Hledá se budovatel tramvajového trianglu nad Národním muzeem. Chodci přijdou o podchod

Tramvajové koleje mezi starou a novou budovou Národního muzea. Autor: Ondřej Kubát (DPP)Tramvajové koleje mezi starou a novou budovou Národního muzea. Autor: Ondřej Kubát (DPP)

DPP spustil výběrové řízení na trať navazující na Václavské náměstí.

165 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Traman

To je pokrok zrusit podchod a nahradit ho lacinym prechodem kde budou chodci ohrozovani silenymi ridici. Pripravit chodce o bezpecnou bezkolizni moznost jak se dostat na druhou stranu. Vse zbourat a prestavet, urcite se na tom nekdo poradne napakuje.

Robert Pražák

Ten přechod už tam nějaký čas funguje paralelně s podchodem. Většina chodců používá zebru. Nevybavuju si žádný střet chodce s motorovým vozidlem. Takže to asi nebude tak zlé, že?

Martin

Predevsim je to prirozene pro pohyb, nez nekam zalejzat a vylejzat, zvlast, kdyz toho po meste nachodite…

Miloš Kariera

Paskvil nahradí paskvil

Pepa

A nesmyslna silnicka stredem pesi zony zachovana na zadost ods praha 2 nezmizi. Zabitej potencial, protoze zlata ceska stredni cesta

Romanero

Nějak moc těch zastávek kolem muzea. To je úplně zřetelný, jak si tam někdo vyfabuloval muzejní oázu, ve které musí být zastávka. Přitom to místo nemá potenciál, aby bylo útulné a klidné.

Frantík

Tak ta bude tam, kde jsou dnes koleje uprostřed ničeho? Prý jsem slyšel od Ropidu, že zastávka bude aktivní jenom v jednom směru, tam kde tramvaj čeká na semafor.

Teorteicky by je dalo dát na znamení a využití by se ukázalo…

marek hudec

asi tak – soudruzi sice tramvaje od kone smerem dolů zrusili, ale az potom , co vybudovali metro…myslim, ze vratit ted tramvaj na vaclavak je draha zbytnost – naopak privest koleje az pred vstup na Prahlavak je zasluzny cin
..a co se tyce demolice podchodu/zbudovani prechodu – nejdriv se mela zakopat pod zem magistrala …. pridavat urovnova krizeni je sice modni (nepisu zamerne moderni .-) ) ale z hlediska bezpecnosti chodcu nestastne

Radek

Naopak. To co píšete byl názor modernismu. V teorii to možná smysl dávalo, ale v realitě se ukazuje, že život běží jinudy a lidé se nepohybují tak, jak by si dopravní inženýři přáli. Ve výsledku tak absence urovňového přechodu (a jeho nahrazeni mimourovnovym) může bezpečnost chodců snižovat. Dobrým příkladem toho je třeba predprostor hlavního nádraží v Brně, kde sice jsou podchody, ale lidé pak přechází v nejhorším možném místě v zatáčce, protože norma úrovňový přechod neumožnila. To je koneckoncu častý problem s dopravou, ty věci často nejsou intuitivní a tam, kde se věci snažíme řešit selským rozumem a intuici částo… Číst vice »

marek hudec

dalsi prechod pres dalnici je podle mne hloupost, moderna nemoderna – pokud bude dalnice pod zemi, pak ma smysl urovnove krizeni s mistni komunikaci, ktera v Legerove po da,nici zbyde

Radek

Jenže v centru města nemá dálnice co dělat že jo. Ani to koneckoncu žádná dálnice není, pouze kapacitní komunikace.

Vojtech

Těsně pod zemi je metro, to C je docela mělké a pod nim další linka a vedle vlaky. Takže kudy ? Zakopat a zúžit na 2 pruhy je sice projekt existující desítky let, ale nikomu se nechce realizovat

Jaaa

Správná varianta je zrušit magistrálu, ale o tom se nesmí ani vzdychnout…

MasoxCZ

Ta se může zrušit, až ta auta nebudou muset přes město.

Filip Jirsák

Drtivá většina aut na magistrále ovšem nejede přes město (nejde o tranzit, což jste zjevně myslel), ale mají počátek nebo cíl cesty ve městě. Takže vaše bájné okruhy, na které určitě čekáte, na jejich cestě nic nezmění.

Filip Jirsák

Odkud se pořád bere to přesvědčení, že přechod pro chodce řízený semaforem na magistrále je nebezpečný? Přechody na magistrále jsou, a ke kolika střetům chodců s vozidlem tam došlo? Jak si představujete, že by k takové nehodě došlo? Řidič si nevšimne, že padla červená a že auta v sousedních pruzích zastavují, projede na červenou, a nějaký chodec se ani nepodívá, zda auta zastavila, a jakmile padne zelená, vleze pod to auto řidiče, který projel na červenou? Nebo nějaký řidič přehlídne červenou a auta před ním, nabourá do řady aut před ním a ta se řetězovou reakcí dostanou až na přechod,… Číst vice »

Jakub P

Drtivé většině těch lidí, kteří takto argumentují, je bezpečnost chodců úplně ukradená. Ale je to pro ně dobrej argument proti čemukoli, co by mohlo ohrozit nadvládu aut v ulicích města…

Radek

Jojo, taky mám ten pocit. Budou se zaklínat bezpečností chodcu, ale v momentě, kdy někdo navrhne 30 ve městě prave s odkazem na bezpečnost chodců (viz CDV), tak ti stejní lidé budou první těmi kdo půjdou na barikády.

Michal Bartoníček

Už zase. Mnoho let se tady mluvilo o tom, že to zbytečné není. Jsou na to dost pádné důvody, aby ta trať existovala. A stejně se najde někdo, kdo rozhodnutí a argumenty odborníků naprosto ignoruje.
Z jaké pozice dokážete posoudit, co zbytečné je a co ne? Proč si myslíte, že zrovna vy musíte mít pravdu?

