Hnutí Duha napadlo povolení pro D3 do Rakouska, chce dálnici v tunelu
Silničáři chtěli začít devět nových kilometrů stavět na jaře, budou se zřejmě muset smířit s odkladem.
Cesta k dostavbě dálnice D3 od Českých Budějovic k rakouským hranicím nebude tak hladká, jak si Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) představovalo. Stavební povolení pro devítikilometrový úsek Třebonín – Kaplice, které ministerstvo dopravy vydalo v listopadu, bylo napadeno ekologickým Hnutím Duha.
Ekologové podali proti povolení rozklad, oznámil dnes na twitteru šéf ŘSD Radek Mátl. Podle něj hnutí žádá vedení dálnice v jiné trase a v tunelu. „Na akci probíhá výběrové řízení na zhotovitele stavby. Rozklad může oddálit termín zahájení realizace stavby,“ uvedl Mátl.
Podle Hnutí Duha nebyla vypořádána jeho připomínka ohledně možnosti vést dálnici D3 v tunelové variantě. „Prvostupňový orgán se tímto argumentem vůbec nezabýval. Věcí stavebního řízení je řešení buď variantou tunelovou, nebo pozemní,“ sdělil mluvčí ekologů Aleš Miklík. Podle něj také nebyli účastníci řízení seznámeni s obsahem spisu, čímž byl porušen správní řád. Hnutí Duha připomínkovalo projekt už v posuzování EIA a účastnilo se řízení o udělení výjimek pro zvláště chráněné druhy rostlin a živočichů.
ŘSD už v listopadu oznámilo, že má k dispozici téměř všechny pozemky a do stavby dálnice se chce pustit na jaře. Předpokládaná hodnota stavební zakázky je 2,388 miliardy korun, hotovo má být v roce 2024.
Úsek Třebonín – Kaplice nádraží navazuje na aktuálně budovaný dvacetikilometrový dálniční obchvat Českých Budějovic, který je rozdělen na dvě části: Úsilné – Hodějovice (7,2 km) a Hodějovice – Třebonín (12,5 km).
K hranicím s Rakouskem pak budou zbývat už jen dva úseky. Stavebně zřejmě nejnáročnějším úsekem bude téměř 12 kilometrů Kaplice nádraží – Nažidla. Stavba mimo jiné zahrne dvě mostní estakády o celkové délce 1,5 kilometru. Stavba je naplánována na léta 2022 až 2025.
Na dění na české straně vyčkávají Rakušané, jejichž nečinnost dlouho sloužila českému ministerstvu dopravy jako výmluva pro liknavost v přípravě D3. Rakouský ASFINAG nicméně už v roce 2015 dovedl svou rychlostní silnici S10 složitým terénem s řadou tunelů až do Freistadtu. Dálnice na rakouské straně vede podobným terénem, jaký čeká stavbaře i na české straně hranice. Rakouské tunely nemají přitom vždy jen stavebně-dopravní funkci, některé se budovaly kvůli zachování lesních a zemědělských pozemků a průchodnosti a rázu krajiny.