Hoď mu tam kámen! ČD Cargo spustilo téměř dokonalý simulátor, Kupka jel do Jistebníku
Železniční simulátor ČD Cargo a ministr Martin Kupka. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný
Strojvedoucí si mohou projet konkrétní trati a vyzkoušet si reakce na vandaly či jiné mimořádnosti.
Včera jsem tak přemýšlel jestli u těchto vyloženě profi simulátorů pro dopravce funguje něco jako funguje u leteckých simulátorů tedy jestli sumulátor má možnost simulovat různé závady na které musí strojvedoucí reagovat a přizpůsobit se jim. U leteckých je poměrně běžné, že je možné si buď navolit náhodné závady a nebo z toho nepřeberného množství vybrat nějaké konkrétní spolu s tím kdy se mají objevit (jestli při dosažení konkrétní rychlosti, výšky nebo prostě jen v závislosti na čase po startu). A jak mě tohle vlastně napdalo? Prorože si nejsem vědom toho, že by třeba TSW 4 něco takového obsahoval a… Číst vice »
Když jsem skriptoval Esa ještě pro Train Simulator, tak jsem tam možnost závad implementoval. Ale jestli to někdo využívá, to netuším. Spíš si myslím, že si chce každý jen v poklidu zajezdit.
Není tam efekt jako na trenažéru v autoškole, kde byl nesoulad mezi optickými a fyzickými vjemy a adeptům o papíry z toho bylo na zvracení?
Těžko říct, ale přeci jen u vlaku jsou ty změny směru i rychlosti pomalejší a plynulejší, např. neotočíte se během dvou vteřin o 90° doprava či doleva a neuděláte 0-100 km/h za 10 vteřin a pak hned na místě nezastavíte.
Tak ono stačí aby byl bídný framerate a tedy nízký počet snímků za sekundu. To bohatě stačí aby člověku bylo šoufl.
Zažil jsem v Praze ten autový trenažer, opravdu tam jedna dívka musela dřív odejít, bylo jí šoufl. Tam si to zčásti udělal člověk sám, když jezdil stále dokola.
Na německém trenažéru se mi stávalo, když jsem jel do odbočky, že se mi chvilkově zatočila hlava.(Ten se naklápěl i drncal).Na českém jsem žádné negativní projevy neměl.( Krom toho, že ho musím absolvovat).
„Na německém trenažéru se mi stávalo, když jsem jel do odbočky, že se mi chvilkově zatočila hlava.(Ten se naklápěl i drncal).“ Taki to muselo být asi auto na hodně vysokém podvozku s vysoko položeným těžištěm ze kterého někdo odmontoval tlumiče a pružiny vyměnil za nějaké hodně mekké (něco jako BAJA) Nepamatuji si auto které by do zatáčky naklánělo snad s výjimkou vozidel stavěných na dodávkách a to ještě při vyšších rychlostech. Je to něco podobného jako pohybové simulátory závodních vozů které často produkují pohyb takového rozsahu a intenzity až je to nereálné. Na to aby člověk mohl cítit vozidlo bohatě… Číst vice »
Ten německý byl drážní trenažér. Ani se nenaklánél, ale jak se pohnul vůči obrazu do strany, tak jsem měl pocit, jako když se vstane od stolu po pár pivech.
Tak jestli by se člověk měl hýbat třeba se židlí na které sedí oproti obrazu na kterém by byl znázorněn i rám okna asi by mi to taky vadilo, protože to moc realistické není. To by bylo pokud by se jednalo pouze o pohyb vlastního těla. Já už před dlouhou dobou přemýšlel jestli jít do VR, ale nakonec jsem to zavrhl z mnoha důvodů kdy jedním z nich byl ten, že jsem si nebyl jist zda bych to dával. Dnes mohu říci, že TrackIR od Naturalpointu byla ta nejlepší možná volba a nedám na něj dopustit protože jak jsem už… Číst vice »
Takže zoufale zkrácené zácviky a osekání kdečeho při přípravě nových strojvedoucích vyřešíme hodinou na simulátoru (+ hodina instruktáže a hodnocení). To je fakt super. Elektronickými knihami normálií bych se taky moc nechlubil, nikdo to doopravdy nečte, a neustálé změny naboptnalých předpisů již nestíhá sledovat vůbec nikdo. Školař má ve škole připravenou konkrétní látku, mimo ní je často problém dostat odpověď, elektronická škola je pak už úplně k ničemu. Ale máme simulátor.
Kmen jako-jů se pevně drží moci…
Tak snad normálie už jsou na osobní odpovědnosti každého, nebo snad papírové všichni poctivě četli? Mně se elektronické líbí, nemusím řešit, zda jsem je podepsal nebo ne, MEKN mě upozorní.
