Horší havárii by nikdo nevymyslel. Sanace v Hustopečích mohou trvat dva roky

Sanační práce v oblasti Hustopečí nad Bečvou po havárii cisteren na železnici. Foto: Hasiči SŽSanační práce v oblasti Hustopečí nad Bečvou po havárii cisteren na železnici. Foto: Hasiči SŽ

Benzen, železniční cisterny a propustné hydrologické prostředí. To může udělat z páteční nehody dlouhodobou katastrofu.

146 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Staňa Míček

Tady se vyrojilo mudrců….. K nám do Vlkoše přijedou 3x týdně cisterny s naftou a benzínem, což jsou taky nebezpečné látky. Jasně, benzen je jiný level, ale přepravní podmínky má určitě stejné. Je to prostě cisterna s potenciálně nebezpečnou tekutinou a je označena dle RID a všichni co se podílí na řízení provozu o tom vědí. A teď. Co kdyby, že jo? Podle zdejších mudrců bych měl volat na vlak: „Pozor pozor ty nebezpečný vlaku! Ve Vlkoši máš vjezd postavený na čtvrtou, na čtvrtou, to je rychlost 40, máš to na čtvrtou! Opakuj prosím co jsem řekl, bojím se, že… Číst vice »

Stráťa

Divné to není, v podstatě jste totiž popsal běžný postup v letectví.
Automatizované systémy poskytují informace, ty důležité pak řídící ještě předá rádiem, v případě špatného spojení opakovaně a pilot je opakuje řídícímu aby se snížilo riziko přeslechu.

Staňa Míček

Šak to je v pohodě srovnávat letadlo s vlakem. Sni dál.

Martin Pražák

Na dráze musím přijatý rozkaz též zopakovat. To aby bylo jasné že mu rozumím a že nedošlo k jeho „zamlčení“ například zachrastěním ve vysílačce.

ČD krachgo

Tak teď se budeš divit, že v té dopravě budeš dva roky možná zbytečný a půjdeš jinam. A přitom by ti huba neupadla, když vlaku, co nebude projíždět, jako normálně, řekneš něco o dopravní situaci.

Staňa Míček

Přesně to jsem čekal.
Dal jsem vzorový příklad od nás z Vlkoše u vlaku, který jede do Vlkoše…
Kde píšu, že na vlaky nevolám?
Vzpamatuj se!

Ondra

Mám to chápat tak, že vlaky nepojedou 2roky? V tom případě by to chtělo udělat rekonstrukci trati a žel.stanice VM, ať se ten čas využije.

panZdenda

Odhaduji, že bude stanice pro speciální drážní vozidla (mandelionky, podbíječky, pušly, vozíky atd.) nouzově průjezdná co nevidět. Dnes tam bylo hejno mandelinek a traťováci rovnali pokřivené koleje.

Sáček

Jedinou dobrou věcí je, že letošní zima byla suchá, že tam teď neleží sníh, který by odtával, ani že zrovna neprší. Jinak by to benzen vyplavilo do vodních toků. Teď stihnou něco odčerpat a udělat opatření na zachytávání.

Lukáš Chalupa

Asi hloupý dotaz, ale zajímalo by mě to.
Co by se stalo, kdyby se to nechalo celé vyhořet?
Je možné, že by toho v té zemi bylo méně?
Je tu někdo chemik nebo ekolog?

Jan Hřebíček

Jako že bychom do podzemí vháněli kyslík, aby tam benzen mohl hořet, a nechali bychom seškvařit v podloží vše, co by mělo nižší teplotu tání, než by se v takto sestrojené peci vytvoří?

Lukáš Chalupa

Nevím, laický dotaz…

Petr Šimral

Jak chcete v požáru otevřít kohouty nebo udělat díry do nádrží, které ještě nehoří?

Tomáš Záruba

To druhé třeba střelbou z bezpečné vzdálenosti? 🙂
Ale tím nijak netvrdím, že je ta úvodní myšlenka nutně správná.

Lukáš Chalupa

Co nevyteče, nemusí se řešit. Řešit se musí jen to, co už vyteklo, nebo ne?
Tedy nechat hořet to, co už jednou vyteklo…

broucek.v

Cvičení leteckých sil AČR? 😖

hroch.obojzivelny

Ve filmu Skála navrhovali vyřešit šílence s nervovým plynem pomocí bombardování, které zvýší teplotu okolí tak, že plyn shoří dřív, než se stihne rozptýlit. Osobně mi to přijde trochu jako fantasmagorie.

nowas

Termobarická bomba?

Jan Cermak

Myslíte, kdyby to nehasili? Napadá mne to samé. Čiste laicky si myslím, že by to bylo řádově levnější.

jiri.kana

„Mezi nejdůležitější kroky v příštích dnech patří odstranění primárního ohniska znečištění, což je kolejiště. “
„…začít se musí s odstraněním primárního ohniska znečištění.“

Takže odtěžení svršku a spodku?