Ondřej

Proč je kvůli tomu přechodu zas takové haló? Vždyť ten přechod už tam je dávno namalovaný a používá ho 99% lidí, kteří tady magistrálu přechází.

Dusmor

Haló není kvůli přechodu.
Haló je kvůli zrušení podchodu.

borek.soukup

Tak oni nám toho komunisti moc neodkázali, a to dobré a funkční se ruší? Nechápu to! Snad jen proto, že jsou dneska lidi líní a nechce se jim po schodech? Nějak tomu nerozumím. Jezdím po Praze autem, protože bych si na své vybavení a potřebné ND musel najmout otroka, ale otrokářství bylo zrušeno. Abyste byli v obraze, zmíněné je tak cca 80kg a zabere to zcela kufr Octávie Kombi. A co kurýři? V době, kdy už jsou frikulíni líní dojít do resturace a nechají si jídlo dovézt! Jen tak dál, úplný kolaps se blíží. Připomenu, dvě další trasy, které se… Číst vice »

Filip Jirsák

To dobré a funkční (tramvajová trať po délce Václavského náměstí) byla komunisty naopak zrušena, teď se (postupně) obnovuje.

borek.soukup

Václavské náměstí – koncept pěší zóny mi přijde smysluplnější. Když je to pro někoho daleko, od koně na Můstek, je tu taxi.

Jakub P

To fakt není ideální řešení (i těch taxi by do pěší zóny mělo zajíždět co nejmíň) a nejde zdaleka jen o ty, kdo jdou čistě přes Václavák, nahoře ta tramvaj pojede do dvou, výhledově tří směrů. Plus soudruzi nakonec postavili metro tak hluboké, že použít ho na jednu stanici (třeba z Václaváku na Mírák) je za trest, člověk stráví většinu času na cestě z povrchu do metra a z metra na povrch.

A hlavně to neřeší tu šílenou závislost tramvajové sítě na Ječné a křižovatce Spálená-Lazarská, kterou soudruzi zrušením tramvají na Václaváku vytvořili.

Twix

Ta tramvaj se nestaví kvůli tomu aby se s ní jezdilo od Muzea do půlky Václaváku (i když i na to bude fajn) ale třeba ke spojení Vinohrad a Národní třídy apod.

Filip Jirsák

Tramvaje na pěší zóně ale nejsou problém. A ta tramvajová trať se nestaví jenom proto, aby byl lépe obsloužen Václavák za běžného provozu. Ale také proto, aby nebyl Václavák zcela odstřižen od tramvajové dopravy, jakmile je potřeba udělat cokoli od Lazarské po Jindřišskou. A také proto, aby v případě přerušení tramvajové dopravy mezi Karlovo náměstím a I. P. Pavlova existoval jiný způsob, jak mohou jet tramvaje přes centrum v tomto směru.

Vlastimil Kocurek

Vy dovedete všechno zdůvodnit.

Jan T.

Lepší argument tam nemáte?

Vlastimil Kocurek

Myslím že na komenty pana Jirsáka, je to ten nejtrefnější argument.

Filip Jirsák

Nedovedu. Neumím zdůvodnit, proč by na Václaváku neměly být tramvaje. Neumím zdůvodnit, proč by na Václaváku mělo být parkoviště, ani proč by tam měla být víceproudá silnice.

Když mám na něco názor, tak ho zdůvodnit umím. A považuju naopak za špatné, pokud někdo názor má, ale zdůvodnit ho neumí – pak to totiž vzbuzuje otázky, zda ten názor vznikl na základě racionálního uvažování.

Michal Bartoníček

A to je špatně? Jeden z mála lidí, který dovede rozumně a bez emocí argumentovat. Rád čtu jeho odpovědi.

LiborV

Ta nová tramvajová trať přes Václavské náměstí je doopravdy primárně plánována jako alternativa ke kokabujícímu úseku Lazarská – I. P. Pavlova. Díky ní bude provoz tramvají v Praze stabilnější.

Vlastimil Kocurek

Ale to bylo právě to dobré, že tu tramvaj tam zrušili. Tedy nezastávám se komunistů. Ono vidět dopravní koridor na Václaváku, kde ve dvou pruzích jedou tramvaje a v jednom pruhu jede Svatý Václav je dokonalý estetický šok, Vy ale asi esteticky neuvažujete, spíše tak, neudělat v Praze ani krok pěšky, i kdyby se tím narušil urbanismus Prahy. A vyspělejší generace po nás budou mít zase co rušit sa opravovat po nás v Praze a bude toho dost.

Jan T.

Pěšky tam chodí spousta lidí, ale ne každý má spoustu času promenádovat se tam a zpátky, chce dojet někam dál. Co je neestetického mít na náměstí tramvaj? To je v Evropě naopak standard.

Vlastimil Kocurek

Na náměstí ano, ale ne doslova přilepenou k tak významné soše. Nemyslel jsem na nějaké promenádování, to tam skoro nikdo nedělá, jen pár pomatených cizinců, protože Václavák nepatří k příjemným místům, ale respektuji váš pocit časové ztráty. Jsem mimopražský, za 7 minut dojdu z Hlaváku na Národní (na úroveň Národního divadla). Václavák jen rychle přejdu napříč.
Budoucí generace to budou řešit zcela jinak, ale rozhodující asi je, že ti dnešní Pražané jsou tím nadšeni. To respektuji.

Filip Jirsák

Víte proč nepatří Václavák k příjemným místům? Protože lidem je vyhrazena jen malá část prostoru, velkou část zabírá prostor pro auta. A pro spoustu lidí je nepříjemný i tím, že není pořádně dopravně obsloužen.
Čím je podle vás ta socha tak významná?
Budoucí generace vyřeší hlavně to, aby za zadkem koně sv. Václava nebyl hlavní automobilový průjezd Prahou. Tramvaje jim fakt vadit nebudou.

