nebo i NRW). A překvapivě to bývají i Němci 🙂

Dálkový cestující

Proti ramenu na Plzeň zlomek.

glosátor

Zcela hloupý názor – zjevně máte klapky na očích a zbrkle vidíte jen první dva ranní vlaky z Chebu do Německa, ale to je příliš málo: 1) jaké „tímto vlakem“? V 7 hodin ráno jedou pochopitelně do SRN jen Češi, ale pak už tam jezdí i Němci, (samozřejmě i ti pouze ČR tranzitující od Zwickau a Selbu), a to zejména odpoledne a večer, kdy se vracejí ze svých výletů do ČR, 2) samozřejmě přes Cheb jezdí část Němců i do Plzně a Prahy, ale většina jsou podle mě právě ti jedoucí do regionu poblíž hranic až po Karlovy Vary (a… Číst vice »

Novotny

S Jemelkou a jeho prozakaznickym pristupem by melo vedeni ministerstva neco delat, reprezentativni to urcite neni a argumentace chaba. I kdyz cestujicich prestup9vat v tom smeru asi moc nebude, ale i tak to muze odradit od cestovani vlakem.

Lexalex

Prozákaznický přístup, gratulace.

Handzidcek

Návaznosti v Karlovarském kraji jsou celkově problém. Například posledníu IC linky Ex6 z Prahy (IC 554) o cca 20 min ujíždí poslední osobní vlak směr Karlovy Vary, takže pokud se někdo chce dostat z Prahy do Sokolova hromadnou dopravou, tak poslední možností je Pendolino o dvě hodiny dříve, což je trochu problém v kombinaci s výukou na VŠ v pátek klidně do 18:30. A zmíněný osobní vlak nelze údajně posunout kvůli návaznosti na konec směn v chebském průmyslovém parku.

Aleš

Alternativou je odjezd pomalejším osobním vlakem za hodinu… Omyl, alternativou je pak už jen auto.Skvělý tah jak vyhnat z vlaku cestující…

Roman Svačina

Druhý Lichkov…

Roman Svačina

Jet do anebo z PL přes Lichkov často (ne vždy) znamená více jak hodinovou prohlídku nádražní budovy a zavřené hospody vedle nádraží.

M19

Už zbývá jen vybírat vstupné. 😉

Doctor

Tak , tak … a ta nádražka v Lichkově má sice nového provozovatele, ale také prapodivnou otevíračku. Oběd jako dříve, si tam už nedáme :
https://www.ubytovanilichkov.cz/pohostinstvi/

Kamui

Jenže to je hlavně kvůli polskému netaktu, díky kterému jakékoli přípoje vycházejí či nevycházejí zcela náhodně.

libcha

A nebyla by menší bolest posunout celé Krušnohory a rezignovat na proklad s EC mezi Ústím a Prahou?

Gajda

Byla, ale ona je tam velká snaha, o to, že to NEJDE. Kdyby ten vlak jel o 10 minut dřív, nestalo by se absolutně nikomu nikde nic.

platamond

Jenom se rozpadne příměsto do Kralup, včetně pokračování do UNL. A pokus se rozpadne příměsto, tak to bude stát o 1 soupravu navíc. co bychom pro pár lidí do Německa neudělali. Myslíte, že dálkovka je nějaké privilegium – mám dojem, že již mnoho let je značná část naší dálkovky dána možnostmi Vídeňského příměsta.

M19

Přípoje cestou to náhodou nemá?

Petr

Kdyby jel o 10 minut driv, tak se jenom v Praze nestiha prestup od rychliku z CB, Os z Ceskyho Brodu a Os z Nymburka.

