Po téměř dvou letech našel výzkumný tým kus motoru GP 7000, který odpadl 30. září 2017 letadlu Airbus A380 společnosti Air France na lince z Paříže do Los Angeles.
Objevili ho pod vrstvou ledu zhruba 150 kilometrů jihovýchodně od města Paamiut na západním pobřeží Grónska. Nalezené kusy motoru mají pomoci vyšetřit, k čemu za letu v roce 2017 došlo.
O nalezení části motoru informoval na francouzský úřad pro vyšetřování leteckých nehod BEA. Pátrací tým vedla dánská státní geologická průzkumná agentura GEUS v tiskové zprávě popsala, že pátrací tým byl na místě třináct týdnů. „Pátrací fáze trvala více než třináct týdnů, z toho sedm týdnů jsme museli tábořit na ledu. To vše za rizika návštěvy ledními medvědy či při teplotách až -35°C nebo nárazech větru do 32 metrů za sekundu,“ popsal šéf expedice Ken Mankoff.
Letadlu registrace F-HPJE se po čtyřech hodinách letu motoru č. 4 odtrhla celá sací část včetně dmychadla a krytu motoru. Při přistávání se ještě odlomilo od motoru několik dalších součástek včetně lopatek kompresoru. Incident si nevyžádal žádné zranění, letadlo přistálo nouzově v kanadské Goose Bay, kde cestující museli téměř 24 hodin čekat na náhradní letadlo.
Krátce po události byly ještě některé díly motoru vidět, pak je ale zakryl sníh a už nebylo možné je znovu nalézt na povrchu. Pátracímu týmu se podařilo najít část motorů až nyní. Části budou poslány do USA k prozkoumání výrobcem Engine Alliance, což je společný podnik General Electric a Pratt & Whitney.
Photos of #AF66 Airbus 380 on way from Paris to LAX that got engine incident and diverted successfully to Goose Bay. (credit authors) pic.twitter.com/WosOKQEA3Z
— DutchFlyBird (@DutchFlyBird) October 1, 2017
Musím říci, že mě překvapuje jak hluboko pod sněhem to dmychadlo je. Zajímalo by mě kolik byl „zápich po pádu“ a kolik nový sníh.
Je to docela frajeřina, něco jako najít jehlu v kupce sena. Zajímalo by mne s jakými senzory to oběžné kolo dmychadla hledali. Náboj je ocelový? Bylo možné použít nějaký senzor na magnetické anomálie? Nebo klasické hledání kovů, které používají „detektoráři“ na starověké mince a ozdoby? Podle poznámky o táboření na ledovci to asi nebylo dálkovým průzkumem (družice, či protiponorková letadla).
Koukám, typ motoru GP7270 má titanové lopatky, náboj asi bude ocelový, to nevím. Píše se, že měli nějaký adaptovaný přístroj na měření elektromagnetockých anomálií. V takové hloubce musel být dost citlivý.
Je tam chyba v textu podle ledem ne po letem…. Příště Honzo bych zkontroval text vícekrát protože to nejsou první chyby v textu
díky za upozornění.
NO, je tam toho trochu víc, třeba začátek odstavce „Letadlu registrace F-HPJE se po čtyřech hodinách letu“, je tam dvakrát ta stejná informace. A Části bjudou místo budou… v posledním odstavci.
Já bych se ještě přimluoval za změnu tohoto „odtrhl přívod a kryt motoru číslo 4“. Předpokládám, že to je z aglického inlet, tak nějak to i logicky navazuje na to, že se oddělil celý fan. Méně matoucí by bylo že se „z motoru odtrhla celá vstupní (nebo sací) část včetně dmychadla a krytu motoru“.
Omlouvám se za rejpání. 🙂
Díky za doplnění. Já stále bojuji se slovem „fan“. Vím, že velké části čtenářů zde je zcela jasné, o co se jedná, nicméně tenhle popis od Vás mi přijde jako ideální:))
Díky.
Bože můj. Tady nejsme u maturity…