Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Hnutí Duha napadlo povolení pro D3 do Rakouska, chce dálnici v tunelu

Vizualizace dálnice D3 v úseku Třebonín - Kaplice. Pramen: ŘSD
Vizualizace dálnice D3 v úseku Třebonín - Kaplice. Pramen: ŘSD
Silničáři chtěli začít devět nových kilometrů stavět na jaře, budou se zřejmě muset smířit s odkladem.

Cesta k dostavbě dálnice D3 od Českých Budějovic k rakouským hranicím nebude tak hladká, jak si Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) představovalo. Stavební povolení pro devítikilometrový úsek Třebonín – Kaplice, které ministerstvo dopravy vydalo v listopadu, bylo napadeno ekologickým Hnutím Duha.

Ekologové podali proti povolení rozklad, oznámil dnes na twitteru šéf ŘSD Radek Mátl. Podle něj hnutí žádá vedení dálnice v jiné trase a v tunelu. „Na akci probíhá výběrové řízení na zhotovitele stavby. Rozklad může oddálit termín zahájení realizace stavby,“ uvedl Mátl.

Podle Hnutí Duha nebyla vypořádána jeho připomínka ohledně možnosti vést dálnici D3 v tunelové variantě. „Prvostupňový orgán se tímto argumentem vůbec nezabýval. Věcí stavebního řízení je řešení buď variantou tunelovou, nebo pozemní,“ sdělil mluvčí ekologů Aleš Miklík. Podle něj také nebyli účastníci řízení seznámeni s obsahem spisu, čímž byl porušen správní řád. Hnutí Duha připomínkovalo projekt už v posuzování EIA a účastnilo se řízení o udělení výjimek pro zvláště chráněné druhy rostlin a živočichů.

ŘSD už v listopadu oznámilo, že má k dispozici téměř všechny pozemky a do stavby dálnice se chce pustit na jaře. Předpokládaná hodnota stavební zakázky je 2,388 miliardy korun, hotovo má být v roce 2024.

Úsek Třebonín – Kaplice nádraží navazuje na aktuálně budovaný dvacetikilometrový dálniční obchvat Českých Budějovic, který je rozdělen na dvě části: Úsilné – Hodějovice (7,2 km) a Hodějovice – Třebonín (12,5 km).

K hranicím s Rakouskem pak budou zbývat už jen dva úseky. Stavebně zřejmě nejnáročnějším úsekem bude téměř 12 kilometrů Kaplice nádraží – Nažidla. Stavba mimo jiné zahrne dvě mostní estakády o celkové délce 1,5 kilometru. Stavba je naplánována na léta 2022 až 2025.

Na dění na české straně vyčkávají Rakušané, jejichž nečinnost dlouho sloužila českému ministerstvu dopravy jako výmluva pro liknavost v přípravě D3. Rakouský ASFINAG nicméně už v roce 2015 dovedl svou rychlostní silnici S10 složitým terénem s řadou tunelů až do Freistadtu. Dálnice na rakouské straně vede podobným terénem, jaký čeká stavbaře i na české straně hranice. Rakouské tunely nemají přitom vždy jen stavebně-dopravní funkci, některé se budovaly kvůli zachování lesních a zemědělských pozemků a průchodnosti a rázu krajiny.

246 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Boby

Jsem Jihočech, podporuji dálnici ať už je celá hotová. Kdo kdy bydlel na 3 E55 tak ví proč. A nějaké hnutí duha ať do toho nekecá.

Edwin

Jen pro pořádek – tunelová (a ostatně jakákoli jiná) varianta nemůže být předmětem stavebního řízení. Od toho je řízení územní, které proběhlo už v roce 2008. Proto je jakákoli připomínka směřující k umístění stavby ve stavebním řízení ze zákona nepřípustná. A co se týče možnosti seznámit se s podklady pro vydání rozhodnutí, ta je většinou výslovně uvedena v oznámení o zahájení řízení, které se u takto velkých staveb, vzhledem k velkému počtu účastníků řízení, doručuje veřejnou vyhláškou, tedy vyvěšením na úřední desku, kde si to každý může přečíst. Pokud aktivně vystupovali (jakože uplatnili připomínky), tak pochybuji, že jim odvolací orgán… Číst vice »

Book

Bavit se tady otok co kdo udělal špatně kdo má na co právo atd.. Řeknete mi byl jste někdy někdo si na chvíli sednout v takových Netrebicich k silnici rano dopoledne či odpoledne a alespoň 15 či 30minut jste tam vydřeli sedět asi ne protože jinak by jste pochopili kvůli komu se ta dálnice staví.Zeptejte se lidi okolo této silnice jak se jim tam žije a zkuste si to snimy vymnenit a takových nešťastných lidi obcí které si Duha bere jako rukojmí ve jménu práva a spravedlnosti zpousty.Zkuste se se nad těmi lidmi zamyslet a cítit šel do jejich problémů… Číst vice »

korda

A zase s toho chce někdo vytřískat love já na bráchu a brácha na mě Made in Čekystán.Ono se to nakonec postaví a některá konta taky porostou.Bezstarosti Kefalín

mirek

Co to plácáte? Nějaké důkazy máte?

korda

Vždy jde jen o pracny plácáte vy.

Anonym03

Takže zase šlendrián úřadů, kteří se za těch 30 let ještě nenaučili pracovat s odvoláními různých seskupení. Kdyby dostatečně vyargumentovali už předtím, proč je tunelová varianta debilní a vymysleli třeba kompromis, tak to opět nechají zajít do této fáze.

Paja

Anebo Hnutí Duha lže. Tahle varianta vám nějak vypadla.

mirek

Kdyby lhali a ta varianta se prověřila, tak se odvolání hned zamítne a je vyřešeno. Jenže tohle je nejspíš jako vždy chyba úředníků.

Tomáš Poledný

Proč by to měl někdo ověřovat, když nikdo nepodal námitku a povrchová varianta je dostatečná a prošla EIA?

mirek

Proti výsledku EIA se nelze odvolat. Lze podat rozklad proti stavebnímu povolení, což taky organizace učinila. Přesně podle zákona.

Tomáš Poledný

Já nemám nic proti tomu, jak to udělali, když jim to zákon umožňuje, v tom problém opravdu nevidím. Ale mělo by to být smeteno ze stolu, právě z důvodu, že tuhle námitku s tunelovou variantou nepodali dříve, jelikož byli účastníky řízení.

Martin

To ale v clanku je napasano a bylo pozadovano, aby se tim RSD zabyvalo, coz tak neudelalo, mj. jsou tam dve pochybeni,…

Zajimavey je prave postup rakusanu, kteri zrejme umi dobre komunikovat a volili trasu i kvuli zachovani zemedelskych pozemku a krajine setrnejsi a maji postaveno…
Je take dobre videt, jak to u nas trva a probiha oproti rakusanum, my zacneme resit problem drive, ale oni nas predbehnou tak, ze maji postaveno a nakonec cekaji na nas…

Tomáš Poledný

V článku ani nikde není napsáno, že bylo požadováno, ale že nyní požadují a to je velký rozdíl. ŘSD se tím zabývat vůbec nemusí. Zabýval by se tím úřad resp. jím pověřený člověk, tedy pokud by námitku podali, což neudělali. Projekt má platnou EIA tj. vše co je dle zákona potřeba zvolená varianta splňuje i bez tunelu. Jedná se pouze o obstrukci. V posudku je jasně napsáno: V případě uvedeného postupu nevyplývá ze zákona č. 100/2001 Sb. povinnost předložit dokumentaci EIA ve variantách. Zajimavey je prave postup rakusanu, kteri zrejme umi dobre komunikovat a volili trasu i kvuli zachovani zemedelskych… Číst vice »

Martin

„Prvostupňový orgán se tímto argumentem vůbec nezabýval. Věcí stavebního řízení je řešení buď variantou tunelovou, nebo pozemní,“

Tomáš Poledný

Věcí stavebního řízení není řešení jestli tunelovou nebo pozemní. Tohle se řeší v územním řízením.

mirek

Že je povrchová varianta dostatečná jste si odvodil z čeho, když se jiná ani neposuzovala?