Sova

Na ty přestupy pod 10 min v Praze na hl.n. někdo fakt spoléhá? Tam jezdí nějací milovníci hazardu…

xyz

Úplně stejný dotaz se dá položit na nynější přípoje z Krušnohoru na RE do Norimberka v Chebu.

troglj

Rozdíl je v tom, že když mi ujede v Praze přípoj, tak až na drobné výjimky jede další za hodinu, někdy i za půl. Když mi ujede přípoj v Chebu, jede další za hodinu (asi s přestupem v Marktredwitz). Když mi ujede cestou z Německa, potáhnu se osobáky nebo si počkám na Krušnohor skoro dvě hodiny.
Nicméně v Chebu mi to ještě nikdy neujelo, vždy se čekalo cca 10 minut.

xyz

No ovšem – za hodinu vs. za hodinu.

A jestliže mají Krušnohory 2h takt, tak totéž s nejistotou přípojů (zejména pro cíle cca v Mostě a dále) platí i pro přestup v Praze z čehokoliv na ty Krušnohory.

Václav Šp

Zrovna přípoj od rychlíku z Budějovic bych řekl, že má pro cestující jih – sever zásadní význam.

Jirka

A opačným směrem z třeba z UL – CB( Veselí nad Lužnicí)je to s posledním JŘ prasárna taky. Asi jedenáct minut na přestup a to musí přijet vlak od UL včas, navíc super když máte s sebou dítě co zrovna není pohybově nadané. Nejlepší bylo když vlaky směr Jih začínaly v Holešovicích. Jinak rychlíky od CB přestaly čekat na čas ve Vršovicích a odjiždejí po skončení výstupu cestujících. Nechápu proč kolikrát R+EC stojí v Holešovicích, když by to šlo taky. Někdy v minulém týdnu Krušnohor z UL zpoždění i díky výluce v Vraňanech, navíc v Holešovicích se nedokázal včas vyprdelit… Číst vice »

Jiří Kocurek

A kdyby to táhl Vectron celou cestu a mělo to řídící vůz, tak by se těch 5-6 minut nenahnalo?
Do Ústí to tahá Bastard jeden líný, alespoň podle řazení na ŽP.

realista

Ono by stačilo třeba jezdit (v obou směrech) v Ústí nad Labem mimo hlavní nádraží po spojce rovnou na západ jako v minulosti a děčínské přípoje zařídit tam – při větší výluce na hlavním nádraží se to stejně dělává i teď.

Josef Bursík

To by vám ústečané poděkovali, když by měli přestupovat na západním a jet na hlavní. Ona totiž přestupnost na MHD je ze západního prakticky nulová. Pro všechny, kdo dnes jezdí Praha-Ústi, by to znamenalo minimálně + 15 min. A většině ráno i odpoledne.

troglj

Na 5 vozů InterJetu Bastard stačí, můj rekord je Holešovice-ÚL 56 minut.
Já bych viděl tu rezervu spíše v tom Chebu. Letos je hned v Marktredwitz stojí 10 minut.

Nemel

Kromě té paní, která každý den přesně 10 minut před průjezdem vlaku přechází v Horní Dolní koleje při venčení svojí Bibinky.

xyz

Za cenu ztrátu přípoje v Mostě, za cenu jiných předjížděcích stanic (Lovosice vs. Bohušovice) Os vlaků na t-090 (a tím pádem by Os vlaky možná netrefily uzel v X:30 h v Lovosicích)…

gwann

Inu, to je panecku pristup…

J.K.

Taky jsou Sp psané jenom do Marktredwitzu. Jestli to nebude jezdit Norimberk tak to nebudou používat ani lidi od Plzně…

Petr

Ja myslim, ze to je proto, ze v Marktredwitz se ten vlak spojuje s vlakem z Hofu a dal pokracuje pod jeho cislem.

Apollo 17

Hlavním důvodem prodlužování jízdních dob je rozpadající se trať v okolí Karlových Varů. Protože modernizace trati se jen posune z úseku Chabařovice- Teplice (které se dokončuje) do úseku Kyjice- Prunéřov. Ale z Hájku do Dalovic se jezdí jen 50 km/h(místo 110 km/h), ve Varech je na odjezdu směr Chodov rychlost 10 km/h(místo 70 km/h) a navazuje rychlost 30 km/h (místo 80 km/h) až na odbočku Sedlec. To prodlužuje jízdní dobu o několik minut a naděje na odstranění těchto defektů železničního tělesa je v nedohlednu.