MartinS.

Od hlavního nádraží k Národnímu divadlu je to cca 2,3 km. Jestli to dáte za 7 minut, pohybujete se rychlostí cca 20 km/h. Tak to letos v létě nejezděte do Prahy a zajeďte do Paříže. Na medaili to asi nebude, ale ostudu tam neuděláte.

Průvodce původní Aleš

Prostě mele nesmysly, jako obvykle.

Frantík

Jak říkal architekt Cigler, Václavák prostě nějakou tu dopravní funkci mít má. Narozdíl třeba od Hradu nebo nějaké pěší zóny jako Celetná, Příkopy… kde je to diskutabilní.

Michal Bartoníček

Parkoviště na Václaváku taky není zrovna estetický zážitek. A tramvaje se v pěší zóně vyjímají lépe než auta. To jsou zkušenosti tuzemské i zahraniční.

Filip Jirsák

Možná byste se měl na Václavák někdy podívat. Zjistil byste, že kolem svatého Václava jezdí v tuto chvíli ze tří stran auta. Ne tramvaje. Až tam budou tramvajové koleje, bude pořád esteticky daleko horší ta magistrála než tramvajové koleje a tramvaje. No a význam Václavského náměstí je především v tom, že tam a v okolí mají lidé cíle své cesty, setkávají se tam – neboli má především funkci dopravní. Také je to tradiční místo setkávání při významných společenských událostech jako různé demonstrace či oslavy. Že by se tam někdo chodil kochat sv. Václavem je výrazně menšinový jev. Já po Praze… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Dobře, seznámil jsem se s tím, jak to myslíte. Samozřejmě tu Vodičkovou a Jindřišskou jsem vůbec neuvažoval jako přínos, protože to vše je pro mne pěší dosah. Ale pro postiženého člověka to může být přínosem, i když nevím, co by na Václaváku pohledával. Pro mne je, a zůstane, to místo bez městských funkci pro Pražany (nejsou tam školy žádného typu, zdravotnická zařízení, kulturní zařízení jako galerie, ani žádná vyšší sociální infrastruktura. Proto se na Václavák nedívám jako na funkční místo, spíše tam proházejí cizinci, jako na místo, které se nepodařilo za posledních sto let esteticky upravit, a tato úprava to… Číst vice »

Filip Jirsák

Postižený člověk by na Václaváku pohledával to samé, co nepostižený člověk. Nechápu, že si někdo ještě v roce 2024 myslí, že postižení jsou nějací méněcenní, kteří nemají pokud možno ostatním lézt na oči. Pražanů, kteří užívají těch funkcí, které na Václaváku jsou, je docela dost. Řekl bych, že služby na Václaváku dokonce přitahují větší množství lidí, než školy, zdravotnická zařízení nebo galerie. Mimochodem, u jedné budovy na Václaváku mám trochu větší přehled, co je uvnitř, a jsou tam dvě školy a jedno kulturní zařízení (něco trochu jako galerie). Takže bych úplně nevylučoval, že se to může vyskytnout i v jiných… Číst vice »

LiborV

Estetika je velmi subjektivní záležitost, která se vyvíjí v čase. Viz. třeba barokní moʻda. Při rušení tramvajové trati přes Václavské náměstí nešlo o estetiku. Bylo v plánu postupně minimalizovat v Praze tramvaje na 1 okružní trasu kolem centra. Zbytek nahradit metrem a především autobusy ( levná ropa ze SSSR byl hlavní důvod).

jan.podestat

Vždyť se pro automobilový provoz téměř nic nemění, max.bude o pár sekund delší interval na semaforech, možná ani to ne.

coolio

Snížila se průjezdnost, ubyl pruh.

piq

Kde přesně ubyl pruh? Pokud vím, tak to zúžení za Státní operou bylo kvůli tamní výstavbě, a skončilo někdy v květnu…(ALEMOHLOBY, já vím no. Proč se zatěžovat nějakou realitou.)

Michal Bartoníček

O to méně aut po ní pojede, protože nebude mít cenu se na téhle ulici déle zdržovat.

Jan T.

Kolik pruhů tam potřebujete a proč?

Znalý

Ty světla tam budou stejně. Když si pořádně prostudujete článek a vizualizace, zjistíte, že ta křižovatka je upravena primárně kvůli tramvajím a ne chodcům. Ty přechody jsou sekundární důsledek. Když budou auta stát, můžou při průjezdu tramvaje v klidu přejít po přechodu. Proč lézt po schodech nahoru a dolu…

MaT

Super, nějaký Bořek stavitel, co se musí po Praze vozit autem, protože má moc těžký vercajk a Národní divadlo (?), bude těm, co se přes magistrálu pohybují pěšky říkat něco o tom, jak jsou líní. 🙂

Michal M

Jojo, taky mě to pobavilo. 😀

Kebab

Náhradní díly🙂

coolio

První sražený na tomto přechodu půjde na vrub těm, kteří na politickou objednávku ruší tyto podchody, a vhánějí pěší pod tramvaje a auta.
Co, Hřibe? Budeš mít koule na tu zodpovědnost?

Pat

První srazeny půjde na vrub každému, kdo si myslí, že mít uprostřed města dálnici je důležitější, než důstojný pohyb chodců V CENTRU!

coolio

Proč dálnice? Má snad dálnice semafory?
Magistrála je dnes jen obyčejná kapacitní komunikace, vedoucí po kraji historického centra.
Další bližší je o několik km dál na východě Jana Želivského, degradovaná Hřibem na jednopruh, a na západě až za řekou tunely.
Žádné jiné kapacitní severojižní spojení pro motorová vozidla v Praze už nezbylo. A i nadále je ořezáváno až na. .. single point of failure.