Petr Šimral

S vysokou pravděpodobností ano a to dosti hluboko.

380

Odhadem 3/4 nehod na nasi zeleznici je v mistech vyluk. PROC ASI?? Protoze se tomu v psychologii rika RUTINA. Za tuto nehodu ostatne i za ostatni podobne muze jenom DISPECER. Rizeni drazni dopravy je od slova RIDIT!!! Tudiz AKTIVNE vstupovat do deni. Ne tupe sedet v klimatizovane mistnosti a hrat si s navestidlama.

Petr Šimral

Jenže zde nic takového nebylo… Jen bylo postaveno do odbočného směru…

panZdenda

Možná právě kvúli probíhajívćí výluce 2. TK Město – Hranice.

M 474 003

Dispečer ví o vlaku délku, hmotnost, maximální rychlost, případně překročenou ložnou míru, čím je ložený nepozná. Ať už veze autíčka, nebo chlor.

Petr Šimral

Ale samozřejmě, že pozná. RID vlaky jsou značené extra.

Lukáš Chytil

Samozřejmě tam vidí i MZ a RID.
Ano u UN čísla asi nepozná hned, co to je.

Petr Šimral

Ani když slouží 5 km od stanice, kde se tato svinstva zcela běžně nakládají? Ale, ale…

Adam Ř

Jakože měl zatelefonovat strojvedoucímu a přikázat mu, ať zpomalí? Nebo jak si to představujete?

nowas

Jo, strojvedoucí totiž umí jezdit jenom rovně.

medved

Ma vlak s benzenem stejnou povolenou rychlost jako kdyby vezl nejaky obycejny naklad, anebo ma snizenou povolenou rychlost protoze veze nebezpecny naklad? Mam pocit ze na silnici maji nebezpecne naklady nizsi maximalni rychlost.

Petr Šimral

Na silnici si na cisternu můžete lepit, co chcete. Kamióny (všechny) mají povoleno 80 km/h, jezdí 89, někdy je chytám i při rychlosti 100 km/h (když se mě snaží předjet). Některé cisterny, nejčastěji Vodík má na prdeli samolepky: „Promiň, mám GPS, fakt musím jen 80 km/h“.

Nákladní vlaky s nebezpečným zbožím nemají omezenou rychlost ani jinak omezené ostatní podmínky, nikam by totiž dnes na přetížené železnici nedojely.

Tomáš Záruba

Doplním protiotázku k původní myšlence: Kdyby to tam vypadlo v 80 km/h, bylo by to o tolik lepší? Nebo se to má omezit na 50-60 km/h a tím výrazně zvýšit počet potenciálně kolizních situací s jinými vlaky?

Petr Šimral

95 * 95 = 9025
80 x 80 = 6400
20 x 20 = 400

Stačí?

Vždy je potřeba udělat nějaký kompromis. Třicítkou jsme vezli z rakouského Kittsie do Kolína (350 km) vlak 2,5 dne.

Něco takového je neprodejné a chceme to na silnici???

Tomáš Záruba

Jestli jsi to nepochopil, tak jsem s tebou souhlasil. 🙂

Leinad

Kdyby jel 80 než si všiml návesti 40, vletěl by do toho menší rychlostí než kdyby návěst přečetl ve stovce.

Martin Pražák

To, že je na předvěsti jiný návěstní znak než „volno“ ví strojvedoucí na kódované trati v podstatě ihned jakmile vjede do příslušného traťového úseku. Na návěstním opakovači se mu rozsvítí žluté světlo. Tudíž posloupnost je taková: Vlak míjí poslední návěst „volno“. Na návěstním opakovači zhasíná zelené světlo a rozsvěcí se žluté. Vlak může stále jet maximální dovolenou rychlostí. Strojvedoucí se blíží k předvěsti kde je návěst „očekávejte rychlost 40“. V okamžiku kdy ji mine se na opakovači rozsvítí žluté mezikruží, což znamená že je strojvedoucí povinen snižovat rychlost tak, aby u následujícího návěstidla jel maximálně čtyřicet kilometrů v hodině. Vlak… Číst vice »

ČD krachgo

Přeprava nebezpečných látek nemá žádná moc extra pravidla, jde hlavně o to, aby byla látka označena UN číslem, aby v případě, že se něco děje, všichni zůčastnění věděli, co tam je, jaký množství a mohli na to reagovat, některé látky musí být nějak odděleny od ostatních, například ochrannými vozy, třeba chlór, munice a pod. Jsou tam omezení třeba při spouštění na spádovišti a posunu vůbec… Ale není to tak, že by se s tím jelo jako nějak pomalu a opatrněji, než jezdí ostatní vlaky, to fakt ne.

rejpal

Ono je to vlastne uplne jedno ve chvili, kdy ten vlak jede vice nez dvojnasobnou rychlosti oproti te povolene pro bezne vlaky.