Frantisek

A přizpůsobit tomu jízdní doby a přípoje nelze? Jezdí ty vlaky pro lidi, nebo jen pro vykázání, kolik peněz vkládáme do veřejné dopravy? Tuhle jsem žasl v Maďarsku, spoj Mohács – Villány desiro, za 20 minut přípoj od hranic směr Pécs. No co myslíte, desiro v klidu odjelo zpět dříve, než přijela ‚krabička‘ po hlavní trati. Doběhl je jeden místní kluk, patrně jeho jediný cestující. Ostatní měli smůlu – a to podle jízdního řádu…

Petr

Copak jste nikdy nejel vlakem? Ten Krusnohor snad je sam pripojem pro jine vlaky v mnoha dalsich stanicich. Takze muzete sice ten vlak z Prahy poslat o 10 minut driv, ale tim zase rozbijete spoustu jinych prestupnich vazeb.

J.K.

Tak že by jel mimo Ústí hlavní a lidi tam hodil pendl? Jasně že bezbolestně to nejde, zase je blbost provozovat takhle drahý vlak a nechat mu ujíždět jiné.

xyz

Jízdou mimo Ústí zase minete přípoje od Švestkové dráhy v Mostě.

Leda tak míjet Chodov.

troglj

Minout Chodov by mohla být relativně nejméně bolestivá cesta. Pendolino ho taky míjí.

Petr Šimral

A co treba zrusit i jine pobyty? Ta linka ma nejaky ucel a tim rozhodne neni z Usti do Chebu z toho delat nestavici nadvlak, byt nezastaveni v Chodove ma nejvyssi casovou usporu ze vsech zastaveni teto linky…

Jindra CV

Konečně začne tak dlouho odkládaná rekonstrukce tratě v úseku Chomutov-město – Kyjice.

Václav M.

Mj., v podstatě totéž mají (kvůli nedohodě mezi kraji) cestující, kteří by chtěli v Okříškách z Os od Znojma přestoupit na R do Brna. Ten jim také ujede o pár minut a pak musí čekat dvě hodiny.

Kamil Novotný

Ale tam je to úplná debilita, když ten vlak že Znojma jezdí od ničeho.

Kuba2

Od Znojma na Brno není důvod jezdit vlakem přes Okříšky. Kdyby se měl zachovat v Okříškách zárohový přípoj na Brno, byl by mnohem významnější přestup od Jihlavy s čekáním nějakých 20 minut, což je už za hranou použitelnosti. Spojení Moravských Budějovic a Jaroměřic s Třebíčí a potažmo i Brnem zajišťuje autobus s výrazně kratší jízdní dobou.

Frantisek

Zase v těch Okříškách býval nádražní pajzlík, kde se dalo při čekání svlažit hrdlo, tak akorát na těch 20 minut. 🙂

Kuba2

To určitě chcete každé ráno cestou na šichtu.

xyz

„Na šichtu“ se z t-241 nejezdí ani směrem na Jihlavu. Ostatně na „šichťáckou“ 6. h ranní se odtud do Jihlavy dostat ani nedá.

xyz

Ta „významnost“ je stejně taková, že v Os-241 moc lidí nejezdí. Zejména v úseku u Okříšek.

Mmch. při četném zpoždění lichého R11 to dopadá tak, že přípoj od Znojma na Brno by se v Okříškách stejně stihl.