Jenda

Jana Želivského opravdu není kapacitní komunikace. Většinu délky je tam jen jeden pruh (když nepočítám odbočovací), rychlostní limit 30 km/h, a každých 100 metrů semafor. Nejbližší k Magistrále je na východě až Průmyslová.

coolio

A proč je tam jeden pruh, když tam byly 2, a k nim ještě navíc odbočovací?
Protože to Piráti ‚zkulturnili‘ pro lidi. Tedy, ty v autech, dodávkách, skútrech, koloběžkách, kolech, ty poslali tímto do kolon.
Ale od Ohrady po Magistrálu jiné severojižní spojení každopádně není. V cestě stojí vrch Vítkov.

Jakub P

Zužovalo se to v místě, kde byl nesmyslně a nebezpečně úzkej tramvajovej ostrůvek, kterej tam využívá fůra lidí.

Pat

Tak pro vás: přeháním, abych ilustroval, jakou kravinu jste napsal. Já to zcela vážně nemyslel, vy očividně jo.

LiborV

Lidé ten současný podchod nepoužívají. Co takhle přemýšlet proč?

Pat

Protože tam je přechod, který je důstojnější a pohodlnější využít?

Martin Šubrt

Ten přechod tam už 3 roky je a ještě tam nikdo nikoho nesrazil. A lidé hlasují nohama, když si mohou vybrat přechod nebo podchod. Je to cca 80 % přechod a 20 % podchod. A na přechodu je zelená v době, kdy tam auta stejně stála a čekala, až projedou auta z a do Vinohradské.

Michal Bartoníček

Sražený? Řidiči mají přece autoškolu a vědí, co mají dělat. 🙂

Radek

Záleží vás na bezpečnosti chodců? Tak zaveďte 30.

Michal M

To jsou tak ukázkově demagogické a rozesírací agumenty, že si zaslouží vystavit v muzeu českého trollingu. 🙂 A autor pár facek.

janvagala

Máš koule napsat, kolik tam bylo sražených za ty tři roky, co tam ten přechod je?

vlachjan

Zajistit bezpečný úrovňový přechod chodců by jistě měla být priorita, a je dobře že i v Praze se to děje. Přišlo by mi ale dobré tato mimoúrovňová křížení nerušit a naopak využít pro cykloifrastrukturu.

vlachjan

oprava: cykloinfrastrukturu

Frantisek X

Nájezd by byl v tomto případě po chodníku, resp. přes něj, a je tam ztracené stoupání. To není úplně výhodné, zvláště v kontextu nutné údržby. Výhodnější je tady převést i cyklisty přes křižovatku. Ponechávám stranou, že tenhle podchod si někdo bude ještě udržovat za své (?) jako sklípek, než se to rozpadne.

MaT

Bavíme se o stejném podchodu? Tzn. o tom o kterém se píše v článku, tedy pod Legerovou ulicí, souběžném se začátkem Vinohradské? Tam právě žádný ztracený spád na rozdíl od spousty jiných podchodů, kde se musí dolů, kus podchodem a pak zase nahoru (obvykle po schodech) není. Tady jak je to celé v kopci, tak jako pěšák jdete nejdřív po rovině a pak po rampě (případně kratší cestou po schodech), ale nevystoupáte ani o metr navíc oproti těm, co jdou po přechodu.

Jakub P

Není to tak výrazný jako u jiných podchodů, ale nula to taky není – i ve směru od Václaváku je tam do podchodu klesající rampa.

Jakub P

Obecně proč ne, když se náhodou najde rušenej podchod, kterej by na to byl vhodnel. Bohužel zrovna tenhle konkrétní podchod je na to (stejně jako řada dalších) úplně nanic, protože je v něm na konci u Vinohradské pravoúhlá zatáčka, která by byla silně kolizním místem. A ta rampa z něj na té straně je dost úzká a strmá. Tam je daleko lepší řešení na kole buď projet s auty z Muzejní oázy do Vinohradské na jejich zelenou (výhodou je, že žádné auto tam neodbočuje doprava). Pokud je toto pro někoho problém, bude pro něj stejnej problém celá Vinohradská. Alternativní řešení… Číst vice »

Martin Šubrt

Tenhle podchod vznikl v zásadě provizorně a výstup z jeho rampy na nároží Vinohradské na roky znemožnil logické pokračování chodníku na zastávky, hlavně to nešlo bezbariérově. Bohužel se do tohoto místa nikdy pořádně nehodil, ale bylo nutné jej používat, protože jiná možnost nebyla.

MaT

No ne že by to nebyl zajímavý nápad, ale jak píší jiní, tenhle podchod pro to moc vhodný není, v podstatě pravoúhlé odbočení a ta rampa nahoru je dost úzká… Jezdím mezi Vinohradskou a Václavákem na kole velmi často (v podstatě denně), v obou směrech a od té doby, co rekonstruovali onu Muzejní oázu je to celkem v pohodě, zvlášť ve směru nahoru. Určitě lepší, než třeba přes Bulhara, Rumunskou (musí se přejet magistrála z Na Bojišti), či přes Fügnerovo náměstí (jednosměrkové peklo). Ve směru nahoru bych měl jedinou výhradu – podél aut je tam pruh trochu hladší dlažby zamýšlený… Číst vice »

Clovek

Velmi pomalu chodícím lidem, co během zeleného panáčka přejdou max půlku magistrály, bude bezbariérový podchod chybět. Budou zbytečně stresováni a navíc to zdržuje dopravu.
Znám minimálně jednoho pána, co takový problém na dlouhých přechodech bez ostrůvku denně řeší. Nejsou to jen staří, často jde i o různá neurologická onemocnění, kdy chce člověk chodit ven, ale proste chodi šíleně pomalu.

Richard

Bude moc přejet tramvají

hroch.obojzivelny

To je náhodou velmi důvtipné řešení. Zrušit podchod a předchod, ať se přes magistrálu jezdí tramvají! A víte, jak krásná vyjde návratnost investice?

Y.K.

