Honzík. České dráhy převzaly poslední, padesátý Vectron od RSL
Vectron Honzík jako poslední padesátý stroj od společnosti RSL pro ČD. Pramen: České dráhy
Pořízení Vectronů umožní ČD vyřadit starší lokomotivy řad 150.2, 151 a 371 a na trati z Prahy do Budapešti nahradit také lokomotivy řady 380.
Nechť je Honzíkova cesta šťastná…
Takže očekává ve výsledku kolik asi? 50+50 Vectronů v budoucnu, když se těch 10 pronajatých vrátí zpátky? Tak pak by teda elektrická loko trakce byla složena z Vectronů a X62/3 s tím, že 380 se někam upíchne?
Přesně tak.
Podle stávajících smluv je teoretický maximální stav 111 ks. Pokud se ty od ELL neprodlouží, bude to 101 (51 vlastních + 50 pronájem a odkup).
U 380 postupný konec a asi odprodej, ale zatím není zcela jasno, zda k ČDC na Balkán: https://zdopravy.cz/cd-cargo-koupi-dalsi-lokomotivy-od-ceskych-drah-o-porizeni-rady-380-bude-jasno-letos-194857/
Na Balkán: Bratislava.
Takto sa skutočne vozia vlaky vo veľkom. O 2-3 roky už budú mat ČD najmenej 50 vectronov (vlastných, nie prenajatých!!! a z nich niektoré dokonca vysokorýchlostné). A na Slovensku? Roky sme mali prenajatých 10 Vectronov. A teraz keď sa blíži koniec zmluvy prenájmu, a dopravca s privlastkom národný plánuje zaviesť napriklad hodinový takt Ex6xx medzi BA a KE, myslite si žeby si konečne zaobstaral niečo vlastné (aspoň tych smiešných 10ks)? Tudle nudle, Houby. Ideme si zase prenajímať.
Když se o majetek neumí firma starat, je lepší operativní leasing včetně servisu. A nemusíš pak majetek pracně prodávat. Analogie se řadou 380, kde byly obě chyby, čistě náhodná
RSL je leasingovka, mám za to, že většinový model pořizování Vectronů u ČD je leasing s následnou opcí na odkup.
Skvele
Vidím, že se pánové (nevím, kdo to je) nechali vyfotit před jednosystémovou lokomotivou. k se na výrobě lokomotiv podílí náš průmysl, když zde ministerstvo obešlo Škodu? U obrany je to obyklé (Ceasary, Pandury, náhrady BVP).
To není jednosystémová lokomotiva.
Siemens nemá žádného (sub)dodavatele v ČR? To bych se divil.
Svého času se říkalo, že Taurus má víc českých dílů (leckdy vyrobených ve fabrice Siemens v ČR), než čeká („kyperská“) 380. Nevím jestli to byla pravda, asi ne.
To bude od pravdy asi daleko. Ty hlavní komponenty (trakční měniče a motory) si dělá Škoda Electric v Plzni sama, zatímco Siemens Mobility to vyrábí v Norimberku. Fabriky Siemens v ČR (které už dnes nejsou Siemens) vyrábějí průmyslové elektromotory, ne trakční.
Jistě máte pravdu, ono ale nejde jen o ty hlavní komponenty.
Socialisté by měli obsadik Kypr a zvýšit tam daně, aby firmy utekly … ups, na volné moře.
Ale houby, do Nizozemí, což se koneckonců už stalo.
Co to meleš. Kdo koho obešel. Škoda snad vyrábí lokomotivy? A mimochodem, ta lokomotiva na fotce opravdu není jednosystémová.
Ale má řadové označení pro stejnosměrnou lokomotivu (asi 3000 V).
Česká systematika značení pro lokomotivy registrované v zahraničí neplatí.
193 je řadové označení v Německu. Kdyby měla české, měla by 383
Proč asi tak dopravci v ČR a SR provozují interoperabilní lokomotivu s německým označením? Kvůli byrokracii a čekání na papíry z DÚ, dříve taktéž kvůli TBZ. Lokomotiva s německým označením může prakticky ihned z fabriky do provozu. Firma RS Lease začala původně s označením 383 na lokomotivách pro své zákazníky jako ZSSK, ZSCS a Budamar, přičemž skončila u německého.