Tomáš Poledný

Tím, že prošla procesem EIA.

Martin

Hnutí Duha připomínkovalo projekt už v posuzování EIA…

Saljack

Já netvrdím, že ne. Ale o tunelovou variantu nepřipomínkovali. Měli podat námitku, kterou by se posudek musel zaobírat.

Tomáš Poledný

Plus přidávám vyjádření ze souhlasného závazného stanoviska na adresu Hnutí DUHA, kde opět není ani zmínka o nějaké tunelové variantě:
Vyjádření hnutí DUHA bylo zaměřeno na rekapitulaci možných negativních vlivů na povrchové a podzemní vody, hluk, fragmentaci krajiny, požadavky na kácení a negativní vliv na krajinný ráz a je zde zpochybňována veřejná prospěšnost záměru.

Jirka

Problém není v úřadech, ale v zákonech. V Polsku se tyto organizace mohou vyjadřovat jen u EIA, pak už ne.

navratp

Já bych tu polské zákony moc nechtěl.

Vladimír

Já velmi, už aby to bylo (nový stavební zákon)

Martin

to bych si radeji vzal priklad z nemecka a rakouska nez z polska, ktere nerespektuji dostatecne soukrome vlastnictvi a neumoznuje dostatecnou diskusi…

Vladimír

Diskuze má smysl s diskutujícím, který neche apriori negovat předmět diskuze. Takže si níže přečtěte vyjádření Johna W., kterým se Hnutí Duha zaštiťuje, a řekněte mi, jestli to nakonec právě ono není jasná negace.

jva

Důležité je být vždy proti. Třeba pod červenohorským sedlem nějací „ekologové“ zase tunel nechtějí…

Chronosphere

No bodejť. Tunely ohrožují krtky a chráněné žížaly. Dálnice zakázat, děti že Země a hnutí Duhy pak svou laskavou pozornost obrátí na chodníky. Ty jsou taky nevhodné ba co,planetě Zemi škodlivé, ostatně stejně jako existence lidstva vůbec,ale tuto agendu už současná generace bude muset předat svým nástupcům.
Hitlerovi se ve dvacátých letech v Německu taky smáli….

mirek

Nelžete. Tunel hlavně odmítá samo ŘSD, protože naprosto nevychází ekonomicky.

Martin

to mam spise pocit, ze je to politicka vec, nekde se rozhodne tak, jinde jinak, hlavne to dobre zduvodnit…

Jan Sova

Ekonomicky to tam nikdy nevyjde, protože MŽP tam dalo stanovisko, že jedině i s železnicí, což nikdo v dnešní době budovat na zelené louce nebude…. To byl takový pragocentrický obrat, aby zbyly miliardy na „potřebnější“ Blanku atd….

mirek

Zase kec. Praha si Blanku platila sama, stejně jako celý Městský okruh.

medvěd

Stát zodpovídá za zákony – tak je bohužel musí dodržovat všichni úředníci. Tak zas jízda na Dvořiště bude opět po staré rozlámané cestičce. Pánové z toho Hnutí DUHA, to si děláte srandu? Chcete tunel – vícepráce (rozdíl v ceně a údržbě) bych Vám dal zaplatit !

navratp

Co takhle správně a včas vyargumentovat co je vhodnější. Aby to uspělo u soudu.

mirek

No podstata problému je, že se na to úředníci vybodli a tu variantu vůbec neprověřili. Ono než několik mostů a estakád by třeba ekonomicky tunely nevyšly o tolik dráž, naopak pro krajinu by to mohlo být lepší (ostatně Rakousko v podobně členitém terénu touto cestou šlo).

PeZa

Bohužel toto a jiná hnutí nenesou žádnou odpovědnost a ani náklady, které jejich aktivita přináší. Vzbuzuje to obavy o to, kam to celé směřuje, když pár jednotlivců zneužívá demokratický systém, …. celé to vede k šílené byrokracii a růstu počtu úředníků, kteří se musí zabývat pitomostmi … no a ta většina to živí ze svých daní ….

Jaaa

Nj., voliči Babiše taky nenesou žádnou odpovědnost a ani náklady za to, koho volili. To mi přijde mnohem horší.

Zvykněte si, že obhajoba veřejného zájmu není zadarmo.

mirek

Jako nést náklady za to, že zachraňují životní prostředí a lidi jim místo respektu jen nadávají?

Jan Sova

chudáčci malí, asi jim pošlu bonbóny ať jdou čichat ten smrad z aut ve městech místo mě….

Lojza

Já bych u těchto obstrukcnich žalob zavedl poplatek, kauci. Žaloba je v pořádku nic se neděje, sankce úředníkům co se na připomínky vyprdli a tato částka půjde ekologů. Žaloba je neoprávněná kauce propadne státu. Navrhoval bych např. 1% z ceny stavby.

Jan Sova

Ale pane Lojzo. Říká se tomu soudní poplatek a už to funguje…..

Anonymus

To jsou zmrdi.

mirek

ŘSD to sice podělalo, ale takhle je neoznačujte, to do slušné diskuse nepatří.

Jenda

Zajímalo by mě, jak si Hnutí DUHA uvědomuje navýšení pořizovací ceny (vč. vybudování infrasktury pro zajištění bezpečnosti v podzemí) a hlavně navýšení nákladů na údržbu dálnice, kterou stavíme „na věky“. Výstavba dálniční sítě představuje do budoucna velké břemeno vzhledem k udržování sítě a kopáním tunelů si to jenom ztěžujeme. A hlavně zarážející je, že si na to vzpoměli až teď. Výstavba se řeší opravdu dlouho a kdybychom v této fázi zaráželi všechny projekty, tak pomalu nikdy nic nepostavíme. Jen co si o nás myslí Rakušané, kteří už tolik let vyčkávají na nás. Byť chápu, že s výstavbou dálniční infrastruktury mají… Číst vice »

Sitgestravel

Pokid unite cist, jako ze asi ne, Rakusena to vedou tunely. My ne a Hnuti Duha pozadovalo posouzeni varianzy vest to tunelem, na coz se nase urady vykaslali. Mne ty jejich namitky prijdou opravnene.

Jan Sova

Čím později, tím větší šance, že se to nestihne…. Zdárný příklad Přerov – Dluhonice.

Pepa Sláma

Pro zajímavost uvádím vyjádření Hnutí Duha ze dne 19.7.2018 k dokumentaci EIA: Problémy vidíme v oblasti ochrany vod. Sice se píše, že povrchová voda z dálnice má vtékat do Vltavy, ne do Malše, ale přesto plynné i pevné odpady mohou znečišťovat povrchové i spodní vody. Dálnice má křižovat a tedy ohrožovat Markvartický a Žďárský potok. U osady Skřidla se přiblíží k ochrannému pásmu 2. stupně vodní nádrže Římov. Splachy z dálnice mohou ohrozit i studně ve vzdálenosti 50 a 100 m od nové komunikace. Stálý hluk bude obtěžovat ve dne i v noci obyvatele obcí Velešín, Zvíkov, Netřebice, Kaplice-nádraží (dnes… Číst vice »

blue

Tohle fakt myslí vážně? Panejo, to jsou neskutečné slinty z pomatených hlav. 😀

Paja

Mě by zajímalo jestli ta partička k tomu má nějaký mandát, např. od obyvatel těch obcí nebo jen zrovna neměli do čeho píchnout a rozhodli se škodit i na jihu.

Vladimír

To snad ani není možné – ten John W. – neprošel on náhodou nějakou červí dírou z předminulého století do současnosti přímo do kanceláře Hnutí Duha?

Nekdo

a víte, že železný oř plaší dobytek, kravám tuhne mléko ve vemenech, dívky jsou od něj neplodné, jiskry z komína zapalují pole a louka. navíc je dokázáné, že prři rychlostech vyšších než 42 kmh proudění vzduchu vysaje veškerý vzduch z vagónů a lidé uvnitř zahynou bídnou smrtí udušenim?