On ten podchod nebyl zrovna dvakrát přátelský k lidem co mají problém s chůzí. Dolů a nahoru po strmé rampě, zajít si. Pro takové možnost to přejet tramvají bude vítaná.

MaT

Co to je za pitomost? Ta tramvaj tam fakt nebude jezdit jen kvůli jednomu pánovi, co chodí pomalu…

Jinak víte že podobně to ale řeší někteří lidé na spoustě jiných rušných křižovatek v Praze? Že se prostě přes takovou křižovatku raději převezou? I. P. Pavlova, Karlák…

hroch.obojzivelny

Poposedněte si…

Jakub P

Na zeleného panáčka se nemusí přejít celá šířka ulice. Jsou místa, kde to nestihne ani běžec. Následuje (často delší) interval, kdy je červená pro chodce, aby nevstupovali další, ale auta taky stále mají červenou, aby ti, kdo už jsou na přechodu, stihli dojít (a tohle je čas, který narozdíl od délky té zelené musí počítat i s velmi pomalu chodícími lidmi). Jo, je nepříjemné, jak město tím nastavením semaforů upřednostňuje menšinu v autech před většinou jdoucí pěšky, ale nebezpečné to není. Navíc ta auta tam na červenou stojí, takže i kdyby to někdo nestihl až na druhý chodník, řidič čekajícího… Číst vice »

MaT

To je tzv. vyklízecí čas. A ještě bych doplnil – a spousta řidičů by to potřebovalo násilím vtloukat do hlav – že i když už svítí chodcům červená, tak pokud chodec na ten přechod vlezl dokud byla zelená, tak má prostě přednost, i kdyby nakrásně už auta měla zelenou také. Spousta frustrátů za volantem si tohle neuvědomuje a ještě pak na chodce troubí či jim sprostě nadávají…

Filip Jirsák

Stejně tak dopravu zdržují i podchody. Doprava totiž nejsou jen auta, ale i pěší.
Proti stresování pomůže vysvětlit, jak semafor funguje – že zelená je určená pro vstup/vjezd do křižovatky a pak se počítá s tím, že chodec/cyklista/auto musí křižovatku překonat.

Průvodce původní Aleš

Proti stresování by pomohlo odpočítávání (0 naskočí sekundu před tím, než kolizní dopravě naskočí zelená).

Filip Jirsák

Obávám se, že to by naopak stres zvýšilo. Například i proto, že kolizní doprava obvykle nemá semafor hned na hraně přechodu, ale dřív – takže jsou další sekundy mezi tím, než naskočí zelená a kolizní doprava se dostane k přechodu.
Navíc stále platí pravidlo, že řidič auta nesmí nikoho ohrozit.

D1

Taky jsem jednou kvůli zranění musel chodit o berlích a řeknu vám, že plazit se na schodech do podchodu, ještě hnusného, a zdržovat tak lidi na těch schodech, je mnohem více stresující, než prostě jít normálně po přechodu, kde nejsou žádné překážky, zvýšení, snížení atd. Myslím si, že tyto lidé už teď spíš využívají přechod, než podchod.

Dálnice

1. Postavime podchod, abychom eliminovali urovnove krizeni chodcu a aut.
2. Nejsme schopni udržovat podchod v cistote.
3. Zbourame podchod a vratime urovnove krizeni chodcu a aut.
4. Zkvalitníme tím dopravu a zvýšíme uživatelský komfort pro všechny druhy funkčního využití v řešeném území.

MartinS.

Rušení toho podchodu je nesmysl. Jeho zanedbaná údržba není vlastností podchodu, ale tím, že na něj jeho správce dlouhodobě kašle.

Frantisek X

Na druhou stranu, kdyby na něj nekašlal, bude to stát peníze navíc oproti uživatelsky přívětivějšímu přechodu (byť je zde zčásti využito i spádu terénu), jednou za čas pak potřebu celkové opravy. A kapacitní silnice nemá mít zejména v centru města přednost před ostatními funkcemi.

L.

Kapacitní silnice má být v centru pod zemí.

Martin1

Souhlas. To ale bohužel tenkrát komunisti neudělali a zcela nelogicky protli magistrálou vršek náměstí pod muzeem.

Bespi

Zahloubeni je v planu, ale je treba si pockat. Az …. proste az nekdy.

MartinS.

No já bych těm plánům moc nevěřil… Ono to totiž není tak úplně jednoduché.

PetrH

Teď už to nikdo neudělá, je tam metro.

MaT

Nevím, kde posledních asi 15 let žijete, ale zrovna tyhle plány se myslím už definitivně odpískaly…

Michal M

Zahloubit to není kam, tak to těžko může být v plánu.

Frantík

Aby se všichni museli podívat na koně.

hroch.obojzivelny

Kapacitní silnice má být okolo centra pod zemí. 🙂

To není slovíčkaření. Pokud se podaří dokončit okruh, pak směrem dovnitř kruhu (do centra) pojede jen ten, kdo tam má opravdu cíl své cesty. Kdo bude chtít jet do jiné destinace, bude vždy mířit z kruhu ven.

Zatímco když postavíte přímku (podzemní dálnici pod centrem), tak z každého bodu na té přímce (z každého výjezdu z tunelu) vám budou vyjíždět jak vozidla s cílem v centru, tak vozidla s cílem vzdáleným. Čili samotné centrum opět bude zahlceno vozidly, která chtějí jen projet.

PetrH

Který okruh? Tranzitní dopravy je na magistrále minimum. Většina dopravy po magistrále má cíl nebo start někde poblíž ní.

Jakub P

Kapacitní silnice nemá být v centru vůbec.

Filip Jirsák

Předpokládám, že se neruší kvůli neúdržbě, ale kvůli tomu, že se tam nevejde.