ČD krachgo

Jaká je podle vás rychlost pro „běžné vlaky“ a které to jsou? Nákladní vlaky dnes běžně jezdí 90-100km/hod

Robert

Pokud se vědělo, že pojede vlak s takto nebezpečnými látkami, a že je zvyklostí v daném úseku přímé trati jezdit rychlostí 100 km/h byla obrovská chyba stavět vlakovou cestu do odbočky. Těch projetí návěstidel je za rok tolik, že se dala lidská chyba předpokládat a neudělalo se nic pro to, aby se lidské chybě předešlo. Naopak, šlo se jí naproti. Pokud měl soupravu předjet rychlík, mohl se zpomalit ten, do Hranic je to nedaleko. Můžeme zde mudrovat nad porušením předpisů, blablabla, ale takovouto havárii už nikdo zpátky nevezme. Myslim si, že se jedná o systémovou chybu, navíc výhybky jsou staré… Číst vice »

182-097

To je teda snůška blábolů… Do odbočky se jelo kvůli výluce v následující stanici. Žádná koridorová stanice to není, jen proběhla z obou stran přilehlých tratovych úseku v posledních letech rekonstrukce, nicméně stanice zůstala v původním stavu.

Vašek

Á, s dovolením, typické uvažování alá Správa železnic. Nastudujte si prosím postup řešení havárií a hlavně následná přijatá opatření v letectví… Děkuji za pochopení.

Robert

Proč snůška blábolů? To tady jako nemůže nikdo napsat svůj domnělý názor? Nemůže každý znát všechny poměry, děkuji za upřesnění. Myslel jsem si, že tyto stránky a diskuse jsou na slušné úrovni, ale nejspíš jsem se spletl. Nevěděl jsem, že sem mohou přispívat pouze lidé, kteří vše vědí nejlépe. Takže beru zpátky, vše se udělalo nejlépe a vinen je jen a pouze strojvedoucí. Systémově to vyřešit jinak nešlo.

182-097

A v Hranicích bysme měli postavit smyčku směrem na Ostravu, protože co kdyby ten strojvedoucí náhodou vlak nezastavil? (Vlak měl v Hranicích dělat úvrať).
O tom co se tam přesně stalo, a co tomu mohlo nějak přispět se dozvíme ze zprávy Drážní Inspekce až bude vše vyšetřeno.

Sycek

Myslim, ze mate trosku pravdy v tom, ze rizeni provozu by spise melo umetat cesticku temto vlakum a ne jim hazet klacky pod nohy.

Jozo_cz

Zdalipak gynekologovi Vaší paní taky dáváte rady na potkání? Ve volném čase se ještě zastavte na nejbližší kardiochirurgii, tam potřebují také poradit. A v Temelíně třeba také čekají na vysoce odborné rady. Tak tam též zaskočte. Děkuji.
Vaše „nápady“ mají hodnotu dětského žvatlání.
Tahle nehoda je neskutečný průšvih. Nicméně takových chuťovek na dráze denně převezeme, bez povšimnutí, stovky vozů a nehoda žádná.

Sycek

Nemyslim, ze by slo u detske zvatlani. Kdyby vypravci zvedl telefon a upozornil firu na skutecnost ze jede do odbocky tak se nic nestane.

Jozo_cz

Jako aktivní strojvedoucí se ptám, co všechno by ještě měli výpravčí/dispečeři hlásit? Vždyť u každé nehody se objeví nové požadavky davu na „potřebné informace“.
Osobně dávám přednost „rádiovému“ klidu a řídím se návěstidly a návěstmi.

Leinad

Hlavně časy průjezdů stanic.
Nehoda u Milavče – ne že express zastaví aby se obratem mohl rozjíždět z 0, ale má dostat čas příjezdu couráku aby to projel.

Pavel Skládaný

Tam by bývala úplně stačila vložená předvěst na konci dlouhé koleje výhybny tak, aby stav odjezdového návěstidla (které je špatně viditelné „za rohem“) byl patrný o několik set metrů dříve. Pak by jednak nemohlo dojít k pozdní reakci na „Stůj“ (když už mohlo dojít k přehlédnutí výstrahy na vjezdu) a jednak by bylo možné strategicky upravovat rychlost vlaku tak, aby se pravděpodobnost zastavení zmenšila (zpomalit a nechat protijedoucí osobák přijet).

ČD krachgo

Třeba pokud je něco jinak, než že stanici projíždíš, kdyby zavolal, je tam výluka, stavím ti na první staniční a budeš tu chvíli stát, nebo pojedeš do HnMm proti srsti, by nebylo od věci.

Jozo_cz

Každou směnu je něco „jinak“. Z těch výše zmíněných informací nepotřebuju vědět nic dodatečným kanálem. Beru informace typu: Zpomal, za 3 minuty mi odjíždí ze Suchdolu osobní ze 4. do 1. traťové nebo Před tebou je osobák, dám tě do dvojky a zkus jej předjet.