Jiří Kocurek

Ze Znojma do Brna přes Okříšky? Jako chápu, že na každý musí autobus, ale… proč si vybrat nejdelší cestu?
přes Břeclav je to 128 km
přes Okříšky je to 145 km
busem ze Znojma přes Třebíč a pak R je to 119 km a 2:30

busem ze Znojma přímo je to 67 km a 1:13

Pavel Skládaný

A co potom návaznost rychlíku od Brna v Křižanově na Os směr Velké Meziříčí. Oba vlaky se potkávají na zhlaví a lidé na sebe radostně mávají. Nepřípoj o dvě minuty, další vlak jede za dvě hodiny.

Jiří Kocurek

To bude asi JIKORDem.

Jiří Kocurek

Mea culpa! Je to VDV, nikoliv JIKORD. Ikdyž tihle dva jako by sobě z oka vypadli.

Tomariero

Jikord se za poslední roky hodně zlepšil vdv je aktuálně horší.

Kuba2

To máte jedno, stejně tam bude víc než půl roku výluka s NAD.
Přípoj je tam primárně od osobáku, s rychlíky v Křižanově se dlouhodobě nepočítá – už měly projíždět jednou a zase se to odložilo. Asi se čeká na dokončení těch modernizací, díky kterým se konečně dostanou v Tišnově před osobák a z Brna to stihnou až po něm.

xyz

Už tam jednou půl roku projížděly. Ale předtím právě ten přípoj byl zajištěn od R z Brna. To by ale dnes bylo složité – do 12/2019 jezdily relativně samostatně jeden vůz Křižanov – VMz, druhý vůz VM – Studenec; od 12/2019 (po prohození Studence z L:00 na S:00 h) po většinu dne/týdne pendluje jediná souprava Křižanov – Studenec tam a zpět, takže musí být zapojena do uzlu Křižanov v L:00 h ostře tak, aby stihla Studenec v S:00 h. Podle mě by naopak bylo vhodné (pozn. jsem přesvědčen, že R by v žst. Křižanov zastavovat měly, že to je správná… Číst vice »

xyz

Taky je pro mě zajímavé, že všichni počítají s neměnností časových poloh S3 např. s ohledem na zrychlení i mezi Brnem a Tišnovem, dále s ohledem na možné posuny Ex/rj po zrychlení mezi Vídní a Břeclaví atd. Taky se může stát, že odjezdy S3 z Tišnova směr Brno budou úplně jiné než dnes, takže „před osobák“ se ty rychlíky dostanou i se zastavením v Křižanově.

P. S. Po dokončení kompletní reko všech úseků mezi HB a Tišnovem by rychlíky tuto trasu možná stihly pod hodinu i se zastavením v Křižanově.

Granja

R 9 v Kozlově/Křižanově stavět v budoucnu nemají. Již jeden čas tam projížděly a po místním hepeningu tam znovu začaly zastavovat do doby opětovného zrušení, avšak již s plánovaným vyloučením přípojů. Lze oprávněně pochybovat o tom, že MD provede úpravu celé linky R 9 Praha – H. Brod – Brno tak, aby po rekonstrukci tratě, tedy po jejím zrychlení, byl JŘ postaven tak, aby prioritně byly zabezpečeny obousměrné přípoje mezi R a Os ve stanici, která je v trase jízdy linky R 9 z hlediska frekvence tou nejméně využitou.

xyz

„Frekvence“ čili kmitání nahoru a dolů? 🙂 Perličkou je, že v té „druhé nejméně frekventované“ stanici… tedy zastávce… žádné přípoje nejsou, že. 🙂 Celé to je falešné dilema – obousměrné přípoje nejsou potřeba; resp. za určitých okolností by bylo možné je tvořit dokonce od obou rychlíků (ať už např. v prokladu vlak – bus, ale přinejmenším při 2h taktu R9 a poloze již cca S:42 u lichého R, resp. L:18 h u sudého R, by to stejná vlaková souprava stíhala do VM a pak se vrátit zpět do Křižanova). Stejně tak jsou ve Světlé zajištěny přípoje mezi R9 a Os… Číst vice »

Blume

Ja na to taky vzdy hledim, ale ono dostat se z Mezu do Brna nebo naopak je zrejme vzdy lepsi busem. I pres tu ucpanou dalnici od.. ted uz temer Deviti krizu.