MaT

Ono to má asi víc důvodů. Já bych byl asi původně také pro ponechání podchodu a ať si každý vybere – ale v tomhle případě tam ten přechod už asi tři roky je a je vidět, že většina lidí jde po něm, i za cenu, že si musí chvilku počkat na zelenou. Je to takové testování za provozu – a pokud z něj vychází, že těch co jdou podzemím je méně a méně… Ono tam ještě byly nějaké provozovny rychlého občerstvení, ale asi jak jim tam chodí méně a méně lidí, tak se jim taky chce méně a méně platit… Číst vice »

Frantisek

Jeste zapominate na to, ze hodne aut je tam I kvuli stale chybejicim obchvatum. Takze neni nic lepsiho nez do rusne ulice pustit davy turistu.

Jakub P

To není pravda. Ty části okruhů, které už stojí, v pohodě umožňují magistrálu objet. Ale samozřejmě je to po sečně kratší než po obvodu kruhu a navíc provoz, kterej ucpe obě ty cesty, když může. Tohle další rameno okruhu na druhé straně fakt nevyřeší, jen se ucpe taky.

Filip Jirsák

Ne, kvůli těm chybějícím částem obchvatu je na magistrále minimum aut. Tranzit přes Prahu činí cca 4 % automobilové dopravy v Praze.

Petr

A není to jen pod silniční sítí. Ještě, že má Spržel v plánu rušit přejezdy. https://www.zpravypribram.cz/podchod-pod-trati-v-marianske-ulici-zmizi/

Juraj

Honzo, chodci o nic nepřijdou. Od prvního dne existence přechodu drtivá většina chodců preferuje cestu po povrchu před myší dírou.
Momentálně jediné slabé místo je obrubník od zastávky k přechodu, a to se právě má vyřešit v rámci této stavby.
https://mapy.cz/s/farusavoko

MartinS.

Chodci přijdou o podchod. Jsem jedním z nich. Chodím tam 2x denně a v 95 % cest dál využívám podchod, protože podchodem projdu kdykoliv plynule a nemusím čekat na zelené. A nejsem zdalka sám. Osobně se domnívám, že pokud existuje bezkolizní způsob překonání magistrály a navíc bezbariérový, měl by zůstat zachován. A jo, ten podchod by potřeboval zkulturnit, o tom žádná, ale využití podchodu pro rychlé občerstvení, Alzabox a další služby mi vůbec nepřijde jako špatné řešeni. Jenže od vybudování přechodů přes magistrálu je podchod odsouzen k zániku protože radní pro dopravu si myslí, že podchodem nikdo nechce chodit.

Frantisek X

Já zase od té doby, co do poloviny profilu nacpali prodejny, chodil tím podchodem nerad, protože byl najednou těsný (tehdy ještě nešlo chodit vrchem), čpěl různými pokrmy a na konci se dodnes musí hodně do kopce; pro pokračování na opačnou stranu, než kam vede rampa, byly zřízeny strmé schody, akorát se to nemusí obcházet kolem dokola. Při tomto výkonu se pak stále dýchají výfukové plyny z povrchu, takže raději v klidu počkám nahoře a nezadýchám se. Jo, je to každého volba, a ta teď – uznávám – zanikne.

MaT

Přesně, taky si pamatuji, že byl snad dvojnásobně široký… Z těch provozoven jsem měl tak nějak smíšené pocity. Na jednu stranu sice trochu ten prostor oživovaly – že třeba později večer, když zrovna nikdo nešel, nemusela se třeba nějaká žena sama tím podchodem jít, protože tam právě byly ještě otevřené ta bistra a v nich někdo byl… Ale zase proti tomu to zúžení toho prostoru, různé zápachy… Ale fakt je, že od té doby, co jsou tam ty přechody, tak jsem tím podchodem snad možná ani nešel. Taky jsem si myslel, že se mi nebude chtít čekat na zelenou, že… Číst vice »

Daniel Jablonecký

Pod zem patří auta, ne lidi.

Dálnice

Tak doufam, ze koleje zasadne prebihate nez abyste sel podchodem.

Filip Jirsák

Koleje (vlakové) ovšem nezabraly všechny cesta na povrchu a nevytvořily mnoho dalších.
Jestli bude silnic jen tolik, kolik je hlavních železničních tratí (kde jsou podchody – lokálky se normálně přecházejí vrchem), klidně ty silnice budou podcházet podchodem.

hroch.obojzivelny

Jen počkejte, až umřete. To bude překvápko!

MartinS.

Tak to je sice pravda, ale pohledem do mapy byste zjistil, že to stavitelé metra zařídili tak, že auta pod tu zem nemáte v tomhle úseku pořádně jak dostat. Na Pavláku kříží magistrálu trať metra, pokud tam nemá být přejezd, dostala by se auta pod zem někde na úrovni Anglické a u garáží Slovan už by zase musela na povrch, protože pak už jsou tam podchody z odbavovací haly hlavního nádraží k perónům. Takže nějakých 500 metrů a do toho je to celé celkem z kopce.

piq

A to se bavíme jen o metru C. Ještě je tam áčko, hlavní vinohradská stoka, NM, federál a S.opera, o žel.tunelech nemluvě. Tam se další tunel nevejde (nemluvě o astronomických nákladech na případnou stavbu, aby se…co? Zafixovala dálnice centrem na věky věků?)

rzc

Hodne omezeny pohled, magistrala od nuselaku do ulice V Holesovickach by se dala tahnout pod zemi uplne jinudy.

MartinS.

Tak to by mne samotného zajímalo kudy, aby jí něco, co už v podzemí je, nebránilo. To by musela jít sakra hluboko.

Dálnice

Trefne receno. To je takova bizarni mantra zklidnovacu, ze existujici podchody je nutne zrusit, protože jsou to „diry v zemi“, „mysi nory“, chodci do nich netrefi, chodci z nich netrefi, je v nich bordel a tma (tj. kašleme na udrzbu, uklid a osvetleni) a vůbec každý chce v desti cekat venku na zelenou protože banan. Zajimave je, tyto argumenty se zasadne netykaji podchodu na nádražích…

Juraj

Jenže podchod bude náročnější na údržbu a úklid tak nějak z principu, a pokud navíc vyžaduje překonat výškový rozdíl (což tady platí z poloviny), pak je i uživatelsky výrazně horší.