Tak když školař je z DVI, tak bohužel dostane od ČDC připravenou látku a to je vše, že to je nedostatečné, s tím souhlasím, ale to by se musel změnit přístup ke škole.
Cože to? Hákovnici? To jako že by Husité útočili na vlaky? Však i ty kameny měla v popisu práce práčata. Pak ale věřím, že by mu tam vstoupil spíše Žižka než Fiala. Jen nevím proč by to dělali. Snad jedině proto, že by potřebovali vytvořit vozovou hradbu a neměli vozy své vlastní 🙂
Vozová hradba ze zaseklých kamionů na přejezdu… Všechno máme. :-/
Když nevíte, co je to hakovnice na troleji, tak nepište nic o husitech….
A jak mám vědět že jste myslel hákovnici na troleji a nemyslel jste onu starou palnou zbraň?
Tak jsme na železnici a ne v muzeu.
Právě jste objevil rozdíl mezi realitou a simulátorem.
Ovšem také jste světu sdělil, že chcete, aby železnice zabíjela za politickou příslušnost.
Nic takového jsem nesdělil….otázka, jestli spíše vy tu politiku moc neprožíváte…. Stejně jako pan Fiala by mu tam mohl vstoupit třeba pan Babiš… Spokojen?
Z toho si nic nedělejte pane Martine.
P. Sůra má svou zvláštní cenzuru.
A spoustu dalších, kteří to hlídají za něj.
Plus mínus to rozhodne.
Trapné je, že důchodce J.K. má tady stále obrovský prostor k projevu, naštěstí už se mu netvoří žádné nové mozkové buňky .
Snad to ještě pár let přežijeme .
p.s.dekuji redakci za názor
Strojvedouci si na simu nemohou nic vyzkouset. Jede se fiktivni trat a prostor na nejake chyby moc neni. Neni to vyzkouseni ale prezkouseni.
Je to tak. A kdo červení, neví o čem točí.
Výborná hra pro šotouše.
Nejlepší pro šotouše je TSW (nyní TSW4) . Tam se dá vést vlak, ale rovněž je možno ho opustit (třeba když nejde na Niddertalbahn přjezdové VZ tak musíte svojí 628 zastavit a nahodit ho ručně ). No a nebo tam prostě jen můžete chodit po nádraží a zevlovat než Vám pojede vlak nebo když vlak má odjezd až za delší dobu a Vám se nechce čekat můžete vyrazit podél kolejí pěšky a nastoupit do něj až někde po cestě. A můžete jezdit tam a zase zpátky. Snad jedině tady si můžete projít celou trať pěšky (Derrail valley nepočítám)
Jak to mají strojvedoucí Carga placené? Třeba strojvedoucí z Trutnova má zaplacené pouze 2 hodiny. Přitom jet do Třebové nebo do Prahy a zpět je výlet na celý den. Hned to člověka pozitivně naladí… Celý den na volno v pr*eli a placené jen 2 hodiny.
U ČDC normálně směna + Rg, a sice nejsem žádný právník ale jestli to máte jako školení, tak by to určitě nemělo být na volno, ale směna jako jakákoliv jiná směna + Rg, jako jakákoliv jiná škola.
Ty 2 hodiny nám jdou do přesčasu a tím to hasne. Bohužel. O RG zaměstnavatel nechce slyšet, protože z Trutnova jezdíme do školy do HK, Lbc a na to rg taky nedá. Tak aspoň kluci od Carga to mají normálně placené.
Nám na raportce dokonce k tomu visí, i nějaký rozbor na základě obecního soudního rozhodnutí, na základě kterého máme na Rg jízdu nárok. Ale je pravda, že to chvíli trvalo, než se jim podařilo vysvětlit, že prostě na Rg je nárok. Stejně jako škola, jakákoliv (online, normální a teď nově i simulátor) jde prostě do hodin, ale teď z hlavy nevím.
Já dělám u ČD a nám platí i Rg jízdu na simulátor. Ale máme to normálně v normě v rozpisu na vyrovnávací období. Kdysi jsme jezdili i do Prahy, když to v ČT nefungovalo. To už dělalo skoro 10 hodin placených a po simulátoru jsem v Praze vyrazil do města. Pěkný výlet.
To by chtělo asi pořešit s odbory. Pokud nemám podepsané nástupní misto v dané lokalitě, tak musí být placená Rg jízda. Nedávno jsem byl v jiném depu na školení a taky jsem si psal Rg jízdu. Takže to bude asi nějaké specifikum Trutnova. Vedení depa tam s Vámi asi pěkně vydrbává.
Karle, nevím kde pracují „strojvedoucí z Trutnova“, ale zaměstnavatel ČD to normálně proplácí s RG jízdou. Jak školu, tak simulátor. Takže simulátor je směna za 9 hodin, i když na simulátoru jsem hodinu.