Elb

Ty vlaky z Okříšek jsou velmi slabé ať přípoj mají nebo ne.

xyz

Nejslabší jsou v situaci, kdy si lichý R11 veze zpoždění přesahující cca 25 – 30 minut (resp. takové, kdy se křižování s protijedoucím R přesunulo až do Bransouz), takže spoj směrem na Znojmo odjíždí z Okříšek zcela bez přípojů.

Elb

Ze Znojma nebude Budějovic se na Jihlavu, nebo i Prahu a Vídeň jezdí po silnici podstatně lépe, než po kolejích, zbytek míst po trati moc frekvence nevykouzlí.

Jerry

Takovéto „návaznosti“ jsou v poslední době čím dál běžnější i normálním provozu, ne jen u mimořádností.

Frantisek

Pak je ovšem první volbou auto, což je asi i takový skrytě chtěný účel. Hlavně, že mají poslanci zvýhodněné cestování veřejnou dopravou, a ještě se jim platí auta. Možná by to měli zkusit…

Herold

Jakože poslanci mají řešit vlakový jízdní řád?

Jiří Kocurek

Jistě, i s podpisem prezidenta a ten má být železničář a ne motorkář. Takový prezident-motorkář ve svém volnu určitě domlouvá spiknutí proti železnici.

Ladislav Boháč

I oni mohou stejně jako veřejnost ho připomínkovat povětšinou na přelomu června/července na kraje / ministerstvo dopravy. Je pravda, že je škoda, že návrh JŘ není zveřejňován taky do IDOSu, aby si rovnou vyzkoušel dohledání přípojů na jiné tratě. Při porovnání traťových tabulek člověk toto snadno přehlédne.

Caracas

Co s tím mají společného poslanci?

Ivan_pha

Nejsem si jistý, jak se ten přípoj stíhal i nyní. Párkrát jsem jel Krušnohorem a u Klášterce měl snad vždy pár minut (někdy i více) sekeru.

Každopádně je to určitě špatně, lepší by bylo posunout odjezd z Prahy.

Václav M.

Já jel nedávno Krušnohorem jen do KV a na horním nádraží jsem chtěl přestoupit na Os směr dolní nádraží. A taky to bylo o chlup. Bez zpoždění by tam byly asi 4 minuty rezerva, takhle nebyla žádná (a to měl Os také zpoždění). Ještě štěstí, že přestup byl jen o přejití z jedné strany nástupuště na druhou.

Twix

Podle mé zkušenosti ten RE na Krušnohora čeká, pokud je jeho zpoždění nějak „rozumné“. Cestou se to dá celkem dohnat.

jiný Petr

Využil jsem tento přípoj začátkem září a přestupovalo nás tak 20, čili celkem dost. Jinak pak cestou do Norimberka má ten Sp dva dlouhé minimálně 10minutové pobyty.

PepaM

Jeli jsme takhle naposledy v červenci, R15 měla sekeru asi 10 minut a RE čekal (měl pak hned v Marktredwitz 10 minut pobyt a v Pegnitz taky docela dost, tam je vata na kuplování s vlakem od Bayreuth, takže v Norimberku jsme byli prakticky včas a stihli jsme další přestup na ICE).

troglj

Čekací doba dnes je 10 minut.

Ivan_pha

Díky všem za info. Takže když nebude sekera zásadní, RE se stihne a snad je možné, že s tím i zpracovatel JŘ počítal. Stejně ale to měli poladit. Takhle zas nebudou nabízet spoje vyhledávače.

Poutnik99

To je jak s R14 a R19 během stavby Brandýs n.O. Tam se to ale dotýkalo více cestujících…

svejda14

Jel jsem jednou a přestupoval celý vlak a vlak směr Norimberk byl úplně plný….