Chápete doufám rozdíl mezi silnicí a železnicí, žejo? Že už železnice jaksi je absolutní přednost vlaku a ten podchod je takové nutné zlo, zatímco silnici jde bezpečně přejít, kor když tam semafor stejně už byl?

Dálnice

Ale no tak. Podchod je technicke reseni jak bezkolizne prevest dva druhy dopravy. Ma svoje plusy a minusy. No a když se nechceme starat o podchody pod ulicemi, tak vytahneme jenom argumenty proti a pomlčíme o argumentech pro. Tak nejak funguje zklidnovaci aktivismus.

Filip Jirsák

Když on ten podchod obvykle nebývá zas až tak bezkolizní. Jinak když už chcete mimoúrovňově křížit pěší a automobilovou dopravu, dá se to řešit také podjezdem nebo nadjezdem. Ta lepší varianta (tedy bez klesání a stoupání) opravdu nemusí být vyhrazena jen autům, taky by mohla být někdy určena pro lidi a auta by měla tu horší cestu.

Karel

To bude tím, že na nádražích jezdí vlaky, které u přechodu nezastavují.

Juraj

Bydlel jsem v Římské asi osm let, chodil jsem tudy pravidelně a pozitivní zážitek to nebyl nikdy. Tím víc, že i když od muzea do podchodu je to lehce z kopečka, tak z podchodu do Římské to třeba s kufrem byl celkem výstup.

Kolik je interval světel na magistrále? 80 sekund? Jako budiž, pokud fakt extrémně spěcháte, ale pak si stejně počkáte ve Wilsonově, pokud to opět nevezmete vestibulem metra…

Dálnice

Samozrejme, ze to vezmu vzdy podchodem. Nemusim cekat na zelenou, v lete chladek, v zime tepleji, neprsi tam…

Pražec

Zrovna v tomhle podchodu prší konstantně.

Dálnice

Prusak vody se ovsem neresi zrusenim stavby ale jeji opravou.

MartinS.

Ne, nepočkám si nikde. Sjedu výtahem na metro A. Maximálně někdy čekám na ten výtah. A pokud jdu na Václavák, tak to volím opět podle toho, jestli budu mít zelenou nebo ne. Pokud ne a to je vidět už z dálky, je tam zase podchod.
No, pravda, pozitivní zážitek to není, protože se na ten podchod nesáhlo už mnoho let. Ale to není chyba podchodu. A teď tam je navíc nejlepší balkánský gril v Praze:-)

MaT

Tím „teď“ myslíte nějak v poslední době? Jako poslední asi 2-3 roky? 🙂 Nebo déle? Já tam když o tom tak přemýšlím asi od zprovoznění těch přechodů fakt nešel, tak jestli má cenu do toho podchodu někdy zabloudit, nebo jestli je tam to samé, co mi tam tak úplně nevonělo ještě pár let zpátky…

piq

Kdyby 80: 93 sekund auta, 7 sekund chodci (z I.P.Pavlova k Rumunský). Proto se tam zrušil ten viditelný odpočet – ne že by byl neužitečný, naopak byl až moc na očích.

Kebab

Nejspíš vycházejí z předpokládané tragické fyzické kondice tamních chodců, pro které je pár schodů výstup😃

coolio

Neprotestuj, Juraj ví, co je pro tebe dobré!

Martin Šubrt

Podchod to má nahnuté kvůli svému špatnému stavu a hlavně kvůli tomu, že s jeho existencí nelze navázat Vinohradskou bezbariérově na tramvajové zastávky. A to i přesto, že sklon jeho „bezbariérové“ rampy je už dle dnešních pravidel nenormový a pro hůře pohyblivé velice nepříjemný. Tj. právě pro hůře pohyblivé je cílem plynulejší trasa po povrchu a k tramvajím.

Frantisek X

Zastávka s pracovním názvem „Muzejní náměstí“ by se klidně mohla jmenovat normálně Muzeum – s tím, že po napojení tratě od náměstí snad zanikne a tramvaje dojedou do stejnojmenné zastávky na náměstí (respektive ke Státní opeře za rohem, v případě tratě k nádraží).

Francimor

Já bych řekl že zastávka při napojení naopak vznikne, k čemu by ji stavěli když by ji při otevření zrušili.

Pat

Současné Muzeum: Škrétova
Muzejní namesti: Muzeum
U Sv. Václava: taky Muzeum

Pražec

Chodci o nic nepřijdou.
Ta smrdutá díra, kde věčně kape ze stropu, nikomu chybět nebude. Snad se obejdeme i bez automatu na kratom.

Lkát můžou leda řidiči, kteří existencí přechodů přišli o nějaké ty vteřiny v cyklu řízení křižovatky. Ale už si zvykli.

Jiří Kocurek

Řečnickou otázkou je, zda sebrat přístup autem k budově Hlavního nádraží všem autům, včetně Správy Železnic. Zda SŽ nezačne protestovat,

Ptám se ve světle toho, že kdosi navrhoval zrušení celé vesnice, která podle něj jezdí autem, čímž pozbyla právo přípomínkovat stavbu VRT za humny. A nejen toto právo, měl velmi mnoho kladných ohlasů… jak s nimi zatočí!

Jiří Kocurek

PS: Ano, jsem si plně vědom toho, že ten přístup potřebují složky IZS, nejen majitel objektu a jeho nájemci (obchody a tak). Berte to tedy s nadsázkou.

platamond

Zde se vůbec nejedná o prostor u hl.n. Celé je to u Muzea a mimo zrušení podchodu jde vlastně jen o opravu zkulturnění současných provizorií. Čím dříve, tím lépe. O žádné vteřiny auta nepřicházejí již nyní, ani v budoucnu, chodci i tram je vždy s něčím současným v zákrytu.

