dkv_obrazok

Hornorakouské lokálky v ohrožení. Jejich převzetí řeší spolková země

Mühlkreisbahn u obce Oepping. Foto: Linie 29 / Wikimedia CommonsMühlkreisbahn u obce Oepping. Foto: Linie 29 / Wikimedia Commons

Převzetí se týká i tratě vedoucí k českým hranicím.

77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
xyz

Takže „přeložení pacienta na plicní“.

Mmch. slušný příznak monopolního a do značné míry pořád unitárního postavení ÖBB (Infra, ale zde ruku v ruce s osobní dopravou).

Podobnost s převodem řady tratí ÖBB na Dolní Rakousy k 1. 1. 2011 čistě náhodná.

xyz

Mmch. ta ironie, že na Almtalbahn je celé toto léto výluka kvůli opravným pracím. 🙂

Jira

Prodal bych jim 810, ty jim ty lokálky zachrání 🙂

N.N.

Zajímavá myšlenka. V tomto duchu lze také navrhnout vlakotramvaje typu K3R-N. N als Niederflur!

Davidoff

To je tak trapný, že to není ani vtipný. Pokud 810 šrotují čecháčci, kteří jezdí v kdovíjakých šrotech, tak je 100% jistota, že to Rakušáky nenadchne. Hlavně, když jsou tak na úrovni, že si bez problémů pořídí nová vozidla na úzkokolejky a zubačky. Zase srovnejte s ČR.

libor

trpný je, že tady někdo nechápe vtip 😉 A vůbec jsou 81x schválené pro provoz v Rakousku? 😀

xyz

Kdysi (tuším že cca 1998 – 2009) jezdily do Retzu, ale i ta byla nějak speciální… i když jestli to nebyl jen tematický nátěr.

Jinak v roce 2002 jela jedna 810 i do Drosendorfu, prý v rámci uvažovaného obnovení osobní dopravy (aspoň to tak kdysi psali v Dráze).

xyz

** Error, samozřejmě do Retzu mohly dojet jen do 6/2008 (poté 1,5letá výluka Znojmo – Šatov). O tom roce 1998 jsem četl tuším v knížce ke 130 letům tratě Znojmo – Jihlava, vydané na jaře 2001. Bylo to něco ve smyslu, že rakouská strana už nechtěla trpět kredence/loďáky na svém území.

A samozřejmě jedna věc byla nějaká příhraniční ujednání a jiná věc by byl provoz kdekoliv jinde v Rakousku.

Twix

Zrovna na těchto hornorakouských tratích ještě donedávna jezdily (nebo stále jezdí?) i vysokopodlažní vozy řady 5047, stejně staré jako 810. Samozřejmě komfortem to neodpovídá, je to spíš jako 842.

Kubrt

Ano, přinejmenším na Mühlkreisbahn pořád jezdí 🙂

xyz

810: výroba 1973 – 1984.
5047: výroba 1987 – 1995.

5047 věkem i typově odpovídají spíše kvatrům. Ale jsou pohodlnější.

Twix

Tak to se omlouvám za nepřesnost, myslel jsem že 5047 se stihly ještě v 80. letech.

xyz

O vozidlech to není. Na části spojů jezdí Desira na Almtalbahn a Mühlkreisbahn už asi 13, resp. cca 20, let.

Twix

A na Thermenbahn jezdí už celou dobu na všem Desira (nebo autobus…). Ale nejspíš to bylo myšleno jako vtip, že 810 to má zlevnit.

xyz

Na menší části spojů dokonce lok. + ty starší jednopodlažní vagóny.

Twix

Ty tratě mají bohužel dneska nešťastné trasování. Mühlkreisbahn je za tím příměstským úsekem prostě venkov, nahoru dolů přes kopečky a míjí to největší město Haslach – i když od vlaku jede bus. Ried im Innkreis je taková Ostroměř, sjedou se tam 4 motoráky, ale opět je to jen venkov, byť je to celkem dobře napojené na hlavní tratě. Thermenbahn je krutě daleko od jakéhokoliv většího města, tou stopou vede dálnice A2 ale mnohem příměji, celé to ještě zabilo řídké spojení (něco nahrazené busem už dávno), přestupy i s čekáním… nevím jestli by se uživila nějaká taktová REX linka Graz –… Číst vice »

libor

podobný stav lokálek jako v ČR, např. Mühlkreisbahn ani není napojedna na zbytek železniční sítě 😉

pacicka

Tak napojena je, jen tím úsekem nic pravidelně nejezdí.

pacicka

Resp. napojena byla a nové napojení se plánuje v rámci budoucí modernizace…

Martin Hanzal

Napojena byla, není a velmi pravděpodobně už nikdy nebude. Respektive, pokud ano, tak jen jako vlakotramvaj. Jako vlak už nikdy.

libor

Takže není a asi ani nebude? je to tak?

fous55

Pravděpodobnost budoucího napojení se limitně blíží nule. Nový most přes Dunaj už postavili a koleje na něm nejsou a ani tam nepůjdou přidat.