ČD krachgo

Pokud by měl skrz po rovné, nebylo mu nutný říkat nic. Pokud měl jet proti srsti, proč mu to neříct proč tak jede s tím, že v HnM je výluka, o které nevíš, pokud nemáš v rozkaze nějaká výluková opatření.

SpitiPater

Jako aktivní strojvedoucí se přidávám k tomuto názoru. Řízení provozu řídí provoz. Dle možností informují strojvedoucí o nějakých dopravních aktualitách. Řízení provozu nemůže strojvedoucímu napovídat po telefonu, co má dělat.

Zabezpečovák

Informace, že bude ve stanici třeba stát a nebo že pojede v tolik a tolik na odhlášku za tím a tím, nebo protisprávnýmu směru, nebo, že je někde výluka, což strojvedoucí často ani netuší, není napovídání, co má dělat, ale spíš optimalizace jízdy řízení vlaku a taky možné předejítí takovéto nebezpečné události.

ČD krachgo

proč to kopíruješ?

ČD krachgo

Informace, že bude ve stanici třeba stát a nebo že pojede v tolik a tolik na odhlášku za tím a tím, nebo protisprávnýmu směru, nebo, že je někde výluka, což strojvedoucí často ani netuší, není napovídání, co má dělat, ale spíš optimalizace jízdy řízení vlaku a taky možné předejítí takovéto nebezpečné události.

Vid

No když už se vymýšlí takové nesystémové pojistky, tak tam měla být ještě jedna pojistka, aby měl vypravčí povinnost upozornit strojvedoucího na jízdu do odbočky. Jak nemám rád zbytečné telefonáty, tak tady by se to hodilo.

nowas

To by se pak ale muselo telefonovat vždy a všude. Protože jinak z toho zas uděláte výjimku, na kterou se někdo chytne.

Vid

Ale s výjimkami si v Hustopečích začala SŽ. Kdyby se jezdilo do rovna normálně na jednosvětlovou návěst, tak by se nejspíš nehoda nestala.

nowas

Už máte vyšetreno, jo?

Odpadlík

Nesmysl. Podle stejné logiky by se ten vlak měl tahat žehličkou – jel by tou stanicí sotva padesát. Dělat strojvedoucího je odpovědná práce a že s nákladním vlakem budu v každé stanici zastavovat prostě už počítám když jdu do práce. Podle mě v té stanici už musí být štíhlé vyhybky. Nedokážu si představit že by se vectron v 95ti udržel na starejch vexlích.

Vašek

Udržel, viz diskuse u vedlejšího článku na stejné téma.

182-097

Jsou tam nějaké regenerované výhybky z kolejnic R65 s rychlostí do odbočky 40 km/h. Sice jsou úseky z obou stran po rekonstrukci ale samotná stanice zůstala stále ve stejné konfiguraci.

Petr Šimral

Na klesání se vám rozjede každý „šuplík“… Nebylo tam sice velké, ale bylo.

A kdo vezl kdysi dávno „jezevcem“ S 458.0 R 551 Sokolov seř. n. – Plzeň, ten ví, že na Kynžvart rychlostí 25 km/h fakt jet nechcete a pak dále rychlostí 60 – 80 tak ne…

Martin 13

Nejsou

ČD krachgo

Tak jak se Eso udrželo v Chodové Plané, když projelo 90, třicítkovou šikanu… Lokomotiva má nízko těžiště

Robotron

Clovek ktery stavi vlakovou cestu se nedokaze do teto situace vzit. Ano mnohdy by stacilo zvednout to pos…ny sluchatko a zavolat firovi. Obzvlaste kdyz je neco jinak nez obyvkle. Ale jejich obhajova je , ze dyt to mel NAVESTENY !!! strasny alibismus. Dispeceri jsou ve sve podstate namachrovany lemplove. Nedokazou predvidat, nevyhodnocuji lidskou vykonnost, pocasi. Proste si tam hrajou s barvickama . Mazec …

Leinad

Já bych spíše vyčítal Sprželi, jestli je pravda že mezikruží znamenalo traťovou rychlost nebo 40.

David

A to by měl jako dispečer volat strojvedoucím každé postavení vlakové cesty do odbočky, jo?

Jiří

Bohužel strojvedoucí udělal osudovou chybu, že si na zabezpečovači namačkal větší rychlost, kdyby na to nemačkal, tak VZ vlak nepustí větší rychlostí jak 40km/hod

Petr Šimral

Projetí návěstidel vlaky vychází v průměru jednou za tři dny.

Zoffrey

Bože to jsou zase kecy toto. Nebylo by zrovna lepší aby po železnici nic nejezdilo? Jakože co by kdyby se tam něco stalo? A vůbec co třeba aby letadla neletala aby nemohla spadnout nebo auta by bylo lepší mít doma jen vystavené aby nemohla bourat.

Petr

Takže to vypadá na dočasnou přeložku zcela mimo zasažené místo.