Ale mame si psat cestovni nahrady, ne? Ale to nebude tolik jako normalni mzda, ze?
„„Dej mu tam opilce. Ne, radši fanoušky!“ Kabinou lokomotivy Vectron se ozve vzdálený vítězný chorál. Ze sluchátka následně vlakvedoucí ujistí strojvedoucího, že už divoké cestující ukáznil.“ Vážení, asi budu potřebovat poučit. Pokud se jedná o simulátor Vectrona může mi někdo vysvětlit jak to je s tím spojením strojvedoucího s palubním personálem? Jako to, co je popsáno, že se ozve vzdálený vítězný chorál si dovedu představit možná tak na palubě letadla kde spojení s palubním personálem je nebo ještě lépe na palubě M 810 kde sice není, ale zase ten vítězný chorál nebude tak vzdálený. Tak jak to je? Představa, že… Číst vice »
„ČD Cargo spustilo téměř dokonalý simulátor“
Takže opravdu jen TÉMĚŘ protože buď ten povyk vzádu dělá uhlí hádající se mezi vagóny které je lepší a nebo Cargo začalo fušovat do osobní dopravy…
Sedím si na uhláku a vyhlížím přes okraje. …. 🙂
K dokonalosti tomu chybí Iveta Bartošová na trati.
Tak která z her to je? OpenRails, Trainz, RailSimulator? 😉
Zaujalo mě to rozhaní k nastavování času, data a počasí. přijde mi to hrozně povědomé, ale nemohu si vzpomenout kde jsem to již viděl. https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/02/20240220_110330.jpg V každém případě ta hnědočervená barva štěrku je fakt úlet a těch květin co je podle trati…Klidně mohly být až ke koleji kde je jen zelené cosi a trávu aby pohledal. A ať mi nikdo neříká, že tam zrovna není kvůli výkonu. Vypadá to takhle hůře než jako RailWorks (Train Simulator) ale podobnost tam v některých ohledech je .. https://www.youtube.com/watch?v=rsqLPzrzh_w https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/02/20240220_102924.jpg Třeba ti cestující. Takových peněz to stálo a tak malá paleta modelů cestujících, že… Číst vice »
No co jsem zjistil tak se jedná o jakýsi simulátor od polské firmy Sim Factor.
No, to jsem si přečetl už v článku. Tak tady je kdyžtak odkaz
https://simfactor.pl/?lang=en
Tipnul bych Simrail.
Ale jo, tohle by mohlo zajímat nějakého nadšence do vláčkú.
Já mám také v plánu zablbnout si na simulátoru Bf-109.
A jaký že to je?
„Vyšel na téměř 10 milionů, přičemž sedm milionů tvořila technika a zbytek implementace a úpravy místnosti. Smlouva s polskou společností Simfaktor se podepisovala v srpnu 2022.“ 🙂 Graficky to vypadá hůře než polský SimRail (zatím stále v předběžném přístupu) za 33,99Euro. A ty náklady? Jako nějakou techniku na kterém se to spustí , monitory případně výroba pultu beru, ale že by tohle spolu s úpravou místnosti mělo stát 7 milionů to neberu ani omylem. Mimochodem jak je řešno ovládání pohledu? Je tam integrováno Tobii, používá se TrackIR …..? Pardon, ono to vlastně není potřeba když je na monitoru takto jen… Číst vice »
Pristi verze tedy bude od tebe? 😀 Snad se vejdes do 100k.
Proč? Měli oslovit DTG a oni by jim udělali nádhernou repliku tratí. A navíc by na tom DTG ještě vydělalo když by každou takovou trať dalo za 30-40Euro jako DLC. Jen by to už muselo být uděláno přímo pro TSW 4 aby se využily všechny nové možnosti a nikoliv pouze TSW4 Compatible.
https://www.youtube.com/watch?v=m7os5SQzoJY
I kdyby to byla hra na steamu za 30 eur, tak to firmě na zakázku dodaj dráž. Nějak to studio musí vydělávát.
JJ. Vlastně je už hodně příkladů kdy na základě komerčního simulátoru vznikl profi simulátor. Třeba taková stará dobrá Arma – Cold war crisis na které je postaven VBS1
https://cs.wikipedia.org/wiki/VBS1
Nebo obráceně kdy na základě profi simulátoru vznikl simulátor komerční třeba jako Close combat – First to fight který byl „based on training tool“.
Herní průmysl je v těchto věcech prostě nejdál, protože je to obrovský trh. Odborné publikace na toto téma vychází už od 90. let.
Vůbec nechápu, proč se tyhle koncepty až na výjimky nepoužívají. Modelování reálné fyziky je dnes součástí každého slušného herního engine. Navíc mají věci, které se musí u každé simulace vyřešit (optimalizace, datové a prostorové modelování a vykreslování), obvykle dávno vyřešeny.