Twix

Stav těch tratí není špatný a to nenapojení Mühlkreisbahn nebude tím největším problémem. Prostě tam není moc koho vozit. Turisticky se využívá trať do Grünau (kde ale zase není kdo by pravidelně dojížděl), ostatní tratě jsou takové venkovské – jasně, můžu si udělat výlet z Aigenu na Plechý, nebo tou Hausruckbahn do pohoří Hausruck, ale když mám stejně daleko Alpy…

libor

stav je možná dobrý, ale k čemu to je, když tím nikdo pořádně nejezdí a tratě vedou tudy kudy vedou a nemá takový smysl investovat do takových projektů…

Twix

Já ten předchozí příspěvek pochopil jako že máte na mysli technický stav tratí, ne stav jako situaci/pozici.

xyz

I zde připomenu, že tato polemika není o nezájmu objednatelů.

Ale o nezájmu infrastrukturníka/národního dopravce v jedné koncernové osobě.

Pavel

Haslach není největší město oblasti Mühlviertel. Tím je Rohrbach,přes který trať vede,byť je nádraží daleko od centra

libor

něco jako Počátky Žirovnice, tak trochu díry v území nikoho a nádr někde v polích 😉

medved

Freistadt je vetsi nez Rohrbach.

fous55

Freistadt je sice větší, ale na jiné trati.

xyz

Ried je na rozdíl od Ostroměře město.

A „venkov“ = potřebnost dojíždění do spádového velkoměsta (Lince) + v opačném směru jízdy turistický potenciál.

Mmch. problém s těmi tratěmi nemají objednatelé (na což by seděl váš příspěvek), ale správce infrastruktury.

Objednatelé tam naopak dopravu chtějí.

Twix

Ano, je to pravda, objednatel tam dopravu chce, ale správce se cuká, protože je to pro něj drahé. Prvotní příčina je ale v tom slabém využití (alespoň podle představ toho správce).

xyz

Což je samo o sobě zajímavá věc – že správce infrastruktury řeší něco, do čeho mu toho asi moc nemá co být. Jestliže za ty vlaky dostává poplatek za dopravní cestu, tak mu snad může být jedno, kdo a proč je objednává.

xyz

** Totéž pak (holdinově se správcem spjatý) dopravce. Taky mu to může být jedno, pakliže objednatel platí.

Davidoff

To by šlo i u nás. Kraje by jistě zvládli na těch tratích hospodařit lépe než Skáza železnic. Bohužel arogantní Skáza nejenže nezvládne základní údržbu dle zákona, oni místo toho aby to nabídli krajům za pár kaček, tak rovnou vymyslí konzervaci či cyklostezku a obhajují to ekonomičností, zatímco do modrého zábradlí, předražených žel. zakázek tečou miliardy, které následně mizí v kanálu, černé díře, či kapsách ouřadů.

Ondra

To si také myslím, jenže to by se finance na tyto tratě musely přesměrovat na kraje, což se SŽ líbit moc nebude, ale bez toho kraje žádné tratě nebudou chtít.

Davidoff

Jasně, klasika, Sabotáž železnice bude shrabovat prachy na údržbu dráhy, nechá to zarůst lesem, a kraje ať si trhnou nohou i rukou s objednávkou vlaků. A pak naklušou trhat, s tím, že po kolejích s 30letými břízami mezi pražci nejezdí vlaky.

Alibaba

Dokud nebudou mít koule kraje dávat žaloby na nečinost SŽ, tak se nic nepohne. Ale zase kraj musí na dotčených drahách objednat dopravu, což se jim taky nechce, neb není politická podpora železnice.

