Kellner má v soutěži na nové vlaky výhodu. Bombardier kritizuje soutěž ČD
Dvě největší zakázky Českých drah za posledních deset let provází jen pár dní po vypsání kritika největších výrobců železničních vozidel
Dvě největší zakázky Českých drah za posledních deset let provází jen pár dní po vypsání kritika největších výrobců železničních vozidel v Evropě i spory v rámci vedení Českých drah. Důvodem jsou podmínky veřejných soutěží, které největší hráče odrazují. Tendry mohou skončit opět tím, že se přihlásí jen Škoda Transportation.
I když České dráhy opustily „salámovou“ metodu, kdy dodávky nových vozidel soutěžily po velmi malých sériích a zahraničním výrobcům se nevyplácelo podávat nabídku, nové soutěže na rámcovou smlouvu na dodání až několika stovek vlaků přesto odrazují evropskou špičku v oboru.
Poté, co předchozí zakázku na rámcovou smlouvu na elektrické jednotky napadl u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Alstom, podmínky nové soutěže kritizuje další velký hráč v oboru, který má v Česku navíc výrobní zázemí: Bombardier Transportation. V dopise, který má redakce k dispozici, popisuje, proč se firma soutěže nezúčastní.
„Pokud přijde dopis od tak velké renomované mezinárodní firmy, je to pochopitelně citlivé téma. Budeme se tím zabývat,“ řekl předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek.
Jednomu z největších výrobců železničních vozidel na světě vadí v zadávacích podmínkách to, co v minulých soutěžích: absence jakékoliv závazné objednávky na alespoň minimální počet kusů. „V případě srovnatelných výběrových řízeních na rámcové smlouvy jsou již v zadávací dokumentaci uvedena oboustranně závazná témata jako je závazná první objednávka nebo nejmenší možné objednané množství, takže nabízející je přinejmenším schopen provést kalkulaci na základně představy o možné podobě objednávky,“ píše se v dopise. Firma v něm upozorňuje i na to, že podmínky neumožňují stanovit různou cenu podle toho, kolik vlaků nakonec ČD objednají.
„Konkrétní počet jednotek a časový horizont jejich nasazení do provozu závisí především na budoucím rozhodnutí jednotlivých objednatelů služeb, které není společnost ČD schopna předvídat, ani ovlivnit. V tuto chvíli proto není možné závazně garantovat minimální počet odebraných jednotek, neboť by se mohlo stát, že by společnost ČD zaplatila za jednotky bez aktuálního upotřebení, což by bylo v rozporu se zásadami účelnosti, hospodárnosti a efektivity, a též v rozporu s povinností jednat s péčí řádného hospodáře,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Radek Joklík.
Firma s výrobním zázemím v Česku se diví i dalším podmínkám soutěže.„Udivuje nás, že tak významné nákladové položky životního cyklu vozidla, jakou jsou například spolehlivost, intervaly údržby nebo spotřeba energie, nejsou zahrnuty do vyhodnocování,“ tvrdí společnost. Podle pisatele dopisu má navíc „tradiční dodavatel“ (myšlena Škoda Transportation patřící do skupiny PPF Petra Kellnera) výhodu technického konceptu v počtu požadovaných sedadel.
Náklady životního cyklu vozidla už hodnotí řada veřejných zadavatelů u nákupu osobních aut, běžný je takový postup u soukromých dopravců. Levnější nákup se totiž může prodražit například častějším servisem nebo drahými náhradními díly. České dráhy dávají ceně za jednotku 86 % v hodnocení, zbytek připadá například na snížení nákladů za dopravní cestu nebo delší záruku.
„Společnost ČD má za to, že takto nastavená hodnotící kritéria jsou pro uvedené zakázky vhodná a odpovídající z hlediska aktuálních požadavků a potřeb zadavatele,“ řekl Joklík.
Deník Zdopravy.cz oslovil další možné uchazeče, ti jsou zatím diplomatičtější. Alstom, který napadl předchozí soutěž, se nechce k zakázce vůbec vyjadřovat, Škoda Transportation a Siemens odpověděly, že se seznamují se zadávací dokumentací. Stadler, který v minulosti zadávací podmínky soutěží ČD rovněž kritizoval, neodpověděl.
Soutěž kompetenčně ve vedení Českých drah spadá pod náměstky Martina Bělčíka a Miroslava Kupce. Českým drahám s ní pomáhá advokátní kancelář Weil, Gotshal & Manges. České dráhy zatím podmínky neupravily.