Horká fáze souboje o obchvat Budějovic začala. Silničáři ještě navýšili odhad ceny

Vpravo na Prahu, vlevo na Budějovice. Úsek D3 kolem Úsilného. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVpravo na Prahu, vlevo na Budějovice. Úsek D3 kolem Úsilného. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Souboj o největší dálniční projekt současnosti jde do finále. Ředitelství silnic a dálnic v pátek vyhlásilo druhé kolo výběrových řízení

Souboj o největší dálniční projekt současnosti jde do finále. Ředitelství silnic a dálnic v pátek vyhlásilo druhé kolo výběrových řízení na obchvat Českých Budějovic. První kvalifikační kolo přitom začalo už v září 2016; zájem o dva dlouhé úseky projevilo 15 firem a sdružení z tuzemska i zahraničí. Nyní už půjde především o cenu, desetiprocentní váhu bude mít i délka záruky. Silničáři přitom výrazně navýšili odhad ceny, který se nyní blíží 13 miliardám za necelých 20 kilometrů.

Stavba se dělí na dva úseky. Severní část měří 7,2 kilometr, naváže na už hotovou dálnici u Úsilného a z východu obkrouží město k Hodějovicím. Součástí je i kilometrový hloubený tunel, jehož zvláštností bude, že podejde potok. U tohoto úseku ŘSD odhadovanou cenu mírně ponížilo, a to ze 7,1 miliardy na 6,9 miliardy. Naopak u navazující dálnice Hodějovice – Třebonín očekávaná cena prudce vzrostla. Odhad za 12,5 kilometru s mostní estakádou přes řeku Malši se zvýšil ze 4,9 miliardy na téměř šest miliard.

Pokračování dálnice D3 obchvatem ČB se ještě ani nestaví. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Pokračování dálnice D3 obchvatem ČB se ještě ani nestaví.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Podle mluvčího ŘSD Jana Studeckého původní částky vycházely z dokumentace pro stavební povolení (DSP), novější odhady pak vzešly z podrobnější projektové dokumentace pro provádění stavby (PDPS). „Když se projektuje ve větší podrobnosti, vyjdou například větší množství oceli ve výztuži mostu, množství betonu, geotechnická opatření, a tak dále,“ uvedl Studecký.

Předpoklad ukončení tendrů je podle něj jaro. Stavět by se mělo začít vzápětí, soutěže o největší dálniční zakázky posledních let ale mohou notně protáhnout protesty neúspěšných uchazečů. Obě stavby potrvají tři roky. Hladce nejdou výkupy pozemků. U prvního (severního) úseku už stát získal 99 procent potřebných ploch, u druhého 91 procent. Nyní ale Krajský úřad jako odvolací orgán řeší sporné vyvlastnění.

Tagy České Budějovice D3 dálnice Jihočeský obchvat ŘSD
11 komentářů