Aleš

Měl by to říci do očí pozůstalým mrtvých z autobusu LSK, který havaroval u Nažidel. Myslím, že by to všem nezvládl říci, u posledních by neměl čím.

mirek

A za to může odborník na dopravu, nebo řidič, co porušil x zákonů a jel rychle a nebezpečně?

Aleš

Přímo za to mohl ten řidič, nepřímo neexistence dálnice, která by tam měla dávno být. Reagoval jsem na ta slova toho pseudoodborníka o tom, že nové silnice jsou nebezpečné, protože se na nich jezdí rychle. Opravdu si myslíte, že nová čtyřproudová dálnice je nebezpečnější než dvouproudová klikatá a kopcovitá silnice, být po té dálnici se reálně jezdí o 30-40 km/h rychleji? Tohle nemůže žádný „mezinárodní odborník na dopravu“ myslet vážně.

Jaaa

Některé ty argumenty jsou bohužel věcně vadné nebo absurdní. Jiné jsou ovšem naprosto pravdivé a pokud nedošlo k jejich vypořádání, nemělo by dojít k zahájení stavby.

Saljack

Mě by zajímalo co konkrétně je pravdivé a nebylo vypořádáno.

Milan

Vážení diskutující situace je skutečně vážná. Tento problém vznikl 90 letech, kdy ODS a jejich soukmenovci úspěšně zlikvidovali ŘSD. Byly vytvořený také podmínky ,aby se stavělo dle jejich pravidel a podmínek .Stavby ,které byly dotované EU ty se omezily ,nebyly zajímavé – finančně. U těchto staveb se fakturovalo dle rozpočtů montáž a specifikace, kde se nedávaly žádné kumulované položky a více práce jen podle skutečnosti ,jak u staveb ,které financoval stát viz TUNEL BLANKA. Pán BABIŠ byl velký optimista , když si myslel že se to da změnit za par let. Jsem přesvědčen že ještě par roků to potrvá než… Číst vice »

Jižan

Tunel Blanka financovaný státem? Vy jste opravdu mimo.

Paja

Pane nevím co si myslíte že víte, ale podle toho co píšete, je myslím mnohým jasné, že toho moc není.

mirek

„Ve stavebnictví jsem pracoval 44 let“ – přesto o tom víte úplné h….

Martin

Mily pane, tunel Blanka cely financovalo mesto Praha, narozdil treba Brna, kde se stat podilel a take proto Praha vyjednavala s vladou o moznosti spolufinancovani Vlasty, tedy pokracovani MO, nebot stat nebyl schopen postavit D0 okolo Prahy… Nevite nic, RSD casto jednalo i proti dohodam obci, ktere dokonce nekdy navrhovali i levnejsi variantu… RSD nechtelo ani komunikovat a prosazovalo varianty silou, to by se melo zmenit.. V clanku jsou dve namitky, kterymi se RSD nezabyvalo, ackoliv byly vzneseny ucastnikem rizeni, takze ano, nastve to, ale za zdrzeni si RSD muze samo… A neni nic spatneho na tom, stavet dopravni stavby… Číst vice »

Venca

Před 2 roky jsem přestal v ČR kupovat dálniční známku. Používám jen Rakouskou a budu používat i Německou. D3 chybí jako celek a pak napojení D0 na D8. Bez těchto dálničních staveb je lepší ČR od Lipna či Linze do Drážďan raději minout.

Paja

To je dobrá poznámka, jen pro obyvatele ČR ne úplně moc využitelná 🙂

Nekdo

jsem obyvatel ČR a dálniční známku si nekupuji. D1 není dálnice, za tu platit nehodlám, zbytek jsou náhodně rozesety kousíčky různé kvality a délky. do Prahy, Pardubic, Hradce, Mnichova a podobně jezdím hlavně vlakem, do Berlína vlakem a letadlem. jedině občas si koupím desetidenní, jako letos, když jsme jeli na dovolenou z Brna do Karlových Varů. jinak „dálniční známka“ v ČR je vše jiné, ale ne dálniční…

Anonym03

Není dálnice? No je vidět, že jste opravdu nenavštívil moc jiných zemí.

Venca

Pokud myslíte Evropu, tak horší je jen asi Slovensko, Ukrajina, a Rusko, kde se všude létá. I Země na Balkáně dost staví všude.

Paja

Jo a taky jezdíte mezi Linzem a Drážďany přes Německo? 🙂 Já opravdu nevím jestli si z toho mám vzít, že když jedu z ČB do Ústí nad Labem, tak mám jet do Lince a pak přes Německo do Drážďan? 🙂

Venca

Z Budějovic do Ústí je to problém. To napojení na Německou dálniční síť je tam špatné. To je chybějící úsek D3 na jih. Potom bych možná i přemýšlel jezdit mimo ČR. Pokud využijete víckrát dálnici v AUT či D. Chtěl jsem tím říci, že jsou v ČR lidé co bylí opravdu u hranic a pak je vlastně vynechání dálniční sítě v ČR i docela zajímavá alternativa. Konkrétně u nás Lipensko a komplet celá Šumava.

Martin

On je vubec problem, ze se nejdrive nedostavela D4/R4 smerem do Budejovic, takto mame dve dalnice, ale ani jedna neni dokoncena… Protom D4/R4 by vyresila i castecne spojeni Budejovice-Plzen…
Praha je jasny problem, tam je to slozite, navic D0 bude casto zasekana i prazskou dopravou, chybi aglomeracni okruh, kterym by se Praha dala objet…

Tomáš Poledný

D4 nikdy neměla být do Budějovic a dost pochybuji, že někdy bude. D4 nemá se spojením Budějovic a Plzně co dělat, když už tak I/20. D4 bude snad brzy dostavěno pomocí PPP.

Jan Sova

Jízda bez d. známky je aplikovatelná a v některých oblastech může dávat i smysl. Pokud bych byl ovšem obyvatel velkých měst (Praha/Brno/Plzeň), tak bych si to moc představit nedovedl.

Pepa Sláma

Rozklad by neměl snad být problém. Je to obdoba odvolacího řízení. Nic nebrání ministrovi, aby rozhodl v řádu týdnů. Pokud bylo prvoinstanční řízení správně vedeno, tak jen ministr prvoinstační rozhodnutí potvrdí.
Hnutí Duha může pravomocné rozhodnutí napadnout u soudu, ale žaloba nemá odkladný účinek. Než se žalobou bude na Městském soudu v Praze někdo vůbec zabývat, uběhnou tři nebo čtyři roky. Když bude ministerstvo uplatňovat stejnou obstrukční taktiku, jako hnutí Duha, bude vydáno konečné soudní rozhodnutí za 15 let a to už po té dálnici snad budou jezdit auta.

já a ty

Vyzývám aby jsme se vrátili zpět k prašným cestám mezi poli lemovanými remízky a díky zrušeným meliorací močály plnými komárů …. no a protože volů zde máme dost bude mít žebřiňáky kdo táhnout …

Paja

Ale prach z cest bude škodit lidem i zvířátkům. Já myslím, že bychom všichni měli být jen doma a kochat se krásnou krajinou.

mirek

K tomu snad někdo vyzývá? Ne, zase naprostá demagogie.

Honza D.

Je někde k nahlédnutí varianta s tunelem? Nebo informace o délce a počtu tunelů? Ekonomické zhodnocení obou variant? Tyto údaje mi zde schází.

Pepa Sláma

Vypořádání připomínek bylo provedeno v posudku k dokumentaci EIA v kapitole V.
Posudek je zveřejněn v Informačním systému EIA na internetových stránkách CENIA (http://www.cenia.cz/eia), pod kódem záměru MZP480 v části Posudek.

Saljack

Ochrana vod – problematika je v dokumentaci řešena a jsou navržena technická opatření, která zmíněné negativní dopady či rizika snižují. Z hlediska možného rizika pro vodní nádrž Římov konstatujeme, že trasa se sice k zmíněnému ochrannému pásmu přibližuje nicméně oproti stávajícímu stavu, kdy na významné části stávající trasy silnice I/3 hranice ochranného pásma k silnici přímo přiléhá se jedná o významně lepší situaci. Srážkové vody z dálnice budou svedeny do kanalizace tak aby ke splachům z dálnice na terén nedocházelo, Obtěžování hlukem – překročení limitních hodnot není předpokládáno, v rámci návrhu stanoviska jsou navrženy podmínky, které umožní případná dodatečná protihluková… Číst vice »

Jaaa

„Posuzovaný úsek dálnice D3 rozhodně nebude generovat novou dopravu“
Nesmysl. Oponent vůbec netuší, o čem mluví.