Lokomotiva vlastněná ČD má řadu 383, loko vlastněná německou leasingovkou má řadu 6193 (jak dnes ráno viděno na vlastní oči). Co je na tom k nepochopení?
Aj loko vlastnená slovenskou leasingovkou má nemecké označenie 6193, nakoľko ich tam RS Lease registruje z dôvodu menšej birokracie.
ČD žádnou 383 nemá vše je 193
Cargo dcera má.
O té ale není řeč.
Ne, je 1500 V a bude jezdit po pražských spojkách.
Jsem rád, že tu máme takového experta s hlavou v roce 1975.
kolikrát dostane ještě Král Jiří šanci hloupě komentovat příspěvky ?
Aspoň je sranda a z odpovědí na zdánlivě nesmyslné texty se mohou čtenáři poučit.
A narozdíl od jiných nemá potřebu se o tom donekonečna dohadovat a skálopevně tvrdit, že má pravdu.
Je to celé opět provokace, ale na Vectronech se podílí konstrukční oddělení Siemens Mobility v Praze na Stodůlkách.
Jak jsi na to přišel, že je to jednosystémová?
Z jedničky vpředu. A podle trojky vzadu by byla mašina lehčí než malý hektor, čili by teď stačilo zadrátovat i tu nejzapadlejší lokálku s vyhnilými pražci, a fajně by tam vectron dojel.
Smazáno pro idiocii uživatale. trvale zablokován.
Malý hektor je 720. Ta nula na konci má podle vás jaký význam a jaký smysl má porovnávat ji s trjkou v řadě 193 či 383? 🙂
To už do toho taháte Kryšpína. S jednou hnací nápravou…
Já osobně do Vektronů tady v česku vyráběl klimatizační jednotky. Vlastně tady děláme klimatizace do desítek různých lokomotiv a vlakových souprav co jezdí nejen po celé Evropě, ale i třeba v USA, Egyptě, Izraeli, Austrálii…
Proč není ETCS jednotná pro všechny státy?
ETCS nakonec nebude a nahradi ji METCS (Middle European Train Control System). Platit bude jen v CR, na Slovensku, na jihozapade Polska a castecne v Madarsku. Na ETCS nema CR penize
Slušný matroš 👍 Kde to berete?
Ten už vám neodpoví, má banána.
Koukam, že nahrazování banánů vectrony už nese své ovoce… A je to zase banán.
Byla by to příliš prudká změna, kterou evorpské železnice zjevně zatím nesnesou. Docházi ale k velkému přiblížení, takže i to sjednocení snad časem nastane.
Protože to přece nejde, aby nějaká zlá EU diktovala, jak má jednotný zabezpečovací systém fungovat. A tak si každý stát přidá svoje specifické požadavky a procesy. Výsledek je, že zařízení fungující v jedné zemi nefunguje v jiné zemi. A i kdyby fungovalo, tak se musí v každé zemi extra schvalovat. Stejně tak strojvedoucí musí v každé zemi dělat extra zkoušky na provoz s ETCS.
Jediné řešení je omezit pravomoci jednotlivých států ve prospěch centrálního řízení, ale to je politická sebevražda.
Ono to samozřejmě jednotné je, jenže zavádění je extrémně pomalé a do toho běží přirozený vývoj té technologie, takže pak narážíme na nesoulad verzí, nikoliv technologie samotné.
Mezi těmi novými destinacemi nezmiňuje pan Ješeta nic na trase Baltiků. Tam taky pojede Vectron? A kam až?
Poláci na některé spoje do ČR plánují nasazovat EU200 (Griffin), takže je možnost, že budou vozit i Baltiky.
Zase dalsi tunel. Za ty penize bych jim sehnal 5000 lokomotiv. A ne 50.
Tak do toho!
Pan je asi modelář?
A nebo pohádkář.
Nanejvýš tak ČME3, tlučhubo 😀
Na H0 nebo TT?
Je velky rozdil ve spotrebe elektriny kdyz soupravu tahne Vectron, nebo eso, ci krysa? Pripadne naklady na servis starych vozu jsou jake na standartni udrzbe.