Kubrt

Soudě dle množství a charakteru osobních vlaků objednávaných (všemi) kraji, regionální železniční osobní doprava v ČR má podporu napříč politickým spektrem (zřejmě vyjma Motoristů).
Horší je to na celostátní úrovni v oblasti infrastruktury, tam není vidět koncepce (co od své železnice stát očekává?), tah na branku a snaha o lepší využití prostředků.

Alibaba

A pak si vemte trať Děčín – Oldřichovv a snahu ústeckého kraje tam objednat dopravu + průtahy s opravou na trati Řetenice – Lovosice. Co rouzhoupá SŽ k nějaké opravě (s nějakým závazným termínem)?

Kubrt

Zatím jsem si nevšiml, že by některý z českých/moravských krajů měl zájem o provozování dráhy nebo o založení vlastního železničního dopravce. V dávnějších dobách to zrealizovaly obce kolem Desné, je otázka, jak by to šlo při dnešní legislativě, ale určitě by taková možnost měla existovat, pro případ.

watslaw

Myslím, že minimálně zástupce ústeckého kraje někde uvedl, že třeba Kozinu by si klidně převzal, když to sž nechce zprovoznit.

Alibaba

Při dnešní legislativě by neměl být problém, jen je to vznik dalších pašalíků pod krajem.
Desnou zrealizovali obce proto, že se ČD a MD (SŽ tehdá ještě nebyla, ale asi by to dopadlo podobně) na obnovu tratě vykašlaly, protože dle vysokých politiků je (byla) železnice neperspektivní.

Kubrt

Nemusí to nutně znamenat nové pašalíky, provoz tratě i vlaků by zajistila nějaká externí firma, ale kraj by získal přímou kontrolu a odpovědnost.

Alibaba

Ale samozřejmě to může být kdokoliv, jen zrovna bych od takévé firmy očekával, že bude chtít zisk.

Když to přeženu, tak by bylo zajímavé, kdyby ta externí firma byla SŽ.

Kubrt

Firma bude chtít zisk, to je přirozené. Umím si představit, že ten zisk bude nižší, než „režijní náklady“ SŽ.

Alibaba

Pak je taky otázka, co vše stát po SŽ chce. Takže mají vlastní hasiče, centrální řízení provozu, kreslení grafikonu, standatrizace železnice, kontrola. Bude to mít taky soukromá firma?
Obecně bych to nazval socializací nákladů a kapitalizací zisků.

xyz

Podle mě se to vylučuje – buď teda přímá kontrola a odpovědnost, ale tím pádem jedině v rámci organizace zřizované přímo úřadem.

„Externí firma“ = stav, kdy už ta kontrola a odpovědnost nebudou úplně přímé.

Milan

V legislativě není problém – ani na ty Desné to ty obce sami neprovozovaly!

Je rozdíl majitel tratí (může být stát, kraj, jednotlivé obce či jejich svazek, ale klidně soukromý vlastník – viz tratě JHMD nebo Švestková dráha) a jejich provozovatel – SŽ je sice státní organizace ( https://www.spravazeleznic.cz/o-nas/vse-o-sprave-zeleznic/zakladni-udaje ), ale jako na té Desné to může být zasmluvněná tzv. cizý i soukromá firma (a klidně na udržbu a řízení provozu každá jiná)!

Alibaba

Spíš by měl být politický tlak na SŽ aby dané tratě zprovoznila. Protože předávání tratí krajů, bude jen přesměrování peněz a vznik dalších pašalíků.

libor

podle mě je blbost to převádět na kraje. To pak akorát budou vznikat další organizace, mnoho manažroutů, řídící rady, správní rady, kontrolní rady, výbory… a kraj kvůli jedné trati bude toto? Na rakové věci jsou fakt malá zemička. Zrušit a vrátit do ČR pouze 7 (+1) krajů, tak jak to bylo od roku 1960

N.N.

Jestli SŽ převezme správu všech tramvajových provozů v ČR, tak jsme v pytli.

Davidoff

Přesně vystiženo. To byste se ani kvůli zábradlí nedostal na ostrůvek. 😀 😀 😀 😀 😀 …. a většinu času by jezdily NAD, protože na 1km už rok kope jouda s minibagrem a dětskou lopatičkou.

Kubrt

To si právě nemyslím. Tím, že by se jednalo o novou strukturu, financovanou z kraje a možná fungující v rámci stávajícího krajského úřadu, nebylo by nutné kopírovat schéma SŽ nebo ČD, které vznikly z jiných organizací, založených za císaře pána, za úplně jiných okolností.