„je lepší“ není ani náhodou dostatečná argumentace. Musí vyhovovat normám.

„Positivní dopady na obyvatelstvo i některé složky životního prostředí převažují.“ Jen fabulace. Kde je studie?

„je známo“ – argumentační faul.

Veřejná prospěšnost dálnice spočívá především v odvedení tranzitní dopravy z obydlených oblastí. – A veřejná prospěšnost daného řešení vůči jiným?

Tomáš Poledný

Tak ještě pro úplnost přidávám námitku Hnutí DUHA a doufám, že obdobně ten nemysl co podali také rozeberete. O tunelové variantě tam není ani zmínka.: Problémy vidíme v oblasti ochrany vod. Sice se píše, že povrchová voda z dálnice má vtékat do Vltavy, ne do Malše, ale přesto plynné i pevné odpady mohou znečišťovat povrchové i spodní vody. Dálnice má křižovat a tedy ohrožovat Markvartický a Ždárský potok. U osady Skřidla se přiblíží k ochrannému pásmu 2. stupně vodni nádrže Římov. Splachy z dálnice mohou ohrozit i studně ve vzdálenosti 50 a 100 m od nové komunikace. Stálý hluk bude… Číst vice »

IGCT

Nemám námitky, pokud si to Hnutí Duha ze svého zaplatí.

JanS

Takže nemáte námitky proti tomu, že by dálnice byla reálně hotová někdy v roce 2050? To myslíte vážně?

Kuna

2050 je ještě dost optimistický termín

Jarda

jestli má stát deviantní přístup k přírodě tak si o to koleduje….

blue

Příroda je hezká věc, ale ne na úkor lidského zdraví. Ale chápu, lidi pro vás zjevně nic neznamenají…

Jaaa

Příroda je pro lidské zdraví nezbytná. 🙂

mirek

Příroda a lidské zdraví se nevylučuje, ale naopak.

Paja

Já mám. Tunel na dálnici je prostě špatně. Omezená rychlost, velice snížená bezpečnostm náklady na údržbu a vůbec netuším k čemu by to na tom předmětném úseku mělo být.

Tuzemák

Jsem prostý právní laik, ale neměli to s tím tunelem řešit soudně ve fázi vydávání posudku EIA? A případně se tedy soudit a soudit do krve ihned na začátku? Hnutí doteď mlčelo a teď si najednou ráčí vzpomenout, když už jsou vykoupeny snad všechny pozemky a běží stavební řízení?
Dotazy a nejasnosti nám jistě rádi všem zodpoví zde, pět vteřin googlování:

Hnutí DUHA-České Budějovice
Ondřej Šanda
Dlouhá 134
382 41 Kaplice
tel: 380 311 459
e-mail: ceskebudejovice@hnutiduha.cz

Jarda

se píše, že jej připomínkovali v EIA to znamená, že byli účastni a nemůžou se soudit dříve, než bude něco pravomocně schváleno do té doby soudit se nemůžou protože nebylo o co…

Pepa Sláma

Podle platné právní úpravy nelze závazné stanovisko (EIA či jakékoliv jiné) napadnout dříve, než v rámci odvolání proti navazujícímu správnímu řízení. Takže pláčete správně, ale na špatném hrobě. Na problém zadělali poslanci – chtěli řízení urychlit, a místo toho je jen zkomplikovali. Nejlepší by bylo institut závazného stanoviska ze správního řádu odstranit.

milanmid

TO JSOU NAŠE ZÁKONY !!!!!PROČ NEJSOU SKUPINY JAKO DUHA POTRESTÁNI KDXŽ VYJDE NAJEVO ŽE VYSLDKY STUDIE ZMANIPULOVALI ????ZABAVIT VĚEM MAJETEK A ZAVŘIT JE NA TAK DLOUHO AŽ UHRADI STÁTU ŠKODU NE ??

trafopájka

Zatímco Hnutí Duha dokáže celkem přesně ukázat na právní problémy státních rozhodnutí (ať se stát chová podle vlastních pravidel a nikdo to nebude moci napadnout), jejich odpůrci nejsou schopni sesmolit ani jednu smysluplnou větu bez zapnutého capslocku a tuny chyb.
Dálniční soustavu je potřeba dostavět, ale není to důvod k porušování zákonů.

JanS

Co tady lžete? Platí vás ten StBák nebo přímo nějaký ekoterorista?
Žádný zákon porušen nebyl!
Nějaké obskurní hnutí nemá dle žádného zákona právo se dožadovat, aby na jejich připomínky byl brán ohled.

Jarda

jestliže stát se chová tak jak se chová k připomínkám, nic lepšího si nezaslouží

Pepa Sláma

Hnutí Duha nemohlo výsledky žádné studie zmanipulovat. Jako účastníci řízení mají právo namítat cokoliv, co je napadne. Jediné, co musí správní úřad udělat, je námitky vypořádat. Pokud rozhodne správně a správně námitky vypořádá, už by žádný problém být neměl.

Paja

Potíž je že o tom zda byly vypořádány většinou rozhoduje až soud.

Paja

CAPS LOCK se vypíná vlevo na klávesnici, třetí tlačítko zdola. je na něm často napsáno „CapsLock“

Petr766

Osobně se divím, že vůbec tyhle spolky dostávají peníze od státu. Neměly by dostat ani korunu, naopak by bylo potřeba na ně hezky zakleknout a projet jim účetnictví. Zejména Patrikovi. Aspoň by jednou Schillerka byla užitečná.

JanS

Koho si většina volí, takové zákony podle toho máme…

blue

Nemáme. Většina lidí totiž volila PROTI stávající vládě. Bohužel nesmyslný zákon a přepočet zvýhodnil právě Babiše.

Jaaa

A nic jiného než revoluce to nespraví. Babiš má furt svých 30 % křesel v parlamentu jistých.

Zapletal

Nestavějme už dálnice, ale dejme místo autům přednost kolejové dopravě.

blue

Tak to bychom se moc daleko nedostali. Třeba já ani do práce. Nebo bych celé jaro a léto nemohl jezdit na akce, na které jezdím, protože na daná místa zkrátka koleje nevedou, nehledě na fakt, že s sebou vozím spoustu různého vybavení.

jako do sudu

koleje ke každému domu!

Jiří Kocurek

Připomínkovali to v územním řízení? Využili opravných prostředků, pokud nebyly jejich připomínky k DUR vypořádány? Mají rozhodnutní soudu?
Jestli ne a nemají nic, tak ať jdou okopávat zeleninu.

Martin

Že by HNUTÍ DUHA chtělo byznys pro tuneláře….? Zase zachraňují chráněné .

Vitek

Až zas budete kritizovat rychlost výstavby dálnic,vzpomeňte si na Duhu a jim podobné spolky

JanS

Až zase bude volit StBáka, který před volbami slibuje urychlení výstavby dálnic změnou legislativy (Babiš, rok 2013) a během sedmi let z toho slibu nesplní vůbec nic, tak si vzpomeňte…!!!!

Petr766

Pravdu máte oba… bohužel.

JanS

Ne. Pravdu mám pouze já.
Pokud budou v nějaké zemi zákony, které umožní legálně krást a vraždit, bude se tam kupodivu hromadně krást a vraždit.
Pokud jsou v nějaké zemi zákony, které dávají do ruky kdejakému samozvanému ekoteroristovi možnost fakticky ovládat chod toho státu, tak prostě tu možnost využijí, tak jako v ČR.
Bylo to opakováno stokrát, tisíckrát – všichni jedeme globálně podle norem EU, ale v takovém Polsku se nic z toho, co tady, prostě neděje!

Jaaa

Jj, v Polsku totiž zase vítězí Lid podle toho, jak rozhodne Strana a Vláda.

