Hledá se dopravce pro linku Košice – Göteborg, slovenské ministerstvo nabízí příspěvek 91 milionů korun

Letiště Košice. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýLetiště Košice. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Nové spojení má fungovat už od října.

42 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr Plachta

Tak uz je jasne kdo to bude litat na strankach lygg.com uz je info ohledne teto linky

Traman

Dalsi pravidelna linka v Kosicich zatim co vetsi Brno nema temer nic. Kosicane umi, brnaci cumi.

Pikenin

proboha… a neměl by toto vyřešit trh?Pobídky,dotace,eurofondy…kde je ta tržní ekonomika a rovná,férová hospodářská soutěž?

M.Z.

Tu budovu… …on velmistr Kotas popijel s vychodnary?

Apex

Copak o to, podobné spojení fungovalo nějakou dobu mezi UK a BTS, když nabíhala výroba v Jaguar/Land Roveru u Nitry, ale tam si to platila firma sama. Létalo se v pondělí a pátek a cestující byli ze všech oblastí, od managementu až po odborníky z výroby, techniky apod., kteří se podíleli na přípravě výroby. V tomto případě byla dotace na spojení do Košic přislíbena jako součást pobídek (a po pravdě, v celém balíku jde o marginální částku). Co je větší větší problém a jak je zmíněno níže, hledat dopravce až teď je dost pozdě, i když ani to nemusí být… Číst vice »

Jeffer

Pre všetkých, čo hovoria, že sa to neuživí: tak prečo lieta pravidelná súkromná linka Praha-Braunschweig? (Že by bolo vedľa vo Wolksburg ústredie Volkswagen?)

Andy

Létá? Pořád?

Jakože fakt tu přirovnáváte absolutní gigant v podobě VW, který má v Čechách několik tovaren a taky vývoj….a Volvo?

M19

Volvo, které bude mít v místě továrnu. Volvo není garážový výrobce. Opravdu zase demagogii tu šíříte?

Air Traveller

No, ten hlavní rozdíl bude v tom, že si Braunschweig kompletně platí VW 🙂 jedná se o soukromé lety, které nejsou ve volném prodeji, léta to kinder letadlo pro asi 19 lidí, a lítá jednou týdně 😀

A taky bude docela rozdíl ve velikosti – Volvo v košicích je montovna s asi 3 tisícema zaměstnanců. Škodovka je přecijenom trošičku .. jiná palba.

Tož asi tak.

Samo

Odpovedal si si sám, je to súkromná linka. Platí si to firma a jazdí to v kapacite primeranej jej potrebám. Tu štát ponúka preplatenie polovice letiskových poplatkov a zvyšok nákladov + zisk si linka má zarobiť z cestovného. Okrem toho sa domnievam že štát pri svojej ponuke nepredpokladá že by sa KSC-GOT mali lietať nejakým Beechcraftom ale očakáva tam minimálne niečo ako ATR.

Jano

Milý Samo pamätajte lietadlo NEJAZDÍ ale LIETA.

Tom

Tato linka létá s Beech 1900 pro 19 pax 2x denně se společností privatewings

jkjk

Neměli by spíš hledat spojení do Chang-čou, sídla Geely, které Volvo vlastní?

Davo

Je videt, ze cesko i slovensko ac breci jak je potreba setrit, neni na duchody, deti nemaji kam chodit do skolek, chybi nemocnice tak na takoveto vylomeniny se penize vzdy najdou.

Průvodce původní Aleš

Není to vylomenina, ale součást pobídky pro Volvo. IMHO je lepší vydělat víc peněz, než mít potřebu šetřit. Zda se ta pobídka Slovensku vyplatí, je ale druhá věc, to tu asi „nevyřešíme“.

Tomáš

Kdepak soudruzi, my už nebudeme mít odpočinek. My jsme teďka povolání převrátit svět. Ale pozor, ne vzhůru nohama. Hlavou vzhůru. Vzhůru nohama převrátili svět už kapitalisti. 🤣

Air Traveller

Krom par zamestnancu volva, kolik lidi tim muze objektivne tak litat?

A dotace na polovinu letistniho poplatku – pokud se tim mysli poplatek za odletavajiciho cestujiciho – cili 9€ (polovina z 18) – to se asi taky nikdo moc nepretrhne.

Samo

Predpokladám že myslia všetky letiskové poplatky, nie len odbavenie cestujúcich. Ničmenej stále je to smiešna dotácia na linku ktorou nemá kto prečo jazdiť. Zamestnanci Volva nenaplnia ani jedno lietadlo za týždeň (a väčšina z nich aj tak pôjde s prestupom v deň keď im to vyhovuje, nie priamym letom o tri dni), a generovanie nejakého nového dopytu asi moc reálne tiež nie je keďže východ Slovenska zrovna neprekypuje tisícmi ľudí čo majú na dovolenku vo Švédsku. Ak to lietať bude, bude to extrémne low yield linka, takže aj pri odpustení značnej časti poplatkov to bude stále buď v strate alebo… Číst vice »

Air Traveller

jj, pravda.

v te vyzve je to specifikovane – pristavaci poplatky, handling, parking a departure taxa

Rn42

Jediná možnost ako tak to plniť by bola nadväzovať na linky SAS, Air France a KLM v GOT…

Air Traveller

IMHO nebyla.