Petrovič

Neviem, ako je to v ČR, na Slovensku by mohol minister dopravy využiť zákon o kritickej infraštruktúre a nariadiť urýchlenú obnovu jej prevádzkyschkpnosti s obmedzením likvidácie ekologickej havárie (ponechanie kontaminovanej pôdy natrvalo pod traťou), urobil tak v roku 2019 po nehode pri Trnovci nad Váhom.

Petr Šimral

Jsem docela rád, že žiji v ČR.

Vid

Já taky. Slováci evidentně na životní prostředí kašlou. Doufám, že u nás se to udělá důkladně i za cenu přerušení provozu třeba na rok. Snad se postaví ta přeložka.

Petrovič

My na Slovensku vieme, že reči sa hovoria a chlieb sa je, teda tvrdá ekonomika má prednosť pred zelenými rečami. Obnovenie prevádzky na hlavnej trati preto má na Slovensku prednosť pred riešením nejakej kontaminovanej pôdy pod traťou, ktorá tam ničomu nevadí, za čo som veľmi rád.

PvvS

Jojo a proto t avaše tvrdá ekomonika padá na hubu..

Lukáš Chytil

Zamořené podzemní vody ničemu nevadí? Tak to teda dobrou chuť a pijte opatrně, je to studené.

Petrovič

Kontaminované studne sa samozrejme zatvoria do doby, kým benzén neodtečie, je to menšia škoda, než dlhodobo zatvorená hlavná trať.

slsp

A tu cast o sanacii podzemnych vod ste si v clanku vsimli? Ta voda, co vam doma tecie z kohutika sa podla vas berie odkial?

Petrovič

Kontaminované zdroje sa samozrejme zatvoria do doby, kým ten benzén neodtečie, je to menšia škoda, než zatvorená hlavná trať.

Péťa

Naštěstí tahle trať není žádný hlavní tranzitní koridor jako trať vedle na Ostravu.
Zavřené to může být klidně roky, bude to nepříjemné ale dá se to v klidu objet jinudy.

Stráťa

Ani na koridoru mezi Třebovou a Prahou by nebylo omluvitelné tam to znečištění nechat.

Petrovič

Aj v situácií, keď obe ďalšie kapacitné trate na Slovensko majú jednokoľajný úsek (Kúty hranica resp. Čadca hranica) a jedna z nich vedie do rozostavaného uzla (Čadca do Žiliny, naviac je do konca roku zatvorená budatínska spojka).

Petrovič

Ale máte pravdu, že predsalen je to menší problém, než nehoda v Trnovci (jediná elektrifikovaná odklonová trasa zo západného Slovenska do Maďarska bola jednokoľajka cez Rajku).

Roman

Super, a všechno co tam zůstane se bude dalších několik desítek let uvolňovat do spodních vod.

panZdenda

Díval jsem se do instrukcí Integrovaného registru znečišťování životního prostředí a benzen je těkavý, degraduje v podzemních vodách, rozkládají ho i některé půdní mikroorganismy, tudíž si s ním matka příroda poradí určitě o dost rychleji.

Frantisek X

Ovšem i tak za cenu ztrát přinejmenším na kvalitě života organismů, ne-li přímo na životech samých.

Petrovič

Síce áno, ale tvrdá ekonomika má na Slovensku prednosť pred nejakým pre človeka prakticky nepostrehnuteľným úhynom.

Lukáš Chytil

U nás se naštěstí musí nejdřív zlikvidovat ekologická havárie a pak můžete dělat něco dál.

Petrovič

Zaujímalo by ma, či by ste sa podobne vyjadroval, ak by ošlo o podstatne významnejší bod železničnej siete (namátkou Česká Třebová – Choceň, stanica v Kolíne, Prostřední Žleb – hranica), kde by hrozili veľmi výrazné ekonomické dôsledky. (Pamätajte, že kašľanie na ekonomiku je cestou do pekla (autoritárskeho režimu), ako to môžeme vidieť v Maďarsku alebo na Slovensku (od októbra zrejme aj v Česku), a to je pomerne slabý odvar voči niektorým iným režimom, ktoré vznikli z ekonomickej krízy.)

Stráťa

Trochu doufám že tyhle způsoby v ČR zavádět nebudeme a z té ruské federativní republiky za naší východní hranicí začínám mít trochu obavy.

Petrovič

Nebol by som si tým od októbra vôbec istý, vzhľadom na preferencie.

M 474 003

Malý český Černobyl. Oblast bude zamořená stovky let.

Roman

Ten máme v okolí Ralska

Petr

jj. následek těžby uranu pro „ekologické“ jaderné elektrárny.

Vrána

Elektrárny v tom budou nevinně. Sovětský svaz většinu českého uranu vypotřeboval na „mírové atomové bomby“.