Nicolas

Zrušit Hnutí duha, legislativa = paskvil.

Ján Trnka

Krásny príklad toho prečo stavba diaľnic v Česku ide tak pomaly…

Rozklad proti stavebnému povoleniu, poslednému stupňu prípravy stavby a požaduje sa aby diaľnica viedla úplne inou trasou, čo sa riešilo X rokov dozadu. Taký rozklad nemá byť prípustný a má ísť rovno do koša! V Nemecku ani v Rakúsku ani v Poľsku sa proti stavebnému povoleniu dvolať nedá.

a8n

To by platilo, kdyby si ŘSD nesnažilo ulehčit práci provedením EIA na poslední chvíli podle 244/1992. Takhle se holt dostalo do stavu, kdy má ÚR podle staré EIA a podmínky nové se zapracovávají až v rámci stavebního řízení.

Jose

Já jsem pro, ale zvýšené náklady ponesou pouze a jen členové tohoto ekoteroristického hnutí.

Jaaa

Jj, příroda prostě není veřejná hodnota.

Host

Příroda ano, o tu jde ale podobným hnutí na posledním místě

Jiří Kocurek

Přesně tak. Kdyby jim šlo o přírodu, tak požadují posoudit variantu tunel už ve studii proveditelnosti. Ne až potom, co je trasa stabilizovaná a má platné územní rozhodnutí.
Územní rozhodnutí je právě ten stupeň dokumnetace, který řeší trasu a umístění na povrchu, zda bude tunel a kde bude jaký most.

Paja

No tak ono jde taky o to co má varianta tunel řešit. Nejde o žádný NP. Je to předhůří Šumavy které je protknuté naprosto přetíženou nevyhovující silnicí.
Tunel pod Boubínem bych pochopil, tunel u Kaplice opravdu ne. To se pak dálnice v tunelu budou muset stavět všude (možná by to podle Duhy vyřešilo i D52, pokud by vedla z Pohořelic do Mikulova v tunelu)

Jaaa

Až na to, že mezi tím došlo ke značné změně legislativy.

Jaaa

A o co jim jde? 🙂

Ornyl

Tak prohlášení nějaké nuly bude „určitě bráno“ v úvahu.

Jirka

Chce-li Hnutí Duha dálnici v tunelu, mělo by se též podílet na financování jeho ražby a neklást jen zbytečné požadavky.

Jaaa

A proč?

Tyyy

Jednak je spolufinancováno ze státního rozpočtu(tedy z daní), druhak stavba tunelu by stála odhadem 3-10 víc než povrchová varianta, třeťak povrchová varianta prošla řádným procesem EIA, uzemním řízením, řízením o vyjímkách pro ohrožené druhy atd, takže jde o zcela legitimní stavbu s minimalizací negativních dopadů, pro tunel zde není jediný důvod lromě honění trika ekoteroristů.

Dan

Jejich požadavek na změnu trasy j v tomto bodě přípravy nesmyslný a zjevně obstrukční.

Jarda

mi připadá, že skoro nikdo tu neumí číst….ono tu přípravu připomínkovali ale soudit se nemůžou, když nebylo pravomocný rozhodnutí….místo toho tu spousty jiných plácaj kraviny

kolemjdoucí

To není pravda. Lžou.mohli se soudit o uzemko, pane

Jaaa

Podle starých dnes neplatných norem.

Honza

Ja bych nastěhoval Hnutí Duhy třeba do Netřebic ,nebo do některých vesnic a měst, které jsou na E55. A uvidíme jak se jim tam bude žít. Jsou to mamtaci, kteří tady neustále vše zdrzujou. A kvůli čemu? Kvůli žábám? Nebo nějakýmu lopuchu? Ať se jdou vycpat.

Jaaa

Jj, místo toho, aby se rovnou počítalo s tunelem, tak to né. Já bych spíš řekl, že zdržuje ŘSD.

kolemjdoucí

Vážený pane, nebo paní. ŘSD přeci vůbec nezdržuje. Kde jste to vzal, že zdržuje. Můžete uvést příklad v této věci? O vedení trasy rozhodli dávno tomu politici, můžete si zjistit podrobnosti a pak se rozhodovalo v územním řízení. Tam se rozhoduje o vedení trasy. Ve stavebním řízení už o to nejde. Tato věc už byla uzavřena. V celé civilizované Evropě to tak je. Jenom u nás v divokém středu Evropy můžeme věc vracet na začátek kdykoli. Tak se ale, milí soudruzi do té správné EU země nikdy transformovat nebudeme…

Jiří Kocurek

Tak proč se neozvali ve vyšším stupni přípravy, kdy na to byl čas?

Budete stavět rodinný domek, dostenere územní rozhodnutí na dvoupatrvý se sedlovou střechou. A ve stavebním povolení najednou přiběhne nějaký Drbal a bude požadovat, aby stavěl přízemní dům a v jiné části pozemku. A navíc plochou střechu.

Bude to vaše chyba, že jste tuhle variantu v Územku nevypapíroval?

Jakub P

Tvrděj že se ozývali od začátku a byli ignorováni. Pokud tomu tak není a jejich námitky byly řádně vypořádány, tak teď rychle zamítnout. Pokud maj pravdu, tak za zpoždění nemůže Drbal ale ten, kdo podmáznul úřad, aby na Drbalovy včasný připomínky nedbal a úřad, kterej se nechal podmáznout.

Paja

A na co tam ten tunel bude? To budou všechny dálnice vést v tunelu? Taky napadnou středočeskou D3 protože nemá variantu komplet v tunelu?

Jaaa

Naprosto absurdně: A proč by jako nemohly?

Ornyl

Co byste chtěl Vy je zcela vedlejší, tak nevím, proč to tady prezentujete..

Dan

Co chce hutí Duha je pro 99,99% obyvatel taky vedlejší, přesto se rozhodli blokovat stavbu na jejíž přípravu bylo vynaloženo množství času, peněz a úsilí.

Paja

A která řeší značně dopravně nevyhovující silnici s pravidelným přísunem zákazníků do krematoria.
Stavba dálnice podle nich může ovlivnit studny v okolí 50 m od dálnice, ale tunel … to je v cajku, ten ničemu nevadí.

Vlastimil Kocurek

V ČR je zřejmě základním právním nástrojem rozklad, a vede to k ROZKLADU našeho státu.

Martin

To jsou opravdu nenormální lidé s nějakou duševní poruchou a potřebou druhým škodit. Kolik lidí na té šílené silnici ještě zraní a zabije, za tu dobu, po kterou se to kvůli nim zpozdí.

Dopravní expertka

To není argument. Šílená je proto, že řidiči nedodržují předpisy.

X 1

Nikoliv. Šílena je proto, že má podobu klasické silnice a provozní zatížení dálnice.

Martin

Ta silnice neodpovídá 21. století – nebezpečné horizonty, stromy, není kam uhnout, i vy můžete udělat chybu nebo budete potřebovat eliminovat chybu druhého.

Jaaa

Máte jízdu přizpůsobit stavu a povaze vozovky. Bez pardonu.

Vlastimil Kocurek

Problém je v tom, že tato mezinárodní silnice E 55 z ČB na hranici neodpovídá bezpečnosti, kdo to mohl vůbec takto naprojektovat ???????? Pokud se dostanete za dlouhou cisternu, budete sa koukat na její zadek až k rakouské hranici.

Martin

Moc bych za to nedal, že je to v podstatě vyasfaltovaná bývalá císařská silnice, z Liberce do Frýdlantu to je to samé, v Mníšku se zachoval u silnice historický milník z té doby, v Dětřichově hned u cesty je bývalá přepřahací stanice a budova stáji ve dvoře.

Pepa Sláma

Máte naprostou pravdu. Tyto silnice se projektovaly a stavěly pro vozy tažené koňmy. Jsme na to ale stále lépe než Italové, ti jezdí po silnicích, které projektovali a stavěli ve starověku Římané.

blue

A mnohdy v původním stavu. 😀

Vlastimil Kocurek

… a vodu pijou z aquaduktu

Gwann

Divil byste se, ale část vody pravděpodobně ještě je vedena starými akvadukty. totiž jejich podzemní částí. A to hlavně do Říma-.