Co by to získalo napojením na linku KLM a AF ? Nic. Max. přípoj do Amstru a Paříže (což maj už tak se swissem / austrianem) – a představa, že by někdo ze světa chtěl letět do Košic XXX – AMS – GOT – KSC (a naopak) je taky .. no, dost iluzorní 🙂 Nepochybně by se pár lidí našlo, .. ale.

Ten SAS možná, ale tam zas … SAS přes zimu z GOT lítá jenom Kodaň a Stockholm. Takže taky žádná velká výhra.

Samo

V zime sú aj nejaké sezónne linky do Španielska (+ LUE je celoročne) ale to samozrejme nikto cez GOT lietať nebude a zas by to boli len low yield cesťáci.

Samo

Sorry, LLE nie LUE. LUE je Lučenec, dúfam že som ministerstvu nedal nejaký blbý nápad 😀

Samo

GOT nie je hub pre žiadnu z tých aeroliniek. Predstava že niekto letí KSC-GOT-AMS/CDG (nebodaj odtiaľ ešte ďalej) keď ma k dispozícii oveľa priamejšie routingy s OS/LX/LO asi nie je moc reálna. SK má z GOT nejak pravidelnejšie len ARN a CPH, to by ako-tak šlo ale zas samo o sebe asi nestačí (a teda neviem ako teraz ale CPH bola za mojich čias v SE tiež iba raz denne).

Air Traveller

Co tu vyzvu ctu celou, tak ti matláci tu výzvu maj udělanou tak, že je neymslná … párkrát se v textu odvolávají na bod 1.2(a) a 1.2(b) …

a žádný bod 1.2(a) a 1.2(b) tam nejsou 😀

Apex

Ona celá ta dokumentace ze vtipná… Např. povinnost být zapsán v registru partnerů veřejného sektoru (pokud tam není) není, pokud si dobře pamatuji, úplně jednoduchý administrativní krok a v uvedeném časovém okně dost obtížně zvládnutelný. Rovněž skutečnost, že anglická výzva není právně závazná (cit. úvod: Tento dokument je neoficiálním a zdvořilostním překladem do angličtiny …. Tento text slouží výhradně jako dokumentační pomůcka a nemá žádné právní účinky. Ministerstvo dopravy Slovenské republiky nenese za jeho obsah žádnou odpovědnost. V případě nejasností ohledně významu některých přeložených pojmů nebo rozporu mezi slovenskou verzí Výzvy a překladem je rozhodující slovenská verze Výzvy) je u… Číst vice »

mgr.pavel

Jaký je veřejný užitek z takto vynaložené dotace?

V tom, že zaměstnanci jedné soukromé firmy budou mít přímé spojení do centrály? To by zavánělo nedovolenou státní podporou.

Nebo v čem jiném bude lnika právě do Goteborgu tak veřejně prospěšná?

Vilém Bacsko

Právě taková podpora je dovolená. Je ve veřejném zájmu

Samo

V čom spočíva ten verejný záujem?

mgr.pavel

V čem je veřejný zájem, aby zaměstnanci právě jedné konkrétní firmy měli rychlé spojení mezi svými pobočkami?

Rn42

V tom, aby tam ta jedna konkrétní firma vůbec byla. To přinese desítky tisíc pracovních míst.

Samo

Neviem si predstaviť žiadnu normálnu firmu čo by investíciu za milióny eur robila podľa toho či nejaký manažéris bude musieť raz za mesiac pri ceste prestúpiť vo Varšave alebo nie.

noerf

Do dohody s těmito velkými hráči o výstavbu závodu obvykle vstupuje stát s nějakými investičními pobídkami. Pokud tam poletí malý bizjet pro 9 – 13 cestujících jednou týdně, tak budou splněny podmínky a Volvo ušetří několik eur na letištních poplatcich.

Rn42

Nebudou, linka musí být v komerčním prodeji a 2x týdně

Samo

Toto je tak príšerná hlúposť až to bolí. 1. Tá linka nemá vôbec žiaden zmysel. Buď to bude lietať denne a prázdne, alebo to bude lietať raz za tri dni a teda väčšina aj toho mála Volvo zamestnancov čo na tej trase cestuje pôjdu aj tak s LOTom alebo OS vtedy kedy potrebujú a teda to stále bude lietať prázdne. 2. Dotácia skončí po dosiahnutí ziskovosti? WTF? Takže celá incentíva skončí momentom ak na tom dopravca zarobí jedno euro na let? Prečo by teda mal dopravca alokovať kapacitu na túto linku keď na iných trasách zarobí výrazne viac? 3. Predpokladám… Číst vice »

Samo

Och a ešte 4.: Hľadať v auguste dopravcu na linku od októbra je tiež žúžo. Lebo dopravcovia vôbec nemajú kapacitu už alokovanú inde.

Vilém Bacsko

Presne to jsem chtel napsat. Jedina moznost je, ze dopravce uz je „předvybraný“ a dotace je mu dělaná na míru.

liborvavrik82

Nebo se nepřihlásí vůbec nikdo.

Samo

Áno. Komerčne do toho nikto nepôjde, jediná možnosť je že to je nejaký kšeft.

liborvavrik82

Mě takováto linka moc nedává smysl. Zvlášť když jde o zaměstnance 1 firmy.

Rn42

Jestli to dají v pondělí ráno a čtvrtek odpoledne, tak to pokryje většinu pracovních cest.

Ještě před několika měsíci bych řekl, že zbytek může pokrýt přestup ze SAS ve Vídni nebo Varšavě, teď už ale to je horší…

Samo

SAS na VIE nelieta.