Tonda

Nechapu, ze vlak ktery veze takovou sracku neni bedlive sledovan. Toto kdyby se stalo nekde ve stanici boze muj…

berka496

Nebo by jel v potisměru další vlak např. R, EC/IC. Radši ani nedomýšlet …

Petr Šimral

Když tam bylo postaveno na vjezdu do odbočného směru, tak zcela logicky protivlak jet nemohl. A kdyby jel přímým směrem, tak tu nemáte o čem psát.

Petr Šimral

Takovéto „sračky“ včetně třeba chlóru nebo kyseliny sírové vozí železnice ve velkém již dlouhé desítky, možná i stovku let. Proti silnici je to násobně bezpečnější, nicméně průšvih se stát může, což právě vidíme v přímém přenosu…

Péťa

Nebo třeba Žlutý Fosfor.

Vesper

Já bych spíš čekal že cisterny na převoz takových látek budou nějaké tlustostěné pancéřované, a prakticky nerozbitné i při vysypání z vlaku. I za cenu menší kapacity.

Garfield

Treba se to po tehle zkusenosti zmeni…

ČD krachgo

Pochybuju, byly i horší události třeba v Itálii https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/v-italii-explodoval-vlak-s-plynem-zemrelo-nejmene-trinact-lidi.A090630_065751_zahranicni_stf
Prostě kdo nic nedělá, nic nezkazí. Rozběhnou se všelijaká kontroly všech kontrol, tak jako po každý nehodě, časem to utichne. Prostě při konstrukci cisterny jsi limitován hmotností, takže pancéřový to udělat nemůžeš, když v tom ještě chceš něco vézt

Tonda

Presne

Pavel Q

A teď si představte, že by k této nehodě došlo na nějakém horším místě, např. v blízkosti zástavby, v tunelu…

ČD krachgo

V Hranicích na Moravě město, no…

Martin 13

Tam nejsou návěstidla s návěstí 100 a volno.

micat1

Otázka je, jak moc by to zabránilo požáru, který může při havárii vzniknout i drobným únikem kapaliny z nejslabšího místa, třeba z ventilu. Pak už je to dominový efekt.

Nejlepší bude vybavit co nejvíce tratí vlakovým zabezpečovačem, aby se nic takového vůbec nedělo.

Petr Šimral

Na této trati zabezpečovač je, bohužel to ale není ETCS, které dovede souvisle kontrolovat rychlost včetně nulové, ale je tam zabezpečovač starší konstrukce, který strojvedoucímu ukazuje znaky návěstidel (zjednodušeně). S ohledem na konfiguraci návěštění ve stanici Hustopeče vlakový zabezpečovač do obou směrů (100 km/h přímým směrem a 40 km/h směrem odbočným) ukazoval zcela stejné návěsti „Výstraha“ a pak „Žluté mezikruží“. Osobně ale nechápu, jak mohl strojvedoucí přehlédnout dvě návěsti. Jak na předvěsti, tak na vjezdovém návěstidle.

Vesper

Prostě momentální zatmění. A do Hustopečí se stovkou na žluté mezikruží vjíždí přece vždy. Ono je to prevít, když jste vnitřně přesvědčen že tam skutečně svítila stovka.

Kandelábr

Tak ještě že jste se chopil vyšetřování a máte ho za pár chvil uzavřené.

ČD krachgo

Ano, šotovyšetřování je uzavřeno 🙂

Radek Liška

Ale no tak, nikdo přeci nic nevyšetřuje, jsou to jen názory, byť pan Šimral čerpá ze zkušeností, které tady většina včetně mé osoby jistě nemá.

Petr Šimral

Děkuji za podporu. Ano, jsem dlouholetý strojvedoucí a k tomu i šetřím mimořádné události a mám o nich přehled v rámci celé Evropy a občas i mimo. Proto mi bylo tři hodiny po nehodě zcela jasné, co se stalo. A trefil jsem se. Co mi jasné není, jak k tomu mohlo dojít… Tři minuty po výjezdu z výchozí stanice dle mého názoru nemůže být strojvedoucí v nějakém hibernovaném stavu, notabene když jede poprvé na nové řadě lokomotivy a má vedle sebe druhého zkušeného kolegu. Zde prostě logiku nevidím… Viareggio byla technická závada s hodně blbými následky, zde si technickou závadu… Číst vice »

Radek Liška

Nojo, již se stalo, možná kdyby volal výpravčí nebo dispečer o změně traťové koleje, dopadlo by to jinak nebo vůbec , ale to je to kdyby, každopádně díky…..

