Navzdory pokutám přibývá projetí návěstí zakazujících jízdu

Vlaky GW Trainu umožňují cestujícím koukat přes záda strojvedoucího na trať. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVlaky GW Trainu umožňují cestujícím koukat přes záda strojvedoucího na trať. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Podle ministerstva je zatím příliš brzy vyhodnocovat přínosy nového systému.

Monitoring licence strojvedoucích (MLS), který je povinný pro všechny dopravce od února, nepřinesl zatím pokles počtu případů projetí návěstí zakazujících jízdu. Naopak, letos jich zatím za první tři měsíce výrazně přibývá.

Od ledna do konce března jejich počet dosáhl 49, za stejné období loňského roku to bylo 31. Jde o nárůst o 58 %. Pokud by se vzaly v úvahu jen měsíce únor a březen, došlo k meziročnímu nárůstu chyb o 40 %: z 23 případů na 32. K výrazně většímu nárůstu došlo u projetí návěstí u běžné jízdy vlaku než při posunu.

Vyplývá to z pravidelných dat o mimořádnostech na železnici zveřejňovaných Drážní inspekcí. „Jedním z našich cílů je další zvyšování bezpečnosti železnice a zlepšení podmínek pro drážní dopravu. K tomu pomůže i schválení elektronický monitoring licence strojvůdců, kdy bude možné efektivněji sledovat dodržování pravidel o délce směny a dobu řízení drážního vozidla,“ řekl po schválení zákona tehdejší ministr dopravy Karel Havlíček (ANO 2011).

Ministerstvo dopravy ve vyjádření ke statistikám uvedlo, že je zatím příliš brzy k vyhodnocení účinnosti MLS. „Jde navíc o jeden z mnoha způsobů, jak zvýšit bezpečnost na železnici. K dalším opatřením patří například systém sankcí, zabezpečovací systém ETCS apod. Ministerstvo dopravy tak v tuto chvíli neuvažuje o ukončení fungování monitoringu,“ řekl mluvčí ministerstva Martin Brychta. Od února platí i sankční systém, který postihuje strojvedoucí za projetí návěstí zakazující jízdu. Přestupek následně řeší Drážní úřad.

„Tyto postihy by tak měly fungovat jako preventivní bezpečnostní opatření. Monitoring licencí je kontrolní nástroj zaměřený výhradně na dopravce a s otázkou projetých návěstidel přímo nesouvisí, proto není důvod pro jeho zrušení,“ dodal Brychta.

Kontrola dodržování pracovní doby

Zavedení monitoringu ministerstvo vymyslelo na základě předpokladu, že jednou z příčin nehod může být únava strojvedoucích způsobená prací pro více dopravců. Vůbec ale neřeší situace, kdy může být strojvedoucí unaven například z jiné práce. První týdny provozu přitom ukázaly, že systém ani nedokáže všechny strojvedoucí zachytit.

Drážní úřad jen za únor zaznamenal 9 000 případů, když dopravce nezadal číslo licence strojvedoucího do systému. Postupným prověřováním ale došel k závěru, že většinou jde o chyby v zadání, nikoliv úmysl. Vyloučením těchto chyb dospěl úřad k dnešnímu dni k číslu 1 200 vlaků s nezadanou licencí. Ukazuje se přitom, že větší část z toho připadá na přeshraniční vlaky, kdy na českém území jede vlak s cizí licencí strojvedoucího. Tato kombinace se v MLS ukazuje jako neplatná/nezadaná licence. Drážní úřad tak chce tyto vlaky ze systému vyřadit. „Pro sledování doby řízení strojvedoucích s naší licencí je tato část irelevantní,“ doplnila mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková.

Drážní úřad se zatím věnuje odstraňování vad systému, žádné pokuty dosud neudělil. Pokud by došlo k prokazatelnému porušení povinnosti dopravce při uvádění čísla licence, může Drážní úřad takovému dopravci uložit pokutu až do výše 1 000 000 korun. Pokud se zjistí překročení doby řízení vozidla u dané licence, je dopravce nejprve vyzván k podání vysvětlení, v případě potvrzení prohřešku se předává věc k řešení na inspekci práce.

Tagy drážní inspekce Drážní úřad Ministerstvo dopravy Monitoring licence strojvedoucího projetí návěstidla
167 komentářů