Vlastimil Kocurek

To jsem netušil.

Paja

Kdo to projektoval nevím, ale chtěla to po něm Marie Terezie. A bohužel od té doby se na té silnici mnoho nezměnilo.

Jaaa

No a?

Paja

Řidiči nedodržují předpisy ani jinde a přesto nejsou pravidelně mrtvý na všech ostatních silnicích.

Vlastimil Kocurek

Mrtví jsou každý den.

Jose

Posouzení EIA by mělo stačit v rámci změny/doplnění územního plánu ať erudovaní ekologové připomínkují a pak po schválení čau, je to jen technická realizace.

Jakub P

A co dělat, když erudovaní ekologové (nebo třeba i geologové) v rámci EIA řízení připomínkují a ministerstvo s ŘSD se na ty připomínky prostě vykašlou?

kolemjdoucí

Milý Jakube, mohou se ozvat v územním řízení. Tam to jde. Mohou proti tomu podat žalobu. To jde. Dnes už se nikdo na žádné připomínky nevykašle. Nelze automaticky vyvozovat, že když není přijat můj názor, tak je to špatně. A už vůbec zde, na odborném webu, nehovořme o erudici. My ji tady fakt posoudit neumíme.

Jakub P

Bohužel to „Dnes už se nikdo na žádné připomínky nevykašle“ je něco, čím si u ŘSD a příslušných orgánů, která ta územní rozhodnutí a EIA posuzování provádí, nejsem vůbec jistej. Proto jak jsem psal jinde v této diskusi: pokud byly námitky řádně vypořádány, neměl by být problém toto rychle zamítnout. Pokud, jak Duha tvrdí, jejich námitky v předchozích stupních řádně vyřešeny nebyly, padá odpovědnost za veškerá zdržení na hlavy těch, kdo je nevypořádali.

Paja

Jo, to přesně dává smysl. Duha něco požaduje, stát (zjednodušeně) jí to odmítne s nějakým zdůvodněním a vy čekáte, že Duha řekne „fajn, tak jste to vypořádali, my jdem zase prudit jinam“?
To je představa krásná o tom jak v Duze jsou lidé morální a mravní a jde jim o blaho všehomíra. Ale sorry jako, tím si zase nejsem jistej já.

Jiří Kocurek

Přesně tak. Kouladujete ČOVku a přiběhne Francek, že chce aby střecha nebyla z betonových tašek tmavě červených, ale z pálených, cihlově červených. Odložíte kolaudaci? … A pak přiběhne Francek znova, že chce fasádu pískově žlutou, ne bílou. A znova. Nakonec si vymyslí napojení na plavební kanál.

Gejza

Jestli je pravda, že podávají rozklad kvůli trase a požadavku na tunel, a díky tomu bude účinnost stavebního povolení odložena, ukazuje to na nesmyslnost našeho práva.
Stavební řízení má primárně sloužit pro to, aby se řešily technické postupy na stavbě, logistika stavby, deponie ornice a hlušiny a podobné věci spíše technického rázu. Požadavky na vedení v tunelu či v jiné trasy by měly být automaticky odmítnuty. Na takovéto detaily by se měli zaměřit naši legislativci. A ne na totální přeměnu stavebního práva po které bude možná ještě větší bordel, než dnes.

Vlastimil Kocurek

Souhlas + není vůbec efektivní stavět tunely, kde to není nezbytné, mají svá bezpečnostní rizika, vysoké provozní náklady a vyžadují doplňkové stavby, pro zabezpečení IZS.

Vlastimil Kocurek

u dálničních tunelů jsou ale doplňkové stavby pro IZS minimální,

Ornyl

A proto jich Rakušáci staví tolik. Vaše argumety patří do socialismu, ale máme demokraciii a i příroda a krajina má svá práva, nejen člověk..

Vladimír

Rakušákům nic jiného nezbývá. Pokud byste měl povědomí o projektování liniových staveb, tak byste věděl, že se v prvním nástřelu vždy volí nejlevnější varianta vedení trasy. Teprve potom se korigujje podle tzv. veřejných zájmů. Pokud Rakušané mají takovou morfologii krajiny, tak samozřejmě staví tunely.

Vlastimil Kocurek

Jsem velký zastánce neničit krajinu, ale stavba páteřní sítě dálnic je prostě nutná. Co není nutné jsou logistické stavby na zemědělské půdě, lyžařské areály, některé cyklostezky, rozhledny, černé skládky, a stovka dalších věcí, o kterých by mělo smysl mluvit. A stejně by to k ničemu nevedlo.

Vlastimil Kocurek

Ještě k tomu socialismu: Byla podstatně větší ochrana zemědělské půdy a logistické areály téměř neexistovaly. Ale na druhé straně se ničily louky melioracemi, ČOV v menších sídlech byly jen snem, lesy se ničily zplodinami z elektráren – nebylo odsiřování, a mnoho dalšího.

Jiří Kocurek

Ony jsou v ČR velehory, kde nasněží 5 metrů jako na Gloss Glockneru, že to musí jít tunelem?
https://www.grossglockner.at/gg/en/thehighalpineroad/snowclearanceonthegrossglockner

Paja

Opravdu jste si jistej že chápete o čem píšete? Nevím jestli jste byl v Rakousku, tam jsou Alpy, velehory. Nevím jestli jste byl u Kaplice, ale tam žádné hory, natož vele nejsou.
A s demokracií ani socialismem to opravdu nesouvisí.

Vladimír

Ano, naprosto souhlasím. Podle mne by dokonce už ve stavebním řízení neměli existovat ani účastníci řízení – stavební řízení by mělo být jen technickou záležitostí. Vše podstatné – tedy i např. umístění a podoba trasy – by mělo být vyřešeno v územním řízení. Toto je od Hnutí Duha opět past – velmi dobře vědí, že svou námitkou na změnu trasy a její provedení se celý proces musí vrátit úplně na začátek. Takže žádná ochrana přírody, ale „jsme prioritně proti dálnicím“…

Ornyl

Ano jako za socialismu, že? Něstěstí je tato doba za námi…

Vladimír

Vaše poznámka svědčí o naprostém nepochopení mojí poznámky. V územním řízení, případně v řízení EIA, mají různé ekospolky (bohužel) dost možností, jak do řízení vstoupit. Pokud do něj vstoupí PO JIŽ VYDANÉM ÚZEMNÍM ROZHODNUTÍ, tak je to pouze a jen jejich obstrukce a zlá vůle. A socialismus jsem důkladně zažil, u vás o tom silně pochybuji. Tak s ním neargumentujte.

Jiří Kocurek

Dostudujete si, k čemu slouží stavební řízení a k čemu slouží územní řízení. Na internetu toho najdete dost.
A doporučuju se obeznámit s obsahem koulaudačního řízení. To abyste neplácal o tom, že při kolaudaci se má stavba přemisťovat, přestože je umístěná dle platného územního rozhodnutí.

Roman

Za socíku by dostali gumolecbu a 30 km za město a ani by příště necekli. Takže jsou na tom teď velmi dobře.

Paja

Máte pravdu v tom, že to je jako za socialismu, protože soudruzi se po převratu rozhodli, že republika má důležitější zájmy než budovat dálnice. Tak v tom kam to vede se s Hnutím Duha jistě shodují. Jen nevím jestli to Duha dělá kvůli budování těžkého průmyslu a armády jako ti vaši socialisti anebo jen pro čistou potěchu ducha, jak dokáže pár jednotlivců držet pod koulema deseti a statisíce lidí.

Jaaa

Samozřejmě, stát a strana rozhodly, a občane drž hubu.

2084

Občané k tomu měli dost času se vyjádřit

Dan

Občané měli možnost se vyjádřit v mnoha krocích přípravy která trvala asi 20 let povrchová varianta prošla posouzením vlivu na životní prostředí a prošla, negativní vlivy na přírodu byli minimalizovány, teď už škodiči jen zdržují.

Paja

Hnutí Duha není občan ale organizovaná skupina specializující se na obstrukce stavebních řízení. To opravdu není totéž.