Řekl bych, že je to příliš starou generací manažerů, kteří o tom rozhodují. Nerozumí tomu a nejsou schopni napsat zadávací dokumentaci tak, aby někdo nemusel zase vynalézat kolo.
Pult má vypínač ohrožovače LS06 ale tento není instalován. 😃
Co je to za bug? 😃🤦🏻
Třetina věcí tam prý nefunguje
Na simulátoru ČD si může strojvedoucí vybrat mezi Mirelem, LS 06, Ls 90.
Jak jste přišel na LS 02 na simulátoru ČD?
Je řeč o sim ČD? 😃🤦🏻
Jen další PR ministra Kupky, zásluhy na tom má nulové, ale vidět zkrátka být musí…
Se mu nadávalo, že se o železnici absolutně nezajímá…. kdyby doma potichu sbíral vláčky, tak by se to přece vědělo.
Jsem rad,že alespoň někdo napsal pravdu..Proto taky tolik těch mínusů.Jako vždy tady….
Realistické? To by možná tak bylo, kdyby to byl dynamický simulátor jako to je v cizině.
Ale všechny tratě v simulátoru jsou inspirované jen severní Moravou? A kabina na způsob Vectrona, kterého spousta strojvedoucích nezná?
Takže když to shrneme, neznámá mašina, neznámá trať, málo času na seznámení, takže předpokládám, že předpokládají, že se pojede tak 10 – 20 km/h, protože prostě neznámé.
A je jen otázkou času, kdy to začnou využívat i jako prvek na zkoušení a ne jen výuku.
Přesně realistické? Jako ta grafika vypadá jak z roku 2001, kdyby tam stáhli Train Simulator tak to vypadá realističtěji
Zdravím,
ale tak nějaký ten pokrok tam od dob MSTS z roku 2001 přecijen bude …
https://www.youtube.com/watch?v=h00m3O56hBM
🙂
David
Grafika není to, co dělá pořádný sumulátor simulátorem. I sebelépe a realisticky vypadající program nebude simulátorem pokud bude postrádat věrohodný fyzikální model a co nejrealističtější ztvárnění řízení se vším co k němu patří.
Ale pořád to je jen statický model místo dynamické kabiny, která by se taky hýbala
Zrovna ta trať na videu není na severní Moravě.
Zdravím,
přesně tak, jde o části traťového úseku Ostrava-Svinov – Studénka a to je ve Slezsku.
David
Dobře tak Severní Morava a Slezsko, ale mohlo to být více rozloženo po celé ČR
Dobře tak Severní Morava a Slezsko, to na meritu věci nic nemění.
Ale takhle fungoval simulátor doteď. Neznámé tratě, a jedno univerzální stanoviště pro všechny, ať jezdí s čímkoliv. A poradili jsme si. Takže toto je pokrok. Ne li luxus 😀
Pokrok to je pro ty co mají Vectrona, a jsou z oné oblasti, ale pro někoho kdo jezdí na 742, 731 na záloze na druhé straně republiky, to je v čem pokrok?
Nevím jak ČD Cargo, ale u ČD je simulátor nějaké stanoviště, vychází z Panteru. Na něm základní ovládací prvky, aby to mohl ovládat kdokoliv, motorkář i elektrikář, vymyšlené tratě a jedeme. Máme simulátor.
No u ČDC by to mělo být stanoviště vycházející z Vectrona (samozřejmě není to úplná kopie, jen z něho vychází a má prvky jak pro E, tak pro M) a tratě jejichž předlohou jsou tratě uvedené v článku. Ale ať se na mě nikdo nezlobí, ale pokud znám jen 742, 731, tak vlézt do tohoto je pomalu jako vlézt do raketoplánu. A hodina na seznámení se stanovištěm a tratí a jedeme? Kdo nezná Vectrona dostane manuál, tak k čemu jsou v reálu zácviky? Vždyť si dotyčný může přečíst manuál a může jet. A to pomíjíme fakt, že to je statický… Číst vice »
Jo, spolehnout se jen na monitor. Jak jsem na to koukal ta perspektiva výhledu je tam naprosto šílená. Vypadá to jako by pravá část a tedy pravé čelní sklo bylo v pořádku, ale ta levá část vypadá jako by už mělo jít o okno boční protože není možné aby strojvedoucí viděl takhle dobře levé nástupiště. Na těch fotkách to takhle vypadá jako by lokomotiva jela předním podvozkem po jedné koleji a zadním po druhé.
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/02/20240220_102924.jpg
Hrál jsem kdysi Mechanika a naučit řídit vlak by se na tom dalo. Reálná grafika bude pak v provozu.