Frantisek

Já jel do Mnichova raději přes Schwandorf, než riskovat propadnutí jízdenky vázané na konkrétní vlak, jak mi nabízel IDOS.

Twix

Do Mnichova bych přes Cheb stejně raději nejezdil 🙂 Ale ty Re z Chebu do Norimberka jezdí skutečně dosti využité.

troglj

Já jsem jel (a chtěl bych znovu) Teplice-Mnichov – Krušnohor-RE-ICE, odjezd v 7:05, příjezd cca 12:40. Spojení dobré, rychlost RE až 160 km/h, ICE 280 km/h.
Přes Plzeň to bude pomalejší. A přes Prahu tuplem.

Kuba2

Nevím sice, co vám nabízí IDOS za propadnutí jízdenky, jisté ale je, že při zpoždění předchozího spoje se vazba na konkrétní vlak ruší.

Honza Plomer

Z Varů dnes jede 20 minut před rychlíkem spěšňák, který občas využívám, když si rychlík veze sekeru. Pokud bude jeho časová poloha a vazba zachována, není to pro cestující z Varů výrazné zhoršení, to spíš pro ty z Ostrova, Chomutova aj.

švarc

A z Chomutova asi moc lidí jezdit nebude, u těch Varů věřím, že tam mohli desítky lidí jezdit.

Twix

Dobrá poznámka, mohlo by se to v článku objevit, namísto té hypotetické cesty R15 a hodinovým čekáním v Chebu na RB co dojede jen do Marktredwitz.

Kuba2

Dost výrazná vada na kráse je, že spěšňák s příjezdem 7:17 do Chebu jede jen v pracovní dny a na 9:17 pro jistotu vůbec. V opačném směru 18:39 z Chebu jede naopak jenom o víkendech. Čili pro cesty z Podkrušnohoří do Německa to zrovna použitelná alternativa není.

Vesper

No, REx do Norimberka by mohl jet později (letos má 10 mimut pobyt v Marktredwitzu), ale ono se asi nějak nečeká, že kvůli výlukám budou Krušnohory jezdit včas. A než naslibovat lidem přípoj který v 50+ % případů ujede, to je lepší ho oficiálně zrušit.

Michal Štěpán

Pokud je přestupní vazba alespoň oficiálně možná, čeká RE do Norimberku maximálně 15 min. Takže pro cestující Krušnohuru je jediná možnost, sledovat jaké aktuální zpožení má IC od Prahy. Pokud tam bude nějaká ta minutka, tak RE na cestující od Prahy počká, ale možná z toho budou profitovat i cestující z Krušnohoru.

troglj

Po dobu dvouleté modernizace Chabařovice-Bohosudov-Teplice, která se pomalu chýlí k závěru, jezdily Krušnohory povětšinou s náskokem. Ano byla krátká období, kdy se jezdilo jednokolejně z Teplic až do Chabařovic jen s možností vykřižovat v Bohosudově, nebo naopak jako teď s nemožností křižovat a čekáním před stanicí na dvojkolejce. Ale povětšinou vata bohatě stačila.

zdeva

Skodici…nic jiného.

Jiří Kocurek

Za dřívbylolípu by … ty dvě hodiny byly akorát na pasovou a celní kontrolu. Cestou zpátky pak s výslechem a osobní prohlídkou, jestli nepašujete protistátní hudbu od kapitalisty Lenona, nebo fašistické AC/DC.

Ale hlavně: Muselo se jezdit, na opravy nebyl čas!

Frantisek

A to má být argument pro nespolehlivá až nepoužitelná nastavení spojení v současnosti? 🙂 Vše krásné, akorát jen na papíře, a proč tedy ještě nemáte auto? Snad ne. Jestli ono to pak celé není tedy zbytečné mrhání prostředky, jen vydávané za efektivitu. 🙂

navratp

To je legrace Františku….