Alibaba

A co je vlastně na „schématu SŽ“ špatného, že by se neměl kopírovat?

Kubrt

Firma starající se o pár tratí nebude potřebovat košatou strukturu.

N.N.

Neivdím nic špatného na tom, když firma k tramvajím přibere i lokálku, na které bude provozovat vlakotramvaj.

Asi jako tramvaje na ostravsku, jezdící po už dávno nepoužívaných vlečkách (nově možná do Orlové).

Ddd

Myslíte ty kraje, které lijí stamiliony do černých děr typu letiště JLC nebo KLV? Anebo ty kraje, kde se zpronevěřily peníze z ROP Severozápad nebo ROP Jihozápad? Anebo ty kraje, kde se aktuálně v rámci předvolební agitky rozdává další sleva na jízdném z krajských rozpočtů? Nebo nějaké jiné kraje?

Převod pod kraje by bylo z louže rovnou pod okap.

Ondra K.

Bylo by fér dodat, že jsou taky kraje, které vlastními silami zvládly vybudovat velmi kvalitní IDS, které by v režii státu dost pravděpodobně nikdy nevznikly.

RS Zero

Tohle bylo jasné od začátku – stačí se podívat jak fungují tratě Schiene OÖ a jak „fungují“ tratě ÖBB.

Kubrt

Šlo by to, prosím, rozvést? Vůbec to tam neznám, děkuji.

N.N.

Dlužno dodat, že Aigen-Schlägl – Linz končí na opačném břehu Dunaje a jedná se tak o oddělenou trať, mezi nádražími pendluje tramvaj.

Jan Čekal

Ona napojena je, na most od Freistadtu, jen se tam nejezdí, protože se z nějakého důvodu preferuje ta tramvaj.

N.N.

https://openrailwaymap.org/?style=standard&lang=cs&lat=48.317012198853966&lon=14.293840527534485&zoom=17

Prosím? Přes nový Eisenbahnbrücke koleje nevedou a tím důvodem bude nejspíš jízdní doba dlouhým závlekem.

Twix

Mám za to že kolejové propojení už opravdu neexistuje, most přes Dunaj je nyní silniční a je to úplně jinde než kde ho překračuje trať od Freistadtu. Na úseku Mühlkreisbahn se teď nějak uvažuje o vlakotramvaji.

N.N.

Po obou stranách nového mostu je také luxusní cyklostezka: https://maps.app.goo.gl/2s8dw1TMdAnqeuzG7

Pavel

Původní propojení už neexistuje. Bylo vytrháno při stavbě nového mostu přes Dunaj..
Někdy v budoucnu se počítá stim, že po mostě má jezdit tramvaj. Při stavbě mostu se stim už počítalo a stavebně je na to připraven/kolej tam ale není..

Kuba

Napojeno to bude pomocí S-Bahn přes Eisenbahnbrücke. Celá investice 667 mil. EUR, ponese to Horní Rakousko a Město Linec. Začátek stavby 1. etapy možná 2028.
Podrobnosti zde: https://www.linza.at/linzer-s-bahn-einigung-zwischen-land-ooe-und-stadt-linz/

fous55

Jste zcela mimo mísu. Podívejte se na fotomapu.

Tomáš Mach

Mühlkreisbahn není napojena na zbytek železniční sitě minimálně od roku 2016. Zde máte například přepravu Desira v roce 2019: https://www.lok-report.de/news/europa/item/9461-oesterreich-transport-eines-oebb-desiro-zur-muehlkreisbahn.html

Pezos

V zemi s úžasným státním dopravcem, kterého politici ze všech sil chrání před konkurencí a se skvělým levným Klimaticketem by se toto přece nemohlo stát! /s

čecháček

ehm, nezapomněl jste na WESTbahn? Ale jinak máte vcelku recht.

Bisik

ten jezdí v openaccess, který asi přes veškerou snahu zakázat nelze.

Bisik

Tak! A každé euro investované do veřejné dopravy se vrátí 3x! Tak jaké úspory, čím vím budou investovat tím víc budou vydělávat.

xyz

… a „Klimaticket přiláká lidi do veřejné dopravy“ (a pak se tu řeší údajný nízký počet cestujících, navíc „řešený“ správcem infrastruktury/dopravcem a ne objednatelem).

JanM

Ten ani nestojí za řeč, má jednu linku