Honzík. České dráhy převzaly poslední, padesátý Vectron od RSL
Pořízení Vectronů umožní ČD vyřadit starší lokomotivy řad 150.2, 151 a 371 a na trati z Prahy do Budapešti nahradit také lokomotivy řady 380.
České dráhy završily smlouvu s leasingovou společností RSL na pronájem 50 lokomotiv Siemens Vectron. Aktuálně převzaly poslední, padesátý stroj, který byl pojmenován Honzík 50. Státní dopravce tak má aktuálně k dispozici celkem 61 Vectronů, dodávku dalších 50 přímo od výrobce očekává.
„V novém jízdním řádu budeme turnusovat už 49 Vectronů, které denně ujedou více než 47 000 kilometrů. Vedle vnitrostátních linek budou obsluhovat také mezistátní spoje, například do Hamburku, Kielu, Varšavy, Košic, Žiliny nebo do Budapešti,“ uvedl šéf osobní dopravy ČD Jiří Ješeta.
Po nasazení nových souprav ComfortJet na linku Vindobona vyrazí Vectrony i do Vídně a Štýrského Hradce. Pořízení Vectronů umožní Českým drahám postupně vyřadit starší lokomotivy řad 150.2, 151 a 371 a na trati z Prahy do Budapešti nahradit také lokomotivy řady 380.
Flotilu Vectronů Českých drah tvoří mix pronajatých a vlastních strojů. První Vectrony od RSL byly dodány v roce 2021. Smlouva má opci až do roku 2031 a umožňuje odkup lokomotiv Českými drahami. Toho ČD už využily, když ze zmíněné padesátky letos odkoupily do majetku deset strojů.
„O intenzivním využívaní svědčí i fakt, že lokomotivy dodávané v roce 2021 dosahují v těchto dnech už jednoho milionu najetých kilometrů,“ doplnil ředitel RSL Tibor Čunderlík.
Už dříve si ČD pořídily jeden vlastní Vectron přímo od výrobce, který je upraven také pro zkušební jízdy na železničním okruhu v Cerhenicích u Velimi rychlostí více než 200 km/h. Deset lokomotiv mají ČD v pronájmu od firmy ELL do roku 2027.
Na rok 2026 je pak naplánována dodávka 50 lokomotiv přímo od výrobce Siemens Mobility v provedení pro rychlost 230 km/h. České dráhy budou tyto lokomotivy provozovat hlavně s netrakčními jednotkami ComfortJet, InterJet a Railjet.
Lokomotivy Siemens Vectron pro ČD jsou vybaveny pro napájení na třech různých soustavách (3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC, 15 kV 16,7 HZ AC) a jsou vybaveny zabezpečovacími systémy pro provoz pod dohledem ETCS i národních zabezpečovacích systémů v Německu, Polsku, na Slovensku, v Maďarsku, Rakousku a část v budoucnosti dodaných lokomotiv také v Dánsku.