Pražec

S tím podchodem to souvisí jak?

Neberte si to osobně, ale při čtení některých Vašich offtopic přípěvků začínám mít podezření, že jejich autorem je halucinující jazykový model.

Jiří Kocurek

Navázal jsem na „Lkát můžou jen řidiči…“

hroch.obojzivelny

Řidiči nějaké drobné sekundy ani nepoznají. Dálnice skrz město je peklo pro všechny a nějaká takováto změna je z daného úhlu pohledu nicotná, či spíše kosmetická…

Josef J.

Ten podchod používám raději, než abych čekal často i přes minutu na zelenou na přechodu.

Nose Peak

Sbalte si kuft na kolečkách do limitu aerolinek (23 kg), a zopakujte pokus. Nebo, vyšší level, půjčte si někde rollátor, k tomu ortézu na koleno, a zkuste si, jak poběžíte v 70ti do fachy…

MartinS.

Tenhle podchod je z obou stran bezbariérově přístupný, takže ten kufr pojede pořád na kolečkách.

MartinS.

Já také.

Daniel Jablonecký

Tak si ten podchod ještě užijte, protože brzo tam bude kompost, sklad hrábí, nebo kdovíco dalšího.

Juraj

Program světelné křižovatky se IMHO neměnil, s přechody nebo bez je čas úplně stejný.
Na červené se tam stálo i předtím, protože se tam napojuje Vinohradská.
To samé platí pro křížení s Wilsonovou, kde se průjezd tramvaje (dokonce dvou) v pohodě vejde do stávajícího časování světel.

Pražec

Ten přechod, kterým se nahrazuje podchod, pochopitelně žádný vliv nemá.
Je tam ale ještě druhý přechod přes magistrálu – z rohu, kde druhdy býval legendární chodníček smrti. A ten nějaký vliv logicky mít musí.

Ale i kdyby bylo zdržení IAD značné, žádná škoda 🙂

MaT

Ano, chodci co jdou přes tenhle přechod víc na sever jsou v kolizi z auty – ta co vyjíždějí z Vinohradské tak těmto chodcům musí dát přednost a na začátku je to trochu zdrží. Ale co tak většinou vidím, drtivá většina lidí jde po tom přechodu více na jihu, který není v kolizi s žádnými auty. Každopádně auta co jedou přímo po magistrále (Legerovou) ti chodci nijak navíc nezdrží ani v jednom případě.

L.

S programem nevím, ale dobře si pamatuju jak slibovali, že počet pruhů se se zavedením přechodu měnit nebude a bum, už je ten pravý odbočovací zablokovaný.

Honza

Myslíte pravý odbočovací z Vinohradské do Legerovy? Tam se dělá kanalizace a bude to do 10/24. Pokud myslíte z Legerovy doprava na Vinohradskou, tak ten normálně funguje. Aspoň dnes ráno fungoval normálně.

Daniel Jablonecký

Řidiči lkát nemusí. Nikdo je nenutí, aby tamtudy jezdili.

hroch.obojzivelny

Vzhledem k tomu, jak jsou nastavené zákony této země, lze vaši větu zobecnit. Nejde jen o řidiče a Václavské náměstí, nýbrž o kteréhokoliv člověka, který dosáhl plnoletosti a nepozbyl svéprávnosti, kterékoliv místo a jakýkoliv druh aktivity. Tj. nikdo nikoho nenutí, aby na nějakém konkrétním místě jezdil, chodil, skákal přes švihadlo, nebo dělal cokoliv jiného.

Výjimku tvoří osoby pravomocně odsouzené k trestu odnětí svobody, osoby držené vazebně a osoby s nařízenou ústavní léčbou. Ani jedna z výjimek se však netýká prostoru před Muzeem.

Filip Jirsák

Řidiči o žádné vteřiny nepřišli. To bylo na tom zprovoznění přechodu nejabsurdnější – že se cyklus křižovatky vůbec neměnil, protože fáze pro chodce se vešla do programu křižovatky bez změny časování ostatních fází. Takže tam ten přechod mohl být celou dobu a řidiče by to nijak neovlivnilo.

Vesper

Vážně?! Já myslel, že tramvajová trať od Škrétovy k současné zastávce Václavské náměstí je JEDNA stavba.

Pat

Je to jedna trať, rozdělena na tři stavby, které mají každá jiné návaznosti na akce v okolí. Zprovozněno to bude najednou.

Frantík

No to se jeste vidí, třeba nestihnou to výběrko…

Pat

Jako že by ho nestihli až tak, aby tam zaváděli kaliforňan a kachny… možný to je, tak jen držet palce

Pražák

Byl tam přechod. Pak se z důvodu střetů chodce s autem vybudoval podchod, který je ve správě TSK a.s. O podchod se stará, nestará. Díky obchodům v podchodu není podchod využíván jako WC. Otázkou je, jak se vlastník vypořádá s firmou, která tam přivedla vodu a odpad atd..Na 3 etapy se to staví aby se mohlo 3x uplácet.

Filip Jirsák

Ta informace o střetech chodce s autem pochází odkud?
Pokud víte o úplatcích, nahlašte to Policii. A i kdyby to s těmi úplatky byla pravda, zapomněl jste na to, že výše úplatku by byla úměrná ceně zakázky. Takže kdybyste rozdělil jednu zakázku na tři za zhruba třetinové ceny, budou třetinové i ty úplatky.

I když si vymýšlíte, je potřeba nad tím aspoň trochu přemýšlet, abyste nepsal zjevné blbosti.

Pat

Na 3x se to staví, protože první dvě se každé staví spolu s celým náměstím a tohle je holt zbytek. Já na tom nevidím nic podivného.