Paja

A nadto mám velkou pochybnost že mluví ústy těch občanů kterých se tato stavba týká.

Andrej

Umiestnenie stavieb je predsa otazka EIA a uzemneho rizeni, nie stavebneho rizeni. Toto predsa nemoze byt problem rychlo zamietnut.

Georg

do stavebniho povoleni podat rozklad zadajici o novou trasu? to jeste jde?

Standa

Jste v Česku tady je pořád možný vše.

Kodl

Ja zacinam mit pocit, ze pristim rokem se velke stavby v CR prakticky zastavi. Bude to zpusobeno kombinaci vicero faktoru, krom rozpoctu a obrovskeho statniho dluhu take snahou znovu masivne setrit. Doufam, ze se pletu.

Karel úbl

Hnutí duha a jiné otravné spolky jen komplikují co se dá. Stejná zkušenost ze začátku 90. let u Plzně – poslední kousek zpožděn o 5 let. ….. Kolik mrtvých a zraněných na objízdné trase bylo je nezajímá, hlavně že veverky budou mí klid.

Kebab

Tyhle vyšinuté jedince nezajímají ani ty veverky.

Ornyl

Komplikují? V případě dálnice přes České středohoří, kde na jejich připomínky nakonec došlo, jsme všichni zaplatili navíc stamiliony Kč z našich daní..Takže zde to zkomplikoval a prodražil totalitní přístup státu…a nejen v tomto případě.

kolemjdoucí

Není to pravda. Pokud mluvíte v případě D8 o tunelu, který byl prosazován, tak už zde jsem psal mnohokrát, že tunel nepovolili hasiči z důvodu bezpečnostních. Něco o tom nastudujte, než to tady budete rozvádět.

Vlastimil Kocurek

To nejdete k jádru věci, musíte se ptát, proč to hasiči nepovolili ?

Andrej

Zaplatili sme stamilióny navyše. V prípade tunelu by to boli miliardy. Nehovoriac o tom, že ak mal problém s nestabilným podložím most, o to väčšie problémy by sa dali očakávať aj v prípade tunela. Plus ten tunel by bol býval zďaleka najdlhší diaľničný tunel v ČR, násobne dlhší než akýkoľvek stávajúci. Kde beriete istotu, že by jeho výstavba bola technicky, časovo a finančne jednoduchšia, než ta zrealizovaná (aj po započítaní všetkých sanácií zosuvu). Ďalej každý presadzujúci tunely z ekologických dôvodov zabúda na prevádzkové enviromentálne dopady: spotrebu energie na ventiláciu, osvetlenie, a bezpečnostné systémy. O finančných ani nehovorím.

Vladimír

Ale to je přece jinak: Děti Země vůbec nechtěli dálnici přes Středohoří, chtěli to směrovat na D7. Tím to celé blokovali. To další bylo jen technické řešení trasy D8 – tedy posouzení, zda tunel nebo estakáda. Ale zrovna v tom místě by měl tunel asi také značné geologické problémy, takže z toho moc nebyla cesta ven. Jedině technickým opatřením na stabilizaci celého svahu nad a pod estakádou.

Petr766

D8 byl ojediněný přípak, kdy měli aktivisti (a to jen možná, ono to tak černobílé není) pravdu. Jediný.

David

Škoda, že se z článku nedozvíme žádný konkrétní argument. Tedy jaké vedení si představuje a kde by ten tunel měl být. V neposlední řadě tu pak chybí důvod.
Popravdě, také se mi zdá divné, že z rakouské strany vede skoro celá dálnice v tunelech a z české nemá být jediný, ani okolo obcí ani v lese.

David

Ah Pardon, nevšiml jsem si poznámky: „Vyjádření Hnutí Duha deník Zdopravy.cz shání.“

Vlastimil Kocurek

To záleží na morfologii krajiny, český úsek je více rovinatý, a to až po hranici., naopak rakouský úsek vede složitým terénem a klesá až k Dunaji do n.v. 266 m .n. Dejte si Google Maps Terén, tam je to dobře patrné.

David

Ne všechny tunely jsou vynuceny geografií. Viz:
https://mapy.cz/s/gorabalome
https://mapy.cz/s/gezuvajove
a mnohé další na této dálnici.

Jirka

Jenže u nás takto blízko zástavby dálnice nevede.

David

Markvartice, Raveň, Rožnov, usedlost u Stradova, Zdíky, Nažidla, Suchdol, všude tam bude dálnice mezi 90-200 metry od dálnice.

Jirka

Těch obcí je podél plánované dálnice málo a skoro nikdo tam nebydlí.

Kalina

Podle mě je správné použít řešení dle vzoru na rakouské straně, tj. vedení dálnice v tunelu.

Jiří Šrámek

A kdo to zaplatí? Hnutí Duha? To asi těžko. Stavař nejsem, ale odhaduji, že varianta v tunelu by klidně mohla stát desetinásobek té povrchové.

Kalina

Dle vzoru na rakouské straně, resp. stejně jako jiné infrastrukturní stavby, resp. tunely Ejpovice, Beroun a mnohé další. Pro překonání hraničního hřebenu dává tunel ještě větší smysl nežli mnohé železniční tunely.

Georg

ale hranicni hreben se nachazi v rakousku…

V. Táborský

Dovolil bych si upozornit, že mezi Českými Budějovicemi a Dolním Dvořištěm se žádný „hraniční hřeben“ nenází, pouze mírně stoupající krajina k rozvodí už na Rakouské straně. Takže u nás opravdu není co podtunelovat.

Kalina

Z Kaplice k hranicím se jedná o nastoupání cca 195 výškových metrů.

2084

To dělá 1,2 cm stoupání na metr. To není zas tolik, řekl bych, že třeba na D1 či D5 může být na některých úsecích podobné stoupání a také to zvládli bez tunelu. A třeba na D8 je na úseku Lovosice-Bílinka je 160m stoupání na 4km a také tam není tunel

Vlastimil Kocurek

Ale tunely se staví v místech zlomu krajiny, ne kvůli postupnému nastoupání.
Byly by to navíc velmi problémové tunely místy s velmi nízkým nadložím, pak by to stejně záviselo na geologii. Takové tunely jsou často „pastí“, které js lepší se vyhnout.

Kalina

Ejpovický ani Březenský tunel rozhodně nejsou ve „zlomu krajiny“.

Host

Ejpoviský tunel pokud vím podchází směrem od Plzně vrch Chlum který trať dříve obcházela. To je dost výrazný zlom. Právě kvůli narovnání a zkrácení trasy se tunel postavil, v případě tohoto úsaku D3 žádný takový důvod neexistuje a nedává zde smysl.

2084

Navíc železnice nesnese takové stoupání jako silnice či dálnice. Proto se stavěl např. Březenský tunel. Kdyby tam vedla dálnice, tak předpokládám, že by tam vedla v zářezu.

Vitek

Jak můžete srovnávat železniční a silniční tunely? A – jooo,je to díra do země.Tam váš přehled končí….

Kalina

Vycházím z informací v článku: „Dálnice na rakouské straně vede podobným terénem, jaký čeká stavbaře i na české straně hranice. Rakouské tunely nemají přitom vždy jen stavebně-dopravní funkci, některé se budovaly kvůli zachování lesních a zemědělských pozemků a průchodnosti a rázu krajiny.“

Vlastimil Kocurek

Ejpovický tunel byl naprosto nutný pro stavbu koridoru, tam ani nebylo o čem rozhodovat.

fous55

Kaplice – MÚK s II/157 cca 623 m.n.m., po cca 15 km na státní hranici Dolní Dvořiště Wulowitz cca 640 m.m.m. , mezitím dvě místa (Nažidla a Suchdol) s výškou TERÉNU v trase dálnice cca 650 m.n.m. Kde byste chtěl ten tunel stavět? Ale máte pravdu, že nejlepší by bylo dostat do tunelu úplně všechny dálnice a silnice, aby neobtěžoval hluk a zvířátka mohla svobodně putovat krajinou.

