Hloubětínský tunel si jde pro zelené razítko. Má ulevit přetížené dopravě na severu Prahy

Kbelská ulice pro přestavbě, vizualizace. Pramen: Město PrahaKbelská ulice pro přestavbě, vizualizace. Pramen: Město Praha

Tunelový úsek Průmyslového polookruhu je navržen jako hloubený o délce cca 670 metrů pod Kbelskou ulicí.

Pražský magistrát zahájil zjišťovací řízení ke vlivu na životní prostředí Hloubětínského tunelu. Ten se má stát klíčovou částí chystaného Průmyslového polookruhu, který má do dobudování Městského okruhu odvádět dopravu od D1 po D8 mezi Štěrboholy a Letňany.

Tunel má vést pod Kbelskou ulicí a mimoúrovňově tak překonat přetížené křižovatky s Poděbradskou a Kolbenovou.

Prověřovaný úsek Průmyslového polookruhu.

Prověřovaný úsek Průmyslového polookruhu.

V rámci zjišťovacího řízení se rozhodne, zda musí tunel projít kompletním procesem EIA, nebo se může přistoupit do další fáze příprav stavby.

Dokumentace ke stavbě tunelu už se připravuje od roku 2023. Odhadované náklady na samotný tunel byly v minulosti 5,7 miliardy korun. Aktuální dokumentace počítá se zahájením stavby v roce 2028 a dokončením v roce 2031.

Celková délka posuzovaného záměru je 1,992 km. Úsek začíná za mostem přes hrdlořezské údolí říčky Rokytka a přírodní park Smetanka a končí před stávající MÚK Novopacká (Vysočanská radiála I). Na severní straně stavba začíná už za podjezdem pod stávající železniční tratí kvůli zkapacitnění východního jízdního pásu o jeden jízdní pruh.

Samostatný tunelový úsek je navržen jako hloubený o délce cca 670 metrů pod ulicí Kbelská, přičemž výšková úprava trasy pro potřeby mimoúrovňového vykřížení je navržena o celkové délce 1,180 km.

Změny způsobené realizací projektu nebudou nepřijatelně ovlivňovat stávající kvalitu území v daném krajinářském prostoru,“ uvádí dokumentace.

Šance začít ještě v tomto desetiletí

Cílem stavby je zlepšit průjezdnosti po takzvaném Průmyslovém polookruhu, který se skládá z Kbelské a Průmyslové ulice a propojuje Letňany na severovýchodě se Štěrboholy na jihovýchodě metropole. Denně po něm projedou desítky tisíc aut a plní funkci nedokončeného vnitřního i vnějšího okruhu.

Hloubětínský tunel je stavba, která má na rozdíl od Městského okruhu šanci začít ještě v tomhle desetiletí. Zahájili jsme jeho přípravu, aby zabránil negativním dopadům městského tranzitu na Hloubětín a jeho obyvatele,“ uvedl pro Zdopravy.cz bývalý náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr, který stavbu inicioval.

Průmyslový polookruh s Hloubětínským tunelem tak může sloužit jako dočasná náhrada za Městský okruh, protože ten se kvůli zanedbání přípravy ze strany koalice Pirátů a ODS možná začne stavět až ve 40. letech,“ dodal Scheinherr.

Nový tunel nemá ulevit pouze řidičům, kteří oblastí snáz projedou, ale zlepší situaci na povrchu, kde vzniknou nová stromořadí, rekreační plochy a cesty pro pěší a cyklisty. Navíc se odlehčí přetížené silniční síti v severní části města.

Město v minulosti zvažovalo, že polookruh v Malešicích rozšíří o dva pruhy, od toho však ustoupilo.

Klíčové jsou křižovatky

Dopravní komplikace podle představitelů města nezpůsobuje nízká kapacita silnice, ale nedostatečná průjezdnost křižovatek. Město si proto nechalo udělat studii úprav na polookruhu, která kromě tunelu navrhuje i další úpravy. Průjezdnost křižovatek má zlepšit například vytvoření nových připojovacích a odpojovacích pruhů. Paralelně se silnicemi pro auta vzniknou v Průmyslové ulici cyklostezky, které budou odděleny od aut. V místech, kudy povedou, bude vysazena zeleň a stromy.

Už loni v prosinci Technická správa komunikací (TSK) vypsala veřejnou zakázku na projektové práce komplexní rekonstrukce a modernizace podstatné části pražského Průmyslového polookruhu, ovšem kromě samotného tunelu a mostu přes Rokytku, které se řeší v samostatných projektech.

Rekonstruovat se má 6,5 kilometru dlouhý úsek od Štěrbohol po Letňany tvořený ulicemi Průmyslová a Kbelská.

Kbelská ulice dnes a po zahloubení. Foto: FB Adama ScheinherraKbelská ulice dnes a po zahloubení. Foto: FB Adama ScheinherraKbelská ulice pro přestavbě, vizualizace. Pramen: Město PrahaKbelská ulice. Pramen: Město PrahaKbelská ulice pro přestavbě, vizualizace. Pramen: Město PrahaKbelská ulice. Pramen: Město Praha
Tagy Adam Scheinherr Hloubětín Hloubětínský tunel praha Průmyslový polookruh
16 komentářů