Radek Liška

Bohužel se nehoda už stala a nikdo to zpět nevrátí. Jen buďme rádi, že nikdo nezahynul, jen to životní prostředí se bude dávat dohromady léta. Hasiči mají obrovskou zkušenost a hlavně si zaslouží úctu (znám osobně Vašeho bratra). A jak píší jiní, dofat, že už se něco podobného dlouho nestane.

none

Jen životní prostředí je přesně co? Bydlím asi 10km daleko. Voda ze studny…. Dobře jsem se přestěhoval 😉

Radek Liška

Myslím tím přírodu a vliv na zdraví všeho živého, bohužel…

Petr Šimral

Zdravím. Aby se něco takového nestalo podruhé, je potřeba vyšetřit, proč se to vlastně stalo.
Po dnešním vyjádření DI ČR (jinak přímý děj nehody jsem popsal již v pátek tři nehody po ní, když se trošku rozptýlil dým nad vozy a byla známa poloha lokomotivy) si můžeme škrtnout poruchu samočinné brzdy, takže už nám zbývají pouhé dvě možnosti…
a) lokomotivní četa přehlédla návěst jak předvěsti, tak vjezdového návěstidla
b) zabezpečovací zařízení žst. Hustopeče skutečně návěstilo na předvěsti „Očekávej rychlost 100 km/h“ a na vjezdu „Rychlost 100 km/h a volno“.

Radek Liška

Ano, souhlasím, Váše domnění s rychlostí zřejmě bude správná, byť i technika může selhat. Ale přeci oba strojvůdci přežili, vím že to pro ně musí být těžké, ale přeci moc dobře ví, co se stalo.
(jistě nebyli nováčci, ale jak píšu, je to pro ně moc těžké)

Haan

přidám c): pořád nám ještě chybí informace z „černé skříňky“ o stavu a průběhu tlaku v HP (obsluze brzdiče) už z výchozí stanice (vlečky). Abychom se ještě nedivili … 🙁

Petr Šimral

Zdravím Vás, má školitelko 🙂 To nám sice DI ČR neřekla, nicméně já Vám to vysvětlím. Základem úvah je rychlost 95,2 km/h u vjezdového návěstidla a rychlost 94,8 km/h na výhybce číslo 1. Rychlost na rychloměrném záznamu běžně kolísá právě v rozsahu cca 0,2 až 0,4 km/h. Ale trošku jinak: kdyby strojvedoucí předvěst zaregistroval, začne brzdit. Šoupne si tam dynamiku, pocukruje samočinnou brzdou. Takže by z výchozí rychlosti 95 km/h u předvěsti prostě nikdy neměl 95 km/h u vjezdového návěstidla, pokud opravdu brzdil Byť jen lokomotivou. A těch 95 km/h předpokládám, že měl jako stanovenou rychlost v daném úseku, byť… Číst vice »

Haan

Dobrý večer, pane Šimrale, byť i může být Váš pohled reálný, já se v mém pozdějším „manglařském“ pracovním životě mnohokrát přesvědčila, že vše je jinak, než jsme „předpokládali“. Proto si nedovoluji z několika pravděpodobností vyslovit předpoklad, co se stalo a proč. Pořád mně chybí info, co dělo s tlakem v HP po celou dobu jízdy vlaku. Sklonové poměry trati vidím v TTP. Kde vlak začal prvně brzdit průběžnou brzdou? Přehlédl návěst jen předvěsti a na následné žluté mezikruží na NO reagoval s přesvědčením, že je to postavené jako vždy „zase rovně“? Jakou rychlost si namačkal na Mirelu v úseku mezi… Číst vice »

Petr Šimral

Na Vaše otázky Vám neodpovím, protože záznam z Telocu nemám. Nicméně Vaše otázky jsou zcela zbytečné. Okolo vjezdového návěstidla jel 95,2 a do výhybky jel 94,8. Pokud použil vůbec brzdu (jakoukoliv), tak několik velmi málo vteřin před vjezdem do výhybky číslo 1, která byla přestavena odbočným směrem…

Haan

OK-může být. Uvidíme, až si někdy přečteme závěry DI, popř. rozsudky soudů. Dobrou noc ;-).

Petr Šimral

To se dozvíme tak za 1 – 2 – 3 – 4 roky… Ani Světec z dubna 2021 ještě není uzavřen… Samozřejmě, pokud by mi někdo poslal záznam z TELOCu, odpovím Vám bez problémů, vyhodnocených záznamů jsem udělal minimálně stovky.

Petrovič

Aj keby mal EDB nefunkčnú (nebiem ako na vectronovi ale na lokomotívach ČKD aj Škoda nie je porucha EDB prekážkou v prevádzke lokomotívy) a priebežná brzda zlyhala (viem, že plsledné 2 vozne zastavili, ale to nevylučuje odchlípenie vnútornej vrstvy hadice a jej pôsobenie ako spätný ventil (bola to jedna z realistických verzií pri nehode meridanu v Bratislave)? Lokomotíva sama o sebe veľmi nebrzdí (napríklad pri tej nehode meridanu klesla rýchlosť od vjazdu do tunela po zhlavie, asi 800m od rýchlostníka po 1. výhybku, len o 6 km/h a to bol rýchlik, nie ložený náklad, lokomotíva mala EDB nefunkčnú už od… Číst vice »

Petr Šimral

Lokomotiva Vectron opravdu není „nebrzdící Gorila“. Přímočinná brzda brzdí velmi dobře, zcela jistě by se to projevilo na poklesu rychlosti.