Vitek

Jel jste někdy t Č.B. na Dvořiště a dál směrem na Linz?Asi né.Když porovnáte profil terénu,tak na České straně jedete v podstatě pořád po rovině,nebo jen mírně do kopce a z kopce,kdežto na Rakouské straně je to nahoru a dolů – hlavně dolů až k Dunaji.Proto u nich ty tunely a u nás naprosto zbytečné prodražování stavby

Jirka

Kdyby byl v projektu tunel tak by zase chtěli povrchovou variantu.

Jaaa

Jj, radši zničit přírodu, protože u ní hodnotu nejste schopen spočítat.

Dan

Tunel zničí přírodu stejně jako povrchová stavba, v některých ohledech víc.

kolemjdoucí

To je hulvátský argument, nezlobte se. Nikdo nechce ničit přírodu. Proto je také povinná EIA, která ochranu krajiny hlídá. A pokud ta nic takového (jako tunel) nepožadovala, pak je ochrana přírody v pořádku. Děláte, jako by se nikdo v procesu povolování ochranou přírody nezabýval. Pravdu máte v jednom – bez dálnice bude na tom příroda lépěji. Pak ale zakažme automobily., a vraťme se ke koním a kravám. Pardon – i tato zvířata přispívají ke změnám klimatu.

Gwann

Tak spáchejte sebevraždu, to přírodu zachrání nejvíc.
Ani bydlení v jeskyni není ochranou přírody, narušujete přírodní památku a zvláště chráněné netopýry.

BND 30

A pálení elektřiny za provozování tunelu na dobu jeden furt je v pořádku !?! Máte představu kolik provoz takového pidi tunelu jako je Valík ročně stojí ? 25-50Kč na metr roury a den…

Kalina

Máte představu kolik paliva se spálí a kolik exhalací při tom vzníkne při převážení miliónů tun přes několikasetmetrové převýšení?! Kromě toho, jak se píše v článku: „Rakouské tunely nemají přitom vždy jen stavebně-dopravní funkci, některé se budovaly kvůli zachování lesních a zemědělských pozemků a průchodnosti a rázu krajiny.“

blue

Copak, pane tuneláři, cítíte ušlé kšefty, tak kopete za tunel?

BND 30

Mám, ale tady se neřeší několikasetmetrové převýšení. To by tunel vylezl v půlce Rakouska…

Paja

Vysvětlete prosím kde na této trase D3 odstraníte tunelem to „několikasetmetrové převýšení“.

J.K.

No to se probudili brzo…

Vlastimil Kocurek

…… a nebo v pravý čas- BOHUŽEL

Luděk S.

Tunel! Výborný nápad. Z toho kouká halda studií a parádní tunel. No ještě že je máme. Sakra, proč nás to nenapadlo hned?

Tom

No, máme demokracii a každej má právo vyjádřit nějakej nesouhlas… Nicméně mám na Hnutí Duha jednu otázku – Proč teď?

Jenda-71

Protože teď to má největší dopad na stavbu. O nic jinýho jim nejde, hojí si tím nějaké vlastní mindráky.

Jakub P

Podle jejich vyjádření se to snažili namítat od počátku a v předchozích krocích byli ignorováni a jejich námitkama, který se měly vypořádat v těch předchozích krocích, se nikdo nezabýval. Že by si tohle (tedy že do toho s námitkama proti vedení trasy vstupujou od počátku) vymysleli je asi blbost, to by bylo moc snadno vyvratitelný. Takže jsou dvě možnosti: Buď jejich námitky byly v těch předchozích krocích brány v potaz a řádně vypořádány, i když oni jsou přesvědčený o opaku – pak by ten jejich rozklad měl být velmi rychle zamítnut. Anebo na jejich námitky v předchozích krocích zúčastnění defekovali… Číst vice »

Ornyl

Podobné je to i v jiných případech….

Paja

Ano, podle nich se s nima nikdo nebavil a podle státních úřadů to vypořádané bylo, jako vždy. Takže do dojde k soudu a uvidíme komu dá soud za pravdu.

Kodl

Nazorna ukazka nove strategie ekologickych pomatencu, kteri se snazi v poslednich krocich povolovani staveb do nich hodit vidle. O nic jineho proste nejde. Smysl jejich pocinani spociva v tom, aby se proste nestavelo nic.
K tomu je nutno dodat, ze se soucasnou legislativou se nepostavi proste nic.

Ondra Šanda

Vy říkáte řádnému odvolání hodit vidle? Odvolání je řádný opravný prostředek. Nemyslím si, že tzv. „ekologičtí pomatenci“ jsou proti všemu. Proti nové železniční trase České Budějovice – Linec by určitě neprotestovali.

kolemjdoucí

Řádné odvolání to je, o tom žádná. Že je pomatené, to je eufemismus pro neschopnost. Podle stávající legislativy svým řádným odvoláním proti stavebnímu povolení nedosáhnou ničeho jiného, než zpoždění stavby. Stavební povolení ze zákona nemůže řešit tyto věci, pro to je určené územko a EIA. Správně by měli podat správní žalobu proti územnímu řízení. Takhle dokazují, že chtějí jen a pouze škodit. Ukazuje se, že sloučení všech řízení do jednoho je přesně tím receptem, který potřebujeme. A nepřekročitelné lhůty. Jinak proti tunelům osobně nic nemám a prosazuji je. Znamená to více práce pro naše lidi a více zachovalou krajinu. Bohužel… Číst vice »

Andrej

Ja to tiež nazývam „hodenie vidlí“. Čo iné to je? Sme predsa vo fázi posledného – stavebného, řízení – kde sa rieši logistika stavby a technické detaily, nie umiestnenie stavby. Samotné vedenie trasy patrí niekam do vytvárania krajských územných zásad, rozhodovania na ministerstve dopravy a vláde pri prihliadnutí na náklady a prínosy, do EIA, v krajnom prípade do územního řízení. Stavba sa pripravuje 20 rokov na rôznych stupňoch prípravy, bolo dosť času (až príliš) sa vyjadrovať a namietať. Čo chcú dosiahnúť teraz, keď už je vydané právoplatné územné rozhodnutie, vykúpené pozemky, vypracované detailné projekty a beží súťaž na zhotoviteľa? Čo… Číst vice »

Pepa Sláma

Nebylo by to hození vidlí, kdyby úřad fungovaly tak, jak mají. Pokud bylo prvoinstanční rozhodnutí v pořádku, tak ministr rozklad zamítne a provoinstační povolení potvrdí. To se dá stihnout v řádu týdnů. Ostatně § 71 odst.1 Správního řádu to říká jasně – správní orgán je povinen vydat rozhodnutí bez zbytečného odkladu. To platí na základě § 93 odst. 1) Správního řádu. Pokud je prvoinstanční rozhodnutí vadné, tak by bylo dobře, aby je ministr zrušil. V takovém případě to však není chyba Hnutí Duha, nýbrž úředníků Ministerstva.

Paja

No ministr to zamítne a co se stane? Duha to dá k soudu. A to se stane tak jako tak (protože tunel tam nikdo stavět nebude neb to nedává žádný smysl)

Paja

No pokud by vedla tunelem tak ne.
Otázka pak je proč někde léta blokují i eletrizaci současné tratě (Tetčice)

Rochličák

Také by mě vyjádření Hnutí Duha zajímalo. Kritizuje-li trasování dálnice, tak to je s křížkem po funuse. Ale třeba má pro ten rozklad argumenty jiné.

Ornyl

Argumenty jsou jasné jako v jiných případech, připominku dávali od počátku, ale stát na ni nebral zřetel.

kolemjdoucí

Jak psal někdo shora. Pokud se jejich připomínkami někdo zabýval – a to předpokládám, pak to nelze brát úkorně z jejich strany, že jim nevyšel vstříc. Mám spousty skvělých myšlenek a nápadů, ale většina z nich je zazděna dříve nebo později, a nemohu s tím nic dělat. Od toho je proces posuzování. Ten v tomto případě skončil pravomocným územním rozhodnutím. Proti němu žalobu nepodali. Pak si nemají co stěžovat a otravovat jiné. Doufám, že jejich rozklad bude odmítnut, a začneme lít potřebný beton.