Rozdíl bude v tom,že Vectron umí vracet el. energií do troleje při brzdění. To Eso, ani Krysa neumí a při elektrickém brzdění veškerou energii spálí v odporníku na střeše.
Na spotřebě energie se bude podílet i rychlostní profil. Přibývá úseků, kde vlak zrychluje třeba ze 120 na 160, což Vectron zvládne mnohem dříve než ta krysa (a eso nikdy).
Ještě bych přidal arodynamiku. Pokud je něco cihla, tak se to projevuje už od 80 km/h a ve 100 km/h je vyloženě cítit, jak se věc probíjí vzduchem.
Ta šílená kastle 350/363 byla vyložená sabotáž socialistické energetiky! 😀
U x63 byl alespoň pokus o nefuk.
Vidite a to nam na skole tvrdili ze se to testovalo v aerodynamickym tunelu.
Rádio Jerevan upřesňuje: V podstatě ano, jen ten tunel nebyl aerodynamický, ale vinohradský…
To se jako H0 model dal do krabice od bot, na obou koncích se udělala díra a foukalo se dovnitř z ventilátoru? 🙂
Výsledek by tomu odpovídal.
Jo, nepochybuju. Ale určitě vám už neřekli, jaké byly výsledky, že? 😀
Vectron rekuperuje na všech svých soustavách?
Minimálně na těch našich 3 kV DC a 25 kV AC rekuperuje, i když na stejnosměru jenom do nějakého maximálního napětí v troleji, pak už do odporu.
Co vše nahradí tech dalších 50 vectronu?
20x 380 (respektive 19)
7x 1216 OBB
6x 1216 ČD
Ještě nějaké loko? Vycházíto že by 17 kusů bylo “navíc”
Těch 10 Vectronu na Berlín?
Možná ještě 10 Vectronů od ELL, které jsou jen pronajaté a o odkupu se neuvažuje.
7x 371 a cca 10x 151
Další věc je, že přišlo plno panterů, což uvolnilo stroje 362, které mají/budou mít ETCS a mohou nahrazovat zase jiné lokomotivy.
Vlastně by se dalo říct, že ty jsou nahrazené Vectronama o kterých je článek, ne těma „dalšíma“.
Těch 7x 1216 ÖBB (pokud je to myšleno k sedmi českým railjetům) dostane ETCS společně s ostatními rakouskými 1216 a budou poté znovu jezdit s railjety dál.
Ještě je nutné připočítat přinejmenším
1x 680
to jsem tedy nečekal že dostanu k letošním kulatinám lokomotivu😃
Škoda, že už se nevyrábí oblíbené lokomotivy Škoda
Kdyby byly oblíbené, taky by si je zákazníci kupovali a výroba by běžela.
Lokomotivy 363 a podobné jsou velmi kvalitní, stále oblíbené a stále jezdí. Proč pochybujete o našem průmyslu, kvůli jedné nepovedené řadě lokomotiv?
„Lokomotivy 363 a podobné jsou velmi kvalitní, stále oblíbené a stále jezdí.“
Ano, ovšem Karel lituje nevýroby lokomotiv Škoda – a teď jsme v roce 2024 a tyto lokomotivy jsou dnes neprodukovatelné, protože by si je nikdo nekoupil.
363 je také lokomotiva Škoda.
Děkuju za info, to jsem vážně nevěděl.
Albatros je taky lokomotiva Škoda a taky se už nevyrábí. Ne že by to nešlo, ale nikdo si je nekupoval, takže nemělo smysl je vyrábět. Obávám se, že anše myšlenkové světy jsou na jiných vlnách.
A že Panteři a Hliníky jsou úžasně povedené řady…
Má to svoje mouchy, není to jak Stadler s „tramvajemi“ – přes 2000 prodaných Flirtů, ale několik sérií mluví ve prospěch Škody. Narozdíl od 109e, což se bohužel ukázalo jako propadák.
„Lokomotivy 363 a podobné jsou velmi kvalitní, stále oblíbené a stále jezdí. “
U ČD a.s. nejezdí ani jedna 363. Proč? Protože jsou málo výkonné a pomalé, tedy beznadějně zastaralé. Jejich reko na 362 dosluhují na rychlících, zrychlení ale prohloubilo nedostatečnost jejich výkonu pro dnešní dobu. Je jich tolik, že nejdou nahradit rychle a musí se do nich montovat ETCS, ale náhrada probíhá – hlavně za Pantery, ale i Vectrony.