Petrovič

Ak ju strojvedúci v tom strese použil (spomeňme, napríklad na Kremnické Bane, ppomarančovi napojili žltú hadicu na priebežnú brzdu súpravy, strojvedúci mohol teoreticky zastaviť tak, že by vypol motor a poslal pomocníka do strojovne otvoriť ventil vypustenie vzduchu zo vzduchojemov a celej vzduchovej sústavy rušňa, ale v tom strese ho to nenapadlo, ani ho nenapadlo použiť priamočinnú brzdu). Bolo by vôbec niečo takéto (odchlípená vnútorná vrstva hadice alebo zapojenie žltej hadice rušňa na brzdu súpravy) možné vôbec potvrdiť alebo vyvrátiť, vzhľadom na deštrukciu vraku? (Pri nehode meridanu sa nikdy nepodarilo s istotou určiť, či to bola práve odchlípená vnútorná vrstva… Číst vice »

Kolvrat

Osobně ještě sleduji polohu výhybek. Zde nejsou „koule“, i tak je poloha jazyků viditelná (viz dřívější video z mvtv). Bohužel na poslední chvíli, i tak by šlo snížit rychlost alespoň trochu.

Petr Šimral

Osobně taktéž polohu jazyků sleduji vždy, pokud na ně jde alespoň trošku vidět.

Ostatně pokud si mohu něco ověřit sám, nikdy se nespoléhám čistě na druhé. To jsou takové ty případy: Posun: proč brzdíš? Za 100 metrů je souprava… Tý vole, díky, oni na tom nejsou bedny, já ty placky přehlédl. Jak to víš, že tam jsou? Počítám po dvacetipěti metrech (jeden vůz) podle vedlejší soupravy 🙂

micat1

Vím co tam je, jsem z oboru, ale děkuji, jen jsem se neodvážil nazvat zařízení, které není schopno zabezpečit jízdu vlaku zabezpečovačem 🙂

Petr Šimral

Měl jste vidět, když jsem v roce 2013 nakráčel na první konferenci o ETCS v České republice a nazval jsem naší VZ „zobrazovačem“. Moc nechybělo a páni zabezpečováci mě vyvedli ze sálu…
Zde jsem se raději držel slova „zabezpečovač“, aby si část laiků, kteří sem taky chodí nemyslela, že snad ještě jezdíme na stopky v časovém sledu.

medd

Jak? A co třeba takto: na předvěsti svítí výstraha. Protože není postavena vjezdová vlaková cesta. Fíra jej mine. A třeba i začne brzdit. Za chvíli výpravčí postaví cestu a jako vždy se na VZ rozsvítí mezikruží. Fíra znovu zrychlí na rychlost 100 km/h. Pak už stačí jedna jediná věc: přehlédnout, že na vjezdovém navestidle nesvítí zelené pruhy…

Petr Šimral

To by taky mohlo být, když už tady tak přemýšlíme. Ale zas tak lehký ten vlak nebyl a přece jen pro uvedení loko z brzdy (pravděpodobně i samočinné) do jízdy a k dorovnání rychlosti zpět na 95 km/h to chce nějaký čas…
Ale jak říkám, já tam na stanovišti neseděl, video z čelního pohledu nemám, nicméně prohlášení DI ČR zcela jasně potvrzuje můj názor: vlak vjel rychlostí 95 km/h na výměnu o poloměru 300 metrů do odbočného směru.

Franta Jouda

Jste rychlejší, ještě bych doplnil o slunce v zádech.

Petr Šimral

A to jak na předvěsti, tak a vjezdovém , Joudo?

Já dovedu pochopit, že někdo nerozliší jen chybějící dva zelené pruhy. Ale na předvěsti to je rozdíl: rychle blikavá zelená proti pomalu blikavé žluté…

Franta Jouda

Právě proto jsem souhlasil s „medd“. Na předvěsti výstraha … .

Za můj profesní život se mi stalo nesčíslněkrát, že po průjezdu kolem předvěsti na návěst „Výstraha“ se na opakovači vzápětí rozsvítilo „něco“ kromě červené. Samozřejmě se tomu nedá věřit, ale rutina je svinstvo.

Petr Šimral

Ale jo, v principu souhlas. A to ses pak nepodíval na vjezd, jestli je tam opravdu to, co předpokládáš? Protože pokud by to udělali a zjistili, že ty dva zelené pruhy nesvítí, tak to dokázali zbrzdit na tak nízkou rychlost, že bychom zde nemuseli nic psát…

Petr Šimral

Nic prakticky nerozbitného neexistuje.

Péťa

Ty cisterny vydrží dost, např. Poříčany, ale nikdo nepostaví cisternu co vykolejí ve stovce, lehne na bok ,porazí trakční podpěru a nezačne unikat přes uražený ventil.