Hořínský kanál spolkne další miliardu. Nové dno položí finišer jako na dálnici

Osazování nového mostu přes Vraňansko-hořínský kanál v Lužci. Pramen: ŘVCOsazování nového mostu přes Vraňansko-hořínský kanál v Lužci. Pramen: ŘVC

Po celé délce kanálu bude položeno potrubí, z něhož budou zásobovány vodou tůně a mokřady mezi kanálem a řekou.

Krátce poté, co bylo na vltavském Vraňansko-hořínském kanálu dokončeno zdvižení sedmi mostů a modernizace plavební komory Hořín, chystá stát pro tuto vodní cestu další nákladnou investiční akci. Ředitelství vodních cest (ŘVC) vypsalo zakázku s odhadovanou cenou 1,33 miliardy korun na prohloubení kanálu.

V rámci zakázky bude prohlouben téměř celý kanál Vraňany – Hořín o 50 centimetrů v délce zhruba devět kilometrů. Aktuálně je v plavebním kanálu povolený ponor 1,8 metru, nově bude ponor 2,2 metru. Marže dosahuje přibližně 50 centimetrů.

„Zároveň bude nutné odstranit původní betonové těsnění dna a břehů a nahradit ho novou betonovou deskou o tloušťce 210 milimetrů, pokládanou finišerem tak jako na dálnici. Má ale méně než poloviční tloušťku,“ doplnil mluvčí ŘVC Jan Bukovský. Unikátní podle něj bude pokládka potrubí po celé délce kanálu, z něhož budou zásobovány vodou tůně a mokřady mezi kanálem a řekou.

Vypuštěný Vraňansko-hořínský kanál. Pramen: ŘVCZavřená vrata u vjezdu do kanálu ve Vraňanech. Pramen: ŘVCVypuštěný Vraňansko-hořínský kanál. Pramen: ŘVCVypuštěný Vraňansko-hořínský kanál. Pramen: ŘVCNový most přes Vraňansko-hořínský kanál v Zelčíně. Pramen: ŘVCNový most přes Vraňansko-hořínský kanál v Zelčíně. Pramen: ŘVCNový most přes Vraňansko-hořínský kanál v Zelčíně. Pramen: ŘVCVraňansko-hořínský kanál po napuštění. Pramen: ŘVC ČRHotelová loď Florentina proplouvá Vraňansko-hořínským kanálem. Pramen: ŘVC ČROsazování nového mostu přes Vraňansko-hořínský kanál v Lužci. Pramen: ŘVCNový most pro Zelčín proplouvá kolem stavby nového mostu Vrbno. Pramen: ŘVC

Kanál se podle ŘVC prohloubí na stejný přípustný ponor, na který už byla prohloubena v minulých letech Vltava až do Radotína. „Hlavním efektem je umožnění vyššího naložení lodí o 30 až 40 procent, tedy přibližně 300 až 400 tun uveze loď navíc při de facto stejných nákladech. Výsledkem tak jsou nižší náklady, lepší konkurenční pozice vůči silniční dopravě a lepší uplatnění vodní dopravy například v citylogistice,“ doplnil Bukovský.

Stavba bude probíhat ve dvou odstávkách v délce šesti měsíců přes zimu, tedy od října do dubna. Práce by měly být hotovy v roce 2024.

Kanál prošel velkou modernizací v uplynulých třech letech. Stavbaři předělali celkem sedm mostů přes kanál tak, že se podjezdná výška pro lodě zvýšila z 4,5 metru na sedm metrů. Tři mosty jsou nově zdvižné. Spolu s vylepšení plavební komory Hořín přesáhla investice výrazně miliardu korun.

Tagy ŘVC Vraňansko-hořínský kanál
49 komentářů