Já bych je vyráběl se zpožděním a pak bych se ještě s kupujícím soudil.
Říkalo se v 80. letech, že řada 363/362 (140 km/h, 3600 kW) je plně srovnatelná se zahraniční produkcí (nař. DB 120). Takže jdem do toho? Navrhuji, že 160 km/h, 4200 kW bude plně srovnatelné s Vectronem.
Teď ještě někoho, kdo to rozšíří do povědomí obyvatelstva i policie. 😀 😀
Technická, v 80. letech řada 362 ještě zdaleka neexistovala, vznikla až výměnou podvozků od řady 162, která samotná pochází až z 90. let.
Musel jsem se podívat, ale máte pravdu, první 362 (a jediná takto přímo z výroby) je rok výroby 1990.
I kdepak. Lokomotiva 362.001 byla dodána z výroby v roce 1990 (původně to měla být 363.182) do Bratislavy jako poslední kus série 69E5. Na Slovensku se po roce 1993 neměnili podvozky mezi 162 a 363, ale jen nápravové převodovky i s nápravou a tak vznikla dnešní řada 362 ZSSK a každý kus dostal nové inventární číslo.
A v čem to odporuje tomu co jsem napsal? Nezmínil jsem ten prototyp, ale s těmi 80. léty je to pravda. U nás se měnily podvozky, na Slovensku nápravy s převodovkami, výsledek je tentýž, to už se mi nechtělo rozepisovat.
V tom případě to porovnání vychází ještě horší, a to 120 km/h vs 200 km/h.
To celé půl století poté, co v pokročilejších zemích jezdily parní lokomotivy 160–200 km/h – na páru. 😀
Děla a pancíře. Škoda mohla dodávat tolik věcí …
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_U
Zapomněl jste přidat to slovo „oblíbené“ 😀
Tak samozřejmě Škodovka bývala především zbrojovka. Až když po skončení 1. světové ztratila odbytiště, vrhla se víc na dopravu.
Kolik Vectronů půjde do Bohumína? Stejný počet jako byl 151 nebo víc? A co bude s Taurusy, které jezdí Railjety?
Tak ty Taurusy z Railjetů jsou všechny OBB a ti pro ně určitě využití najdou.
Tak s railjety jezdí snad výhradně Taurusy ÖBB, takže to je asi spíš otázka na ně. Pak je také vůbec otázka, kam se výhledově posunou railjety ČD, když na Graz a Villach by měli jezdit také ComfortJety.
To by mě taky velmi zajímalo, můj osobní tip je, že nakonec skončí jako Pendolino na vnitrostátní lince mezi Prahou a Ostravou.
Já slyšel, že by měly skončit na EC do Žiliny.
Přes Ostravu nebo Vsetín?
Co se to tu šíří za bludy? 🙂 Railjety zůstanou ve směru do Rakouska, Comfortjety je akorát doplní kvůli protažení linky z Grazu do Villachu.
Fakt? A vy snad něco víte o náhradě té smlouvy, co zanedlouho končí?
Já bych to bral všemi 10.
To by bylo snad nejlepší řešení, i když jsem donedávna také doufal v Praha – Linec.
To turnusově vychazí pokrýt všechny 3 linky?
ČD se chlubí, že všechny 3 linky pokryje 17 CJ a ještě 3 budou mít na potřebnou rezervu. Nevím nakolik jim to věřit, to se do Kodaně asi moc často jezdit nebude.
Jak dlouho to do té Kodaně pojede? 12-13 hodin? To je tak na jeden nebo dva vlaky ráno v každém směru, aby to do večera stihlo dojet do cíle.
Z Padborgu s dánským Vectronem?
A pokud by se ukázalo, že v praxi nestačí, určitě bych je nemíchal s méně kapacitníma rj, které bude lepší využít jinde. Spíš bych nahrazoval klasičtějšíma soupravama na lince Praha – Budapešť, kde je trať mimo ČR dost mizerná.