Horší než zablokovaný Suez. Karanténa v čínském přístavu způsobila domino efekt v globálním obchodě

Jihočínský přístav Jen-tchien. By Gigel.atat - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=43660006Jihočínský přístav Jen-tchien. By Gigel.atat - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=43660006

Situace ještě více zhoršila dostupnost lodního prostoru a zvýraznila nedostatek prázdných kontejnerů.

28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
J.K.

Doprava je složitá , pojďme víc věcí vyrábět u nás, ne v Číně.

Krok 2 – ok , tak tady bych chtěl postavit fabriku a vyrábět to a to. COŽE, zabírat půdu, výroba , stavba? Nidky… 😀
Variantě totéž pro brownfield.:)
Extrém byl u Plzně v Tlučné kdy byl dokonce odpor proti skleníkům na rajčata. ( Ale ty španělské jsou taky fuj a navíc ta doprava…)

Tak to jenom v kostce že daný problém u nás nemá moc řešení.

Pavel Bláha

Problém je v tom, že na hi-tech výrobu zde lidem chybí dostatečná kvalifikace… https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/cesko-gigafactory-chce-ale-nema-na-to-odborniky-sefovat-by-museli-nemci-1381761

Jiří Kocurek

Problém je i v nedostatku ocele v Evropě. Ceny vyskočily nahoru. Zkuste rozšířit ocelárnu a máte aktivisty na střeše, v zádech, v zahradě, na náměstí…
Aktivista jezdí na kole a MHD, on ocel nepotřebuje.

Zrzek

A kolo má z bambusu asi, to by to muselo být jak u Flintstoneovych. Kolo kamenné a rám ze dřeva.

MaT

Rám kola z aluminia, nebo nějaké hliníkové slitiny. Lépe situování aktivisté pak z karbonu. Tak na co pak ta ocel? 🙂

Zrzek

Čím víc se výroba čehokoliv soustřeďuje na jedno místo, tím se celý řetězec stává více a více náchylnější.
Pár ušetřených miliard se nakonec prodraží mnohem mnohem víc.
Vzpomínám si jak kdysi vyhořel jediný závod na výrobu toaletního papíru v ČSSR a jaké s tím byly problémy.
Každá centralizace nese svá rizika, která se při svém projevení stávají noční můrou a věřte, že tyhle všechny noční můry se postupně projeví.

Jiří Kocurek

Ten příklad s Harmancem je trochu mimo. V Číně jsou desítky velkých přístavů. Jenže všecky jely naplno a tak se výpadek největšího projevil.

Zrzek

Jo ale stačí vyřazení Číny jako celku a svět je v sedince.

Pája

Bohužel se stalo to, co se stát muselo. Volání po menší závislosti na Číně bylo vždycky překřičeno ekonomickým zdůvodněním. Vymýšlet vymyšlené (kamion) je fakt všechno, na co se Evropa zmůže? No nic moc teda.

MildaIV

Ekonáboženství mluví jasně – nesmí být vidět ani jeden komín! Jediná změna na úrovni EU jsou ještě bláznivější cíle v odsunu prúmyslu z EU(oficiálně se tomu říká snížení emisí CO2).

Zrzek

To je svatá pravda.
Není vidět komín, ale všechno dovezeme a ten transport jaksi produkuje emise navíc a vytváří závislosti na něčem co nedokážeme ovlivnit.
Zvrácená doba, na všechno papír s razítkem a je vše OK.

Jiří Kocurek

Zkuste rozjet fabriku za 1 a půl roku, přičemž v listopadu 2019 nemáte nic, ani územní rozhodnutí. Držím palce.

Projektová dokumentace na ČOVku k obchodnímu centru zabrala 1 rok. Na pitomou ČOVku pro méně než 50 E.O. Protože se 3x změnily legislativní požadavky. A to se stavělo v místě staré fabriky.

Pája

Dováží se vážně všechno a přitom formy na stejné výrobky ve vyšší kvalitě se ještě po firmám najdou. Netřeba hned stavět nové továrny 😉

Greta

Evropě jw kontinent, tomu jsou nějaké potíže s obchodem ukradené, Evropské Unii v zásadě mohou být ukradené také. Obchod dělají obchodníci a je jejich problém, jak je vyřeší. Když zdraží přeprava z Čiíny, začne se více vyplácet lokální výroba a doprava z jiných zemí. Takže až zdraží kontejner z Číny na 40kUSD, bude problém nedostatečných kapacit vyřešen, trh to zvládne, stačí, když do toho nebudou státy zasahovat.

Pája

Trh zvládne hodně, ale všemocný není. Trh s byty měl kdysi dávno vyřesit podle jednoho „génia“ problémy s bydlením v ČR. 31 let a furt nic…

Jakub

Doprava a další věci z Číny se čím dál více prodražují, jestli už.nebude výhodnější opět začít investovat doma a vyrábět si sami.

tondovo

Těch důvodů, proč investovat a vyrábět doma, je víc…

czhunter

Stejně tak je spousta důvodů proč to (ve zpracovatelském průmyslu) nedělat.

Například že v Evropě nenajdete pracovní sílu, které by se „čínskou práci“ chtělo dělat.

Správné řešení není „vrátit továrny dodvatelů domů“, ale rozprostřít je rovnoměrněji po světě.

kakov

však mnozí se již stahují zpět do Evropy, jen to jde zatím pomalu

Ted

No nevím, Amazon tu pomalu nebyl schopen najít místo na pouhý sklad, který na rozdíl od továren skoro nic škodlivého neprodukuje. Nedovedu si představit, že by tu někde prošla výstavba třeba gumárny aby se tu vyráběli stejné množství pneu co dováží.

Greta

Gumáren? A Nexen v Triangle postavil co?

Baraba

Prosím „redakci“, aby reklamní články jasně označovala.

Pavel Bláha

Čekal jsem spíš zmínku o problémech s přepravou průmyslové elektroniky, ale ta ve výčtu relativně zbytného sortimentu ani není. „audiovizuální zařízení, nábytek a ložní prádlo, hračky a hry, mechanická zařízení, obuv, oděvy, ocel, keramika, kovy a související kovové výrobky.“

Petr

Uplna malichernost. Zemekoule se tocit neprestane, Slunce rano taky vyjde, jen tu bude o par (nejen) cinskejch kramu min.

roman

malichernost která muže ovlivnit českou ekonomiku

Jmeno

ten cinsky kram najdete doslova ve vsem. I cesky produkt muze byt v lahvicce a kartonu z ciny. A rada veci je zcela cinskych a neni domaci ci evropsky ekvivalent.

Petr

Inu tak se holt ten cesky produkt bude balit do lahvicky a kartonu odjinud. Delate jak kdyby nikde jinde neumeli vyrobit krabici.

mgr.pavel

Do kartonu odkud?

Jasně, teoreticky „odkudkoliv“, ale na spoustu zboží a komponent je Čína nenahraditelná – ať se vám to líbí nebo ne.

(ano, správným řešením je diverzifikace výrobních kapacit z Číny, což je běh na dlouhou trať a někdy ani nepůjde. Ale aspoň si to zodpovědní lidé víc a víc uvědomují, tento náš globální „single State of failure“ problém)